Mode of Human-Machine Interface (HMI) or User Interface Modes
User Interface; "In the industrial design field of human–computer interaction, a user interface (UI) is the space where interactions between humans and machines occur. The goal of this interaction is to allow effective operation and control of the machine from the human end, while the machine simultaneously feeds back information that aids the operators' decision-making process. Examples of this broad concept of user interfaces include the interactive aspects of computer operating systems, hand tools, heavy machinery operator controls, and process controls. The design considerations applicable when creating user interfaces are related to, or involve such disciplines as, ergonomics and psychology. Generally, the goal of user interface design is to produce a user interface which makes it easy, efficient, and enjoyable (user-friendly) to operate a machine in the way which produces the desired result (i.e. maximum usability). This generally means that the operator needs to provide minimal input to achieve the desired output, and also that the machine minimizes undesired outputs to the user. User interfaces are composed of one or more layers, including a human–machine interface (HMI) that interfaces machines with physical input hardware such as keyboards, mice, or game pads, and output hardware such as computer monitors, speakers, and printers. A device that implements an HMI is called a human interface device (HID). Other terms for human–machine interfaces are man–machine interface (MMI) and, when the machine in question is a computer, human–computer interface. Additional UI layers may interact with one or more human senses, including: tactile UI (touch), visual UI (sight), auditory UI (sound), olfactory UI (smell), equilibrial UI (balance), and gustatory UI (taste). Composite user interfaces (CUIs) are UIs that interact with two or more senses. The most common CUI is a graphical user interface (GUI), which is composed of a tactile UI and a visual UI capable of displaying graphics. When sound is added to a GUI, it becomes a multimedia user interface (MUI). There are three broad categories of CUI: standard, virtual and augmented. Standard CUI use standard human interface devices like keyboards, mice, and computer monitors. When the CUI blocks out the real world to create a virtual reality, the CUI is virtual and uses a virtual reality interface. When the CUI does not block out the real world and creates augmented reality, the CUI is augmented and uses an augmented reality interface. When a UI interacts with all human senses, it is called a qualia interface, named after the theory of qualia. CUI may also be classified by how many senses they interact with as either an X-sense virtual reality interface or X-sense augmented reality interface, where X is the number of senses interfaced with. For example, a Smell-O-Vision is a 3-sense (3S) Standard CUI with visual display, sound and smells; when virtual reality interfaces interface with smells and touch it is said to be a 4-sense (4S) virtual reality interface; and when augmented reality interfaces interface with smells and touch it is said to be a 4-sense (4S) augmented reality interface."
インダストリアルデザインの分野であるヒューマンコンピューターインタラクションにおいて、ユーザーインターフェース(UI)は、
人間と機械の相互作用が発生する空間である。このインタラクションの目的は、人間の側から機械を効果的に操作・制御することであり、同時に機械は、オペ
レーターの意思決定を助ける情報をフィードバックすることである。このユーザーインターフェースの広い概念には、コンピュータのオペレーティングシステ
ム、ハンドツール、重機のオペレーターコントロール、プロセスコントロールのインタラクティブな側面が含まれる。ユーザーインターフェースの設計には、人
間工学や心理学などの学問分野と関連した考慮事項がある。一般に、ユーザーインターフェース設計の目標は、目的とする結果(最大限の使いやすさ)を得るた
めに、機械の操作を簡単、効率的、かつ楽しく(ユーザーフレンドリー)するユーザーインターフェースを作成することである。これは一般に、オペレーターが
望む出力を得るために必要な入力が最小限であること、また機械がユーザーにとって望ましくない出力を最小にすることを意味する。ユーザーインターフェース
は、キーボード、マウス、ゲームパッドなどの物理的な入力ハードウェアと、コンピューターモニター、スピーカー、プリンターなどの出力ハードウェアを機械
に接続するヒューマンマシンインターフェース(HMI)など、1つ以上の層で構成されています。HMIを実現する装置をヒューマンインターフェースデバイ
ス(HID)と呼ぶ。ヒューマンマシンインターフェースの他の用語として、マンマシンインターフェース(MMI)、また、当該マシンがコンピュータである
場合には、ヒューマンコンピュータインターフェース(HCI)がある。追加のUIレイヤーは、触覚UI(タッチ)、視覚UI(視覚)、聴覚UI(聴覚)、
嗅覚UI(嗅覚)、平衡感覚UI(平衡)、味覚UI(味覚)など、人間の一つまたは複数の感覚と相互作用することがある。CUI(Composite
User
Interface)は、2つ以上の感覚と相互作用するUIである。最も一般的なCUIはグラフィカルユーザーインターフェース(GUI)で、触覚UIと
グラフィックを表示できる視覚UIで構成されている。GUIにサウンドが加わるとマルチメディアユーザーインターフェース(MUI)となる。CUIには大
きく分けて、スタンダード、バーチャル、オーグメンテッドという3つのカテゴリーがある。標準的なCUIは、キーボード、マウス、コンピューターモニター
などの標準的なヒューマンインターフェイスデバイスを使用する。CUIが現実世界を遮断して仮想現実を作り出す場合、CUIはバーチャルであり、バーチャ
ル・リアリティ・インターフェースを使用する。CUIが現実世界を遮断せず、拡張現実を作成する場合、CUIは拡張され、拡張現実インターフェースを使用
する。UIが人間の五感と相互作用する場合は、クオリア理論にちなんでクオリア・インターフェースと呼ばれる。また、CUIは、相互作用する感覚の数に
よって、X感覚のバーチャルリアリティインターフェースまたはX感覚の拡張現実インターフェースとして分類されることがあり、Xは相互作用する感覚の数で
ある。例えば、Smell-O-Visionは、視覚ディスプレイ、音、匂いの3感覚(3S)スタンダードCUIであり、バーチャルリアリティインター
フェースが匂いと触覚をインターフェースする場合は、4感覚(4S)バーチャルリアリティインターフェース、拡張現実インターフェースが匂いと触覚をイン
ターフェースする場合は、4感覚(4S)拡張現実インターフェースと言われる。
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文献
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Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1997-2099