はじめによんでください

セイラ・ベンハビブ

Seyla Benhabib, b.1950

池田光穂

☆セ イラ・ベンハビブ(/ˈseɪlə ˌbɛnhəˈbiːb/[1]、1950年9月9日生まれ)はトルコ生まれのアメリカ人哲学者である。ベンハビブはコロンビア大学法科大学院の上級研究 員および非常勤教授である。また、コロンビア大学哲学科の非常勤講師であり、コロンビア大学現代批判思想センターの上級研究員でもある。2018年から 2019年にかけてはコロンビア大学ロースクールの客員研究員であり、2019年春にはジェームズ・S・カーペンティア客員教授も務めた。2001年から 2020年までは、イェール大学政治学・哲学のユージン・メイヤー教授を務めた。2002年から2008年までは、倫理・政治・経済プログラムのディレク ターを務めた。ベンハビブは、批判理論とフェミニスト政治理論を基盤とする政治哲学の分野でよく知られている。彼女は、哲学者ハンナ・アーレントとユルゲ ン・ハーバーマス、そして人間の移動に関するトピックについて幅広く執筆している。彼女は多数の著書があり、その業績が認められ、数々の権威ある賞や講師 職を受賞している。

Seyla Benhabib (/ˈseɪlə ˌbɛnhəˈbiːb/;[1] born September 9, 1950) is a Turkish-born American philosopher.[2] Benhabib is a senior research scholar and adjunct professor of law at Columbia Law School. She is also an affiliate faculty member in the Columbia University Department of Philosophy and a senior fellow at the Columbia Center for Contemporary Critical Thought. She was a scholar in residence at the Law School from 2018 to 2019 and was also the James S. Carpentier Visiting professor of law in spring 2019. She was the Eugene Mayer Professor of Political Science and Philosophy at Yale University from 2001 to 2020. She was director of the program in Ethics, Politics, and Economics from 2002 to 2008. Benhabib is well known for her work in political philosophy, which draws on critical theory and feminist political theory. She has written extensively on the philosophers Hannah Arendt and Jürgen Habermas, as well as on the topic of human migration. She is the author of numerous books, and has received several prestigious awards and lectureships in recognition of her work.
セ イラ・ベンハビブ(/ˈseɪlə ˌbɛnhəˈbiːb/[1]、1950年9月9日生まれ)はトルコ生まれのアメリカ人哲学者である。ベンハビブはコロンビア大学法科大学院の上級研究 員および非常勤教授である。また、コロンビア大学哲学科の非常勤講師であり、コロンビア大学現代批判思想センターの上級研究員でもある。2018年から 2019年にかけてはコロンビア大学ロースクールの客員研究員であり、2019年春にはジェームズ・S・カーペンティア客員教授も務めた。2001年から 2020年までは、イェール大学政治学・哲学のユージン・メイヤー教授を務めた。2002年から2008年までは、倫理・政治・経済プログラムのディレク ターを務めた。ベンハビブは、批判理論とフェミニスト政治理論を基盤とする政治哲学の分野でよく知られている。彼女は、哲学者ハンナ・アーレントとユルゲ ン・ハーバーマス、そして人間の移動に関するトピックについて幅広く執筆している。彼女は多数の著書があり、その業績が認められ、数々の権威ある賞や講師 職を受賞している。
Life
Born in Istanbul, Benhabib was educated at English-language schools in that city. She received her high school diploma in 1970 from Robert College, then called the American College for Girls in Istanbul,[3] before leaving for the United States. She received a B.A. from Brandeis University in 1972 and a Ph.D. from Yale in 1977.[3] She traces her family history back to the 1492 expulsion of Jews from Spain on the "second reconquista".[2]

Benhabib taught in the departments of philosophy at Boston University, SUNY Stony Brook, the New School for Social Research, and the Department of Government at Harvard University, before taking her current position at Yale. She has also served on editorial advisory boards for a number of journals, including Political Theory, Human Rights Review, Journal of International Political Theory, and Ethics & International Affairs. From 1986 to 1994 she was co-editor of Praxis International. In 1992, she co-founded with Andrew Arato the journal Constellations: An International Journal of Critical and Democratic Theory and served as its co-editor-in-chief until 1997.[4] She served as President of the Eastern Division of the American Philosophical Association in 2006–2007.[5]

Benhabib has received numerous honors and awards for her work. She was elected a Fellow of the American Academy of Arts and Sciences in 1995.[6] She held the Spinoza Chair of Philosophy at the University of Amsterdam in 2000[7] and was a Tanner Lecturer at UC, Berkeley in 2004.[8] In the 2008–2009 academic year, she was a Fellow at the Institute for Advanced Study in Berlin (Wissenschaftskolleg zu Berlin). In 2012 she was awarded the Dr. Leopold-Lucas Prize by the University of Tübingen in recognition of outstanding achievement in the field of theology, intellectual history, historical research and philosophy, as well as the commitment to international understanding and tolerance.[9] In 2014, she received an Honorary Doctorate of Human Letters from Georgetown University[10] and the Meister Eckhart Prize for her work on the subject of identity.

She has one daughter from her first marriage with the historian Wolf Schäfer and is now married to author and journalist Jim Sleeper.[11][12]


生涯
イスタンブールで生まれたベンハビブは、同市の英語学校で教育を受けた。1970年にイスタンブールにあるアメリカン・カレッジ・フォー・ガールズ(当 時)と呼ばれていたロバート・カレッジで高校卒業資格を取得し、その後アメリカ合衆国へ渡った。1972年にブランダイス大学で学士号、1977年に イェール大学で博士号を取得した。[3] 彼女は、1492年の「第2次レコンキスタ」によるスペインからのユダヤ人追放にまで遡って家系の歴史を辿っている。[2]

ベンハビブは、イェール大学に現職で着任する前は、ボストン大学、ニューヨーク州立大学ストーニーブルック校、ニュー・スクール・フォー・ソーシャル・リ サーチ、ハーバード大学政府学部の哲学部門で教鞭をとっていた。また、彼女は『政治理論』、『人権レビュー』、『国際政治理論ジャーナル』、『倫理・国際 問題』など、多数の学術誌の編集諮問委員会の委員も務めている。1986年から1994年までは『Praxis International』誌の共同編集者を務めた。1992年にはアンドリュー・アラトとともに学術誌『Constellations: An International Journal of Critical and Democratic Theory』を共同創刊し、1997年まで共同編集長を務めた。[4] 2006年から2007年にかけてはアメリカ哲学協会の東部部会長を務めた。[5]

ベンハビブは、その業績により数々の栄誉や賞を受賞している。彼女は1995年にアメリカ芸術科学アカデミーのフェローに選出された。[6] 2000年にはアムステルダム大学でスピノザ哲学講座を担当し[7]、2004年にはカリフォルニア大学バークレー校でタナー講師を務めた。[8] 2008年から2009年の学年度には、ベルリン高等研究所(Wissenschaftskolleg zu Berlin)のフェローを務めた。2012年には、神学、思想史、歴史研究、哲学の分野における優れた業績と、国際理解と寛容への貢献が認められ、 テュービンゲン大学よりレオポルト・ルーカス賞を授与された。[9] 2014年には、アイデンティティに関する研究により、ジョージタウン大学より名誉人文学博士号を授与され[10]、マイスター・エックハルト賞を受賞し た。

彼女には、歴史学者ウルフ・シェーファーとの最初の結婚で生まれた娘が1人おり、現在は作家兼ジャーナリストのジム・スリーパーと再婚している。[11][12]

Thought
Democratic theorist

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Democratic theorists advocate discussion within cultures and support social change. Benhabib is a liberal democratic theorist who does not believe in the purity of cultures; she thinks of them as formed through dialogues with other cultures. Human cultures are, according to Benhabib, the constant change of imaginary boundaries. They influence each other and sometimes radicalize or conform as a reaction on other cultures. Benhabib argues that in democratic theory it is assumed that every single person should be able to determine their own life. She argues that pluralism, the existence of fundamentally different cultures, is compatible with cosmopolitanism, if three conditions are fulfilled. These conditions are:

Egalitarian reciprocity: Members of minorities must have equal civil, political, economic and cultural rights as the majority.

Voluntary self-ascription: When a person is born, it should not be expected that he or she will automatically be a member of a particular religion or culture. The state should not let groups define the lives of individuals. Members of a society have the right to express themselves and it is desirable that adult individuals be asked whether they choose to continue membership in their community.

Freedom of exit and association: Every individual must be able to exit their group. When group members marry someone from another group, they have the right to be a member. Accommodations must be found for inter-group marriages and the resulting children.

It is contested whether cultural diversity and democratic equality can co-exist. Many cultures are not compatible with one or more of the three given conditions. For example, the first condition is violated within several cultures, such as the Kurds in Turkey or the Roma in Eastern Europe. Every nation state has groups that are not accepted by the majority. Some governments do nothing to stop discrimination against minorities. The second and third condition are also problematic. Thus, at present there seems to be no examples of states practicing a perfect version of Benhabib's system of mixing pluralism with cosmopolitanism. This does, of course, not rule out that it is possible, nor that it is a societal goal worth striving for.

Porous borders

Benhabib prefers a world with porous borders. She argues that political boundaries define some as members, but lock others out. She has written: "I think it is possible to have an empire without borders; I don't think it is possible to have a democracy without borders."[13]

More and more people live in countries which are not their own, as state sovereignty is not as strong as in the past. Benhabib argues that somebody who is stateless is seen as an outcast and is in a way rightless. Current policy still sees national borders as a means to keep out strangers.

Benhabib's cosmopolitan view is inspired by the German philosopher Immanuel Kant. Kant's Perpetual peace concerns three articles which together are key to creating perpetual peace. In the third article Kant says that the rights of world citizens shall be limited to the right of universal hospitality. In Kant's view, every single person has the right to go wherever they like without fear of hostility from their hosts.

Benhabib takes this right as a starting point which resulted in her thoughts about migration and refugee problems. Benhabib goes further than Kant, arguing that the human right of hospitality should not apply to a single visit, but in some cases to long-term stays. For example, a country shouldn't send a refugee back when it is not sure whether they are safe in the country of origin. Nations should have obligations to exiles and refugees, and these obligations are different from the obligations to immigrants.
思想
民主主義理論家

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民主主義理論家は文化内での議論を提唱し、社会変革を支持する。ベンハビブは文化の純粋性を信じていないリベラルな民主主義理論家であり、文化は他の文化 との対話を通じて形成されると考えている。ベンハビブによれば、人間の文化は想像上の境界線の絶え間ない変化である。それらは互いに影響し合い、時には他 文化への反応として急進化したり、順応したりする。ベンハビブは、民主主義理論では、一人一人が自らの人生を決定できるべきであると想定されていると主張 している。彼女は、3つの条件が満たされるのであれば、多元主義、つまり根本的に異なる文化の存在は、コスモポリタニズムと両立しうると主張している。そ の条件とは、

平等な相互性:少数派のメンバーは、市民権、政治的権利、経済的権利、文化的権利において、多数派と平等でなければならない。

自発的な帰属:人は生まれた時に、特定の宗教や文化に自動的に帰属する ことが期待されてはならない。国家は、集団が個人の生活を定義することを許すべきではない。社会の構成員は自己を表現する権利を有し、成人した個人が自ら のコミュニティへの帰属を継続することを選択するかどうかを問うことが望ましい。

退出と結社の自由:すべての個人は、集団から退出できるものでなければ ならない。グループのメンバーが他のグループの誰かと結婚した場合、そのメンバーは、そのグループのメンバーとなる権利を有する。グループ間の結婚や、そ の結果生まれた子供たちに対しては、何らかの対応策が講じられなければならない。

文化の多様性と民主的な平等が共存できるかどうかについては、議論の余地がある。多くの文化は、3つの条件のうちの1つまたは複数と相容れない。例えば、 トルコのクルド人や東ヨーロッパのロマなど、いくつかの文化では、最初の条件が侵害されている。あらゆる国民国家には、多数派に受け入れられないグループ が存在する。 少数派に対する差別を阻止しようとしない政府もある。 2番目と3番目の条件も問題である。 したがって、現時点では、ベナビブの多元主義とコスモポリタニズムの混合システムを完璧に実践している国家の例は見当たらない。 もちろん、それが不可能であるというわけではなく、また、努力する価値のある社会的な目標であるというわけでもない。

境界の多孔性

ベンハビブは、境界の多孔性のある世界を好んでいる。彼女は、政治的な境界線は一部の人々をメンバーとして定義する一方で、他の人々を締め出すと主張して いる。彼女は次のように書いている。「国境のない帝国は可能だと思う。しかし、国境のない民主主義は不可能だと思う」[13]

国家主権がかつてほど強くないため、自国ではない国に住む人々が増えている。ベンハビブは、無国籍者は社会から疎外された存在であり、ある意味で権利を持たない存在であると主張している。現在の政策では、依然として国境を他国の人々を締め出す手段として捉えている。

ベンハビブのコスモポリタン的見解は、ドイツの哲学者イマニュエル・カントの影響を受けている。カントの『永遠平和論』は、永遠平和の実現に重要な3つの 条項について述べている。第3条においてカントは、世界市民の権利は普遍的歓待の権利に限定されるべきであると述べている。カントの見解では、誰もがホス トからの敵意を恐れることなく、好きな場所に行く権利を持っている。

ベンハビブは、この権利を出発点として、移民や難民問題についての考えを展開している。ベンハビブはカントよりもさらに踏み込んで、人道的観点からの「も てなし」の権利は、単なる訪問には適用されるべきではなく、場合によっては長期滞在にも適用されるべきだと主張している。例えば、難民が帰国しても安全か どうか確信が持てない場合、その難民を送り返すべきではない。国民には亡命者や難民に対する義務があり、その義務は移民に対する義務とは異なる。
Selected bibliography
Books
Exile, Statelessness, and Migration: Playing Chess with History from Hannah Arendt to Isaiah Berlin (Princeton University Press, 2018)
Dignity in Adversity: Human Rights in Troubled Times (Polity, 2011)
Politics in Dark Times: Encounters with Hannah Arendt (editor; Cambridge University Press, 2010)
Another Cosmopolitanism (Oxford University Press, 2006)
The Rights of Others (Cambridge University Press, 2004)
The Reluctant Modernism of Hannah Arendt (Rowman and Littlefield, 2003)
The Claims of Culture (Princeton University Press, 2002)
Democracy and Difference (Princeton University Press, 1996)
Situating the Self: Gender, Community and Postmodernism in Contemporary Ethics (Routledge, 1992)
Feminist Contentions: A Philosophical Exchange (with Judith Butler, Nancy Fraser, and Drucilla Cornell; Routledge 1994) ISBN 9780415910866
Critique, Norm and Utopia. A Study of the Foundations of Critical Theory (Columbia University Press, 1986)
Articles
"Modernity and the Aporias of Critical Theory". Telos 49 (Fall 1981). New York: Telos Press
Translator
Herbert Marcuse, Hegel's Ontology and the Theory of Historicity (MIT Press 1987).
厳選された参考文献
書籍
亡命、無国籍、そして移民:ハンナ・アレントからイザヤ・ベルリンまで、歴史とチェスを指す(プリンストン大学出版、2018年)
逆境における尊厳:困難な時代における人権(ポリティ、2011年)
暗黒時代の政治:ハンナ・アレントとの出会い(編集、ケンブリッジ大学出版、2010年)
『もうひとつのコスモポリタニズム』(オックスフォード大学出版局、2006年)
『他者の権利』(ケンブリッジ大学出版局、2004年)
『ハンナ・アレントの消極的モダニズム』(ロウマン・アンド・リトルフィールド、2003年)
『文化の主張』(プリンストン大学出版局、2002年)
『民主主義と差異』(プリンストン大学出版、1996年)
『自己の位置づけ:ジェンダー、コミュニティ、現代倫理学におけるポストモダニズム』(ルーティッジ、1992年)
『フェミニストの主張:哲学的論争』(ジュディス・バトラー、ナンシー・フレイザー、ドルキッラ・コーネルとの共著、ルーティッジ、1994年)ISBN 9780415910866
批評、規範、そしてユートピア。批判理論の基礎に関する研究(コロンビア大学出版、1986年)
論文
「近代性と批判理論のジレンマ」。Telos 49(1981年秋)。ニューヨーク:Telos Press
翻訳
ハーバート・マルクーゼ著『ヘーゲルの存在論と歴史性理論』(MIT Press 1987年)。
Graduate Student Theses Supervised
Boston University: Doctoral Dissertation Committee Member (1981-1985)
Arash Abizadeh, Kenneth Baynes, James Bohman, Johanna Meehan, Raphael Sassover, Greg Horowitz, Maurizio Passerin d’Entreves, Adi Ophir

Harvard University: Associate Professor without Tenure (1987-1989)
Mark Lilla

New School for Social Research: Graduate Faculty: (1991-1993)
Eduardo Mendieta, Espen Hammer

Harvard University: Full Professor (1993-2001) Dissertation Director
Bernard Harcourt, Patchen Markell, Sankhar Muthu, Arash Abizadeh, Danielle Allen, Edwina Barvosa, Michaela Ferguson, David Siu

Yale University: Full Professor (2001-2020). Dissertation Director
Raluca Munteanu, Daniel Ernst, David Leslie, Shatema Threadcraft, Sonali Chakravarti, Turkuler Isiksel, Brandon Terry, Peter Verovsek, David Lebow, Matthew Longo, Erin Pineda, Adom Getachew, Stefan Eich, Blake Emerson (recused; committee member), Umur Basdas, Anna Jurkevics, Paul Linden-Retek, Devin Goure, Carmen Dege, Matthew Shafer.


大学院生の論文指導
ボストン大学:博士論文委員会委員(1981年~1985年
アラーシュ・アビザデ、ケネス・ベインズ、ジェームズ・ボーハン、ジョアンナ・ミーハン、ラファエル・サスーバー、グレッグ・ホロウィッツ、マウリツィオ・パッセリン・デントレヴェス、アディ・オフィール

ハーバード大学:終身在職権のない准教授(1987年~1989年)
マーク・リラ

ニュースクール・フォー・ソーシャルリサーチ:大学院教員(1991年~1993年)
エドゥアルド・メンディエタ、エスペン・ハマー

ハーバード大学:正教授(1993年~2001年)論文監督
バーナード・ハーコート、パッチェン・マーセル、サンカー・ムトゥ、アラシュ・アビザデ、ダニエル・アレン、エドウィナ・バルボサ、ミカエラ・ファーガソン、デビッド・シウ

イェール大学:正教授(2001年~2020年)論文監督
Raluca Munteanu、Daniel Ernst、David Leslie、Shatema Threadcraft、Sonali Chakravarti、Turkuler Isiksel、Brandon Terry、Peter Verovsek、David Lebow、Matthew Longo、Erin Pineda、Adom Getachew、Stefan Eich、Blake Emerson(退席、委員会メンバー)、Umur Basdas、Anna Jurkevics、Paul Linden-Retek、Devin Goure、Carmen Dege、Matthew Shafer。
Liberal theory
Iris Marion Young
Cosmopolitanism
Deliberative democracy
リベラル理論
アイリス・マリオン・ヤング
コスモポリタニズム
熟議民主主義








リ ンク

文 献

そ の他の情報

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