はじめによんでください

ザ・ノトーリアス B.I.G.

The Notorious B.I.G.


池田光穂

☆ クリストファー・ジョージ・ラトーレ・ウォレス(1972年5月21日 - 1997年3月9日)は、ザ・ノトーリアス・B.I.G.、またはビギー・スモールズ[2]の芸名で知られるアメリカのラッパーである。東海岸のヒップ ホップ、特にギャングスタ・ラップに ルーツを持ち、史上最も偉大なラッパーの一人と広く考えられている。ウォレスは、独特のゆったりとしたリリックで知ら れるようになり、歌詞の内容がしばしば重苦しいものであることを相殺している。1995年、セカンド・アルバムのレコーディング中、ウォレスは東海岸と西 海岸のヒップホップ抗争に巻き込まれた。1996年9月、トゥパック・シャクー ルがラスベガスで車上荒らしに遭い殺害された後、シャクールとウォレスとの確執が公になった結果、バッド・ボーイ・サークルの犯罪者たちがシャクール殺害 に関与しているという憶測が流れた。シャクール殺害から6ヵ月後の1997年3月9日、ウォレスはロサンゼルスを訪れていたところを何者かに車上荒らしで 殺害された。その2週間後、ウォレスのセカンド・アルバム『ライフ・アフター・デス』がリリースされた。このアルバムはビルボード200の首位を獲得し、 ビルボードホット100で1位を獲得したシングルを2曲生み出した: 「Hypnotize 「と 」Mo Money Mo Problems"(パフ・ダディとメイスをフィーチャー)の2曲がビルボード・ホット100で1位を獲得し、全米レコード協会(RIAA)からダイヤモ ンド認定を受けた。

Christopher George Latore Wallace (May 21, 1972 – March 9, 1997), better known by his stage names The Notorious B.I.G., or Biggie Smalls[2] was an American rapper. Rooted in East Coast hip hop and particularly gangsta rap, he is widely considered one of the greatest rappers of all time. Wallace became known for his distinctive laid-back lyrical delivery, offsetting the lyrics' often grim content.

Born and raised in Brooklyn, New York City, Wallace signed with Sean "Puffy" Combs' label Bad Boy Records as it launched in 1993, and gained exposure through features on several other artists' singles that year. His debut studio album Ready to Die (1994) was met with widespread critical acclaim and supported by his signature songs, "Juicy", "Big Poppa", and "One More Chance". The album made him the central figure in East Coast hip hop, and restored New York's visibility at a time when the West Coast hip hop scene was dominating the genre.[3] "Big Poppa" earned a nomination for Best Solo Rap Performance at the 38th Annual Grammy Awards, while Wallace himself won Rap Artist of the Year at the 1995 Billboard Music Awards.[4] That same year, he introduced and led his protégé group Junior M.A.F.I.A., which included Lil' Kim, to chart success with executive production on their debut album, Conspiracy (1995).

During 1995, while recording his second album, Wallace became ensnarled in the escalating East Coast–West Coast hip hop feud. Following Tupac Shakur's murder in a drive-by shooting in Las Vegas in September 1996, speculations of involvement in Shakur's murder by criminal elements orbiting the Bad Boy circle circulated as a result of Shakur's public feud with Wallace. On March 9, 1997, six months after Shakur's murder, Wallace was murdered by an unidentified assailant in a drive-by shooting while visiting Los Angeles. Wallace's second album Life After Death, a double album, was released two weeks later. It debuted atop the Billboard 200, yielded two Billboard Hot 100-number one singles: "Hypnotize" and "Mo Money Mo Problems" (featuring Puff Daddy and Mase), and received diamond certification by the Recording Industry Association of America (RIAA).[5]

With two more posthumous albums released, Wallace has certified sales of over 28 million copies in the United States,[6] including 21 million albums.[7] Rolling Stone has called him the "greatest rapper that ever lived",[8] and Billboard named him the greatest rapper of all time in 2016.[9] The Source magazine named him the greatest rapper of all time in its 150th issue. In 2006, MTV ranked him at No. 3 on their list of The Greatest MCs of All Time, calling him possibly "the most skillful ever on the mic".[10] In 2020, he was inducted into the Rock and Roll Hall of Fame.
クリス トファー・ジョージ・ラトーレ・ウォレス(1972年5月21日 - 1997年3月9日)は、ザ・ノトーリアス・B.I.G.、またはビギー・スモールズ[2]の芸名で知られるアメリカのラッパーである。東海岸のヒップ ホップ、特にギャングスタ・ラップにルーツを持ち、史上最も偉大なラッパーの一人と広く考えられている。ウォレスは、独特のゆったりとしたリリックで知ら れるようになり、歌詞の内容がしばしば重苦しいものであることを相殺した。

ニューヨークのブルックリンで生まれ育ったウォレスは、1993年に立ち上げられたショーン・「パフィー」・コムズのレーベル、バッド・ボーイ・レコード と契約。デビュー・スタジオ・アルバム『Ready to Die』(1994年)は、彼の代表曲である「Juicy」、「Big Poppa」、「One More Chance」に支えられ、広く批評家から称賛された。このアルバムで彼は東海岸ヒップホップの中心人物となり、西海岸ヒップホップ・シーンがこのジャン ルを支配していた時代にニューヨークの知名度を回復させた[3]。「Big Poppa」は第38回グラミー賞で最優秀ソロ・ラップ・パフォーマンス賞にノミネートされ、ウォレス自身も1995年ビルボード・ミュージック・アワー ドでラップ・アーティスト・オブ・ザ・イヤーを受賞した[4]、 を紹介し、彼らのデビュー・アルバム『Conspiracy』(1995年)のエグゼクティヴ・プロデュースでチャートを席巻した。

1995年、セカンド・アルバムのレコーディング中、ウォレスは東海岸と西海岸のヒップホップ抗争に巻き込まれた。1996年9月、トゥパック・シャクー ルがラスベガスで車上荒らしに遭い殺害された後、シャクールとウォレスとの確執が公になった結果、バッド・ボーイ・サークルの犯罪者たちがシャクール殺害 に関与しているという憶測が流れた。シャクール殺害から6ヵ月後の1997年3月9日、ウォレスはロサンゼルスを訪れていたところを何者かに車上荒らしで 殺害された。その2週間後、ウォレスのセカンド・アルバム『ライフ・アフター・デス』がリリースされた。このアルバムはビルボード200の首位を獲得し、 ビルボードホット100で1位を獲得したシングルを2曲生み出した: 「Hypnotize 「と 」Mo Money Mo Problems"(パフ・ダディとメイスをフィーチャー)の2曲がビルボード・ホット100で1位を獲得し、全米レコード協会(RIAA)からダイヤモ ンド認定を受けた[5]。

ローリング・ストーン誌は彼を「史上最も偉大なラッパー」と呼び[8]、ビルボード誌は2016年に彼を史上最も偉大なラッパーに選出した[9]。 2006年には、MTVが選ぶ「史上最も偉大なMC」ランキングで3位にランクインし、おそらく「史上最も巧みなマイクさばき」と称された[10]。 2020年には、ロックの殿堂入りを果たした。
Life and career
1972–1991: Early life
Christopher George Latore Wallace was born at St. Mary's Hospital in the New York City borough of Brooklyn on May 21, 1972, the only child of Jamaican immigrant parents. His mother, Voletta Wallace, was a preschool teacher, while his father, Selwyn George Latore, was a welder and politician.[11][12] His father left the family when Wallace was two years old, and his mother worked two jobs while raising him. Wallace grew up at 226 St. James Place in Brooklyn's Clinton Hill,[13] near the border with Bedford-Stuyvesant.[11][14] Raised a Jehovah's Witness,[15][16] Wallace attended St Peter Claver Church in the borough,[17] and excelled at Queen of All Saints Middle School, winning several awards as an English student. He was nicknamed "Big" because he was overweight by the age of 10.[18] During childhood, Wallace struggled with depression, anxiety, and paranoia; such topics would become subject matter discussed in his lyrical content.[19] Wallace claimed to have begun dealing drugs at about age 12. His mother, often at work, first learned of this during his adulthood.[20]

He began rapping as a teenager, entertaining people on the streets, and performed with local groups, the Old Gold Brothers as well as the Techniques.[21] His earliest stage name was MC CWest.[22] He also received tutelage in jazz from saxophonist Donald Harrison, who lived nearby.[23] Wallace requested to transfer from Bishop Loughlin Memorial High School in Fort Greene to George Westinghouse Career and Technical Education High School in Downtown Brooklyn, which future rappers Jay-Z and Busta Rhymes were also attending. According to his mother, Wallace was still a good student but developed a "smart-ass" attitude at the new school.[12] At age 17 in 1989, Wallace dropped out of high school and became more involved in crime. That same year in 1989, he was arrested on weapons charges in Brooklyn and sentenced to five years' probation. In 1990, he was arrested on a violation of his probation.[24] A year later, Wallace was arrested in North Carolina for dealing crack cocaine. He spent nine months in jail before making bail.[20]

1991–1994: Early career and first child
After release from jail, Wallace made a demo tape, Microphone Murderer, while calling himself Biggie Smalls, alluding both to Calvin Lockhart's character in the 1975 film Let's Do It Again and to his own stature and obesity, 6 feet 3 inches (1.91 m) and 300 to 380 pounds (140 to 170 kg).[25] The tape was produced by his first DJ Kevin “DJ 50 Grand” Griffin;[26][27] 50 Grand died in 2022.[27][26] Although Wallace reportedly lacked real ambition for the tape, local DJ Mister Cee, of Big Daddy Kane and Juice Crew association, discovered and promoted it; thus, it was heard by The Source rap magazine's editor in 1992.[24]

In March, The Source column "Unsigned Hype", dedicated to airing promising rappers, featured Wallace.[28] He then spun the attention into a recording.[28] Upon hearing the demo tape, Sean "Puffy" Combs, still with the A&R department of Uptown Records, arranged to meet Wallace. Promptly signed to Uptown on July 14, 1992,[29] Wallace appeared on labelmates Heavy D & the Boyz's 1993 song "A Buncha Niggas".[21][30] A year after Wallace's signing, Uptown fired Combs, who, a week later, launched Bad Boy Records.[31][32]

On August 8, 1993, Jan Jackson, Wallace's long-time girlfriend, gave birth to his first child, T'yanna,[32] although the couple had parted by then.[33] Himself a high-school dropout, Wallace promised his daughter "everything she wanted", reasoning that if only he had that in childhood, he would have graduated at the top of his class.[34] Wallace continued dealing drugs, but Combs discovered this, and obliged him to stop.[21] Later that year, Wallace gained exposure on a remix of Mary J. Blige's single "Real Love". Having found his moniker Biggie Smalls already claimed, he took a new one, holding for good, The Notorious B.I.G.[35]

Around this time, Wallace became friends with fellow rapper Tupac Shakur. Lil' Cease recalled the pair as close, often traveling together whenever they were not working. According to him, Wallace was a frequent guest at Shakur's home and they spent time together when Shakur was in California or Washington, D.C.[36] Yukmouth, an Oakland emcee, claimed that Wallace's style was inspired by Shakur.[37]

The "Real Love" remix single was followed by another remix of a Mary J. Blige song, "What's the 411?". Wallace's successes continued, if to a lesser extent, on remixes of Neneh Cherry's song "Buddy X" and of reggae artist Super Cat's song "Dolly My Baby", also featuring Combs, all in 1993. In April, Wallace's solo track "Party and Bullshit" was released on the Who's the Man? soundtrack.[38] In July 1994, he appeared alongside LL Cool J and Busta Rhymes on a remix of his own labelmate Craig Mack's "Flava in Ya Ear", the remix reaching No. 9 on the Billboard Hot 100.[39]

1994: Ready to Die and marriage to Faith Evans
On August 4, 1994, Wallace married R&B singer Faith Evans, whom he had met eight days prior at a Bad Boy photoshoot.[40] Five days later, Wallace had his first pop chart success as a solo artist with double A-side, "Juicy / Unbelievable", which reached No. 27 as the lead single to his debut album.[41]

Ready to Die was released on September 13, 1994. It reached No. 13 on the Billboard 200 chart[42] and was eventually certified four times platinum.[43] The album shifted attention back to East Coast hip hop at a time when West Coast hip hop dominated US charts.[44] It gained strong reviews and has received much praise in retrospect.[44][45] In addition to "Juicy", the record produced two hit singles: the platinum-selling "Big Poppa", which reached No. 1 on the U.S. rap chart,[46] and "One More Chance", which sold 1.1 million copies in 1995.[47][48] Busta Rhymes claimed to have seen Wallace giving out free copies of Ready to Die from his home, which Rhymes reasoned as "his way of marketing himself".[49]

Wallace also befriended basketball player Shaquille O'Neal. O'Neal said they were introduced during a listening session for "Gimme the Loot"; Wallace mentioned him in the lyrics and thereby attracted O'Neal to his music. O'Neal requested a collaboration with Wallace, which resulted in the song "You Can't Stop the Reign". According to Combs, Wallace would not collaborate with "anybody he didn't really respect" and that Wallace paid O'Neal his respect by "shouting him out".[50] Wallace later met with O'Neal on Sunset Boulevard in 1997.[51] In 2015, Daz Dillinger, a frequent Shakur collaborator, said that he and Wallace were "cool", with Wallace traveling to meet him to smoke cannabis and record two songs.[52]

1995: Collaboration with Michael Jackson, Junior M.A.F.I.A., success and coastal feud
Wallace worked with pop singer Michael Jackson on the song "This Time Around", featured on Jackson's 1995 album HIStory: Past, Present and Future, Book I.[53] Lil' Cease later claimed that while Wallace met Jackson, he was forced to stay behind, with Wallace citing that he did not "trust Michael with kids" following the 1993 child sexual abuse allegations against Jackson.[54] Engineer John Van Nest and producer Dallas Austin recalled the sessions differently, saying that Wallace was eager to meet Jackson and nearly burst into tears upon doing so.[55]

In the summer, Wallace met Charli Baltimore and they became involved in a romantic relationship.[56] Several months into their relationship, she left him a voicemail of a rap verse that she had written and he began encouraging her to pursue a career in rap music.[57]

Wallace was booked to perform in Sacramento. When his group arrived at the venue there weren't many people there, and when they started performing they were getting coins tossed at them. When they left they were held at gunpoint in the venue's parking lot, allegedly set up by E-40's goons, who were angry about an interview Wallace did with a Canadian magazine. When asked to rank a handful of artists on a scale from one to 10, Wallace gave E-40 a zero. One of Wallace's entourage said to get E-40 on the phone, Wallace explained how they had "got him drunk" and had got him "to say anything", E-40 told his men to stand down and safely escorted them to the airport.[58]

In August 1995, Wallace's protégé group, Junior M.A.F.I.A. ("Junior Masters At Finding Intelligent Attitudes"), released their debut album Conspiracy. The group consisted of his friends from childhood and included rappers such as Lil' Kim and Lil' Cease, who went on to have solo careers.[59] The record went gold and its singles, "Player's Anthem" and "Get Money", both featuring Wallace, went gold and platinum. Wallace continued to work with R&B artists, collaborating with R&B groups 112 (on "Only You") and Total (on "Can't You See"), with both reaching the top 20 of the Hot 100. By the end of the year, Wallace was the top-selling male solo artist and rapper on the U.S. pop and R&B charts.[21] In July 1995, he appeared on the cover of The Source with the caption "The King of New York Takes Over", a reference to his alias Frank White, based on a character from the 1990 film King of New York.[60][61] At the Source Awards in August 1995, he was named Best New Artist (Solo), Lyricist of the Year, Live Performer of the Year, and his debut Album of the Year.[62] At the Billboard Awards, he was Rap Artist of the Year.[24]

In his year of success, Wallace became involved in a rivalry between the East and West Coast hip hop scenes with Shakur, now his former friend.[63] In an interview with Vibe in April 1995, while serving time in Clinton Correctional Facility, Shakur accused Uptown Records' founder Andre Harrell, Sean Combs, and Wallace of having prior knowledge of a robbery that resulted in him being shot five times and losing thousands of dollars worth of jewelry on the night of November 30, 1994. Though Wallace and his entourage were in the same Manhattan-based recording studio at the time of the shooting, they denied the accusation.[64]

Wallace said: "It just happened to be a coincidence that he [Shakur] was in the studio. He just, he couldn't really say who really had something to do with it at the time. So he just kinda' leaned the blame on me."[65] In 2012, a man named Dexter Isaac, serving a life sentence for unrelated crimes, claimed that he attacked Shakur that night and that the robbery was orchestrated by entertainment industry executive and former drug trafficker, Jimmy Henchman.[66]

Later that year on October 4, 1995, Shakur signed to Death Row Records and was released from prison a week later.[67] This made Bad Boy Records and Death Row business rivals, and thus intensified the quarrel.[68]

1996: More arrests, accusations regarding Shakur's death, car accident and second child
On March 23, 1996, Wallace was arrested outside a Manhattan nightclub for chasing and threatening to kill two fans seeking autographs, smashing the windows of their taxicab with a baseball bat, and punching one of them.[24] He pleaded guilty to second-degree harassment and was sentenced to 100 hours of community service. In mid-1996, he was arrested at his home in Teaneck, New Jersey, for drug and weapons possession charges.[24]

During the recording for his second album, Wallace was confronted by Shakur for the first time since "the rumors started" at the Soul Train Awards and a gun was pulled.[69]

In June 1996, Shakur released "Hit 'Em Up", a diss track in which he claimed to have had sex with Faith Evans, who was estranged from Wallace at the time, and that Wallace had copied his style and image. Wallace referenced the first claim on Jay-Z's "Brooklyn's Finest", in which he raps: "If Faye have twins, she'd probably have two 'Pacs. Get it? 2Pac's?" However, he did not directly respond to the track, stating in a 1997 radio interview that it was "not [his] style" to respond.[65]

On September 7, 1996, Shakur was shot multiple times in a drive-by shooting in Las Vegas and died six days later. Rumors of Wallace's involvement with Shakur's murder spread. In a 2002 Los Angeles Times series titled "Who Killed Tupac Shakur?", based on police reports and multiple sources, Chuck Philips reported that the shooting was carried out by a Compton gang, the Southside Crips, to avenge a beating by Shakur hours earlier, and that Wallace had paid for the gun.[70][71]

Los Angeles Times editor Mark Duvoisin wrote that "Philips' story has withstood all challenges to its accuracy, ... [and] remains the definitive account of the Shakur slaying."[72] Wallace's family denied the report,[73] producing documents purporting to show that he was in New York and New Jersey at the time. However, The New York Times called the documents inconclusive, stating:

The pages purport to be three computer printouts from Daddy's House, indicating that Wallace was in the studio recording a song called Nasty Boy on the night Shakur was shot. They indicate that Wallace wrote half the session, was in and out/sat around and laid down a ref, shorthand for a reference vocal, the equivalent of a first take. But nothing indicates when the documents were created. And Louis Alfred, the recording engineer listed on the sheets, said in an interview that he remembered recording the song with Wallace in a late-night session, not during the day. He could not recall the date of the session but said it was likely not the night Shakur was shot. We would have heard about it, Mr. Alfred said."[74]

Evans remembered her husband calling her on the night of Shakur's death and crying from shock. She said: "I think it's fair to say he was probably afraid, given everything that was going on at that time and all the hype that was put on this so-called beef that he didn't really have in his heart against anyone." Wayne Barrow, Wallace's co-manager at the time, said Wallace was recording the track "Nasty Boy" the night Shakur was shot.[75] Shortly after Shakur's death, he met with Snoop Dogg, who claimed that Wallace declared he never hated Shakur.[76]

Two days after the death of Shakur, Wallace and Lil' Cease were arrested for smoking marijuana in public and had their car repossessed.[77] The next day, the dealership chose a Chevrolet Lumina rental SUV for them as a substitute, despite Lil' Cease's objections. The vehicle had brake problems but Wallace dismissed them.[78] The car collided with a rail in New Jersey, shattering Wallace's left leg, Lil' Cease's jaw and leaving Charli Baltimore with numerous injuries.[79]

Wallace spent months in a hospital following the accident. He was temporarily confined to a wheelchair,[21] forced to use a cane,[64] and had to complete physiotherapy. Despite his hospitalization, he continued to work on the album. The accident was referred to in the lyrics of "Long Kiss Goodnight": "Ya still tickle me, I used to be as strong as Ripple be / Til Lil' Cease crippled me."[80]

On October 29, 1996, Evans gave birth to Wallace's son, Christopher "C.J." Wallace Jr.[32] The following month, Junior M.A.F.I.A. member Lil' Kim released her debut album, Hard Core, under Wallace's direction while the two were having a "love affair".[21] Lil' Kim recalled being Wallace's "biggest fan" and "his pride and joy".[81] In a 2012 interview, Lil' Kim said Wallace had prevented her from making a remix of the Jodeci single "Love U 4 Life" by locking her in a room. According to her, Wallace said that she was not "gonna go do no song with them",[82] likely because of the group's affiliation with Tupac and Death Row Records.

1997: Life After Death
In January 1997, Wallace was ordered to pay US$41,000 in damages following an incident involving a friend of a concert promoter who claimed Wallace and his entourage beat him following a dispute in May 1995.[83] He faced criminal assault charges for the incident, which remains unresolved, but all robbery charges were dropped.[24] Following the events, Wallace spoke of a desire to focus on his "peace of mind" and his family and friends.[84]

On February 16, 1997, Wallace traveled to California to promote his album Life After Death and to record a music video for its lead single, "Hypnotize".[85] That month Wallace was involved in a domestic dispute with girlfriend Charli Baltimore at the Four Seasons hotel, over pictures of Wallace and other girls. They were asked to leave the hotel.[86]
生涯とキャリア
1972-1991: 幼少期
クリストファー・ジョージ・ラトーレ・ウォレスは1972年5月21日、ニューヨーク市ブルックリン区のセント・メアリー病院で、ジャマイカ移民の両親の 一人子として生まれた。母親のヴォレッタ・ウォレスは幼稚園の先生で、父親のセルウィン・ジョージ・ラトーレは溶接工で政治家だった[11][12]。父 親はウォレスが2歳のときに家を出て、母親は2つの仕事を掛け持ちしながらウォレスを育てた。エホバの証人[15][16]として育てられたウォレスは、 ブルックリンのクリントン・ヒルにあるセント・ジェームズ・プレイス226番地[13]で育ち、同区のセント・ピーター・クラバー教会に通い[17]、ク イーン・オブ・オール・セインツ中学校で優秀な成績を収め、英語科の生徒としていくつかの賞を受賞した。10歳の頃には太っていたため、「ビッグ」という ニックネームで呼ばれていた[18]。幼少期、ウォレスは鬱、不安、パラノイアと闘っており、そのようなトピックは彼の歌詞の内容で語られるようになる。 彼の母親は仕事中であることが多く、彼が成人してから初めてそのことを知った[20]。

10代の頃からラップを始め、ストリートで人々を楽しませ、地元のグループ、オールド・ゴールド・ブラザーズやテクニークスと共演した[21]。 近所に住んでいたサックス奏者のドナルド・ハリソンからジャズの手ほどきを受けた[23]。母親によると、ウォレスは相変わらず成績は良かったが、転校先 では「頭の悪い」態度をとるようになった[12]。同年1989年、ブルックリンで武器所持容疑で逮捕され、5年間の保護観察処分を受けた。1990年、 彼は保護観察違反で逮捕された[24]。その1年後、ウォレスはノースカロライナ州でクラック・コカインの取引で逮捕された。保釈されるまで9ヶ月間刑務 所で過ごした[20]。

1991-1994年:初期のキャリアと最初の子供
1975年の映画『Let's Do It Again』に登場するカルヴィン・ロックハートのキャラクターと、6フィート3インチ(1.91メートル)、300から380ポンド(140から170 キロ)という自身の身長と肥満の両方を暗示していた。 [25]このテープは彼の最初のDJであるケヴィン 「DJ 50 Grand 」グリフィンによって制作された[26][27]。50 Grandは2022年に死去した[27][26]。ウォレスにはこのテープに対する本当の野心がなかったと伝えられているが、ビッグ・ダディ・ケインと ジュース・クルー・アソシエーションの地元DJミスター・シーがこのテープを発見し、宣伝したため、1992年にザ・ソース・ラップ誌の編集者に聴かれた [24]。

3月、ソース誌は有望なラッパーを紹介するコラム「Unsigned Hype」でウォレスを取り上げた[28]。 その後、彼は注目を集め、レコーディングにこぎつけた[28]。デモテープを聞いたショーン 「パフィー 」コムズは、まだアップタウン・レコードのA&R部門に在籍していたため、ウォレスに会う約束を取り付けた。1992年7月14日にアップタウン と契約し[29]、ウォレスはレーベルメイトであるヘヴィーD&ザ・ボーイズの1993年の曲「A Buncha Niggas」に参加した[21][30]。ウォレスとの契約から1年後、アップタウンはコムズを解雇し、コムズはその1週間後にバッド・ボーイ・レコー ドを立ち上げた[31][32]。

1993年8月8日、ウォレスの長年のガールフレンドであったヤン・ジャクソンは、彼の最初の子供であるティヤナを出産した[32]。 [34]ウォレスはドラッグの売買を続けたが、コームズがそれを発見し、止めるように強要した[21]。その年の後半、ウォレスはメアリー・J・ブライジ のシングル「Real Love」のリミックスで露出を増やした。ビギー・スモールズがすでに自分のモノマネを主張していることを知った彼は、ノトーリアス・B.I.G. [35]を名乗り、新たなモノマネを始めた。

この頃、ウォレスはラッパー仲間のトゥパック・シャクールと友人になった。リル・シーズは、2人が親密で、仕事がないときはいつも一緒に旅行していたと回 想している。彼によると、ウォレスはよくシャカーの家に泊まり、シャカーがカリフォルニアやワシントンD.C.にいるときは一緒に過ごしていた[36]。 オークランド出身のエミシー、ユックマウスは、ウォレスのスタイルはシャカーにインスパイアされたものだと主張している[37]。

Real Love」のリミックス・シングルに続いて、メアリー・J・ブライジの曲のリミックス「What's the 411? ウォレスの成功は、ネネ・チェリーの曲「Buddy X」のリミックスや、レゲエ・アーティストのスーパー・キャットの曲「Dolly My Baby」のリミックスでも続いた。1994年7月には、自身のレーベルメイトであるクレイグ・マックの 「Flava in Ya Ear 」のリミックスにLL・クール・Jとバスタ・ライムスと共に参加し、このリミックスはビルボードホット100で9位を記録した[39]。

1994: レディ・トゥ・ダイ』とフェイス・エヴァンスとの結婚
1994年8月4日、ウォレスは8日前にバッド・ボーイの写真撮影で知り合ったR&Bシンガーのフェイス・エヴァンスと結婚した[40]。その5 日後、ウォレスはデビュー・アルバムのリード・シングルとして27位を記録したダブルA面「Juicy / Unbelievable」で、ソロ・アーティストとして初めてポップ・チャートで成功を収めた[41]。

Ready to Die』は1994年9月13日にリリースされた。このアルバムは、ウェストコーストのヒップホップがアメリカのチャートを席巻していた時代に、イースト コーストのヒップホップに再び注目を集めるきっかけとなった[44]。 [44][45]「Juicy」に加え、全米ラップチャートで1位を獲得し、プラチナセラーとなった「Big Poppa」[46]と1995年に110万枚を売り上げた「One More Chance」の2曲のヒットシングルを生み出した[47][48]。 バスタ・ライムズはウォレスが自宅から「Ready to Die」の無料コピーを配っているのを見たことがあると主張しており、ライムズは「彼なりのマーケティング」だと推論している[49]。

ウォレスはバスケットボール選手のシャキール・オニールとも親しくなった。オニールによると、二人は「Gimme the Loot」のリスニング・セッションで紹介され、ウォレスは歌詞の中でオニールに言及し、それによってオニールは彼の音楽に魅了されたという。オニールは ウォレスとのコラボレーションを希望し、「You Can't Stop the Reign」という曲が生まれた。コムズによると、ウォレスは「彼が本当にリスペクトしていない相手」とはコラボレートせず、ウォレスは「大声を出す」こ とでオニールに敬意を払ったという[50]。 2015年、シャクールと頻繁にコラボレートしていたダズ・デリンジャーは、ウォレスと彼は「クール」であり、ウォレスは大麻を吸うために彼に会いに行 き、2曲をレコーディングしたと語った[52]。

1995: マイケル・ジャクソンとのコラボレーション、Junior M.A.F.I.A.、成功と沿岸部での確執
ウォレスはポップ・シンガーのマイケル・ジャクソンと1995年のジャクソンのアルバム『HIStory』に収録されている「This Time Around」で共演した: リル・シーズは後に、ウォレスがジャクソンに会ったものの、ジャクソンに対する1993年の児童性的虐待疑惑の後、ウォレスは「マイケルに子供を任せられ なかった」ことを理由に、彼は後ろに留まることを余儀なくされたと主張した[54]。エンジニアのジョン・ヴァン・ネストとプロデューサーのダラス・オー スティンは、ウォレスがジャクソンに会うことを熱望し、会うと泣き出しそうになったと、セッションを異なる形で回想している[55]。

夏、ウォレスはシャーリ・ボルチモアと出会い、二人は恋愛関係になった[56]。二人の関係が始まって数ヶ月後、彼女は自分が書いたラップの詩のボイス メールを彼に残し、彼は彼女にラップ・ミュージックのキャリアを追求するよう勧め始めた[57]。

ウォレスはサクラメントでの公演を予約していた。彼のグループが会場に到着すると、そこにはあまり人がおらず、パフォーマンスを始めるとコインを投げつけ られた。彼らが会場を後にした時、駐車場で銃を突きつけられたが、これはE-40のチンピラが仕組んだことだと言われており、彼らはウォレスがカナダの雑 誌のインタビューを受けたことに腹を立てていた。数あるアーティストを10点満点で評価するよう求められたウォレスは、E-40に0点をつけたのだ。ウォ レスの側近の一人がE-40を電話に出せと言うと、ウォレスは「彼を酔わせて」「何でも言うように仕向けた」ことを説明し、E-40は部下に身を引くよう に言い、彼らを空港まで安全に護送した[58]。

1995年8月、ウォレスの弟子グループ、ジュニアM.A.F.I.A.(「Junior Masters At Finding Intelligent Attitudes」)はデビューアルバム『Conspiracy』をリリースした。このグループは彼の幼少期からの友人で構成され、リル・キムやリル・ シーズといったラッパーも参加していた。このアルバムはゴールドを獲得し、ウォレスをフィーチャーしたシングル「Player's Anthem」と「Get Money」はゴールドとプラチナを獲得した[59]。ウォレスはR&Bアーティストとの仕事を続け、R&Bグループ112(「Only You」)とトータル(「Can't You See」)とコラボレートし、どちらもホット100のトップ20に入った。1995年7月、彼は1990年の映画『キング・オブ・ニューヨーク』の登場人 物であるフランク・ホワイトにちなんで、「The King of New York Takes Over 」というキャプションでThe Sourceの表紙を飾った。 [60][61]1995年8月のソース・アワードでは、最優秀新人賞(ソロ)、リリシスト・オブ・ザ・イヤー、ライブ・パフォーマー・オブ・ザ・イ ヤー、デビュー・アルバム・オブ・ザ・イヤーに選ばれた[62]。ビルボード・アワードでは、ラップ・アーティスト・オブ・ザ・イヤーを受賞した [24]。

成功の年に、ウォレスは東海岸と西海岸のヒップホップ・シーンの対立に巻き込まれ、今では元友人であるシャクールと対立した[63]。 1995年4月、クリントン矯正施設に服役中のシャクールは、アップタウン・レコードの創設者アンドレ・ハレル、ショーン・コムズ、そしてウォレスが、 1994年11月30日の夜に5発の銃弾を受け、数千ドル相当の宝石を失った強盗事件の予備知識を持っていたと、ヴァイブのインタビューで告発した。ウォ レスと彼の側近は銃撃の際、同じマンハッタンにあるレコーディング・スタジオにいたが、彼らは告発を否定した[64]。

ウォレスは言った: 「彼(シャクール)がスタジオにいたのは偶然だった。彼はただ、その時は誰が本当に関係しているのか言えなかった。2012年、無関係の罪で終身刑に服し ているデクスター・アイザックという男が、あの夜シャクールを襲ったのは自分であり、強盗はエンターテインメント業界の重役で元麻薬密売人のジミー・ヘン チマンが仕組んだことだと主張した[66]。

その後、1995年10月4日にシャクールはデス・ロウ・レコードと契約し、1週間後に刑務所から出所した[67]。これによりバッド・ボーイ・レコード とデス・ロウはビジネス上のライバルとなり、喧嘩が激化した[68]。

1996: さらなる逮捕、シャカールの死、交通事故、第二子に関する告発
1996年3月23日、ウォレスはマンハッタンのナイトクラブの外で、サインを求める2人のファンを追いかけて殺すと脅し、彼らのタクシーの窓ガラスを野 球のバットで叩き割り、そのうちの1人を殴った容疑で逮捕された[24]。彼は第2級ハラスメントを認め、100時間の社会奉仕活動を言い渡された。 1996年半ば、彼はニュージャージー州ティーネックの自宅で麻薬と武器所持の容疑で逮捕された[24]。

セカンド・アルバムのレコーディング中、ウォレスはソウル・トレイン・アワードで「噂が始まって以来」初めてシャクールと対峙し、銃を突きつけられた [69]。

1996年6月、シャカールは当時ウォレスと疎遠だったフェイス・エヴァンスとセックスをしたと主張し、ウォレスが自分のスタイルやイメージをコピーした とするディス・トラック「Hit 'Em Up」をリリースした。ウォレスはジェイ・Zの 「Brooklyn's Finest 」のラップで、最初の主張について言及している: もしフェイに双子がいたら、「パック 」を2人産むだろうね。わかるか?2パックだ」 しかし、彼は1997年のラジオ・インタビューで、反応するのは「自分のスタイルではない」と述べ、このトラックに直接反応することはなかった[65]。

1996年9月7日、シャクールはラスベガスで車上荒らしの銃撃を受け、6日後に死亡した。ウォレスがシャクール殺害に関与しているという噂が広まった。 2002年のロサンゼルス・タイムズの「誰がトゥパック・シャクールを殺したのか」と題されたシリーズで、チャック・フィリップスは警察の報告書と複数の 情報源に基づき、銃撃はコンプトンのギャング、サウスサイド・クリップスによって、数時間前にシャクールに殴られた復讐のために実行され、ウォレスが銃の 代金を支払っていたと報告した[70][71]。

ロサンゼルス・タイムズ』紙の編集者マーク・デュヴォワザンは、「フィリップスの話は、その正確性に対するあらゆる挑戦に耐えてきた。[ウォレスの家族は この報道を否定し、彼が当時ニューヨークとニュージャージーにいたことを示すとする文書を提出した[73]。しかし、『ニューヨーク・タイムズ』紙はこの 文書を決定的なものではないとし、次のように述べている:

このページは、ダディーズ・ハウスからの3枚のコンピュータ・プリントアウトと称するもので、シャクールが撃たれた夜、ウォレスはスタジオで『ナスティ・ ボーイ』という曲をレコーディングしていたことを示している。この書類には、ウォレスがセッションの半分を書き、スタジオに出入りし、座り、レフを置いた ことが書かれている。しかし、この書類がいつ作成されたのかは何も書かれていない。また、このシートに記載されているレコーディング・エンジニアのルイ ス・アルフレッドは、ウォレスとこの曲を録音したのは日中ではなく深夜のセッションだったとインタビューで答えている。彼はセッションの日付は思い出せな いが、シャクールが撃たれた夜ではないだろうと語った。私たちはそのことを聞いただろう、とアルフレッド氏は言った」[74]。

エヴァンスは、シャクールが死んだ夜に夫から電話があり、ショックで泣いていたことを覚えている。彼女は言った: 「あのとき起こっていたことすべてと、いわゆるビーフと呼ばれる、彼が本当は誰に対しても抱いていないような誇大広告を考えると、彼はおそらく恐れていた と言うのが正しいと思う」[74]。当時ウォレスの共同マネージャーだったウェイン・バロウによると、ウォレスはシャクールが撃たれた夜にトラック 「Nasty Boy」をレコーディングしていた[75]。シャクールの死の直後、彼はスヌープ・ドッグと会ったが、彼はウォレスがシャクールを憎んでいないと宣言した と主張した[76]。

シャクールの死の2日後、ウォレスとリル・シーズは公の場でマリファナを吸ったことで逮捕され、車を差し押さえられた[77]。翌日、リル・シーズの反対 にもかかわらず、ディーラーは代用としてシボレー・ルミナのレンタルSUVを選んだ。その車にはブレーキに問題があったが、ウォレスはそれを却下した [78]。車はニュージャージー州でレールと衝突し、ウォレスの左足とリル・シーズの顎を粉々にし、シャーリ・ボルティモアに多数の怪我を負わせた [79]。

ウォレスは事故後、病院で数ヶ月を過ごした。一時的に車椅子に拘束され[21]、杖の使用を余儀なくされ[64]、理学療法を受けなければならなかった。 入院中にもかかわらず、彼はアルバムの制作を続けた。この事故は「ロング・キス・グッドナイト」の歌詞で言及されている: 「Ya still tickle me, I used to be as strong as Ripple be / Til' Cease crippled me」[80]。

1996年10月29日、エヴァンスはウォレスの息子クリストファー・「C.J. 」を出産した[32]。翌月、ジュニアM.A.F.I.A.のメンバーであるリル・キムは、ウォレスの指揮の下、デビュー・アルバム『ハード・コア』をリ リースした。 2012年のインタビューで、リル・キムは、ウォレスがジョデシのシングル「Love U 4 Life」のリミックスを作るのを部屋に閉じ込めて阻止したと語った。彼女によると、ウォレスは「彼らと一緒に曲を作るつもりはない」と言ったそうで [82]、おそらくグループがトゥパックとデス・ロウ・レコードに所属していたことが理由だろう。

1997: 死後の生活
1997年1月、ウォレスはコンサート・プロモーターの友人が1995年5月の揉め事の後、ウォレスと彼の側近に殴られたと主張した事件の後、 41,000米ドルの損害賠償の支払いを命じられた[83]。

1997年2月16日、ウォレスはアルバム『Life After Death』のプロモーションとリード・シングル 「Hypnotize 」のPV撮影のためにカリフォルニアを訪れた[85]。同月、ウォレスはフォーシーズンズ・ホテルでガールフレンドのチャーリー・ボルティモアと、ウォレ スと他の女の子たちの写真をめぐって家庭内紛争に巻き込まれた。2人はホテルから出るよう求められた[86]。
Murder
Main article: Murder of the Notorious B.I.G.
On March 8, 1997, Wallace attended a Soul Train Awards after-party hosted by Vibe and Qwest Records at the Petersen Automotive Museum in Los Angeles, California.[64] Guests included Evans, Aaliyah and members of the Bloods and Crips gangs.[18] Later that night at 12:30 a.m. PST, after the fire department closed the party early due to overcrowding, Wallace left with his entourage in two GMC Suburbans to return to his hotel.[87] He traveled in the front passenger seat alongside associates Damion "D-Roc" Butler, Lil' Cease, and driver Gregory "G-Money" Young. Combs traveled in the other vehicle with two bodyguards. The two trucks were trailed by a Chevrolet Blazer carrying Bad Boy director of security Paul Offord.[18][88]

By 12:45 a.m., the streets were crowded with people leaving the party. Wallace's SUV stopped at a red light 50 yards (46 m) from the Petersen Automotive Museum, and a black Chevrolet Impala pulled up alongside it. The Impala's driver, an unidentified African-American man dressed in a blue suit and bow tie, rolled down his window, drew a 9 mm blue-steel pistol, and fired at Wallace's car. Four bullets hit Wallace, and his entourage subsequently rushed him to Cedars-Sinai Medical Center, where doctors performed an emergency thoracotomy, but he was pronounced dead at 1:15 a.m.[18] He was 24 years old. His autopsy, which was released 15 years after his death, showed that only the final shot was fatal; it entered through his right hip and struck his colon, liver, heart, and left lung before stopping in his left shoulder.[89]

Wallace's funeral was held at the Frank E. Campbell Funeral Chapel in Manhattan on March 18. There were around 350 mourners at the funeral, including Lil' Cease, Queen Latifah, Mase, Faith Evans, SWV, Jay-Z, Damon Dash, DJ Premier, Charli Baltimore, Da Brat, Flavor Flav, Mary J. Blige, Lil' Kim, Run-D.M.C., DJ Kool Herc, Treach, Busta Rhymes, Salt-N-Pepa, DJ Spinderella, Foxy Brown, and Sister Souljah. David Dinkins and Clive Davis also attended the funeral.[90] After the funeral, his body was cremated and the ashes were given to his family.[91]
殺人
主な記事 ノトーリアス・B.I.G.殺人事件
1997年3月8日、ウォレスはカリフォルニア州ロサンゼルスのピーターセン自動車博物館で開催されたVibeとQwest Records主催のソウル・トレイン・アワードのアフターパーティーに出席した[64]。ゲストにはエヴァンス、アリーヤ、ブラッズとクリップスのギャ ングのメンバーなどがいた[18]。PST、混雑のため消防署がパーティーを早々に閉めた後、ウォレスは側近とともに2台のGMCサバーバンでホテルに戻 るために出発した[87]。彼は助手席に乗り、仲間のダミオン 「D-Roc 」バトラー、リル・シーズ、運転手のグレゴリー 「G-Money 」ヤングとともに移動した。コムスは2人のボディーガードとともにもう1台の車に乗っていた。2台のトラックは、バッドボーイのセキュリティ・ディレク ターであるポール・オフォードを乗せたシボレー・ブレイザーによって追跡されていた[18][88]。

午前12時45分までに、通りはパーティーを去る人々で混雑していた。ウォレスのSUVはピーターセン自動車博物館から50ヤード(46メートル)の赤信 号で止まり、黒のシボレー・インパラがそれに並んで停車した。インパラの運転手は、青いスーツに蝶ネクタイを締めた正体不明のアフリカ系アメリカ人の男 で、窓を開け、9ミリのブルースチール・ピストルを抜き、ウォレスの車に発砲した。4発の銃弾がウォレスに命中し、その後側近が彼をシーダーズ・サイナ イ・メディカル・センターに急行させ、医師が緊急開胸手術を行ったが、午前1時15分に死亡が確認された[18]。死後15年経って発表された彼の検死に よると、致命傷となったのは最後の一発だけで、右腰から入り、結腸、肝臓、心臓、左肺を直撃した後、左肩で止まった[89]。

ウォレスの葬儀は3月18日にマンハッタンのフランク・E・キャンベル葬儀チャペルで行われた。葬儀にはリル・シーズ、クイーン・ラティファ、メイス、 フェイス・エヴァンス、SWV、ジェイ・Z、デイモン・ダッシュ、DJプレミア、チャーリー・ボルティモア、ダ・ブラット、フレイヴァー・フレイヴ、メア リー・J・ブライジ、リル・キム、ランD.M.C.、DJクール・ハーク、トリーチ、バスタ・ライムス、ソルトNペパ、DJスピンデレラ、フォクシー・ブ ラウン、シスター・ソウルジャなど約350人の弔問客が訪れた。デイヴィッド・ディンキンズとクライヴ・デイヴィスも葬儀に参列した[90]。葬儀の後、 彼の遺体は火葬され、遺灰は家族に贈られた[91]。
Posthumous releases
Sixteen days after his death, Wallace's double-disc second album was released as planned. Originally titled Life After Death...'Til Death Do Us Part and later shortened to Life After Death,[92] the album hit No. 1 on the Billboard 200 charts after making a premature appearance at No. 176 due to street-date violations. The record album featured a much wider range of guests and producers than its predecessor.[93] It gained strong reviews and in 2000 was certified Diamond by the RIAA.

Its lead single, "Hypnotize", was the last music video recording in which Wallace would participate. His biggest chart success was with its follow-up "Mo Money Mo Problems", featuring Sean Combs (under the rap alias "Puff Daddy") and Mase. Both singles reached No. 1 on the Hot 100, making Wallace the first artist to achieve this feat posthumously.[21] The third single, "Sky's the Limit", featuring the band 112, was noted for its use of children in the music video, directed by Spike Jonze, who were used to portray Wallace and his contemporaries, including Combs, Lil' Kim, and Busta Rhymes. Wallace was named Artist of the Year and "Hypnotize" Single of the Year by Spin magazine in December 1997.[94]

In mid-1997, Combs released his debut album, No Way Out, which featured Wallace on five songs, notably on the fifth single "Victory". The most prominent single from the record album was "I'll Be Missing You", featuring Combs, Faith Evans and 112, which was dedicated to Wallace's memory. At the 1998 Grammy Awards, Life After Death and its first two singles received nominations in the rap category. The album award was won by Combs's No Way Out and "I'll Be Missing You" won the award in the category of Best Rap Performance by a Duo or Group in which "Mo Money Mo Problems" was nominated.[95]

In 1996, Wallace started putting together a hip hop supergroup, The commission, which consisted of himself, Jay-Z, Lil' Cease, Combs, and Charli Baltimore. The commission was mentioned by Wallace in the lyrics of "What's Beef" on Life After Death and "Victory" from No Way Out, but a Commission album was never completed. A track on Duets: The Final Chapter, "Whatchu Want (The Commission)", featuring Jay-Z, was based on the group.

In December 1999, Bad Boy released Born Again. The album consisted of previously unreleased material mixed with new guest appearances, including many artists Wallace had never collaborated with in his lifetime. It gained some positive reviews, but received criticism for its unlikely pairings; The Source describing it as "compiling some of the most awkward collaborations of his career".[96] Nevertheless, the album sold 2 million copies. Wallace also appeared on Michael Jackson's 2001 album, Invincible.[97][98]

Over the course of time, his vocals were heard on hit songs such as "Foolish" and "Realest Niggas" by Ashanti in 2002, and the song "Runnin' (Dying to Live)" with Shakur the following year. In 2005, Duets: The Final Chapter continued the pattern started on Born Again, which was criticized for the lack of significant vocals by Wallace on some of its songs.[97][98] Its lead single "Nasty Girl" became Wallace's first UK No. 1 single. Combs and Voletta Wallace have stated the album will be the last release primarily featuring new material.[99]

A duet album, The King & I, featuring Evans and Notorious B.I.G., was released on May 19, 2017, which largely contained previously unreleased music.[100]
死後のリリース
死の16日後、ウォレスの2枚組セカンド・アルバムは予定通りリリースされた。原題は『Life After Death...'Til Death Do Us Part(死が二人を分かつまで)』で、後に『Life After Death』と短縮された[92]。このアルバムはビルボード200のチャートで1位を獲得した。このアルバムには、前作よりもはるかに幅広いゲストやプ ロデューサーが参加した[93]。

リード・シングルの「Hypnotize」は、ウォレスが参加する最後のミュージック・ビデオとなった。チャートで最大の成功を収めたのは、ショーン・コ ムズ(ラップの別名 「パフ・ダディ」)とメイスをフィーチャーした後続曲「Mo Money Mo Problems」だった。両シングルともHot100で1位を獲得し、ウォレスは死後にこの偉業を達成した最初のアーティストとなった[21]。バンド 112をフィーチャーした3枚目のシングル「Sky's the Limit」は、スパイク・ジョーンズが監督したミュージック・ビデオで、ウォレスと同世代のコムズ、リル・キム、バスタ・ライムズなどの子供たちを使っ たことで注目された。ウォレスは1997年12月にSpin誌のアーティスト・オブ・ザ・イヤーとシングル・オブ・ザ・イヤーの「Hypnotize」に 選ばれた[94]。

1997年半ば、コムスはデビュー・アルバム『No Way Out』をリリースし、5曲目に収録された「Victory」を筆頭に、ウォレスを5曲フィーチャーした。このアルバムからのシングルで最も有名なのは、 ウォレスの思い出に捧げられた、コムズ、フェイス・エヴァンス、112をフィーチャーした「I'll Be Missing You」である。1998年のグラミー賞では、『Life After Death』とその最初のシングル2曲がラップ部門にノミネートされた。アルバム賞はコムズの『No Way Out』が獲得し、「I'll Be Missing You」は「Mo Money Mo Problems」がノミネートされていたデュオまたはグループによる最優秀ラップ・パフォーマンス部門で受賞した[95]。

1996年、ウォレスは自身、ジェイ・Z、リル・シーズ、コムズ、そしてチャーリー・ボルティモアからなるヒップホップのスーパーグループ、ザ・コミッ ションを結成し始めた。ザ・コミッションは『Life After Death』の「What's Beef」や『No Way Out』の「Victory」の歌詞でウォレスが言及しているが、コミッションのアルバムは完成しなかった。デュエッツの1曲である: The Final Chapter』に収録されているジェイ・Zをフィーチャーした「Whatchu Want (The Commission)」は、このグループをモデルにしたものだ。

1999年12月、バッド・ボーイは『Born Again』をリリースした。このアルバムは、ウォレスが生涯一度もコラボレートしたことのないアーティストを含む、新たなゲスト参加による未発表曲で構 成されていた。このアルバムは好意的な評価も受けたが、ありそうもない組み合わせであることから批判を受けた。ウォレスはマイケル・ジャクソンの2001 年のアルバム『Invincible』にも参加している[97][98]。

時を経て、2002年にはアシャンティの「Foolish」や「Realest Niggas」、翌年にはシャクールとの「Runnin' (Dying to Live)」といったヒット曲で彼のヴォーカルが聴かれるようになった。2005年には『Duets: The Final Chapter』は『Born Again』で始まったパターンを引き継いでおり、いくつかの曲でウォレスが重要なヴォーカルをとっていないことが批判された[97][98]。そのリー ド・シングル「Nasty Girl」はウォレスにとって初の全英No.1シングルとなった。コムズとヴォレッタ・ウォレスは、このアルバムが主に新曲をフィーチャーした最後のリ リースになると述べている[99]。

エヴァンスとノトーリアス・B.I.G.をフィーチャーしたデュエット・アルバム『The King & I』が2017年5月19日にリリースされ、主に未発表曲が収録された[100]。
Musical style
Vocals

"Only You (Remix)"
Duration: 31 seconds.0:31
Wallace, accompanied by ad libs from Sean "Puff Daddy" Combs, uses onomatopoeic vocables and multi-syllabic rhymes on his 1996 collaboration with R&B group 112.
"Niggas Bleed"
Duration: 28 seconds.0:28
Wallace tells vivid stories about his everyday life as a criminal in Brooklyn (from Life After Death).
Problems playing these files? See media help.
Wallace mostly rapped in a deep tone described by Rolling Stone as a "thick, jaunty grumble",[101] which went even deeper on Life After Death.[102] He was often accompanied on songs with ad libs from Sean "Puffy" Combs. In The Source's "Unsigned Hype" column, his style was described as "cool, nasal, and filtered, to bless his own material".[103] AllMusic described Wallace as having "a talent for piling multiple rhymes on top of one another in quick succession".[46]

Time magazine wrote that he rapped with an ability to "make multi-syllabic rhymes sound smooth",[45] while Krims described his rhythmic style as "effusive".[104] Before starting a verse, Wallace sometimes used onomatopoeic vocables to warm up his voice, for example "uhhh" at the beginning of "Hypnotize" and "Big Poppa", and "what" after certain rhymes in songs such as "My Downfall".[105]

Lateef of Latyrx notes that Wallace had "intense and complex flows".[106] Fredro Starr of Onyx said that he was "a master of the flow",[107] and Bishop Lamont stated that he mastered "all the hemispheres of the music".[108] Wallace also often used the single-line rhyme scheme to add variety and interest to his flow.[106] Big Daddy Kane suggested that Wallace did not need a large vocabulary to impress listeners, stating that he "just put his words together a slick way and it worked real good for him".[109]

Wallace was known to compose lyrics in his head rather than write them down on paper, in a similar way to Jay-Z.[110][111] He would occasionally vary from his usual style. On "Playa Hater", he sang in a slow falsetto.[112] On "Notorious Thugs", his collaboration with Bone Thugs-n-Harmony, he modified his style to match the rapid rhyme flow of the group.

Themes and lyrics
Wallace's lyrical topics and themes included mafioso tales ("Niggas Bleed"), his drug-dealing past ("Ten Crack Commandments"), materialistic bragging ("Hypnotize"), humor ("Just Playing (Dreams)"),[113] and romance ("Me & My Bitch").[113] In 2004, Rolling Stone named him as "one of the few young male songwriters in any pop style writing credible love songs".[102] In the book How to Rap, rapper Guerilla Black described how Wallace was able to both "glorify the upper echelon"[114] and "[make] you feel his struggle".[115]

The New York Times journalist Touré wrote in 1994 that Wallace's lyrics "[mixed] autobiographical details about crime and violence with emotional honesty".[20] Marriott of The New York Times wrote in 1997 that Wallace's lyrics were not strictly autobiographical and that he "had a knack for exaggeration that increased sales".[24] Wallace wrote that his debut album was "a big pie, with each slice indicating a different point in [his] life involving bitches and niggaz... from the beginning to the end".[116]

Rolling Stone described Ready to Die as a contrast of "bleak" street visions and being "full of high-spirited fun, bringing the pleasure principle back to hip-hop".[102] AllMusic wrote of "a sense of doom" in some of his songs, and the New York Times noted some songs being "laced with paranoia".[46][117] Wallace described himself as feeling "broke and depressed" when he made his debut.[117] The final song on Wallace's debut album, "Suicidal Thoughts", featured his "character" contemplating suicide and concluded with him doing it.[102]

On Life After Death, Wallace's lyrics went "deeper".[102] Krims explained how upbeat, dance-oriented tracks (which featured less heavily on his debut) alternate with "reality rap" songs on the record and suggested that he was "going pimp" through some of the lyrical topics of the former.[104] XXL magazine wrote that Wallace "revamped his image" through the portrayal of himself between the albums, going from "mid-level hustler" on his debut to "drug lord" on his second album.[118]

AllMusic wrote that the success of Ready to Die is "mostly due to Wallace's skill as a storyteller".[46] In 1994, Rolling Stone described his ability in this technique as painting "a sonic picture so vibrant that you're transported right to the scene".[44] On Life After Death, he notably demonstrated this skill on the song "I Got a Story to Tell", creating a story as a rap for the first half of the song and then retelling the same story "for his boys" in conversation form.[112]
音楽スタイル
ボーカル

「オ ンリー・ユー(リミックス)
デュレーション 31秒0:31
ショーン・「パフ・ダディ」・コムズのアドリブを伴ったウォレスは、1996年のR&Bグループ112とのコラボレーションで擬音語や多音節の韻 を踏んでいる。
Niggas Bleed
再生時間:28秒0:28
ウォレスがブルックリンでの犯罪者としての日常を生き生きと語る(『Life After Death』より)。
これらのファイルの再生に問題がある?メディアヘルプを参照のこと。
ウォレスは、ローリング・ストーン誌に「太く、陽気なうなり声」と評された[101]ディープなトーンでラップすることが多く、『Life After Death』ではさらにディープになっている[102]。The Source誌の 「Unsigned Hype 」コラムでは、彼のスタイルは「クールで鼻にかかり、フィルターがかかっており、彼自身の素材を祝福している」と評された[103]。 AllMusic誌はウォレスのことを「複数の韻を次々と重ねる才能がある」と評した[46]。

Time』誌は、彼のラップは「多音節の韻をスムーズに聴かせる」能力を持っていると書いており[45]、Krimsは彼のリズム・スタイルを「迸るよう な」と評している[104]。 ヴァースを始める前に、ウォレスは時々擬声語を使って声を温める。例えば、「Hypnotize」や「Big Poppa」の冒頭では「uhhh」、「My Downfall」のような曲では特定の韻の後に「what」を使う[105]。

ラティルクス(Latyrx)のラテフはウォレスの「強烈で複雑なフロー」を指摘している[106]。オニキス(Onyx)のフレドロ・スター (Fredro Starr)は彼を「フローの達人」だと言い[107]、ビショップ・ラモント(Bishop Lamont)は彼が「音楽の全ての半球」をマスターしていると述べている。 [108]また、ウォレスはしばしば一行韻を踏むことで、彼のフローに多様性と面白さを加えていた[106]。ビッグ・ダディ・ケインは、ウォレスがリス ナーに感銘を与えるために多くの語彙を必要としないことを示唆し、彼は「ただ言葉を巧みにまとめるだけで、それは彼にとって本当に良い働きをする」と述べ た[109]。

ウォレスはジェイ・Zと同じように、歌詞を紙に書くのではなく、頭の中で構成することで知られていた[110][111]。Playa Hater 「ではゆっくりとしたファルセットで歌った[112]。Bone Thugs-n-Harmonyとのコラボレーションである 」Notorious Thugs "では、グループの急速な韻の流れに合わせてスタイルを変えた。

テーマと歌詞
マフィアの話(「Niggas Bleed」)、麻薬取引の過去(「Ten Crack Commandments」)、物質主義的な自慢話(「Hypnotize」)、ユーモア(「Just Playing (Dreams)」)[113]、ロマンス(「Me & My Bitch」)など、ウォレスのリリックのトピックやテーマは多岐にわたる。 [2004年、ローリング・ストーン誌は彼を「あらゆるポップ・スタイルにおいて、信頼できるラヴ・ソングを書いている数少ない若い男性ソングライターの 一人」と評した[102]。 ラッパーのゲリラ・ブラックは『How to Rap』という本の中で、ウォレスがいかに「上流階級を美化」[114]し、「彼の闘争を感じさせる」ことができたかを述べている[115]。

ニューヨーク・タイムズ紙のジャーナリスト、トゥーレは1994年にウォレスの歌詞について「犯罪や暴力に関する自伝的な詳細と感情的な正直さが混在して いる」と書いている[20]。 ニューヨーク・タイムズ紙のマリオットは1997年にウォレスの歌詞は厳密には自伝的ではなく、「売り上げを伸ばす誇張のコツを持っていた」と書いてい る。 [24]ウォレスは、デビュー・アルバムは「大きなパイであり、それぞれのスライスは(彼の)人生におけるビッチやニガッツに関わる異なるポイントを示し ている...最初から最後まで」と書いている[116]。

ローリング・ストーン誌は、『Ready to Die』を「殺伐とした」ストリートのヴィジョンと、「ヒップホップに快楽主義を復活させる、ハイテンションな楽しさに満ちている」[102]という対照 的な作品だと評した。オール・ミュージック誌は、彼の曲のいくつかには「破滅感」があると書き、ニューヨーク・タイムズ紙は、いくつかの曲には「パラノイ アが混じっている」と指摘した。 [46][117]ウォレスはデビュー当時、自分自身を「破産して落ち込んでいる」と感じていたと述べている[117]。ウォレスのデビュー・アルバムの 最後の曲「Suicidal Thoughts」は、自殺を考えている彼の「キャラクター」をフィーチャーし、彼が自殺をすることで締めくくられた[102]。

また[104]、XXL誌は、ウォレスがアルバムとアルバムの間に自身の描写を通して「イメージを刷新」し、デビュー・アルバムでは「中堅ハスラー」から セカンド・アルバムでは「麻薬王」になったと書いている[118]。

AllMusic』誌は、『Ready to Die』の成功は「ほとんどがウォレスのストーリーテラーとしてのスキルによるものだ」と書いている[46]。 1994年、『ローリング・ストーン』誌は、このテクニックにおける彼の能力を「その場面にすぐに連れて行かれるほど生き生きとした音の絵」を描くことだ と評した[44]。『Life After Death』では、彼は「I Got a Story to Tell」という曲でこのスキルを顕著に発揮し、曲の前半ではラップとしてストーリーを作り上げ、同じストーリーを会話形式で「彼の息子たちのために」語 り直している[112]。
Legacy
Graffiti of the Notorious B.I.G.

Mural of the Notorious B.I.G. at 5 Pointz

A mural in Brooklyn

A stencil of the Notorious B.I.G. in Asakusa, Tokyo
Considered one of the greatest rappers of all time, Wallace was described by AllMusic as "the savior of East Coast hip-hop".[21] The Source magazine named him the greatest rapper of all time in its 150th issue in 2002.[119][120] In 2003, when XXL magazine asked several hip hop artists to list their five favorite MCs, Wallace appeared on more rappers' lists than anyone else. In 2006, MTV ranked him at No. 3 on their list of The Greatest MCs of All Time, calling him possibly "the most skillful ever on the mic".[10]

Editors of About.com ranked him at No. 3 on their list of the Top 50 MCs of Our Time (1987–2007).[121] In 2012, The Source ranked him No. 3 on their list of the Top 50 Lyrical Leaders of all time.[122] Rolling Stone has referred to him as the "greatest rapper that ever lived".[123] In 2015, Billboard named Wallace as the greatest rapper of all time.[9]

Wallace's lyrics have been sampled and quoted by a variety of artists, including Jay-Z, 50 Cent, Alicia Keys, Fat Joe, Nelly, Ja Rule, Eminem, Lil Wayne, Game, Clinton Sparks, Michael Jackson, and Usher. At the 2005 MTV Video Music Awards, Combs and Snoop Dogg paid tribute to Wallace by hiring an orchestra to play while the vocals from "Juicy" and "Warning" played on the arena speakers.[124] At the 2005 VH1 Hip Hop Honors, a tribute to Wallace headlined the show.[125]

Wallace had begun to promote a clothing line called Brooklyn Mint, which was to produce plus-sized clothing, but it fell dormant after he died. In 2004, his managers Mark Pitts and Wayne Barrow launched the clothing line with help from Jay-Z, selling T-shirts with images of Wallace on them. A portion of the proceeds go to the Christopher Wallace Foundation and to Jay-Z's Shawn Carter Scholarship Foundation.[126] In 2005, Voletta Wallace hired branding and licensing agency Wicked Cow Entertainment to guide the estate's licensing efforts.[127] Wallace-branded products on the market include action figures, blankets, and cell phone content.[128]

The Christopher Wallace Memorial Foundation holds an annual black-tie dinner ("B.I.G. Night Out") to raise funds for children's school equipment and to honor Wallace's memory. For this particular event, because it is a children's schools' charity, "B.I.G." is also said to stand for "Books Instead of Guns".[129]

There is a large portrait mural of Wallace as Mao Zedong on Fulton Street in Brooklyn a half-mile west from Wallace's old block.[130] A fan petitioned to have the corner of Fulton Street and St. James Place, near Wallace's childhood home renamed in his honor, garnering support from local businesses and attracting more than 560 signatures.[130]

A large portrait of Wallace features prominently in the Netflix series Luke Cage, due to the fact that he served as muse for the creation of the Marvel Cinematic Universe's version of Marvel Comics character Cornell "Cottonmouth" Stokes.

In 2018, a movie chronicling LAPD detective Russell Poole's investigation of Wallace's murder was released. City of Lies is based on journalist Randall Sullivan's book LAbrynith and explores the corruption and cover-ups within the LAPD that surround Wallace's case. Voletta Wallace believed that Poole was honest and wasn't given the chance to do his job. She supported the movie by appearing as herself.[131]

In August 2020, Wallace's son, C.J., released a house remix of his father's hit "Big Poppa".[132]

A March 2021 Netflix documentary Biggie: I Got a Story to Tell, executive-produced by Voletta Wallace and Combs, focuses on B.I.G.'s life before he rose to fame as "The King of New York", and features "unprecedented access granted by the Wallace estate".[133]

Biopic
Notorious is a 2009 biographical film about Wallace and his life that stars rapper Jamal Woolard as Wallace. The film was directed by George Tillman Jr. and distributed by Fox Searchlight Pictures. Producers included Sean Combs, Wallace's former managers Wayne Barrow and Mark Pitts, as well as Voletta Wallace.[134] On January 16, 2009, the movie's debut at the Grand 18 theater in Greensboro, North Carolina was postponed after a man was shot in the parking lot before the show.[135] The film received mixed reviews and grossed over $44 million worldwide.[136][137]

In early October 2007, open casting calls for the role of Wallace began.[138] Actors, rappers and unknowns all tried out. Beanie Sigel auditioned[139] for the role, but was not picked. Sean Kingston claimed that he would play the role of Wallace, but producers denied it.[140] Eventually, it was announced that rapper Jamal Woolard was chosen to play Wallace[141] while Wallace's son, Christopher Wallace Jr. was cast to play Wallace as a child.[142]

Other cast members include Angela Bassett as Voletta Wallace, Derek Luke as Sean Combs, Antonique Smith as Faith Evans, Naturi Naughton as Lil' Kim, and Anthony Mackie as Tupac Shakur.[143] Bad Boy also released a soundtrack album to the film on January 13, 2009; it contains many of Wallace's hit singles, including "Hypnotize" and "Juicy", as well as rarities.[144]
レガシー
ノートリアスB.I.G.の落書き

5ポインツにあるノトーリアスB.I.G.の壁画

ブルックリンの壁画

東京・浅草にあるノトーリアス・B.I.G.のステンシル
史上最も偉大なラッパーの一人とされるウォレスは、AllMusicによって「イーストコースト・ヒップホップの救世主」と評された[21]。 2003年、XXL誌が数人のヒップホップ・アーティストに好きなMCを5人挙げるよう求めたところ、ウォレスは誰よりも多くのラッパーのリストに登場し た[119][120]。2006年、MTVは彼を「史上最も巧みなマイクさばき」と称し、「史上最も偉大なMC」の3位にランクインさせた[10]。

About.comの編集者は、「Top 50 MCs of Our Time (1987-2007)」の3位に彼をランクインさせた[121]。 2012年、The Sourceは、「Top 50 Lyrical Leaders of all time」の3位に彼をランクインさせた[122]。 Rolling Stoneは、彼を「史上最も偉大なラッパー」と称した[123]。 2015年、Billboardは、ウォレスを史上最も偉大なラッパーに選出した[9]。

ウォレスの歌詞は、ジェイ・Z、50セント、アリシア・キーズ、ファット・ジョー、ネリー、ジャ・ルール、エミネム、リル・ウェイン、ゲーム、クリント ン・スパークス、マイケル・ジャクソン、アッシャーなど、様々なアーティストにサンプリングされ、引用されている。2005年のMTVビデオ・ミュージッ ク・アワードでは、コムズとスヌープ・ドッグがオーケストラを雇い、「Juicy」と「Warning」のヴォーカルをアリーナのスピーカーから流しなが ら演奏し、ウォレスにトリビュートした[124]。

ウォレスはBrooklyn Mintというプラスサイズの服を生産するラインのプロモーションを始めていたが、彼の死後、休止状態になった。2004年、彼のマネージャーであった マーク・ピッツとウェイン・バローは、ジェイ・Zの協力のもと、このアパレル・ラインを立ち上げ、ウォレスの画像をあしらったTシャツを販売した。収益の 一部はクリストファー・ウォレス財団とジェイ・Zのショーン・カーター奨学財団に寄付される[126]。2005年、ヴォレッタ・ウォレスはブランディン グとライセンシングのエージェンシーであるウィキッド・カウ・エンターテインメントを雇い、遺産のライセンシング活動を指導させた[127]。

クリストファー・ウォレス記念財団は、子供たちの学校備品の資金調達とウォレスの思い出を称えるために、毎年ブラックタイ・ディナー(「B.I.G. Night Out」)を開催している。この特別なイベントでは、子供たちの学校のためのチャリティであるため、「B.I.G.」は「Books Instead of Guns(銃の代わりに本を)」の略とも言われている[129]。

ブルックリンのフルトン・ストリートには、ウォレスの旧居から西に1.5kmのところに、毛沢東に扮したウォレスの大きな肖像画の壁画がある[130]。 ウォレスの幼少期の家の近くにあるフルトン・ストリートとセント・ジェームズ・プレイスの角を、ウォレスにちなんで改名するようファンが請願し、地元企業 から支持を集め、560人以上の署名が集まった[130]。

マーベル・シネマティック・ユニバース版のマーベル・コミックのキャラクター、コーネル・「コットンマウス」・ストークスの創作のミューズを務めたという 事実により、ウォレスの大きな肖像画がNetflixシリーズのルーク・ケイジで大きく取り上げられている。

2018年には、ロス市警のラッセル・プール刑事によるウォレス殺害事件の捜査を描いた映画が公開された。シティ・オブ・ライズ』はジャーナリストのラン ドール・サリヴァンの著書『LAbrynith』に基づいており、ウォレスの事件をめぐるロス市警内部の腐敗と隠蔽工作を探っている。ヴォレッタ・ウォレ スは、プールは正直で、仕事をするチャンスを与えられていなかったと信じていた。彼女は本人役で出演し、映画をサポートした[131]。

2020年8月、ウォレスの息子C.J.が父親のヒット曲「Big Poppa」のハウス・リミックスをリリースした[132]。

2021年3月、ヴォレッタ・ウォレスとコムズが製作総指揮を務めたNetflixのドキュメンタリー『Biggie: I Got a Story to Tell』は、「ニューヨークの帝王」として名声を得る前のB.I.G.の人生に焦点を当て、「ウォレスの遺族が許可した前例のないアクセス」をフィー チャーしている[133]。

伝記映画
Notorious』はウォレスと彼の人生を描いた2009年の伝記映画で、ラッパーのジャマール・ウーラードがウォレス役で出演している。ジョージ・ ティルマン・ジュニアが監督し、フォックス・サーチライト・ピクチャーズが配給した。プロデューサーにはショーン・コムズ、ウォレスの元マネージャーの ウェイン・バローとマーク・ピッツ、そしてヴォレッタ・ウォレスが名を連ねた[134]。2009年1月16日、ノースカロライナ州グリーンズボロのグラ ンド18劇場でのデビューは、上映前に駐車場で男が撃たれたため延期された[135]。

2007年10月上旬、ウォレス役の公募が始まった[138]。 俳優、ラッパー、無名俳優がこぞって挑戦した。ビーニー・シゲルはオーディションを受けたが[139]、選ばれなかった。ショーン・キングストンはウォレ ス役を演じると主張したが、プロデューサーはそれを否定した[140]。結局、ラッパーのジャマール・ウーラードがウォレス役に選ばれたと発表され [141]、ウォレスの息子であるクリストファー・ウォレス・ジュニアが子供時代のウォレス役にキャスティングされた[142]。

他のキャストには、アンジェラ・バセットがヴォレッタ・ウォレス役、デレク・ルークがショーン・コムズ役、アントニーク・スミスがフェイス・エヴァンス 役、ナトリ・ノートンがリル・キム役、アンソニー・マッキーがトゥパック・シャクール役で出演している[143]。バッドボーイは2009年1月13日に この映画のサウンドトラック・アルバムもリリースした。
Discography
Main article: The Notorious B.I.G. discography
Studio albums
Ready to Die (1994)
Life After Death (1997)
Collaboration album
Conspiracy with Junior M.A.F.I.A. (1995)
Posthumous collaboration album
The King & I with Faith Evans (2017)
Media
Filmography
The Show (1995) as himself
Rhyme & Reason (1997 documentary) as himself
Biggie & Tupac (2002 documentary) archive footage
Tupac Resurrection (2004 documentary) archive footage
Notorious B.I.G. Bigger Than Life (2007 documentary) archive footage
Notorious (2009) archive footage
All Eyez on Me (2017) archive footage
Quincy (2018 documentary) archive footage
Biggie: The Life of Notorious B.I.G. (2017 documentary) archive footage
Biggie: I Got a Story to Tell (2021 documentary) archive footage
Transformers: Rise of the Beasts (2023) archive footage
Television appearances
New York Undercover (1995) as himself
Martin (1995) as himself
Who Shot Biggie & Tupac? (2017) archive footage
Unsolved (2018) archive footage


List of murdered hip hop musicians

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Notorious_B.I.G.



リ ンク

文 献

そ の他の情報


Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099

Mitzub'ixi Quq Chi'j