はじめによんでください

アクションリサーチ

Action Research and Action Anthropology

池田光穂

アクション・リサーチ(action resarch)あ るいは唱道的アプローチ(advocacy approach)はプロジェクトを施行する側と住民(行政モデルではしばしばクライアントや受益者・ステイクホルダーと呼ばれた)を明確 に区別せず、住民の主体的な発展を促すため に人類学者がプロジェクトに参画しながら調査を行なうというスタイルのことをさす(→出典:「関 与=介入する」)。

北アメリカ大陸では、すでに 20年以上のあいだに地歩を築きつつあるアプローチで、その歴史的ルーツは半世紀以上にさかのぼれる。

ク ルト・レヴィン(Kurt Lewin, 1890-1947)はアクション・リサーチという用 語を1944-46年ごろに提唱し、社会的実践(social action)を引き出すための、アクション(行為)と研究の螺旋的運動形態として位置づけ、社会心理学上の理論をもちいて説明した。[→協働術A:アクションリサーチの理論と実践

また文化人類学者ソ ル・タックス(Sol Tax, 1907-1995)は、1938年から62年まで、アイオワ州Tama において、先住民フォックス(メスクァキィ Mesquakie)インディアンの調査研究をおこなうのみならず、それが先住民の生活にどのように役立つのかについて、住民と調査研究に関わる学生との 交渉のなかで決定してゆくという研究手法を開発した。それは今日ではアクション人類学(action anthropology)と呼ばれている。

またパウロ・フレイレ(Paulo Freire, 1921-1997)はブラジルを中心にしてラテンアメリカの成人教育、とくに識字教育の経験(『抑圧された人たちの教育学』)からいわゆる批判的教育学 の立場を打ち出し、実践を生み出す自由の概念とそれを疎外する抑圧、知識を断片的に生徒に与えてゆく銀行型教育を批判し、意識化を通して、人間の相互了解 にもとづく対話にもとづく学習行動の重要性について力説した。

コミュニティにもとづく参加型研究は、参加型というところに特徴をもつのであ り、参加型(participatory)抜きのコミュニティの要望を反映させる[→コミュニティにもとづく研究(サイエンスショップ)]、ないしはコミュニティにおいて調査研究するというフィールドワークとは、その方法論や内部者の行動において趣旨を異にする。

アクションリサーチの表記には、このよう に続けて記載する方法と元の英単語(action resarch) のようにわけてアクション・リサーチとする2つの表記があります。

左より時計回りに、クルト・レヴィ ン、ソル・ タックス、デイビッド・オールド・ベア、パウロ・フレイレ、ウィリアム・ホワイトさん、たちです(CBPR について

アクション・リサーチに 関与する /した人たち出典:コミュニティに基礎をおく参加型研究(CBPR)とは何か?

Coghlan, David   Brannick, Teresa, Doing Action Research in Your Own Organization. 4th ed., Sage Pubns Ltd 2014.

 "Provides step-by-step guidance on how to succeed at tackling the issues of ethics, management and politics when doing organisational research.- The Fourth Edition of this best-selling book is packed full of practical, expert advice on how to navigate the murky waters of ethics, politics and management in your own organization. Multidisciplinary in its approach to action research, the book sets out a step-by-step template for researchers to follow and adapt. Coghlan and Brannick: Introduce and contextualize action research as a methodProvide guidance on how to design and implement your action research projectExplore interlevel dynamicsDiscuss role duality and accessSuggest effective ways to analyze your dataProvide helpful tips on how to disseminate your findings. The book and supporting companion website are the ideal resource for students, researchers and practitioners hoping to generate real change through their action research project and will be particularly relevant to those studying Business and Management, Nursing and Health, Education and Sociology. Available with Perusall-an eBook that makes it easier to prepare for class Perusall is an award-winning eBook platform featuring social annotation tools that allow students and instructors to collaboratively mark up and discuss their SAGE textbook. Backed by research and supported by technological innovations developed at Harvard University, this process of learning through collaborative annotation keeps your students engaged and makes teaching easier and more effective. Learn more. "

「ベ ストセラーとなった本書の第4版では、組織における倫理、政治、マネジメントの泥沼をどう切り抜けるかについて、実践的で専門的なアドバイスが満載されて いる。アクション・リサーチへの学際的なアプローチとして、本書は研究者がフォローし適応するためのステップ・バイ・ステップのテンプレートを示してい る。コグランとブラニック:手法としてのアクション・リサーチを紹介し、その背景を説明する。アクション・リサーチ・プロジェクトの設計と実施方法につい てガイダンスを提供する。本書とそれをサポートするウェブサイトは、アクション・リサーチ・プロジェクトを通じて真の変化を生み出したいと考えている学 生、研究者、実務家にとって理想的なリソースであり、特にビジネス・マネジメント、看護・健康、教育、社会学を専攻している人々に関連するだろう。 Perusall-授業の準備を容易にするeBookと一緒に利用可能 Perusallは、学生と講師が共同でSAGEの教科書をマークアップし、議論することを可能にするソーシャルアノテーションツールを備えた、受賞歴の あるeBookプラットフォームである。研究に裏付けされ、ハーバード大学で開発された技術革新に支えられています。共同注釈を通して学習するこのプロセ ス は、生徒の興味を引きつけ、授業をより簡単で効果的なものにする。」

PART ONE: FOUNDATIONS

    Introducing Action Research

    Inquiring in your own organization A brief introduction to action research Three audiences, voices or practices Enacting action research cycles The action research cycles Pre-step: context and purpose Main steps Meta-learning Quality and rigour in action research Conclusions

    Recommended reading

    Exercise 1.1: Enacting the action research cyclesKnowing in Action Knowing and learning General empirical method Authenticity Action science and collaborative developmental inquiry as first-person practice Second-person skills Conclusions Recommended reading

    Exercise .1 First-person knowing in action

    Exercise 2.2 Keeping a journal Exercise

    2.3 Developing inquiry skills

    3. Understanding Action Research Action Research as practical knowing The foundations of action research The philosophy of action research Modalities of action research Organization development through action research Conclusions Recommended reading

PART TWO: IMPLEMENTATION

    Constructing and Selecting Your Insider Project Constructing the action research project Selecting the research project Writing an insider action research proposal Developing the action research Conclusions Recommended reading Exercise 4.1 Questions for constructing and selecting

    Exercise 4.2 Writing a thesis proposalDesigning and Implementing Your Action Research Project The process of planned change Planned change through action research Learning mechanisms Data generation as intervention The role of technology How do you know when to stop? Conclusions Recommended reading

    Exercise 5.1 The process of implementation

    Exercise 5. 2 Reflection for praxisInterlevel Dynamics in Insider Action Research Interlevel dynamics of change Interlevel dynamics of strategy Levels of analysis in action research Conclusions Recommended reading

    Exercise 6.1 Applying interlevel dynamics

    Exercise 6.2 Change issues

    Exercise 6.3 The learning windowUsing Frameworks to Study Organizations in Action Organizational diagnosis Systems thinking and practice Change and learning Conclusions Recommended reading

    Exercise 7.1 Understanding Your Organization

    Exercise 7.2 Using Systems Thinking

PART THREE: ISSUES AND CHALLENGES IN RESEARCHING YOUR OWN ORGANIZATION

8. Researching Your Own Organization Focus of the researcher and system Quadrant 1 Quadrant 2 Quadrant 3 Quadrant 4 Action Research at Home Conclusions Recommended reading

Exercise 8.1 Assessing your research focusPreunderstanding, Role Duality and Access Preunderstanding Role duality: Organizational and researcher roles Access Conclusions Recommended reading

Exercise 9.1 Assessing Your PreunderstandingManaging Ethics and Organizational Politics Ethics Politics Integrating roles, politics and ethics Conclusions Recommended reading

Exercise 10.1 Assessing ethics and politics Exercise

10.2 Force field analysisWriting up Your Insider Action Research Work An action research dissertation Constructing and writing your dissertation Dissemination Publishing Conclusions Recommended reading

12. In Conclusion
パート1 基礎

アクションリサーチの導入
自分の組織で探究する アクションリサーチの簡単な紹介 3つの対象、声、または実践 アクションリサーチのサイクルを実践する アクションリサーチのサイクル プレステップ:背景と目的 メインステップ メタ学習 アクションリサーチの質と厳密性 結論
推奨図書
エクササイズ1.1: アクション・リサーチのサイクルを実行する 知ることと学ぶこと 一般的な経験的方法 真実性 一人称の実践としてのアクション・サイエンスと共同開発的探究 二人称のスキル 結論 推奨図書
エクササイズ.1 行動における一人称の知識
エクササイズ2.2 日誌をつける エクササイズ
2.3 探究能力の開発

3. アクション・リサーチを理解する 実践的な知としてのアクション・リサーチ アクション・リサーチの基礎 アクション・リサーチの哲学 アクション・リサーチの様式 アクション・リサーチによる組織開発 結論 推奨図書

第2部 実施

インサイダープロジェクトの構築と選択 行動研究プロジェクトの構築 研究プロジェクトの選択 インサイダー行動研究提案書の作成 行動研究の展開 結論 推奨される読み物 演習4.1 構築と選択のための質問
演習4.2 論文提案書の書き方アクション・リサーチ・プロジェクトの設計と実施 計画的変化のプロセス アクション・リサーチによる計画的変化 学習のメカニズム 介入としてのデータ生成 テクノロジーの役割 やめどきをどう判断するか?結論 推奨図書
演習5.1 実施のプロセス
演習5.2 実践のための振り返りインサイダー・アクション・リサーチにおけるインターレベル・ダイナミクス 変化のインターレベル・ダイナミクス 戦略のインターレベル・ダイナミクス アクション・リサーチにおける分析レベル 結論 推奨図書
演習6.1 インターレベル・ダイナミクスの適用
演習6.2 変化の課題
演習6.3 学習の窓行動する組織を研究するためのフレームワークの活用組織診断システム思考と実践変化と学習結論 推奨図書
演習7.1 組織を理解する
演習7.2 システム思考の活用

第3部:自分の組織を研究する上での問題と課題

8. 自分の組織を研究する 研究者とシステムの焦点 第1象限 第2象限 第3象限 第4象限 家庭でのアクション・リサーチ 結論 推奨図書
演習8.1 研究の焦点を見極める理解、役割の二重性とアクセス理解する役割の二重性: 組織と研究者の役割 アクセス 結論 推奨図書
演習9.1 事前理解の評価倫理と組織政治の管理 倫理政治 役割、政治、倫理の統合 結論 推奨図書
練習問題10.1 倫理と政治を評価する 練習問題
10.2 フォースフィールド分析インサイダーアクションリサーチの成果を書き上げる アクションリサーチの学位論文 学位論文の構成と執筆 流布 出版 結論 推奨図書

12. おわりに



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