地代あるいは借料
Economic rent
Andrea Previtali's The Annunciation, c. 1508.
地代とは、土地の利用に関する借料のことである。農作物や畜産をはじめとして、土地(自然)が 何らかの働きかけをすると利益を生み出すことは昔から知られていた。そのために、私的所有の概念が普及する以前より、個人、親族、あるいは集団が、土地を 占有し、そこから利益が生まれることに着目をして、それ以外の、個人、親族、あるいは集団に、利用権を貸借させ、利用料すなわち地代を得ることはよくおこ なわれてきた。それは貨幣経済が十分に浸透する前は、作物の一部を物納させ、地代として徴収することがあり。小作人や牧童を使って、土地がもつ生産性を富 の源泉とすることが行われてきた。
In
economics, economic rent is any payment (in the context of a market
transaction) to an owner or factor of production in excess of the costs
needed to bring that factor into production. In classical economics,
economic rent is any payment made (including imputed value) or benefit
received for non-produced inputs such as location (land) and for assets
formed by creating official privilege over natural opportunities (e.g.,
patents). In the moral economy of neoclassical economics, economic rent
includes income gained by labor or state beneficiaries of other
"contrived" (assuming the market is natural, and does not come about by
state and social contrivance) exclusivity, such as labor guilds and
unofficial corruption. In the moral economy of the economics tradition broadly, economic rent is opposed to producer surplus, or normal profit, both of which are theorized to involve productive human action. Economic rent is also independent of opportunity cost, unlike economic profit, where opportunity cost is an essential component. Economic rent is viewed as unearned revenue while economic profit is a narrower term describing surplus income earned by choosing between risk-adjusted alternatives. Unlike economic profit, economic rent cannot be theoretically eliminated by competition because any actions the recipient of the income may take such as improving the object to be rented will then change the total income to contract rent. Still, the total income is made up of economic profit (earned) plus economic rent (unearned). For a produced commodity, economic rent may be due to the legal ownership of a patent (a politically enforced right to the use of a process or ingredient). For education and occupational licensing, it is the knowledge, performance, and ethical standards, as well as the cost of permits and licenses that are collectively controlled as to their number, regardless of the competence and willingness of those who wish to compete on price alone in the area being licensed. In regard to labor, economic rent can be created by the existence of mass education, labor laws, state social reproduction supports, democracy, guilds, and labor unions (e.g., higher pay for some workers, where collective action creates a scarcity of such workers, as opposed to an ideal condition where labor competes with other factors of production on price alone). For most other production, including agriculture and extraction, economic rent is due to a scarcity (uneven distribution) of natural resources (e.g., land, oil, or minerals). When economic rent is privatized, the recipient of economic rent is referred to as a rentier. By contrast, in production theory, if there is no exclusivity and there is perfect competition, there are no economic rents, as competition drives prices down to their floor. Economic rent is different from other unearned and passive income, including contract rent. This distinction has important implications for public revenue and tax policy. As long as there is sufficient accounting profit, governments can collect a portion of economic rent for the purpose of public finance. For example, economic rent can be collected by a government as royalties or extraction fees in the case of resources such as minerals and oil and gas. Historically, theories of rent have typically applied to rent received by different factor owners within a single economy. Hossein Mahdavy was the first to introduce the concept of "external rent", whereby one economy received rent from other economies. |
経済学において、経済的レントとは、所有者や生産要素に対して、その生産要素を生産するために必要なコストを上回る支払い(市場取引との関連において)を意味する。古典派経済学では、経済的レントとは、場所(土地)のような非生産的な投入物や、自然の機会に対する公的特権(特許など)を創出することによって形成された資産に対して支払われる(帰属価値を含む)支払いや受ける利益のことである。新古典派経済学の道徳経済学では、経済的レントには、労働ギルドや非公式の汚職など、その他の「仕組まれた」(市場が自然なものであり、国家や社会の仕組によって生じたものではないと仮定して)排他性の労働者や国家の受益者によって得られる所得が含まれる。 経済学の伝統的な道徳経済学では、エコノミックレントは生産者余剰や通常の利潤と対立する。また、機会費用が不可欠な経済的利潤とは異なり、経済的レントは機会費用とは無関係である。経済的利潤が、リスク調整された選択肢の中から選択することによって得られる余剰所得を表すより狭い用語であるのに対し、経済的レントは不労所得とみなされる。経済的利潤とは異なり、経済的賃料は理論上、競争によって排除することはできない。なぜなら、所得の受け手が、賃借する対象を改良するなどの行動をとれば、総所得は契約賃料に変わるからである。それでも、総所得は経済的利潤(獲得)と経済的賃料(未獲得)で構成される。 生産された商品の場合、経済的賃料は特許の法的所有権(プロセスや成分の使用に対する政治的に強制された権利)によるものかもしれない。教育や職業免許に ついては、免許を受ける分野で価格だけで競争しようとする者の能力や意欲に関係なく、その数について集団的に管理される知識、業績、倫理基準、および許可 や免許の費用である。労働に関しては、大衆教育、労働法、国家による社会的再生産支援、民主主義、ギルド、労働組合の存在によって、経済的レントが創出さ れる可能性がある(例えば、労働が価格だけで他の生産要素と競争する理想的な状態とは対照的に、集団行動がそのような労働者の希少性を生み出す場合、一部 の労働者により高い賃金が支払われる)。農業や採掘を含む他のほとんどの生産では、経済的レントは天然資源(土地、石油、鉱物など)の希少性(偏在)によ るものである。 経済的レントが私有化される場合、経済的レントの受取人はレンティアと呼ばれる。 対照的に、生産理論では、独占性がなく完全競争であれば、競争によって価格が底値まで下がるため、経済的レントは発生しない。 経済的レントは、契約賃料を含む他の不労所得や受動的所得とは異なる。この区別は、公的収入と税制に重要な意味を持つ。十分な会計利益がある限り、政府は 財政目的で経済的レントの一部を徴収することができる。例えば、鉱物や石油・ガスなどの資源の場合、政府は経済的レントをロイヤルティや採掘料として徴収 することができる。 歴史的に、レント理論は通常、単一の経済圏内で異なる要素所有者が受け取るレントに適用されてきた。ホセイン・マフダヴィーは、ある経済が他の経済からレントを受け取る「外部レント」の概念を初めて導入した。 |
◎レントシーキング(rent seeking)または、レント・シーキング
「民
間企業などが政府や官僚組織へ働きかけを行い、
法制度や政治政策の変更を行なうことで、自らに都合よく規制を設定したり、または都合よく規制の緩和をさせるなどして、超過利潤(レント)を得るための活動」をレントシーキング(rent
seeking)とよぶ(ウィキ「レントシーキング(rent seeking)」)。
レントの代表例は、特許を保持していることで得られる利潤などである。
In economics and in public-choice theory, rent-seeking involves seeking to increase one's share of existing wealth without creating new wealth. Rent-seeking results in reduced economic efficiency through poor allocation of resources, reduced actual wealth-creation, lost government revenue, increased income inequality,[1] and (potentially) national decline./ Attempts at capture of regulatory agencies to gain a coercive monopoly can result in advantages for the rent seeker in a market while imposing disadvantages on (incorrupt) competitors. This constitutes one of many possible forms of rent-seeking behavior./ Gordon Tullock (1922–2014) originated the concept of rent-seeking; Anne Krueger coined the term in a 1974 essay.[2]
リンク
文献
その他の情報
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