ソル・タックス
Sol Tax (30 October 1907 – 4 January 1995)
☆ ソル・タックス(1907年10月30日 - 1995年1月4日)はアメリカの人類学者。行動人類学(アクション人類学)の創始者であり、フォックス・プロジェクトと題した「行動人類学」研究と、学術誌『カレント・アン トロポロジー』の創刊で知られる。1935年にシカゴ大学で博士号を取得し、フレッド・エガンとともにアルフレッド・ラドクリフ=ブラウンの教え子であっ た。
Sol
Tax (30 October 1907 – 4 January 1995) was an American anthropologist.
He is best known for creating action anthropology and his studies of
the Meskwaki, or Fox, Indians, for "action-anthropological" research
titled the Fox Project, and for founding the academic journal Current
Anthropology. He received his doctorate from the University of Chicago
in 1935 and, together with Fred Eggan, was a student of Alfred
Radcliffe-Brown. |
ソ
ル・タックス(1907年10月30日 -
1995年1月4日)はアメリカの人類学者。行動人類学の創始者であり、フォックス・プロジェクトと題した「行動人類学」研究と、学術誌『カレント・アン
トロポロジー』の創刊で知られる。1935年にシカゴ大学で博士号を取得し、フレッド・エガンとともにアルフレッド・ラドクリフ=ブラウンの教え子であっ
た。 |
Early life Tax grew up in Milwaukee, Wisconsin. During his formative years he was involved in a number of social clubs. Among these was the Newsboys Republic with which his first encounter was when he was "arrested" for breaking their rules. Tax began his undergraduate education at the University of Chicago but had to leave for lack of funds. He returned to school at the University of Wisconsin–Madison, where he studied with Ralph Linton. He later earned a doctorate at the University of Chicago in 1935.[2] He joined the faculty of that institution in 1940 where he spent several decades teaching.[2] Tax was a mentor to noted anthropologist Joan Ablon at the University of Chicago. |
生い立ち タックスはウィスコンシン州ミルウォーキーで育った。少年時代、彼は多くの社交クラブに参加した。そのうちのひとつがニューズボーイズ・リパブリックで、 そのルールを破って "逮捕 "されたのが最初の出会いだった。タックスはシカゴ大学で学部教育を受け始めたが、資金不足のため退学せざるを得なかった。ウィスコンシン大学マディソン 校に復学し、ラルフ・リントンに師事した。その後、1935年にシカゴ大学で博士号を取得し[2]、1940年に同大学の教員となり、数十年にわたり教鞭 をとった[2]。タックスはシカゴ大学で著名な人類学者ジョーン・アブロンの指導を受けた。 |
Career He was the main organizer for the 1959 Darwin Centennial Celebration held at the University of Chicago. He was an organizer, along with the National Congress of American Indians, including Native American organizer Willard LaMere,[3] of the 1961 American Indian Chicago Conference. He assisted in authoring the resulting Statement of Indian Purpose, the first major statement of the policy of tribal self-determination. |
経歴 1959年にシカゴ大学で開催されたダーウィン100周年記念式典の主要主催者。ネイティブ・アメリカンのオーガナイザーであるウィラード・ラミア[3] を含む全米アメリカ・インディアン会議とともに、1961年のアメリカ・インディアン・シカゴ会議のオーガナイザーを務めた。その結果、部族自決の方針に 関する最初の主要な声明である「インディアンの目的に関する声明」の執筆に協力した。 |
Honors The American Anthropological Association presented to him and Bela Maday its Franz Boas award for exemplary service to anthropology in 1977. He was the association's president in 1959.[4][5] |
栄誉 アメリカ人類学会は1977年、人類学への模範的な貢献に対して、彼とベラ・マデイにフランツ・ボアズ賞を贈った。1959年には同協会の会長を務めた[4][5]。 |
Action Anthropology An example of Action Anthropology: the 1961 American Indian Chicago Conference (AICC) at the University of Chicago. Tax helped bring together members of 90 tribes. Photo by F. Peter Weil, courtesy of the NAES College Collection at the Northwestern University Libraries Sol Tax is known as a founder of "Action Anthropology", a school of anthropological thought that forwent the traditional doctrine of non-interference in favor of co-equal goals of "learning and helping" from studied cultures.[6] As an example, he was a lead organizer of the influential 1961 American Indian Chicago Conference (AICC).[3] The meeting brought together 460 American Indians from 90 tribes from June 13 to June 20, 1961, at the University of Chicago to help "all Indians of the whole nation to express their own views" and draft a shared "Declaration of Indian Purpose."[7] President John F. Kennedy received the declaration in a ceremony at the White House in 1962. The spirit of self-determination expressed in the document became a cornerstone of Native activism in the years that followed, including the Red Power movement and the expansion of Native American gaming.[8] In 1974, when the Chicago Native American Committee established the Native American Educational Services College (NAES College), Tax served on its original academic review committee. As the college grew, the academic review committee was converted into a board of directors in 1978. Tax accepted an invitation to join, and he served on the committee until 1993, not long before his death. NAES credited Tax with playing a "key role in helping define a vision of Indian higher education as the basis for community development in culturally relevant terms." Tax's particular contribution was the core idea of field projects in the NAES curriculum.[9] |
行動人類学 行動人類学の一例:1961年にシカゴ大学で開催されたアメリカン・インディアン・シカゴ会議(AICC)。税金により90部族のメンバーが集まった。写真提供:F. ピーター・ワイル、ノースウェスタン大学図書館NAESカレッジコレクション ソル・タックスは「行動人類学」の創始者として知られ、人類学思想の一派で、伝統的な不干渉の教義を捨て、研究対象文化から「学び、助ける」という対等な 目標を支持した[6]。その一例として、彼は影響力のある1961年のアメリカン・インディアン・シカゴ会議(AICC)の主要な主催者であった[3]。 [この会議では、1961年6月13日から6月20日まで、90の部族から460人のアメリカン・インディアンがシカゴ大学に集まり、「全米のすべてのイ ンディアンが自らの意見を表明」し、共有された「インディアンの目的宣言」を起草した[7]。この文書で表明された自決の精神は、レッド・パワー運動やネ イティブ・アメリカン・ゲーミングの拡大など、その後のネイティブ活動の礎石となった[8]。 1974年、シカゴ・ネイティブ・アメリカン委員会がネイティブ・アメリカン・エデュケーショナル・サービス・カレッジ(NAESカレッジ)を設立した 際、タックスは最初の学術審査委員会の委員を務めた。カレッジの成長に伴い、1978年に学術検討委員会は理事会に変更された。タックスはその招きに応 じ、亡くなる直前の1993年まで委員を務めた。NAESは、「インディアンの高等教育が、文化的に適切な意味での地域開発の基礎となるというビジョンを 明確にする上で、重要な役割を果たした」とタックスを評価している。タックスが特に貢献したのは、NAESのカリキュラムにおけるフィールドプロジェクト という核となる考え方であった[9]。 |
Works (1937, revised 1955) contributions to Social Anthropology of North American Tribes, ed. by Fred Eggan. Chicago: University of Chicago Press. Rubinstein, Robert A., ed. 2001. Doing Fieldwork: The Correspondence of Robert Redfield and Sol Tax, New Brunswick, NJ: Transaction Books. (1953, revised 1972) Penny Capitalism; a Guatemalan Indian economy ISBN 978-0-374-97785-6. Tax is said to have coined the term 'Penny capitalism'.[10] (1988) Pride and Puzzlement: A Retro-introspective Record of 60 Years of Anthropology Annual Review of Anthropology |
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Bronislaw Malinowski Award Sol Tax Distinguished Service Award |
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Frederick Russell Eggan (September
12, 1906, in Seattle, Washington – May 7, 1991) was an American
anthropologist best known for his innovative application of the
principles of British social anthropology to the study of Native
American tribes. He was the favorite student of the British social
anthropologist A. R. Radcliffe-Brown during Radcliffe-Brown's years at
the University of Chicago. His fieldwork was among Pueblo peoples in
the southwestern U.S. Eggan later taught at Chicago himself. His
students there included Sol Tax. His best known works include his edited volume Social Anthropology of North American Tribes (1937) and The American Indian (1966). His wife, Dorothy Way Eggan (1901–1965), whom he married in 1939, was also an anthropologist. |
フレデリック・ラッセル・エガン
(1906年9月12日、ワシントン州シアトル -
1991年5月7日)は、イギリスの社会人類学の原理をネイティブ・アメリカン部族の研究に革新的に応用したことで知られるアメリカの人類学者である。ラ
ドクリフ=ブラウンがシカゴ大学に在籍していた頃、彼はイギリスの社会人類学者A.R.ラドクリフ=ブラウンの愛弟子だった。彼のフィールドワークは、ア
メリカ南西部のプエブロ族の間で行われた。彼の教え子にはソル・タックスがいる。 代表作に編著『Social Anthropology of North American Tribes』(1937年)、『The American Indian』(1966年)などがある。 1939年に結婚した妻のドロシー・ウェイ・エガン(Dorothy Way Eggan, 1901-1965)も人類学者であった。 |
Introduction Frederick Eggan[1] was a North American anthropologist in the 20th century and part of the anthropology department at the University of Chicago. He is a world-renowned social anthropologist, most famous for his works in the Southwest involving the Hopi Indians and many of the social changes that take place within the Western Pueblos. Ernest L. Schusky[2] claims Fred Eggan is a founder of modern American anthropoly's eclectic approach, which combines the functionalism of Radcliffe-Brown with the historical approach of Franz Boas. In a paper titled “Among the Anthropologist,” Eggan answers a question posed by Margaret Mead: “Shouldn’t we all be branches of one human science?”[3] Eggan states that anthropology should center on man and his works, while providing a spectrum of specialized fields which interlock with those of the social and behavioral sciences. |
はじめに フレデリック・エガン[1]は20世紀の北米人類学者であり、シカゴ大学の人類学部門の一員であった。彼は世界的に有名な社会人類学者であり、ホピ・イン ディアンと西部のプエブロの中で起こる社会変化の多くに関わる南西部での業績で最も有名である。アーネスト・L・シュスキー[2]は、フレッド・エガンは ラドクリフ=ブラウンの機能主義とフランツ・ボースの歴史的アプローチを組み合わせた現代アメリカ人類学の折衷的アプローチの創始者であると主張してい る。人類学者の間で」と題された論文の中で、エガンはマーガレット・ミードが投げかけた質問に答えている: 「エガンは、人類学は人間とその作品を中心に据えるべきであり、同時に社会科学や行動科学と連動する専門分野のスペクトルを提供すべきであると述べてい る。 |
Background Frederick Eggan was born in Seattle, Washington, on September 12, 1906, to Alfred Eggan and Olive Smith. Eggan earned his master's degree in psychology with a minor in anthropology from the University of Chicago in the early 20th century.[1] He received his PhD in anthropology from the same university several years later with a doctoral thesis entitled “Social Organization of the Western Pueblos” analyzing the social organization of Pueblo Indians in the Southwest. Fred was an active member in the discipline of anthropology at a critical time when new technologies and methods were being invented for archeological purposes. He mentions these innovations in his paper on “Social Anthropology and the Method of Controlled Comparison.” [4] He speaks of the new aids to anthropological research such as radiocarbon dating, genetics, and the experimental method which are just a few of the many rapid technological advances that had taken place to aid the discipline in this time. Eggan married Dorothy Way in 1938;[5] she was also an anthropologist of the Hopi.[6] Fred died in his house in Santa Fe, New Mexico from heart failure on May 7, 1991; he was 84. |
生い立ち フレデリック・エガンは1906年9月12日、アルフレッド・エガンとオリーブ・スミスの間にワシントン州シアトルで生まれた。エガンは20世紀初頭にシ カゴ大学で人類学を副専攻とする心理学の修士号を取得し[1]、数年後に同大学で人類学の博士号を取得した。博士論文は「Social Organization of the Western Pueblos(西部プエブロの社会組織)」と題し、南西部のプエブロ・インディアンの社会組織を分析した。フレッドは、考古学のために新しい技術や方法 が発明された重要な時期に、人類学の分野で活躍した。彼は "社会人類学と対照比較の方法 "に関する論文の中で、これらの革新について言及している。[彼は、放射性炭素年代測定法、遺伝学、実験法など、人類学的研究のための新しい補助について 述べている。エガンは1938年にドロシー・ウェイと結婚し[5]、彼女もまたホピ族の人類学者であった[6]。フレッドは1991年5月7日、心不全の ためニューメキシコ州サンタフェの自宅で死去。 |
Employment history [1] Fred Eggan served as chairman at the University of Chicago of the department of anthropology; he was also president of the American Anthropological Association. He was also employed as a [5] professor of psychology, sociology, and history at Wentworth Junior College and Military Academy in Missouri before he obtained his PhD. Eggan also worked as a research assistant to Radcliffe-Brown at the University of Chicago, researching the social organization of Native American tribes.[7] During his time teaching at the University of Chicago, Frederick held several positions. He was employed as an assistant professor (1940–1942), an associate professor (1942–1948), and professor (1948–1963). Fred retired from teaching in 1974. He addressed the connection between anthropology and the educational system in the following terms “Anthropology and education should have close working relations.[8] Educators are occupied by the task of keeping the operations going, particularly in this period of changing models, and have little time or opportunity to step outside their educational institutions and them as a system in the society as a whole. He was also the [5] director of the Philippine Studies Program at the University of Chicago.[6] Eggan also held a prominent position for the Philippine government during World War II as chief of research. |
職歴 [1] フレッド・エガンはシカゴ大学の人類学部長を務め、アメリカ人類学会の会長も務めた。また、博士号を取得する前は、ミズーリ州のウェントワース・ジュニ ア・カレッジおよび陸軍士官学校で心理学、社会学、歴史学の[5]教授を務めていた。シカゴ大学では、ラドクリフ=ブラウンの助手を務め、アメリカ先住民 の社会組織について研究していた[7]。助教授(1940-1942年)、准教授(1942-1948年)、教授(1948-1963年)。1974年に 教職を退いた。彼は人類学と教育システムとの関連について、次のように述べている。「人類学と教育は緊密な協力関係を持つべきである[8]。 教育者は、特にモデルが変化しているこの時代においては、事業を継続させることで精一杯であり、教育機関や社会全体のシステムとしての教育機関の外に出る 時間や機会はほとんどない。彼はまた、シカゴ大学のフィリピン研究プログラムのディレクターでもあった[5]。 |
Awards and honors [1] Frederick Eggan was president of the American Anthropological Association from 1953 to 1954.[9] He was also awarded the Weatherhead Resident Scholar in 1979 by the School for Advanced Research for his work entitled “The Great Basic Background of Hopi Culture History.[10] He also received the Viking Fund medal in 1956. Towards the end of Frederick Eggan’s career in the 1960s,[7] he was elected to the American Philosophical Society, American Academy of Arts and Sciences, as well as to the National Academy of Sciences. |
受賞歴 [1] フレデリック・エガンは1953年から1954年までアメリカ人類学会の会長であった[9]。また1979年には「ホピ文化史の偉大な基本的背景」と題さ れた研究により、高等研究大学院からウェザーヘッド・レジデント・スカラーを授与された[10]。1956年にはバイキング基金メダルも授与された。 1960年代のフレデリック・エガンのキャリアの終わりには、アメリカ哲学協会、アメリカ芸術科学アカデミー、全米科学アカデミーの会員に選出された [7]。 |
Key field work Frederick Eggan has participated in several field studies at many different locations.[7] Some of these sites include: Santa Fe where he lived with the Hopi Indians for a summer (1932), Mississippi and Oklahoma where his research was focused on primarily the Choctaw, Cheyenne, and Arapaho Indians (1933), and the Northern Philippines where he studied social changes in the Ifugao, Bontok, Tinguian, and Ilocano Indians (1934–1935). Research emphasis [11] Eggan’s research has been primarily focused on “Native American kinship and social systems”, making use of [12] archeological, linguistic, and general ethnographic evidence. With his work in North America,[7] Eggan attempted to create a theory to illuminate Boasian empiricism, which was a theory developed by Franz Boas that [13] all knowledge was derived from sense-experience. Eggan's work in Santa Fe analyzed each Western Pueblo social structure and compared and contrasted them to the Eastern Pueblos. His most important contribution to archeology, and possibly anthropology in general, was his [7] demonstrations how the variations currently observed in the Pueblo social structures are related to cultural adaptations to ecological niches. Eggan's time spent studying the Cheyenne and Arapaho served as a basis for one of his most famous works, “Social Anthropology and the Method of Controlled Comparison.” [7] He demonstrated how it was possible for the Cheyenne to change from a predominantly agricultural based lineage type kinship system to a system that was predominantly nomadic involving a heavy dependence on hunting and gathering in bands to increase their efficiency.[7] Eggan theorized from his extensive research that this was a result of being forced by other tribes onto the Plains out of their land, which was in present-day Minnesota. The result of Eggan's work in the Philippines can be found in his paper on “Cultural Drift and Social Change.” It is in this paper that he claims [14] as one travels from the interior down to the coast, there are patterned series of changes in a definite direction in many important cultural institutions such as social, political, economic, and religious. |
主なフィールドワーク フレデリック・エガンは、さまざまな場所でのフィールド調査に参加した[7]: ホピ・インディアンとひと夏を共にしたサンタフェ(1932年)、主にチョクトー、シャイアン、アラパホ・インディアンを研究対象としたミシシッピとオク ラホマ(1933年)、イフガオ、ボントク、ティンギアン、イロカノ・インディアンの社会変化を研究したフィリピン北部(1934-1935年)などであ る。 研究の重点 [11]エガンの研究は主に「アメリカ先住民の親族関係と社会システム」に重点を置いており、考古学的、言語学的、一般的な民俗学的証拠[12]を利用し ている。北米での研究によって、エガンはボアス経験主義を照らし出す理論を構築しようと試みた[7]。ボアス経験主義とは、フランツ・ボアス[13]に よって展開された理論であり、すべての知識は感覚的経験に由来するというものであった。サンタフェでのエガンの仕事は、西プエブロの各社会構造を分析し、 東プエブロと比較対照した。考古学、そしておそらく人類学全般に対する彼の最も重要な貢献は、プエブロの社会構造に現在観察されるバリエーションが、生態 学的ニッチに対する文化的適応とどのように関連しているかを実証したことである[7]。エガンがシャイアンとアラパホの研究に費やした時間は、彼の最も有 名な著作のひとつである "Social Anthropology and the Method of Controlled Comparison"[7]の基礎となった。[7]彼は、シャイアン族が農耕を主体とする血統型の親族制度から、効率を高めるために狩猟と採集に大きく 依存する遊牧を主体とする制度へと変化することがいかに可能であったかを実証した。エガンのフィリピンでの研究の成果は、"Cultural Drift and Social Change"(文化の漂流と社会の変化)という論文に見ることができる。この論文の中で彼は、[14]内陸部から海岸部へと下っていくにつれて、社会 的、政治的、経済的、宗教的といった多くの重要な文化的制度において、明確な方向性を持ったパターン化された一連の変化が見られると主張している。 |
Selected papers Eggan, Fred (1934). "The Maya Kinship System and Cross-Cousin Marriage". American Anthropologist. 36 (2): 188–202. doi:10.1525/aa.1934.36.2.02a00050. JSTOR 661687. Ed. Social Anthropology of North American Tribes. Chicago: University of Chicago Press. The Cheyenne and Arapaho kinship systems. In Social Anthropology of North American Tribes, ed. F. Eggan, pp. 35–95. Chicago: University of Chicago Press. Eggan, Fred (1937). "Historical Changes in the Choctaw Kinship System". American Anthropologist. 39 (1): 34–52. doi:10.1525/aa.1937.39.1.02a00040. JSTOR 662072. Eggan, Fred (1941). "Some Aspects of Culture Change in the Northern Philippines". American Anthropologist. 43 (1): 11–18. doi:10.1525/aa.1941.43.1.02a00030. JSTOR 662983. The Hopi and the lineage principle. In Social Structure: Studies Presented to A.R. Radcliffe-Brown, ed. M. Fortes, pp. 121–144. Oxford: Clarendon Press. Social Organization of the Western Pueblos. Chicago: University of Chicago Press. The ethnological cultures and their archaeological backgrounds. In Archaeology of the Eastern United States, ed. J. B. Griffin, pp. 35–45. Chicago: University of Chicago Press. Eggan, Fred (October 1954). "Social Anthropology and the Method of Controlled Comparison". American Anthropologist. 56 (5): 743–763. doi:10.1525/aa.1954.56.5.02a00020. Ed. Social Anthropology of North American Tribes. Chicago: University of Chicago Press. 2nd edition. Social anthropology: methods and results. In Social Anthropology of North American Tribes, ed. F. Eggan, pp. 485–551. Chicago: University of Chicago Press. Eggan, Fred (1956). "Ritual Myths among the Tinguian". The Journal of American Folklore. 69 (274): 331–339. doi:10.2307/536339. JSTOR 536339. With W. L. Warner. A. R. Radcliffe-Brown, 1881–1955. Am. Anthropol. 58:544–547. Glottochronology: a preliminary appraisal of the North American data. In Proceedings, 32nd International Congress of Americanists, pp. 645–653. Copenhagen: Munksgaard. With R. H. Lowie. Kinship terminologies. Encyclopædia Britannica vol. 13, pp. 407–409. Eggan, Fred (1963). "Cultural Drift and Social Change". Current Anthropology. 4 (4): 347–355. doi:10.1086/200393. JSTOR 2739890. S2CID 144853174. Alliance and descent in a western Pueblo society. In Process and Pattern in Culture, ed. R. Manners, pp. 175–184. Chicago: Aldine Press. The American Indian: Perspectives for the Study of Social Change. Chicago: Aldine Press. From history to myth: a Hopi example. In Studies in Southwestern Ethnolinguistics, ed. D. Hymes, pp. 33–53. The Hague: Mouton. Lewis Henry Morgan's Systems: a reevaluation. In Kinship Studies in the Morgan Centennial Year, ed. P. Reining, pp. 1–16. Washington, D.C.: Anthropological Society of Washington. Eggan, Fred (October 1974). "Among the Anthropologists". Annual Review of Anthropology. 3 (1): 1–20. doi:10.1146/annurev.an.03.100174.000245. S2CID 146647130. Pueblos: introduction. In Handbook of the North American Indians, Vol. 9: Southwest, ed. A. Ortiz, pp. 224–235. Washington, D.C.: Smithsonian Institution Press. With T. N. Pandey. Zuni history: 1850–1970. In Handbook of North American Indians, Vol. 9: Southwest, ed. A. Ortiz, pp. 474–484. Washington, D.C.: Smithsonian Institution Press. Beyond the bicentennial: the future of the American Indian in the perspectives of the past. J. Anthropol. Res. 34:161–180. Shoshone kinship structures and their significance for anthropological theory. J. Steward Anthropol. Soc. 11:165–193. Comparative social organization. In Handbook of North American Indians, Vol. 10: Southwest, ed. A. Ortiz, pp. 723–743. Washington, D.C.: Smithsonian Institution Press. Eggan, Fred (1941). "Some Aspects of Culture Change in the Northern Philippines". American Anthropologist. 43 (1): 11–18. doi:10.1525/aa.1941.43.1.02a00030. JSTOR 662983. |
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https://en.wikipedia.org/wiki/Fred_Eggan |
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