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音楽の合理的および社会的基盤

The Rational and Social Foundations of Music

池田光穂

☆ マックス・ウェーバーと音楽

1)西洋音楽だけが和声的になっているという感覚であり、他の文化圏の音楽はもっと激しく、聴覚に重点を置いている

2)音楽はますます理性的になり、封建制のもとで音楽を規定していた条件から離れつつある

3)楽器の構造の変化と同時に社会的・経済的な変化がその変化に影響を与えた

4)楽器は、新しい材料や製作工程が開発されるにつれてより高度なものとなり、同時に、さまざまな楽器の演奏者の社会経済的立場も変化した

5)科学者ヘルマン・フォン・ヘルムホルツが音楽におけるハーモニゼーションの議論に科学を応用したことに影響を受けたが、ヘルムホルツの還元主義には反対した。

The Rational and Social Foundations of Music

Max Weber also applied rationalisation to music in his The Rational and Social Foundations of Music.[145] In writing it, he was partially influenced by his affair with the pianist Mina Tobler. Meanwhile, the scholarly impetus was a sense that Western music was the only type that had become harmonic, while the music of other cultures was more intense and focused on hearing.[146] He thought that music was becoming increasingly rational and had moved away from the conditions that had defined it under feudalism. Similarly, he argued that changes in the construction of musical instruments and simultaneous social and economic changes had influenced that shift. Musical instruments became more advanced as new materials and construction processes were developed, while the socio-economic positions of the players of different instruments shifted.[147] In creating this theory, he was influenced by the scientist Hermann von Helmholtz's application of science to the discussion of harmonisation in music. Weber opposed his interpretation of it, which he viewed as having been reductionist.[148]
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[145] Boehmer 2001, pp. 277–278; Kaesler 2014, p. 70; Radkau 2009, pp. 367–368.
[146]Radkau 2009, pp. 367–368; Kaesler 2014, pp. 702–703.
[147]Kaesler 2014, pp. 703–704; Boehmer 2001, pp. 277–278.
[148]Radkau 2009, pp. 370–371.
音楽の合理的社会的基礎

マックス・ウェーバーもまた、『音楽の合理的および社会的基礎』において合理化を音楽に適用した。この著作を書くにあたって、彼はピアニストのミナ・トブラー(Mina Tobler)との不倫関係に部分的に影響を受けている。一方、学問的なきっかけとなったのは、西洋音楽だけが和声的になっているという感覚であり、他の文化圏の音楽はもっと激しく、聴覚に重点を置いていた。彼は、音楽はますます理性的になり、封建制のもとで音楽を規定していた条件から離れつつあると考えた。同様に彼は、楽器の構造の変化と同時に社会的・経済的な変化がその変化に影響を与えたと主張した。楽器は、新しい材料や製作工程が開発されるにつれてより高度なものとなり、同時に、さまざまな楽器の演奏者の社会経済的立場も変化した。この理論を構築するにあたり、彼は科学者ヘルマン・フォン・ヘルムホルツが音楽におけるハーモニゼーションの議論に科学を応用したことに影響を受けた。ヴェーバーは、還元主義的であるとみなした彼の解釈に反対した。
https://en.wikipedia.org/wiki/Max_Weber

As the 1940s ended, Max Weber's reputation as a scholar was rising through its interpretation through the lenses of Parsons's structural functionalism and Mills's conflict theory.[276] Over the course of the next few decades, continued publications of translated versions of Weber's works began to appear, including ones on law, religion, music, and the city. Despite the flawed nature of many of the translations, it became possible to obtain a largely complete view of Weber's scholarship. That was still impeded by the unorganised way in which the translations were published, which prevented scholars from knowing the connections between the different texts. In 1968, a complete translation of Economy and Society in the way that it was prepared by Marianne Weber was published.[277] While an interpretation of Weber that was separate from Parson's structural functionalism had begun with From Max Weber, a more political and historical interpretation was forwarded by Reinhard Bendix's 1948 Max Weber: An Intellectual Portrait, Ralf Dahrendorf's 1957 Class and Conflict in an Industrial Society, and John Rex's 1962 Key Problems in Sociological Theory. Raymond Aron's interpretation of Weber in his 1965 text, Main Currents in Sociological Thought, gave an alternative to Parson's perspective on the history of sociology. Weber, while still integral to it, was being framed as one of the three foundational figures, the other two were Karl Marx and Émile Durkheim. Anthony Giddens solidified that interpretation of the three scholars with the publication of his Capitalism and Modern Social Theory in 1971. After the end of the 1970s, more of Weber's less prominent publications began to be published. That effort coincided with the continued writings of critical commentaries on his works and idea, including the creation of a scholarly journal in 2000, Max Weber Studies, that is devoted to such scholarship.[278]
1940 年代が終わると、マックス・ウェーバーの学者としての名声は、パーソンズの構造的機能主義やミルズによる葛藤理論のレンズを通した解釈を通じて高まってい た。その後数十年の間に、法律、宗教、音楽、都市に関するものなど、ウェーバーの著作の翻訳版の出版が続いた。翻訳の多くには欠陥があったものの、ウェー バーの学問をほぼ完全に把握することは可能となった。しかし、翻訳が出版される方法が未整理であったため、学者たちは異なるテキスト間のつながりを知るこ とができなかった。1968年に、マリアンヌ・ヴェーバーによって準備された方法での『経済と社会』の完全な翻訳が出版された[277]。パーソンの構造 的機能主義とは別のヴェーバーの解釈が『マックス・ヴェーバーから』から始まっていたが、より政治的で歴史的な解釈はラインハルト・ベンディックスの 1948年の『マックス・ヴェーバー』によって前進した: Ralf Dahrendorfの1957年の『Class and Conflict in an Industrial Society』、John Rexの1962年の『Key Problems in Sociological Theory』である。レイモンド・アロンによる1965年のテキスト『Main Currents in Sociological Thought』におけるヴェーバーの解釈は、社会学の歴史にお けるパーソンの視点に代わるものであった。ウェーバーはまだ社会学に欠くことのできない存在ではあるが、3人の基礎的人物のうちの1人であり、他の2人は カール・マルクスとエミール・デュルケームであった。アンソニー・ギデンズは1971年に『資本主義と現代社会理論』を出版し、3人の学者に対するこの解 釈を確固たるものにした。1970年代が終わると、ウェーバーのあまり著名でなかった著作がより多く出版されるようになった。このような努力は、2000 年にマックス・ウェーバー・スタディーズ(Max Weber Studies)という学術誌が創刊されるなど、彼の著作や思想に対する批判的な論評の継続的な執筆と重なるものであった[278]。
Maximilian Karl Emil Weber (/ˈveɪbər/; German: [ˈveːbɐ]; 21 April 1864 – 14 June 1920) was a German sociologist, historian, jurist, and political economist who was one of the central figures in the development of sociology and the social sciences more generally. His ideas continue to influence social theory and research.

Born in Erfurt in 1864, Weber studied law and history in Berlin, Göttingen, and Heidelberg. After earning his doctorate in law in 1889 and habilitation in 1891, he married his cousin Marianne Schnitger and taught in Freiburg and Heidelberg. In 1897, he had a breakdown after his father died following an argument. Weber ceased teaching and travelled until the early 1900s. He recovered and wrote The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. During the First World War, he initially supported Germany's war effort but became critical of it and supported democratisation. He also gave the lectures "Science as a Vocation" and "Politics as a Vocation". After the war, Weber cofounded the German Democratic Party, unsuccessfully ran for office, and advised the drafting of the Weimar Constitution. Becoming frustrated with politics, he resumed teaching in Vienna and Munich. He possibly contracted the Spanish flu and died of pneumonia in 1920 at the age of 56. A book, Economy and Society, was left unfinished.

One of Weber's main intellectual concerns was in understanding the processes of rationalisation, secularisation, and disenchantment. He formulated a thesis arguing that such processes were associated with the rise of capitalism and modernity. Weber also argued that the Protestant work ethic influenced the creation of capitalism in The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. It was the earliest part in his broader consideration of the world religions, as he later examined the religions of China, India, and ancient Judaism. In terms of government, Weber argued that states were defined by their monopoly on violence and categorised social authority into three distinct forms: charismatic, traditional, and rational-legal. He was also a key proponent of methodological antipositivism, arguing for the study of social action through interpretive rather than purely empiricist methods. Weber made a variety of other contributions to economic sociology, political sociology, and the sociology of religion.

After his death, the rise of Weberian scholarship was slowed by the Weimar Republic's political instability and the rise of Nazi Germany. In the post-war era, organised scholarship began to appear, led by Talcott Parsons, who used Weber's works to support his idea of structural functionalism. Over the course of the twentieth century, Weber's reputation rose due to the publication of translations of his works and scholarly interpretations of his life and works. He began to be regarded as a founding father of sociology, alongside Karl Marx and Émile Durkheim. As a result of these works, Weber is commonly regarded as one of the central figures in the development of the social sciences.
https://en.wikipedia.org/wiki/Max_Weber
マ クシミリアン・カール・エミール・ヴェーバー(/ˈ Karl Emil Weber、ドイツ語: [ˈɪ]; 1864年4月21日 - 1920年6月14日)は、ドイツの社会学者、歴史家、法学者、政治経済学者であり、社会学および社会科学全般の発展の中心人物の一人である。彼の思想は 社会理論や研究に影響を与え続けている。

1864年エアフルト生まれ。ベルリン、ゲッティンゲン、ハイデルベルクで法学と歴史学を学ぶ。1889年に法学博士号、1891年にハビリテーションを 取得した後、いとこのマリアンネ・シュニトガーと結婚し、フライブルクとハイデルベルクで教鞭をとった。1897年、口論の末に父親が亡くなり、ヴェー バーは病気で倒れる。ウェーバーは教鞭をとるのをやめ、1900年代初頭まで旅を続けた。回復して『プロテスタントの倫理と資本主義の精神』を執筆。第一 次世界大戦中、当初はドイツの戦争努力を支持していたが、戦争に批判的になり、民主化を支持。職業としての科学』と『職業としての政治』の講義も行った。 戦後、ヴェーバーはドイツ民主党を創設し、選挙に出馬したが落選し、ワイマール憲法の起草に助言した。政治に挫折し、ウィーンとミュンヘンで教職に就く。 1920年、スペイン風邪に感染した可能性があり、肺炎のため56歳で死去。著書『経済と社会』は未完のまま残された。

ウェーバーの主な知的関心のひとつは、合理化、世俗化、幻滅のプロセスを理解することであった。彼はこのようなプロセスが資本主義と近代の勃興と関連して いると主張する論文をまとめた。ウェーバーはまた、『プロテスタントの倫理と資本主義の精神』の中で、プロテスタントの労働倫理が資本主義の創造に影響を 与えたと主張した。後に中国、インド、古代ユダヤの宗教についても考察しており、世界宗教に関するヴェーバーの広範な考察の中で、最も初期のものであっ た。政府については、ヴェーバーは国家は暴力の独占によって定義されると主張し、社会的権威をカリスマ的、伝統的、合理的合法的の3つに分類した。彼はま た、方法論的反実証主義の主要な提唱者でもあり、純粋に経験主義的な方法よりもむしろ解釈主義的な方法によって社会的行為を研究することを主張した。 ウェーバーは他にも経済社会学、政治社会学、宗教社会学にさまざまな貢献をしている。

ヴェーバーの死後、ワイマール共和国の政情不安とナチス・ドイツの台頭によって、ヴェーバー学派の台頭は遅れた。戦後には、タルコット・パーソンズが主導 する組織的な学問が登場し始め、彼はヴェーバーの著作を構造機能主義の思想の裏付けに利用した。20世紀に入ると、ヴェーバーの著作の翻訳が出版され、彼 の生涯と著作についての学術的解釈がなされたため、ヴェーバーの名声は高まった。彼は、カール・マルクスやエミール・デュルケームと並んで、社会学の創始 者とみなされるようになった。これらの著作の結果、ウェーバーは一般に社会科学の発展における中心人物の一人とみなされている。












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