政治経済[学]
Political economy, ポリティカル・エコノミー
Jean-Jacques Rousseau, Discours sur l'oeconomie politique, 1758
☆政治経済学あるいは比較経済学(Political or
comparative economy)
は、政治学と経済学の一分野であり、経済システム(例えば市場や国民経済)と、それらを統治する政治システム(例えば法、制度、政府)を研究する。[1]
[2][3][4]
この分野で広く研究される現象には、労働市場や国際市場といったシステム、成長・分配・不平等・貿易といった現象、そしてこれらがいかに制度・法律・政府
政策によって形作られるかが含まれる。18世紀に起源を持ち、現代経済学の前身である。[5][6]
現代的な形態の政治経済学は学際的分野と見なされ、政治学と現代経済学の両方の理論を基盤としている。[4]
政治経済学は16世紀の西洋道徳哲学に起源を持ち、国家の富の管理を探求する理論的著作から生まれた。ここで「政治」は政治体制を指し、「経済」はギリ
シャ語οἰκονομία(家計管理)に由来する。政治経済学の最も初期の著作は、通常、英国の学者であるアダム・スミス、トマス・マルサス、デヴィッ
ド・リカードによるものとされているが、その前に、フランソワ・ケネー、リシャール・カンティヨン、アンヌ=ロベール=ジャック・トゥルゴーなどのフラン
スの重農主義者たちの著作があった。[7]
さまざまな思想家、アダム・スミス、ジョン・スチュワート・ミル、カール・マルクスは、経済学と政治学は切り離せないものと考えていた。[8]
19世紀後半、アルフレッド・マーシャルによる影響力のある教科書『経済学原理』が1890年に出版されると同時に、数学的モデリングが台頭し、経済学と
いう用語が政治経済学という用語に徐々に取って代わり始めた。それより以前、この分野に数学的手法を適用した支持者であるウィリアム・スタンレー・ジェ
ヴォンズは、簡潔さと「科学の公認名」となることを期待して、経済学という用語を提唱していた。[9][10] Google Ngram
Viewerの引用頻度指標によれば、「経済学」という用語の使用頻度が「政治経済学」を上回り始めたのは1910年頃であり、1920年までにはこの分
野の主要用語となった。[11]
今日では、「経済学」という用語は通常、他の政治的考慮を排除した経済の狭義の研究を指すのに対し、「政治経済学」という用語は、それとは異なる競合する
アプローチを表す。
Political or
comparative economy is a branch of political science and economics
studying economic systems (e.g. markets and national economies) and
their governance by political systems (e.g. law, institutions, and
government).[1][2][3][4] Widely-studied phenomena within the discipline
are systems such as labour and international markets, as well as
phenomena such as growth, distribution, inequality, and trade, and how
these are shaped by institutions, laws, and government policy.
Originating in the 18th century, it is the precursor to the modern
discipline of economics.[5][6] Political economy in its modern form is
considered an interdisciplinary field, drawing on theory from both
political science and modern economics.[4] Political economy originated within 16th century western moral philosophy, with theoretical works exploring the administration of states' wealth – political referring to polity, and economy derived from Greek οἰκονομία "household management". The earliest works of political economy are usually attributed to the British scholars Adam Smith, Thomas Malthus, and David Ricardo, although they were preceded by the work of the French physiocrats, such as François Quesnay, Richard Cantillon and Anne-Robert-Jacques Turgot.[7] Varied thinkers Adam Smith, John Stuart Mill, and Karl Marx saw economics and politics as inseparable.[8] In the late 19th century, the term economics gradually began to replace the term political economy with the rise of mathematical modeling coinciding with the publication of the influential textbook Principles of Economics by Alfred Marshall in 1890. Earlier, William Stanley Jevons, a proponent of mathematical methods applied to the subject, advocated economics for brevity and with the hope of the term becoming "the recognised name of a science".[9][10] Citation measurement metrics from Google Ngram Viewer indicate that use of the term economics began to overshadow political economy around roughly 1910, becoming the preferred term for the discipline by 1920.[11] Today, the term economics usually refers to the narrow study of the economy absent other political and social considerations while the term political economy represents a distinct and competing approach. |
政治経済学あるいは比較経済学は、政治学と経済学の一分野であり、経済
システム(例えば市場や国民経済)と、それらを統治する政治システム(例えば法、制度、政府)を研究する。[1][2][3][4]
この分野で広く研究される現象には、労働市場や国際市場といったシステム、成長・分配・不平等・貿易といった現象、そしてこれらがいかに制度・法律・政府
政策によって形作られるかが含まれる。18世紀に起源を持ち、現代経済学の前身である。[5][6]
現代的な形態の政治経済学は学際的分野と見なされ、政治学と現代経済学の両方の理論を基盤としている。[4] 政治経済学は16世紀の西洋道徳哲学に起源を持ち、国家の富の管理を探求する理論的著作から生まれた。ここで「政治」は政治体制を指し、「経済」はギリ シャ語οἰκονομία(家計管理)に由来する。政治経済学の最も初期の著作は、通常、英国の学者であるアダム・スミス、トマス・マルサス、デヴィッ ド・リカードによるものとされているが、その前に、フランソワ・ケネー、リシャール・カンティヨン、アンヌ=ロベール=ジャック・トゥルゴーなどのフラン スの重農主義者たちの著作があった。[7] さまざまな思想家、アダム・スミス、ジョン・スチュワート・ミル、カール・マルクスは、経済学と政治学は切り離せないものと考えていた。[8] 19世紀後半、アルフレッド・マーシャルによる影響力のある教科書『経済学原理』が1890年に出版されると同時に、数学的モデリングが台頭し、経済学と いう用語が政治経済学という用語に徐々に取って代わり始めた。それより以前、この分野に数学的手法を適用した支持者であるウィリアム・スタンレー・ジェ ヴォンズは、簡潔さと「科学の公認名」となることを期待して、経済学という用語を提唱していた。[9][10] Google Ngram Viewerの引用頻度指標によれば、「経済学」という用語の使用頻度が「政治経済学」を上回り始めたのは1910年頃であり、1920年までにはこの分 野の主要用語となった。[11] 今日では、「経済学」という用語は通常、他の政治的考慮を排除した経済の狭義の研究を指すのに対し、「政治経済学」という用語は、それとは異なる競合する アプローチを表す。 |
Etymology Originally, political economy meant the study of the conditions under which production or consumption within limited parameters was organized in nation-states. In that way, political economy expanded the emphasis on economics, which comes from the Greek oikos (meaning "home") and nomos (meaning "law" or "order"). Political economy was thus meant to express the laws of production of wealth at the state level, quite like economics concerns putting home to order. The phrase économie politique (translated in English to "political economy") first appeared in France in 1615 with the well-known book by Antoine de Montchrétien, Traité de l'economie politique. Other contemporary scholars attribute the roots of this study to the 13th Century Tunisian Arab Historian and Sociologist, Ibn Khaldun, for his work on making the distinction between "profit" and "sustenance", in modern political economy terms, surplus and that required for the reproduction of classes respectively. He also calls for the creation of a science to explain society and goes on to outline these ideas in his major work, the Muqaddimah. In Al-Muqaddimah Khaldun states, "Civilization and its well-being, as well as business prosperity, depend on productivity and people's efforts in all directions in their own interest and profit" – seen as a modern precursor to Classical Economic thought. Leading on from this, the French physiocrats were the first major exponents of political economy,[12] although the intellectual responses[13] of Adam Smith, John Stuart Mill, David Ricardo, Henry George and Karl Marx to the physiocrats generally receive much greater attention.[14] The world's first professorship in political economy was established in 1754 at the University of Naples Federico II in southern Italy. The Neapolitan philosopher Antonio Genovesi was the first tenured professor. In 1763, Joseph von Sonnenfels was appointed a Political Economy chair at the University of Vienna, Austria. Thomas Malthus, in 1805, became England's first professor of political economy, at the East India Company College, Haileybury, Hertfordshire. At present, political economy refers to different yet related approaches to studying economic and related behaviours, ranging from the combination of economics with other fields to the use of different, fundamental assumptions challenging earlier economic assumptions. |
語源 もともと政治経済学とは、国民という枠組みの中で、限られた条件下における生産や消費がどのように組織化されるかを研究する学問を指していた。この意味で 政治経済学は、ギリシャ語のオイコス(家)とノモス(法や秩序)に由来する経済学の概念を拡張したものだ。したがって政治経済学は、国家レベルにおける富 の生産法則を表現する意図で用いられた。これは経済学が家屋の秩序化を扱うのとよく似ている。この「政治経済学」に相当するフランス語表現「経済政治学 (économie politique)」は、1615年にアントワーヌ・ド・モンクレティアンの著名な著作『政治経済論(Traité de l'economie politique)』で初めて登場した。他の同時代の学者たちは、この学問の起源を13世紀のチュニジアのアラブ人歴史家・社会学者イブン・ハルドゥー ンに帰している。彼は現代の政治経済学用語で言うところの「剰余」と「再生産に必要な分」——つまり「利益」と「生計」の区別を明確にした。また彼は社会 を説明する科学の創出を提唱し、その主要著作『序説』でこれらの思想を概説している。アル・ムカッディマの中で、ハルドゥーンは「文明とその繁栄、そして ビジネスの繁栄は、生産性と、あらゆる方面における人々の利益と利益のための努力に依存している」と述べている。これは、古典派経済思想の現代的な先駆者 と見なされている。 これに続き、フランスの重農主義者たちが政治経済学の最初の主要な提唱者となった[12]が、アダム・スミス、ジョン・スチュワート・ミル、デヴィッド・ リカード、ヘンリー・ジョージ、カール・マルクスによる重農主義者たちへの知的反応[13]の方が、一般的にはるかに大きな注目を集めている[14]。世 界初の政治経済学の教授職は、1754年に南イタリアのナポリ・フェデリコ2世大学に設立された。ナポリの哲学者アントニオ・ジェノヴェージが最初の終身 教授だった。1763年、ヨーゼフ・フォン・ゾンネンフェルスがオーストリアのウィーン大学で政治経済学の教授に任命された。1805年、トーマス・マル サスがハートフォードシャー州ヘイリーベリーにある東インド会社大学にて、イングランド初の政治経済学教授となった。現在、政治経済学とは、経済学と他分 野の融合から、従来の経済学の前提に異議を唱える根本的な仮定の採用に至るまで、経済および関連する行動を研究する、異なるが関連性のある様々なアプロー チを指す。 |
Current approaches![]() Robert Keohane, international relations theorist Political economy most commonly refers to interdisciplinary studies drawing upon economics, sociology and political science in explaining how political institutions, the political environment, and the economic system—capitalist, socialist, communist, or mixed—influence each other.[15] The Journal of Economic Literature classification codes associate political economy with three sub-areas: (1) the role of government and/or class and power relationships in resource allocation for each type of economic system;[16] (2) international political economy, which studies the economic impacts of international relations;[17] and (3) economic models of political or exploitative class processes.[18] Within political science, a general distinction is made between international political economy typically examined by scholars of international relations and comparative political economy, which is primarily studied by scholars of comparative politics.[1] Public choice theory is a microfoundations theory closely intertwined with political economy. Both approaches model voters, politicians and bureaucrats as behaving in mainly self-interested ways, in contrast to a view, ascribed to earlier mainstream economists, of government officials trying to maximize individual utilities from some kind of social welfare function.[19] As such, economists and political scientists often associate political economy with approaches using rational-choice assumptions,[20] especially in game theory[21] and in examining phenomena beyond economics' standard remit, such as government failure and complex decision making in which context the term "positive political economy" is common.[22] Other "traditional" topics include analysis of such public policy issues as economic regulation,[23] monopoly, rent-seeking, market protection,[24] institutional corruption[25] and distributional politics.[26] Empirical analysis includes the influence of elections on the choice of economic policy, determinants and forecasting models of electoral outcomes, the political business cycles,[27] central-bank independence and the politics of excessive deficits.[28] An interesting example would be the publication in 1954 of the first manual of Political Economy in the Soviet Union, edited by Lev Gatovsky, which mixed the classic theoretical approach of the time with the soviet political discourse.[29] ![]() Susan Strange, international relations scholar A rather recent focus has been put on modeling economic policy and political institutions concerning interactions between agents and economic and political institutions,[30] including the seeming discrepancy of economic policy and economist's recommendations through the lens of transaction costs.[31] From the mid-1990s, the field has expanded, in part aided by new cross-national data sets allowing tests of hypotheses on comparative economic systems and institutions.[32] Topics have included the breakup of nations,[33] the origins and rate of change of political institutions in relation to economic growth,[34] development,[35] financial markets and regulation,[36] the importance of institutions,[37] backwardness,[38] reform[39] and transition economies,[40] the role of culture, ethnicity and gender in explaining economic outcomes,[41] macroeconomic policy,[42] the environment,[43] fairness[44] and the relation of constitutions to economic policy, theoretical[45] and empirical.[46] Other important landmarks in the development of political economy include: New political economy which may treat economic ideologies as the phenomenon to explain, per the traditions of Marxian political economy. Thus, Charles S. Maier suggests that a political economy approach "interrogates economic doctrines to disclose their sociological and political premises.... in sum, [it] regards economic ideas and behavior not as frameworks for analysis, but as beliefs and actions that must themselves be explained".[47] This approach informs Andrew Gamble's The Free Economy and the Strong State (Palgrave Macmillan, 1988), and Colin Hay's The Political Economy of New Labour (Manchester University Press, 1999). It also informs much work published in New Political Economy, an international journal founded by Sheffield University scholars in 1996.[48] International political economy (IPE) an interdisciplinary field comprising approaches to the actions of various actors. According to International Relations scholar Chris Brown, University of Warwick professor, Susan Strange, was "almost single-handedly responsible for creating international political economy as a field of study."[49] In the United States, these approaches are associated with the journal International Organization, which in the 1970s became the leading journal of IPE under the editorship of Robert Keohane, Peter J. Katzenstein and Stephen Krasner. They are also associated with the journal The Review of International Political Economy. There also is a more critical school of IPE, inspired by thinkers such as Antonio Gramsci and Karl Polanyi; two major figures are Matthew Watson and Robert W. Cox.[50] The use of a political economy approach by anthropologists, sociologists, and geographers used in reference to the regimes of politics or economic values that emerge primarily at the level of states or regional governance, but also within smaller social groups and social networks. Because these regimes influence and are influenced by the organization of both social and economic capital, the analysis of dimensions lacking a standard economic value (e.g. the political economy of language, of gender, or of religion) often draws on concepts used in Marxian critiques of capital. Such approaches expand on neo-Marxian scholarship related to development and underdevelopment postulated by André Gunder Frank and Immanuel Wallerstein. Historians have employed political economy to explore the ways in the past that persons and groups with common economic interests have used politics to effect changes beneficial to their interests.[51] Political economy and law is a recent attempt within legal scholarship to engage explicitly with political economy literature. In the 1920s and 1930s, legal realists (e.g. Robert Hale) and intellectuals (e.g. John Commons) engaged themes related to political economy. In the second half of the 20th century, lawyers associated with the Chicago School incorporated certain intellectual traditions from economics. However, since the crisis in 2007 legal scholars especially related to international law, have turned to more explicitly engage with the debates, methodology and various themes within political economy texts.[52][53] Thomas Piketty's approach and call to action which advocated for the re-introduction of political consideration and political science knowledge more generally into the discipline of economics as a way of improving the robustness of the discipline and remedying its shortcomings, which had become clear following the 2008 financial crisis.[54] In 2010, the only Department of Political Economy in the United Kingdom formally established at King's College London. The rationale for this academic unit was that "the disciplines of Politics and Economics are inextricably linked", and that it was "not possible to properly understand political processes without exploring the economic context in which politics operates".[55] In 2012, the Sheffield Political Economy Research Institute (SPERI) was founded at The University of Sheffield by professors Tony Payne and Colin Hay. It was created as a means of combining political and economic analyses of capitalism which were viewed by the founders to be insufficient as independent disciplines in explaining the 2008 financial crisis.[56] In 2017, the Political Economy UK Group (abbreviated PolEconUK) was established as a research consortium in the field of political economy. It hosts an annual conference and counts among its member institutions Oxford, Cambridge, King's College London, Warwick University and the London School of Economics.[57] |
現在のアプローチ![]() 国際関係理論家ロバート・キオハーン 政治経済学とは、経済学、社会学、政治学を基盤とし、政治制度、政治環境、そして資本主義、社会主義、共産主義、あるいは混血の経済システムが互いにどの ように影響し合うかを説明する学際的研究を指すことが多い。[15] 『経済文献ジャーナル』の分類コードでは、政治経済学を以下の3つのサブ領域に関連付けている:(1) 各経済システムにおける資源配分における政府および/または階級・権力関係の役割[16]、(2) 国際関係が経済に与える影響を研究する国際政治経済学[17]、(3) 政治的または搾取的な階級過程の経済モデル。[18] 政治学の分野では、国際関係論の研究者が主に扱う国際政治経済学と、比較政治学の研究者が主に扱う比較政治経済学との間に、一般的な区別がなされている。 [1] 公共選択理論は、政治経済学と密接に絡み合ったミクロ基礎理論である。両アプローチとも、有権者、政治家、官僚を主に自己利益を追求する形で行動する存在 としてモデル化する。これは、政府関係者が何らかの社会福祉関数から個人の効用を最大化しようとするという、従来の主流派経済学者の見解とは対照的であ る。[19] このため、経済学者や政治学者は、政治経済学を合理的選択仮定を用いるアプローチ[20]、特にゲーム理論[21]や、政府の失敗や複雑な意思決定といっ た経済学の標準的な範囲を超えた現象の分析と結びつけることが多い。この文脈では「実証的政治経済学」という用語が一般的である[22]。その他の「伝統 的」な主題には、経済規制[23]、独占、レントシーキング、市場保護[24]、制度的腐敗[25]、分配政治[26]といった公共政策問題の分析が含ま れる。実証分析には、選挙が経済政策選択に及ぼす影響、選挙結果の決定要因と予測モデル、政治的景気循環[27]、中央銀行の独立性、過剰赤字の政治学な どが含まれる。[28] 興味深い事例として、1954年にソ連で初となる政治経済学の教科書が刊行されたことが挙げられる。レフ・ガトフスキーが編集したこの教科書は、当時の古 典的理論的アプローチとソ連の政治的言説を混血のものとさせたものであった。[29] ![]() スーザン・ストレンジ(国際関係学者) 比較的近年では、経済政策と政治制度のモデリングに焦点が当てられている。これは主体と経済・政治制度の相互作用[30]、特に取引費用の観点から見た経 済政策と経済学者の提言との見かけ上の乖離[31]を含む。1990年代半ば以降、この分野は拡大した。一因は、比較経済システムや制度に関する仮説の検 証を可能にする新たな国際比較データセットの出現である[32]。研究テーマには国民解体[33]、経済成長に関連する政治制度の起源と変化速度 [34]、開発[35]、金融市場と規制[36]、制度の重要性[37]、後進性[38]、改革[39]と移行経済[40]、経済成果を説明する上での文 化・民族・ジェンダーの役割[41]、マクロ経済政策、 [42] 環境[43]、公平性[44]、憲法と経済政策の関係、理論的[45]および実証的[46]研究などである。 政治経済学の発展におけるその他の重要な里程標には以下が含まれる: マルクス主義政治経済学の伝統に従い、経済イデオロギーを説明すべき現象として扱う新しい政治経済学。したがって、チャールズ・S・マイヤーは、政治経済 学のアプローチは「経済学説を問い詰め、その社会学的および政治学的前提を明らかにする」と示唆している。つまり、経済思想や行動を分析の枠組みとしてで はなく、それ自体が説明されるべき信念や行動として捉えるのである。[47] このアプローチは、アンドルー・ギャンブルの『自由経済と強力な国家』(Palgrave Macmillan、1988年)や、コリン・ヘイの『ニュー・レイバーの政治経済学』(Manchester University Press、1999年)に影響を与えている。また、1996年にシェフィールド大学の学者たちが創刊した国際誌『New Political Economy』に掲載された多くの研究にも影響を与えている。[48] 国際政治経済学(IPE)は、様々な行為者の行動に対するアプローチで構成される学際的な分野である。国際関係学者のクリス・ブラウンによれば、ウォリッ ク大学のスーザン・ストレンジ教授は「国際政治経済学を学問分野として確立したほぼ唯一の人物」である[49]。米国では、こうしたアプローチは学術誌 『International Organization』と結びついている。同誌は1970年代、ロバート・キーホーン、ピーター・J・カッツェンシュタイン、スティーブン・クラス ナーの編集下でIPEの主要誌となった。また学術誌『The Review of International Political Economy』とも関連している。さらに批判的な国際政治経済学の学派も存在する。アントニオ・グラムシやカール・ポラニーといった思想家に影響を受け たもので、主要な人物としてマシュー・ワトソンとロバート・W・コックスが挙げられる[50]。 人類学者、社会学者、地理学者による政治経済学的アプローチの活用は、主に国家や地域統治のレベルで、またより小規模な社会集団や社会ネットワーク内でも 生じる政治体制や経済的価値体系を指して用いられる。これらの体制は社会的資本と経済的資本の組織化に影響を与え、また影響を受けるため、標準的な経済的 価値を持たない次元(言語・ジェンダー・宗教の政治経済など)の分析では、マルクス主義的資本批判で用いられる概念が頻繁に援用される。こうしたアプロー チは、アンドレ・ガンダー・フランクやイマニュエル・ウォーラスティンが提唱した発展と未発展に関する新マルクス主義的研究を発展させたものである。 歴史家たちは政治経済学を用いて、過去において共通の経済的利益を持つ人格や集団が、自らの利益に有益な変化をもたらすために政治をどのように利用してきたかを探求してきた。[51] 政治経済学と法は、法学研究において政治経済学文献と明示的に関わる最近の試みである。1920年代から1930年代にかけて、法実証主義者(例:ロバー ト・ヘイル)や知識人(例:ジョン・コモンズ)が政治経済学に関連するテーマに取り組んだ。20世紀後半には、シカゴ学派に連なる法学者たちが経済学の知 的伝統を一部取り入れた。しかし2007年の金融危機以降、特に国際法に関連する法学者たちが、政治経済学の文献における議論・方法論・諸テーマとより明 確に向き合うようになった。[52] [53] トマ・ピケティのアプローチと行動要請は、2008年の金融危機後に明らかになった経済学の欠陥を補い、学問の堅牢性を高める手段として、政治的考察と政治学の知見を経済学の分野に再導入することを提唱したものである。[54] 2010年、英国で唯一の政治経済学部がキングス・カレッジ・ロンドンに正式に設立された。この学術部門の設立理由は「政治学と経済学の学問領域は不可分 である」こと、そして「政治が機能する経済的文脈を探究せずに政治プロセスを適切に理解することは不可能である」ことにある。[55] 2012年、トニー・ペイン教授とコリン・ヘイ教授によりシェフィールド大学にシェフィールド政治経済研究所(SPERI)が設立された。これは資本主義 に対する政治分析と経済分析を統合する手段として創設された。創設者らは、2008年の金融危機を説明するには、これらを独立した学問分野として捉えるだ けでは不十分だと考えていた。[56] 2017年には、政治経済学分野の研究コンソーシアムとして政治経済学英国グループ(略称PolEconUK)が設立された。年次会議を開催しており、加 盟機関にはオックスフォード大学、ケンブリッジ大学、キングス・カレッジ・ロンドン、ウォリック大学、ロンドン・スクール・オブ・エコノミクスが含まれ る。[57] |
Related disciplines Because political economy is not a unified discipline, there are studies using the term that overlap in subject matter, but have radically different perspectives:[58] Politics studies power relations and their relationship to achieving desired ends. Philosophy rigorously assesses and studies a set of beliefs and their applicability to reality. Economics studies the distribution of resources so that the material wants of a society are satisfied; enhance societal well-being. Sociology studies the effects of persons' involvement in society as members of groups and how that changes their ability to function. Many sociologists start from a perspective of production-determining relation from Karl Marx.[citation needed] Marx's theories on the subject of political economy are contained in his book Das Kapital. Anthropology studies political economy by investigating regimes of political and economic value that condition tacit aspects of sociocultural practices (e.g. the pejorative use of pseudo-Spanish expressions in the U.S. entertainment media) by means of broader historical, political and sociological processes. Analyses of structural features of transnational processes focus on the interactions between the world capitalist system and local cultures.[citation needed] Archaeology attempts to reconstruct past political economies by examining the material evidence for administrative strategies to control and mobilize resources.[59] This evidence may include architecture, animal remains, evidence for craft workshops, evidence for feasting and ritual, evidence for the import or export of prestige goods, or evidence for food storage. Psychology is the fulcrum on which political economy exerts its force in studying decision making (not only in prices), but as the field of study whose assumptions model political economy. Geography studies political economy within the wider geographical studies of human-environment interactions wherein economic actions of humans transform the natural environment. Apart from these, attempts have been made to develop a geographical political economy that prioritises commodity production and "spatialities" of capitalism. History documents change, often using it to argue political economy; some historical works take political economy as the narrative's frame. Ecology deals with political economy because human activity has the greatest effect upon the environment, its central concern being the environment's suitability for human activity. The ecological effects of economic activity spur research upon changing market economy incentives. Additionally and more recently, ecological theory has been used to examine economic systems as similar systems of interacting species (e.g., firms).[60] Cultural studies examines social class, production, labor, race, gender and sex. Communications examines the institutional aspects of media and telecommunication systems. As the area of study focusing on aspects of human communication, it pays particular attention to the relationships between owners, labor, consumers, advertisers, structures of production and the state and the power relationships embedded in these relationships. |
関連分野 政治経済学は統一された学問分野ではないため、この用語を用いる研究には主題が重複するものもあるが、根本的に異なる視点を持つものもある:[58] 政治学は権力関係と、それが目的達成にどう関わるかを研究する。 哲学は一連の信念とその現実への適用可能性を厳密に評価・研究する。 経済学は社会の物質的欲求を満たすための資源配分、すなわち社会的福祉の向上を研究する。 社会学は、個人が集団の一員として社会に関与することの影響と、それが個人の機能能力をどう変えるかを研究する。多くの社会学者はカール・マルクスの生産関係決定論の視点から出発する[出典必要]。マルクスの政治経済学に関する理論は『資本論』に収められている。 人類学は、より広範な歴史的・政治的・社会学的プロセスを通じて、社会文化的実践の暗黙的側面(例:米国娯楽メディアにおける擬似スペイン語表現の蔑称的 用法)を規定する政治的・経済的価値体系を調査することで政治経済学を研究する。越境的プロセスの構造的特徴の分析は、世界資本主義システムと地域文化の 相互作用に焦点を当てる。[出典が必要] 考古学は、資源を管理・動員するための行政戦略の物的証拠を検証することで、過去の政治経済を再構築しようとする。[59] この証拠には、建築物、動物の遺骸、工芸工房の痕跡、宴会や儀礼の痕跡、威信財の輸出入の痕跡、食料貯蔵の痕跡などが含まれる。 心理学は、意思決定(価格だけでなく)を研究する上で政治経済学が力を発揮する支点であると同時に、その前提が政治経済学をモデル化する研究分野である。 地理学は、人間の経済活動が自然環境を変容させる人間と環境の相互作用に関する広範な地理学研究の中で政治経済学を研究する。これらとは別に、商品生産と資本主義の「空間性」を優先する地理的政治経済学を発展させようとする試みも行われている。 歴史学は変化を記録し、しばしばそれを政治経済学の論証に用いる。一部の歴史研究は政治経済学を物語の枠組みとして採用する。 生態学は、人間の活動が環境に最も大きな影響を与えるため、政治経済学を扱う。その中心的な関心は、環境が人間の活動に適しているかどうかである。経済活 動が生態系に与える影響は、市場経済のインセンティブの変化に関する研究を促す。さらに近年では、生態学的理論が、相互作用する種(例えば企業)の類似シ ステムとして経済システムを検証するために用いられている。[60] 文化研究は社会階級、生産、労働、人種、性別、性(セクシュアリティ)を検証する。 コミュニケーション学はメディアと通信システムの制度的側面を検証する。人間コミュニケーションの諸側面を研究対象とする分野として、所有者、労働者、消費者、広告主、生産構造、国家間の関係、およびこれらの関係に内在する権力関係に特に注目する。 |
Constitutional Political Economy Economics & Politics. ISSN 0954-1985 European Journal of Political Economy. Latin American Perspectives International Journal of Political Economy Journal of Australian Political Economy. ISSN 0156-5826 New Political Economy Public Choice. Studies in Political Economy |
憲法政治経済学 経済学と政治学。ISSN 0954-1985 欧州政治経済ジャーナル ラテンアメリカ展望 国際政治経済ジャーナル オーストラリア政治経済ジャーナル。ISSN 0156-5826 新政治経済学 公共選択論 政治経済学研究 |
Critique of political economy Economic sociology Economic study of collective action Constitutional economics European Association for Evolutionary Political Economy (EAEPE) Economic ideology Government debt Institutional economics Land value tax Law of rent Important publications in political economy Marxian political economy Perspectives on capitalism by school of thought Political ecology Political economy in anthropology Political economy of climate change Social model Social capital Socioeconomics Surplus economics |
政治経済批判 経済社会学 集団行動の経済学的研究 憲法経済学 欧州進化政治経済学会(EAEPE) 経済イデオロギー 政府債務 制度経済学 地価税 地代法則 政治経済学における重要文献 マルクス主義政治経済学 思想学派による資本主義の視点 政治生態学 人類学における政治経済学 気候変動の政治経済学 社会モデル 社会資本 社会経済学 剰余経済学 |
Baran,
Paul A. (1957). The Political Economy of Growth. Monthly Review Press,
New York. Review extrract. Archived 2015-05-01 at the Wayback Machine Commons, John R. (1934 [1986]). Institutional Economics: Its Place in Political Economy, Macmillan. Description Archived 2011-05-10 at the Wayback Machine and preview. Archived 2023-04-12 at the Wayback Machine David, F., "Utopia and the Critique of Political Economy." Journal of Australian Political Economy, Australian Political Economy Movement, 1 Jan. 2017 Komls, John (2023). Foundations of Real-World Economics; What Every Economics Student Needs To Know (3rd edition) Routledge. Leroux, Robert (2011), Political Economy and Liberalism in France : The Contributions of Frédéric Bastiat, London, Routledge. Maggi, Giovanni, and Andrés Rodríguez-Clare (2007). "A Political-Economy Theory of Trade Agreements," American Economic Review, 97(4), pp. 1374–1406. O'Hara, Phillip Anthony, ed. (1999). Encyclopedia of Political Economy, 2 v. Routledge. 2003 review links. Pressman, Steven, Interactions in Political Economy: Malvern After Ten Years Routledge, 1996 Rausser, Gordon, Swinnen, Johan, and Zusman, Pinhas (2011). Political Power and Economic Policy. Cambridge University Press. Winch, Donald (1996). Riches and Poverty : An Intellectual History of Political Economy in Britain, 1750–1834 Cambridge University Press. |
バラン、ポール・A. (1957). 『成長の政治経済学』. ニューヨーク:マンスリー・レビュー・プレス. 書評抜粋. 2015-05-01 ウェイバックマシンにアーカイブ コモンズ、ジョン・R. (1934 [1986]). 『制度経済学:政治経済学におけるその位置』. マクミラン. 説明 2011年5月10日ウェイバックマシンにアーカイブ 及び プレビュー。2023年4月12日ウェイバックマシンにアーカイブ デイヴィッド、F.、「ユートピアと政治経済批判」『オーストラリア政治経済ジャーナル』、オーストラリア政治経済運動、2017年1月1日 コムルス、ジョン(2023)。『現実世界経済学の基礎』; 経済学の学生が知るべきこと(第3版)ラウトレッジ社。 ルルー、ロベール(2011年)『フランスにおける政治経済学と自由主義:フレデリック・バスティアの貢献』ロンドン、ラウトレッジ社。 マッジ、ジョヴァンニ、アンドレス・ロドリゲス=クレア(2007年)「貿易協定の政治経済学理論」『アメリカン・エコノミック・レビュー』97巻4号、 pp. 1374–1406. オハラ、フィリップ・アンソニー編(1999)。『政治経済学事典』、全2巻。ラウトレッジ。2003年版レビューリンク。 プレスマン、スティーブン、『政治経済学における相互作用:マルバーン会議10年後』ラウトレッジ、1996年 ラウサー、ゴードン、スウィネン、ヨハン、ズスマン、ピンハス(2011)。『政治権力と経済政策』。ケンブリッジ大学出版局。 ウィンチ、ドナルド(1996)。『富と貧困:1750-1834年英国における政治経済学の知的歴史』。ケンブリッジ大学出版局。 |
https://en.wikipedia.org/wiki/Political_economy |
|
★付録「監視資本主義」
★ 監視資本主義(Surveillance capitalism)
Surveillance
capitalism is a concept in political economics which denotes the
widespread collection and commodification of personal data by
corporations. This phenomenon is distinct from government surveillance,
although the two can be mutually reinforcing. The concept of
surveillance capitalism, as described by Shoshana Zuboff, is driven by
a profit-making incentive, and arose as advertising companies, led by
Google's AdWords, saw the possibilities of using personal data to
target consumers more precisely.[1] Increased data collection may have various benefits for individuals and society, such as self-optimization (the quantified self),[2] societal optimizations (e.g., by smart cities) and optimized services (including various web applications). However, as capitalism focuses on expanding the proportion of social life that is open to data collection and data processing,[2] this can have significant implications for vulnerability and control of society, as well as for privacy. The economic pressures of capitalism are driving the intensification of online connection and monitoring, with spaces of social life opening up to saturation by corporate actors, directed at making profits and/or regulating behavior. Personal smart phone data is available by corporate equipment which pretends to be cell telephone towers thus tracking and monitoring private persons in public spaces which is sold to governments or other companies.[3] Therefore, personal data points increase in value after the possibilities of targeted advertising were known.[4] As a result, the increasing price of data has limited access to the purchase of personal data points to the richest in society.[5] |
監視資本主義とは、政治経済学[このページ]における概念であり、企業が人格データを
広範に収集し商品化することを指す。この現象は政府による監視とは異なるが、両者は相互に補強し合うこともある。ショシャナ・ズボフが説明するように、監
視資本主義の概念は利益追求の動機によって駆動され、グーグルのアドワーズに代表される広告企業が、個人データを用いて消費者をより精密にターゲティング
する可能性を見出したことで生まれた[1]。 データ収集の増加は個人や社会に様々な利益をもたらす可能性がある。例えば自己最適化(定量化された自己)[2]、社会最適化(スマートシティなど)、最 適化されたサービス(様々なウェブアプリケーションを含む)などだ。しかし資本主義がデータ収集・処理の対象となる社会生活の割合拡大に焦点を当てるにつ れ[2]、これは社会の脆弱性や支配、そしてプライバシーに対して重大な影響を及ぼしうる。 資本主義の経済的圧力は、オンライン接続と監視の強化を推進している。企業主体が利益追求や行動規制を目的に、社会生活の領域を飽和状態まで開放している のだ。個人用スマートフォンのデータは、携帯電話基地局を装った企業機器によって入手可能であり、公共空間における人格の追跡・監視が行われている。この データは政府や他社に販売される[3]。したがって、ターゲティング広告の可能性が明らかになった後、人格データポイントの価値は上昇した。[4] その結果、データ価格の高騰により、人格データポイントの購入は社会で最も富裕な層に限定されるようになった。[5] |
Background Shoshana Zuboff writes that "analysing massive data sets began as a way to reduce uncertainty by discovering the probabilities of future patterns in the behavior of people and systems".[6] In 2014, Vincent Mosco referred to the marketing of information about customers and subscribers to advertisers as surveillance capitalism and made note of the surveillance state alongside it.[7] Christian Fuchs found that the surveillance state fuses with surveillance capitalism.[8] Similarly, Zuboff informs that the issue is further complicated by highly invisible collaborative arrangements with state security apparatuses. According to Trebor Scholz, companies recruit people as informants for this type of capitalism.[9] Zuboff contrasts the mass production of industrial capitalism with surveillance capitalism, where the former was interdependent with its populations, who were its consumers and employees, and the latter preys on dependent populations, who are neither its consumers nor its employees and largely ignorant of its procedures.[10] Their research shows that the capitalist addition to the analysis of massive amounts of data has taken its original purpose in an unexpected direction.[1] Surveillance has been changing power structures in the information economy, potentially shifting the balance of power further from nation-states and towards large corporations employing the surveillance capitalist logic.[11] Zuboff notes that surveillance capitalism extends beyond the conventional institutional terrain of the private firm, accumulating not only surveillance assets and capital but also rights, and operating without meaningful mechanisms of consent.[10] In other words, analysing massive data sets was at some point not only executed by the state apparatuses but also companies. Zuboff claims that both Google and Facebook have invented surveillance capitalism and translated it into "a new logic of accumulation".[1][12][13] This mutation resulted in both companies collecting very large numbers of data points about their users, with the core purpose of making a profit. By selling these data points to external users (particularly advertisers), it has become an economic mechanism. The combination of the analysis of massive data sets and the use of these data sets as a market mechanism has shaped the concept of surveillance capitalism. Surveillance capitalism has been heralded as the successor to neoliberalism.[14][15] Oliver Stone, creator of the film Snowden, pointed to the location-based game Pokémon Go as the "latest sign of the emerging phenomenon and demonstration of surveillance capitalism". Stone criticized that the location of its users was used not only for game purposes, but also to retrieve more information about its players. By tracking users' locations, the game collected far more information than just users' names and locations: "it can access the contents of your USB storage, your accounts, photographs, network connections, and phone activities, and can even activate your phone, when it is in standby mode". This data can then be analysed and commodified by companies such as Google (which significantly invested in the game's development) to improve the effectiveness of targeted advertisement.[16][17] Another aspect of surveillance capitalism is its influence on political campaigning. Personal data retrieved by data miners can enable various companies (most notoriously Cambridge Analytica) to improve the targeting of political advertising, a step beyond the commercial aims of previous surveillance capitalist operations. In this way, it is possible that political parties will be able to produce far more targeted political advertising to maximise its impact on voters. However, Cory Doctorow writes that the misuse of these data sets "will lead us towards totalitarianism".[18][better source needed] This may resemble a corporatocracy, and Joseph Turow writes that "the centrality of corporate power is a direct reality at the very heart of the digital age".[2][19]: 17 |
背景 ショシャナ・ズボフは「大規模なデータセットの分析は、人々やシステムの行動における将来のパターンの確率を発見することで不確実性を減らす方法として始 まった」と記している。[6] 2014年、ヴィンセント・モスコは顧客や加入者に関する情報を広告主に販売する行為を監視資本主義と呼び、それに伴う監視国家の存在を指摘した。[7] クリスチャン・フックスは監視国家が監視資本主義と融合していることを明らかにした。[8] 同様に、ズボフは、国家の治安機関との非常に目に見えない協力関係によって、この問題はさらに複雑になっていると報告している。トレバー・ショルツによれ ば、企業は、この種の資本主義のために情報提供者として人々を採用している。[9] ズボフは、産業資本主義の大量生産と監視資本主義を対比している。前者は、その消費者であり従業員である国民と相互依存関係にあったが、後者は、その消費 者でも従業員でもなく、その手続きをほとんど知らない依存的な国民を食い物にしている。[10] 彼らの研究は、膨大な量のデータの分析に対する資本主義的付加が、その本来の目的を予想外の方向へと導いたことを示している。[1] 監視は情報経済における権力構造を変化させ、国民から監視資本主義の論理を採用する大企業へと、権力のバランスをさらにシフトさせる可能性がある。 [11] ズボフは、監視資本主義が従来の民間企業の枠組みを超え、監視資産や資本だけでなく権利も蓄積し、実質的な同意メカニズムなしに運営されていると指摘する [10]。つまり、大量データセットの分析は、ある時点で国家機構だけでなく企業によっても実行されるようになった。ズボフは、グーグルとフェイスブック の両社が監視資本主義を発明し、それを「新たな蓄積の論理」へと変換したと主張する[1][12]。[13] この変異の結果、両社は利益獲得を核心目的として、ユーザーに関する膨大なデータポイントを収集するようになった。これらのデータポイントを外部ユーザー (特に広告主)に販売することで、経済的メカニズムが成立した。大規模データセットの分析と、市場メカニズムとしてのデータセット利用の組み合わせが、監 視資本主義の概念を形成したのである。監視資本主義は新自由主義の後継者と称されている。[14][15] 映画『スノーデン』の制作者オリバー・ストーンは、位置情報ゲーム『ポケモンGO』を「監視資本主義という新たな現象の現れと実証を示す最新の兆候」と指 摘した。ストーンは、ユーザーの所在地がゲーム目的だけでなく、プレイヤーに関するさらなる情報を取得するために利用されている点を批判した。ユーザーの 場所を追跡することで、このゲームは単なるユーザー名や位置情報以上の膨大なデータを収集した。「USBストレージの内容、アカウント、写真、ネットワー ク接続、電話の活動にアクセスでき、スタンバイ状態の電話を起動することさえ可能だ」。こうしたデータは、Google(同ゲーム開発に多額を投資)など の企業によって分析・商品化され、ターゲティング広告の効果向上に利用されるのだ[16]。[17] 監視資本主義のもう一つの側面は、政治運動への影響である。データマイナーが取得した人格データにより、様々な企業(最も悪名高いのはケンブリッジ・アナ リティカ)が政治広告のターゲティング精度を向上させられる。これは従来の監視資本主義の商業目的を超えた段階だ。これにより政党は、有権者への影響を最 大化するため、はるかに精密な政治広告を制作できる可能性がある。しかしコーリー・ドクトローは、こうしたデータセットの悪用が「我々を全体主義へと導 く」と記している。[18][より信頼できる出典が必要] これは企業支配体制に似ており、ジョセフ・トゥロウは「企業権力の中心性は、デジタル時代の核心に直接存在する現実である」と述べている。[2] [19]: 17 |
Theory Shoshana Zuboff Main article: Shoshana Zuboff The terminology "surveillance capitalism" was popularized by Harvard Professor Shoshana Zuboff.[20]: 107 In Zuboff's theory, surveillance capitalism is a novel market form and a specific logic of capitalist accumulation. In her 2014 essay A Digital Declaration: Big Data as Surveillance Capitalism, she characterized it as a "radically disembedded and extractive variant of information capitalism" based on the commodification of "reality" and its transformation into behavioral data for analysis and sales.[21][22][23][24] In a subsequent article in 2015, Zuboff analyzed the societal implications of this mutation of capitalism. She distinguished between "surveillance assets", "surveillance capital", and "surveillance capitalism" and their dependence on a global architecture of computer mediation that she calls "Big Other", a distributed and largely uncontested new expression of power that constitutes hidden mechanisms of extraction, commodification, and control that threatens core values such as freedom, democracy, and privacy.[25][2] According to Zuboff, surveillance capitalism was pioneered by Google and later Facebook, just as mass-production and managerial capitalism were pioneered by Ford and General Motors a century earlier, and has now become the dominant form of information capitalism.[10] Zuboff emphasizes that behavioral changes enabled by artificial intelligence have become aligned with the financial goals of American internet companies such as Google, Facebook, and Amazon.[20]: 107 In her Oxford University lecture published in 2016, Zuboff identified the mechanisms and practices of surveillance capitalism, including the production of "prediction products" for sale in new "behavioral futures markets." She introduced the concept "dispossession by surveillance", arguing that it challenges the psychological and political bases of self-determination by concentrating rights in the surveillance regime. This is described as a "coup from above."[26] |
理論 ショシャナ・ズボフ 主な記事: ショシャナ・ズボフ 「監視資本主義」という用語は、ハーバード大学の教授であるショシャナ・ズボフによって広められたものである。[20]: 107 ズボフの理論において、監視資本主義は新たな市場形態であり、資本主義的蓄積の特定の論理である。2014年の論文『デジタル宣言:監視資本主義としての ビッグデータ』において、彼女はこれを「現実」の商品化と、分析・販売のための行動データへの変換に基づく「情報資本主義の根本的に脱埋め込み化された搾 取的変種」と特徴づけた。[21][22][23][24] 2015年の後続論文でズボフは、この資本主義の変異が社会に及ぼす影響を分析した。彼女は「監視資産」「監視資本」「監視資本主義」を区別し、これらが 「ビッグ・アザー」と呼ぶグローバルなコンピューター媒介構造に依存していることを指摘した。これは分散型でほぼ無競争の新たな権力表現であり、自由・民 主主義・プライバシーといった核心的価値を脅かす搾取・商品化・支配の隠れたメカニズムを構成する。[25][2] ズボフによれば、監視資本主義はグーグルが先駆け、後にフェイスブックが追随した。これは1世紀前にフォードとゼネラルモーターズが大量生産と経営管理型 資本主義を開拓したのと同様であり、今や情報資本主義の支配的形態となっている[10]。ズボフは、人工知能によって可能となった行動変化が、グーグル、 フェイスブック、アマゾンといった米国インターネット企業の財務目標と一致するようになった点を強調する[20]: 107 2016年に発表されたオックスフォード大学での講演で、ズボフは監視資本主義のメカニズムと実践を特定した。これには新たな「行動先物市場」で販売され る「予測商品」の生産も含まれる。彼女は「監視による剥奪」という概念を導入し、監視体制に権利を集中させることで自己決定の心理的・政治的基盤が脅かさ れると論じた。これは「上からのクーデター」と表現されている。[26] |
Key features Zuboff's book The Age of Surveillance Capitalism[27] is a detailed examination of the unprecedented power of surveillance capitalism and the quest by powerful corporations to predict and control human behavior.[27] Zuboff identifies four key features in the logic of surveillance capitalism and explicitly follows the four key features identified by Google's chief economist, Hal Varian:[28] 1. The drive toward more and more data extraction and analysis. 2. The development of new contractual forms using computer-monitoring and automation. 3. The desire to personalize and customize the services offered to users of digital platforms. 4. The use of the technological infrastructure to carry out continual experiments on its users and consumers. |
主な特徴 ズボフの著書『監視資本主義の時代』[27]は、監視資本主義の前例のない力と、強大な企業が人間の行動を予測し制御しようとする試みを詳細に検証してい る。[27] ズボフは監視資本主義の論理において四つの主要な特徴を特定し、グーグルのチーフエコノミストであるハル・バリアンが指摘した四つの特徴を明示的に追って いる: [28] 1. データ抽出と分析のさらなる拡大への推進力。 2. コンピューター監視と自動化を利用した新たな契約形態の開発。 3. デジタルプラットフォームのユーザーに提供するサービスを個別化・カスタマイズする欲求。 4. 技術インフラを利用してユーザーや消費者に対する継続的な実験を実施すること。 |
Analysis Zuboff compares demanding privacy from surveillance capitalists or lobbying for an end to commercial surveillance on the Internet to asking Henry Ford to make each Model T by hand and states that such demands are existential threats that violate the basic mechanisms of the entity's survival.[10] Zuboff warns that principles of self-determination might be forfeited due to "ignorance, learned helplessness, inattention, inconvenience, habituation, or drift" and states that "we tend to rely on mental models, vocabularies, and tools distilled from past catastrophes," referring to the twentieth century's totalitarian nightmares or the monopolistic predations of Gilded Age capitalism, with countermeasures that have been developed to fight those earlier threats not being sufficient or even appropriate to meet the novel challenges.[10] She also poses the question: "will we be the masters of information, or will we be its slaves?" and states that "if the digital future is to be our home, then it is we who must make it so".[29] In her book, Zuboff discusses the differences between industrial capitalism and surveillance capitalism. Zuboff writes that as industrial capitalism exploited nature, surveillance capitalism exploits human nature.[30] |
分析 ズボフは、監視資本主義者に対してプライバシーを要求したり、インターネット上の商業的監視の終焉をロビー活動で求めたりする行為を、ヘンリー・フォード にモデルTを一つ一つ手作業で作るよう要求することに例えている。そして、そうした要求は存在そのものを脅かすものであり、その実体の生存の基本的な仕組 みを侵害するものであると述べている。[10] ズボフは「無知、学習性無力感、不注意、不便さ、習慣化、あるいは流れに身を任せること」によって自己決定の原則が放棄される恐れがあると警告し、 「我々は過去の災厄から抽出された思考モデル、語彙、手段に依存しがちだ」と述べ、20世紀の全体主義的悪夢や黄金時代の独占的資本主義の略奪行為を例示 する。それらの過去の脅威に対抗して開発された対策は、新たな課題に対処するには不十分あるいは不適切であると指摘する。[10] 彼女はまた「我々は情報の主人となるのか、それとも奴隷となるのか」と問いかけ、「デジタル未来を我々の住処とするなら、それを実現するのは我々自身であ る」と述べている。[29] ズボフは著書で、産業資本主義と監視資本主義の異なる点を論じている。ズボフは、産業資本主義が自然を搾取したのに対し、監視資本主義は人間の本性を搾取 すると記している。[30] |
John Bellamy Foster and Robert
W. McChesney The term "surveillance capitalism" has also been used by political economists John Bellamy Foster and Robert W. McChesney, although with a different meaning. In an article published in Monthly Review in 2014, they apply it to describe the manifestation of the "insatiable need for data" of financialization, which they explain is "the long-term growth speculation on financial assets relative to GDP" introduced in the United States by industry and government in the 1980s that evolved out of the military-industrial complex and the advertising industry.[31] |
ジョン・ベラミー・フォスターとロバート・W・マックチェスニー 「監視資本主義」という用語は、政治経済学者のジョン・ベラミー・フォスターとロバート・W・マックチェスニーも使用しているが、意味は異なる。2014 年に『マンスリー・レビュー』誌に掲載された論文において、彼らはこの用語を、金融化がもたらす「飽くなきデータ需要」の現れを説明するために用いてい る。彼らが説明する金融化とは、1980年代に米国で産業界と政府によって導入された「GDPに対する金融資産の長期的な成長投機」であり、これは軍産複 合体と広告産業から発展したものである[31]。 |
Response Numerous organizations have been struggling for free speech and privacy rights in the new surveillance capitalism[32] and various national governments have enacted privacy laws. It is also conceivable that new capabilities and uses for mass-surveillance require structural changes towards a new system to create accountability and prevent misuse.[33] Government attention towards the dangers of surveillance capitalism especially increased after the exposure of the Facebook-Cambridge Analytica data scandal that occurred in early 2018.[5] In response to the misuse of mass-surveillance multiple states have taken preventive measures. The European Union, for example, has reacted to these events and restricted its rules and regulations on misusing big data.[34] Surveillance-Capitalism has become a lot harder under these rules, known as the General Data Protection Regulations.[34] However, implementing preventive measures against misuse of mass-surveillance is hard for many countries as it requires structural change of the system.[35] Bruce Sterling's 2014 lecture at Strelka Institute "The epic struggle of the internet of things"[36] explained how consumer products could become surveillance objects that track people's everyday life. In his talk, Sterling highlights the alliances between multinational corporations who develop Internet of Things-based surveillance systems which feeds surveillance capitalism.[36][37][38] In 2015, Tega Brain and Surya Mattu's satirical artwork Unfit Bits encourages users to subvert fitness data collected by Fitbits. They suggested ways to fake datasets by attaching the device, for example to a metronome or on a bicycle wheel.[39][40] In 2018, Brain created a project with Sam Lavigne called New Organs which collect people's stories of being monitored online and offline.[41][42] The 2019 documentary film The Great Hack tells the story of how a company named Cambridge Analytica used Facebook to manipulate the 2016 U.S. presidential election. Extensive profiling of users and news feeds that are ordered by black box algorithms were presented as the main source of the problem, which is also mentioned in Zuboff's book.[43] The usage of personal data to subject individuals to categorization and potentially politically influence individuals highlights how individuals can become voiceless in the face of data misusage. This highlights the crucial role surveillance capitalism can have on social injustice as it can affect all aspects of life.[44] |
反応/反響 多くの組織が、新たな監視資本主義[32]における言論の自由とプライバシー権のために闘ってきた。また、様々な国家政府がプライバシー法を制定してい る。さらに、大量監視の新たな能力と用途には、説明責任を確立し悪用を防ぐための新たなシステムへの構造的変化が必要であると考えられる[33]。特に 2018年初頭に発覚したフェイスブックとケンブリッジ・アナリティカのデータ不正利用スキャンダル以降、監視資本主義の危険性に対する政府の関心は高 まった。[5] 大規模監視の悪用に対し、複数の国家が予防措置を講じている。例えば欧州連合(EU)はこれらの事態を受け、ビッグデータの悪用に関する規則を強化した [34]。一般データ保護規則(GDPR)として知られるこれらの規制下では、監視資本主義の活動は大幅に困難となった[34]。しかし大量監視の悪用を 防ぐ予防措置の実施は、システムの構造的変革を必要とするため、多くの国々にとって困難である。[35] ブルース・スターリングが2014年にストレルカ研究所で行った講演「モノのインターネットの壮絶な闘い」[36]では、消費財が人民の日々の生活を追跡 する監視対象となり得る仕組みが説明された。スターリングは講演で、監視資本主義を助長するモノのインターネット(IoT)ベースの監視システムを開発す る多国籍企業間の連携を強調している。[36][37] [38] 2015年、テガ・ブレインとスーリヤ・マットゥによる風刺アート作品『Unfit Bits』は、ユーザーにFitbitが収集するフィットネスデータの改ざんを促した。彼らは、例えばメトロノームや自転車の車輪にデバイスを取り付ける など、データセットを偽造する方法を提案した。[39][40] 2018年、ブレインはサム・ラヴィーニュと共同で「ニュー・オーガンズ」プロジェクトを立ち上げ、オンライン・オフライン両面での監視体験を人民が語る 場を設けた。[41][42] 2019年のドキュメンタリー映画『ザ・グレート・ハック』は、ケンブリッジ・アナリティカ社がフェイスブックを利用して2016年米大統領選挙を操作し た経緯を伝える。ユーザーの詳細なプロファイリングとブラックボックスアルゴリズムで制御されるニュースフィードが問題の主因として提示され、これはズボ フの著書でも言及されている。[43] 個人データを悪用して個人を分類し、政治的影響を与える可能性は、データ濫用面前で個人がいかに声を失うかを浮き彫りにする。これは監視資本主義が生活全 領域に影響を及ぼし得るため、社会的不公正に果たす決定的役割を示している。[44] |
Adware – Software with, often
unwanted, adverts Commercialization of the Internet – Running online services principally for financial gain Criticism of capitalism – Arguments against the economic system of capitalism Data capitalism Data mining – Process of extracting and discovering patterns in large data sets Decomputing Digital integrity Five Eyes – Anglosphere intelligence alliance Free and open-source software – Software whose source code is available and which is permissively licensed Googlization – Neologism Mass surveillance industry Microtargeting – Usage of online data for individuals advertising Surveillance § Corporate Targeted advertising – Form of advertising Personalized marketing – Marketing strategy using data analysis to deliver individualized messages and products Platform capitalism – Business model of technological platforms Privacy concerns with social networking services Social profiling – Process of constructing a social media user's profile using his or her social data |
アドウェア –
広告を表示するソフトウェア(多くの場合、望ましくない) インターネットの商業化 – 主に金銭的利益を得るためにオンラインサービスを運営すること 資本主義への批判 – 資本主義という経済システムに対する反論 データ資本主義 データマイニング – 大量のデータセットからパターンを抽出・発見するプロセス デコンピュティング デジタル・インテグリティ ファイブ・アイズ – 英語圏情報同盟 フリー・オープンソースソフトウェア – ソースコードが公開され、許容的なライセンスが適用されたソフトウェア グーグル化 – 新造語 大量監視産業 マイクロターゲティング – 個人向け広告におけるオンラインデータの利用 監視 § 企業 ターゲティング広告 – 広告の一形態 パーソナライズドマーケティング – データ分析を用いて個別化されたメッセージや製品を提供するマーケティング戦略 プラットフォーム資本主義 – 技術プラットフォームのビジネスモデル ソーシャルネットワーキングサービスにおけるプライバシー懸念 ソーシャルプロファイリング – ソーシャルデータを用いてソーシャルメディア利用者のプロフィールを構築する過程 |
Further reading Couldry, Nick; Mejias, Ulises Ali (2019). The Costs of Connection: How Data Is Colonizing Human Life and Appropriating It for Capitalism. Stanford, California: Stanford University Press. ISBN 9781503609754. Crain, Matthew (2021). Profit over Privacy: How Surveillance Advertising Conquered the Internet. Minneapolis: University of Minnesota Press. ISBN 9781517905057. Zuboff, Shoshana (2018). Das Zeitalter des Überwachungskapitalismus. Berlin: Campus Verlag. ISBN 9783593509303. |
参考文献 クドリー、ニック;メヒアス、ウリセス・アリ(2019)。『接続の代償:データが人間の生活を植民地化し資本主義に収奪する方法』。カリフォルニア州ス タンフォード:スタンフォード大学出版局。ISBN 9781503609754。 クレイン、マシュー(2021)。『利益優先のプライバシー:監視型広告がインターネットを征服した方法』。ミネアポリス:ミネソタ大学出版局。ISBN 9781517905057。 ズボフ、ショシャナ(2018)。『監視資本主義の時代』。ベルリン:キャンパス出版社。ISBN 9783593509303。 |
https://en.wikipedia.org/wiki/Surveillance_capitalism |
★
リ ンク
文 献
そ の他の情報
CC
Copyleft,
CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099