大衆社会
Mass society
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大衆社会とは、現代社会が一枚岩でありながら個々人のバラバラの集合体であることを示す概念である。この用語はしばしば侮蔑的に使われ[1]、官僚主義や
非人間的な制度が伝統的な社会の概念に取って代わり、社会的疎外をもたらした社会を指す。
ある意味で、すべての社会は大衆社会であるが、この用語は一般的に、大衆文化や、大多数の人民の日常生活を構成する大規模な社会的・政治的・経済的制度を
有する先進国を指す[2]。現代では、この用語はマスメディアやインターネットの出現によって、より重要性を増し、より広い範囲を指すようになった。
Mass society is a
concept that describes modern society as a monolithic force and yet a
disaggregate collection of individuals. The term is often used
pejoratively[1] to refer to a society in which bureaucracy and
impersonal institutions have replaced some notion of traditional
society, leading to social alienation. In a sense, all societies are mass societies, but the term typically refers to developed countries that possess a mass culture and large-scale social, political and economic institutions which structure daily life for the majority of people.[2] In modern times the term has taken on more importance and broader scope with the advent of mass media and the internet. |
大衆社会とは、現代社会が一枚岩でありながら個々人のバラバラの集合体
であることを示す概念である。この用語はしばしば侮蔑的に使われ[1]、官僚主義や非人間的な制度が伝統的な社会の概念に取って代わり、社会的疎外をもた
らした社会を指す。 ある意味で、すべての社会は大衆社会であるが、この用語は一般的に、大衆文化や、大多数の人民の日常生活を構成する大規模な社会的・政治的・経済的制度を 有する先進国を指す[2]。現代では、この用語はマスメディアやインターネットの出現によって、より重要性を増し、より広い範囲を指すようになった。 |
History This section is missing information about dates. History needs dates. Please expand the section to include this information. Further details may exist on the talk page. (May 2024) Descriptions of society as a "mass" took form in the 19th century, referring to the leveling tendencies in the period of the Industrial Revolution that undermined traditional and aristocratic values, and replaced monarchy with various forms of liberal democracy. Political theorists such as Alexis de Tocqueville analyzed mass society and pinpointed its beginning in the French Revolution. Various conservative theorists developed concepts of mass society in which it replaces aristocracies with the "tyranny of the majority" or "mob rule" and José Ortega y Gasset, for instance, lamented the decline of high culture. Marxist accounts, such as those of the Frankfurt School, critiqued the prevailing forms of mass society as one dominated by a culture industry that served the interests of capitalism. However, Marxism-Leninism created its own form of mass society called bureaucratic collectivism by its critics. The idea of historic processes being driven exclusively by "laws of dialectics" highlighted the role of masses as the main field of social change, as opposed to individuals whose role is always negligible. Mass society as an ideology can be seen as dominated by a small number of interconnected elites who control the conditions of life of the many, often by means of persuasion and manipulation.[3] This indicates the politics of mass society theorists – they are advocates of various kinds of cultural elite who should be privileged and promoted over the masses, claiming for themselves both exemption from and leadership of the misguided masses.[4] "As technological innovation allowed government to expand, the centralized state grew in size and importance." "Since then, government has assumed responsibility for more and more areas of social life: schooling, regulating wages and working conditions, establishing standards for products of all sorts, and providing financial assistance to the elderly, the ill, and the unemployed." "In a mass society, power resides in large bureaucracies, leaving people in local communities with little control over their lives. For example, state officials mandate that local schools must meet educational standards, local products must be government-certified, and every citizen must maintain extensive tax records. Although such regulations may protect and enhance social equality, they also force individuals to deal increasingly with nameless officials in distant and often unresponsive bureaucracies, and they undermine the autonomy of families and local communities."[5] |
歴史 このセクションには日付に関する情報が欠けている。歴史には日付が必要だ。この情報を含むようにセクションを拡張してほしい。さらなる詳細はトークページにあるかもしれない。(2024年5月) 大衆」としての社会についての記述は19世紀に形成された。産業革命の時代には、伝統的で貴族的な価値観が損なわれ、君主制が様々な形態の自由民主主義に 取って代わられた。アレクシス・ド・トクヴィルなどの政治理論家は大衆社会を分析し、その始まりをフランス革命に求めた。 さまざまな保守派の理論家は、大衆社会が「多数派の専制」や「暴徒支配」によって貴族社会に取って代わるという概念を展開し、例えばホセ・オルテガ・イ・ ガセットは、高等文化の衰退を嘆いた。フランクフルト学派のようなマルクス主義者は、大衆社会の一般的な形態を、資本主義の利益に奉仕する文化産業に支配 されたものだと批判した。しかし、マルクス・レーニン主義は、批判者たちによって官僚的集団主義と呼ばれる独自の大衆社会の形態を生み出した。歴史的過程 はもっぱら「弁証法の法則」によって推進されるという考え方は、社会変革の主要な場としての大衆の役割を強調した。 イデオロギーとしての大衆社会は、多くの人々の生活条件を、しばしば説得と操作の手段によって支配する、少数の相互に結びついたエリートによって支配され ているとみなすことができる[3]。このことは大衆社会論者の政治性を示している。彼らは大衆よりも特権を与えられ昇進すべき様々な種類の文化的エリート の支持者であり、誤った大衆からの免除と大衆の指導の両方を自らのために主張している[4]。 「技術革新によって政府が拡大するにつれ、中央集権国家はその規模と重要性を増していった。「学校教育、賃金や労働条件の規制、あらゆる種類の製品の規格 の制定、高齢者、病人、失業者への財政援助などである。「大衆社会では、権力は大きな官僚機構に存在し、地域社会の人民は自分たちの生活をほとんどコント ロールできない。例えば、州の役人は、地元の学校が教育基準を満たしていること、地元の製品が政府認定品であること、すべての市民が広範な納税記録を保持 することを義務づけている。このような規制は社会的平等を保護し、向上させるかもしれないが、同時に、遠く離れた、往々にして無反応な官僚機構に属する名 もなき役人とますます付き合わなければならなくなり、家庭や地域社会の自治を弱体化させている」[5]。 |
Mass
society theory has been active in a wide range of media studies, where
it tends to produce ideal visions of what the mass media such as
television and cinema are doing to the masses. Therefore, the mass
media are necessary instruments for achieving and maintaining mass
societies. "The mass media give rise to national culture that washes
over the traditional differences that used to set off one region from
another." "Mass-society theorists fear that the transformation of
people of various backgrounds into a generic mass may end up
dehumanizing everyone."[6] Sociologist C. Wright Mills made a distinction between a society of "masses" and "public".[when?] He states: "In a public, as we may understand the term, virtually as many people express opinions as receive them, Public communications are so organized that there is a chance immediately and effectively to answer back any opinion expressed in public. Opinion formed by such discussion readily finds an outlet in effective action, even against – if necessary – the prevailing system of authority. And authoritative institutions do not penetrate the public, which is thus more or less autonomous in its operations. In a mass, far fewer people express opinions than receive them; for the community of public becomes an abstract collection of individuals who receive impressions from the mass media. The communications that prevail are so organized that it is difficult or impossible for the individual to answer back immediately or with any effect. The realization of opinion in action is controlled by authorities who organize and control the channels of such action. The mass has no autonomy from institutions; on the contrary, agents of authorized institutions penetrate this mass, reducing any autonomy it may have in the formation of opinion by discussion".[7] In The End of the Modern World (1957), theologian Romano Guardini wrote: "to either a greater or lesser degree mass man is convinced that his conformity [with mass society] is both reasonable and just".[8] |
大衆社会論はメディア研究の幅広い
分野で活躍しており、テレビや映画などのマスメディアが大衆に何をもたらしているかという理想像を生み出す傾向がある。したがって、マスメディアは大衆社
会を実現し、維持するために必要な道具なのである。「マスメディアは国民文化を生み出し、それはある地域を別の地域から引き離していた伝統的な差異を洗い
流してしまう。」
「大衆社会の理論家たちは、様々な背景を持つ人民が一般的な大衆へと変容することで、すべての人が非人間的になってしまうことを恐れている。 社会学者のC・ライト・ミルズは「大衆」と「公共」の社会を区別した。 彼はこう述べている: 「私たちがこの言葉を理解するように、大衆においては、事実上、多くの人が意見を述べ、多くの人が意見を受け取る、 事実上、多くの人民が意見を表明し、それを受け取る、 公衆のコミュニケーションは、公衆の面前で表明された意見に即座に効果的に答える機会があるように組織化されている。 このような議論によって形成された意見は、効果的な行動への出口を容易に見つけることができる。 そして権威ある制度は大衆には浸透せず、大衆は多かれ少なかれ自律的に活動する。 大衆の中では、意見を表明する人のほうが、それを受け取る人よりはるかに少ない、 大衆という共同体は、マスメディアからの印象を受け取る個人の抽象的な集まりとなる。 一般に広まっているコミュニケーションは非常に組織化されているため、個人が即座に、あるいは効果的に返答することは困難か不可能である。 行動における意見の実現は、そのような行動の経路を組織し管理する当局によってコントロールされる。 大衆は制度からの自律性を持たない。それどころか、権限を与えられた制度の代理人がこの大衆に入り込み、議論による意見の形成において大衆が持ちうる自律性を減じている」[7]。 神学者ロマーノ・グアルディーニは『現代世界の終焉』(1957年)の中で、「大衆の人間は、大なり小なり、(大衆社会への)自分の適合が合理的であり正義であると確信している」と書いている[8]。 |
Civil society Consumerism Hoi polloi Media culture The Power Elite Social alienation Welfare state |
市民社会 消費主義 ホワポロイ メディア文化 パワーエリート 社会的疎外 福祉国家 |
Bibliography Arendt, Hannah 1961 Between Past and Future : Six Exercises in Political Thought, The Viking Press, New York, 1961, Biddiss, Michael D. 1977, The Age of the Masses, Penguin, Harmondsworth. Ginner, Salvador 1976, Mass Society, Academic Press Hartley, John 1982, Understanding News, Methuen, London. Kornhauser, Arthur William 1959, The Politics of mass society, The Free Press of Glencoe Lederer, Emil 1940, The state of the masses, W.W. Norton & Co, New York (H. Fertig, New York, 1967) Macionis, John J. (2009). Culture, society: The basics. 10th edition (pp. 496–98). Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall Publishers. Marcel, Gabriel 2008 (written in the early 1950s), Man against Mass Society, St. Augustines Press McQuail, Denis 2005, McQuail's Mass Communication Theory (fifth edition), Sage, London. Mills, C. Wright 1956, The Power Elite, Oxford University Press, New York. Swingewood, Alan 1977, The Myth of Mass Culture, Macmillan, London. Wilmuth, Sidney 1976, Mass society, social organization, and democracy, Philosophical Library Further reading Kornhauser, William. "The Politics of Mass Society", (1959). New York: The Free Press. Ortega y Gasset, Jose. The Revolt of the Masses, anonymous translation (1932). The Spanish original: La Rebellion de las Masas (1930). Tuttle, Howard N. The Crowd is Untruth: The Existential Critique of Mass Society in the Thought of Kierkegaard, Nietzsche, Heidegger, and Ortega y Gassett (1996). (American University Studies: Ser. 5, Philosophy; Vol. 176) New York: Peter Lang. ISBN 0-8204-2866-3 |
書誌 Arendt, Hannah 1961 『過去と未来のあいだで:政治思想における6つの練習』ヴァイキング・プレス、ニューヨーク、1961年、 Biddiss, Michael D. 1977, The Age of the Masses, Penguin, Harmondsworth. Ginner, Salvador 1976, Mass Society, Academic Press. Hartley, John 1982, Understanding News, Methuen, London. Kornhauser, Arthur William 1959, The Politics of mass society, The Free Press of Glencoe. Lederer, Emil 1940, The state of the masses, W.W. Norton & Co, New York (H. Fertig, New York, 1967). Macionis, John J. (2009). 文化、社会: The basics. 第10版(496-98頁)。Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall Publishers. Marcel, Gabriel 2008(1950年代初頭に執筆), Man against Mass Society, St.Augustines Press. McQuail, Denis 2005, McQuail's Mass Communication Theory (5th edition), Sage, London. Mills, C. Wright 1956, The Power Elite, Oxford University Press, New York. Swingewood, Alan 1977, The Myth of Mass Culture, Macmillan, London. Wilmuth, Sidney 1976, Mass Society, Social Organization, and democracy, Philosophical Library. さらに読む Kornhauser, William. 「大衆社会の政治学』(1959年)。ニューヨーク: The Free Press. オルテガ・イ・ガセット、ホセ。大衆の反乱』匿名訳(1932年)。スペイン語原書: La Rebellion de las Masas (1930). Tuttle, Howard N. The Crowd is Untruth: The Existential Critique of Mass Society in the Thought of Kierkegaard, Nietzsche, Heidegger, and Ortega y Gassett (1996). (American University Studies: Ser.5, Philosophy; Vol.176)ニューヨーク: ピーター・ラング. ISBN 0-8204-2866-3 |
https://en.wikipedia.org/wiki/Mass_society |
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大衆社会(たいしゅうしゃかい)とは社会の形態を表す言葉であり、大衆の特性が顕著に現れている社会を指す。産業革命以降、特に20世紀に入ってから顕著に現れた。都市化、工業化、マスメディアの発達が大衆社会の形成に大きく寄与している。 大衆社会は本来個性的・創造的であるべき人間が、没個性的・平均的・画一的な思考と行動に陥りやすくなった社会ともいわれる[1]。 スペインの哲学者オルテガ・イ・ガセットは、大衆は「『みんなと同じ』であることを快楽とし、それに苦痛を感じない存在」「急激な産業化や大量消費社会の 波に洗われ、自らのコミュニティや足場となる場所を見失い、根無し草のように浮遊を続ける存在」「他者の動向のみに細心の注意を払わずにはいられず、世界 の複雑さや困難さに耐えられない存在」であると論じた[2]。 歴史的に見れば、大衆社会は文明社会が社会主義などの脅威に直面する状況で顕著に現れている。例えばイタリアのムッソリーニ政権やドイツのヒトラー政権な どである。このような政治家が台頭する現象は、理想とされる時代ではなく、社会主義などの脅威が存在する社会においてよく見られる傾向がある。 大衆は自身の小さな幸福の追求や保身を図ったり、独裁者の宣伝に踊らされたりし、付和雷同する事が多くなる。こうした社会不安を背景に、ファシズム、ポピュリズムが推進されるようになる。 |
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