はじめによんでください

トランス状態

Trance, a state of semi-consciousness, or Altered state of consciousness, ASC.

John Collier's "priestess of the oracle at ancient Delphi"

池田光穂

☆ トランス状態とは、人が自意識を持たず、外部からの刺激にまったく無反応であるか(それにもかかわらず、目的を追求し実現することができる)、トランス状 態を誘導した人(もしいれば)の指示に選択的に反応する半意識状態のことである。恍惚状態は、不随意的に、また禁じられずに起こることもある。

意識変容状態あるいは変性意識状態(ASC)とは、変容した精神状態または精神変容とも呼ばれ、通常の覚醒状態とは著しく異なる状態のことである。 1892年までには、この表現は催眠に関連して使用されていたが、催眠がその現代的な定義に従ってASCとして識別されるべきかどうかについては議 論が続いている。しかし、1904年にマックス・メールハウスが学会で発表した事例[3]は、てんかんに関連していたため、明確にASCと特定され、現在 も使用されている。学術的には、この表現は早くも1966年にアーノルド・M・ルートヴィヒによって使用され、1969年にチャールズ・タートに よって一般的に使用されるようになった。同義語は「意識変性状態」である。

Trance is a state of semi-consciousness in which a person is not self-aware and is either altogether unresponsive to external stimuli (but nevertheless capable of pursuing and realizing an aim) or is selectively responsive in following the directions of the person (if any) who has induced the trance. Trance states may occur involuntarily and unbidden.

The term trance may be associated with hypnosis, meditation, magic, flow, prayer, psychedelic drugs, and altered states of consciousness.
ト ランス状態とは、人が自意識を持たず、外部からの刺激にまったく無反応であるか(それにもかかわらず、目的を追求し実現することができる)、トランス状態 を誘導した人(もしいれば)の指示に選択的に反応する半意識状態のことである。恍惚状態は、不随意的に、また禁じられずに起こることもある。

トランス状態という用語は、催眠、瞑想、魔術、フロー、祈り、サイケデリック・ドラッグ、意識の変容状態などと関連付けられることがある。
Etymology
Trance in its modern meaning comes from an earlier meaning of "a dazed, half-conscious or insensible condition or state of fear", via the Old French transe "fear of evil", from the Latin transīre "to cross", "pass over".[1]
語源現代の意味でのトランスは、ラテン語のtransīre「横切る」「通り過ぎる」に由来する古フランス語のtranse「邪悪なものへの恐れ」を経て、「恐怖の朦朧とした、半意識的な、あるいは無感覚な状態」という以前の意味に由来する[1]。
Working models
Wier, in his 1995 book, Trance: from magic to technology, defines a simple trance (p. 58) as a state of mind being caused by cognitive loops where a cognitive object (a thought, an image, a sound, an intentional action) repeats long enough to result in various sets of disabled cognitive functions. Wier represents all trances (which include sleep and watching television) as taking place on a dissociated trance plane where at least some cognitive functions such as volition are disabled; as is seen in what is typically termed a 'hypnotic trance'.[2] With this definition, meditation, hypnosis, addictions and charisma are seen as being trance states. In Wier's 2007 book, The Way of Trance, he elaborates on these forms, adds ecstasy as an additional form and discusses the ethical implications of his model, including magic and government use which he terms "trance abuse".

John Horgan in Rational Mysticism (2003) explores the neurological mechanisms and psychological implications of trances and other mystical manifestations. Horgan incorporates literature and case-studies from a number of disciplines in this work: chemistry, physics, psychology, radiology, and theology.
作業モデル
ウィアーは1995年の著書『トランス:魔術からテクノロジーへ』(Trance: from magic to technology)の中で、単純なトランス状態(p.58)を、認知対象(思考、イメージ、音、意図的な行動)が十分に長く繰り返され、その結果、さ まざまな認知機能が無効化される認知ループによって引き起こされる心の状態と定義している。ウィアーは、一般的に「催眠トランス」と呼ばれるものに見られ るように、すべてのトランス状態(睡眠とテレビ鑑賞を含む)が、意志などの少なくともいくつかの認知機能が無効化された解離トランス平面上で起こっている と表現している[2]。この定義によれば、瞑想、催眠、依存症、カリスマはトランス状態であるとみなされる。2007年に出版されたウィアーの著書『トラ ンスの道』では、これらの形態をさらに詳しく説明し、エクスタシーを追加的な形態として加え、彼が「トランスの乱用」と呼ぶ魔術や政府の使用など、彼のモ デルの倫理的な意味合いについて論じている。

ジョン・ホーガンは『理性的神秘主義』(2003年)の中で、トランスやその他の神秘的現象の神経学的メカニズムと心理学的意味を探求している。ホーガンはこの著作の中で、化学、物理学、心理学、放射線学、神学といった多くの学問分野の文献や事例研究を取り入れている。
Trance states

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Trance conditions include all the different states of mind, emotions, moods, and daydreams that human beings experience. All activities which engage a human involve the filtering of information coming into sense modalities, and this influences brain functioning and consciousness. Therefore, trance may be understood as a way for the mind to change the way it filters information in order to provide more efficient use of the mind's resources.

Trance states may also be accessed or induced by various modalities and are considered by some people to be a way of accessing the unconscious mind for the purposes of relaxation, healing, intuition, and inspiration. There is an extensive documented history of trance as evidenced by the case-studies of anthropologists and ethnologists and associated and derivative disciplines. Principles of trance are being explored and documented as are methods of trance induction. Mind functioning during trance and benefits of trance states are being explored by medical and scientific inquiry.[3][4] Many traditions and rituals employ trance. Trance also has a function in religion and mystical experience.

Castillo (1995) states that: "Trance phenomena result from the behavior of intense focusing of attention, which is the key psychological mechanism of trance induction. Adaptive responses, including institutionalized forms of trance, are 'tuned' into neural networks in the brain and depend to a large extent on the characteristics of culture. Culture-specific organizations exist in the structure of individual neurons and in the organizational formation of neural networks."[5]

Hoffman (1998: p. 9) states that: "Trance is still conventionally defined as a state of reduced consciousness, or a somnolent state. However, the more recent anthropological definition, linking it to 'altered states of consciousness' (Charles Tart), is becoming increasingly accepted."[6]

Hoffman (1998, p. 9) asserts that: "...the trance state should be discussed in the plural, because there is more than one altered state of consciousness significantly different from everyday consciousness."[6]
トランス状態

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トランス状態には、人間が経験するさまざまな精神状態、感情、気分、白昼夢のすべてが含まれる。人間に関わるすべての活動は、感覚モダリティに入ってくる 情報のフィルタリングに関与しており、これが脳の働きや意識に影響を与える。したがって、トランス状態とは、心のリソースをより効率的に使うために、心が 情報をろ過する方法を変える方法として理解することができる。

トランス状態はまた、さまざまな方法でアクセスしたり誘発したりすることができ、リラクゼーション、ヒーリング、直感、インスピレーションを目的として無 意識にアクセスする方法だと考える人もいる。トランス状態については、人類学者や民族学者、また関連する学問分野や派生する学問分野の事例研究によって証 明されているように、広範囲にわたって記録された歴史がある。トランス誘導の方法と同様に、トランスの原理も探求され、文書化されつつある。多くの伝統や 儀式がトランス状態を用いている[3][4]。トランス状態はまた、宗教や神秘体験においても機能している。

Castillo(1995)は次のように述べている: 「トランス現象は強い注意の集中という行動から生じるが、これはトランス誘導の重要な心理学的メカニズムである。制度化されたトランスの形態を含む適応反 応は、脳の神経ネットワークに『調整』されており、文化の特性に大きく依存している。文化特有の組織は、個々のニューロンの構造にも、神経ネットワークの 組織形成にも存在する」[5]。

Hoffman (1998: p. 9)は次のように述べている: 「トランス状態とは、従来は意識が低下した状態、あるいは傾眠状態として定義されてきた。しかし、『意識の変容状態』(チャールズ・タルト)と結びつけ る、より最近の人類学的な定義が受け入れられつつある」[6]。

Hoffman (1998, p. 9)は次のように主張している: 「...トランス状態は複数形で論じられるべきであり、日常的な意識とは著しく異なる意識変容状態が複数存在するからである」[6]。
History
Mystics
As the mystical experience of mystics generally entails direct connection, communication and communion with the divine; trance and cognate experience are endemic. (see Yoga, Sufism, Shaman, Umbanda, Crazy Horse, etc.)

As shown by Jonathan Garb,[7] trance techniques also played a role in Lurianic Kabbalah, the mystical life of the circle of Moshe Hayyim Luzzatto and Hasidism.

Military
Joseph Jordania proposed the term "battle trance" in 2011 for a mental state when combatants do not feel fear and pain, and they lose their individual identity and acquire a collective identity.[8]

Christian mystics
Many Christian mystics are documented as having experiences that may be considered as cognate with trance, such as: Hildegard of Bingen, John of the Cross, Meister Eckhart, Saint Theresa (as seen in the Bernini sculpture), and Francis of Assisi.

Mesmer and the origin of hypnotherapy
Mesmer, an influential but discredited promoter of trance states and their curative powers.
Milton Erickson, the founder of hypnotherapy who introduced trance and hypnosis to orthodox medicine and psychotherapy—hypnosis here is something different from traditional clinical hypnosis.
Trance in American Christianity
Taves (1999) charts the synonymic language of trance in the American Christian traditions: power or presence or indwelling of God, or Christ, or the Spirit, or spirits. Typical expressions include "the indwelling of the Spirit" (Jonathan Edwards), "the witness of the Spirit" (John Wesley), "the power of God" (early American Methodists), being "filled with the Spirit of the Lord" (early Adventists; see charismatic Adventism), "communing with spirits" (Spiritualists), "the Christ within" (New Thought), "streams of holy fire and power" (Methodist holiness), "a religion of the Spirit and Power" (the Emmanuel Movement), and "the baptism of the Holy Spirit" (early Pentecostals). (Taves, 1999: 3)

Trance and Anglo-American Protestants
Taves (1999) well-referenced book on trance charts the experience of Anglo-American Protestants and those who left the Protestant movement beginning with the transatlantic awakening in the early 18th century and ending with the rise of the psychology of religion and the birth of Pentecostalism in the early 20th century. This book focuses on a class of seemingly involuntary acts alternately explained in religious and secular terminology. These involuntary experiences include uncontrolled bodily movements (fits, bodily exercises, falling as dead, catalepsy, convulsions); spontaneous vocalizations (crying out, shouting, speaking in tongues); unusual sensory experiences (trances, visions, voices, clairvoyance, out-of-body experiences); and alterations of consciousness and/or memory (dreams, somnium, somnambulism, mesmeric trance, mediumistic trance, hypnosis, possession, alternating personality) (Taves, 1999: 3).


歴史
神秘主義者
神秘主義者の神秘体験は、一般的に神との直接的な接続、コミュニケーション、交感を伴うため、トランスと同類の体験が一般的である。(ヨガ、スーフィズム、シャーマン、ウンバンダ、クレイジー・ホースなどを参照)。

ジョナサン・ガーブが示したように[7]、トランスの技法はルリアニック・カバラ、モシェ・ハイム・ルザットのサークルの神秘的生活、ハシディズムにおいても役割を果たした。

軍事
ジョセフ・ジョルダニアは2011年に、戦闘員が恐怖や苦痛を感じず、個人のアイデンティティを失い、集団のアイデンティティを獲得する精神状態を「戦闘トランス」と呼ぶことを提唱した[8]。

キリスト教神秘主義者
キリスト教神秘主義者の多くは、トランス状態と同義と考えられるような体験をしたと記録されている: 例えば、ビンゲンのヒルデガルト、十字架のヨハネ、マイスター・エックハルト、聖テレジア(ベルニーニの彫刻に見られる)、アッシジのフランチェスコなどである。

メスメルと催眠療法の起源
メスマーは、トランス状態とその治癒力について、影響力はあったが信用されなかった推進者である。
催眠療法の創始者であるミルトン・エリクソンは、トランスと催眠を正統派の医学と心理療法に導入した。
アメリカのキリスト教におけるトランス
Taves (1999)は、アメリカのキリスト教の伝統におけるトランスの類義語を図表にまとめている。典型的な表現としては、「御霊の内在」(ジョナサン・エド ワーズ)、「御霊の証し」(ジョン・ウェスレー)、「神の力」(初期アメリカン・メソジスト)、「主の御霊に満たされる」(初期アドベンティスト; カリスマ的アドベンティズムを参照)、「霊との交わり」(スピリチュアリスト)、「内なるキリスト」(ニューソート)、「聖なる火と力の流れ」(メソジス トのホーリネス)、「霊と力の宗教」(エマニュエル運動)、「聖霊のバプテスマ」(初期のペンテコステ派)。(Taves, 1999: 3)

トランスと英米プロテスタント
Taves(1999)のトランスに関する参考文献の多い本は、18世紀初頭の大西洋横断的覚醒から始まり、20世紀初頭の宗教心理学の台頭とペンテコス テ派の誕生に至るまで、英米のプロテスタントとプロテスタント運動から離脱した人々の経験を描いている。本書は、宗教的用語と世俗的用語で交互に説明され る、一見不随意的な行為の一群に焦点を当てている。これらの不随意体験には、制御不能な身体運動(発作、体操、死んだように倒れる、カタレプシー、痙 攣)、自発的な発声(泣き叫ぶ、叫ぶ、異言で話す)、異常な感覚体験(トランス、幻視、声、透視、体外離脱)、意識および/または記憶の変化(夢、体温、 体動、メスメリック・トランス、霊媒的トランス、催眠、憑依、交代人格)などが含まれる(Taves, 1999: 3).


Trance induction and sensory modality
Trance-like states are often interpreted as religious ecstasy or visions and can be deliberately induced using a variety of techniques, including prayer, religious rituals, meditation, pranayama (breathwork or breathing exercises), physical exercise, sexual intercourse, music, dancing, sweating (e.g. sweat lodge), fasting, thirsting, and the consumption of psychotropic drugs such as cannabis. Sensory modality is the channel or conduit for the induction of the trance. Sometimes an ecstatic experience takes place in occasion of contact with something or somebody perceived as extremely beautiful or holy. It may also happen without any known reason. The particular technique that an individual uses to induce ecstasy is usually one that is associated with that individual's particular religious and cultural traditions. As a result, an ecstatic experience is usually interpreted within the context of a particular individual's religious and cultural traditions. These interpretations often include statements about contact with supernatural or spiritual beings, about receiving new information as a revelation, also religion-related explanations of subsequent change of values, attitudes, and behavior (e.g. in case of religious conversion).

Benevolent, neutral and malevolent trances may be induced (intentionally, spontaneously and/or accidentally) by different methods:

Auditory: driving through the sense of hearing by chanting, auditory story telling, mantra, overtone singing, drumming, music, etc.;
Disciplines: Yoga, Sufism, Surat Shabd Yoga; meditation;
Gustatory: driving through the sense of taste and indigestion; including: starvation, herbs, hallucinogens, and drugs. As the intake of food and beverage entails intra-bodily chemical reactions through digestion, some infer that all food may be considered medicine or drugs and therefore contribute to the induction of discernible psycho-physical states (see Ancient Medicine). Trance states can be attained through the ingestion of psychoactive drugs, particularly psychedelics, such as cannabis, ketamine, LSD, peyote, psilocybin mushrooms, DMT, and MDMA;
Kinesthetic: driving through the sense of feeling and movement through the kinesphere by ecstatic dance, story telling by movement, mudra, embodying rituals, yoga, breathwork, oxygen deprivation, sexual stimulation etc.;
Miscellaneously: traumatic accident, sleep deprivation, nitrogen narcosis (deep diving), fever, by the use of a sensory deprivation tank or mind-control techniques, hypnosis, meditation, prayer;
Naturally occurring: dreams, lucid dreams, euphoria, ecstasy, psychosis as well as purported premonitions, out-of-body experiences, and channeling;
Olfactory: driving via scent through the sense of smell by perfume, pheromones, incense, flowers, pollen, indeed any scent for which we have an association or memory, etc.;
Photic or Visual: driving through the sense of sight by yantra, visual story telling, mandala, cinema, theater, art, architecture, beauty, strobe lights, form constants, symmetry.
Auditory driving and auditory art
Charles Tart provides a useful working definition of auditory driving. It is the induction of trance through the sense of hearing. Auditory driving works through a process known as entrainment.[9][10]

The usage of repetitive rhythms to induce trance states is an ancient phenomenon. Throughout the world, shamanistic practitioners have been employing this method for millennia. Anthropologists and other researchers have documented the similarity of shamanistic auditory driving rituals among different cultures.

Said simply, entrainment is the synchronization of different rhythmic cycles. Breathing and heart rate have been shown to be affected by auditory stimulus, along with brainwave activity. The ability of rhythmic sound to affect human brainwave activity, especially theta brainwaves, is the essence of auditory driving, and is the cause of the altered states of consciousness that it can induce.[11]

Visual driving and visual art
Nowack and Feltman published an article entitled "Eliciting the Photic Driving Response" which states that the EEG photic driving response is a sensitive neurophysiological measure which has been employed to assess chemical and drug effects, forms of epilepsy, neurological status of Alzheimer's patients, and physiological arousal. Photic driving also impacts upon the psychological climate of a person by producing increased visual imagery and decreased physiological and subjective arousal. In this research by Nowack and Feltman, all participants reported increased visual imagery during photic driving, as measured by their responses to an imagery questionnaire.

Dennis Wier[12] states that over two millennia ago Ptolemy and Apuleius found that differing rates of flickering lights affected states of awareness and sometimes induced epilepsy. Wier also asserts that it was discovered in the late 1920s that when light was shined on closed eyelids it resulted in an echoing production of brainwave frequencies. Wier also opined that in 1965 Grey employed a stroboscope to project rhythmic light flashes into the eyes at a rate of 10–25 Hz (cycles per second). Grey discovered that this stimulated similar brainwave activity.

Research by Thomas Budzynski, Oestrander et al., in the use of brain machines suggest that photic driving via the suprachiasmatic nucleus and direct electrical stimulation and driving via other mechanisms and modalities, may entrain processes of the brain facilitating rapid and enhanced learning, produce deep relaxation, euphoria, an increase in creativity, and problem solving propensity may be associated with enhanced concentration and accelerated learning. The theta range and the border area between alpha and theta has generated considerable research interest.

Kinesthetic driving and somatic art
Charles Tart provides a useful working definition of kinesthetic driving. It is the induction of trance through the sense of touch, feeling, or emotions. Kinesthetic driving works through a process known as entrainment.

The rituals practiced by some athletes in preparing for contests are dismissed as superstition, but this is a device of sport psychologists to help them to attain an ecstasy-like state. Joseph Campbell had a peak experience whilst running. Roger Bannister on breaking the four-minute mile (Cameron, 1993: 185): "No longer conscious of my movement, I discovered a new unity with nature. I had found a new source of power and beauty, a source I never dreamt existed." Roger Bannister later became a distinguished neurologist.

Mechanisms and disciplines that include kinesthetic driving may include: dancing, walking meditation, yoga and asana, mudra, juggling, poi (juggling), etc.

Sufism (the mystical branch of Islam) has theoretical and metaphoric texts regarding ecstasy as a state of connection with Allah. Sufi practice rituals (dhikr, sema) use body movement and music to achieve the state.
トランス状態の誘発と感覚モダリティ
トランスに似た状態は、宗教的なエクスタシーやビジョンとして解釈されることが多く、祈り、宗教的儀式、瞑想、プラナヤマ(呼吸法や呼吸法)、身体運動、 性交渉、音楽、ダンス、発汗(汗蒸幕など)、絶食、渇き、大麻などの向精神薬の摂取など、さまざまな手法を用いて意図的に誘導することができる。感覚モダ リティは、トランス状態を誘発するためのチャネルや導管である。恍惚体験は、非常に美しいと感じられたり、聖なるものと感じられたりしたときに起こること もある。また、何の理由もなく起こることもある。個人が恍惚状態を誘発するために用いる特定の技法は、通常、その個人の特定の宗教的・文化的伝統に関連し たものである。その結果、恍惚体験は通常、特定の個人の宗教的・文化的伝統の文脈の中で解釈される。このような解釈には、超自然的な存在や霊的な存在との 接触、啓示として新しい情報を受け取ったこと、その後の価値観や態度、行動の変化に関する宗教関連の説明(宗教的改宗の場合など)が含まれることが多い。

善意的、中立的、悪意的なトランスは、(意図的、自発的、偶発的に)さまざまな方法で誘発される:

聴覚的なもの:詠唱、聴覚的な語り、マントラ、倍音歌唱、太鼓、音楽などによる聴覚を通した誘導;
学問: ヨーガ、スーフィズム、スラート・シャブド・ヨーガ、瞑想;
味覚:味覚を刺激し、消化不良を引き起こす。食べ物や飲み物の摂取は、消化による体内化学反応を伴うため、すべての食べ物は薬やドラッグと考えられ、識別 可能な精神物理的状態の誘発に寄与すると推論する人もいる(古代医学を参照)。トランス状態は、精神作用のある薬物、特に大麻、ケタミン、LSD、ペヨー テ、シロシビン・マッシュルーム、DMT、MDMAなどのサイケデリックな薬物を摂取することで得られる;
運動感覚:恍惚としたダンス、動きによる語り、ムドラ、儀式の具現化、ヨガ、呼吸法、酸素欠乏、性的刺激などによる、運動感覚を通した感覚と動きのドライブ;
その他:外傷性事故、睡眠不足、窒素中毒(ディープダイビング)、発熱、感覚遮断タンクやマインドコントロールのテクニックによるもの、催眠、瞑想、祈り;
自然発生的なもの:夢、明晰夢、多幸感、エクスタシー、精神病、および予知夢、体外離脱、チャネリングと称されるもの;
嗅覚:香水、フェロモン、お香、花、花粉、連想や記憶のある香りなど、嗅覚を通して香りを感じる;
視覚:ヤントラ、視覚的物語、曼荼羅、映画、演劇、芸術、建築、美、ストロボライト、定形、シンメトリーなど、視覚を通して駆り立てる。
聴覚ドライブと聴覚アート
チャールズ・タルトは、聴覚誘導の有用な定義を提示している。聴覚によるトランス状態の誘発である。聴覚誘導は同調として知られるプロセスを通じて作用する[9][10]。

トランス状態を誘発するための反復リズムの使用は、古くからある現象である。世界中で、シャーマニズムの実践者たちは何千年もの間、この方法を用いてき た。人類学者やその他の研究者たちは、異なる文化の間でシャーマニズム的な聴覚誘導の儀式が類似していることを記録している。

簡単に言えば、同調とは異なるリズムのサイクルを同期させることである。呼吸と心拍数は、脳波の活動とともに、聴覚刺激によって影響を受けることが示され ている。人間の脳波活動、特にシータ脳波に影響を与えるリズミカルな音の能力は、聴覚ドライブの本質であり、聴覚ドライブが引き起こす意識変容状態の原因 である[11]。

視覚的運転と視覚芸術
NowackとFeltmanは "Eliciting the Photic Driving Response "と題する論文を発表し、脳波の光走行反応は化学物質や薬物の影響、てんかんの形態、アルツハイマー病患者の神経学的状態、生理的覚醒の評価に使用されて きた感度の高い神経生理学的尺度であると述べている。また、光刺激性ドライブは、視覚的イメージの増大や生理的・主観的覚醒の減少をもたらすことによっ て、人の心理的環境にも影響を与える。NowackとFeltmanによるこの研究では、すべての参加者が、イメージ質問票への回答によって測定されたよ うに、光線ドライブの間に視覚的イメージが増加したと報告している。

Dennis Wier[12]は、2千年以上前にプトレマイオスとアプレイウスが、明滅の割合が異なると意識状態に影響を与え、時にはてんかんを誘発することを発見し たと述べている。また、ウィアーは1920年代後半に、閉じたまぶたに光を当てると脳波の周波数が反響して発生することが発見されたと主張している。ま た、グレイは1965年にストロボスコープを使い、10~25Hz(1秒あたりのサイクル)の速度でリズミカルな閃光を目に照射した。グレイはこれが同様 の脳波活動を刺激することを発見した。

トーマス・ブジンスキー、オストランダーらによるブレイン・マシンを使った研究によると、視交叉上核を介した光刺激や、他のメカニズムやモダリティを介し た直接的な電気刺激や刺激によって、脳のプロセスが同調し、学習が迅速かつ強化され、深いリラクゼーション、多幸感、創造性の増大、問題解決傾向がもたら され、集中力の強化や学習の加速につながる可能性が示唆されている。シータ領域と、アルファとシータの境界領域は、かなりの研究関心を呼んでいる。

キネステティックドライビングとソマティックアート
チャールズ・タルトは、キネステティック・ドライビングの有用な定義を提示している。触覚、感覚、感情によってトランス状態を引き起こすことである。運動感覚駆動は、同調として知られるプロセスを通じて機能する。

一部のアスリートがコンテストの準備のために行っている儀式は迷信として否定されているが、これはスポーツ心理学者がエクスタシーのような状態に到達する ための工夫である。ジョセフ・キャンベルはランニング中にピークを体験した。ロジャー・バニスターは1マイル4分の記録を更新した(Cameron, 1993: 185): 「自分の動きを意識することがなくなり、自然との新しい一体感を発見した。私はパワーと美の新たな源を見つけたのだ。ロジャー・バニスターは後に著名な神 経学者となった。

ダンス、歩行瞑想、ヨガとアーサナ、ムドラ、ジャグリング、ポイ(曲芸)など。

スーフィズム(イスラム教の神秘主義的な一派)には、アッラーとつながった状態としてのエクスタシーに関する理論的で比喩的なテキストがある。スーフィズムの修行儀式(ディクル、セーマ)では、その状態を達成するために身体の動きや音楽を用いる。
Types and varieties
Agape or "Divine Love": the term agape appears in the Odyssey twice, where the word describes something that creates contentedness within the speaker.
Bhakti: (Devanāgarī: भक्ति) is a word of Sanskrit origin meaning "devotion" and also "the path of devotion" itself, as in Bhakti-yoga. Within Hinduism the word is used exclusively to denote devotion to a particular deity or form of God. Within Vaishnavism bhakti is only used in conjunction with Vishnu or one of his associated incarnations, it is likewise used towards Shiva by followers of Shaivism. Saints in these traditions exhibit different trance states or ecstasy.
Communion: In the monotheistic tradition, religious ecstasy is usually associated with communion and oneness with God. Indeed, ecstasy is the primary vehicle for the type of prophetic visions and revelations found in the Bible. However, such experiences can also be personal mystical experiences with no significance to anyone but the person experiencing them.
In Christianity, the ecstatic experiences of the Apostles Peter and Paul are recorded in Acts 10:10, 11:5 and 22:17.
In hagiography (writings on the subject of Christian saints) many instances are recorded in which saints are granted ecstasies. According to the Catholic Encyclopedia,[13] religious ecstasy (called supernatural ecstasy) includes two elements: one, interior and invisible, in which the mind rivets its attention on a religious subject, and another, corporeal and visible, in which the activity of the senses is suspended, reducing the effect of external sensations upon the subject and rendering him or her resistant to awakening.
Maenads and Bacchae: in Greek mythology, Maenads were female worshippers of Dionysus, the Greek god of mystery, wine and intoxication, and the Roman god Bacchus. The word literally translates as "raving ones". They were known as wild, insane women who could not be reasoned with. The mysteries of Dionysus inspired the women to ecstatic frenzy; they indulged in copious amounts of violence, bloodletting, sexual activity, self-intoxication, and mutilation. They were usually pictured as crowned with vine leaves, clothed in fawnskins and carrying the thyrsus, and dancing with wild abandon. They were also characterized as entranced women, wandering through the forests and hills.[14] The Maenads were also known as Bassarids (or Bacchae or Bacchantes) in Roman mythology, after the penchant of the equivalent Roman god, Bacchus, to wear a fox-skin, a bassaris.
Norse berserkers were said to have often entered battle entrenched in a state of primal rage, biting their shields, and howling like wolves. This fanaticism was so powerful that they were known to continue fighting even after having lost limbs or being otherwise deeply wounded.
Peak experiences: is a term developed by Abraham Maslow and used to describe certain extra-personal and ecstatic states, particularly ones tinged with themes of unification, harmonization, and interconnectedness. Participants characterize these experiences, and the revelations imparted therein, as possessing an ineffably mystical (or overtly religious) quality or essence.
Rapture or religious ecstasy: is an altered state of consciousness characterized by greatly reduced external awareness and expanded interior mental and spiritual awareness which is frequently accompanied by visions and emotional/intuitive (and sometimes physical) euphoria. Although the experience is usually brief in physical time, there are records of such experiences lasting several days or even more, and of recurring experiences of ecstasy during one's lifetime. Subjective perception of time, space, and/or self may strongly change or disappear during ecstasy.
Samādhi: yoga provides techniques to attain a state of ecstasy called samādhi. According to practitioners, there are various stages of ecstasy, the highest of which is called Nirvikalpa samādhi. Different traditions have different understanding of Samādhi.[15]
Some charismatic Christians practice ecstatic states (called, e.g., "being slain in the Spirit") and interpret these as given by the Holy Spirit.
Trance states have also long been used by shamans, mystics, and fakirs in healing rituals, being particularly cultivated in some religions, such as Tibetan Buddhism. Australian shamanism has been observed.[16][17]
種類と多様性
アガペーまたは "神の愛":アガペーという言葉は『オデュッセイア』に2度登場し、話し手の中に満足感を生み出すものを表現している。
バクティ: (Devanāgarī:भक्ति)はサンスクリット語由来の言葉で、「献身」を意味し、バクティ・ヨーガのように「献身の道」そのものを意味する。ヒ ンドゥー教の中では、この言葉はもっぱら特定の神や神の形への帰依を示すために使われる。ヴァイシュナヴィズムの中では、バクティはヴィシュヌまたはその 化身のひとつと結びついてのみ使われ、シャイヴィズムの信者はシヴァに対して同様に使う。これらの伝統における聖者は、異なるトランス状態やエクスタシー を示す。
交わり: 一神教の伝統では、宗教的エクスタシーは通常、神との交わりや一体感に関連付けられている。実際、恍惚状態は、聖書に見られるような予言的な幻視や啓示の 主な手段である。しかし、そのような体験は、体験者以外には何の意味も持たない個人的な神秘体験であることもある。
キリスト教では、使徒ペテロとパウロの恍惚体験が使徒言行録10:10、11:5、22:17に記録されている。
ハギグラフィー(キリスト教の聖人を題材にした著作)には、聖人が恍惚を与えられた例が数多く記録されている。カトリック百科事典』[13]によれば、宗 教的エクスタシー(超自然的エクスタシーと呼ばれる)には2つの要素が含まれる。1つは内的で目に見えないもので、心が宗教的主題に注意を向けるものであ り、もう1つは身体的で目に見えるもので、感覚の活動が停止し、外的感覚の対象への影響を減少させ、覚醒に対する抵抗力を与えるものである。
マエナドとバッカス:ギリシャ神話では、マエナドはギリシャ神話の神秘、ワイン、酩酊の神ディオニュソスとローマ神話のバッカスの女性崇拝者である。直訳 すると「荒れ狂う者たち」。彼女たちは、理屈の通じない野性的で狂気じみた女性として知られていた。ディオニュソスの秘儀は、彼女たちを恍惚とした狂乱へ と駆り立てた。彼女たちは大量の暴力、放血、性行為、自己陶酔、切断に耽った。彼女たちは通常、蔓の葉で冠をかぶり、小鹿の皮をまとい、ティルソスを持 ち、奔放に踊る姿で描かれた。マエナドはローマ神話ではバッサリッド(またはバッカエ、バッカンテス)とも呼ばれ、これはローマ神話の神バッカスが狐の 皮、バサリスを身につけることを好んだことにちなむ。
北欧のバーサーカーはしばしば原始的な怒りに包まれ、盾に噛みつき、狼のように吠えながら戦いに臨んだと言われている。この狂信性は非常に強力で、手足を失ったり、深い傷を負ったりしても戦い続けたことで知られている。
ピーク体験:アブラハム・マズローが開発した用語で、ある種の超個人的で恍惚とした状態、特に統一、調和、相互連結のテーマを帯びた状態を表すのに使われ る。参加者はこれらの体験やそこで与えられる啓示を、言いようのない神秘的な(あるいはあからさまに宗教的な)質や本質を持つものとして特徴づける。
ラプチャーまたは宗教的エクスタシー:外的な意識が著しく低下し、精神的・霊的な内的意識が拡大することを特徴とする意識の変容状態で、ビジョンや感情 的・直感的な(時には肉体的な)陶酔感を伴うことが多い。この体験は通常、物理的な時間としては短時間であるが、このような体験が数日間、あるいはそれ以 上続いたという記録や、生涯を通じて繰り返しエクスタシーを体験したという記録もある。恍惚状態の間、主観的な時間、空間、自己の知覚が強く変化したり、 消失したりすることがある。
三昧:ヨガは三昧と呼ばれる恍惚状態に到達するためのテクニックを提供する。修行者によると、エクスタシーには様々な段階があり、最高のものはニルヴィカルパ・サマーディと呼ばれる。サマディに対する理解は伝統によって異なる[15]。
一部のカリスマ的キリスト教徒は恍惚状態(例えば「霊に殺される」と呼ばれる)を実践し、これを聖霊によって与えられたものと解釈している。
トランス状態もまた、シャーマン、神秘主義者、ファキールによって長い間癒しの儀式に用いられており、チベット仏教など一部の宗教では特に培われている。オーストラリアのシャーマニズムも観察されている[16][17]。
Divination
Divination is a cultural universal which anthropologists have observed as being present in many religions and cultures in all ages up to the present day (see sibyl).[18][19] Divination may be defined as a mechanism for fortune-telling by ascertaining information by interpretation of omens or an alleged supernatural agency. Divination often entails ritual, and is often facilitated by trance.

Nechung Oracle
In Tibet, oracles have played, and continue to play, an important part in religion and government. The word oracle is used by Tibetans to refer to the spirit, deity or entity that enters those men and women who act as media between the natural and the spiritual realms. The media are, therefore, known as kuten, which literally means, "the physical basis".

The Dalai Lama, who lives in exile in northern India, still consults an oracle known as the Nechung Oracle, which is considered the official state oracle of the government of Tibet. He gives a complete description of the process of trance and possession in his book Freedom in Exile.[20]

Scientific disciplines
Convergent disciplines of neuroanthropology, ethnomusicology, electroencephalography (EEG), neurotheology, and cognitive neuroscience, amongst others, are conducting research into the trance induction of altered states of consciousness resulting from neuron entrainment with the driving of sensory modalities, for example polyharmonics, multiphonics, and percussive polyrhythms through the channel of the auditory and kinesthetic modality.[21]

Neuroanthropology and cognitive neuroscience are conducting research into the trance induction of altered states of consciousness (possibly engendering higher consciousness) resulting from neuron firing entrainment with these polyharmonics and multiphonics. Related research has been conducted into neural entraining with percussive polyrhythms. The timbre of traditional singing bowls and their polyrhythms and multiphonics are considered meditative and calming, and the harmony inducing effects of this tool to potentially alter consciousness are being explored by scientists, medical professionals and therapists. [citation needed]
占い
占いは、人類学者が現代に至るまであらゆる時代の多くの宗教や文化に存在すると観察してきた文化的普遍である(シビルを参照)[18][19]。占いは、 前兆や超自然的な存在とされるものの解釈によって情報を把握することによる占いのメカニズムとして定義されることがある。占いはしばしば儀式を伴い、しば しばトランス状態によって促進される。

ネチュンの神託
チベットでは、神託は宗教と政府において重要な役割を果たしてきたし、現在も重要な役割を果たしている。オラクルという言葉は、チベット人が、自然界と精 神界の間でメディアとして働く男女に入り込む霊、神、実体を指すのに使われる。したがって、メディアは、文字通り「物理的な基盤」を意味する「クテン」と して知られている。

インド北部に亡命中のダライ・ラマは、チベット政府の公式な神託とされる「ネチュンの神託」として知られる神託を今も参考にしている。彼は著書『亡命の自由』の中で、トランスと憑依のプロセスについて完全に説明している[20]。

科学分野
神経人類学、民族音楽学、脳波学(EEG)、神経神学、認知神経科学などの収束した学問分野では、感覚モダリティの駆動によるニューロンの同調、たとえば 聴覚や運動感覚モダリティのチャンネルを通したポリハーモニクス、マルチフォニクス、パーカッシブなポリリズムから生じる意識の変容状態のトランス誘導に 関する研究が行われている[21]。

神経人類学と認知神経科学では、これらのポリハーモニクスやマルチフォニックスとニューロンの発火が同調することによって生じる、意識の変容状態(おそら くは高次の意識を引き起こす)のトランス誘導に関する研究が行われている。パーカッシブなポリリズムとの神経同調についても、関連する研究が行われていま す。伝統的なシンギングボウルの音色とそのポリリズムとマルチフォニックは、瞑想的で心を落ち着かせると考えられており、意識を変える可能性のあるこの ツールのハーモニー誘導効果は、科学者、医療専門家、セラピストによって探求されている。[要出典]。
Brainwaves and brain rhythms
See also: Neural oscillation
Scientific advancement and new technologies such as computerized EEG, positron emission tomography, regional cerebral blood flow, and nuclear magnetic resonance imaging, are providing measurable tools to assist in understanding trance phenomena.

There are four principal brainwave states that range from high-amplitude, low-frequency delta to low-amplitude, high-frequency beta. These states range from deep dreamless sleep to a state of high arousal. These four brainwave states are common throughout humans. All levels of brainwaves exist in everyone at all times, even though one is foregrounded depending on the activity level. When a person is in an aroused state and exhibiting a beta brainwave pattern, their brain also exhibits a component of alpha, theta, and delta, even though only a trace may be present.[22]

The University of Philadelphia study on some Christians at the Freedom Valley Worship Center in Gettysburg, Pennsylvania, revealed that glossolalia-speaking (vocalizing or praying in unrecognizable form of language which is seen in members of certain Christian sects) activates areas of the brain out of voluntary control. In addition, the frontal lobe of the brain, which monitors speech, significantly diminished in activity as the study participants spoke glossolalia.[23] Dr. Andrew B. Newberg, in analysis of his earlier studies as opposed to the MRI scans of the test subjects, stated that Buddhist monks in meditation[24] and Franciscan nuns in prayer[25] exhibited increased activity in the frontal lobe, and subsequently their behaviors, very much under voluntary control. The investigation found this particular beyond-body-control characteristic only in tongue-speakers (also see xenoglossia).

Studies have been conducted in France and Belgium on a French woman who has received extensive training in the Mongolian shamanic tradition and becomes therefore capable of self-inducing a trance state.[26][3] Quantitative EEG mapping and  low resolution electromagnetic tomography show that shamanic trance involves a shift from the normally dominant left analytical to the right experiential mode of self-experience, and from the normally dominant anterior prefrontal to the posterior somatosensory mode.
脳波と脳のリズム
こちらも参照: 神経振動
コンピュータ脳波計、陽電子放射断層撮影法、局所脳血流、核磁気共鳴画像法などの科学的進歩と新技術は、トランス現象の理解を助ける測定可能なツールを提供している。

脳波には、高振幅・低周波のデルタから低振幅・高周波のベータまでの4つの主要な状態がある。これらの状態は、夢のない深い眠りから高い覚醒状態にまで及 ぶ。これら4つの脳波の状態は、人間全体に共通している。活動レベルに応じてどれかが優先されるとはいえ、すべてのレベルの脳波が常に誰にでも存在する。 人が覚醒状態にあり、ベータ脳波パターンを示しているとき、その人の脳はアルファ、シータ、デルタの要素も示している(たとえ微量であっても)[22]。

ペンシルバニア州ゲティスバーグにあるフリーダムバレー・ワーシップ・センターの一部のクリスチャンを対象としたフィラデルフィア大学の研究では、グロッ ソラリア(特定のキリスト教宗派の信者に見られる、認識できない形の言語で発声したり祈ったりすること)が、自発的な制御から外れて脳の領域を活性化する ことが明らかになった。アンドリュー・B・ニューバーグ博士は、被験者のMRIスキャンとは対照的な先行研究の分析において、瞑想中の仏教修道士[24] と祈り中のフランシスコ会修道女[25]は、前頭葉の活動の増加を示し、その結果、彼らの行動は非常に自発的な制御下にあると述べている[23]。この調 査では、この特定の身体制御を超えた特性は、舌を話す人だけに見られた(異言語症も参照)。

フランスとベルギーでは、モンゴルのシャーマニズムの伝統で広範な訓練を受け、トランス状態を自己誘発できるようになったフランス人女性に関する研究が実 施されている[26][3]。定量的脳波マッピングと低分解能電磁波トモグラフィによると、シャーマニック・トランスには、通常支配的な左の分析的モード から右の経験的モードへの自己体験の移行と、通常支配的な前部前頭葉から後部の体性感覚モードへの移行が含まれる。
Autohypnosis
Candomblé
Contemplative education
Ecstasy (emotion)
Ecstasy (philosophy)
Edgar Cayce
Entheogen
Etat second
Gavari
Hallucinations in the sane
Henri Bergson
Hesychasm
Highway hypnosis
Huston Smith
Hypnagogia
Hypnosis
Immanence
Jesus Prayer
Mysticism
Nirvana
Psychosis
Ramakrishna
Religious experience
Rigpa
Satchitananda
Shamanism
Sleeping preacher
Soul flight
Tangki
Temporal lobe epilepsy
Transcendence (philosophy)
Transcendence (religion)
Transpersonal psychology
Unio Mystica
Wajad
自己催眠
カンドンブレ
観想教育
エクスタシー(感情)
エクスタシー(哲学)
エドガー・ケイシー
エンセオゲン
第二の人生
ガバリ
正気における幻覚
アンリ・ベルクソン
ヘシシャズム
ハイウェイ催眠
ヒューストン・スミス
催眠術
催眠術
インマニエンス
イエスの祈り
神秘主義
涅槃
サイコシス
ラマクリシュナ
宗教体験
リグパ
サッチタナンダ
シャーマニズム
眠れる説教師
魂の飛行
タンギ
側頭葉てんかん
超越(哲学)
超越(宗教)
トランスパーソナル心理学
ウニオ・ミスティカ
ワジャド
https://en.wikipedia.org/wiki/Trance

An altered state of consciousness (ASC),[1] also called an altered state of mind or mind alteration, is any condition which is significantly different from a normal waking state. By 1892, the expression was in use in relation to hypnosis,[2] though there is an ongoing debate as to whether hypnosis is to be identified as an ASC according to its modern definition. The next retrievable instance, by Max Mailhouse from his 1904 presentation to conference,[3] however, is unequivocally identified as such, as it was in relation to epilepsy, and is still used today. In academia, the expression was used as early as 1966 by Arnold M. Ludwig[4] and brought into common usage from 1969 by Charles Tart.[5][6] It describes induced changes in one's mental state, almost always temporary. A synonymous phrase is "altered state of awareness".
意識変容状態あるいは変性意識状態(ASC)[1]とは、変容した精神 状態または精神変容とも呼ばれ、通常の覚醒状態とは著しく異なる状態のことである。1892年までには、この表現は催眠に関連して使用されていたが [2]、催眠がその現代的な定義に従ってASCとして識別されるべきかどうかについては議論が続いている。しかし、1904年にマックス・メールハウスが 学会で発表した事例[3]は、てんかんに関連していたため、明確にASCと特定され、現在も使用されている。学術的には、この表現は早くも1966年に アーノルド・M・ルートヴィヒによって使用され[4]、1969年にチャールズ・タートによって一般的に使用されるようになった[5][6]。同義語は 「意識変性状態」である。
Definitions
There is no general definition of an altered state of consciousness, as any definitional attempt would first have to rely on a definition of a normal state of consciousness.[7] Attempts to define the term can however be found in philosophy, psychology and neuroscience. There is no final consensus on what the most accurate definition is.[8] The best-established and latest definitions are provided below.

Arnold M. Ludwig attempted a first definition in 1966.

An altered state is any mental state(s), induced by various physiological, psychological, or pharmacological maneuvers or agents, which can be recognized subjectively by the individual himself (or by an objective observer of the individual) as representing a sufficient deviation in subjective experience of psychological functioning from certain general norms for that individual during alert, waking consciousness.[9]

Starting from this, Charles Tart focuses his definition on the subjective experience of a state of consciousness and its deviation from a normal waking state.

Altered states of consciousness are alternate patterns or configurations of experience, which differ qualitatively from a baseline state.[note 1][10]

Farthing's definition of an altered state of consciousness (ASC) is based on Charles Tart's terminology. Charles Tart described an altered state of consciousness as a profound change in the "overall pattern of subjective experiences".[11] In order to define an ASC, Tart focuses on the importance of subjective experience.

Farthing adds to his definition that an ASC is short-termed or at least reversible and that it might not even be recognized as an ASC at that moment. His definition relies only on subjective experience, leaving aside behavioral changes and physiological response.

An altered state of consciousness (ASC) may be defined as a temporary change in the overall pattern of subjective experience, such that the individual believes that his or her mental functioning is distinctly different from certain general norms for his or her normal waking state of consciousness. (Farthing, 1992, p. 205)

He lists fourteen dimensions of changed subjective experience. To account for an ASC, multiple dimensions need to be altered.[12]

A working definition for empirical research based on these previous definitions was by Schmidt in 2016:[7]

[Translated from German]: As a working definition for neuroscientific research, it might suffice to presume that most people have a strong intuition concerning which variability in their everyday wakeful state feels normal to them. This variability of experience is considered as normal fluctuation, while any state that is experienced to diverge significantly from it can be called an ASC. From an experimental perspective, it is also reasonable to compare ASC conditions to a baseline state – a state subjectively judged as average, or normal. The comparison with a 'normal' baseline requires that the ASC under investigation is of relatively short duration (minutes to hours), which differentiates ASCs from most pathological conditions. Importantly, it has been emphasized that an ASC is not a mere quantitative change in a single cognitive function (e.g. elevated arousal). Instead, it is a multidimensional phenomenon. Thereby, the relative intensity of multiple consciousness aspects constitutes a 'phenomenological pattern' characterizing a particular state. Such 'patterns' have also been referred to as relative changes in the '(basic) dimensions of consciousness'. For empirical research, such patterns correspond to a multivariate combination of independent 'consciousness factors', which can be quantified via questionnaires. The 'phenomenological pattern' results from the factor structure of the applied psychometric assessment, i.e. the individual ratings, or factor scores, of a questionnaire.
定義
意識変容状態の一般的な定義はない。定義しようとすると、まず正常な意識状態の定義に頼らなければならないからである[7]。最も正確な定義が何であるかについての最終的なコンセンサスはない[8]。

アーノルド・M・ルートヴィヒは1966年に最初の定義を試みた。

変容状態とは、様々な生理学的、心理学的、薬理学的操作や薬剤によって誘発されるあらゆる精神状態のことであり、それは、覚醒している意識の中で、その個 人にとってある一般的な規範から心理的機能の主観的経験において十分な逸脱を示すものとして、その個人自身(またはその個人の客観的観察者)によって主観 的に認識されうるものである[9]。

これを出発点として、チャールズ・タルトは、意識状態の主観的経験と正常な覚醒状態からの逸脱に定義を絞っている。

変性意識状態とは、ベースライン状態とは質的に異なる経験の代替パターンや構成である[注釈 1][10] 。

ファーシングの変性意識状態(ASC)の定義はチャールズ・タルトの用語法に基づいている。チャールズ・タルトは、意識変容状態を「主観的経験の全体的な パターン」における深い変化と説明している[11]。ASCを定義するために、タルトは主観的経験の重要性に焦点を当てている。

ファーシングは彼の定義に、ASCは短期間であるか、少なくとも可逆的であり、その瞬間にはASCとして認識されないかもしれないことを加えている。彼の定義は主観的な経験のみに依存しており、行動の変化や生理学的な反応は脇に置いてある。

意識変容状態(ASC)は、主観的経験の全体的なパターンにおける一時的な変化と定義することができる。(ファーシング、1992、205頁)。

彼は、変化した主観的経験の14の次元を挙げている。ASCを説明するためには、複数の次元の変化が必要である[12]。

これらの以前の定義に基づく実証的研究のための作業定義は、2016年にシュミットによって次のように示された[7]。

[ドイツ語からの翻訳): 神経科学的研究のための作業定義として、ほとんどの人は日常の覚醒状態においてどのような変動が正常であると感じるかについて強い直感を持っていると推定 すれば十分であろう。このような体験の変動は正常なゆらぎとみなされ、そこから大きく乖離した状態をASCと呼ぶことができる。実験的な観点からは、 ASC状態をベースライン状態(主観的に平均的、あるいは正常と判断される状態)と比較することも合理的である。正常な」ベースラインとの比較には、調査 対象のASCが比較的短時間(数分から数時間)であることが必要であり、これがASCをほとんどの病的状態から区別している。重要なことは、ASCは単一 の認知機能(例えば、覚醒度の上昇)の単なる量的変化ではないことが強調されていることである。むしろ、多次元的な現象である。それによって、複数の意識 側面の相対的強度が、特定の状態を特徴づける「現象学的パターン」を構成する。このような「パターン」は、「意識の(基本)次元」の相対的変化とも呼ばれ ている。実証的研究の場合、このようなパターンは独立した「意識要因」の多変量組み合わせに対応し、アンケートによって定量化することができる。現象学的 パターン」は、適用される心理測定評価の因子構造、すなわち質問票の個々の評価、すなわち因子得点から生じる。
History
History of utilization of ASCs
Altered states of consciousness might have been employed by humans as early as 30,000 years ago.[10] Mind-altering plants and/or excessive dancing were used to attain an ecstatic or mystic state.[13] Examples of early religious use of altered states of consciousness are the rites of Dionysos and the Eleusinian Mysteries,[14] as well as yoga and meditation.[10] Followers of various shamanic traditions "enter altered states of consciousness in order to serve their community."[14] Terence McKenna has suggested that the use of psychedelic mushrooms in prehistoric times has led to the "evolution of human language and symbol use".[15] Some theorists propose that mind-altering substances, such as soma, might have pushed the formation of some of the world's main religions.[14][16]

Meditation in its various forms is being rediscovered by modern psychology because of its therapeutic potential and its ability to "enable the activity of the mind to settle down".[17] In psychotherapy, techniques like hypnosis and meditation support psychological processes.[18]

History of scientific study
See also: Scholarly approaches to mysticism
Due to the behaviourist paradigm in psychology altered states of consciousness were dismissed as a field of scientific inquiry during the early 20th century.[19] They were pathologized and merely seen as symptoms of intoxication or demonic possession.[20]

Their return into psychology began with Wiliam James' interest into a variety of altered states, such as "mystical experiences and drug-induced states".[8] James' investigations into first-person-subjective-experience contributed to the reconsideration of introspection as a valuable research method in the academic community.[8]

The social change of the turbulent 1960s has decisively led to a change of the scientific perspective to the point that introspection as a scientific method and ASCs as valid realms of experience became more widely accepted.[21] Foundations for the research have been laid out by various scientists such as Abraham Maslow, Walter N. Pahnke, Stanislav Grof and Charles Tart.[22] They focused on seemingly beneficial aspects of ASCs such as their potential to "promote creativity or treat addiction".[9] Rather oppressive states such as dissociation from trauma were neglected.

The findings of the famous Good Friday Experiment by Pahnke suggest that mystical experiences can be triggered by psilocybin. Later investigations by Rick Doblin found that participants valued those experiences as "spiritual high points of their lives".[10]

In the midst of the rise of new-age subculture Stanislav Grof and others formed the new field of transpersonal psychology, which emphasized "the importance of individual human experience, validity of mystical and spiritual experience, interconnectedness of self with others and the world and potential of self-transformation".[23]

Abraham Maslow's research on peak experiences, as moments of "highest happiness and fulfillment",[23] further contributed to the depathologization of altered states.

A first summary of the existing literature was carried out by Charles T. Tart in his book Altered the States of Consciousness, which led to a more common use of the term.[23] Tart coined the key terms discrete[note 2] and baseline states of consciousness and thought about a general classification system for ASCs.[24] He also called for "state specific sciences"[10] in which researchers should do science on ASCs from within such states.


沿革
ASC活用の歴史
意識を変容させる植物や過剰なダンスは、恍惚状態や神秘的な状態に到達するために使用された[13]。初期の宗教的な意識変容状態の使用例としては、ディ オニュソスの儀式やエレウシスの秘儀[14]、ヨガや瞑想が挙げられる。 [10] 様々なシャーマニズムの伝統の信奉者たちは、「自分たちのコミュニティに奉仕するために意識の変容状態に入る」[14] テレンス・マッケンナは、有史以前におけるサイケデリックなキノコの使用が「人類の言語とシンボルの使用の進化」[15]につながったと示唆している。 ソーマのような精神変容物質が、世界の主要な宗教のいくつかを形成する後押しになったかもしれないと提案する理論家もいる[14][16]。

様々な形態の瞑想が現代心理学によって再発見されつつあるのは、その治療的な可能性と「心の活動が落ち着くことを可能にする」能力のためである[17]。心理療法においては、催眠や瞑想のような技法が心理的プロセスをサポートしている[18]。

科学的研究の歴史
こちらも参照: 神秘主義への学術的アプローチ
心理学における行動主義的なパラダイムのために、意識の変容状態は20世紀初頭に科学的な探求の分野として棄却された[19]。

心理学への回帰は、ウィリアム・ジェイムズによる「神秘体験や薬物誘発状態」といった様々な変容状態への関心から始まった[8]。ジェイムズによる一人称主観的体験の研究は、学術界において内観を価値ある研究方法として再考することに貢献した[8]。

激動の1960年代の社会的変化は、科学的方法としての内観と経験の有効な領域としてのASCがより広く受け入れられるようになるという点で、科学的視点 の変化を決定的に導いた[21]。彼らはASCが「創造性を促進したり、依存症を治療したり」[9]する可能性があるなど、ASCの一見有益な側面に焦点 を当てたが、むしろトラウマからの解離のような抑圧的な状態は軽視された。

パーンケによる有名な聖金曜日実験の結果は、神秘体験がシロシビンによって引き起こされる可能性を示唆している。その後、リック・ドブリンが行った調査では、参加者はそれらの体験を「人生の精神的高み」として評価していることがわかった[10]。

ニューエイジ・サブカルチャーの台頭の中で、スタニスラフ・グロフらはトランスパーソナル心理学という新しい分野を形成し、「個々の人間経験の重要性、神秘体験やスピリチュアルな経験の妥当性、自己と他者や世界との相互関連性、自己変容の可能性」を強調した[23]。

最高の幸福と充足」の瞬間としてのピーク体験に関するアブラハム・マズローの研究[23]は、変容状態の非病理化にさらに貢献した。

既存の文献の最初の要約はチャールズ・T・タートによってその著書『Altered the States of Consciousness(意識の変容した状態)』において行われ、この用語がより一般的に使用されるようになった[23]。


Classification

A simple classification scheme for ASC. Sleep and dream states are distinguished from waking consciousness since they account for substantially different ways of the ability of memory formation and retrieval. Psychiatric diseases that go along with persistent changes of consciousness, like schizophrenia, are covered with the term "pathological conditions". In contrast, the classification scheme includes intended and induced ASCs as well as general fluctuations of neurotransmission, which are reversible and short-termed. One step further the graph suggests splitting induced ASCs in persistent and reversible states. Translated from German Schmidt & Majic.[7]

A classification of Altered States of Consciousness is helpful for comparing or differentiating induced ASCs and other variations of consciousness. Various researchers have attempted the classification into a broader framework. The attempts of classification discussed in the following focus on slightly different aspects of ASCs. Several authors suggested classification schemata with regard to the genesis of altered states and with regard to the type of experiences:

A classification with five categories was suggested by Dieter Vaitl[25] to distinguish ASCs according to how they were induced:

Pathological (Epilepsy, brain damage)
Pharmacological (psychoactive substances)
Physical and physiological (fasting and sex)
Psychological (music, meditation, hypnosis)
Spontaneous (day-dreaming and near death experience)
Vaitl[26] further suggests four basic aspects of experiences: (1) activation (2) awareness span (3) self-awareness (4) sensory dynamics. Alternatively Roland Fischer[26] suggests a classification along ergotropic (i.e., ecstasy) or trophotropic (i.e., meditation) properties. The work of Adolph Dittrich[26] aimed to empirically determine common underlying dimensions of consciousness alterations induced by different methods, such as drugs or non-pharmacological methods. He suggested three basic dimensions, which were termed: (1) oceanic boundlessness (2) dread of ego dissolution (3) visionary restructuralization. Further, Ken Wilber[10] proposes a multidimensional system and adds that the individual experience of an ASC is shaped by a person's unique psychological development.

Michael Winkelman argues that there are four different "modes of consciousness": (1) the waking mode (2) the deep sleep mode (3) the REM sleep / dreaming mode (4) the integrative mode.[27] Within this framework, many ASCs (psychedelics, hypnosis, meditation, etc.) are defined as belonging to the integrative mode.
分類

ASCの簡単な分類法。睡眠と夢の状態は、記憶の形成と検索の能力が大きく異なるため、覚醒意識とは区別される。精神分裂病のような持続的な意識変化を伴 う精神疾患は、「病的状態」という用語でカバーされる。対照的に、この分類法には、可逆的で短期的な神経伝達の一般的な変動だけでなく、意図されたASC や誘発されたASCも含まれる。さらに一歩進んで、誘導されたASCを持続的な状態と可逆的な状態に分けることも提案されている。ドイツ語Schmidt & Majicより翻訳[7]。

意識変容状態の分類は、誘導されたASCと他の意識変容状態を比較したり区別したりするのに役立つ。様々な研究者が、より広範な枠組みへの分類を試みてき た。以下に述べる分類の試みは、ASCsのわずかに異なる側面に焦点を当てている。何人かの著者は、変容状態の発生と体験のタイプに関する分類法を提案し た:

ディーター・ヴァイトル(Dieter Vaitl)[25]は、ASCsをその誘発方法によって区別するために、5つのカテゴリーによる分類を提案した:

病的(てんかん、脳損傷)
薬理学的(精神作用物質)
身体的・生理的(絶食、セックス)
心理学的(音楽、瞑想、催眠)
自発的なもの(白昼夢、臨死体験)
Vaitl[26]はさらに、体験の4つの基本的な側面を示唆している: (1)活性化 (2)意識スパン (3)自己認識 (4)感覚力学。あるいは、ローランド・フィッシャー[26]は、エルゴトロピック(すなわち、エクスタシー)またはトロフォトロピック(すなわち、瞑 想)の特性に沿った分類を提案している。アドルフ・ディトリッヒ(Adolph Dittrich)[26]の研究は、薬物や非薬理学的方法など、さまざまな方法によって誘発される意識変容の共通する根底にある次元を経験的に決定する ことを目的としていた。彼は3つの基本的な次元を提案し、それらは次のように呼ばれた:(1)大洋的無境界 (2)自我解消の恐怖 (3)幻視的再編成。さらに、ケン・ウィルバー[10]は多次元的なシステムを提案し、ASCの個々の経験はその人独自の心理的発達によって形作られると 付け加えている。

マイケル・ウィンケルマンは、4つの異なる「意識のモード」があると主張している:(1)覚醒モード(2)深い睡眠モード(3)レム睡眠/夢見モード (4)統合モード[27]。この枠組みの中で、多くのASC(サイケデリック、催眠、瞑想など)は統合モードに属すると定義されている。
Induction methods
Pharmacological
An altered state of consciousness may be defined as a short-term change in the general configuration of one's individual experience, such that the rational functioning is clearly altered from one's usual state of consciousness.[28] There are many ways that one's consciousness can be altered, such as by using psychoactive drugs, which are defined as chemical substances that pass through the blood-brain barrier and disturb brain function, causing changes in awareness, attitude, consciousness, and behavior.[28]

Cannabis is a psychoactive drug that is known to alter the state of consciousness. Cannabis alters mental activity, memory, and pain perception. One who is under the influence of cannabis may experience degrees of paranoia, increased sensitivity, and delayed reactions not normal for their usual conscious state. A 2009 review of anxiety and cannabis studies concluded that "frequent cannabis users appear to have higher levels of anxiety than non-users," and that "a considerable number of subjects developed anxiety disorders before the first symptoms of cannabis dependence." That led researchers to believe that anxiety-prone people tend to use cannabis as a self-prescribed anxiety medicine, opposing the idea that cannabis is what's causing the anxiety.[29]

MDMA (ecstasy) is a drug that also alters one's state of consciousness. The state of consciousness brought about by MDMA ingestion includes a rise in positive feelings and a reduction in negative feelings (Aldridge, D., & Fachner, J. ö. 2005). Users' emotions are increased and inhibitions lowered, often accompanied by a sensation of intimacy or connection with other people.

Opioids are a class of drugs that alter consciousness. Examples of opioids include heroin, morphine, hydrocodone, and oxycodone. Opioids produce analgesia and often feelings of euphoria in users. Opioid abuse may result in decreased production of endorphins in the brain, natural pain relievers whose effects may be heightened by drugs.[30]

Cocaine alters one's state of consciousness. Cocaine affects the neurotransmitters that nerves use to communicate with each other. Cocaine inhibits the reuptake of norepinephrine, serotonin, dopamine, and other neurotransmitters in the synapse, resulting in an altered state of consciousness or a "high" (Aldridge, D., & Fachner, J. ö. 2005).

Lysergic acid diethylamide, or LSD, activates serotonin receptors (the amine transmitter of nerve urges) in brain matter. LSD acts on certain serotonin receptors, and its effects are most prominent in the cerebral cortex, an area involved in attitude, thought, and insight, which obtains sensory signs from all parts of the body. LSD's main effects are emotional and psychological. The ingester's feelings may alter quickly through a range from fear to ecstasy (Humphrey, N. 2001). This may cause one to experience many levels of altered consciousness. It has also been shown to induce ego death (or ego dissolution).[31][32]

Alcohol alters consciousness by shifting levels of neurotransmitters. Neurotransmitters are endogenous chemicals that transmit signals across a synapse from one neuron (nerve cell) to another "target" cell (often another neuron). Neurotransmitters can cause inhibitory or excitatory effects on the "target" cell they are affecting.[33] Alcohol increases the effect of the neurotransmitter GABA (gamma-Aminobutyric acid) in the brain. GABA causes slow actions and inaudible verbal communication that often occur in alcoholics.[30] Alcohol also decreases the excitatory neurotransmitter glutamate. Suppressing this stimulant results in a similar type of physiological slowdown. In addition to increasing the GABA and decreasing the glutamate in the brain, alcohol increases the amount of the chemical dopamine in the brain, which is one of the addictive causes of alcoholism.

Non-pharmacological
Altered states of consciousness may also be induced by:[original research?]

Hypnosis
Meditation
Near-death experience
Emotions influence behavior that alters the state of consciousness. Emotions can be influenced by various stimuli.[34]

Pathologies/other
Pathological or accidental induction may refer to unforeseen events or illnesses. According to Jeffrey R. Avner, professor of clinical pediatrics, a crucial element to understanding accidental and pathological causes of altered states of consciousness (ASCs) is that it begins with reduced self-awareness followed by reduced awareness in the environment (2006). Those with personal experience of conditions such as Depersonalisation often cite the opposite, that it is an increased awareness of the environment and the self that results in altered states of consciousness.[35] When the reduction of self-awareness and environmental awareness take effect, they produce altered states of consciousness. The specific conditions below provide clarity on the types of conditions compromise accidental and pathological causes.

Traumatic experience
The first condition, traumatic experience, is defined as a lesion caused by an external force (Trauma. (n.d.) In Merriam-Webster Dictionary online, 2013). Examples include impact to the brain caused by blunt force (i.e., a car accident). The reason a traumatic experience causes altered states of consciousness is that it changes how the brain works. The external impact diverts the blood flow from the front of the brain to other areas. The front of the brain is known as the prefrontal cortex responsible for analytical thought (Kunsman, 2012). When the damage becomes uncontrollable, the patient experiences changes in behavior and impaired self-awareness. This is exactly when an altered state of consciousness is experienced.[36]

Epilepsy
Another common cause of ASCs is epilepsy. According to Medlineplus[37] epilepsy is as a brain disorder that causes seizures (2013). During the seizure, the patient will experience hallucinations and loss of mental control,[38] causing temporary dissociation from reality. A study that was conducted with six epileptic patients and used functional magnetic resonance imaging (fMRI) detected how the patients did indeed experience hallucinations while a seizure is occurring.[39] This not only altered the patient's behavioral pattern but also made them dissociate from reality during that particular time frame.

Oxygen deficiency
Oxygen deficiency impacts the brain, which is why ASCs can occur when there is oxygen deprivation in an environment.

Infections
In addition to oxygen deprivation or deficiency, infections are a common pathological cause of ASC. A prime example of an infection is meningitis. The medical website WEBMD[40] states that meningitis is an infection that causes the coverings of the brain to swell. This particular infection occurs in children and young adults. This infection is primarily viral. Viral meningitis causes ASC and its symptoms include fevers and seizures (2010). The Impairment becomes visible the moment seizures begin to occur, this is when the patient enters the altered state of consciousness.

Sleep deprivation
Sleep deprivation is also associated with ASCs, and can provoke seizures due to fatigue. Sleep deprivation can be chronic or short-term depending on the severity of the patient's condition. Many patients report hallucinations because sleep deprivation impacts the brain. An MRI study conducted at Harvard Medical School in 2007 found that a sleep-deprived brain was not capable of being in control of its sensorimotor functions,[41] leading to impaired self-awareness. Patients were also much clumsier than if they had not been experiencing sleep deprivation.

Fasting
Fasting is another form of deprivation. Fasting can occur because of religious purposes or from psychological conditions such as anorexia.[42] Fasting refers to the ability to willingly refrain from food and possibly drinks as well. The dissociation caused by fasting is not only life-threatening but it is the reason why extended fasting periods can lead to ASC. Thus, the temporary dissociation from reality allows fasting to fall into the category of an ASC following the definition provided by Avner (2006).[43]

Psychosis
Another pathological cause is psychosis, otherwise known as a psychotic episode. Psychotic episodes often include delusions, paranoia, derealization, depersonalization, and hallucinations (Revonsuo et al., 2008). Studies have not been able to clearly identify when a person is reaching a higher level of risk for a psychotic episode (Schimmelmann, B., Walger, P., & Schultze-Lutter, F., 2013),[44] but the earlier people are treated for psychosis the more likely they are to avoid the devastating consequences which could lead to a psychotic disorder (Schimmelmann, B., Walger, P., & Schultze-Lutter, F., 2013).[44] Unfortunately, there are very few studies which have thoroughly investigated psychotic episodes, and the ability to predict this disorder remains unclear. (Schimmelmann, B., Walger, P., & Schultze-Lutter, F., 2013).[44]

Reviewing the previous conditions for accidental and pathological causes, we can come to understand that all of these accidental or pathological causes share the component of reduced self-awareness. Therefore, ASCs cannot only be caused naturally but they can be induced intentionally with methods including hypnosis meditation, amongst others. There are also ASCs which are caused by less recreational purposes; people who utilize illegal substances, or heavy dosages of medications, as well as large amounts of alcohol, can indeed comply with the definition of an ASC (Revonsuo et al., 2008).
誘導法
薬理学的
意識変容状態とは、理性的な機能が通常の意識状態から明らかに変化するような、個々の経験の全般的な構成における短期的な変化と定義することができる [28]。意識を変容させる方法は数多くあり、例えば精神作用性薬物を使用する方法がある。精神作用性薬物は、血液脳関門を通過して脳機能を障害し、意 識、態度、意識、行動の変化を引き起こす化学物質と定義されている[28]。

大麻は、意識状態を変化させることが知られている精神作用薬物である。大麻は精神活動、記憶、痛みの知覚を変化させる。大麻の影響下にある人は、通常の意 識状態にはない程度のパラノイア、感受性の増大、遅延反応を経験することがある。2009年の不安と大麻に関する研究のレビューでは、「頻繁に大麻を使用 する人は、使用しない人よりも不安のレベルが高いようだ」と結論づけられ、「かなりの数の被験者が、大麻依存の最初の症状が出る前に不安障害を発症してい た」という。そのため研究者たちは、不安を感じやすい人は自己処方の不安薬として大麻を使用する傾向があり、大麻が不安を引き起こしているという考えに反 対していると考えた[29]。

MDMA(エクスタシー)も意識状態を変化させる薬物である。MDMAの摂取によってもたらされる意識状態には、肯定的な感情の上昇と否定的な感情の減少 が含まれる(Aldridge, D., & Fachner, J. ö. 2005)。使用者の感情は高まり、抑制が低下し、しばしば他者との親密さやつながりの感覚を伴う。

オピオイドは意識を変化させる薬物の一種である。オピオイドの例としては、ヘロイン、モルヒネ、ヒドロコドン、オキシコドンなどがある。オピオイドは使用 者に鎮痛作用としばしば多幸感をもたらす。オピオイドの乱用は、脳内エンドルフィン(薬物によって効果が増強される可能性のある天然の鎮痛剤)の産生低下 をもたらすことがある[30]。

コカインは意識状態を変化させる。コカインは、神経が互いに連絡を取り合うために使用する神経伝達物質に影響を及ぼす。コカインはシナプスにおけるノルエ ピネフリン、セロトニン、ドーパミン、その他の神経伝達物質の再取り込みを阻害し、その結果、意識状態が変化したり「ハイ」になったりする (Aldridge, D., & Fachner, J. ö. 2005)。

リゼルグ酸ジエチルアミド(LSD)は、脳内のセロトニン受容体(神経の衝動を伝達するアミン)を活性化する。LSDは特定のセロトニン受容体に作用し、 その作用は大脳皮質で最も顕著である。大脳皮質は態度、思考、洞察に関与する領域で、身体のあらゆる部分から感覚的な徴候を得る。LSDの主な作用は感情 的・心理的なものである。摂取者の感情は、恐怖から恍惚までの範囲を通して急速に変化することがある(Humphrey, N. 2001)。このため、さまざまなレベルの変性意識を経験することになる。また、アルコールは自我死(または自我解消)を誘発することが示されている [31][32]。

アルコールは神経伝達物質のレベルを変化させることによって意識を変化させる。神経伝達物質は、シナプスを介して1つのニューロン(神経細胞)から別の 「標的」細胞(多くの場合、別のニューロン)に信号を伝達する内因性の化学物質である。神経伝達物質は、影響を及ぼす「標的」細胞に対して抑制作用または 興奮作用を引き起こすことがある[33]。アルコールは、脳内の神経伝達物質GABA(γ-アミノ酪酸)の作用を増大させる。GABAは、アルコール依存 症患者にしばしばみられる、動作の緩慢さや聞き取れない言語コミュニケーションの原因となる[30]。アルコールはまた、興奮性神経伝達物質であるグルタ ミン酸を減少させる。この興奮物質を抑制すると、同じような生理的減速が起こる。脳内のGABAを増加させグルタミン酸を減少させることに加え、アルコー ルは脳内の化学物質ドーパミンの量を増加させ、これはアルコール依存症の中毒性の原因の一つである。

非薬理学的
意識の変容状態は以下によっても誘発される:[原著論文?]

催眠
瞑想
臨死体験
情動は意識状態を変化させる行動に影響を及ぼす。情動は様々な刺激に影響される[34]。

病理/その他
病的または偶発的な誘発は、予期せぬ出来事や病気を指すことがある。臨床小児科の教授であるジェフリー・R・アヴナーによると、意識変容状態(ASC)の 偶発的および病的な原因を理解するための重要な要素は、自己認識の低下から始まり、それに続いて環境における意識が低下することである(2006年)。脱 人格化のような病態を個人的に経験した人は、意識の変容状態をもたらすのは環境と自己に対する意識の増大であるという逆のことをしばしば挙げる[35]。 以下の具体的な条件によって、偶発的な原因と病的な原因との妥協点の種類が明確になる。

外傷体験
最初の状態である外傷体験は、外力によって引き起こされた病変と定義される(Trauma. (Merriam-Webster Dictionary online, 2013)。例としては、鈍器による脳への衝撃(交通事故など)が挙げられる。外傷体験が意識変容状態を引き起こす理由は、脳の働きが変化するからであ る。外部からの衝撃は、脳の前部から他の部位へと血流を迂回させる。脳の前部は、分析的思考を司る前頭前皮質として知られている(Kunsman, 2012)。損傷が制御不能になると、患者は行動の変化や自己認識の障害を経験する。これはまさに意識変容状態が経験されるときである[36]。

てんかん
ASCのもう一つの一般的な原因はてんかんである。Medlineplus[37]によると、てんかんは発作を引き起こす脳疾患である(2013年)。発 作中、患者は幻覚や精神制御の喪失を経験し[38]、現実との一時的な解離を引き起こす。機能的磁気共鳴画像法(fMRI)を用いて6人のてんかん患者を 対象に行われた研究では、発作が起きている間、患者が実際に幻覚を体験していることが検出された[39]。これは患者の行動パターンを変化させるだけでな く、その特定の時間帯に現実から解離させる。

酸素欠乏
酸素欠乏は脳に影響を及ぼすため、ASCは環境中の酸素欠乏時に起こりうる。

感染症
酸素欠乏に加えて、感染症もASCの一般的な病的原因である。感染症の代表例は髄膜炎である。医療サイトWEBMD[40]によると、髄膜炎は脳の被膜が 腫れる感染症である。この特殊な感染症は小児や若年成人に発症する。この感染症は主にウイルス性である。ウイルス性髄膜炎はASCを引き起こし、その症状 には発熱や発作が含まれる(2010年)。発作が起こり始めた瞬間に障害が目に見えるようになり、このとき患者は意識変容状態に入る。

睡眠不足
睡眠不足もASCと関連しており、疲労による発作を誘発することがある。睡眠不足は、患者の重症度に応じて慢性的なものと短期的なものがある。睡眠不足は 脳に影響を与えるため、多くの患者が幻覚を報告する。2007年にハーバード大学医学部で行われたMRI研究によると、睡眠不足の脳は感覚運動機能をコン トロールすることができず、自己認識の障害につながることがわかった[41]。患者はまた、睡眠不足を経験していない場合よりもはるかに不器用であった。

絶食
断食も睡眠不足の一形態である。断食は、宗教的な目的や、拒食症などの心理的な状態から起こることがある。断食によって引き起こされる解離は生命を脅かす だけでなく、長期の断食がASCにつながる理由でもある。したがって、現実からの一時的な解離によって、断食はAvner (2006)の定義に従ったASCの範疇に入ることができる[43]。

精神病
もう1つの病理学的原因は精神病であり、精神病エピソードとして知られている。精神病エピソードには、しばしば妄想、妄想症、非現実化、脱人格化、幻覚が 含まれる(Revonsuo et al.) 精神病エピソードのリスクがいつ高くなるかを明確に特定する研究はまだ行われていない(Schimmelmann, B., Walger, P., & Schultze-Lutter, F., 2013)[44]が、精神病の治療が早ければ早いほど、精神病性障害につながる壊滅的な結果を回避できる可能性が高くなる(Schimmelmann, B., Walger, P., & Schultze-Lutter, F., 2013)、 Walger, P., & Schultze-Lutter, F., 2013)[44]。残念ながら、精神病エピソードを徹底的に調査した研究はほとんどなく、この障害を予測する能力は依然として不明確である。 (Schimmelmann, B., Walger, P., & Schultze-Lutter, F., 2013)[44]。

これまでの偶発的・病的原因の条件を見直すと、これらの偶発的・病的原因はすべて、自己認識の低下という要素を共有していることが理解できる。したがっ て、ASCは自然に引き起こされるだけでなく、催眠瞑想などの方法で意図的に誘発することもできる。また、あまり娯楽的でない目的で引き起こされるASC もある。違法薬物や多量の薬物、大量のアルコールを使用する人は、確かにASCの定義に当てはまる(Revonsuo et al.)
Neurobiological models of altered state experiences
Entropic brain hypothesis
See also: Default mode network, Psychosis, and Psychedelic drug
The entropic brain hypothesis by Robin Carhart-Harris in 2014[45][46][47] is a theory informed by neuroimaging research that uses the hallucinogen-induced neurological state to make inferences about other states of consciousness. The expression "entropy" is applied here in the context of states of consciousness and their associated neurodynamics, where high entropy means a high level of disorder. The theory proposes a general distinction etween two fundamentally different modes of cognition, referred to as primary and secondary consciousness.

Primary consciousness is associated with unconstrained cognition and less ordered (higher-entropy) neurodynamics that preceded the development of modern, normal waking consciousness in adults. Examples include the rapid eye movement sleep (REM),transcendental state between REM sleep and sensory awareness(the psychedelic state), or the onset phase of psychosis. Secondary consciousness is associated with constrained cognition and more ordered neurodynamics. Examples include normal waking consciousness, the anesthetized or the depressed state.

The theory further proposes that via pharmacological induction of psychedelic substances psilocybin, the brain is able to enter into the primary state of consciousness (the psychedelic state) from normal waking consciousness. This "phase transition" between these two fundamentally different poles of consciousness is facilitated by a collapse of the normally highly organized activity within the default mode network (DMN) and a decoupling between the DMN and the medial temporal lobes (MTLs), which are normally significantly coupled.[47] The DMN is closely associated with higher-order cognitive functions such as supporting the neurological basis for the self (e.g. self-reflection, subjectivity, introspection), thinking about others (e.g. theory of mind), remembering the past and thinking about the future (e.g. episodic memory). Task-positive networks are associated with the inverse of these things e.g., focus on and scrutiny of the external world.

The entropic brain hypothesis emphasizes the great research potential of the psychedelic state of mind for gaining more insight into general human consciousness.

CSTC-loop
See also: Sensory gating, Psychosis, and Psychedelic experience
Extensive scientific investigation on altered states of consciousness and their relationship to drug interactions with receptors in the brain have been performed. Particularly the study of the neurotransmitter serotonin and the effects of psychedelic drugs on the brain has been intensively researched over the past sixty years. It has been hypothesized that hallucinogens act either as an antagonist or an agonist at 5-HT2A (serotonin-2A) receptors and will elicit a state that shares some common phenomenological features with early acute stages of the group of schizophrenia disorders.[48]

Findings implicate that abnormalities of serotonin function and the serotonergic system could be responsible for psychiatric disorders such as the spectrum of schizophrenia (gating) disorders and therefore, that serotonin agonist or antagonists might be useful in the treatment of disorders such as schizophrenia. To investigate the underlying causative neurotransmitter mechanisms of this phenomenon, the CSTC (cortico-striato-thalamo-cortical) loop model has been formulated based on empirical neurobiological work. It is indicated that the common hypofrontality (underactivation of frontal brain regions) and cortical activation pattern induced by serotonergic and glutamatergic hallucinogens is due to a common disruption of thalamic gating of sensory and cognitive information. The CSTC feedback loop plays a major role in gating or filtering out external and internal information to the cortex. Thereby it influences the regulation of the level of awareness and attention.

Disruption of the CSTC loop system is proposed to significantly influence information processing, for instance the ability to screen out, inhibit, filter, or gate extraneous stimuli and to direct selective attention to salient features of the environment. Failures of these attentional gating mechanisms might overload patients with the excessive processing of both sensory and cognitive stimuli, which could lead to a breakdown of cognitive integrity and difficulty in distinguishing self from non-self and failure to integrate an overwhelming flood of information. Descriptive elaboration of the mentioned effects can be found in the literature on schizophrenia as well as in descriptions of hallucinogenic drug action.

Despite strong evidence linking serotonin and psychosis, novel research indicates that some behavioral effects of drugs such as psilocybin appear to be independent of the classical 5-HT2A receptor-agonist actions, implying that the model described here is not the only underlying framework at play. Interdisciplinary research enterprises have set out to study the convergence of serotonergic and glutamatergic models of psychosis and dynamic neurotransmitter interactions, derived from the study of hallucinogenic drugs, in the future.[48]

Synthetic surprise
Synthetic surprise is a theoretical concept explaining the altered states of consciousness induced by psychedelic substances like LSD and psilocybin. Central to this concept is the activation of the 5-HT2A receptor by psychedelics. The hypothesis suggests that these substances induce a state of synthetic surprise through the selective activation of the 5-HT receptors system, based on recent insights supporting a role of 5-HT in signaling surprise. This state aligns with the 'prediction error' in the predictive coding framework of brain function, where there's a discrepancy between the brain's expectations and the actual sensory input. The precision of this sensory data is crucial in modifying the brain's pre-existing beliefs or 'priors'. Under the influence of psychedelics, the interplay between top-down expectations and bottom-up sensory information is altered, leading to the characteristic changes in consciousness. Hallucinations in this context can be explained by the previously proposed "Strong priors" theory.[49] This understanding of synthetic surprise has significant implications for the clinical use of psychedelic substances. The ability of psychedelics to induce surprise is proposed to be central to their therapeutic potential, especially in disrupting maladaptive cognitive and perceptual patterns.[50]
変性状態体験の神経生物学的モデル
エントロピー脳仮説
こちらも参照: デフォルト・モード・ネットワーク、精神病、サイケデリック薬物
2014年にRobin Carhart-Harrisによって提唱されたエントロピー脳仮説[45][46][47]は、神経画像研究によってもたらされた理論であり、幻覚剤に よって誘発される神経学的状態を用いて他の意識状態について推論を行う。ここで「エントロピー」という表現は、意識状態とそれに関連するニューロダイナミ クスの文脈で適用されており、エントロピーが高いということは、無秩序のレベルが高いということである。この理論では、一次意識と二次意識と呼ばれる、根 本的に異なる2つの認知様式を一般的に区別することを提案している。

一次意識は、成人の現代的な正常な覚醒意識の発達に先行する、制約のない認知と秩序の少ない(より高エントロピーの)ニューロダイナミクスと関連してい る。例えば、急速眼球運動睡眠(レム睡眠)、レム睡眠と感覚覚の間の超越状態(サイケデリック状態)、精神病の発症期などである。二次意識は、制約された 認知と、より秩序だった神経動態と関連している。例としては、通常の覚醒意識、麻酔状態、うつ状態などがある。

この理論ではさらに、サイケデリック物質シロシビンの薬理学的誘導によって、脳は通常の覚醒意識から第一次意識状態(サイケデリック状態)に入ることがで きると提唱している。この意識の根本的に異なる2つの極の間の「相転移」は、デフォルト・モード・ネットワーク(DMN)内の通常高度に組織化された活動 が崩壊し、通常有意に結合しているDMNと内側側頭葉(MTL)の間の結合が解除されることによって促進される。 [47]DMNは、自己の神経学的基盤を支える(自己反省、主観性、内省など)、他者について考える(心の理論など)、過去を記憶する、未来について考え る(エピソード記憶など)といった高次の認知機能と密接に関連している。タスク肯定的ネットワークは、これらの逆、例えば外界への集中や精査と関連してい る。

エントロピック脳仮説は、一般的な人間の意識についてより深い洞察を得るための、サイケデリックな精神状態の大きな研究可能性を強調している。

CSTCループ
こちらも参照: 感覚ゲート、精神病、サイケデリック体験
意識の変容状態と脳内受容体との薬物相互作用との関係についての広範な科学的調査が行われてきた。特に、神経伝達物質であるセロトニンの研究と、サイケデ リック薬物の脳への作用は、過去60年にわたって集中的に研究されてきた。幻覚剤は5-HT2A(セロトニン-2A)受容体においてアンタゴニストまたは アゴニストとして作用し、統合失調症障害群の初期急性期と共通の現象学的特徴を共有する状態を引き起こすという仮説が立てられている[48]。

この知見は、セロトニン機能とセロトニン作動系の異常が、統合失調症のスペクトラム(ゲーティング)障害などの精神疾患の原因である可能性を示唆してお り、したがってセロトニン作動薬または拮抗薬が統合失調症などの疾患の治療に有用である可能性を示唆している。この現象の根底にある原因となる神経伝達機 構を調べるために、経験的な神経生物学的研究に基づいてCSTC(皮質-線条体-視床-皮質)ループモデルが定式化された。その結果、セロトニン作動性幻 覚剤とグルタミン酸作動性幻覚剤によって誘発される共通の前頭葉機能低下(前頭葉脳領域の活性化低下)と皮質活性化パターンは、感覚と認知情報の視床ゲー ティングの共通の混乱によるものであることが示された。CSTCのフィードバックループは、大脳皮質への外的・内的情報のゲーティングやフィルタリングに 大きな役割を果たしている。それにより、意識と注意のレベルの調節に影響を及ぼす。

CSTCループシステムの破綻は、情報処理、例えば、外来刺激を選別、抑制、フィルター、ゲートする能力、環境の顕著な特徴に選択的注意を向ける能力など に大きな影響を及ぼすと提唱されている。このような注意のゲート機構が破綻すると、患者は感覚刺激と認知刺激の両方を過剰に処理することになり、認知の完 全性が損なわれ、自己と非自己の区別が困難になり、氾濫する情報を統合できなくなる可能性がある。このような作用については、精神分裂病に関する文献や幻 覚作用のある薬物に関する記述に詳しい。

セロトニンと精神病を結びつける強力な証拠があるにもかかわらず、シロシビンのような薬物のいくつかの行動作用は、古典的な5-HT2A受容体アゴニスト 作用とは無関係であることが新しい研究によって示されており、ここで述べたモデルだけが唯一の根本的な枠組みではないことが示唆されている。学際的な研究 企業は、精神病のセロトニン作動性モデルとグルタミン酸作動性モデル、および幻覚誘発性薬物の研究から派生した動的な神経伝達物質相互作用の収束を将来的 に研究することを目標としている[48]。

合成的驚き
シンセティック・サプライズは、LSDやシロシビンなどのサイケデリック物質によって誘発される意識の変容状態を説明する理論的概念である。この概念の中 心は、サイケデリック物質による5-HT2A受容体の活性化である。この仮説は、驚きのシグナル伝達における5-HTの役割を支持する最近の知見に基づ き、これらの物質が5-HT受容体システムを選択的に活性化することによって、合成的な驚きの状態を誘発することを示唆している。この状態は、脳機能の予 測符号化の枠組みにおける「予測誤差」と一致し、脳の予測と実際の感覚入力との間に不一致がある。この感覚データの精度は、脳の既存の信念や「プライア」 を修正する上で極めて重要である。サイケデリックの影響下では、トップダウンの予想とボトムアップの感覚情報の相互作用が変化し、意識に特徴的な変化をも たらす。この文脈における幻覚は、以前に提唱された「強い先入観」理論によって説明することができる[49]。このような合成的な驚きに関する理解は、精 神薬物の臨床的使用にとって重要な意味を持つ。驚きを誘発するサイケデリック物質の能力は、特に不適応な認知・知覚パターンを破壊する上で、その治療的可 能性の中心となることが提唱されている[50]。
Absorption (psychology)
Delirium
Hydrogen narcosis
Lucid dreaming
Psychonautics
Runner's high
Sensory deprivation
Trance
吸収(心理学)
錯乱
水素ナルコーシス
明晰夢
サイコノーティックス
ランナーズハイ
感覚遮断
トランス状態
https://en.wikipedia.org/wiki/Altered_state_of_consciousness



リ ンク

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