はじめによんでください

ソーシャル・ウェブ

Social web; 社会網


池田光穂

☆ ソーシャルウェブとは、ワールドワイドウェブを通じて人々を結びつける社会的関係の集合体である。[1] ソーシャルウェブは、社会的交流を支援し促進するためにウェブサイトやソフトウェアがどのように設計・開発されているかを包含している。[2]: 5 これらのオンライン上の社会的交流は、オンラインショッピング、教育、ゲーム、ソーシャルネットワーキングサービスなど、多くのオンライン活動の基盤と なっている。Web 2.0のコミュニケーションにおけるソーシャルな側面は、同じような嗜好を持つ人々同士の交流を促進することである。[4] これらの嗜好は、対象となるオーディエンスが誰であるか、また彼らが何を求めているかによって異なる。広報部門で働く人々にとって、仕事は常に変化してお り、その影響はソーシャルウェブから来ている。[5] ソーシャルネットワークが持つ影響力は大きく、常に変化している。 ウェブ上での活動やコミュニケーションが増えるにつれ、人々の社会的関係に関する情報もより入手しやすくなる。[6] Facebookのようなソーシャルネットワーキングサービスは、人と組織が人間味のある親しみやすい名前で互いに連絡を取り合うことを可能にする。[要 出典] 今日、何億人もの インターネットユーザーの何億人もの人々が、友人とのつながりを維持し、新しい「友人」を発見し、携帯電話のモバイルプラットフォームのサポートを通じ て、写真、動画、ソーシャルブックマーク、ブログなどのユーザー作成コンテンツを共有するために、何千ものソーシャルウェブサイトを利用している。 2017年第2四半期には、Facebookの会員数は18億6000万人に達したと報告されている[7]。また、2008年にはMySpaceが1億人 のユーザーを獲得し、YouTubeには1億本以上の動画と290万のユーザーチャンネルがあった[8]。これらの数字は着実に増加している。ソーシャル ウェブは急速に自己革新を繰り返し、個人を結びつける単純なウェブアプリケーションを超えて、まったく新しい生活様式を生み出している。[2]:18

The social web is a set of social relations that link people through the World Wide Web.[1] The social web encompasses how websites and software are designed and developed in order to support and foster social interaction.[2]: 5  These online social interactions form the basis of much online activity including online shopping,[3] education, gaming and social networking services. The social aspect of Web 2.0 communication has been to facilitate interaction between people with similar tastes.[4] These tastes vary depending on who the target audience is, and what they are looking for. For individuals working in the public relation department, the job is consistently changing and the impact is coming from the social web.[5] The influence held by the social network is large and ever changing.

As people's activities on the Web and communication increase, information about their social relationships become more available.[6] Social networking services such as Facebook enable people and organizations to contact each other with persistent human-friendly names.[citation needed] Today hundreds of millions of Internet users are using thousands of social websites to stay connected with their friends, discover new "friends", and to share user-created content, such as photos, videos, social bookmarks, and blogs, even through mobile platform support for cell phones. By the second quarter in 2017, Facebook reported 1.86 billion members,[7] and, in 2008, MySpace occupied 100 million users and YouTube had more than 100 million videos and 2.9 million user channels,[8] and these numbers are consistently growing. The social Web is quickly reinventing itself, moving beyond simple web applications that connect individuals to live an entirely new way of life.[2]: 18 
ソーシャルウェブとは、ワールドワイドウェブを通じて人々を結びつける 社会的関係の集合体である。[1] ソーシャルウェブは、社会的交流を支援し促進するためにウェブサイトやソフトウェアがどのように設計・開発されているかを包含している。[2]: 5 これらのオンライン上の社会的交流は、オンラインショッピング、教育、ゲーム、ソーシャルネットワーキングサービスなど、多くのオンライン活動の基盤と なっている。Web 2.0のコミュニケーションにおけるソーシャルな側面は、同じような嗜好を持つ人々同士の交流を促進することである。[4] これらの嗜好は、対象となるオーディエンスが誰であるか、また彼らが何を求めているかによって異なる。広報部門で働く人々にとって、仕事は常に変化してお り、その影響はソーシャルウェブから来ている。[5] ソーシャルネットワークが持つ影響力は大きく、常に変化している。

ウェブ上での活動やコミュニケーションが増えるにつれ、人々の社会的関係に関する情報もより入手しやすくなる。[6] Facebookのようなソーシャルネットワーキングサービスは、人と組織が人間味のある親しみやすい名前で互いに連絡を取り合うことを可能にする。[要 出典] 今日、何億人もの インターネットユーザーの何億人もの人々が、友人とのつながりを維持し、新しい「友人」を発見し、携帯電話のモバイルプラットフォームのサポートを通じ て、写真、動画、ソーシャルブックマーク、ブログなどのユーザー作成コンテンツを共有するために、何千ものソーシャルウェブサイトを利用している。 2017年第2四半期には、Facebookの会員数は18億6000万人に達したと報告されている[7]。また、2008年にはMySpaceが1億人 のユーザーを獲得し、YouTubeには1億本以上の動画と290万のユーザーチャンネルがあった[8]。これらの数字は着実に増加している。ソーシャル ウェブは急速に自己革新を繰り返し、個人を結びつける単純なウェブアプリケーションを超えて、まったく新しい生活様式を生み出している。[2]:18
History
Like the telephone, the Internet was not created as a communication tool to interact socially, but evolved to become a part of everyday life.[9] However, social interaction has been facilitated by the web for nearly the entire duration of its existence, as indicated by the continuing success of social software, which at its core centers around connecting individuals virtually with others whom they already have relationships with in the physical world.[2]: 13  Email dates from the 1960s, and was one of the first social applications to connect multiple individuals through a network, enabling social interaction by allowing users to send messages to one or more people.[2]: 13  This application, which some have argued may be the most successful social software ever, was actually used to help build the Internet.[2]: 13  The web got its start as a large but simple Bulletin Board System (BBS) that allowed users to exchange software, information, news, data, and other messages with one another.[10] Ward Christensen invented the first public BBS in the late 1970s, and another (named "The WELL") in the late 80's and early '90s arose as a popular online community.[2]: 13  The Usenet, a global discussion system similar to a BBS that enabled users to post public messages, was conceived in 1979;[10] the system found tremendous popularity in the 1980s as individuals posted news and articles to categories called "newsgroups".[2]: 13  By the late 1990s, personal web sites that allowed individuals to share information about their private lives with others were increasingly widespread.[10] On this fertile period of the web's development, its creator Sir Tim Berners-Lee wrote that:

The Web is more a social creation than a technical one. I designed it for a social effect—to help people work together—and not as a technical toy. The ultimate goal of the Web is to support and improve our weblike existence in the world. We clump into families, associations, and companies. We develop trust across the miles and distrust around the corner. What we believe, endorse, agree with, and depend on is representable and, increasingly, represented on the Web.[11]

The term "social Web" was coined by Howard Rheingold for this network in 1996; Rheingold was quoted in an article for Time on his website "Electric Minds", described as a "virtual community center" that listed online communities for users interested in socializing through the Web, saying that "The idea is that we will lead the transformation of the Web into a social Web".[12][13]

The social Web developed in three stages from the beginning of the '90s up to the present day, transforming from simple one-way communication web pages to a network of truly social applications.[2]: 14  During the "one-way conversation" era of online applications in the mid '90s, most of the nearly 18,000 web pages in existence were "read only", or "static web sites" with information flowing exclusively from the person or organization that ran the site; although the web was used socially at this time, communication was difficult, achieved only through individuals reacting to each other's posts on one web page by responding to them on their own personal web page.[2]: 14  In the mid '90s, Amazon and other pioneers made great progress in advancing online social interaction by discovering how to link databases to their web sites in order to store information as well as to display it; in concert with other innovations, this led to the rise of read-write web applications, allowing for a "two-way conversation" between users and the individual or organization running the site.[2]: 14  As these web applications became more sophisticated, people became more comfortable using and interacting with them, bandwidth increased, and access to the Internet became more prevalent, causing designers to begin implementing new features that allowed users to communicate not only with a site's publishers, but with others who visited that site as well.[2]: 15  Despite being a small step forward technologically, it was a huge step socially, enabling group interaction for the first time, and it has been claimed that this social exchange between many individuals is what separates a web application from a social Web application.[2]: 16 

The first social networking services, including Classmates.com (1995) and SixDegrees.com (1997), were introduced prior to social media sites.[14] It has been argued that the transition towards social media sites began after the world's first online interactive diary community Open Diary was founded on December 19, 1998; currently still online after ten years, it has hosted over five million digital diaries.[15] Open Diary successfully brought online diary writers together into one community as an early social networking service, and it was during this time that the term "weblog" was coined (later to be shortened to the ubiquitous "blog" after one blogger jokingly turned weblog into the sentence "we blog").[10] Some claim that this marked the beginning of the current era of social media, with "social media" being a term that entered into both common usage and prominence as high-speed Internet became increasingly available, growing in popularity as a concept and leading to the rise of social networking services such as Myspace (2003) and Facebook (2004).[10] It has been argued that this trend towards social media "can be seen as an evolution back to the Internet's roots, since it re-transforms the World Wide Web to what it was initially created for: a platform to facilitate information exchange between users."[10]
歴史
電話と同様、インターネットも当初は社会的交流を目的としたコミュニケーションツールとして開発されたわけではなかったが、日常生活の一部として進化を遂 げた。[9] しかし、ウェブが存在するほぼ全期間において、ソーシャルソフトウェアの継続的な成功が示すように、ウェブは社会的交流を促進してきた。ソーシャルソフト ウェアは、その中核において、物理的な世界で既に人間関係のある人々とバーチャルに結びつけることを目的としている。[2]: 13 電子メールは1960年代に登場し 年代に登場し、ネットワークを通じて複数の個人を結びつける最初のソーシャルアプリケーションの1つとなった。このアプリケーションは、複数の個人にメッ セージを送信することで、ユーザー間の交流を可能にした。このアプリケーションは、ソーシャルソフトウェアとして最も成功したものであるという意見もある が、実際にはインターネットの構築に役立てられた。ウェブは、ソフトウェア、 情報、ニュース、データ、その他のメッセージをユーザー間で交換することが可能であった。[10] 1970年代後半にウォード・クリステンセンが最初の公開BBSを発明し、1980年代後半から1990年代初頭にかけては、人気のあるオンラインコミュ ニティとして「The WELL」が誕生した。[2]:13 ユーザーが公開メッセージを投稿できるBBSに似た世界的なディスカッションシステムであるUsenetは、1979年に考案された 1979年に考案されたこのシステムは、1980年代に「ニュースグループ」と呼ばれるカテゴリーにニュースや記事を投稿する個人によって、大きな人気を 博した。[2]:13 1990年代後半には、個人が私生活に関する情報を他の人と共有できる個人ウェブサイトが急速に普及した。[10] このウェブ開発の盛んな時期に、その開発者であるティム・バーナーズ=リー卿は次のように述べている。

ウェブは技術的なものというよりも、むしろ社会的創造物である。私は、人々が協力し合えるように、社会的効果を目的としてウェブを設計したのであって、技 術的なおもちゃとして設計したわけではない。ウェブの究極の目標は、世界における私たちのウェブのような存在を支援し、改善することである。私たちは家族 や団体、会社などに属している。私たちは、遠く離れた場所でも信頼関係を築き、すぐ近くでも不信感を抱く。私たちが信じ、支持し、同意し、頼りにしている ことは、表現可能であり、ますますウェブ上で表現されるようになっている。

「ソーシャルウェブ」という用語は、1996年にハワード・ラインゴールドがこのネットワークのために作った造語である。ラインゴールドは自身のウェブサ イト「Electric Minds」で、ウェブを通じて交流することに関心のあるユーザー向けのオンラインコミュニティを掲載する「仮想コミュニティセンター」と評されたタイム 誌の記事で引用され、「ウェブをソーシャルウェブへと変革していくという考え方だ」と述べている。[12][13]

ソーシャルウェブは、90年代の初頭から現在に至るまで、3つの段階を経て発展し、単純な一方通行のコミュニケーションウェブページから、真にソーシャル なアプリケーションのネットワークへと変貌を遂げた。[2]:14 90年代半ばのオンラインアプリケーションの「一方通行の会話」の時代には、当時存在していた約18,000のウェブページのほとんどが「読み取り専用」 または「静的なウェブサイト」であり、 、サイトを運営する個人または組織から一方的に情報が流される「静的なウェブサイト」であった。この時期、ウェブは社会的にも利用されていたが、コミュニ ケーションは難しく、1つのウェブページ上の投稿に個人が反応し、各自のウェブページ上で返信することでしか実現できなかった。[2]: 14 90年代半ばには、Amazonやその他の先駆者たちが、データベースをウェブサイトにリンクする方法を発見することで、オンラインでの社会的交流を大き く前進させた。情報を表示するだけでなく保存するため、ウェブサイトにデータベースをリンクする方法を発見した。他の技術革新と相まって、これにより、読 み書き可能なウェブアプリケーションが台頭し、サイトを運営する個人や組織とユーザーとの間で「双方向の会話」が可能になった。[2]: 14 これらのウェブアプリケーションがより洗練されるにつれ、人々はそれらをより快適に利用し、やりとりするようになり、帯域幅も増加し、インターネットへの アクセスもより一般的になった。その結果、 デザイナーたちは、ユーザーがサイトの運営者だけでなく、そのサイトを訪れた他のユーザーともコミュニケーションを取れるようにする新しい機能の実装を開 始した。[2]: 15 技術的には小さな前進に過ぎなかったが、社会的には大きな一歩であり、初めてグループでの交流が可能になった。そして、この多くの個人間の社会的交流こそ が、ウェブアプリケーションとソーシャルウェブアプリケーションを区別するものであると主張されている。[2]: 16 

最初のソーシャルネットワーキングサービスは、Classmates.com(1995年)やSixDegrees.com(1997年)などであり、 ソーシャルメディアサイトに先立って登場した。[14] ソーシャルメディアサイトへの移行は、1998年12月19日に世界初のオンライン双方向日記コミュニティであるOpen Diaryが創設された後に始まったと主張されている。現在も10年を経てオンラインで運営されており、500万以上のデジタル日記をホストしている。 [15] Open Diaryは、初期のソーシャルネットワーキングサービスとして、オンライン日記の執筆者たちをひとつのコミュニティにまとめ上げることに成功した。この 時期に「ウェブログ」という用語が作られた(後に、あるブロガーが冗談でウェブログを「we blog」という文章にしたことから、一般的な「ブログ」という略称が使われるようになった)。[10] これをもって、現在のソーシャルメディア時代の始まりとする見方もある。「ソーシャルメディア」という用語は、高速インターネットがますます利用可能にな り、 インターネットがますます利用可能になり、概念としての人気が高まり、MySpace(2003年)やFacebook(2004年)などのソーシャル ネットワーキングサービスの台頭につながった。[10] このソーシャルメディアへの傾向は、「インターネットのルーツへの回帰と見なすことができる。なぜなら、ワールドワイドウェブを、当初の目的であったユー ザー間の情報交換を促進するプラットフォームへと再変換するからだ」という主張がある。[10]
Evolution
The social web is a way of life: many people visit social networking services at least once per day, and in 2008 the average amount of time per visit to MySpace hovered around twenty-six minutes (the length of a sitcom).[2]: 18  Furthermore, the astoundingly rapid growth of the social Web since the '90s is not projected to slow down anytime soon: with less than 20% of the world's population using the Internet, the social Web is felt by some to still be in its infancy.[2]: 20  The line between social networking and social media is becoming increasingly blurred as sites such as Facebook and Twitter further incorporate photo, video, and other functionalities typical of social media sites into users' public profiles, just as social media sites have been integrating features characteristic of social networking services into their own online frameworks.[14]: 233  One notable change that has been brought about by the merging of social networking/media is the transformation of social web applications into egocentric software that put people at the center of applications.[2]: 16  Although there had been discussion about a sense of community on the web prior to these innovations, modern social web software makes a wider set of social interactions available to the user, such as "friending" and "following" individuals, even sending them virtual gifts or kisses.[2]: 16  Social Web applications are typically built using object oriented programming, utilizing combinations of several programming languages, such as Ruby, PHP, Python, ASP.NET and/or Java. Often APIs are utilized to tie non-social websites to social websites, one example being Campusfood.com.[16]

Blogs and wikis
Both blogs and Wikis are prime examples of collaboration through the Internet, a feature of the group interaction that characterizes the social Web.[2]: 16  Blogs are used as BBS for the 21st century on which people can post discussions,[17] whereas Wikis are constructed and edited by anyone who is granted access to them. Members of both are able to see the recent discussions and changes made, although for many blogs and Wikis such as Wikipedia this is true even for non-members. Blogs and Wikis allow users to share information and educate one another, and these social interaction are focused on content and meaning.[18] Blogs and Wikis are used by both those writing them and those who reference them as resources.[19] Blogs allow members to share ideas and other members to comment on those ideas, while Wikis facilitate group collaboration: both of these tools open a gateway of communication in which social interaction allows the web to develop.[20] These sites are used by teachers and students alike to accomplish the goal of sharing education, and working in a community with other scholars enables the users to see different interpretations of similar subjects as well as to share resources that might not be available to them otherwise.[21]

Mobile connectivity support
Most social networking services offer mobile apps and internet phone connectivity.[14]: 233  Popular social web sites such Facebook Mobile, Orkut, Twitter, and YouTube have led the way for other sites to enable their users to post and share new content with others, update their statuses and receive their friends' updates and uploaded content via mobile platforms.[14]: 233 The central aim for both sites offering these mobile services and for those who use them is for the user to maintain contact with their friends online at all times; it allows them to update their profiles and to communicate with each other even when they are away from a computer.[14]: 233  It is predicted that this trend will continue in the future, not as other sites follow suit to offer similar services, but as they are extended to other mobile devices that social web users will carry with them in years to come.[14]: 233  Social web mobile applications can also allow for augmented reality gaming and experiences; examples of such include SCVGR and Layar.[22]

Social features added to non-social sites
Web sites that are not built around social interaction nevertheless add features that enable discussion and collaboration out of an interest in expanding their user bases—a trend that is projected to continue in the coming years.[14]: 233  As early as 1995 electronic retailer Amazon had implemented such features, especially the customer review, to great success; Joshua Porter, author of Designing for the Social Web, writes:

At Amazon, customer reviews act like a magnet, pulling people down the page. That's the content people want...They keep scrolling until they hit the reviews, which in some cases are up to 6000 pixels down from the top of the page! Nobody seems to mind...Customer reviews allow people to learn about a product from the experience of others without any potentially biased seller information. No wonder everyone wanted to shop at Amazon. They had information that no other site had: they had the Truth. And that truth, interestingly enough, arose from simply aggregating the conversation of normal people.[2]: 4 

These customer reviews contribute valuable information that individuals seek out, and are written by users for free simply out of a desire to share their experiences with a product or service with others; the quality and value of each review is further determined by other users, who rate them based upon whether or not they found the feedback helpful, "weeding out the bad (by pushing them to the bottom [of the page])."[2]: 4 

Non-retailer, special interest websites have also implemented social web features to broaden their appeal: one example is Allrecipes.com, a community of 10 million cooks that share ideas and recipes with one another.[23] In addition to exchanging recipes with others through the website, users are able to rate and post reviews of recipes they have tried, and to provide suggestions as to how to improve or alter them;[24] according to the website, "The ratings/reviews...are a valuable resource to our community because they show how the members and their families feel about a recipe. Does the recipe get raves—or does it never get made again? Your opinion counts".[24] This feedback is used to evaluate and classify recipes based upon how successfully they passed through the site's "editorial process" and to what extent they were approved by site members, potentially resulting in receiving "Kitchen approved" status that is comparable to Wikipedia's "good article" nomination process.[24] The site has also augmented its services by including social features such as user blogs and connecting with other social networking/media sites like Facebook[25] to expand its presence on the social Web. The recipes found on this website become part of the social web as other members rank them, comment and provide feedback as to why the recipe was good or bad, or to share ways in which they would change it.

The integration of "social" features has also begun to extend into non-Web media forms including print and broadcast. Increasingly prevalent mobile devices have offered a platform for media companies to create hybridised media forms which draw upon the social web, such as the Fango mobile app offered by Australian partnership Yahoo!7 which combines traditional TV programming with live online discussions and existing social networking channels.

Social art
Artists use the social Web to share their art, be it visual art on sites like deviantART, video art on YouTube, musical art on YouTube or iTunes, or physical art, such as posting and selling crafted items on Craigslist. Artists choose to post their art online so that they can gain critiques on their work, as well as just have the satisfaction of knowing others can experience and enjoy their work. With this social web generation, students spend more time using social tools like computers, video games, video cameras and cell phones.[26] These tools allow the art to be shared easily, and aid in the discussion.

Collaborative efforts facilitated by the social web
Crowdsourcing
Main article: Crowdsourcing
Crowdsourcing has become one of the ways in which the social Web can be used collaborative efforts, particularly in the last few years, with the dawn of the semantic web and Web 2.0. Modern web applications have the capabilities for crowdsourcing techniques, and consequently the term is now used exclusively for web-based activity. Examples include sites such as SurveyMonkey.com and SurveyU.com; for example, SurveyMonkey enables users to administer surveys to a list of contacts they manage, then collect and analyze response data using basic tools provided on the website itself and finally export these results once they are finished.[27]

Crowdsourcing is used by researchers in order to emulate a traditional focus group, but in a less expensive and less intimate atmosphere. Due to the nature of the social Web, people feel more open to express what their thoughts are on the topic of discussion without feeling as though they will be as heavy scrutinized by the rest of the group when compared to a traditional setting. The Internet serves as a screen, helping to evoke the purest feedback from the participants in the group, as it removes much of a mob mentality.[28]

Facebook has also been a mode in which crowdsourcing can occur, as users typically ask a question in their status message hoping those that see it on his or her news feed will answer the question, or users may opt to use the poll option now available to obtain information from those within their friends network.[29]

Community-based software projects
Through the use of the social Web, many software developers opt to participate in community-based open-source software projects, as well as hacking projects for proprietary software, kernel (computing) modifications, and freeware ports of games and software. Linux iterations are perfect examples of how effective and efficient this sort of collaboration can be. Google's Android operating system is another example, as many coders work on modifying existing hardware kernels and ROMs to create customized forms of a released Android version. These collaborative efforts for Android take place typically through xda-developers and androidforums.com.

Mobile application development
Most of the modern mobile applications, and indeed even browser applications, come from released software development kits to developers. The developers create their applications and share them with users via "app markets". Users can comment on their experiences with the applications, allowing all users to view the comments of others, and thus have a greater understanding of what is to be expected from the application. Typically there is also a rating a system in addition to comments.[30]

Mobile social Web applications are built using various APIs. These APIs allow for the interaction and interconnection of data on one social database, be it Facebook, Twitter, or Google Account, thus creating a literal web of data connections. These applications then add to the user experience specific to the application itself. Examples include TweetDeck and Blogger.[31]


進化
ソーシャルウェブは生活の一部となっている。多くの人々が少なくとも1日に1回はソーシャルネットワーキングサービスを訪問しており、2008年には MySpaceの1回の訪問あたりの平均利用時間は26分前後であった(シットコム1話の長さに相当)。[2]:18 さらに、1990年代以降のソーシャルウェブの驚異的な成長は、今後も減速する兆しは見られない。。インターネットを利用している人口は世界の人口の 20%以下であり、ソーシャルウェブはまだ発展途上であるという見方もある。[2]: 20 ソーシャルネットワーキングとソーシャルメディアの境界は、FacebookやTwitterなどのサイトが、ユーザーの公開プロフィールに写真や動画、 その他のソーシャルメディアサイトに典型的な機能を取り入れるにつれ、ますます曖昧になっている。ソーシャルメディアサイトが、独自のオンラインフレーム ワークにソーシャルネットワーキングサービスに特徴的な機能を統合してきたようにである。[14]: 233 ソーシャルネットワーキングとメディアの融合によってもたらされた顕著な変化のひとつは、ソーシャルウェブアプリケーションが、アプリケーションの中心に 人間を据えた自己中心的なソフトウェアへと変化したことである。[2]: 16 ウェブ上のコミュニティ感覚については、 しかし、こうした革新以前にもウェブ上のコミュニティ感覚については議論されていたが、最新のソーシャルウェブソフトウェアでは、ユーザーは「友人にな る」や「フォローする」といったより幅広いソーシャルな交流が可能になり、さらには相手にバーチャルギフトやキスを送ることさえできるようになった。 [2]: 16 ソーシャルウェブアプリケーションは通常、オブジェクト指向プログラミングを使用して構築され、Ruby、PHP、Python、ASP.NET、 Javaなどの複数のプログラミング言語を組み合わせて利用する。ソーシャルウェブサイトと非ソーシャルウェブサイトを結びつけるためにAPIが利用され ることも多く、その一例が Campusfood.com である。

ブログとウィキ
ブログとウィキは、インターネットを介したコラボレーションの代表的な例であり、ソーシャルウェブの特徴であるグループ間での相互作用の機能である。 [2]:16 ブログは21世紀のBBSとして、人々が議論を投稿できる場として利用されている。[17] 一方、ウィキはアクセス権が与えられた誰もが構築・編集できる。両者のメンバーは、最近の議論や変更を閲覧することができるが、多くのブログやウィキペ ディアのようなウィキでは、メンバーでなくても閲覧できる。ブログやウィキは、ユーザーが情報を共有し、互いに教育し合うことを可能にする。そして、これ らの社会的交流は、コンテンツと意味に焦点を当てている。[18] ブログやウィキは、それらを作成する人々だけでなく、リソースとして参照する人々にも利用されている。[19] ブログは、メンバーがアイデアを共有し、他のメンバーがそれらのアイデアにコメントを投稿することを可能にする。一方、ウィキはグループでの共同作業を促 進する。これらのツールは、コミュニケーションのゲートウェイを開き、社会的交流を通じてウェブの発展を可能にする。[20] これらのサイトは、教育の共有という目標を達成するために教師や学生によって利用されており、他の学者たちとコミュニティで作業を行うことで、ユーザーは 類似したテーマの異なる解釈を見ることができるだけでなく、それ以外では利用できないリソースを共有することも可能になる。[21]

モバイル接続のサポート
ほとんどのソーシャルネットワーキングサービスは、モバイルアプリやインターネット電話接続を提供している。[14]: 233 人気のソーシャルウェブサイト、Facebook Mobile、Orkut、Twitter、YouTubeなどは、他のサイトがユーザーに新しいコンテンツを投稿し、他のユーザーと共有したり、ステー タスを更新したり、モバイルプラットフォームを介して友人の更新やアップロードされたコンテンツを受信したりできるようにする先駆けとなった。[14]: 233 :233 これらのモバイルサービスを提供するサイトと、それを利用するユーザーの両者にとっての主な目的は、ユーザーがいつでもオンライン上で友人と連絡を取り合 えるようにすることである。これにより、ユーザーはプロフィールを更新したり、コンピューターから離れているときでも互いに連絡を取り合うことができる。 [14]: 233 この傾向は今後も続くと予測されている。今後、他のサイトが追随して同様のサービスを提供するのではなく、ソーシャルウェブユーザーが今後持ち歩くことに なる他のモバイルデバイスに拡張される形で、この傾向は継続すると予測されている。[14]: 233 ソーシャルウェブのモバイルアプリケーションは、拡張現実ゲームや体験も可能にする。その例としては、SCVGRやLayarがある。[22]

ソーシャル機能が追加された非ソーシャルサイト
ソーシャルな交流を目的として構築されていないウェブサイトでも、ユーザーベースの拡大を目的として、議論やコラボレーションを可能にする機能が追加され ている。この傾向は今後数年間も継続すると予測されている。[14]: 233 1995年には早くも、電子商取引のアマゾンが、特にカスタマーレビューなどの機能を実装し、大きな成功を収めていた。『ソーシャルウェブのためのデザイ ン』の著者ジョシュア・ポーターは次のように書いている。

Amazonでは、カスタマーレビューが磁石のように作用し、人々をページに引き寄せる。人々が求めているのはまさにこのコンテンツだ。彼らはレビューを 読めるまでスクロールし続け、場合によってはページの一番上から6000ピクセルも下までスクロールする。誰も気に留めていないようだ。カスタマーレ ビューでは、バイアスのかかった売り手の情報に左右されることなく、他者の経験から製品について学ぶことができる。誰もがAmazonで買い物したがるの も当然だ。Amazonには他のサイトにはない情報があった。真実があったのだ。そして、興味深いことに、その真実は一般の人々の会話を集約しただけだっ た。[2]:4

これらのカスタマーレビューは、個人が求める貴重な情報を提供しており、ユーザーは製品やサービスに関する自身の経験を他の人と共有したいという思いか ら、無料でレビューを投稿している。各レビューの質と価値は、他のユーザーによってさらに決定される。ユーザーは、そのフィードバックが役に立ったかどう かを基準に評価し、「悪いものを排除する(ページの下部に押しやることで)」のである。 

小売業者以外の特別な関心を持つウェブサイトも、その魅力を広げるためにソーシャルウェブの機能を取り入れている。その一例が、1,000万人の料理人が 互いのアイデアやレシピを共有するコミュニティ、Allrecipes.comである。[23] ウェブサイトを通じて他のユーザーとレシピを交換するだけでなく、ユーザーは 試したレシピの評価やレビューの投稿、レシピの改良や変更に関する提案を行うことができる。[24] 同サイトによると、「評価やレビューは...レシピに対するメンバーやその家族の感想を示す貴重な情報源である。レシピが絶賛されているか、それとも二度 と作られないレシピなのか? あなたの意見は重要です」とある。[24] このフィードバックは、レシピがサイトの「編集プロセス」をどれだけうまく通過したか、またサイトメンバーにどの程度承認されたかによって、レシピを評価 し分類するために使用され、結果として「キッチン承認済み」ステータスを取得できる可能性がある。ウィキペディアの「良質な記事」推薦プロセスに匹敵する 「キッチン承認済み」ステータスを獲得できる可能性がある。[24] また、このサイトはソーシャル機能としてユーザーブログを追加し、Facebookなどの他のソーシャルネットワーキング/メディアサイトと連携すること で、ソーシャルウェブ上での存在感を拡大している。このウェブサイトで見つけたレシピは、他のメンバーがレシピをランク付けし、コメントやフィードバック を提供することで、ソーシャルウェブの一部となる。レシピが良かった理由や悪かった理由、またはレシピを変更する方法を共有する。

ソーシャル」機能の統合は、印刷物や放送などのウェブ以外のメディア形態にも拡大し始めている。普及が進むモバイル端末は、メディア企業がソーシャルウェ ブを活用したハイブリッドメディア形態を創出するためのプラットフォームを提供している。例えば、オーストラリアのYahoo!7のパートナー企業である Fangoのモバイルアプリは、従来のテレビ番組とライブオンラインディスカッション、既存のソーシャルネットワーキングチャネルを組み合わせている。

ソーシャルアート
アーティストは、deviantARTのようなサイトでの視覚芸術、YouTubeでのビデオアート、YouTubeやiTunesでの音楽芸術、あるい はCraigslistでの手作り品の投稿や販売といった物理的な芸術など、ソーシャルウェブを利用して作品を共有している。アーティストは、自分の作品 に対する批評を得たり、また、他の人々が自分の作品を体験し、楽しむことができるという満足感を得るために、自分の作品をオンラインで公開することを選択 する。このソーシャルウェブの世代では、学生はコンピューター、ビデオゲーム、ビデオカメラ、携帯電話などのソーシャルツールをより多く利用するように なっている。[26] これらのツールは、芸術作品を簡単に共有することを可能にし、議論を促進する。

ソーシャルウェブが促進する共同作業
クラウドソーシング
詳細は「クラウドソーシング」を参照
クラウドソーシングは、ソーシャルウェブが共同作業に利用される方法のひとつであり、特にここ数年、セマンティックウェブやウェブ2.0の出現により、そ の傾向が強まっている。最新のウェブアプリケーションはクラウドソーシングの技術に対応しており、その結果、この用語は現在ではウェブベースの活動に限定 して使用されている。SurveyMonkey.comやSurveyU.comなどのサイトがその例である。例えば、SurveyMonkeyでは、 ユーザーが管理する連絡先リストに対してアンケートを実施し、ウェブサイト自体が提供する基本ツールを使用して回答データを収集・分析し、最後に結果をエ クスポートすることができる。

従来のフォーカスグループを模倣するために、研究者はクラウドソーシングを利用しているが、より低コストで親密感のない雰囲気の中で行われる。ソーシャル ウェブの性質上、人々は従来のフォーカスグループと比較して、グループの他のメンバーから厳しく精査されるような感覚を抱くことなく、議論のトピックにつ いてよりオープンに意見を述べることができると感じている。インターネットはスクリーンとして機能し、集団心理の多くを取り除くことで、グループの参加者 から最も純粋なフィードバックを引き出すのに役立つ。

Facebookはまた、ユーザーが通常、自分のステータスメッセージで質問を投稿し、ニュースフィードでそれを見た人が質問に答えてくれることを期待す る、あるいは、利用可能な投票オプションを使用して友人ネットワーク内の人々から情報を入手する、といった方法で、クラウドソーシングが起こりうるモード でもある。

コミュニティベースのソフトウェアプロジェクト
ソーシャルウェブの利用により、多くのソフトウェア開発者は、コミュニティベースのオープンソースソフトウェアプロジェクトに参加するだけでなく、プロプ ライエタリソフトウェア、カーネル(コンピューティング)の修正、ゲームやソフトウェアのフリーウェア移植のためのハッキングプロジェクトにも参加してい る。Linuxの進化は、この種の共同作業がどれほど効果的で効率的であるかを示している完璧な例である。GoogleのAndroidオペレーティング システムもその一例であり、多くのコーダーが既存のハードウェアカーネルやROMの修正に取り組み、リリースされたAndroidのカスタマイズ版を作成 している。Androidに関するこうした共同作業は、xda-developersやandroidforums.comなどを通じて行われている。

モバイルアプリケーションの開発
最新のモバイルアプリケーションのほとんど、そしてブラウザアプリケーションでさえ、開発者向けにリリースされたソフトウェア開発キットから提供されてい る。開発者はアプリケーションを作成し、「アプリマーケット」を通じてユーザーと共有する。ユーザーはアプリケーションの使用感をコメントとして投稿する ことができ、他のユーザーもそのコメントを閲覧できるため、アプリケーションに何を期待すべきかについて、より深く理解することができる。通常、コメント に加えて評価システムも用意されている。[30]

モバイルソーシャルウェブアプリケーションは、さまざまなAPIを使用して構築されている。これらのAPIは、Facebook、Twitter、 Googleアカウントなど、1つのソーシャルデータベース上のデータのやりとりや相互接続を可能にし、文字通りデータのつながりを生み出す。これらのア プリケーションは、アプリケーション自体に特有のユーザー体験をさらに向上させる。例としては、TweetDeckやBloggerなどがある。

From the social web to real life

The way in which individuals share intimate details, and perform tasks such as dating, shopping, and applying for jobs is very different from in previous generations. Now, one's preferences, opinions, and activities are routinely shared with a group of friends with whom they may or may not ever meet were it not for the social web.[32]

Many social websites use online social interaction to create a bridge to real life interaction. Relationships are formed between individuals via the internet and then become more personal through other forms of communication.[32] An example of this type of interaction is found on eBay: with more than 94 million active users globally, eBay is the world's largest online marketplace, where anyone can buy and sell practically anything.[33] This website allows individuals to sell items and other to bid on these items. At the end of the auction, the buyer pays the seller; the buyer then sends the purchased product to the winner of the auction. The relationship begins on the internet, but extends into real life interaction. Ways in eBay facilitates this interaction include Skype, a leading online communications service that enables people to communicate through voice or video online for free.[34] eBay Inc. acquired Skype in 2005 and significantly expanded its customer base to more than 480 million registered users in nearly every country on earth.[35] The result of all eBay transactions is a seller providing the buyer with a product, most commonly via mail: web interaction ending in a real world exchange.

The relationship that is formed with eBay users is similar to the users of Craigslist. Users place items that they want to sell on the website, and other users that are looking to purchase these items contact the seller. Craigslist is used to bring together individuals and organizations and connect them to the resources, tools, technology and ideas they need to effectively engage in community building and see the impact of their actions.[36] This is done via email or over the telephone. The buyer and the seller form a meeting in which goods are exchanged for money. Without this type of website, the buyer would not know that the product was available by the seller. This type of website allows members of a physical community to network with the other members of their community to exchange goods and services.[37]

The transaction from web to real life is seen on a macro scale most recently on dating websites, which are used to search and match other users.[38] These websites allow members with a common interest, to find others with this same interest. Academics who have studied the industry believe that it and other forms of electronic communication such as e-mail and social networks are starting to have a significant effect on the ways in which people find love.[39] Users are able to interact with one another and find if they have common interests. Many sites have been developed that target many different interest groups, and relationships form and develop using the internet. If the users decide that they share a mutual bond, they are able to interact via the telephone, and eventually in person. The relationship begins on the internet, but can lead to real life dating and eventually even marriage.


ソーシャルウェブから現実の世界へ

個人が親密な詳細を共有したり、デートやショッピング、就職活動などのタスクをこなす方法は、以前の世代とは大きく異なっている。今では、個人の好みや意見、活動は、ソーシャルウェブがなければおそらく出会うこともなかったであろう友人グループと日常的に共有されている。

多くのソーシャルウェブサイトでは、オンライン上の交流を現実の交流への架け橋として活用している。インターネットを通じて個人間の関係が形成され、他の コミュニケーション手段を通じてより親密な関係になる。[32] このタイプの交流の例として、eBayが挙げられる。世界中に9,400万人以上のアクティブユーザーを持つeBayは、世界最大のオンラインマーケット プレイスであり、誰もがほぼあらゆるものを売買できる。[33] このウェブサイトでは、個人が品物を出品し、他の人がその品物に入札できる。オークション終了後、購入者は売り手に支払い、購入者は購入した商品をオーク ションの落札者に送る。関係はインターネット上で始まるが、現実の生活での交流にも広がる。eBayがこのやりとりを促進する方法としては、オンラインで 音声やビデオによる無料通信を可能にする、オンライン通信サービスの大手であるSkypeがある。[34] eBay Inc.は2005年にSkypeを買収し、顧客ベースを大幅に拡大し、世界中のほぼすべての国で4億8,000万人以上の登録ユーザーを獲得した。 [35] eBayの取引の結果、売り手は買い手に商品を郵送することが最も一般的である。ウェブ上のやりとりが現実世界のやりとりにつながる。

eBayユーザーとの関係は、Craigslistのユーザーとの関係に似ている。ユーザーは売りたい品物をウェブサイトに掲載し、その品物を購入したい 他のユーザーが売り手に連絡する。Craigslistは個人と組織を結びつけ、地域社会の構築に効果的に関与し、自らの行動の影響を把握するために必要 なリソース、ツール、テクノロジー、アイデアにそれらを結びつけるために利用されている。[36] これは電子メールや電話を通じて行われる。売り手と買い手は、商品とお金を交換するミーティングを行う。このようなウェブサイトがなければ、買い手は売り 手が商品を提供していることを知ることはない。この種のウェブサイトでは、物理的なコミュニティのメンバーが、同じコミュニティの他のメンバーとネット ワークを構築し、商品やサービスを交換することができる。

ウェブから現実世界への取引は、最近では、他のユーザーを検索してマッチングさせる出会い系ウェブサイトで、マクロな規模で見られる。これらのウェブサイ トでは、共通の関心を持つメンバーが、同じ関心を持つ他のメンバーを見つけることができる。この業界を研究している学者たちは、電子メールやソーシャル ネットワークなどの他の形態の電子通信も、人々が恋愛相手を見つける方法に大きな影響を与え始めていると考えている。[39] ユーザーは互いに交流し、共通の関心事があるかどうかを確認することができる。多くの異なる興味を持つグループを対象とした多くのサイトが開発されてお り、インターネットを通じて人間関係が形成され、発展している。ユーザーが互いに共通点を見出し、絆を共有していると判断すれば、電話で、そして最終的に は直接会って交流することができる。人間関係はインターネット上で始まるが、現実世界でのデート、そして最終的には結婚にまで発展する可能性もある。

Sociology of the Internet
Digital sociology
Digital anthropology
Tribe (internet)
Web science
インターネット社会学
デジタル社会学
デジタル人類学
インターネット上の部族
ウェブサイエンス
https://en.wikipedia.org/wiki/Social_web















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