はじめによんでください

ナショナリズムの諸類型

Types of nationalism

池田光穂

ナショナリズムの研究者の間では、ナショナリズムには多くの種類があるとされている。ナショナリズムは、公的な国家イデオロギーの一部として、あるいは民 衆的な非国家運動として現れることがあり、市民的、民族的、言語的、宗教的、あるいはイデオロギー的な線に沿って表現されることがある。ナショナリズムの 種類を分類する際には、こうした国家の自己定義が用いられるが、こうした分類は相互に排他的なものではなく、多くのナショナリズム運動は程度の差こそあ れ、これらの要素の一部またはすべてを兼ね備えている。ナショナリズム運動はまた、規模や場所といった他の基準によっても分類することができる。

★政治理論家のウムット・オズキリム リ(Umut Özkirimli)のように、ナショナリズムの形態を区別することは誤りであると主張する者もいる。[1] すべてのナショナリズムの形態において、国民は自分たちが何らかの共通文化を共有していると信じている。[2] 議論の余地はあるが、 、あらゆるタイプのナショナリズムは、長年にわたって学者たちがナショナリズムを定義しようとしてきたさまざまな方法を指しているに過ぎない。同様に、ヤ エル・タミルは、しばしば二分法で論じられる民族ナショナリズムと市民ナショナリズムの違いは曖昧であると主張している。[3](https://en.wikipedia.org/wiki/Types_of_nationalism

民族ナショナリズム
Ethnic nationalism
Ethnic nationalism, also known as ethnonationalism,[4] is a form of nationalism wherein the nation and nationality are defined in terms of ethnicity,[5][6] with emphasis on an ethnocentric (and in some cases an ethnocratic) approach to various political issues related to national affirmation of a particular ethnic group.[7][8]

The central tenet of ethnic nationalists is that "nations are defined by a shared heritage, which usually includes a common language, a common faith, and a common ethnic ancestry".[9] Those of other ethnicities may be classified as second-class citizens.[10][11]

Ethnic nationalism was traditionally the determinant type of nationalism in Eastern Europe.[12]
民族ナショナリズム
民族ナショナリズム(エスノナショナリズム)は、民族と国籍を民族の観点から定義するナショナリズムの一形態である。特定の民族集団の国家としての承認に 関連するさまざまな政治問題に対して、自民族中心主義(場合によってはエスノクラシー)のアプローチを重視する。

民族ナショナリストの中心的な主張は、「国民は共有する遺産によって定義され、通常は共通の言語、共通の信仰、共通の民族的な祖先を含む」というものであ る。[9] 他の民族は二級市民として分類される可能性がある。[10][11]

民族ナショナリズムは伝統的に東ヨーロッパにおけるナショナリズムの決定要因であった。[12]
拡張主義的ナショナリズム Expansionist nationalism
Expansionist nationalism[13] is an aggressive radical form of nationalism or ethnic nationalism (ethnonationalism) that incorporates autonomous, heightened ethnic consciousness and patriotic sentiments with atavistic fears and hatreds focused on "other" or foreign peoples, framing a belief in expansion or recovery of formerly owned territories through militaristic means.[14][15][16]


拡張主義的ナショナリズム
拡張主義的ナショナリズム[13]は、ナショナリズムや民族ナショナリズム(エスノナショナリズム)の攻撃的で急進的な形態であり、自律的で高揚した民族 意識と愛国的 な感情を、「他者」や外国の人々に対する隔世遺伝的な恐怖や憎悪と組み合わせ、かつての領土の拡張や回復を軍事的手段によって行うという信念を掲げてい る。[14][15][16]

ロマン主義的ナショナリズム Romantic nationalism
Romantic nationalism, also known as organic nationalism and identity nationalism, is the form of ethnic nationalism in which the state derives political legitimacy as a natural ("organic") consequence and expression of the nation, race, or ethnicity. It reflected the ideals of Romanticism and was opposed to Enlightenment rationalism. Romantic nationalism emphasized a historical ethnic culture which meets the Romantic Ideal; folklore developed as a Romantic nationalist concept. The Brothers Grimm were inspired by Herder's writings to create an idealized collection of tales which they labeled as ethnically German. Historian Jules Michelet exemplifies French romantic-nationalist history.
ロマン主義的ナショナリズム
ロマン主義的ナショナリズムは、有機的ナショナリズムやアイデンティティナショナリズムとも呼ばれ、国家が国民、人種、民族の自然な(「有機的な」)帰結 および表現として政治的正当性を導き出すナショナリズムの形態である。これはロマン主義の理想を反映したものであり、啓蒙主義の合理主義に反対するもので あった。ロマン主義的ナショナリズムは、ロマン主義的理想にかなう歴史的な国民文化を強調し、フォークロアはロマン主義的ナショナリズムの概念として発展 した。グリム兄弟はヘルダーの著作に触発され、ドイツ民族の理想郷を題材とした物語集を創作した。歴史家ジュール・ミシュレは、フランスのロマン主義ナ ショナリズムの歴史を代表する人物である。
リベラル民族ナショナリズム Liberal ethnonationalism
Generally, "liberal nationalism" is used in a similar sense to "civic nationalism"; liberal nationalism is a kind of nationalism defended recently by political philosophers who believe that there can be a non-xenophobic form of nationalism compatible with liberal values of freedom, tolerance, equality, and individual rights.[17] However, not all "liberal nationalism" is always "civic nationalism"; there are also liberals who advocate moderate nationalism that affirm ethnic identity, it is also called "liberal ethno-nationalism".[18]

Xenophobic movements in long-established Western European states indeed often took a 'civic national' form, rejecting a given group's ability to assimilate with the nation due to its belonging to a cross-border community (Irish Catholics in Britain, Ashkenazic Jews in France). On the other hand, while liberal subnational separatist movements were commonly associated with ethnic nationalism; such nationalists as the Corsican Republic, United Irishmen, Breton Federalist League or Catalan Republican Party could combine a rejection of the unitary civic-national state with a belief in liberal universalism.

During Taiwan's KMT one-party dictatorship, the Kuomintang (KMT) defended Chinese state nationalism, in opposition to which liberal/progressives, including the Democratic Progressive Party (DPP), defended Taiwanese-based "liberal [ethnic] nationalism" (自由ナショナリズム).[18] South Korea prioritized South Korean-based "state nationalism" (국가주의) over Korean ethnic nationalism during the right-wing dictatorship, in response, political liberals and leftists defended "liberal [ethnic] nationalism" (자유민족주의),[19] a moderate version of Korean ethnic nationalism. Even today, major left-liberal and progressive nationalists in Taiwan and South Korea advocate anti-imperialistic minzu-based nationalism (ナショナリズム) and are critical of right-wing state nationalism (國家主義).[20][21]

In 19th century Europe, liberal movements often affirmed ethnic nationalism in the modern sense along with to topple classical conservatism; István Széchenyi was a representative liberal ethnic nationalist.[22]
リベラル民族ナショナリズム
一般的に、「リベラル民族ナショナリズム」は「シビック・ナショナリズム」と類似した意味で用いられる。リベラル民族ナショナリズムは、自由、寛容、平 等、個人の権利といったリベラルな価値観と両立する、外国人排斥主義ではないナショナリズムの形態が存在しうると考える政治哲学者たちによって近年擁護さ れているナショナリズムの一種である。平等、個人の権利といったリベラルな価値観と両立するナショナリズムの形が存在しうると考える政治哲学者たちによっ て、近年擁護されているものである。[17] しかしながら、「リベラル・ナショナリズム」のすべてが常に「シビック・ナショナリズム」であるわけではない。民族的なアイデンティティを肯定する穏健な ナショナリズムを擁護するリベラル派も存在し、それは「リベラル・エスノ・ナショナリズム」とも呼ばれる。[18]

西欧の老舗国家における外国人排斥運動は、確かにしばしば「市民的ナショナリズム」の形態をとり、国境を越えたコミュニティに属していることを理由に、特 定のグループが国民に同化する能力を否定することがあった(英国におけるアイルランド系カトリック教徒、フランスにおけるアシュケナジム系ユダヤ人)。一 方、リベラルな地域分離主義運動は、民族ナショナリズムと関連付けられることが多かったが、コルシカ共和国、アイルランド合衆国、ブルターニュ連邦党、カ タルーニャ共和党などのナショナリストは、リベラルな普遍主義の信念と、単一の市民国民国家の拒絶を組み合わせることができた。

台湾の国民党による一党独裁体制下では、国民党(KMT)が中国の国家ナショナリズムを擁護し、これに対抗して民主進歩党(DPP)を含むリベラル派・進 歩派が台湾を基盤とする「自由ナショナリズム」(自由ナショナリズム)を擁護した。[18] 韓国では、右派による独裁政権下で韓国民族ナショナリズムよりも韓国を基盤とする「国家ナショナリズム 」を、韓国ナショナリズムよりも優先した。これに対し、政治的リベラル派と左派は、韓国ナショナリズムの穏健なバージョンである「自由ナショナリズム」 (자유민족주의)を擁 護した。今日でも、台湾や韓国の主要な左派リベラル派や進歩派のナショナリズム者は、反帝国主義のナショナリズム(ナショナリズム)を提唱し、右派の国家 主義(国家主義)を 批判している。[20][21]

19世紀のヨーロッパでは、自由主義運動は古典的な保守主義を転覆させるために、しばしば現代的な意味でのナショナリズムを肯定した。イシュトヴァーン・ セーチェーニは、自由主義的なナショナリズム者の代表的人物であった。[22]
左翼民族ナショナリズム Left-wing ethnonationalism
Main article: Left-wing nationalism § Social ethno-nationalism
While left-wing nationalism has a weaker ethnic nationalist component than right-wing nationalism, but some national liberation movements have also combined with ethnic nationalism; Northeast Asia and Vietnam's "national liberation" (民族解放, Minzu jiefang) are representative.
左翼民族ナショナリズム
詳細は「左翼民族ナショナリズム」の節を参照
左翼ナショナリズムは右翼民族ナショナリズムよりも民族ナショナリズムの要素が弱いものの、国民解放運動の中にはナショナリズムと結びついたものもある。 北東アジアやベトナムの「国民解放」(民族解放、Minzu jiefang)が代表例である。
シビック(市民的)ナショナリズム Civic nationalism
Civic nationalism, sometimes known as democratic nationalism and liberal nationalism, is a political identity built around shared citizenship within the state, with emphasis on political institutions and liberal principles, which its citizens pledge to uphold. It aims to adhere to traditional liberal values of freedom, tolerance, equality, and individual rights, and is not based on ethnocentrism.[23][24] Civic nationalists often defend the value of national identity by arguing that individuals need it as a partial shared aspect of their identity to lead meaningful, autonomous lives[25] and that democratic polities need a national identity to function properly.[26]

Membership in the civic nation is open to every person by citizenship, regardless of culture or ethnicity; those who share these values can be considered members of the nation.[27] In theory, a civic nation or state does not aim to promote one culture over another.[27] German philosopher Jürgen Habermas has argued that immigrants to a liberal-democratic state need not assimilate into the host culture but only accept the principles of the country's constitution (constitutional patriotism).[27]

Donald Ipperciel argues civic nationalism historically was a determining factor in the development of modern constitutional and democratic state.[28] The 20th-century revival of civic nationalism played a key role in the ideological war against racism.[29] However, as the Turkish political scientist Umut Özkirimli states, "civic" nations can be as intolerant and cruel as the so-called "ethnic" nations, citing French Jacobin techniques of persecution that were used by 20th-century fascists.[30]


シビック・ナショナリズム
シビック・ナショナリズムは、民主主義的ナショナリズムや自由主義的ナショナリズムとも呼ばれることがあり、国家内の共有された市民権を基盤とする政治的 アイデンティティである。政治制度や自由主義の原則に重点を置き、その市民が支持することを誓う。自由、寛容、平等、個人の権利といった伝統的な自由主義 的価値観を固守することを目的としており、自民族中心主義に基づくものではない。[23][24] シビック・ナショナリストは、個人が有意義で自律的な生活を送るためには、アイデンティティの一部として共有される側面として国家のアイデンティティを必 要としていると主張し、国家のアイデンティティを擁護することが多い。また、民主主義国家が適切に機能するためには、国家のアイデンティティが必要である とも主張している。[26]

市民国家の国民となる資格は、文化や民族に関係なく、市民権を持つすべての人に開かれている。これらの価値観を共有する人々は、国民であるとみなされる。 理論上、市民国家や市民国家は、ある文化を他の文化よりも優先させることを目的とはしていない 。ドイツの哲学者ユルゲン・ハーバーマスは、自由民主主義国家への移民は、ホスト文化に同化する必要はなく、その国の憲法の原則を受け入れるだけでよい (立憲愛国主義)と主張している。

ドナルド・イッペルシエルは、市民ナショナリズムは歴史的に近代的な立憲民主国家の発展の決定要因であったと主張している。[28] 20世紀における市民ナショナリズムの復活は、人種差別に対するイデオロギー戦争において重要な役割を果たした。[29] しかし、トルコの政治学者 トルコの政治学者ウムット・オズキリムリは、「市民的」国家も、いわゆる「民族的」国家と同様に不寛容で残酷になりうることを指摘している。20世紀の ファシストが用いたフランス・ジャコバン派の迫害手法を例に挙げている。[30]

国家ナショナリズム State nationalism
State nationalism, state-based nationalism, state-led nationalism,[31] or "statism" (Chinese: 國家主義) equates 'state identity' with 'national identity' and values state authority. State nationalism is classified as civic nationalism by the dichotomy that divides nationalism into "civic" and "ethnic",[32][33][34] but it is not necessarily liberal and has something to do with authoritarian politics. Soviet nationalism, Shōwa Statism, Kemalism,[35] Francoism,[34] and Communist-led Chinese state nationalism[32] are classified as state nationalism.
国家ナショナリズム
国家ナショナリズム、国家主義、国家主導のナショナリズム、または「国家主義」(中国語:國家主義)は、「国家のアイデンティティ」と「国民のアイデン ティティ」を同一視し、国家の権威を重視する。国家ナショナリズムは、ナショナリズムを「市民的」と「民族的」に二分する二分法によって、市民的ナショナ リズムに分類されるが[32][33][34]、必ずしもリベラルではなく、権威主義的な政治と何らかの関係がある。ソビエトナショナリズム、昭和国家主 義、ケ マル主義、フランコ主義、共産党主導の中国国家主義は国家ナショナリズムに分類される。
革命的ナショナリズム Revolutionary nationalism
Revolutionary nationalism is a broad label that has been applied to many different types of nationalist political movements that wish to achieve their goals through a revolution against the established order. Individuals and organizations described as being revolutionary nationalist include some political currents within the French Revolution,[36] Irish republicans engaged in armed struggle against the British crown,[37] the Can Vuong movement against French rule in 19th century Vietnam,[38] the Indian independence movement in the 20th century,[39] some participants in the Mexican Revolution,[40] Benito Mussolini and the Italian Fascists,[41] the Autonomous Government of Khorasan,[42] Augusto Cesar Sandino, the Revolutionary Nationalist Movement in Bolivia,[43] black nationalism in the United States,[44] and some African independence movements.[45]


革命的ナショナリズム
革命的ナショナリズムは、既存の秩序に対する革命を通じて目標を達成しようとする、さまざまなタイプのナショナリストの政治運動に広く適用される用語であ る。革命的ナショナリストとされる個人や組織には、フランス革命における一部の政治潮流[36]、英国王冠に対する武装闘争に従事したアイルランド共和主 義者[37]、19世紀のベトナムにおけるフランス支配に対するカン・ヴォン運動[38]、20世紀のインド独立運動[39]、 メキシコ革命の参加者たち[40]、ベニート・ムッソリーニとイタリアのファシスト党[41]、ホラーサーンの自治政府[42]、アウグスト・セサル・サ ンディーノ、ボリビアの革命民族運動[43]、アメリカ合衆国の黒人ナショナリズム[44]、そしていくつかのアフリカ独立運動[45]

解放ナショナリズム Liberation nationalism
Many nationalist movements in the world are dedicated to national liberation in the view that their nations are being persecuted by other nations and thus need to exercise self-determination by liberating themselves from the accused persecutors. Anti-revisionist Marxist–Leninism is closely tied with this ideology, and practical examples include Stalin's early work Marxism and the National Question and his Socialism in One Country edict, which declares that nationalism can be used in an internationalist context i.e. fighting for national liberation without racial or religious divisions.
解放ナショナリズム
世界の多くのナショナリズム運動は、自国が他国から迫害されているという見解のもと、その告発された加害者から自らを解放することで、自決権を行使する必 要があるという、国民解放に専念している。反修正主義マルクス・レーニン主義はこのイデオロギーと密接に関連しており、その実例としては、スターリンの初 期の著作『マルクス主義と国民問題』や『一国社会主義論』が挙げられる。後者は、ナショナリズムは国際主義的文脈、すなわち人種や宗教による分裂なしに国 民解放のために戦うために利用できると宣言している。
左翼ナショナリズム Left-wing nationalism
Left-wing nationalism, also occasionally known as socialist nationalism,[46] refers to any political movement that combines left-wing politics or socialism with nationalism. Notable examples include Fidel Castro's 26th of July Movement that launched the Cuban Revolution that ousted dictator Fulgencio Batista in 1959, Ireland's Sinn Féin, Labor Zionism in Israel and the African National Congress in South Africa.
左翼ナショナリズム
左翼ナショナリズムは、社会主義ナショナリズムとも呼ばれることがあり[46]、左翼政治や社会主義をナショナリズムと組み合わせたあらゆる政治運動を指 す。著名な例としては、1959年に独裁者フルヘンシオ・バティスタを追放したキューバ革命を起こしたフィデル・カストロの26th of July Movement、アイルランドのシン・フェイン党、イスラエルの労働シオニズム、南アフリカのアフリカ国民会議などがある。
ナショナリズムを認めるアナーキズムの諸学派 Schools of anarchism which acknowledge nationalism
Main article: Anarchism and nationalism
Anarchists who see value in nationalism typically argue that a nation is first and foremost a people; that the state is parasite upon the nation and should not be confused with it; and that since in reality states rarely coincide with national entities, the ideal of the nation state is actually little more than a myth. Within the European Union, for instance, they argue there are over 500 ethnic nations[47] within the 25 member states, and even more in Asia, Africa, and the Americas. Moving from this position, they argue that the achievement of meaningful self-determination for all of the world's nations requires an anarchist political system based on local control, free federation, and mutual aid. There has been a long history of anarchist involvement with left-nationalism all over the world. Contemporary fusions of anarchism with anti-state left-nationalism include some strains of Black anarchism and indigenism.

In the early to mid 19th century Europe, the ideas of nationalism, socialism, and liberalism were closely intertwined. Revolutionaries and radicals like Giuseppe Mazzini aligned with all three in about equal measure.[48] The early pioneers of anarchism participated in the spirit of their times: they had much in common with both liberals and socialists, and they shared much of the outlook of early nationalism as well. Thus Mikhail Bakunin had a long career as a pan-Slavic nationalist before adopting anarchism. He also agitated for a United States of Europe (a contemporary nationalist vision originated by Mazzini).[49] In 1880–1881, the Boston-based Irish nationalist W. G. H. Smart wrote articles for a magazine called The Anarchist.[50] Similarly, anarchists in China during the early part of the 20th century were very much involved in the left-wing of the nationalist movement while actively opposing racist elements of the anti-Manchu wing of that movement.
ナショナリズムを認めるアナーキズムの諸学派
詳細は「アナーキズムとナショナリズム」を参照
ナショナリズムに価値を見出すアナーキストは、一般的に、国家とは第一に国民であると主張する。国家は国民に寄生するものであり、混同されるべきではな い。また、現実には国家と国民が一致することはまれであるため、国民国家という理想は実際には神話にすぎない。例えば、彼らは欧州連合(EU)内には25 の加盟国に500以上の国民国家が存在すると主張している[47]。さらにアジア、アフリカ、南北アメリカにはさらに多くの民族国家が存在する。この立場 から、彼らは世界中のすべての国民国家が有意義な自己決定を達成するには、地域管理、自由連合、相互扶助に基づく無政府主義的な政治体制が必要であると主 張している。世界中で、左派ナショナリズムとアナーキズムの関わりには長い歴史がある。反国家左派ナショナリズムとアナーキズムの現代的な融合には、ブ ラック・アナー キズムや土着主義などの流れがある。

19世紀前半から半ばにかけてのヨーロッパでは、ナショナリズム、社会主義、自由主義の思想は密接に絡み合っていた。ジュゼッペ・マッツィーニのような革 命家や急進派は、この3つの思想をほぼ均等に支持していた。[48] 初期の無政府主義の先駆者たちは、その時代の精神に参加していた。彼らは自由主義者や社会主義者と多くの共通点があり、初期のナショナリズムの見解の多く も共有していた。したがって、ミハイル・バクーニンは、アナーキズムを採用する以前は、汎スラブナショナリズム者として長いキャリアを持っていた。また、 彼は欧 州合衆国(マッツィーニが提唱した当時のナショナリズム的構想)の実現を訴えていた。[49] 1880年から1881年にかけて、ボストンを拠点とするアイルランドのナショナリストW. G. H. スマートは、 『アナーキスト』という雑誌に寄稿していた。[50] 同様に、20世紀初頭の中国の無政府主義者たちは、ナショナリズム運動の左派に深く関与しながら、その運動における反満州派の人種差別的要素には積極的に 反対していた。
汎ナショナリズム Pan-nationalism
Pan-nationalism is usually an ethnic and cultural nationalism, but the 'nation' is itself a cluster of related ethnic groups and cultures, such as Slavic peoples. Occasionally pan-nationalism is applied to mono-ethnic nationalism, when the national group is dispersed over a wide area and several states – as in Pan-Germanism.
汎ナショナリズム
汎ナショナリズムは通常、民族や文化に基づくナショナリズムであるが、「国民」とは、スラブ民族のように、関連する民族集団や文化の集合体である。汎ナ ショナリズムが単一民族のナショナリズムに適用されることもあるが、それは、国民集団が広い地域に分散し、複数の国家にまたがっている場合である。例え ば、汎ゲルマン主義などである。
トランスナショナリズム Trans-nationalism
Transnationalism puts nations within an overarching concept, such as global citizenry, seeing shared overarching institutions, for example such as institutions for continental union or globalising society.
トランスナショナリズム
トランスナショナリズムは、地球市民権のような包括的な概念の中に国民を位置づけ、大陸統合やグローバル化社会のための機関など、共有された包括的な機関 を見ている。
宗教的ナショナリズム Religious nationalism
Religious nationalism is the relationship of nationalism to a particular religious belief, church, Hindu temple or affiliation. This relationship can be broken down into two aspects; the politicization of religion and the converse influence of religion on politics. In the former aspect, a shared religion can be seen to contribute to a sense of national unity, by the citizens of the nation. Another political aspect of religion is the support of a national identity, similar to a shared ethnicity, language or culture. The influence of religion on politics is more ideological, where current interpretations of religious ideas inspire political activism and action; for example, laws are passed to foster stricter religious adherence.[51] Hindu nationalism is common in many states and union territories in India which joined the union of India solely on the basis of religion and post-colonial nationalism.
宗教的ナショナリズム
宗教的ナショナリズムとは、ナショナリズムと特定の宗教的信念、教会、ヒンドゥー教寺院、または所属との関係である。この関係は、宗教の政治化と、政治に 対する宗教の逆の影響という2つの側面に分けることができる。前者の側面では、国民が共有する宗教が国民の一体感の形成に貢献していることが分かる。宗教 の政治的な側面のもう一つは、民族、言語、文化の共有と同様に、国民としてのアイデンティティの支持である。宗教が政治に与える影響はより観念的なもので あり、宗教的観念の現在の解釈が政治的活動や行動を促す。例えば、宗教への厳格な帰依を促進する法律が制定されることもある。[51] ヒンドゥー・ナショナリズムは、宗教と植民地独立後のナショナリズムのみに基づいてインド連邦に加盟したインドの多くの州や連邦直轄地で一般的である。
ポストコロニアル・ナショナリズム Post-colonial nationalism
Since the process of decolonisation that occurred after World War II, there has been a rise of Third World nationalisms. Third world nationalisms occur in those nations that have been colonized and exploited. The nationalisms of these nations were forged in a furnace that required resistance to colonial domination to survive. As such, resistance is part and parcel of such nationalisms and their very existence is a form of resistance to imperialist intrusions. Third World nationalism attempts to ensure that the identities of Third World peoples are authored primarily by themselves, not colonial powers.[52]

Examples of third world nationalist ideologies are African nationalism and Arab nationalism. Other important nationalist movements in the developing world have included the ideas of the Mexican Revolution and Haitian Revolution. Third world nationalist ideas have been particularly influential among governments elected in South America.
ポストコロニアル・ナショナリズム
第二次世界大戦後に起こった脱植民地化のプロセス以降、第三世界のナショナリズムが台頭した。第三世界のナショナリズムは、植民地化され搾取されてきた国 々で発生している。これらの国のナショナリズムは、植民地支配に抵抗しなければ生き残れないという状況の中で形成された。そのため、抵抗はこうしたナショ ナリズムの不可欠な要素であり、その存在自体が帝国主義の侵入に対する抵抗の一形態である。第三世界のナショナリズムは、第三世界の国民のアイデンティ ティは主に植民地支配国ではなく自分たち自身によって形成されるべきであると主張している。[52]

第三世界のナショナリズムの例としては、アフリカナショナリズムやアラブナショナリズムが挙げられる。その他にも、発展途上国における重要なナショナリズ ム運動 には、メキシコ革命やハイチ革命の思想が含まれている。第三世界のナショナリズムの思想は、南米で選出された政府の間で特に大きな影響力を持っている。
多民族ナショナリズム Multi-ethnic nationalism
See also: Plurinationalism
Multi-ethnic nationalism, as in a multinational state.

Chinese nationalism is a representative multi-ethnic nationalism. The concept of "Zhonghua minzu" ("Chinese ethnicity") includes many indigenous minorities in China who already live on Chinese territory, but does not include immigrants who are not part of the traditional Chinese ethnic group (ex, Japanese Chinese, European Chinese, African Chinese, etc). Therefore, Chinese nationalism is multi-ethnic nationalism, but it is distinct from civic nationalism.[citation needed] Taiwanese nationalism[53] and India's composite nationalism is also considered a multi-ethnic nationalism.

Multi-ethnic nationalism may be similar to civic nationalism. However multi-ethnic nationalism tends to embrace multi-ethnic elements without embracing the core elements of civic nationalism.[citation needed]
多民族ナショナリズム
関連項目: 多元主義
多民族国家における多民族ナショナリズム。

中国ナショナリズムは、多民族ナショナリズムの代表例である。「中華民族」(Zhonghua minzu)という概念には、すでに中国領内に居住している中国の先住少数民族が含まれるが、伝統的な中国民族集団に属さない移民(例えば、華僑、欧州系 中国人、アフリカ系中国人など)は含まれない。したがって、中国のナショナリズムは多民族ナショナリズムであるが、市民ナショナリズムとは異なる。[要出 典]台湾のナショナリズム[53]やインドの複合ナショナリズムも多民族ナショナリズムであると考えられている。

多民族ナショナリズムは市民ナショナリズムと類似している可能性がある。しかし、多民族ナショナリズムは市民ナショナリズムの中核的要素を受け入れずに多 民族の要素を受け入れる傾向がある。[要出典]
ディアスポラ・ナショナリズム Diaspora nationalism
Diaspora nationalism, or as Benedict Anderson terms it, "long-distance nationalism", generally refers to nationalist feeling among a diaspora such as the Irish in the United States, Jews around the world after the expulsion from Jerusalem (586 BCE), the Lebanese in the Americas and Africa, or Armenians in Europe and the United States.[54] Anderson states that this sort of nationalism acts as a "phantom bedrock" for people who want to experience a national connection, but who do not actually want to leave their diaspora community. The essential difference between pan-nationalism and diaspora nationalism is that members of a diaspora, by definition, are no longer resident in their national or ethnic homeland. In some instances, 'Diaspora' refers to a dispersal of a people from a (real or imagined) 'homeland' due to a cataclysmic disruption, such as war, famine, etc. New networks – new 'roots' – form along the 'routes' travelled by diasporic people, who are connected by a shared desire to return 'home'. In reality, the desire to return may be eschatological (i.e. end times orientation), or may not occur in any foreseeable future, but the longing for the lost homeland and the sense of difference from circumambient cultures in which Diasporic people live becomes an identity unto itself.


ディアスポラ・ナショナリズム
ディアスポラ・ナショナリズム、またはベネディクト・アンダーソンが「長距離ナショナリズム」と呼ぶものは、一般的に、米国在住のアイリッシュ、エルサレ ム追放(紀元前586年)以降の世界中のユダヤ人、南北アメリカ大陸在住のレバノン人 、あるいはヨーロッパや米国のアルメニア人などである。[54] アンダーソンは、この種のナショナリズムは、国民としてのつながりを実感したいが、ディアスポラのコミュニティから実際に離れることは望まない人々にとっ て、「幻の基盤」として作用すると述べている。汎ナショナリズムとディアスポラ・ナショナリズムの本質的な違いは、ディアスポラの構成員は定義上、もはや 自らの 民族や国民の故郷には居住していないということである。場合によっては、「ディアスポラ」とは、戦争や飢饉などの大惨事による激変によって、(現実の、あ るいは想像上の)「祖国」から離散した人々を指す。ディアスポラの人々がたどった「ルート」に沿って、新たなネットワーク、すなわち新たな「ルーツ」が形 成される。彼らは「故郷」への帰還という共通の願いによってつながっている。実際には、帰郷への願望は終末論的なもの(すなわち終末論的な志向)であるか もしれないし、あるいは近い将来には起こらないかもしれないが、失われた故郷への郷愁とディアスポラの人々が暮らす周囲の文化との違いに対する感覚は、そ れ自体がアイデンティティとなる。


Anti-nationalism
Integral nationalism
Postnationalism
Jingoism
反ナショナリズム
本質的ナショナリズム
ポストナショナリズム
ジンゴイズム

https://en.wikipedia.org/wiki/Types_of_nationalism





★21世紀のナショナリズムとデモ クラシーと人権(新たな課題)

リ ンク

文 献

そ の他の情報

Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099