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政治的イデオロギー

Political ideologies

池田光穂

☆政治学において、政治イデオロギーとは、社会運動、制度、階級、あるいは大規模な集団が抱く倫理的な理想、原則、教義、神話、あるいは象徴の集合体であ る。それは社会がどのように機能すべきかを説明し、特定の社会秩序のための政治的・文化的青写真を提供する。政治イデオロギーは社会の様々な側面に関わ る。具体的には経済、政府、環境、教育、健康保険、労働法、刑法、司法制度、社会保障と福祉、公共政策と行政、外交政策、権利・自由・義務、市民権、移 民、文化と国民的アイデンティティ、軍事行政、宗教などが含まれるが、これらに限定されない。

Political ideologies

See also: List of political ideologies
In political science, a political ideology is a certain ethical set of ideals, principles, doctrines, myths, or symbols of a social movement, institution, class, or large group that explains how society should work, offering some political and cultural blueprint for a certain social order. Political ideologies are concerned with many different aspects of a society, including but not limited to: the economy, the government, the environment, education, health care, labor law, criminal law, the justice system, social security and welfare, public policy and administration, foreign policy, rights, freedoms and duties, citizenship, immigration, culture and national identity, military administration, and religion.
政治イデオロギー

関連項目: 政治イデオロギーの一覧
政治学において、政治イデオロギーとは、社会運動、制度、階級、あるいは大規模な集団が抱く倫理的な理想、原則、教義、神話、あるいは象徴の集合体であ る。それは社会がどのように機能すべきかを説明し、特定の社会秩序のための政治的・文化的青写真を提供する。政治イデオロギーは社会の様々な側面に関わ る。具体的には経済、政府、環境、教育、健康保険、労働法、刑法、司法制度、社会保障と福祉、公共政策と行政、外交政策、権利・自由・義務、市民権、移 民、文化と国民的アイデンティティ、軍事行政、宗教などが含まれるが、これらに限定されない。

Political ideologies have two dimensions:

1. Goals: how society should work; and
2. Methods: the most appropriate ways to achieve the ideal arrangement.

政治イデオロギーには二つの側面がある:

1. 目標:社会がどうあるべきか
2. 方法:理想的な体制を達成するための最適な手段

A political ideology largely concerns itself with how to allocate power and to what ends power should be used. Some parties follow a certain ideology very closely, while others may take broad inspiration from a group of related ideologies without specifically embracing any one of them. Each political ideology contains certain ideas on what it considers the best form of government (e.g., democracy, demagogy, theocracy, caliphate etc.), scope of government (e.g. authoritarianism, libertarianism, federalism, etc.) and the best economic system (e.g. capitalism, socialism, etc.). Sometimes the same word is used to identify both an ideology and one of its main ideas. For instance, socialism may refer to an economic system, or it may refer to an ideology that supports that economic system. Post 1991, many commentators claim that we are living in a post-ideological age,[23] in which redemptive, all-encompassing ideologies have failed. This view is often associated with Francis Fukuyama's writings on the end of history.[24] Contrastly, Nienhueser (2011) sees research (in the field of human resource management) as ongoingly "generating ideology".[25]
政 治イデオロギーは主に、権力をどう配分し、権力を何のために使うべきかに焦点を当てる。特定のイデオロギーを厳密に追う政党もあれば、関連するイデオロ ギー群から広く影響を受けつつ、特定のイデオロギーを明確に採用しない政党もある。各政治イデオロギーは、理想的な政府形態(例:民主主義、民衆煽動政 治、神権政治、カリフ制など)、政府の役割範囲(例:権威主義、自由主義、連邦主義など)、最適な経済システム(例:資本主義、社会主義など)に関する特 定の考えを含む。同じ言葉がイデオロギーそのものと、その主要な思想の両方を指す場合もある。例えば社会主義は経済システムを指すこともあれば、その経済 システムを支持するイデオロギーを指すこともある。1991年以降、多くの論者は我々がポストイデオロギー時代[23]に生きていると主張する。この時代 では、救済的で包括的なイデオロギーは失敗したとされる。この見解は、フランシス・フクヤマの「歴史の終わり」論と結びつけられることが多い[24]。対 照的に、ニーエンヒューザー(2011)は(人的資源管理分野における)研究が継続的に「イデオロギーを生み出している」と見る[25]。
There are many proposed methods for the classification of political ideologies. Ideologies can identify themselves by their position on the political spectrum (e.g. left, center, or right). They may also be distinguished by single issues around which they may be built (e.g. civil libertarianism, support or opposition to European integration, legalization of marijuana). They may also be distinguished by political strategies (e.g. populism, personalism). The classification of political ideology is difficult, however, due to cultural relativity in definitions. For example, "what Americans now call conservatism much of the world calls liberalism or neoliberalism"; a conservatism in Finland would be labeled socialism in the United States.[26]
政 治イデオロギーの分類法は数多く提案されている。イデオロギーは政治スペクトル上の位置(左派、中道、右派など)によって自己を識別し得る。また、単一 の問題(市民的自由主義、欧州統合への支持・反対、マリファナ合法化など)を核として構築されることで区別され得る。さらに政治戦略(ポピュリズム、パー ソナリズムなど)によっても区別され得る。しかし、定義における文化的相対性ゆえに、政治イデオロギーの分類は困難である。例えば「現代アメリカ人が保守 主義と呼ぶものは、世界の多くの地域では自由主義あるいは新自由主義と呼ばれる」のである。フィンランドにおける保守主義は、アメリカでは社会主義と称さ れるだろう。[26]

Philosopher Michael Oakeshott defines single-issue ideologies as "the formalized abridgment of the supposed sub-stratum of the rational truth contained in the tradition". Moreover, Charles Blattberg offers an account that distinguishes political ideologies from political philosophies.[27]
哲学者マイケル・オークショットは単一課題イデオロギーを「伝統に内在する合理的真理の基盤とされるものの形式化された要約」と定義する。さらにチャールズ・ブラットバーグは政治イデオロギーと政治哲学を区別する見解を提示している[27]。
Slavoj Žižek argues how the very notion of post-ideology can enable the deepest, blindest form of ideology. A sort of false consciousness or false cynicism, engaged in for the purpose of lending one's point of view the respect of being objective, pretending neutral cynicism, without truly being so. Rather than help avoiding ideology, this lapse only deepens the commitment to an existing one. Zizek calls this "a post-modernist trap".[28] Peter Sloterdijk advanced the same idea already in 1988.[29]
ス ラヴォイ・ジジェクは、ポストイデオロギーという概念そのものが、最も深く盲目的なイデオロギー形態を可能にすることを論じている。一種の偽りの意識、 あるいは偽りのシニシズムである。自らの見解に客観性という威厳を与え、中立的なシニシズムを装うために用いられるが、真に中立ではない。イデオロギー回 避の助けとなるどころか、この過ちは既存のイデオロギーへの帰依を深化させるだけだ。ジジェクはこれを「ポストモダニズムの罠」と呼ぶ[28]。ペー ター・スローターダイクは1988年に既に同様の考えを提示していた。[29]
Studies have shown that political ideology is somewhat genetically heritable.[30][31][32][33][34][35][36] 研究によれば、政治的イデオロギーはある程度遺伝的に継承される。[30][31][32][33][34][35][36]
Ideology and state
Main article: Ideocracy
When a political ideology becomes a dominantly pervasive component within a government, one can speak of an ideocracy.[37] Different forms of government use ideology in various ways, not always restricted to politics and society. Certain ideas and schools of thought become favored, or rejected, over others, depending on their compatibility with or use for the reigning social order.
イデオロギーと国家
主な記事: イデオクラシー
政治的イデオロギーが政府内で支配的かつ浸透した要素となるとき、それはイデオクラシーと呼べる。[37] 異なる形態の政府はイデオロギーを多様な方法で利用し、必ずしも政治や社会に限定されない。特定の思想や学派は、支配的な社会秩序との適合性や有用性に応 じて、他の思想よりも優遇されたり拒絶されたりする。
In The Anatomy of Revolution, Crane Brinton said that new ideology spreads when there is discontent with an old regime.[38] The may be repeated during revolutions itself; extremists such as Vladimir Lenin and Robespierre may thus overcome more moderate revolutionaries.[39] This stage is soon followed by Thermidor, a reining back of revolutionary enthusiasm under pragmatists like Napoleon and Joseph Stalin, who bring "normalcy and equilibrium".[40] Brinton's sequence ("men of ideas>fanatics>practical men of action") is reiterated by J. William Fulbright,[41] while a similar form occurs in Eric Hoffer's The True Believer.[42]
『革 命の解剖学』において、クレーン・ブリントンは、古い体制への不満がある時に新しいイデオロギーが広まると述べた[38]。これは革命の過程で繰り返 される可能性がある。ウラジーミル・レーニンやロベスピエールのような過激派が、より穏健な革命家たちを打ち負かすことがあるのだ[39]。この段階の直 後にはテルミドール期が訪れる。ナポレオンやヨシフ・スターリンのような現実主義者たちによって革命的熱狂が抑制され、「正常性と均衡」がもたらされるの である。[40] ブリントンの段階(「思想家>狂信者>実践的行動者」)はJ・ウィリアム・フルブライトによって再論され[41]、エリック・ホッファーの『真の信者』に も類似の形式が現れる[42]。
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