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ロバート・ハリー・ローウィ

Robert Harry Lowie, 1883-1957

Image cited from the Bancroft Library, UC-Berkeley

池田光穂

Robert Lowie, 1883-1957; "Born in Vienna and raised in New York City, Lowie completed his undergraduate education at City College and received his Ph. D. from Columbia under Franz Boas. He worked at the American Museum of Natural History, conducting field research among the Crow and other Plains Indians. He joined the Department [UCB] in 1921, retiring as professor in 1950. These photographs are from a family album."- Cited from the Bancroft Library, UC-Berkeley

ローウィの研究は、滅びゆく先住民を前 に、なるべく短期間に大量にデータを採集しようという、サルベージ民族誌というスタイルをとった( "The focus of some of Lowie's work was salvage ethnography, the rapid collection of data from cultures close to extinction.")。

ボアズの文化相対主義(これはヴィクトリ ア朝時代の文化進化論への対抗言説でもあった)とともに、文化決定論の立場にたつ。文化決定論 (Cultural determinism)とは、我々の生活慣習や行動様式などは、後天的 に学習される「文化」 を通して学ばれることで形成されると考える立場である。

哲学的な立場としては、ボアズと同様、ド イツ観念論とロマン主義とりわけ、カント、ヘーゲル、ヨハン・ゴッドフリード・ヘルダーの影響をうけ、 文化における歴史的要素を重視し、文化はある種の完成状態にあることはなく、つねに、変化と他の文化との相互作用の中にあるという立場をとる——このよう な文化相対主義的立場が逆に、滅びる前に、元の姿をデータとして収集しておこうという「サルベージ民族誌」という相反的な活動の源泉になったのは、ボアズ 派がもつ歴史動態への関心である(「フランツ・ボアズ『プリミティヴアート』」)。

ローウィーの社会人類学への貢献として は、親族名称体系Kinship terminology)への理論的寄与などがある。

Robert Harry Lowie (born Robert Heinrich Löwe; June 12, 1883 – September 21, 1957) was an Austrian-born American anthropologist. An expert on Indigenous peoples of the Americas, he was instrumental in the development of modern anthropology and has been described as "one of the key figures in the history of anthropology".[1]
ロバート・ハリー・ローウィ(Robert Harry Lowie、本名Robert Heinrich Löwe、1883年6月12日 - 1957年9月21日)はオーストリア生まれのアメリカの人類学者。アメリカ大陸の先住民の専門家であり、近代人類学の発展に貢献し、「人類学の歴史にお ける重要人物の一人」と評されている[1]。
Early life and education
Lowie was born and spent the first ten years of his life in Vienna, Austria-Hungary, but came to the United States in 1893.[2] He studied at the College of the City of New York, where in 1896 he met and befriended Paul Radin while taking a BA in Classical Philology in 1901.[3] After a short stint as a teacher, he began studying chemistry at Columbia University, but soon switched to anthropology under the tutelage of Franz Boas, Livingston Farrand and Clark Wissler.[2] Influenced by Wissler, Lowie began his first fieldwork on the Lemhi Reservation in Idaho with the Northern Shoshone in 1906.[4] He graduated (Ph.D.) in 1908. with a dissertation titled ""The Test-Theme in North American Mythology".[2]
生い立ちと教育
1896年、ニューヨーク市立カレッジで学び、1901年に古典言語学の学士号を取得する際にポール・ラディンと出会い、親交を深めた[3]。 [3]短期間の教師生活の後、コロンビア大学で化学を学び始めるが、すぐにフランツ・ボアズ、リヴィングストン・ファランド、クラーク・ウィスラーの指導 の下、人類学に転向する。[2]ウィスラーの影響を受けたローウィーは、1906年にアイダホ州のレミ居留地でノーザン・ショショーネ族との最初のフィー ルドワークを開始する[4]。
Career
In 1909, he became assistant curator to Clark Wissler at the American Museum of Natural History, New York. During his time there, Lowie became a specialist in American Indians, being active in field research, particularly in several excursions to the Great Plains. This work led in particular to his identification with the Crow Indians.[4] In 1917, he became assistant professor at the University of California, Berkeley.[1] From 1925 until his retirement in 1950, he was professor of anthropology at Berkeley, where, along with Alfred Louis Kroeber, he was a central figure in anthropological scholarship.[4]

Lowie undertook several expeditions to the Great Plains, where he conducted ethnographic fieldwork at the Absarokee (Crow, 1907, 1910–1916, 1931), Arikaree, Hidatsa, Mandan and Shoshone (1906, 1912–1916).[5] Shorter research expeditions led him to the southwestern United States, the Great Basin and to South America where he was inspired by Curt Nimuendajú. The focus of some of Lowie's work was salvage ethnography, the rapid collection of data from cultures close to extinction.[6]

Ruth Benedict and Robert Lowie were both commissioned during World War II to write a piece about an enemy during wartime by the United States Office of War Information. Unlike Benedict's Chrysanthemum and the Sword in which she describes the culture of Japan without ever having set foot in Japan, Lowie could at least draw on his recollections from the German-speaking world of his childhood. In his book The German People: A Social Portrait to 1914, Lowie took a cautious approach and stressed his ignorance of what was going on in his country of origin at this time.[7] Once the war ended, Lowie made several short trips to Germany.
経歴
1909年、ニューヨークのアメリカ自然史博物館でクラーク・ウィスラーのアシスタント・キュレーターとなる。その間にアメリカ・インディアンの専門家と なり、特にグレート・プレインズ(大平原)への数回の遠征など、フィールド調査に積極的に取り組んだ。1917年、カリフォルニア大学バークレー校の助教 授となり[1]、1925年から1950年に定年退職するまで、バークレー校の人類学教授を務め、アルフレッド・ルイス・クローバーとともに人類学研究の 中心的人物であった[4]。

ローウィーはグレートプレーンズに何度か遠征し、アブサロキー族(クロウ族、1907年、1910年~1916年、1931年)、アリカリー族、ヒダツァ 族、マンダン族、ショショーネ族(1906年、1912年~1916年)で民族誌学的フィールドワークを行った。ローウィーのいくつかの仕事の焦点は、絶 滅寸前の文化から迅速にデータを収集するサルベージ民族誌であった[6]。

ルース・ベネディクトとロバート・ローウィーは、第二次世界大戦中、アメリカ戦争情報局から戦時中の敵国についての作品を書くよう依頼された。日本に足を 踏み入れることなく日本の文化を描写したベネディクトの『菊と刀』とは異なり、ローウィーは少なくとも、幼少期に過ごしたドイツ語圏での回想に基づくこと ができた。彼の著書『The German People: 戦争が終わると、ローウィーは何度かドイツに短期旅行をした。
Influences
Together with Alfred Kroeber, Lowie was one of the first generation of students of Franz Boas. His theoretical orientation was within the Boasian mainstream of anthropological thought, emphasizing cultural relativism and opposed to the cultural evolutionism of the Victorian era.[2] Like many prominent anthropologists at the time, including Boas, his scholarship originated in the school of German idealism and romanticism espoused by earlier thinkers such as Kant, Georg Hegel and Johann Gottfried Herder. Lowie, somewhat stronger than his mentor Boas, emphasized historical components and the element of variability in his works. For him, cultures were not finished constructs, but always changing and he stressed the idea that cultures could interact.

In 1919, Lowie published primitive society, which "criticized the hypothetical reconstruction of the stages of the evolution of civilization as postulated by Lewis H. Morgan".[2] The book has been seen as a key text in the promotion of theories of social organization in anthropology, being praised by Alfred Reginald Radcliffe-Brown and Bronislaw Malinowski.[2] It was also the work that inspired Claude Levi-Strauss to move his intellectual interest from philosophy to anthropology.[8]


影響
アルフレッド・クローバーとともに、ローウィーはフランツ・ボアズの第一世代の弟子の一人であった。彼の理論的方向性は、文化相対主義を強調し、ヴィクト リア朝時代の文化進化主義に反対する、人類学思想のボアス的主流派に属するものであった[2]。ボアズを含む当時の多くの著名な人類学者と同様、彼の学問 は、カント、ゲオルク・ヘーゲル、ヨハン・ゴットフリート・ヘルダーといった初期の思想家たちが信奉したドイツ観念論とロマン主義の学派に端を発してい る。ローウィーは、師であるボアズよりも歴史的要素や変動要素を重視した。彼にとって、文化は完成された構築物ではなく、常に変化するものであり、文化は 相互作用しうるという考えを強調した。

1919年、ローウィーは『原始社会』を出版し、「ルイス・H・モルガンが提唱した文明の進化段階の仮説的再構築を批判した」[2]。この本は、アルフ レッド・レジナルド・ラドクリフ=ブラウンやブロニスワフ・マリノフスキーによって賞賛され、人類学における社会組織論の推進における重要なテキストと見 なされている[2]。
Kinship
Lowie influenced the discipline of social anthropology through his use of a system to distinguish kinship relationships: he identified four main systems, which differed based on the names of the relatives of the first ascending generation, i.e. the parent generation.[6] His Classification Scheme was slightly modified by George P. Murdock by dividing one of Lowie's four systems into a further three types.[9]
親族関係
ローウィーは親族関係を区別するためのシステムを用いて社会人類学の分野に影響を与えた。彼は4つの主要なシステムを特定し、それらは最初の世代、すなわ ち親世代の親族の名前に基づいて異なっていた[6]。彼の分類スキームは、ジョージ・P・マードックによって、ローウィーの4つのシステムのうちの1つを さらに3つのタイプに分割することによって若干修正された[9]。
Honours
Lowie was given honorary membership of a number of societies such as the Royal Anthropological Institute of Great Britain, the Instituto do Cerara in Brazil, the American Philosophical Society and the New York Academy of Science.[1]

Lowie twice served as editor of the American Anthropologist. He also served as chairman of the Division of Anthropology and Psychology of the National Research Council.[1]

Lowie was president of the American Folklore Society from 1916 to 1917.[10] He was elected to the National Academy of Sciences in 1931.[1]
名誉
ローウィーは、英国王立人類学研究所、ブラジルのセラーラ研究所、アメリカ哲学協会、ニューヨーク科学アカデミーなど、多くの学会の名誉会員となった [1]。

ローウィーは『アメリカ人類学者』誌の編集者を2度務めた。また、米国学術会議の人類学・心理学部門の委員長も務めた[1]。

1916年から1917年までアメリカ民俗学会の会長であった[10]。1931年に全米科学アカデミーに選出された[1]。
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Lowie

***

1883 オーストリア=ハンガリー帝国のウィーンでユダヤ人家庭に生まれる。10歳まで同地で育つ。

1893 米国に移住。

1896  College of the City of New York.(ニューヨーク市立大学シティカレッジ)。在学中に、ポール・ラディン(Paul Radin, 1883-1959)と出会い、友人となる。

1901 同大学で古典言語学(Classical Philology)で学士(BA)。卒業後、教師として働き、コロンビア大学で最初は化学を勉強しはじめる。

1901 化学から人類学に転向し、フランツ・ボアズや Livingston Farrand and Clark Wisslerの指導のもとで人類学を勉強する。とくに、Clark Wissler (1870 -1947)の影響を受ける。

1906 最初のフィールドワーク(his first fieldwork on the Lemhi Reservation in Idaho in the Northern Shoshone)。Arikaree, Hidatsa, Mandan and Shoshone調査。

1907 アブサルキー先住民(the Absarokee (Crow))調査

1908 博士号(Ph.D)

1909 自然史博物館において、Clark Wisslerのアシスタント・キュレーターを務める。the Great Plains.の先住民フィールドワークを手がける。とりわけthe Crow Indians.の研究。

1910-1916 アブサルキー先住民(the Absarokee (Crow))調査

1912-1916 Arikaree, Hidatsa, Mandan and Shoshone調査。

1914 Societies of the Arikara Indians

1915 Dances and Societies of the Plains Shoshones

1917  University of California, Berkeley.の助教(assistant professor)。

1917 Notes on the social Organization and Customs of the Mandan, Hidatsa and Crow Indians; Culture and Ethnology; Plains Indian Age Societies

1918 Myths and Traditions of the Crow Indians

1918 The Matrilineal Complex

1919 Primitive Society

1922 The religion of the Crow Indians;The Material Culture of the Crow Indians;Crow Indian Art

1923 Psychology and Anthropology of Races

1924 Primitive Religion

1925 同大学教授。アルフレッド・クローバーと共に、バークレーの人類学を形作る。

1927 The Origin of the State

1931 アブサルキー先住民(the Absarokee (Crow))調査

1935 The Crow Indians ;History of Ethnological Theory

1935 『家 及家族感情の起源』(アール・エッチ・ロウイ, アール・ブリフオルト著 ; 青山道夫訳 )時潮社、

1937 The history of ethnological theory, New York : Rinehart, 296pp.

1939 『原始社会』、河村只雄訳、第一出版社, 1939

1943 戦時情報局(United States Office of War Information)に、ルース・ベネディクトと共に関わる(最初の委託は両名に「ヨーロッパ文 化」研究)。彼の著作、The German People は1945年に出版される(cf. Benedict's Chrysanthemum and the Sword )が、それは、彼の幼児体験とともにドイツ語話者の世界観を知ろうとするものだった。(また戦後はドイツを訪問している)

1945 The German People.

1948 Social Organization

1950 退職。

1954 Towards Understanding Germany

1957 死去

1959 Robert H. Lowie, Ethnologist; A Personal Record

1960 Crow word lists : Crow-English and English-Crow vocabuaries, Berkeley : University of California Press/ London : Cambridge University Press, 411p.

1960 Lowie's selected papers in anthropology / Robert H. Lowie ; edited by Cora Du Bois, Berkeley : University of California Press, 509pp.

1973 『国 家の起源』、古賀英三郎訳、法政大学出版局, 1973

1974 『国 家の起源』、青山道夫訳、社会思想社, 1974(青山の1935年の翻訳の改版)

1979 『原 始社会』河村只雄, 河村望訳、未来者(河村只雄の1939年翻訳の改訂版)

2008 Comanche ethnography : field notes of E. Adamson Hoebel, Waldo R. Wedel, Gustav G. Carlson, and Robert H. Lowie  / compiled and edited by Thomas W. Kavanagh, University of Nebraska Press , 2008.

リンク

文献

その他

Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099


池田蛙