はじめによんでください

監視資本主義

Surveillance capitalism

池田光穂

☆ 監 視資本主義とは、政治経済学における概念であり、企業が人格データを広範に収集し商品化することを指す。この現象は政府による監視とは異なるが、両者は 相互に補強し合うこともある。ショシャナ・ズボフが説明するように、監視資本主義の概念は利益追求の動機によって駆動され、グーグルのアドワーズに代表さ れる広告企業が、個人データを用いて消費者をより精密にターゲティングする可能性を見出したことで生まれた(→このページは「知と権力」および「ショシャナ・ズボフと監視資本主義」 よりスピンオンした)。

☆ 『監視資本主義の時代:新たな権力のフロンティアにおける人間的な未来のための闘い』は、ショシャナ・ズボフによる2019年のノンフィクション書籍であ る。本書はグーグルやメタといったデジタル企業の発展を検証し、それらのビジネスモデルが「監視資本主義」と呼ぶ新たな資本主義的蓄積形態を表していると 示唆する(ただし彼女の本に資本主義の経済的な分析はほとんど見ることができず、どちらかというと古典派経済学以前の「政治経済学」的議論が中心である)。 産業資本主義が自然を搾取・支配し壊滅的な結果をもたらしたのに対し、監視資本主義は人間の本性を搾取・支配し、その発展の終着点として全体主義的秩序を 導くのである。

★監視資本主義の定義(ズボフ 2021:ii)

★ 監視資本主義の時代(The Age of Surveillance Capitalism, 2019)

The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power is a 2019 non-fiction book by Shoshana Zuboff which looks at the development of digital companies like Google and Meta, and suggests that their business models represent a new form of capitalist accumulation that she calls "surveillance capitalism".[2][3]

While industrial capitalism exploited and controlled nature with devastating consequences, surveillance capitalism exploits and controls human nature with a totalitarian order as the endpoint of the development.[4]
『監視資本主義の時代:新たな権力のフロンティアにおける人間的な未来 のための闘い』は、ショシャナ・ズボフによる2019年のノンフィクション書籍である。本書はグーグルやメタといったデジタル企業の発展を検証し、それら のビジネスモデルが「監視資本主義」と呼ぶ新たな資本主義的蓄積形態を表していると示唆する。

産業資本主義が自然を搾取・支配し壊滅的な結果をもたらしたのに対し、監視資本主義は人間の本性を搾取・支配し、その発展の終着点として全体主義的秩序を 導くのである。
Premise

Zuboff states that surveillance capitalism "unilaterally claims human experience as free raw material for translation into behavioural data [which] are declared as a proprietary behavioural surplus, fed into advanced manufacturing processes known as 'machine intelligence', and fabricated into prediction products that anticipate what you will do now, soon, and later." She states that these new capitalist products "are traded in a new kind of marketplace that I call behavioural futures markets."[3]
前提

ズボフは監視資本主義について「人間の経験を一方的に無償の原料として主張し、行動データへ変換する。このデータは専有的な行動余剰として宣言され、『機 械知能』と呼ばれる高度な製造プロセスへ投入され、現在・近未来・将来の行動を予測する製品へ加工される」と述べる。彼女はこれらの新たな資本主義的製品 が「行動先物市場と呼ぶ新たな市場で取引される」と指摘する。[3]
In a capitalist society, information, such as a user's likes and dislikes gathered when accessing a platform like Facebook, or from any other kind of sensor that serves as an internet touch point to data-stream, is information that can be used by that company to better the experience of a user by feeding them information that data obtained from their previous activity would have shown them to be interested in. It can also infer many things about the individual that extend far beyond the terms and conditions of use. This in many ways can be done through the use of an algorithm that analyses information. The danger of surveillance capitalism is that platforms and tech companies claim ownership of private information because it is free for them to access, claiming private experience as 'raw material' for data factories. There is very little supervision or actual laws by governments and users themselves. Because of this, there has been backlash on how these companies have used the information gathered. For example, Google, which is said to be "the pioneer of surveillance capitalism"[5] introduced a feature that used "commercial models … discovered by people in a time and place".[5] This means that not only are commercials being specifically targeted to you through your phone, but now work hand in hand with your environment and habits such as being shown an advertisement of a local bar when walking around downtown in the evening. Advertising attempts this technical and specific can easily have an impact on one's decision-making process in the activities they choose and in political decisions. Thus the idea that these companies seemingly go unchecked whilst having the power to observe and control thinking is one of the many reasons tech companies such as Google themselves are under so much scrutiny and criticism.
資本主義社会において、Facebookのようなプラットフォームにア クセスした際に収集されるユーザーの好みや嫌悪といった情報、あるいはデータストリームへのインターネット接点として機能するあらゆる種類のセンサーから 得られる情報は、企業がユーザーの体験を向上させるために利用できるものだ。具体的には、過去の活動から得られたデータが示す興味関心に沿った情報をユー ザーに提供することで実現される。また、利用規約をはるかに超えた個人に関する多くの情報を推測することも可能だ。これは多くの場合、情報を分析するアル ゴリズムを用いて行われる。監視資本主義の危険性は、プラットフォームやテック企業が、アクセスが無料であるという理由で個人情報の所有権を主張し、個人 の体験をデータ工場の「原料」として扱う点にある。政府やユーザー自身による監督や実際の法規制はほとんど存在しない。このため、こうした企業が収集した 情報をどのように利用してきたかについて反発が生じている。例えば「監視資本主義の先駆者」と言われるGoogleは[5]、「人々が特定の時間と場所で 発見した商業モデル」を利用する機能を導入した[5]。これは、スマートフォンを通じて個人に広告をターゲティングするだけでなく、環境や習慣と連動する ようになったことを意味する。例えば夜に都心部を歩いていると、地元のバーの広告が表示されるような仕組みだ。これほど技術的で精密な広告手法は、個人の 行動選択や政治的意思決定プロセスに容易に影響を及ぼしうる。こうした企業が思考を監視・制御する力を持ちながら、ほとんど規制を受けないという状況こそ が、Googleのようなテクノロジー企業がこれほど厳しい監視と批判に晒されている多くの理由の一つだ。
Furthermore, Zuboff writes, the freedom allotted to tech companies comes from the idea that "surveillance capitalism does not abandon established capitalist 'laws' such as competitive production, profit maximization, productivity and growth",[5] as they are principles any business in a capitalistic society should aim to excel in, in order to be competitive. Zuboff claims in an article that "new logic accumulation … introduces its own laws of motion".[5] In other words, this is a new phenomenon in capitalistic operations that should be treated as such and be instilled with its own specific restrictions and limitations. Lastly, as invasive as platforms have been in terms of accumulating information, they have also led to what is now called a "sharing economy", Van Dijck (2018)[6] in which digital information can be obtained by individuals carrying out their own surveillance capitalism through the aid of platforms themselves. Thus "individuals can greatly benefit from this transformation because it empowers them to set up business", Van Dijck (2018).[6] Small businesses will also benefit in potentially growing faster than they would have without knowing consumer demands and wants but would need to pay corporations for access to knowledge. This leaves surveillance capitalism as an exceptionally useful tool for businesses, but also an invasion of privacy to users who do not want their private experience to be owned by a company.
さらにズボフは、テクノロジー企業に与えられた自由は「監視資本主義が 競争的生産、利益最大化、生産性、成長といった確立された資本主義の『法則』を放棄しない」という考え方から来ていると記している[5]。これらは資本主 義社会におけるあらゆる企業が競争力を保つために卓越すべき原則だからだ。ズボフはある記事で「新たな蓄積の論理は…独自の運動法則を導入する」と主張し ている[5]。つまりこれは資本主義的運営における新たな現象であり、そのように扱われ、独自の制限と制約を課されるべきだ。最後に、プラットフォームが 情報蓄積において侵襲的である一方で、それは現在「シェアリングエコノミー」と呼ばれるものも生み出した。ヴァン・ダイク(2018)[6]によれば、こ れは個人がプラットフォーム自体を媒介として自らの監視資本主義を実行することでデジタル情報を得られる仕組みである。したがって「個人はこの変革から大 きな恩恵を受けられる。なぜなら起業する力を与えられるからだ」とヴァン・ダイク(2018)は述べる。[6] 中小企業もまた、消費者の需要や欲求を知らずに事業を展開する場合よりも、より速く成長する可能性があり恩恵を受けるだろう。ただし、その知識へのアクセ スを得るためには企業に支払う必要がある。これにより監視資本主義は企業にとって極めて有用なツールとなる一方で、自らの私的な体験を企業に所有されたく ないユーザーにとってはプライバシーの侵害となるのである。
Reception
The Financial Times called the book a "masterwork of original thinking and research".[7] The New Yorker listed The Age of Surveillance Capitalism as one of its top non-fiction books of 2019.[8] Former US President Barack Obama also listed it as one of his favorite books of 2019, a fact which journalism researcher Avi Ascher-Shapiro found noteworthy, given that the book is critical of the revolving door of personnel between Google and his administration, as well as his presidential campaigns employing surveillance data to target voters.[9][10]

Sam DiBella, writing for the LSE Blog, criticised the book, feeling its approach could "inspire paralysis rather than praxis when it comes to forging collective action to counter systematic corporate surveillance."[11]
評価
フィナンシャル・タイムズ紙はこの本を「独創的な思考と研究の傑作」と呼んだ。[7] ニューヨーカー誌は『監視資本主義の時代』を2019年のベストノンフィクション書籍の一つに選んだ。[8] バラク・オバマ前米大統領も2019年の愛読書に挙げた。ジャーナリズム研究者のアヴィ・アッシャー=シャピロは、本書がグーグルとオバマ政権間の人材の 回転ドア現象や、大統領選キャンペーンにおける有権者ターゲティングのための監視データ利用を批判している点を踏まえ、この事実を特筆すべきと指摘した。 [9] [10]

サム・ディベラはLSEブログに寄稿し、本書のアプローチは「体系的な企業監視に対抗する集団的行動を構築する際に、実践ではなく麻痺を招く恐れがある」 と批判した。[11]
1. "The Age of Surveillance Capitalism (Hardback)". Profile Books. Retrieved October 25, 2024.
2. Bridle, James (February 2, 2019). "The Age of Surveillance Capitalism by Shoshana Zuboff review – we are the pawns". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved January 17, 2020.
3. Naughton, John (January 20, 2019). "'The goal is to automate us': welcome to the age of surveillance capitalism". The Guardian. ISSN 0029-7712. Retrieved January 16, 2020.
4. Gray, John (February 6, 2019). "The new tech totalitarianism". New Statesman. Retrieved February 21, 2021.
5. Zuboff, Shoshana; Möllers, Norma; Murakami Wood, David; Lyon, David (March 31, 2019). "Surveillance Capitalism: An Interview with Shoshana Zuboff". Surveillance & Society. 17 (1/2): 257–266. doi:10.24908/ss.v17i1/2.13238. ISSN 1477-7487.
6. van Dijck, José; Poell, Thomas; de Waal, Martijn (October 18, 2018). "The Platform Society". Oxford Scholarship Online. doi:10.1093/oso/9780190889760.001.0001. ISBN 9780190889760.
7. "The Age of Surveillance Capitalism by Shoshana Zuboff". Financial Times. Retrieved January 16, 2020.
8. "Our Favorite Nonfiction Books of 2019". The New Yorker. December 18, 2019. ISSN 0028-792X. Retrieved January 16, 2020.
9. Binder, Matt. "Obama praises book that slams his White House for its Google relationship". Mashable. Retrieved January 16, 2020.
10. Ghosh, Shona (December 29, 2019). "Obama's 'favorite books of 2019' list includes a title that slammed his administration's incestuous relationship with Google". Business Insider. Retrieved June 3, 2021.
11. DiBella, Sam (November 10, 2019). "Book Review: The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power by Shoshana Zuboff". LSE Phelan US Centre. Retrieved January 16, 2020.
1. 「監視資本主義の時代(ハードカバー版)」。プロフィールブックス。2024年10月25日閲覧。
2. ブリドル、ジェームズ(2019年2月2日)。「ショシャナ・ズボフ著『監視資本主義の時代』書評――我々は駒に過ぎない」。ガーディアン。ISSN 0261-3077。2020年1月17日閲覧。
3. ノートン、ジョン(2019年1月20日)。「『目標は人間を自動化することだ』:監視資本主義の時代へようこそ」。ガーディアン。ISSN 0029-7712。2020年1月16日閲覧。
4. ジョン・グレイ(2019年2月6日)。「新たな技術的全体主義」。ニュー・ステーツマン。2021年2月21日閲覧。
5. ショシャナ・ズボフ、ノルマ・メラーズ、デイビッド・ムラカミ・ウッド、デイビッド・リヨン(2019年3月31日)。「監視資本主義:ショシャナ・ズボ フへのインタビュー」. 『監視と社会』. 17 (1/2): 257–266. doi:10.24908/ss.v17i1/2.13238. ISSN 1477-7487.
6. ファン・ダイク、ホセ; ポエル、トーマス; デ・ワール、マルティン (2018年10月18日). 「プラットフォーム社会」. Oxford Scholarship Online. doi:10.1093/oso/9780190889760.001.0001. ISBN 9780190889760.
7. 「ショシャナ・ズボフ著『監視資本主義の時代』」. フィナンシャル・タイムズ. 2020年1月16日閲覧.
8. 「2019年のお気に入りノンフィクション書籍」. ニューヨーカー. 2019年12月18日. ISSN 0028-792X. 2020年1月16日閲覧.
9. Binder, Matt. 「オバマ、自身のホワイトハウスとグーグルの関係を批判した本を称賛」. Mashable. 2020年1月16日閲覧。
10. Ghosh, Shona (2019年12月29日). 「オバマの『2019年お気に入り書籍』リストに、自身の政権とグーグルの不健全な関係を批判したタイトルが含まれる」. ビジネスインサイダー。2021年6月3日取得。
11. ディベラ、サム(2019年11月10日)。「書評:監視資本主義の時代:新たな権力のフロンティアにおける人間の未来のための闘い(ショシャナ・ズボフ 著)」。LSEフェラン米国センター。2020年1月16日取得。
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Age_of_Surveillance_Capitalism

"surveillance capitalism"
 "instrumentarian power"
 the "division of learning in society"
"economies of action"
 the "means of behavior modification"
"information civilization"
"computer-mediated work"
the "automate/informate" dialectic
"abstraction of work"
"individualization of consumption"
 the "coup from above".
「監視資本主義」(→政治経済学
「手段的権力」
「社会における学習の分業」
「行動の経済学」
「行動修正の手段」
「情報文明」
「コンピュータ媒介労働」
「自動化/情報化の弁証法」
「労働の抽象化」
「消費の個別化」
「上からのクーデター」
https://en.wikipedia.org/wiki/Shoshana_Zuboff





★ 監視資本主義(Surveillance capitalism

Surveillance capitalism is a concept in political economics which denotes the widespread collection and commodification of personal data by corporations. This phenomenon is distinct from government surveillance, although the two can be mutually reinforcing. The concept of surveillance capitalism, as described by Shoshana Zuboff, is driven by a profit-making incentive, and arose as advertising companies, led by Google's AdWords, saw the possibilities of using personal data to target consumers more precisely.[1]

Increased data collection may have various benefits for individuals and society, such as self-optimization (the quantified self),[2] societal optimizations (e.g., by smart cities) and optimized services (including various web applications). However, as capitalism focuses on expanding the proportion of social life that is open to data collection and data processing,[2] this can have significant implications for vulnerability and control of society, as well as for privacy.

The economic pressures of capitalism are driving the intensification of online connection and monitoring, with spaces of social life opening up to saturation by corporate actors, directed at making profits and/or regulating behavior. Personal smart phone data is available by corporate equipment which pretends to be cell telephone towers thus tracking and monitoring private persons in public spaces which is sold to governments or other companies.[3] Therefore, personal data points increase in value after the possibilities of targeted advertising were known.[4] As a result, the increasing price of data has limited access to the purchase of personal data points to the richest in society.[5]
監視資本主義とは、政治経済学における概念であり、企業が人格データを 広範に収集し商品化することを指す。この現象は政府による監視とは異なるが、両者は相互に補強し合うこともある。ショシャナ・ズボフが説明 するように、監 視資本主義の概念は利益追求の動機によって駆動され、グーグルのアドワーズに代表される広告企業が、個人データを用いて消費者をより精密にターゲティング する可能性を見出したことで生まれた[1]。

データ収集の増加は個人や社会に様々な利益をもたらす可能性がある。例えば自己最適化(定量化された自己)[2]、社会最適化(スマートシティなど)、最 適化されたサービス(様々なウェブアプリケーションを含む)などだ。しかし資本主義がデータ収集・処理の対象となる社会生活の割合拡大に焦点を当てるにつ れ[2]、これは社会の脆弱性や支配、そしてプライバシーに対して重大な影響を及ぼしうる。

資本主義の経済的圧力は、オンライン接続と監視の強化を推進している。企業主体が利益追求や行動規制を目的に、社会生活の領域を飽和状態まで開放している のだ。個人用スマートフォンのデータは、携帯電話基地局を装った企業機器によって入手可能であり、公共空間における人格の追跡・監視が行われている。この データは政府や他社に販売される[3]。したがって、ターゲティング広告の可能性が明らかになった後、人格データポイントの価値は上昇した。[4] その結果、データ価格の高騰により、人格データポイントの購入は社会で最も富裕な層に限定されるようになった。[5]
Background

Shoshana Zuboff writes that "analysing massive data sets began as a way to reduce uncertainty by discovering the probabilities of future patterns in the behavior of people and systems".[6] In 2014, Vincent Mosco referred to the marketing of information about customers and subscribers to advertisers as surveillance capitalism and made note of the surveillance state alongside it.[7] Christian Fuchs found that the surveillance state fuses with surveillance capitalism.[8]

Similarly, Zuboff informs that the issue is further complicated by highly invisible collaborative arrangements with state security apparatuses. According to Trebor Scholz, companies recruit people as informants for this type of capitalism.[9] Zuboff contrasts the mass production of industrial capitalism with surveillance capitalism, where the former was interdependent with its populations, who were its consumers and employees, and the latter preys on dependent populations, who are neither its consumers nor its employees and largely ignorant of its procedures.[10]

Their research shows that the capitalist addition to the analysis of massive amounts of data has taken its original purpose in an unexpected direction.[1] Surveillance has been changing power structures in the information economy, potentially shifting the balance of power further from nation-states and towards large corporations employing the surveillance capitalist logic.[11]

Zuboff notes that surveillance capitalism extends beyond the conventional institutional terrain of the private firm, accumulating not only surveillance assets and capital but also rights, and operating without meaningful mechanisms of consent.[10] In other words, analysing massive data sets was at some point not only executed by the state apparatuses but also companies. Zuboff claims that both Google and Facebook have invented surveillance capitalism and translated it into "a new logic of accumulation".[1][12][13]

This mutation resulted in both companies collecting very large numbers of data points about their users, with the core purpose of making a profit. By selling these data points to external users (particularly advertisers), it has become an economic mechanism. The combination of the analysis of massive data sets and the use of these data sets as a market mechanism has shaped the concept of surveillance capitalism. Surveillance capitalism has been heralded as the successor to neoliberalism.[14][15]

Oliver Stone, creator of the film Snowden, pointed to the location-based game Pokémon Go as the "latest sign of the emerging phenomenon and demonstration of surveillance capitalism". Stone criticized that the location of its users was used not only for game purposes, but also to retrieve more information about its players. By tracking users' locations, the game collected far more information than just users' names and locations: "it can access the contents of your USB storage, your accounts, photographs, network connections, and phone activities, and can even activate your phone, when it is in standby mode". This data can then be analysed and commodified by companies such as Google (which significantly invested in the game's development) to improve the effectiveness of targeted advertisement.[16][17]

Another aspect of surveillance capitalism is its influence on political campaigning. Personal data retrieved by data miners can enable various companies (most notoriously Cambridge Analytica) to improve the targeting of political advertising, a step beyond the commercial aims of previous surveillance capitalist operations. In this way, it is possible that political parties will be able to produce far more targeted political advertising to maximise its impact on voters. However, Cory Doctorow writes that the misuse of these data sets "will lead us towards totalitarianism".[18][better source needed] This may resemble a corporatocracy, and Joseph Turow writes that "the centrality of corporate power is a direct reality at the very heart of the digital age".[2][19]: 17 
背景

ショシャナ・ズボフは「大規模なデータセットの分析は、人々やシステムの行動における将来のパターンの確率を発見することで不確実性を減らす方法として始 まった」と記している。[6] 2014年、ヴィンセント・モスコは顧客や加入者に関する情報を広告主に販売する行為を監視資本主義と呼び、それに伴う監視国家の存在を指摘した。[7] クリスチャン・フックスは監視国家が監視資本主義と融合していることを明らかにした。[8]

同様に、ズボフは、国家の治安機関との非常に目に見えない協力関係によって、 この問題はさらに複雑になっていると報告している。トレバー・ショルツによれ ば、企業は、この種の資本主義のために情報提供者として人々を採用している。[9] ズボフは、産業資本主義の大量生産と監視資本主義を対比している。前者は、その消費者であり従業員である国民と相互依存関係にあったが、後者は、その消費 者でも従業員でもなく、その手続きをほとんど知らない依存的な国民を食い物にしている。[10]

彼らの研究は、膨大な量のデータの分析に対する資本主義的付加が、その本来の目的を予想外の方向へと導いたことを示している。[1] 監視は情報経済における権力構造を変化させ、国民から監視資本主義の論理を採用する大企業へと、権力のバランスをさらにシフトさせる可能性がある。 [11]

ズボフは、監視資本主義が従来の民間企業の枠組みを超え、監視資産や資本だけでなく権利も蓄積し、実質的な同意メカニズムなしに運営されていると指摘する [10]。つまり、大量データセットの分析は、ある時点で国家機構だけでなく企業によっても実行されるようになった。ズボフは、グーグルとフェイスブック の両社が監視資本主義を発明し、それを「新たな蓄積の論理」へと変換したと主張する[1][12]。[13]

この変異の結果、両社は利益獲得を核心目的として、ユーザーに関する膨大なデータポイントを収集するようになった。これらのデータポイントを外部ユーザー (特に広告主)に販売することで、経済的メカニズムが成立した。大規模データセットの分析と、市場メカニズムとしてのデータセット利用の組み合わせが、監 視資本主義の概念を形成したのである。監視資本主義は新自由主義の後継者と称されている。[14][15]

映画『スノーデン』の制作者オリバー・ストーンは、位置情報ゲーム『ポケモンGO』を「監視資本主義という新たな現象の現れと実証を示す最新の兆候」と指 摘した。ストーンは、ユーザーの所在地がゲーム目的だけでなく、プレイヤーに関するさらなる情報を取得するために利用されている点を批判した。ユーザーの 場所を追跡することで、このゲームは単なるユーザー名や位置情報以上の膨大なデータを収集した。「USBストレージの内容、アカウント、写真、ネットワー ク接続、電話の活動にアクセスでき、スタンバイ状態の電話を起動することさえ可能だ」。こうしたデータは、Google(同ゲーム開発に多額を投資)など の企業によって分析・商品化され、ターゲティング広告の効果向上に利用されるのだ[16]。[17]

監視資本主義のもう一つの側面は、政治運動への影響である。データマイナーが取得した人格データにより、様々な企業(最も悪名高いのはケンブリッジ・アナ リティカ)が政治広告のターゲティング精度を向上させられる。これは従来の監視資本主義の商業目的を超えた段階だ。これにより政党は、有権者への影響を最 大化するため、はるかに精密な政治広告を制作できる可能性がある。しかしコーリー・ドクトローは、こうしたデータセットの悪用が「我々を全体主義へと導 く」と記している。[18][より信頼できる出典が必要] これは企業支配体制に似ており、ジョセフ・トゥロウは「企業権力の中心性は、デジタル時代の核心に直接存在する現実である」と述べている。[2] [19]: 17
Theory

Shoshana Zuboff

Main article: Shoshana Zuboff
The terminology "surveillance capitalism" was popularized by Harvard Professor Shoshana Zuboff.[20]: 107  In Zuboff's theory, surveillance capitalism is a novel market form and a specific logic of capitalist accumulation. In her 2014 essay A Digital Declaration: Big Data as Surveillance Capitalism, she characterized it as a "radically disembedded and extractive variant of information capitalism" based on the commodification of "reality" and its transformation into behavioral data for analysis and sales.[21][22][23][24]

In a subsequent article in 2015, Zuboff analyzed the societal implications of this mutation of capitalism. She distinguished between "surveillance assets", "surveillance capital", and "surveillance capitalism" and their dependence on a global architecture of computer mediation that she calls "Big Other", a distributed and largely uncontested new expression of power that constitutes hidden mechanisms of extraction, commodification, and control that threatens core values such as freedom, democracy, and privacy.[25][2]

According to Zuboff, surveillance capitalism was pioneered by Google and later Facebook, just as mass-production and managerial capitalism were pioneered by Ford and General Motors a century earlier, and has now become the dominant form of information capitalism.[10] Zuboff emphasizes that behavioral changes enabled by artificial intelligence have become aligned with the financial goals of American internet companies such as Google, Facebook, and Amazon.[20]: 107 

In her Oxford University lecture published in 2016, Zuboff identified the mechanisms and practices of surveillance capitalism, including the production of "prediction products" for sale in new "behavioral futures markets." She introduced the concept "dispossession by surveillance", arguing that it challenges the psychological and political bases of self-determination by concentrating rights in the surveillance regime. This is described as a "coup from above."[26]


理論

ショシャナ・ズボフ

主な記事: ショシャナ・ズボフ
「監視資本主義」という用語は、ハーバード大学の教授であるショシャナ・ズボフによって広められたものである。[20]: 107  ズボフの理論において、監視資本主義は新たな市場形態であり、資本主義的蓄積の特定の論理である。2014年の論文『デジタル宣言:監視資本主義としての ビッグデータ』において、彼女はこれを「現実」の商品化と、分析・販売のための行動データへの変換に基づく「情報資本主義の根本的に脱埋め込み化された搾 取的変種」と特徴づけた。[21][22][23][24]

2015年の後続論文でズボフは、この資本主義の変異が社会に及ぼす影響を分析した。彼女は「監視資産」「監視資本」「監視資本主義」を区別し、これらが 「ビッグ・アザー」と呼ぶグローバルなコンピューター媒介構造に依存していることを指摘した。これは分散型でほぼ無競争の新たな権力表現であり、自由・民 主主義・プライバシーといった核心的価値を脅かす搾取・商品化・支配の隠れたメカニズムを構成する。[25][2]

ズボフによれば、監視資本主義はグーグルが先駆け、後にフェイスブックが追随した。これは1世紀前にフォードとゼネラルモーターズが大量生産と経営管理型 資本主義を開拓したのと同様であり、今や情報資本主義の支配的形態となっている[10]。ズボフは、人工知能によって可能となった行動変化が、グーグル、 フェイスブック、アマゾンといった米国インターネット企業の財務目標と一致するようになった点を強調する[20]: 107


2016年に発表されたオックスフォード大学での講演で、ズボフは監視資本主義のメカニズムと実践を特定した。これには新たな「行動先物市場」で販売され る「予測商品」の生産も含まれる。彼女は「監視による剥奪」という概念を導入し、監視体制に権利を集中させることで自己決定の心理的・政治的基盤が脅かさ れると論じた。これは「上からのクーデター」と表現されている。[26]


Key features
Zuboff's book The Age of Surveillance Capitalism[27] is a detailed examination of the unprecedented power of surveillance capitalism and the quest by powerful corporations to predict and control human behavior.[27] Zuboff identifies four key features in the logic of surveillance capitalism and explicitly follows the four key features identified by Google's chief economist, Hal Varian:[28]

1. The drive toward more and more data extraction and analysis.
2. The development of new contractual forms using computer-monitoring and automation.
3. The desire to personalize and customize the services offered to users of digital platforms.
4. The use of the technological infrastructure to carry out continual experiments on its users and consumers.
主な特徴
ズボフの著書『監視資本主義の時代』[27]は、監視資本主義の前例のない力と、強大な企業が人間の行動を予測し制御しようとする試みを詳細に検証してい る。[27] ズボフは監視資本主義の論理において四つの主要な特徴を特定し、グーグルのチーフエコノミストであるハル・バリアンが指摘した四つの特徴を明示的に追って いる: [28]

1. データ抽出と分析のさらなる拡大への推進力。
2. コンピューター監視と自動化を利用した新たな契約形態の開発。
3. デジタルプラットフォームのユーザーに提供するサービスを個別化・カスタマイズする欲求。
4. 技術インフラを利用してユーザーや消費者に対する継続的な実験を実施すること。
Analysis
Zuboff compares demanding privacy from surveillance capitalists or lobbying for an end to commercial surveillance on the Internet to asking Henry Ford to make each Model T by hand and states that such demands are existential threats that violate the basic mechanisms of the entity's survival.[10]

Zuboff warns that principles of self-determination might be forfeited due to "ignorance, learned helplessness, inattention, inconvenience, habituation, or drift" and states that "we tend to rely on mental models, vocabularies, and tools distilled from past catastrophes," referring to the twentieth century's totalitarian nightmares or the monopolistic predations of Gilded Age capitalism, with countermeasures that have been developed to fight those earlier threats not being sufficient or even appropriate to meet the novel challenges.[10]

She also poses the question: "will we be the masters of information, or will we be its slaves?" and states that "if the digital future is to be our home, then it is we who must make it so".[29]

In her book, Zuboff discusses the differences between industrial capitalism and surveillance capitalism. Zuboff writes that as industrial capitalism exploited nature, surveillance capitalism exploits human nature.[30]
分析
ズボフは、監視資本主義者に対してプライバシーを要求したり、インターネット上の商業的監視の終焉をロビー活動で求めたりする行為を、ヘンリー・フォード にモデルTを一つ一つ手作業で作るよう要求することに例えている。そして、そうした要求は存在そのものを脅かすものであり、その実体の生存の基本的な仕組 みを侵害するものであると述べている。[10]
ズボフは「無知、学習性無力感、不注意、不便さ、習慣化、あるいは流れに身を任せること」によって自己決定の原則が放棄される恐れがあると警告し、 「我々は過去の災厄から抽出された思考モデル、語彙、手段に依存しがちだ」と述べ、20世紀の全体主義的悪夢や黄金時代の独占的資本主義の略奪行為を例示 する。それらの過去の脅威に対抗して開発された対策は、新たな課題に対処するには不十分あるいは不適切であると指摘する。[10]

彼女はまた「我々は情報の主人となるのか、それとも奴隷となるのか」と問いかけ、「デジタル未来を我々の住処とするなら、それを実現するのは我々自身であ る」と述べている。[29]

ズボフは著書で、産業資本主義と監視資本主義の異なる点を論じている。ズボフは、産業資本主義が自然を搾取したのに対し、監視資本主義は人間の本性を搾取 すると記している。[30]
John Bellamy Foster and Robert W. McChesney
The term "surveillance capitalism" has also been used by political economists John Bellamy Foster and Robert W. McChesney, although with a different meaning. In an article published in Monthly Review in 2014, they apply it to describe the manifestation of the "insatiable need for data" of financialization, which they explain is "the long-term growth speculation on financial assets relative to GDP" introduced in the United States by industry and government in the 1980s that evolved out of the military-industrial complex and the advertising industry.[31]
ジョン・ベラミー・フォスターとロバート・W・マックチェスニー
「監視資本主義」という用語は、政治経済学者のジョン・ベラミー・フォスターとロバート・W・マックチェスニーも使用しているが、意味は異なる。2014 年に『マンスリー・レビュー』誌に掲載された論文において、彼らはこの用語を、金融化がもたらす「飽くなきデータ需要」の現れを説明するために用いてい る。彼らが説明する金融化とは、1980年代に米国で産業界と政府によって導入された「GDPに対する金融資産の長期的な成長投機」であり、これは軍産複 合体と広告産業から発展したものである[31]。
Response

Numerous organizations have been struggling for free speech and privacy rights in the new surveillance capitalism[32] and various national governments have enacted privacy laws. It is also conceivable that new capabilities and uses for mass-surveillance require structural changes towards a new system to create accountability and prevent misuse.[33] Government attention towards the dangers of surveillance capitalism especially increased after the exposure of the Facebook-Cambridge Analytica data scandal that occurred in early 2018.[5] In response to the misuse of mass-surveillance multiple states have taken preventive measures. The European Union, for example, has reacted to these events and restricted its rules and regulations on misusing big data.[34] Surveillance-Capitalism has become a lot harder under these rules, known as the General Data Protection Regulations.[34] However, implementing preventive measures against misuse of mass-surveillance is hard for many countries as it requires structural change of the system.[35]

Bruce Sterling's 2014 lecture at Strelka Institute "The epic struggle of the internet of things"[36] explained how consumer products could become surveillance objects that track people's everyday life. In his talk, Sterling highlights the alliances between multinational corporations who develop Internet of Things-based surveillance systems which feeds surveillance capitalism.[36][37][38]

In 2015, Tega Brain and Surya Mattu's satirical artwork Unfit Bits encourages users to subvert fitness data collected by Fitbits. They suggested ways to fake datasets by attaching the device, for example to a metronome or on a bicycle wheel.[39][40] In 2018, Brain created a project with Sam Lavigne called New Organs which collect people's stories of being monitored online and offline.[41][42]

The 2019 documentary film The Great Hack tells the story of how a company named Cambridge Analytica used Facebook to manipulate the 2016 U.S. presidential election. Extensive profiling of users and news feeds that are ordered by black box algorithms were presented as the main source of the problem, which is also mentioned in Zuboff's book.[43] The usage of personal data to subject individuals to categorization and potentially politically influence individuals highlights how individuals can become voiceless in the face of data misusage. This highlights the crucial role surveillance capitalism can have on social injustice as it can affect all aspects of life.[44]
反応/反響

多くの組織が、新たな監視資本主義[32]における言論の自由とプライバシー権のために闘ってきた。また、様々な国家政府がプライバシー法を制定してい る。さらに、大量監視の新たな能力と用途には、説明責任を確立し悪用を防ぐための新たなシステムへの構造的変化が必要であると考えられる[33]。特に 2018年初頭に発覚したフェイスブックとケンブリッジ・アナリティカのデータ不正利用スキャンダル以降、監視資本主義の危険性に対する政府の関心は高 まった。[5] 大規模監視の悪用に対し、複数の国家が予防措置を講じている。例えば欧州連合(EU)はこれらの事態を受け、ビッグデータの悪用に関する規則を強化した [34]。一般データ保護規則(GDPR)として知られるこれらの規制下では、監視資本主義の活動は大幅に困難となった[34]。しかし大量監視の悪用を 防ぐ予防措置の実施は、システムの構造的変革を必要とするため、多くの国々にとって困難である。[35]

ブルース・スターリングが2014年にストレルカ研究所で行った講演「モノのインターネットの壮絶な闘い」[36]では、消費財が人民の日々の生活を追跡 する監視対象となり得る仕組みが説明された。スターリングは講演で、監視資本主義を助長するモノのインターネット(IoT)ベースの監視システムを開発す る多国籍企業間の連携を強調している。[36][37] [38]

2015年、テガ・ブレインとスーリヤ・マットゥによる風刺アート作品『Unfit Bits』は、ユーザーにFitbitが収集するフィットネスデータの改ざんを促した。彼らは、例えばメトロノームや自転車の車輪にデバイスを取り付ける など、データセットを偽造する方法を提案した。[39][40] 2018年、ブレインはサム・ラヴィーニュと共同で「ニュー・オーガンズ」プロジェクトを立ち上げ、オンライン・オフライン両面での監視体験を人民が語る 場を設けた。[41][42]

2019年のドキュメンタリー映画『ザ・グレート・ハック』は、ケンブリッジ・アナリティカ社がフェイスブックを利用して2016年米大統領選挙を操作し た経緯を伝える。ユーザーの詳細なプロファイリングとブラックボックスアルゴリズムで制御されるニュースフィードが問題の主因として提示され、これはズボ フの著書でも言及されている。[43] 個人データを悪用して個人を分類し、政治的影響を与える可能性は、データ濫用面前で個人がいかに声を失うかを浮き彫りにする。これは監視資本主義が生活全 領域に影響を及ぼし得るため、社会的不公正に果たす決定的役割を示している。[44]
Adware – Software with, often unwanted, adverts
Commercialization of the Internet – Running online services principally for financial gain
Criticism of capitalism – Arguments against the economic system of capitalism
Data capitalism
Data mining – Process of extracting and discovering patterns in large data sets
Decomputing
Digital integrity
Five Eyes – Anglosphere intelligence alliance
Free and open-source software – Software whose source code is available and which is permissively licensed
Googlization – Neologism
Mass surveillance industry
Microtargeting – Usage of online data for individuals advertising
Surveillance § Corporate
Targeted advertising – Form of advertising
Personalized marketing – Marketing strategy using data analysis to deliver individualized messages and products
Platform capitalism – Business model of technological platforms
Privacy concerns with social networking services
Social profiling – Process of constructing a social media user's profile using his or her social data
アドウェア – 広告を表示するソフトウェア(多くの場合、望ましくない)
インターネットの商業化 – 主に金銭的利益を得るためにオンラインサービスを運営すること
資本主義への批判 – 資本主義という経済システムに対する反論
データ資本主義
データマイニング – 大量のデータセットからパターンを抽出・発見するプロセス
デコンピュティング
デジタル・インテグリティ
ファイブ・アイズ – 英語圏情報同盟
フリー・オープンソースソフトウェア – ソースコードが公開され、許容的なライセンスが適用されたソフトウェア
グーグル化 – 新造語
大量監視産業
マイクロターゲティング – 個人向け広告におけるオンラインデータの利用
監視 § 企業
ターゲティング広告 – 広告の一形態
パーソナライズドマーケティング – データ分析を用いて個別化されたメッセージや製品を提供するマーケティング戦略
プラットフォーム資本主義 – 技術プラットフォームのビジネスモデル
ソーシャルネットワーキングサービスにおけるプライバシー懸念
ソーシャルプロファイリング – ソーシャルデータを用いてソーシャルメディア利用者のプロフィールを構築する過程
Further reading
Couldry, Nick; Mejias, Ulises Ali (2019). The Costs of Connection: How Data Is Colonizing Human Life and Appropriating It for Capitalism. Stanford, California: Stanford University Press. ISBN 9781503609754.
Crain, Matthew (2021). Profit over Privacy: How Surveillance Advertising Conquered the Internet. Minneapolis: University of Minnesota Press. ISBN 9781517905057.
Zuboff, Shoshana (2018). Das Zeitalter des Überwachungskapitalismus. Berlin: Campus Verlag. ISBN 9783593509303.

参考文献
クドリー、ニック;メヒアス、ウリセス・アリ(2019)。『接続の代償:データが人間の生活を植民地化し資本主義に収奪する方法』。カリフォルニア州ス タンフォード:スタンフォード大学出版局。ISBN 9781503609754。
クレイン、マシュー(2021)。『利益優先のプライバシー:監視型広告がインターネットを征服した方法』。ミネアポリス:ミネソタ大学出版局。ISBN 9781517905057。
ズボフ、ショシャナ(2018)。『監視資本主義の時代』。ベルリン:キャンパス出版社。ISBN 9783593509303。
https://en.wikipedia.org/wiki/Surveillance_capitalism


★ ショシャナ・ズボフ(Shoshana Zuboff


Shoshana Zuboff (born November 18, 1951)[2] is an American author, professor, social psychologist, philosopher, and scholar.

Zuboff is the author of the books In the Age of the Smart Machine: The Future of Work and Power and The Support Economy: Why Corporations Are Failing Individuals and the Next Episode of Capitalism, co-authored with James Maxmin. The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power, integrates core themes of her research: the Digital Revolution, the evolution of capitalism, the historical emergence of psychological individuality, and the conditions for human development.[2]

Zuboff's work is the source of many original concepts including "surveillance capitalism", "instrumentarian power", the "division of learning in society", "economies of action", the "means of behavior modification", "information civilization", "computer-mediated work", the "automate/informate" dialectic, "abstraction of work", "individualization of consumption" and the "coup from above".

Zuboff is a trustee of 5Rights Foundation,[3] an organisation founded by Baroness Beeban Kidron to promote the rights of children online.
ショシャナ・ズボフ(1951年11月18日生まれ)[2]は、アメリ カの作家、教授、社会心理学者、哲学者、学者である。

ズボフは『スマートマシンの時代:仕事と権力の未来』およびジェームズ・マックスミンとの共著『サポート経済:企業が個人を裏切る理由と資本主義の次なる 局面』の著者である。『監視資本主義の時代:新たな権力のフロンティアにおける人間の未来をめぐる闘い』は、彼女の研究の中核テーマであるデジタル革命、 資本主義の進化、心理的個性という概念の歴史的出現、人間の発展の条件を統合したものである[2]。

ズボフの著作は、「監視資本主義」、「手段的権力」、「社会における学習の分業」、 「行動の経済学」、「行動修正の手段」、「情報文明」、「コンピュータ媒介労働」、「自動化/情報化の弁証法」、「労働の抽象化」、「消費の個別化」、 「上からのクーデター」など、数多くの独創的な概念の源となっている。

ズボフは5Rights Foundationの理事を務めている[3]。この団体はビーバン・キドロン女男爵が設立したもので、オンライン上の子どもの権利を推進することを目的 としている。
Background and education
Zuboff was born in New England but spent much of her childhood in Argentina.[2] She received her B.A. in philosophy from the University of Chicago, and her PhD in social psychology from Harvard University.[4] Zuboff is Jewish.[5][6][7]

Zuboff was married to businessman and academic James Maxmin until his death in 2016. They co-wrote two books together, and lived in Nobleboro, Maine. They had a son, Jake, and a daughter, Chloe, who is a former state legislator in Maine.[8]
経歴と学歴
ズボフはニューイングランドで生まれたが、幼少期の大半をアルゼンチンで過ごした。[2] シカゴ大学で哲学の学士号を取得し、ハーバード大学で社会心理学の博士号を取得した。[4] ズボフはユダヤ人である。[5][6][7]

ズボフは実業家兼学者のジェームズ・マクシムと結婚していたが、彼は2016年に死去した。二人は共著で二冊の本を執筆し、メイン州ノーブルボロに住んで いた。息子ジェイクと娘クロエがおり、クロエは元メイン州州議会議員である。[8]
Career
Zuboff joined Harvard Business School in 1981 where she became the Charles Edward Wilson Professor of Business Administration and one of the first tenured women on the HBS faculty. In 2014 and 2015 she was a Faculty Associate at the Berkman Klein Center for Internet and Society at the Harvard Law School.[4]
経歴
ズボフは1981年にハーバード・ビジネス・スクールに入学し、チャールズ・エドワード・ウィルソン経営学教授に就任、HBS教員として初の女性終身在職 権取得者の一人となった。2014年と2015年には、ハーバード・ロースクールのバークマン・クライン・インターネット・アンド・ソサエティ・センター で准教授を務めた。
Writings and research

In the Age of the Smart Machine
Zuboff's 1988 book, In the Age of the Smart Machine: The Future of Work and Power, is a study of information technology in the workplace.[9][10][11][12]

Major concepts introduced in this book relate to knowledge, authority, and power in the information workplace. These include the duality of information technology as an informating and an automating technology; the abstraction of work associated with information technology and its related intellectual skill demands; computer-mediated work; the "information panopticon"; information technology as a challenge to managerial authority and command/control; the social construction of technology; the shift from a division of labor to a division of learning; and the inherently collaborative patterns of information work, among others.
著作と研究

スマートマシンの時代において
ズボフの1988年の著書『スマートマシンの時代:仕事と権力の未来』は、職場における情報技術の研究である。[9][10][11][12]

本書で導入された主要な概念は、情報職場における知識、権威、権力に関連している。こ れには、情報技術が「情報化技術」と「自動化技術」の二重性を有すること、情報技術に伴う仕事の抽象化とそれに伴う知的技能の要求、コンピュータを介した 仕事、「情報パノプティコン」、管理職の権威と指揮統制への挑戦としての情報技術、技術の社会的構築、分業から学習の分業への移行、情報作業に内在する協 働的パターンなどが含まれる
The Support Economy

The Support Economy: Why Corporations Are Failing Individuals and the Next Episode of Capitalism (2002), co-authored with James Maxmin, is the product of multi-disciplinary research integrating history, sociology, management, and economics. It argues that the new structure of demand associated with the "individuation of consumption" had produced widespread institutional failures in every domain, including a growing divide between the individuals and the commercial organizations upon which they depend.

Writing before the advent of smartphones and widespread Internet access, Zuboff and Maxmin argue that wealth creation in an individualized society would require leveraging new digital capabilities to enable a "distributed capitalism". This would entail a shift away from a primary focus on economies of scale, asset intensification, concentration, central control, and anonymous transactions in "organization-space" towards support-oriented relationships in "individual-space" with products and services configured and distributed to meet individualized wants and needs.[13]
サポート経済

『サポート経済:企業が個人を裏切る理由と資本主義の次なる局面』(2002年)は、ジェームズ・マックスミンとの共著であり、歴史学、社会学、経営学、 経済学を統合した学際的研究の成果である。本書は、「消費の個別化」に伴う新たな需要構造が、あらゆる領域で広範な制度的失敗を生み出し、個人と彼らが依 存する商業組織との間の格差を拡大させていると論じる。

スマートフォンやインターネット普及以前の時代に書かれた本書で、ズボフとマックスミンは、個別化された社会における富の創造には、新たなデジタル能力を 活用して「分散型資本主義」を実現する必要があると主張する。これは「組織空間」における規模の経済、資産集約化、集中化、中央統制、匿名取引を主軸とす る構造から、「個人空間」における製品・サービスとの支援指向の関係性へ移行することを意味する。そこでは個別化された欲求やニーズを満たすために、製品 やサービスが構成・分配されるのである。[13]
Surveillance Capitalism

Zuboff's work explores a novel market form and a specific logic of capitalist accumulation that she termed "surveillance capitalism". She first presented her concept in a 2014 essay, "A Digital Declaration", published in German and English in the Frankfurter Allgemeine Zeitung.[14] Her followup 2015 scholarly article in the Journal of Information Technology titled "Big Other: Surveillance Capitalism and the Prospects of an Information Civilization"[15] received the International Conference on Information Systems Scholars' 2016 Best Paper Award.[16]

Surveillance capitalism and its consequences for twenty-first century society are most fully theorized in her book The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power. She summarizes it thus: "Surveillance capitalism is best described as a coup from above, not an overthrow of the state but rather an overthrow of the people's sovereignty and a prominent force in the perilous drift towards democratic de-consolidation that now threatens Western liberal democracies."[17]

The "epistemic coup" (i.e. the coup enacted by tech corporations to claim ownership of knowledge in society) is summarized as follows: "In an information civilization, societies are defined by questions of knowledge—how it is distributed, the authority that governs its distribution and the power that protects that authority. Who knows? Who decides who knows? Who decides who decides who knows? Surveillance capitalists now hold the answers to each question, though we never elected them to govern. This is the essence of the epistemic coup. They claim the authority to decide who knows by asserting ownership rights over our personal information and defend that authority with the power to control critical information systems and infrastructures."[18]

Zuboff's scholarship on surveillance capitalism as a "rogue mutation of capitalism" has become a primary framework for understanding big data and the larger field of commercial surveillance that she describes as a "surveillance-based economic order". She argues that neither privacy nor antitrust laws provide adequate protection from the unprecedented practices of surveillance capitalism. Zuboff describes surveillance capitalism as an economic and social logic. Her book originated the concept of "instrumentarian power", in comparison to traditional totalitarian power. Instrumentarian power is a consequence of surveillance capitalist operations which threaten individual autonomy and democracy. As the driving force behind it, she identifies capital accumulation, without being confined to market capitalism.[17]

Many issues that plague contemporary society including the assault on privacy and the so-called "privacy paradox", behavioral targeting, fake news, ubiquitous tracking, legislative and regulatory failure, algorithmic governance, social media addiction, abrogation of human rights, democratic destabilization, and more are reinterpreted and explained through the lens of surveillance capitalism's economic and social imperatives. Her work is an influential source for the Human-Centered Artificial Intelligence community.
監視資本主義

ズボフの研究は、彼女が「監視資本主義」(このページの上)と呼ぶ新たな市場形態と資本主義的蓄積の特異な論理を探求している。この概念は2014年の論 文 『デジタル宣言』で初めて提示され、フランクフルター・アルゲマイネ紙に独英両語で掲載された[14]。続く2015年の学術論文『ビッグ・アザー:監視 資本主義と情報文明の展望』[15]は、情報システム学者国際会議2016年最優秀論文賞を受賞した[16]。監視資本主義と情報文明の展望」[15] は、2016年に国際情報システム学会(ICIS)の最優秀論文賞を受賞した[16]。

監視資本主義とそれが21世紀社会にもたらす影響は、彼女の著書『監視資本主義の時代:新たな権力のフロンティアにおける人間の未来をめぐる闘い』で最も 体系的に理論化されている。彼女はこう要約する: 「監視資本主義は、上から仕組まれたクーデターと表現するのが最も適切だ。国家の転覆ではなく、人民の主権の転覆であり、西洋の自由民主主義を脅かす民主 主義の解体という危険な流れにおける主要な力である。」[17]

この「認識論的クーデター」(すなわち、テクノロジー企業が社会の知識の所有権を主張するために実行したクーデター)は次のように要約される: 「情報文明において、社会は知識に関する問いによって定義される——その分配方法、分配を統治する権威、そしてその権威を守る力である。誰が知るのか? 誰が知る者を決めるのか? 誰が知る者を決める者を決めるのか? 監視資本主義者たちは今、これらの問いすべてに対する答えを握っている。我々が彼らを統治者に選んだことは一度もないにもかかわらず。これが認識論的クー デターの本質だ。彼らは人格データに対する所有権を主張することで『知る者』を決定する権威を主張し、重要な情報システムやインフラを制御する力でその権 威を守っている。」[18]

ズボフが提唱する「監視資本主義」は「資本主義の変異体」として、ビッグデータや彼女が「監視に基づく経済秩序」と定義する商業監視の広範な領域を理解す る主要な枠組みとなっている。彼女は、プライバシー法も独占禁止法も、監視資本主義の未曾有の実践から十分な保護を提供しないと主張する。ズボフは監視資 本主義を経済的・社会的論理として描写する。彼女の著書は、伝統的な全体主義的権力と比較して「道具的権力」という概念を創出した。道具的権力は、個人の 自律性と民主主義を脅かす監視資本主義的運営の結果である。その原動力として、彼女は市場資本主義に限定されない資本蓄積を特定している。[17]

現代社会を悩ませる多くの問題——プライバシー侵害やいわゆる「プライバシーのパラドックス」、行動ターゲティング、フェイクニュース、遍在する追跡、立 法・規制の失敗、アルゴリズムによる統治、ソーシャルメディア依存、人権の放棄、民主主義の不安定化など——は、監視資本主義の経済的・社会的必然性のレ ンズを通して再解釈され説明される。彼女の研究は人間中心人工知能コミュニティにとって影響力のある源泉である。
Other activities
Odyssey
In 1993, Zuboff founded the executive education program "Odyssey: School for the Second Half of Life" at the Harvard Business School. The program addressed the issues of transformation and career renewal at midlife. During twelve years of her teaching and leadership, Odyssey became known as the premier program of its kind in the world.[19][20]

Non-academic work
In addition to her academic work, Zuboff brought her ideas to many commercial and public/private ventures through her public speaking as well as her direct involvement in key projects, particularly in social housing, health care, education, and elder care.

Zuboff also became a business columnist, developing and disseminating new concepts from The Support Economy. From 2003 to 2005, Zuboff published her ideas in her monthly column "Evolving", published in the magazine Fast Company.[21] From 2007 through 2009, she was a featured columnist for Business Week.[22]

From 2013 to 2016, Zuboff was a frequent contributor to the Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), where essays drawn from her emerging work on surveillance capitalism were published in German and English.[23][24][25] In 2019, Zuboff further developed her critique of the social, political and economic impacts of digital technologies in The Age of Surveillance Capitalism.[26]

On September 25, 2020, Zuboff was named as one of the 25 members of the Real Facebook Oversight Board, an independent monitoring group over Facebook.[27]
その他の活動
オデッセイ
1993年、ズボフはハーバード・ビジネス・スクールに経営幹部教育プログラム「オデッセイ:人生の後半のための学校」を設立した。このプログラムは、人 生の半ばにおける変革とキャリア再生の問題に取り組んだ。彼女の指導とリーダーシップの下、12年間でオデッセイは世界でも類を見ない最高峰のプログラム として知られるようになった。[19] [20]

学術以外の活動
学術活動に加え、ズボフは講演活動や主要プロジェクトへの直接関与を通じて、自らの思想を多くの商業・官民共同事業に導入した。特に社会住宅、健康、教 育、高齢者ケア分野での活動が顕著である。

ズボフはビジネスコラムニストとしても活動し、『サポート経済』から新たな概念を発展・普及させた。2003年から2005年にかけては、雑誌『ファス ト・カンパニー』に月例コラム「エボルビング」を連載した[21]。2007年から2009年までは『ビジネスウィーク』の特集コラムニストを務めた。 [22]

2013年から2016年にかけて、ズボフはフランクフルター・アルゲマイネ・ツァイトゥング(FAZ)紙に頻繁に寄稿した。監視資本主義に関する彼女の 新たな研究に基づく論考が、ドイツ語と英語で掲載されたのである。[23][24][25] 2019年、ズボフは『監視資本主義の時代』において、デジタル技術が社会・政治・経済に及ぼす影響に対する批判をさらに発展させた。[26]

2020年9月25日、ズボフはフェイスブックを監視する独立機関「リアル・フェイスブック監視委員会」の25名の委員の一人に指名された。[27]
Awards
Zuboff was the recipient of the 2019 Axel Springer Award.[28]

In 2024, she was awarded an Honorary degree from the McGill University Faculty of Engineering.[29]
受賞歴
ズボフは2019年アクセル・スプリンガー賞を受賞した。[28]

2024年にはマギル大学工学部から名誉学位を授与された。[29]
Books
In the Age of the Smart Machine: The Future of Work and Power (1988)[30]
The Support Economy: Why Corporations Are Failing Individuals and the Next Episode of Capitalism (2002)
The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power (Campus, 2018; PublicAffairs, 2019)

書籍
『スマートマシンの時代:仕事と権力の未来』(1988年)[30]
『サポート経済:企業が個人を裏切る理由と資本主義の次なる局面』(2002年)
『監視資本主義の時代:新たな権力のフロンティアにおける人間の未来をめぐる闘い』(キャンパス社、2018年;パブリックアフェアーズ社、2019年)

Decomputing
Resisting AI
脱計算 (「脱コンピュータ」とも読める)
AIへの抵抗(書籍タイトル:Dan McQuillan, 2022)



リ ンク

文 献

そ の他の情報


Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099

Mitzub'ixi Quq Chi'j