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哲学的実在論

Philosophical realism


池田光穂

☆哲 学的実在論(てつがくてきじつざいろん)とは、ある種の事物(数字のような抽象的なものから道徳的な発言から物理的な世界そのものに至るまで幅広い)が 心とは無関係に存在する、つまり、それを知覚する心が存在しない場合でも存在する、あるいはその存在は見る者の目に映る単なる外見に過ぎないとする見解で ある。実在論はリアリズム(realism)なので、哲学的現実主義、あるいは哲学的リアリズムとも呼ぶことが可能である。この用語は後期ラテン語の realis「実在」に由来し、1781年にイマヌエル・カントによって抽象的な形而上学的な意味で初めて用いられた(CPR A 369)(だから上の挿絵の顔の人はイマヌエル・カントさんなのである!!)。

Philosophical realism – usually not treated as a position of its own but as a stance towards other subject matters – is the view that a certain kind of thing (ranging widely from abstract objects like numbers to moral statements to the physical world itself) has mind-independent existence, i.e. that it exists even in the absence of any mind perceiving it or that its existence is not just a mere appearance in the eye of the beholder.[1][2][3][4] This includes a number of positions within epistemology and metaphysics which express that a given thing instead exists independently of knowledge, thought, or understanding.[5][6] This can apply to items such as the physical world, the past and future, other minds, and the self, though may also apply less directly to things such as universals, mathematical truths, moral truths, and thought itself. However, realism may also include various positions which instead reject metaphysical treatments of reality entirely.[7][8]

Realism can also be a view about the properties of reality in general, holding that reality exists independent of the mind, as opposed to non-realist views (like some forms of skepticism and solipsism) which question the certainty of anything beyond one's own mind. Philosophers who profess realism often claim that truth consists in a correspondence between cognitive representations and reality.[9]

Realists tend to believe that whatever we believe now is only an approximation of reality but that the accuracy and fullness of understanding can be improved.[10] In some contexts, realism is contrasted with idealism. Today it is more often contrasted with anti-realism, for example in the philosophy of science.[11][12]

The oldest use of the term "realism" appeared in medieval scholastic interpretations and adaptations of ancient Greek philosophy.
哲学的実在論(てつがくてきじつざいろん)とは、ある種の事物(数字の ような抽象的なものから道徳的な発言から物理的な世界そのものに至るまで幅広い)が心とは無関係に存在する、つまり、それを知覚する心が存在しない場合で も存在する、あるいはその存在は見る者の目に映る単なる外見に過ぎないとする見解である[1][2][3][4]。 [1][2][3][4]これには認識論や形而上学における多くの立場が含まれ、与えられたものが知識や思考や理解とは無関係に存在することを表明する [5][6]。これは物理的世界、過去や未来、他の心、自己といったものに適用されることがあるが、普遍、数学的真理、道徳的真理、思考そのものといった ものにもあまり直接的には適用されないことがある。しかし、現実主義には、その代わりに現実の形而上学的な扱いを完全に否定する様々な立場も含まれる [7][8]。

実在論はまた、現実が心とは無関係に存在するとする、一般的な現実の性質についての見解であることもあり、自分の心を超えるものの確実性を疑問視する非現 実主義的な見解(懐疑主義や独在論のいくつかの形態のような)とは対照的である。現実主義を公言する哲学者はしばしば、真理は認知的表象と現実との間の対 応関係で成り立っていると主張する[9]。

実在論は、私たちが現在信じているものはすべて現実の近似に過ぎないが、理解の正確さと完全さは改善されうると考える傾向がある[10]。今日では、例え ば科学哲学において、反実在論と対比されることが多くなっている[11][12]。

「実在論」という用語の最も古い用法は、古代ギリシア哲学の中世スコラ哲学的解釈と翻案において登場した。
Etymology
The term comes from Late Latin realis "real" and was first used in the abstract metaphysical sense by Immanuel Kant in 1781 (CPR A 369).[13]
語源
この用語は後期ラテン語のrealis「実在」に由来し、1781年にイマヌエル・カントによって抽象的な形而上学的な意味で初めて用いられた(CPR A 369)[13]。
Varieties

Metaphysical realism
See also: Metaphysical anti-realism and Mathematical Platonism
Metaphysical realism maintains that "whatever exists does so, and has the properties and relations it does, independently of deriving its existence or nature from being thought of or experienced."[14] In other words, an objective reality exists (not merely one or more subjective realities).

Naive or direct realism
Main article: Naive realism
See also: Indirect realism
Naive realism, also known as direct realism, is a philosophy of mind rooted in a common sense theory of perception that claims that the senses provide us with direct awareness of the external world. In contrast, some forms of idealism assert that no world exists apart from mind-dependent ideas and some forms of skepticism say we cannot trust our senses. The naive realist view is that objects have properties, such as texture, smell, taste and colour, that are usually perceived absolutely correctly. We perceive them as they really are.

Immanent realism
Main article: Immanent realism
Is the ontological understanding which holds that universals are immanently real within particulars themselves, not in a separate realm, and not mere names. Most often associated with Aristotle and the Aristotelian tradition.

Scientific realism
Main article: Scientific realism
Scientific realism is, at the most general level, the view that the world described by science is the real world, as it is, independent of what we might take it to be. Within philosophy of science, it is often framed as an answer to the question "how is the success of science to be explained?" The debate over what the success of science involves centers primarily on the status of unobservable entities apparently talked about by scientific theories. Generally, those who are scientific realists assert that one can make reliable claims about unobservables (viz., that they have the same ontological status) as observables. Analytic philosophers generally have a commitment to scientific realism, in the sense of regarding the scientific method as a reliable guide to the nature of reality. The main alternative to scientific realism is instrumentalism.[15]

Scientific realism in physics
Realism in physics (especially quantum mechanics) is the claim that the world is in some sense mind-independent: that even if the results of a possible measurement do not pre-exist the act of measurement, that does not require that they are the creation of the observer (contrary to the "consciousness causes collapse" interpretation of quantum mechanics). That interpretation of quantum mechanics, on the other hand, states that the wave function is already the full description of reality. The different possible realities described by the wave function are equally true. The observer collapses the wave function into their own reality. One's reality can be mind-dependent under this interpretation of quantum mechanics.

Moral realism
Main article: Scientific realism
Moral realism is the position that ethical sentences express propositions that refer to objective features of the world.

Aesthetic realism
Aesthetic realism (not to be confused with Aesthetic Realism, the philosophy developed by Eli Siegel, or "realism" in the arts) is the view that there are mind-independent aesthetic facts.[16][17]
実在論の種類

形而上学的実在論
こちらも参照: 形而上学的反実在論と数学的プラトン主義
形而上学的実在論は、「存在するものはすべてそうであり、その存在や性質が思考されたり経験されたりすることから派生するのとは無関係に、そうであり、そうである性質や関係を持つ」と主張する[14]。

ナイーブまたは直接実在論
主な記事 素朴実在論
以下も参照: 間接的実在論
直接実在論としても知られるナイーブ実在論は、知覚の常識理論に根ざした心の哲学であり、感覚によって外界を直接認識できると主張する。これとは対照的 に、ある種の観念論は、心に依存した観念を離れた世界は存在しないと主張し、ある種の懐疑論は、私たちの感覚は信用できないと主張する。素朴実在論とは、 物体には質感、匂い、味、色などの性質があり、それは通常、絶対的に正しく知覚されるという考え方である。私たちは物体をありのままに知覚する。

内在的実在論(Immanent realism)
主な記事 内在的実在論
存在論的な理解で、普遍的なものは特殊なもの自身の中に内在的に実在するものであり、別の領域にあるものでもなく、単なる名前でもないとする。アリストテレスとアリストテレスの伝統に関連することが多い。

科学的実在論
主な記事 科学的実在論
科学的実在論とは、最も一般的なレベルでは、科学によって記述される世界は現実の世界であり、私たちがどのように解釈するかとは無関係であるとする考え方 である。科学哲学の分野では、"科学の成功はどのように説明されるのか?"という問いに対する答えとして扱われることが多い。科学の成功とは何かをめぐる 議論の中心は、主に科学理論によって語られるらしい観測不可能な実体の状態にある。一般に、科学的実在論者は、観測不可能なものについても観測可能なもの と同様に信頼できる主張ができると主張する。分析哲学者は一般的に、科学的方法を現実の本質を知るための信頼できるガイドとみなすという意味で、科学的実 在論にコミットしている。科学的実在論の主な代替案は道具論である[15]。

物理学における科学的実在論
物理学(特に量子力学)における実在論とは、世界はある意味で心とは無関係であるという主張である。つまり、可能な測定の結果が測定行為以前には存在しな いとしても、それが観測者の創造物である必要はないということである(量子力学の「意識が崩壊を引き起こす」という解釈に反する)。一方、量子力学の解釈 は、波動関数がすでに現実の完全な記述であるとしている。波動関数によって記述されるさまざまな可能性のある現実は等しく真実である。観測者は波動関数を 自分の現実に折り畳む。量子力学のこの解釈の下では、自分の現実は心に依存することができる。

道徳的実在論
主な記事 科学的実在論
道徳的実在論とは、倫理的文章は世界の客観的特徴に言及する命題を表現しているという立場である。

美的実在論
美的実在論(イーライ・シーゲルによって発展した哲学である美的実在論、または芸術における「実在論」と混同しないように)とは、心に依存しない美的事実が存在するという見解である[16][17]。
History of metaphysical realism
See also: History of metaphysical naturalism
Ancient Greek philosophy
Main article: Platonic realism

Plato (left) and Aristotle (right), a detail of The School of Athens, a fresco by Raphael. In Plato's metaphysics, ever-unchanging Forms, or Ideas, exist apart from particular physical things, and are related to them as their prototype or exemplar. Aristotle's philosophy of reality also aims at the universal. Aristotle finds the universal, which he calls essence, in the commonalities of particular things.

In ancient Greek philosophy, realist doctrines about universals were proposed by Plato and Aristotle.[18]

Platonic realism is a radical form of realism regarding the existence of abstract objects, including universals, which are often translated from Plato's works as "Forms". Since Plato frames Forms as ideas that are literally real (existing even outside of human minds), this stance is also called Platonic idealism. This should not be confused with "idealistic" in the ordinary sense of "optimistic" or with other types of philosophical idealism, as presented by philosophers such as George Berkeley. As Platonic abstractions are not spatial, temporal, or subjectively mental, they are arguably not compatible with the emphasis of Berkeley's idealism grounded in mental existence. Plato's Forms include numbers and geometrical figures, making his theory also include mathematical realism; they also include the Form of the Good, making it additionally include ethical realism.

In Aristotle's more modest view, the existence of universals (like "blueness") is dependent on the particulars that exemplify them (like a particular "blue bird", "blue piece of paper", "blue robe", etc.), and those particulars exist independent of any minds: classic metaphysical realism.

Medieval philosophy
Medieval realism developed out of debates over the problem of universals.[19] Universals are terms or properties that can be applied to many things, such as "red", "beauty", "five", or "dog". Realism (also known as exaggerated realism) in this context, contrasted with conceptualism and nominalism, holds that such universals really exist, independently and somehow prior to the world. Moderate realism holds that they exist, but only insofar as they are instantiated in specific things; they do not exist separately from the specific thing. Conceptualism holds that they exist, but only in the mind, while nominalism holds that universals do not "exist" at all but are no more than words (flatus vocis) that describe specific objects.

Proponents of moderate realism included Thomas Aquinas, Bonaventure, and Duns Scotus (cf. Scotist realism).[20]

Early modern philosophy
In early modern philosophy, Scottish Common Sense Realism was a school of philosophy that sought to defend naive realism against philosophical paradox and scepticism, arguing that matters of common sense are within the reach of common understanding and that common-sense beliefs even govern the lives and thoughts of those who hold non-commonsensical beliefs. It originated in the ideas of the most prominent members of the Scottish School of Common Sense, Thomas Reid, Adam Ferguson and Dugald Stewart, during the 18th century Scottish Enlightenment and flourished in the late 18th and early 19th centuries in Scotland and America.

The roots of Scottish Common Sense Realism can be found in responses to such philosophers as John Locke, George Berkeley, and David Hume. The approach was a response to the "ideal system" that began with Descartes' concept of the limitations of sense experience and led Locke and Hume to a skepticism that called religion and the evidence of the senses equally into question. The common sense realists found skepticism to be absurd and so contrary to common experience that it had to be rejected. They taught that ordinary experiences provide intuitively certain assurance of the existence of the self, of real objects that could be seen and felt and of certain "first principles" upon which sound morality and religious beliefs could be established. Its basic principle was enunciated by its founder and greatest figure, Thomas Reid:[21]

If there are certain principles, as I think there are, which the constitution of our nature leads us to believe, and which we are under a necessity to take for granted in the common concerns of life, without being able to give a reason for them—these are what we call the principles of common sense; and what is manifestly contrary to them, is what we call absurd.
Late modern philosophy
See also: Objective idealism, Transcendental realism (Schelling), and Transcendental realism (Schopenhauer)
In late modern philosophy, a notable school of thought advocating metaphysical realism was Austrian realism. Its members included Franz Brentano,[22] Alexius Meinong,[22] Vittorio Benussi,[22] Ernst Mally,[23] and early Edmund Husserl.[22] These thinkers stressed the objectivity of truth and its independence of the nature of those who judge it.[24] (See also Graz School.)

Dialectical materialism, a philosophy of nature based on the writings of late modern philosophers Karl Marx and Friedrich Engels, is interpreted to be a form of ontological realism.[25]

According to Michael Resnik, Gottlob Frege's work after 1891 can be interpreted as a contribution to realism.[26]

Contemporary philosophy
See also: Structural realism (philosophy of science), Australian realism, Modal realism, Critical realism (philosophy of the social sciences), and New realism (philosophy)
In contemporary analytic philosophy, Bertrand Russell,[27] Ludwig Wittgenstein,[28] J. L. Austin,[29] Karl Popper,[30][31] and Gustav Bergmann[32] espoused metaphysical realism. Hilary Putnam initially espoused metaphysical realism,[33] but he later embraced a form of anti-realism that he termed "internal realism."[34] Conceptualist realism (a view put forward by David Wiggins) is a form of realism, according to which our conceptual framework maps reality.[35]

Speculative realism is a movement in contemporary Continental-inspired philosophy[36] that defines itself loosely in its stance of metaphysical realism against the dominant forms of post-Kantian philosophy.[37]
形而上学的実在論の歴史
こちらも参照: 形而上学的自然主義の歴史
古代ギリシア哲学
主な記事 プラトン的実在論

プラトン(左)とアリストテレス(右)、ラファエロのフレスコ画『アテネの学堂』の詳細。プラトンの形而上学では、絶え間なく変化する形相(イデア)は、 特定の物理的事物とは別に存在し、その原型または模範として物理的事物と関連している。アリストテレスの現実哲学もまた、普遍的なものを目指している。ア リストテレスは、特定の事物の共通性の中に、彼が本質と呼ぶ普遍性を見出す。

古代ギリシア哲学においては、プラトンとアリストテレスによって普遍に関する実在論の教義が提唱された[18]。

プラトン的実在論は、普遍を含む抽象的対象の存在に関する実在論の急進的な形態であり、プラトンの著作ではしばしば「形相」と訳されている。プラトンは形 相を文字通り実在する(人間の心の外にも存在する)観念としているため、このスタンスはプラトン的観念論とも呼ばれる。これは、通常の「楽観的」という意 味での「観念論」や、ジョージ・バークレーなどの哲学者が提示した他のタイプの哲学的観念論と混同してはならない。プラトン的抽象は空間的、時間的、主観 的な精神的存在ではないため、精神的存在に立脚したバークレーの観念論とは相容れない。プラトンの形式には数と幾何学的図形が含まれるため、彼の理論には 数学的実在論も含まれ、さらに善の形式も含まれるため、倫理的実在論も含まれる。

アリストテレスのより控えめな見解では、(「青さ」のような)普遍の存在は、それを例証する特殊(特定の「青い鳥」、「青い紙片」、「青い衣」など)に依存しており、それらの特殊はいかなる心からも独立して存在する。

中世哲学
中世の実在論は普遍性の問題をめぐる議論から発展した[19]。普遍性とは、「赤」、「美」、「5」、「犬」など、多くの事物に適用できる用語や性質のこ とである。この文脈における実在論(誇張された実在論としても知られる)は、概念論や名辞論と対比され、そのような普遍的なものは、独立して、何らかの形 で世界に先立って本当に存在すると考える。中程度の実在論は、普遍的なものは存在するが、それは具体的なものの中にインスタンス化されている限りにおいて であり、具体的なものから分離して存在するものではないとする。概念主義では、普遍的なものは心の中にのみ存在するとし、名辞主義では、普遍的なものは まったく「存在」せず、特定の対象を説明する言葉(flatus vocis)にすぎないとする。

穏健実在論の支持者にはトマス・アクィナス、ボナヴェントゥール、ドゥンス・スコトゥス(スコティスト実在論参照)などがいた[20]。

近世哲学
近世哲学において、スコティッシュ・コモン・センス・リアリズムは哲学的パラドックスや懐疑主義から素朴実在論を守ろうとする哲学の一派であり、常識的な 事柄は一般的な理解の範囲内にあり、常識的な信念は常識的でない信念を持つ人々の生活や思考さえも支配していると主張していた。18世紀のスコットランド 啓蒙時代に、スコットランド常識学派の最も著名なメンバーであったトーマス・リード、アダム・ファーガソン、デュガルド・スチュワートの思想に端を発し、 18世紀後半から19世紀初頭にかけてスコットランドとアメリカで盛んになった。

スコティッシュ・コモンセンス・リアリズムのルーツは、ジョン・ロック、ジョージ・バークレー、デイヴィッド・ヒュームといった哲学者たちに対する反応に 見出すことができる。このアプローチは、デカルトの感覚経験の限界という概念から始まった「理想体系」への反応であり、ロックとヒュームを、宗教と感覚の 証拠を等しく疑問視する懐疑主義へと導いた。常識的現実主義者たちは、懐疑論は不合理であり、一般的な経験に反しているため、否定されなければならないと 考えた。彼らは、普通の経験が、自己の存在、見たり感じたりできる現実の対象、そして健全な道徳や宗教的信念を確立するための特定の「第一原理」につい て、直感的に確かな保証を与えてくれると説いた。その基本原理は、その創始者であり最大の人物であるトマス・リードによって次のように宣言された [21]。

私が考えるように、私たちの本性の構成が私たちに信じ込ませ、私たちが生活の一般的な関心事において、その理由を示すことができないまま、当然と思わざる を得ないような一定の原理があるとすれば、それは私たちが常識の原理と呼ぶものであり、それに明らかに反するものは私たちが不合理と呼ぶものである。
後期近代哲学
以下も参照: 客観的観念論、超越論的実在論(シェリング)、超越論的実在論(ショーペンハウアー)
後期近代哲学において、形而上学的実在論を提唱する学派として注目されたのがオーストリア実在論である。そのメンバーにはフランツ・ブレンターノ、 [22] アレクシウス・マイノング、[22] ヴィットリオ・ベヌッシ、[22] エルンスト・マリー、[23] そして初期のエドムント・フッサール[22]が含まれていた。

弁証法的唯物論は、近代後期の哲学者であるカール・マルクスとフリードリヒ・エンゲルスの著作に基づく自然哲学であり、存在論的実在論の一形態であると解釈されている[25]。

ミヒャエル・レズニックによれば、1891年以降のゴットローブ・フレーゲの仕事は実在論への貢献として解釈することができる[26]。

現代哲学
こちらも参照: 構造的実在論(科学哲学)、オーストラリア的実在論、様相的実在論、批判的実在論(社会科学哲学)、新実在論(哲学)
現代の分析哲学では、バートランド・ラッセル[27]、ルートヴィヒ・ウィトゲンシュタイン[28]、J・L・オースティン[29]、カール・ポパー [30][31]、グスタフ・バーグマン[32]が形而上学的実在論を支持していた。ヒラリー・パットナムは当初形而上学的実在論を信奉していたが [33]、後に「内的実在論」[34]と呼ばれる反実在論の形態を取り入れた。 概念論的実在論(デイヴィッド・ウィギンズが提唱した見解)は実在論の一形態であり、それによれば我々の概念的枠組みが現実を写像する[35]。

思弁的実在論は現代のコンチネンタルに影響を受けた哲学[36]における運動であり、ポスト・カント哲学の支配的な形態に対する形而上学的実在論のスタンスにおいて緩やかに自らを定義している[37]。
Anti-realism
Critical realism
Dialectical realism
Epistemological realism
Extended modal realism
Legal realism
Modal realism
Objectivism
Philosophy of social science
Principle of bivalence
Problem of future contingents
Realism (disambiguation)
Truth-value link realism
Speculative realism
Direct and indirect realism

https://en.wikipedia.org/wiki/Philosophical_realism



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