じめによ んでください

スマートフォン依存あるいは問題のあるスマホ利用
Smartphone addiction or Problematic Smartphone Use(PSU)

池田光穂

 ★問題のあるスマートフォン使用(Problematic smartphone use)とは、携 帯電話に対する心理的または行動的な依存のことである。これは、ソーシャルメディア依存症やインターネット依存症などの他のデジタルメディアの過剰使用と 密接に関連している。 「スマートフォン依存症」としてよく知られている「問題のあるスマートフォン使用」という用語は、依存の証拠がない同様の行動を表すために研究者によって 提案された。[1] 問題のある使用には、モバイル通信への過度の関心、携帯電話に費やす過剰な金銭や時間、自動車を運転しているなど、社会的または物理的に不適切な状況での 携帯電話の使用などが含まれる。使用の増加は、人間関係に悪影響を及ぼしたり、精神的または身体的健康を損ない、携帯電話から離れている、または十分な電 波が受信できない場合に不安感を増大させる可能性もあります。一方、スマートフォンは、コミュニケーションの強化、タスク管理のサポート、携帯型ナビゲー ションシステムなどのツールの提供など、現代の生活において積極的な役割も果たしている。

☆スマホ利用の心理学的問題

Psychological symptoms of phone usage
Persistent smartphone overuse can result in symptoms that can be grouped into three broad categories: depression, social isolation, and low self-esteem or anxiety.[96]
携帯電話の使用による心理的症状
スマートフォンを過度に使い続けると、うつ病、社会的孤立、自尊心の低下や不安という 3 つの大きなカテゴリーに分類できる症状が現れることがある。[96]
Depression
Depression is a mental illness that adversely influences emotion, imagination, and self-regulation. Depressive symptoms can be serious psychological problems in adolescents; the relationship between depressive symptoms and mobile phone addiction is of critical importance because they can sometimes lead to substance abuse, school failure and even suicide.[97][98]
うつ病
うつ病は、感情、想像力、自己制御に悪影響を及ぼす精神疾患である。うつ病の症状は、青年期において深刻な心理的問題となることがある。うつ病の症状と携 帯電話依存症の関係は、薬物乱用、学校での不適応、さらには自殺に至ることもあるため、非常に重要である[97][98]。

Isolation
Social isolation is the lack of interaction between individuals and society. Communication conducted largely or exclusively online reduces face-to-face interactions with other people and can adversely affect normal social development and interpersonal relationships.[97] This can in turn affect social support, increase other compulsive behaviors, and further undermine psychological health.[99]
孤立
社会的孤立とは、個人と社会との相互作用の欠如のことです。コミュニケーションの大部分またはすべてがオンラインで行われると、他の人々との対面での交流 が減り、通常の社会的発達や対人関係に悪影響を及ぼす可能性があります[97]。これは、社会的支援に影響を与え、他の強迫的な行動を増大させ、心理的な 健康をさらに損なう可能性があります[99]。
Low self-esteem and anxiety
Low self-esteem, a lack of self-confidence and negative self-image, can result from smartphone overuse, and is related to anxiety caused by the fear of missing out.[100] Problematic smartphone use can also affect competence and positivity quality of life latent factors, particularly the "unaware use" mode of using smartphones, namely "its use in conjunction with other activities or late at night".[101]

Studies with teens have consistently shown that there are significant relationships between high extroversion, high anxiety, low self-esteem, and mobile phone usage. The stronger the young person's mobile phone addiction, the more likely that individual is to have high mobile phone call time, receive excessive calls, and receive excessive text messages.[97]

People suffering from anxiety are more likely to perceive normal life events as pressure, and attempts to reduce this stress can result in more addictive behaviors. Females are more likely to rely on mobile phones to maintain their social relations.[97]
低い自尊心と不安
低い自尊心、自信の欠如、自己イメージの低下は、スマートフォンの過度な使用によって生じ、情報を見逃すことへの不安と関連している。[100] 問題のあるスマートフォンの使用は、能力や前向きな生活の質といった潜在的な要因にも影響を与える。特に、「無意識の使用」モード、すなわち「他の活動と 併用したり、深夜に使用したりする」というスマートフォンの使用方法が問題となる。[101]
10代の若者たちを対象とした研究では、外向性が高く、不安が高く、自尊心が低いほど、携帯電話の使用と有意な相関関係があることが一貫して示されてい る。若者の携帯電話依存度が高いほど、携帯電話の通話時間が長く、過度な電話やテキストメッセージの受信が多い傾向がある。[97]

不安に苦しむ人々は、通常の生活上の出来事をストレスとして認識する傾向が強く、このストレスを軽減しようとする試みが、より依存性の高い行動につながる 可能性がある。女性は、社会的関係を維持するために携帯電話に依存する傾向が強い。[97]
Narcissism
Another symptom of cell phone addiction is accumulating narcissistic character traits. Research has shown that personality plays a role in addictive cell phone use. Narcissistic personality disease is commonly developed through the overuse of social media and people will portray character traits of high levels of self-importance, fantasies of unlimited success, feeling special and unique, lack of empathy, envy, and arrogance. However, studies have shown that some of these traits have been viewed as healthy because they provide an outlet for self-esteem and self-confidence.[102]
ナルシシズム
携帯電話依存症のもう一つの症状は、ナルシシズム的な性格特性の蓄積である。この研究によると、人格は携帯電話依存症の発症に関与していることが明らかに なっている。自己愛性人格障害は、一般的にソーシャルメディアの過度な利用によって発症し、自己重要感の過大評価、無限の成功を夢見る、自分が特別でユ ニークだと感じる、共感の欠如、嫉妬、傲慢などの性格特性が見られる。しかし、これらの性格特性のいくつかは、自尊心や自信の源となるため、健全であると 見なされているものもあることが研究で明らかになっている[102]。
https://en.wikipedia.org/wiki/Problematic_smartphone_use

☆スマホ利用の社会的問題等

Problematic smartphone use is psychological or behavioral dependence on cell phones. It is closely related to other forms of digital media overuse such as social media addiction or internet addiction disorder.

Commonly known as "smartphone addiction", the term "problematic smartphone use" was proposed by researchers to describe similar behaviors presenting without evidence of addiction.[1]

Problematic use can include preoccupation with mobile communication, excessive money or time spent on mobile phones, and use of mobile phones in socially or physically inappropriate situations, such as driving an automobile. Increased use can also lead to adverse effects on relationships, degraded mental or physical health, and increased anxiety when separated from a mobile phone or sufficient signal. At the same time, smartphones also play a positive role in modern life by enhancing communication, supporting task management, and providing tools such as portable navigation systems.
問題のあるスマートフォン使用とは、携帯電話に対する心理的または行動 的な依存のことである。これは、ソーシャルメディア依存症やインターネット依存症などの他のデジタルメディアの過剰使用と密接に関連している。

「スマートフォン依存症」としてよく知られている「問題のあるスマートフォン使用」という用語は、依存の証拠がない同様の行動を表すために研究者によって 提案された。[1]

問題のある使用には、モバイル通信への過度の関心、携帯電話に費やす過剰な金銭や時間、自動車を運転しているなど、社会的または物理的に不適切な状況での 携帯電話の使用などが含まれる。使用の増加は、人間関係に悪影響を及ぼしたり、精神的または身体的健康を損ない、携帯電話から離れている、または十分な電 波が受信できない場合に不安感を増大させる可能性もあります。一方、スマートフォンは、コミュニケーションの強化、タスク管理のサポート、携帯型ナビゲー ションシステムなどのツールの提供など、現代の生活において積極的な役割も果たしている。
History and terminology

Forms of technology addiction have been considered as diagnoses since the mid 1990s.[2] In current research on the adverse consequences of technology overuse, "mobile phone overuse" has been proposed as a subset of forms of "digital addiction" or "digital dependence", reflecting increasing trends of compulsive behavior among users of technological devices.[3] Researchers have termed these behaviors "smartphone addiction" and "problematic smartphone use", as well as referring to use of non-smartphone mobile devices (cell phones).[4]

Excessive use of technological devices may affect developmental, social, mental, and physical well-being and result in symptoms similar to behavioral addictions, but the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders has not formally codified problematic smartphone use as a diagnosis.[5][6] Widely accepted recommendations for the treatment of problematic use behaviors do not yet exist in part due to the lack of well-established evidence or expert consensus, the differing emphasis of the classification manuals, and difficulties using animal models for analysis.[7]

While published studies have shown associations between digital media use and mental health symptoms or diagnoses, causality has not been established, with nuances and caveats of researchers often misunderstood by the general public, or misrepresented by the media.[8] A systematic review of reviews published in 2019 concluded that evidence—although of mainly low to moderate quality—showed an association between screen time and poorer psychological health, including symptoms such as inattention, hyperactivity, low self esteem, and behavioral issues in childhood and adolescence.[9] Several studies have shown that females are more likely to overuse social media, while males are more likely to overuse video games.[10][11] This has led experts to suggest that digital media overuse may not be a unified phenomenon, with some calling to delineate proposed disorders based on individual online activity.[10]

Due to the lack of recognition and consensus on the concepts, diagnoses and treatments are difficult to standardize or recommend.[12]
歴史と用語

テクノロジー依存症は、1990年代半ばから診断対象として考えられてきた[2]。テクノロジーの過剰使用による悪影響に関する現在の研究では、テクノロ ジー機器のユーザーの間で強迫的な行動が増加している傾向を反映して、「携帯電話の過剰使用」が「デジタル依存症」または「デジタル依存」の一形態として 提案されている[3]。研究者たちは、これらの行動を「スマートフォン依存症」や「問題のあるスマートフォン使用」と呼んでおり、スマートフォン以外のモ バイルデバイス(携帯電話)の使用も指している。[4]

テクノロジーデバイスの過度な使用は、発達、社会、精神、身体の健康に影響を与え、行動依存症と同様の症状を引き起こす可能性があるが、精神障害の診断と 統計マニュアルでは、問題のあるスマートフォン使用を診断として正式に規定していない。[5][6] 問題のある使用行動の治療に関する広く受け入れられている推奨事項は、確立された証拠や専門家のコンセンサスの欠如、分類マニュアルの重点の違い、分析に 動物モデルを使用することの難しさなどの理由から、まだ存在していない。[7]

公表されている研究では、デジタルメディアの使用とメンタルヘルスの症状や診断との関連性が示されていますが、因果関係は確立されておらず、研究者の微妙 なニュアンスや注意点が一般の人々に誤解されたり、メディアによって誤って伝えられたりすることがよくあります。[8] 2019 年に発表されたレビューの系統的レビューでは、その証拠は主に低から中程度の質であるものの、スクリーンタイムと、注意欠陥、多動、自尊心の低下、小児期 および青年期の行動問題などの症状を含む心理的健康の悪化との関連性が示されていると結論付けられています。[9] いくつかの研究では、女性はソーシャルメディアを過度に使用する傾向が強く、男性はビデオゲームを過度に使用する傾向が強いことが示されています。 [10][11] このため、専門家たちは、デジタルメディアの過剰使用は統一的な現象ではない可能性があると指摘し、個人のオンライン活動に基づいて提案されている障害を 区別すべきだと主張している。[10]

概念に関する認識とコンセンサスが欠如しているため、診断や治療法の標準化や推奨は困難である。[12]
Prevalence

Haider estimates of the prevalence of forms of technology overuse have varied considerably, with marked variations by nation[13][14] and increases over time.[15]

Prevalence of mobile phone overuse depends largely on definitions and the scales used to quantify behaviors. Two main scales are in use, in both adult and adolescent populations: the 20-item self-reported Problematic Use of Mobile Phones (PUMP) scale,[16] and the Mobile Phone Problem Use Scale (MPPUS). There are variations in the age, gender, and percentage of the population affected problematically according to the scales and definitions used. The prevalence among British adolescents aged 11–14 was 10%.[17] In India, addiction is stated at 39-44% for this age group.[18] Under different diagnostic criteria, the estimated prevalence ranges from 0 to 38%, with self-attribution of mobile phone addiction exceeding the prevalence estimated in the studies themselves.[19] The prevalence of the related problem of internet addiction was 4.9-10.7% in South Korea, and is now regarded as a serious public health issue.[20] A questionnaire survey in South Korea also found that these teenagers are twice as likely to admit that they are "mobile phone addicted" as adults. They also believe smartphone communication has become an important part of their lives and an important way to maintain social relationships.[21] Additional scales used to measure smartphone addictions are the Korean Scale for Internet Addiction for adolescents (K-scale), the Smartphone Addiction Scale (SAS-SV), and the Smartphone Addiction Proneness Scale (SAPS). These implicit tests were validated in a 2018 study as means of measuring smartphone and internet addiction in children and adolescents.[22]

Behaviors associated with mobile-phone addiction differ between genders.[23][24] Older people are less likely to develop addictive mobile phone behavior because of different social usage, stress, and greater self-regulation.[25] A 2019 study by British media regulator Ofcom showed that 50% of 10-year-olds in the UK owned a smartphone.[26]

A study conducted by researchers at the University of Toronto Mississauga surveyed over 50,000 participants across 195 countries to examine global patterns of smartphone usage. The findings indicated consistent trends in problematic smartphone use, particularly among younger women. The study suggests that social and cultural factors, such as the emphasis on social connectivity and the role of smartphones in daily life, contribute to these patterns. Additionally, the research highlights the importance of considering the context of smartphone use when assessing its impact on individuals' well-being. For instance, extensive use for professional purposes may not be problematic, whereas usage that interferes with sleep or daily activities might indicate issues.[27]
有病率

ハイダーによるテクノロジーの過剰使用の有病率の推定値は、国民によって大きなばらつきがあり[13][14]、時間の経過とともに増加している [15]。

携帯電話の過剰使用の有病率は、定義と行動を定量化する尺度によって大きく異なる。成人と青少年双方で主に使用されている2つの尺度は、20項目の自己報 告式「問題のある携帯電話使用尺度(PUMP)」[16]と「携帯電話問題使用尺度(MPPUS)」である。使用される尺度と定義により、問題を抱える人 口の年齢、性別、割合に差異がある。11~14 歳の英国の青少年の有病率は 10% でした[17]。インドでは、この年齢層の依存症は 39~44% と報告されています[18]。異なる診断基準では、推定有病率は 0~38% と幅があり、携帯電話依存症と自己認識している人の割合は、研究で推定された有病率を上回っています。[19] 関連するインターネット依存症の有病率は、韓国で 4.9~10.7% であり、現在では深刻な公衆衛生問題とみなされている[20]。韓国でのアンケート調査でも、これらの 10 代の若者は、大人よりも 2 倍も「携帯電話依存症」であると認める傾向が高いことが明らかになっている。また、彼らは、スマートフォンによるコミュニケーションが、自分たちの生活の 一部となり、社会的な関係を維持するための重要な手段となっていると信じている。[21] スマートフォン依存症を測定するための追加の尺度には、青少年向け韓国インターネット依存症尺度(K-scale)、スマートフォン依存症尺度(SAS- SV)、スマートフォン依存症傾向尺度(SAPS)がある。これらの暗黙的検査は、2018年の研究で、子どもと青少年のスマートフォンとインターネット 依存症を測定する手段として有効性が確認された。[22]

携帯電話依存症に関連する行動は、性別によって異なる。[23][24] 高齢者は、社会的利用、ストレス、自己規制能力の違いから、携帯電話依存症になる可能性が低い。[25] 英国のメディア規制機関 Ofcom が 2019 年に実施した調査によると、英国の 10 歳の子供たちの 50% がスマートフォンを所有している。[26]

トロント大学ミシサガ校の研究者たちが、195 カ国、50,000 人以上を対象として、スマートフォンの世界的な使用パターンを調査した。その結果、特に若い女性の間で、問題のあるスマートフォン使用の一貫した傾向が見 られた。この調査は、社会的つながりの重視や日常生活におけるスマートフォンの役割などの社会的・文化的要因が、こうした傾向の一因となっていることを示 唆している。さらに、スマートフォンの使用が個人の幸福に与える影響を評価する際には、その使用状況を考慮することが重要であることを強調している。例え ば、仕事目的での広範な使用は問題ではないかもしれないが、睡眠や日常生活に支障をきたすような使用は問題である可能性がある。[27]
Negative effects
Overuse of mobile phones may be associated with negative outcomes on mental and physical health, in addition to having an impact on how users interact socially.[28][29]

Social

This section is written like a personal reflection, personal essay, or argumentative essay that states a Wikipedia editor's personal feelings or presents an original argument about a topic. Please help improve it by rewriting it in an encyclopedic style. (June 2025) (Learn how and when to remove this message)

Some people are using online communication to replace face-to-face conversations. Clinical psychologist Lisa Merlo says, "Some patients pretend to talk on the phone or fiddle with apps to avoid eye contact or other interactions at a party."[30] Furthermore, a 2011 study showed

70% check their phones in the morning within an hour of getting up;
56% check their phones before going to bed;
48% check their phones over the weekend;
51% constantly check their phones during vacation; and
44% reported they would feel very anxious and irritable if they did not interact with their phones within a week.[31]

This change in style from face-to-face to text-based conversation has also been observed by American psychologist Sherry Turkle. Her work cites connectivity as an important trigger of social behavior change regarding communication;[29] therefore, this adaptation of communicating is not caused only by the phone itself. Turkle also argues that people now find themselves in a state of "continual co-presence" where digital communication allows the occurrence of two or more realities in the same place and time.[32] Subsequently, they also live in a "world of continual partial attention," the process of paying simultaneous attention to a number of sources of incoming information, but at a superficial level.[32] Bombarded with an abundance of emails, texts and other messages, people not only find themselves divesting people of their human characteristics or individuality, but also increasingly treating them as digital units. This is often referred to as depersonalization.[33]

According to Elliot Berkman, a psychology professor at the University of Oregon, the constant checking of phones is caused by reward learning and the fear of missing out (FOMO). Berkman explains that, "Habits are a product of reinforcement learning, one of our brain's most ancient and reliable systems," and therefore people tend to develop habits of completing behaviors that have rewarded them in the past.[34] For many, using a mobile phone has been enjoyable in the past, due to the reinforcing positive feelings when receiving and responding to a notification. Berkman also iterates that people often check their smartphones to relieve the social pressure they place upon themselves to never miss out on exciting things. As Berkman says, "Smartphones can be an escape from boredom because they are a window into many worlds other than the one right in front of you, helping us feel included and involved in society."[34] When people do not check their mobile phones, they are unable to satisfy this "check habit" or suppress the fear of missing out, leading to anxiety and irritability.

Other implications of cell phone use in mental health symptoms were observed by Thomée et al. in Sweden. This study found a relationship between report of mental health and perceived stress of participants' accessibility, which is defined as the possibility to be disturbed at any moment of day or night.[28]

Critics of smartphones have especially raised concerns about effects on youth, in particular isolation, and its effects on social and emotional development.[35] The presence of smartphones in everyday life may affect social interactions amongst teenagers. Present evidence shows that smartphones are not only decreasing face-to-face social interactions between teenagers, but are also making them less likely to talk to adults.[36] In a study produced by Doctor Lelia Green at Edith Cowan University, researchers discovered that "the growing use of mobile technologies implies a progressive digital colonization of children's lives, reshaping the interactions of younger adults." Face-to-face interactions have decreased because of the increase in shared interactions via social media, mobile video sharing, and digital instant messaging. Critics believe the primary concern in this shift is that the youth are inhibiting themselves of constructive social interactions and emotional practices.[37] Social media has changed how people communicate with each other. Nowadays, how we interact and process information is completely different. A huge worry that people have is that kids' attention spans are much shorter, and they believe that it’s because of social media. Over 90 percent of teachers have had concerns about students' mental health over the past few years.[38] The access to social media and communication on multiple devices has screen time taking over. A survey was conducted by the National Education Association of nearly 3,000 members working in school classrooms from kindergarten through twelfth grade. The survey shows that the top contributing factors to concerns of mental health include personal device use and social media. The survey also highlighted that teachers are increasingly worried about how social media affects students’ ability to focus, communicate, and build interpersonal skills. Many educators feel that excessive screen time and dependency on personal devices are not only contributing to behavioral challenges but also classroom disruptions. They point out that constant online interactions can lead to heightened anxiety and lowered resilience, as students struggle to balance their digital and real-world experiences. Constant use of one's phone has been shown to cause people to even create their own interruptions by constantly checking things like text messages and emails, even to the degree of hearing their phone or feeling it vibrate when there have been no alerts made in reality. By constantly seeing the glamorous lives that people on the internet perpetuate of themselves, more viewers of such media are led to be less happy with their lives, have increased feelings of jealousy, and also have lowered self-esteem. Overall, the pervasive influence of social media and screen time is deeply impacting students' mental health, attention spans, and ability to form meaningful, real-world connections, leaving educators increasingly concerned about the long-term effects on both learning and well-being.[39] Other studies show a positive social aspect from smartphone use. A study on whether smartphone presence changed responses to social stress involved 148 males and females around the age of 20.[40] Exposed to a social-exclusion stressor and measuring levels of alpha-amylase (sAA) stress hormone, the results showed higher levels of sAA and cortisol in the group without no phone access, suggested that the presence of a smartphone, even if it's not being used, can decrease the negative effects of social exclusion.[40]


悪影響
携帯電話の過度な使用は、ユーザーの社会的交流に影響を与えるだけでなく、精神的および身体的健康にも悪影響を及ぼす可能性がある。[28][29]

社会

このセクションは、ウィキペディアの編集者の個人的な感想や、トピック に関する独自の主張を述べた、個人的な感想文、エッセイ、論説のような文章で書かれています。百科事典のスタイルで書き直して、改善してください。 (2025年6月) (このメッセージの削除方法についてはこちらをご覧ください)

一部の人々は、対面での会話をオンラインコミュニケーションに置き換えている。臨床心理士の リサ・メルロ は、「一部の患者は、パーティーで目と目を合わせたり、他の人と交流したりすることを避けるために、電話をしているふりをしたり、アプリをいじったりして いる」と述べている。[30] さらに、2011 年の研究では、以下のことが明らかになった。

70% は、起床後 1 時間以内に携帯電話をチェックしている。
56%が就寝前にスマートフォンを確認し;
48%が週末にスマートフォンを確認し;
51%が休暇中に常にスマートフォンを確認し;
44%が、1週間スマートフォンとやり取りしないと非常に不安でイライラすると報告している。[31]

対面からテキストベースの会話へのこのスタイルの変化は、アメリカの心理学者シェリー・タークル氏も観察している。彼女の研究では、コミュニケーションに 関する社会的行動の変化の重要なきっかけとして、接続性が挙げられています[29]。したがって、コミュニケーションのこの変化は、携帯電話そのものの影 響だけによるものではないと考えられます。タークル氏はまた、人々は現在、デジタルコミュニケーションによって同じ場所と時間に 2 つ以上の現実が存在することとなる「継続的な共在」の状態にあると主張しています。[32] その結果、人々は「継続的な部分的注意の世界」に生きることになる。これは、複数の情報源から入ってくる情報に同時に注意を向けつつも、その注意は表面的 なものにとどまる状態だ[32]。膨大な量の電子メール、テキストメッセージ、その他のメッセージに襲われることで、人々は人間としての特性や個性を失っ ていくだけでなく、他者をデジタル単位として扱うようになる。これはしばしば「非人格化」と呼ばれる。[33]

オレゴン大学の心理学教授であるエリオット・バークマン氏によると、携帯電話を絶えずチェックするのは、報酬学習と FOMO(Fear of Missing Out、情報欠落の不安)が原因だ。バークマン氏は、「習慣は、私たちの脳で最も古く、最も信頼性の高いシステムの一つである強化学習の産物である」と説 明し、そのため、人々は過去に報酬を得た行動を完了する習慣を身につけやすいと述べています。[34] 多くの人々にとって、携帯電話は、通知を受け取り、それに応答することでポジティブな感情が強化されるため、これまで楽しいものだった。Berkman はまた、人々は、エキサイティングなことを決して見逃さないという自分自身に課した社会的プレッシャーを和らげるために、スマートフォンを頻繁にチェック することが多いと繰り返し述べている。Berkman が言うように、「スマートフォンは、目の前の世界以外の多くの世界への窓であり、社会の一員として受け入れられ、社会に関与していると感じさせるため、退 屈からの逃避手段となる可能性がある」のだ。[34] 携帯電話をチェックしないと、この「チェックする習慣」を満たせなかったり、見逃してしまうかもしれないという不安を抑制できなくなり、不安やイライラに つながります。

携帯電話の使用が精神的健康症状に及ぼすその他の影響は、スウェーデンの Thomée らによって観察されています。この研究では、精神的健康に関する報告と、参加者が感じるストレス(昼夜を問わずいつでも邪魔される可能性として定義)との 間に相関関係があることが明らかになりました。[28]

スマートフォンに対する批判は、特に若者への影響、特に孤立や社会的・感情的な発達への影響について懸念を表明している。[35] 日常生活におけるスマートフォンの存在は、10代の若者の社会的交流に影響を与える可能性がある。現在の証拠は、スマートフォンが10代の若者間の対面で の社会的交流を減少させているだけでなく、大人と話す機会も減少させていることを示している。[36] エディス・コーワン大学のレリア・グリーン博士が実施した研究では、研究者たちは「モバイル技術の普及は、子供たちの生活のデジタル化が進み、若年成人の 交流の在り方を変化させている」と結論付けています。ソーシャルメディア、モバイルビデオ共有、デジタルインスタントメッセージングによる共有交流の増加 により、対面での交流は減少しています。批評家は、この変化の主な懸念は、若者が建設的な社会的交流や感情表現を自ら抑制していることだと考えている [37]。ソーシャルメディアは、人々のコミュニケーションの方法を一変させた。今日、私たちが情報を処理し、交流する方法は、まったく異なるものになっ ている。人々が抱く大きな懸念は、子供たちの注意力が大幅に低下していることであり、その原因はソーシャルメディアにあると彼らは考えている。過去数年 間、90% 以上の教師が、生徒のメンタルヘルスについて懸念を抱いている。[38] ソーシャルメディアへのアクセスや複数のデバイスによるコミュニケーションにより、スクリーンタイムが支配的になっている。全米教育協会は、幼稚園から高 校までの学校教室で働く約 3,000 人の会員を対象に調査を実施した。この調査によると、メンタルヘルスの懸念の最大の要因は、個人用デバイスの使用とソーシャルメディアであることが明らか になった。また、教師たちは、ソーシャルメディアが生徒の集中力、コミュニケーション能力、対人能力の発達に悪影響を及ぼしているのではないかと懸念を強 めていることも明らかになった。多くの教育者は、過度なスクリーンタイムや個人用デバイスへの依存は、行動上の問題だけでなく、教室の混乱にもつながって いると感じている。彼らは、生徒たちがデジタル世界と現実世界の体験のバランスに苦労する中、絶え間ないオンラインでの交流が不安を高め、回復力を低下さ せる可能性があると指摘している。携帯電話を絶えず使用すると、テキストメッセージや E メールなどを常にチェックし、実際にはアラームが鳴っていないにもかかわらず携帯電話の音を聞いたり、振動を感じたりして、自ら中断を引き起こしてしまう ことが分かっている。インターネット上で人々が自ら公開する華やかな生活を絶えず目にするほど、そのようなメディアの視聴者は自分の生活に不満を抱き、嫉 妬心を強め、自尊心を低下させる傾向があります。全体として、ソーシャルメディアとスクリーンタイムの広範な影響は、学生のメンタルヘルス、注意力、有意 義な現実世界とのつながりを形成する能力に深刻な影響を及ぼしており、教育者は学習と幸福の両方に対する長期的な影響についてますます懸念を強めている。 [39]他の研究では、スマートフォン使用の社会的側面がポジティブであることが示されている。スマートフォンの存在が社会的ストレスに対する反応を変え るかどうかを調べた研究では、20歳前後の148人の男性と女性が参加した。[40] 社会的排除のストレス要因に曝露し、ストレスホルモンであるアルファアミラーゼ(sAA)のレベルを測定した結果、スマートフォンにアクセスできないグ ループではsAAとコルチゾールのレベルがより高く、スマートフォンの存在自体が、使用していなくても、社会的排除の負の影響を軽減する可能性が示唆され た。[40]


Hygiene
Research from the London School of Hygiene and Tropical Medicine at Queen Mary in 2011 indicated that one in six cell phones is contaminated with fecal matter. Some of the contaminated phones were also harboring pathogenic strains of bacteria such as E. coli which can result in fever, vomiting, and diarrhea.[41] Other research has found a high risk of transmitting such bacteria by medical staff who carry their cellphones during their shift, because cellphones act as a reservoir where the bacteria can thrive.[42]
衛生
2011年にクイーン・メアリー・ロンドン大学衛生熱帯医学学校が実施した調査によると、携帯電話の6台に1台は糞便で汚染されていることが明らかになり ました。汚染された携帯電話の一部には、発熱、嘔吐、下痢を引き起こす可能性のある大腸菌(E. coli)などの病原性細菌の株が検出された。[41] 他の研究では、勤務中に携帯電話を携帯する医療従事者が、細菌が繁殖しやすい貯蔵庫として機能する携帯電話を介して、このような細菌を伝播するリスクが高 いことが判明している。[42]
Health

See also: Mobile phone radiation and health and Electronic media and sleep
The International Agency for Research on Cancer stated in 2011 that radio frequency radiation (RF) is a possible human carcinogen, based on limited evidence of an increased risk of developing glioma tumors.[43]

In 2018 the US National Toxicology Program (NTP) published the results of its ten-year, $30 million study of the effects of radio frequency radiation on laboratory rodents, which found 'clear evidence' of malignant heart tumors (schwannomas) and 'some evidence' of malignant gliomas and adrenal tumors in male rats.[44] In 2019, the NTP scientists published an article stating that RF scientists found evidence of 'significant' DNA damage in the frontal cortex and hippocampus of male rat brains and the blood cells of female mice.[45] In 2018 the Ramazzini Cancer Research Institute study of cell phone radiation and cancer published its results and concluded that "The RI findings on far field exposure to RFR are consistent with and reinforce the results of the NTP study on near field exposure, as both reported an increase in the incidence of tumors of the brain and heart in RFR-exposed Sprague-Dawley rats. These tumors are of the same histotype of those observed in some epidemiological studies on cell phone users. These experimental studies provide sufficient evidence to call for the re-evaluation of IARC conclusions regarding the carcinogenic potential of RFR in humans."[46]

Research has shown that diminished quantity and quality of sleep could also be due to an inhibited secretion of melatonin.[47]

In 2014, 58% of World Health Organization countries advised the general population to reduce radio frequency exposure below heating guidelines. The most common advice is to use hands-free kits (69%), to reduce call time (44%), use text messaging (36%), avoid calling with low signals (24%), or use phones with low specific absorption rate (SAR) (22%).[48] In 2015 Taiwan banned toddlers under the age of two from using mobile phones or any similar electronic devices, and France banned Wi-Fi from toddlers' nurseries.[49]

As adoption increases, accompanying behavioral health issues and problematic usage patterns become more apparent. Mobile phones continue to become more multifunctional and sophisticated, which exacerbates the problem.[50]

In 2014 the BBC reported concerns from opticians regarding blue-violet light emitted by cell phone screens, that it may be potentially hazardous to the eye and long term it may possibly increase the risk of macular degeneration.[51] The position of the American Macular Degeneration Foundation is that the evidence for this risk, considering the relatively low intensity emitted by device screens, is inconclusive at best.[52]
保健

関連項目:携帯電話の電磁波と健康、電子メディアと睡眠
国際がん研究機関(IARC)は 2011 年、神経膠腫の発症リスク増加に関する限定的な証拠に基づき、無線周波放射(RF)はヒトの発がん性物質である可能性があると発表しました。[43]

2018年、米国国立毒性プログラム(NTP)は、実験用齧歯類に対する無線周波放射の影響に関する10年間、3,000万ドルを投じた研究の結果を発表 し、雄ラットに悪性心腫瘍(神経鞘腫)の「明確な証拠」と、悪性神経膠腫および副腎腫瘍の「いくつかの証拠」を発見したと報告した。[44] 2019年、NTPの研究者は、RF研究者が雄ラットの脳の前頭前野と海馬、および雌マウス血液細胞において「著しい」DNA損傷の証拠を発見したと述べ た論文を発表した。[45] 2018年、ラマッツィーニがん研究研究所は、携帯電話の電磁波とがんに関する研究結果を発表し、次のように結論付けた。「RIの研究結果は、近距離曝露 に関するNTPの研究結果と一致し、強化するもので、両研究とも、RFRに曝露されたスプルーグ・ダウリーラットにおいて、脳と心臓の腫瘍の発生率増加を 報告している。これらの腫瘍は、携帯電話ユーザーを対象としたいくつかの疫学研究で観察されたものと同一の組織型である。これらの実験研究は、RFRの人 間に対する発がん性に関するIARCの結論の再評価を求める十分な証拠を提供している。」[46]

研究によると、睡眠の量と質の低下は、メラトニンの分泌抑制による可能性もあることが示されている。[47]

2014 年、世界保健機関(WHO)加盟国の 58% が、一般市民に対して、加熱ガイドライン以下の電波曝露に減らすよう勧告した。最も一般的なアドバイスは、ハンズフリーキットの使用(69%)、通話時間 の短縮(44%)、テキストメッセージの利用(36%)、電波の弱い場所での通話の回避(24%)、低比吸収率(SAR)の携帯電話の使用(22%)であ る。[48] 2015 年、台湾は 2 歳未満の幼児の携帯電話や類似の電子機器の使用を禁止し、フランスは幼児の保育施設での Wi-Fi の使用を禁止した。[49]

普及が進むにつれて、それに伴う行動上の健康問題や問題のある使用パターンが明らかになってきている。携帯電話はますます多機能化、高度化しており、この 問題をさらに悪化させている。[50]

2014年、BBCは、携帯電話の画面から放出される青紫色光が目に有害であり、長期的に黄斑変性症のリスクを増加させる可能性があるとの眼鏡技師の懸念 を報じた。[51] アメリカ黄斑変性症財団の立場は、デバイス画面から放出される光の強度が比較的低いことを考慮すると、このリスクに関する証拠は、最も良い場合でも不確実 であるとしている。[52]
Psychological
There are concerns that some mobile phone users incur considerable debt, and that mobile phones are being used to violate privacy and harass others.[53] In particular, there is increasing evidence that mobile phones are being used as a tool by children to bully other children.[54]

There is a large amount of research on mobile phone use, and its positive and negative influence on the human's psychological mind, mental health and social communication. Mobile phone users may encounter stress, sleep disturbances and symptoms of depression, especially young adults.[55] Consistent phone use can cause a chain reaction, affecting one aspect of a user's life and expanding to affect other aspects. It often starts with social disorders, which can lead to depression and stress, and ultimately affect lifestyle habits such as sleep and diet.[28]

Research has shown a correlation between mobile phone overuse and depression. In the wake of the emergence of smartphones, American professor of psychology Jean M. Twenge found an increase in depressive symptoms and even suicides among adolescents in 2010.[55] Avid adolescent smartphone users are spending so much time on the devices that they forgo face-to-face human interaction, which is seen as essential to mental health: "The more time teens spend looking at screens, the more likely they are to report symptoms of depression."[56] Twenge also notes that three out of four American teens owned an iPhone, and with this rates of teen depression and suicide have skyrocketed since 2011 following the release of the iPhone in 2007 and the iPad in 2010.[37] Compounding this, teens now spend the majority of their leisure time on their phones; eighth-graders who spend 10 or more hours a week on social media are 56% more likely to be unhappy than those who devote less time to social media.[37]

Psychologist Nancy Colier has argued that people have lost sight of what is truly important to them in life, saying that people have become "disconnected from what really matters, from what makes us feel nourished and grounded as human beings."[57] Addiction to technology has deterred neurological and relationship development because mobile technology is being introduced to people at a very young age. Colier states: "Without open spaces and downtime, the nervous system never shuts down—it's in constant fight-or-flight mode. We're wired and tired all the time. Even computers reboot, but we’re not doing it."[57]

The amount of time spent on screens appears to have a correlation with happiness levels. A nationally representative study of American 12th graders funded by the National Institute on Drug Abuse titled Monitoring the Future Survey found that "teens who spent more time than average on screen activities are more likely to be unhappy, and those who spend more time than average on non-screen activities are more likely to be happy."[55]

While it is easy to see a correlation between cell phone overuse and these symptoms of depression, anxiety, and isolation, it is much harder to prove causation, i.e. that cell phones themselves cause these issues. There are many other overlapping factors that also increase depression in people. According to psychologist Peter Etchells, although parents and other figures share these concerns, two other possible explanations are that depressed teens may use mobile devices more, or teens could be more open to discussing or admitting to depression than other age groups.[58]

A survey done by a group of independent opticians revealed that 43% of people under the age of 25 experienced anxiety or even irritation when they were not able to access their phone whenever they wanted.[51] Smartphone dependence is also associated with increased number of phantom phone signals, as in phantom vibration syndrome.[59]

Neural
There has been considerable speculation about the impact problematic mobile usage may have on cognitive development and how such habits could be ‘rewiring’ the brains of those highly engaged with their mobiles. Research has shown that the reward areas of the brains of those who use their phones more exhibit different structural connectivity than those who use their phones less.[60]


心理的
一部の携帯電話ユーザーは多額の負債を抱えている、携帯電話がプライバシーの侵害や他者への嫌がらせに利用されている、といった懸念がある[53]。特 に、携帯電話が子供たちによる他の子供たちへのいじめの道具として利用されているという証拠が増えている[54]。

携帯電話の使用、およびそれが人間の心理、メンタルヘルス、社会的コミュニケーションに与えるプラスとマイナスの影響については、多くの研究が行われてい る。携帯電話ユーザーは、特に若年成人において、ストレス、睡眠障害、うつ病の症状を経験する可能性がある。[55] 継続的な携帯電話の使用は連鎖反応を引き起こし、ユーザーの生活の1つの側面に影響を及ぼし、他の側面にも拡大する可能性がある。これは通常、社会的障害 から始まり、うつ病やストレスを引き起こし、最終的に睡眠や食事などの生活習慣に影響を及ぼす可能性がある。[28]

研究では、携帯電話の過度な使用とうつ病との相関関係が示されている。スマートフォンの登場を受けて、アメリカの心理学教授であるジャン・M・トゥエンゲ 氏は、2010年に青少年のうつ病症状の増加、さらには自殺の増加を発見した[55]。スマートフォンを熱心に使う青少年は、このデバイスに多くの時間を 費やし、精神的健康に欠かせないとされる対面での人間交流を犠牲にしている。「思春期が画面を見る時間が増えるほど、うつ病の症状を報告する可能性が高ま る」[56]。トゥエンジはまた、アメリカ人の思春期の4人に3人がiPhoneを所有しており、2007年のiPhone発売と2010年のiPad発 売以降、思春期のうつ病と自殺率が急増していると指摘している。[37] さらに、ティーンエイジャーは余暇の大部分をスマートフォンに費やしている。ソーシャルメディアに週10時間以上費やす8年生は、ソーシャルメディアに時 間を費やさない同年代の生徒に比べて、56%も不幸だと感じる傾向がある。[37]

心理学者ナンシー・コリアーは、人々は人生で本当に重要なものを見失っている、と主張し、「人々は、人間として栄養を与え、安定感を与えてくれる、本当に 重要なものから切り離されてしまった」と述べています。[57] モバイルテクノロジーは、非常に幼い頃から人々に導入されているため、テクノロジー依存は神経の発達や人間関係の形成を阻害している。コリアー氏は、「開 放的な空間や休息の時間がないため、神経系は決して休むことがなく、常に闘争または逃走のモードにある。私たちは常に緊張状態にあり、疲れ切っている。コ ンピュータでさえ再起動するのに、私たちはそうしていない」と述べている。[57]

画面に費やす時間は、幸福度と相関関係があるようです。米国国立薬物乱用研究所が資金提供して実施した、全米を代表する 12 年生を対象とした調査「Monitoring the Future Survey」では、「画面での活動に平均よりも多くの時間を費やしている 10 代の若者は、不幸である可能性が高く、画面以外の活動に平均よりも多くの時間を費やしている 10 代の若者は、幸せである可能性が高い」という結果が出ています。[55]

携帯電話の過剰使用と、うつ病、不安、孤立といった症状との相関関係は容易に想像できますが、因果関係、つまり携帯電話自体がこれらの問題を引き起こすこ とを証明するのははるかに困難です。人々のうつ病を悪化させる要因は他にも数多くあり、それらは重複している。心理学者ピーター・エッチェルズ氏による と、親やその他の大人はこうした懸念を共有しているが、うつ病の 10 代の若者はモバイル機器をより多く使用している、あるいは 10 代の若者は他の年齢層よりもうつ病について話し合ったり、認めたりしやすいという 2 つの説明も考えられるという。[58]

独立した眼鏡技師グループが実施した調査によると、25 歳未満の 43% が、携帯電話をいつでも利用できないと不安や苛立ちを感じるという結果が出ています。[51] スマートフォン依存は、幻覚振動症候群のように、携帯電話の幻の信号が増えることにも関連しています。[59]

神経
問題のある携帯電話の使用が認知発達に与える影響、およびそのような習慣が携帯電話を頻繁に使用する人の脳を「再配線」する可能性があるかどうかについ て、さまざまな推測が飛び交っている。研究によると、携帯電話の使用頻度が高い人は、使用頻度の低い人とは脳内の報酬中枢の構造的接続が異なっていること が明らかになっている。[60]


Distracted driving
Main article: Mobile phones and driving safety

A driver talking on a cellphone
US statistics show over 8 people are killed and 1,161 injured daily due to distracted driving.[61] At any given daylight moment in the US, approximately 660,000 drivers are using cell phones or electronic devices while driving.[61] A significant number of injuries and accidents from distracted driving can be attributed at least partially to use of a mobile phone, and many phone-related crashes are not reported due to drivers' reluctance to admit to phone use while driving.[62] According to the National Highway Traffic Safety Administration, drivers between the ages of 16 and 24 were most distracted, with women at greater risk of dying in a crash. About 20,000 of motor vehicle fatalities between 2012 and 2017 were related to distracted driving.[63]

There is currently no US federal ban on texting while driving, but several states as well as Washington D.C., Puerto Rico, and the U.S. Virgin Islands have passed laws prohibiting the use of hand-held devices while driving.[61] New drivers in 38 states and DC are not permitted to use cell phones behind the wheel.

In the United Kingdom, any phone use while in control of a vehicle (which includes instructing or accompanying a learner driver) without a hands-free system carries a minimum £200 fine and license penalties, including when the vehicle is stationary.[64]

A text can take one's eyes off the road for an average of five seconds. Although brief, at 55 miles per hour (89 km/h) a vehicle travels 400 feet (120 m) or just over the length of a football field in that time. A 2021 national study conducted by the United States Department of Transportation found that approximately three percent of drivers were talking on the phone when stopped at an intersection, and estimated that at any point in time about five percent of drivers are on the phone. The Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) also reported that cell phone users tended to brake harder, drive faster, and change lanes more frequently, predisposing them to crashes and near-crashes; they are two to six times more likely to be involved in accidents.[65]

Research indicates cell phone use adversely affects driver performance, delaying reaction time, increasing lane deviations, and decreasing time spent observing the road. It can also increase "inattention blindness" in which drivers see but do not register what is in front of them.[65]

Teen drivers are especially at risk; distractions such as music, games, GPS, and social media are potentially deadly when combined with inexperience. The dangers of driving and multitasking continue to rise as more technology is integrated into cars. Teens who texted more frequently were less likely to wear a seat belt and more likely to drive intoxicated or ride with a drunk driver. Cell phone use can affecting young drivers' abilities to control vehicles, pay attention to the roadway, and respond promptly to traffic events.[65]


運転中の注意散漫
主な記事:携帯電話と運転の安全性

携帯電話で通話中のドライバー
米国の統計によると、運転中の注意散漫により、毎日 8 人以上が死亡、1,161 人が負傷している。[61] 米国では、昼間の任意の時間帯に、約 66 万人のドライバーが運転中に携帯電話や電子機器を使用している。[61] 運転中の注意散漫による怪我や事故の多くは、少なくとも部分的には携帯電話の使用に起因すると考えられ、運転中の携帯電話の使用を認めたがらないドライ バーのために、携帯電話関連の事故の多くは報告されていない。[62] 国立高速道路交通安全局によると、16歳から24歳のドライバーが最も注意散漫で、女性は事故で死亡するリスクが高い。2012年から2017年の間に、 自動車事故による死亡者のうち約20,000人は、運転中の注意散漫が関係していた。[63]

現在、米国では運転中のテキストメッセージの送信を禁止する連邦法はないが、いくつかの州、ワシントンD.C.、プエルトリコ、および米領バージン諸島で は、運転中の手持ちデバイスの使用を禁止する法律が制定されている。[61] 38州とワシントンD.C.では、新規運転者は運転中に携帯電話を使用することが禁止されている。

英国では、ハンズフリーシステムを使用せずに、車両を運転中(教習生に指示を与えたり、同乗している場合も含む)に携帯電話を使用した場合、車両が停止し ている場合も含め、最低200ポンドの罰金と免許の罰則が科せられる。[64]

テキストメッセージを送ると、平均5秒間、道路から目を離してしまう。短い時間ですが、時速 55 マイル(89 km/h)で走行している車両は、その間に 400 フィート(120 m)、つまりフットボール場の長さ以上の距離を走行します。米国運輸省が 2021 年に実施した全国調査によると、交差点で停止中に携帯電話で通話していたドライバーは約 3% で、いつでも約 5% のドライバーが携帯電話を使用していると推定されています。道路安全保険協会(IIHS)も、携帯電話使用者はブレーキを強く踏む傾向があり、速度を出し やすく、車線変更を頻繁に行い、事故や事故未遂のリスクが高まることを報告している。彼らは事故に巻き込まれる可能性が2~6倍高いとされている。 [65]

研究によると、携帯電話の使用はドライバーの運転性能に悪影響を及ぼし、反応時間を遅らせ、車線逸脱を増やし、道路の観察時間を減少させる。また、ドライ バーは目の前の状況を見てもそれを認識できない「不注意による盲点」を増やす可能性もある。[65]

10 代のドライバーは特に危険だ。音楽、ゲーム、GPS、ソーシャルメディアなどの注意をそらす要素は、経験不足と相まって、致命的な結果につながる可能性が ある。自動車に技術がさらに統合されるにつれ、運転とマルチタスクの危険性は高まり続けている。テキストメッセージを頻繁に送信する若者は、シートベルト を着用する可能性が低く、飲酒運転や飲酒運転のドライバーと同乗する可能性が高かった。携帯電話の使用は、若年ドライバーの車両制御能力、道路への注意、 交通状況への迅速な対応能力に影響を与える可能性がある。[65]


Positive effects
Communication
Smartphones have enhanced interpersonal communication by enabling users to maintain constant contact through calls, text messaging, and video chats. Studies show that frequent mobile communication strengthens social bonds, particularly in long-distance relationships, where higher rates of texting and calling are linked to increased relationship satisfaction.[66] Video calls are also proven to provide visual cues and a stronger sense of presence, supporting family closeness and emotional well-being across distances.[67]
プラスの効果
コミュニケーション
スマートフォンは、通話、テキストメッセージ、ビデオチャットなどを通じて、ユーザー間の絶え間ない連絡を可能にし、対人コミュニケーションを強化してい る。研究によると、頻繁なモバイルコミュニケーションは、特に遠距離恋愛において、社会的絆を強化し、テキストメッセージや通話の頻度が高いほど、関係の 満足度が高まるという結果が出ている[66]。また、ビデオ通話は、視覚的な情報およびより強い存在感を提供し、距離を超えた家族の親密さや感情の安定を 支えることも証明されている[67]。
Productivity
Smartphones are used to support productivity through built-in tools and third-party apps. These include calendars, reminders, note-taking apps, and collaborative work platforms. Business users report time savings and increased efficiency through mobile task management. One study found that smartphone use led to a 34% increase in productivity among professionals.[68]
生産性
スマートフォンは、内蔵ツールやサードパーティのアプリを通じて生産性をサポートするために使用されています。これには、カレンダー、リマインダー、メモ アプリ、共同作業プラットフォームなどが含まれます。ビジネスユーザーは、モバイルタスク管理によって時間の節約と効率の向上を報告しています。ある調査 では、スマートフォンの使用により、専門家の生産性が 34% 向上したことが明らかになっています。[68]
Navigation
Smartphones provide access to real-time navigation using GPS, which improves travel efficiency and route planning. Apps such as Google Maps and Apple Maps are used widely for driving, walking, and public transit directions. As of 2019, two-thirds of U.S. smartphone users reported using a navigation app at least once per month.[69]
ナビゲーション
スマートフォンは、GPS を使用してリアルタイムのナビゲーションにアクセスできるため、移動の効率とルート計画が向上する。Google マップや Apple マップなどのアプリは、自動車、徒歩、公共交通機関の経路案内に広く利用されている。2019 年現在、米国のスマートフォンユーザーの 3 分の 2 が、少なくとも月に 1 回はナビゲーションアプリを利用していると回答している。[69]
Services
Mobile phones allow users to access a wide range of services, including banking, shopping, ridesharing, and food delivery. Mobile banking apps enable bill payment, transfers, and account management without visiting a physical location.[70] Digital wallets and QR code systems have also contributed to the rise of cashless transactions.[71]
サービス
携帯電話は、ユーザーに銀行、ショッピング、ライドシェア、食品の配達など、幅広いサービスへのアクセスを可能にしている。モバイルバンキングアプリを使 えば、実店舗を訪れることなく、請求書の支払い、送金、口座管理を行うことができる。[70] デジタルウォレットやQRコードシステムも、キャッシュレス取引の増加に貢献している。[71]
Tools to prevent or treat mobile phone overuse
The following tools or interventions can be used to prevent or treat mobile phone overuse.

Contextual factors
Recent research by Kostadin Kushlev, a psychology professor at Georgetown University, suggests that the effects of smartphone use on well-being depend largely on the context in which they are used. He introduces a framework with three categories: displacement, interference, and complementarity. Displacement happens when smartphone use replaces more meaningful or productive activities, such as spending time with others or completing tasks. Interference refers to situations where phone use interrupts ongoing activities, like checking notifications during a conversation. Complementarity describes phone use that supports or enhances what someone is already doing, such as using a map app while traveling. According to Kushlev, recognizing these different types of use can help people form healthier habits without ignoring the useful functions smartphones provide.[72]


携帯電話の過度使用を予防または治療するためのツール
携帯電話の過度使用を予防または治療するために、以下のツールや介入策を利用することができる。

状況的要因
ジョージタウン大学の心理学教授であるコスタディン・クシュレフ氏の最近の研究によると、スマートフォンの使用が幸福度に与える影響は、その使用状況に よって大きく異なることが示唆されている。同氏は、3つのカテゴリー(置換、干渉、補完)からなるフレームワークを紹介している。置換とは、スマートフォ ンを使用することで、他の人と過ごす時間や仕事を完了するといった、より意味のある生産的な活動が置き換えられることを指します。干渉とは、会話中に通知 を確認するといった、進行中の活動を携帯電話の使用によって中断される状況を指します。補完性とは、旅行中に地図アプリを使用するといった、その人がすで にしている行動を支援または強化する携帯電話の使用を指します。Kushlev 氏によると、これらの異なる使用タイプを認識することで、スマートフォンが提供する便利な機能を無視することなく、より健康的な習慣を身につけることがで きるとのことです。[72]


Behavioral
Many studies have found relationships between psychological or mental health issues and smartphone addiction.[73][74][75][76] Some studies show support groups and psychotherapeutic approaches such as cognitive behavioral therapy, motivational interviewing, and family therapy are able to successfully treat internet addiction and may be useful for mobile phone overuse.[77][78][79]

Complete abstinence from mobile phone use or abstinence from certain apps can also help treat mobile phone overuse.[79][80] Other behavioral interventions include practicing the opposite (e.g. disrupt the user's normal routine and force them to re-adapt to a new usage pattern), goal-setting, reminder cards, and listing alternative activities (e.g. exercise, music, art, reading).[77][79]


A young child using a smartphone
In 2019 the World Health Organization issued recommendations about active lifestyle, sleep and screen time for children up to five years of age. These recommendations include limiting daily screen time to one hour, and no screen time at all before the age of two years. They also include three hours of physical activity daily from the age of one year, 14–17 hours of sleep for infants, and 10–13 hours sleep for three year-olds and older.[81]
行動
多くの研究で、心理的または精神的健康の問題とスマートフォン依存症との関連性が指摘されている[73][74][75][76]。一部の研究では、サ ポートグループや認知行動療法、動機付け面接、家族療法などの心理療法的アプローチが、インターネット依存症の治療に有効であり、携帯電話の過度使用にも 有用である可能性があることが示されている[77][78][79]。

スマートフォン使用の完全な断念または特定のアプリの使用断念も、スマートフォン過剰使用の治療に役立つ可能性があります。[79][80] その他の行動介入には、反対の行動を実践する(例:ユーザーの通常のルーティンを乱し、新しい使用パターンに再適応させる)、目標設定、リマインダーカー ド、代替活動のリスト作成(例:運動、音楽、アート、読書)などが含まれます。[77][79]

スマートフォンを使用する幼児
2019年、世界保健機関(WHO)は、5歳までの子供たちのアクティブなライフスタイル、睡眠、スクリーンタイムに関する推奨事項を発表しました。この 推奨事項には、1日のスクリーンタイムを1時間に制限すること、2歳まではスクリーンタイムを一切禁止することが含まれています。また、1歳から1日3時 間の身体活動、乳児は14~17時間の睡眠、3歳以上は10~13時間の睡眠を推奨している。[81]
Phone settings
Many smartphone addiction activists (such as Tristan Harris) recommend turning one's phone screen to grayscale mode, which helps reduce time spent on mobile phones by making them boring to look at.[82] Other phone settings alterations for mobile phone non-use included turning on airplane mode, turning off cellular data and/or Wi-Fi, turning off the phone, removing specific apps, and factory resetting.[83]
携帯電話の設定
多くのスマートフォン依存症活動家(トリスタン・ハリスなど)は、携帯電話の画面をグレースケールモードに切り替えることを推奨している。これにより、画 面が退屈になり、携帯電話の使用時間を減らすことができる。[82] 携帯電話を使用しないためのその他の設定変更としては、機内モードのオン、携帯電話のデータ通信および/または Wi-Fi のオフ、携帯電話の電源オフ、特定のアプリの削除、工場出荷時設定へのリセットなどがある。[83]
Phone apps
German psychotherapist and online addiction expert Bert te Wildt recommends using apps such as Offtime and Menthal to help prevent mobile phone overuse.[84] Apple first added a function in iOS 12 called "Screen Time" that allows users to see how much time they have spent on the phone. In Android a similar feature called "Digital Wellbeing" has been implemented to keep track of cell phone usage.[85] These work by increasing user awareness with usage summary notifications, or notifying the user when user-defined time limits have been exceeded.


携帯電話アプリ
ドイツの心理療法士でオンライン依存症の専門家であるバート・テ・ワイルド氏は、携帯電話の過度な使用を防ぐために「Offtime」や「Mental」 などのアプリの使用を推奨している[84]。Apple は iOS 12 に「スクリーンタイム」という機能を初めて追加し、ユーザーが携帯電話の使用時間を確認できるようにした。Androidでは、同様の機能「デジタルウェ ルビーイング」が実装され、スマートフォンの使用状況を追跡できるようになっています。[85] これらの機能は、使用状況の要約通知を表示したり、ユーザーが設定した時間制限を超えた際に通知することで、ユーザーの意識を高める仕組みとなっていま す。


Research-based
Studying and developing interventions for temporary mobile phone non-use is a growing area of research, and has guided the design of apps for managing overuse. In a 2016 study, researchers generated 100 different design ideas for mobile phone non-use, each belonging to several categories.[86] Users found interventions based on three of the eight categories to be the most useful: information (agnostically providing information to users about their usage behavior), mindfulness (users are prompted to reflect on their choices before, during, or after making them), and limits (certain behaviors are time or context-bound, or otherwise constrained within defined parameters). The researchers implemented an Android app called "MyTime" that combined these three intervention types, and found that users reduced their time with their problem apps by 21%, while use of apps they felt were a good use of time remained unchanged.[86]

Other apps resulting from these research efforts include AppDetox, which allows users to define rules that limit their usage of specific apps,[87] and PreventDark which detects and prevents problematic overuse in the dark.[88] Using vibrations instead of notifications to limit app usage has also been found to be effective.[89] Other researchers have found group-based interventions that rely on users sharing their limiting behaviors with others to be effective.[90] Mobile media education (in particular, teaching of time and attention management skills) can also reduce problematic smartphone use and increase wellbeing among high school students.[91]
研究に基づく
携帯電話の一時的な使用停止に関する介入の研究と開発は、研究分野として拡大しており、過度使用を管理するためのアプリの設計にも活用されています。 2016 年の研究では、携帯電話の使用停止に関する 100 種類の異なる設計案が、それぞれ複数のカテゴリーに分類されて作成されました。[86] ユーザーは、8つのカテゴリのうち3つのカテゴリに基づく介入が最も有用であると評価しました:情報(ユーザーの使い方に関する情報を中立的に提供す る)、マインドフルネス(ユーザーが選択を行う前、最中、または後に、その選択について振り返るよう促す)、制限(特定の行動を時間や文脈に縛る、または 定義されたパラメーター内で制約する)。研究者は、これらの3つの介入タイプを組み合わせたAndroidアプリ「MyTime」を実装し、ユーザーが問 題のあるアプリの使用時間を21%削減した一方、時間有効に利用していると感じるアプリの使用時間は変化しなかったことを確認した。[86]

この研究から生まれた他のアプリには、ユーザーが特定のアプリの使用を制限するルールを定義できる「AppDetox」[87] や、暗闇での問題のある過度な使用を検出・防止する「PreventDark」がある。[88] 通知の代わりに振動を使用してアプリの使用を制限することも有効であることが分かっている[89]。また、他の研究者たちは、ユーザーが制限行動を他の ユーザーと共有するグループベースの介入が有効であることを発見している[90]。モバイルメディア教育(特に、時間と注意力の管理スキルの教育)も、高 校生のスマートフォン問題の使用を減らし、幸福度を高めることができる[91]。
Bans on mobile phone use
See also: Mobile phone use in schools

In some schools, a mobile phone cage is used to prevent students from using smartphones in the classroom during lessons.
In parts of the world, mobile phones are banned in school settings. In France and Ontario, Canada, the use of mobile phones is banned during instructional time in an effort to improve the performance of students.[92][93] In 2021, China banned mobile phones in schools unless students have written parental consent.[94]

One example of a grassroots response is the UK’s Smartphone Free Childhood movement, founded in 2024 by two parents in Suffolk. The initiative encourages families to delay giving smartphones to children until at least age 14 by building local community pacts and providing support through school events and parent groups. The movement gained national attention after being featured in major British media, and by mid-2025 it had attracted over 140,000 signatories from across the UK.[95]
携帯電話の使用禁止
関連項目:学校における携帯電話の使用

一部の学校では、授業中に生徒が教室でスマートフォンを使用できないように、携帯電話の保管箱が使用されている。
世界の一部の地域では、学校での携帯電話の使用が禁止されている。フランスとカナダのオンタリオ州では、生徒の成績向上のため、授業中は携帯電話の使用が 禁止されている[92][93]。2021年、中国は、保護者の書面による同意がない限り、学校での携帯電話の使用を禁止した。[94]

草の根の取り組みの一例として、2024年にサフォークの2人の親によって設立されたイギリスの「スマートフォンフリー・チャイルドフッド」運動がある。 この運動は、地域コミュニティの協定を締結し、学校行事や親の会を通じて支援を行うことで、子供たちにスマートフォンを14歳まで与えないよう家族に呼び かけている。この運動は、英国の主要メディアで取り上げられたことで全国的な注目を集め、2025年半ばまでに英国全土で14万人以上の署名を集めた。
Behavioral modernity
Computer addiction
Continuous partial attention
De Quervain syndrome
Digital detox, a period of time during which a person refrains from using electronic connecting devices
Digital media use and mental health
Doomscrolling
Evolutionary mismatch
Instagram's impact on people
Internet addiction disorder
Mobile phone § Health effects
Mobile phone radiation and health
Nomophobia, a proposed name for the fear of being out of cellular phone contact
NoPhone
Screen-Free Week
Smartphones and pedestrian safety
Social media addiction
Television addiction
Video game overuse
行動の現代性
コンピュータ依存症
継続的部分注意
デ・ケルヴァン症候群
デジタルデトックス、電子接続機器の使用を控える期間
デジタルメディアの利用とメンタルヘルス
ドゥームスクロール
進化のミスマッチ
Instagram が人々に与える影響
インターネット依存症
携帯電話 § 健康への影響
携帯電話の電磁波と健康
ノモフォビア、携帯電話と連絡が取れなくなることを恐れる症状の提案名
NoPhone
スクリーンフリーウィーク
スマートフォンと歩行者の安全
ソーシャルメディア依存症
テレビ依存症
ビデオゲームの過剰使用
Roberts, James A. (2015). TOO MUCH OF A GOOD THING: Are You Addicted to Your Smartphone?. Sentia Publishing. ISBN 978-0996300476.
Richtel, Matt (22 April 2007). "It Don't Mean a Thing if You Ain't Got That Ping". The New York Times. Retrieved 3 December 2013. Open access icon
Takao, Motoharu; Takahashi, Susumu; Kitamura, Masayoshi (October 2009). "Addictive Personality and Problematic Mobile Phone Use". CyberPsychology & Behavior. 12 (5): 501–507. doi:10.1089/cpb.2009.0022. PMID 19817562. S2CID 2777826.
Sánchez-Martínez, Mercedes; Otero, Angel (April 2009). "Factors Associated with Cell Phone Use in Adolescents in the Community of Madrid (Spain)". CyberPsychology & Behavior. 12 (2): 131–137. doi:10.1089/cpb.2008.0164. PMID 19072078. S2CID 11934182.
Griffiths, Mark (April 2000). "Does Internet and Computer 'Addiction' Exist? Some Case Study Evidence" (PDF). CyberPsychology & Behavior. 3 (2): 211–218. doi:10.1089/109493100316067.
Krajewska-Kulak, E., et al. Problematic mobile phone using among the Polish and Belarusian University students, a comparative study. Progress in Health Sciences 2.1 (2012): 45+. Academic OneFile database. 4 December 2012. Open access icon
Gil Brand, Making Smart Use of the Smartphone, 14 February 2017.
ロバーツ、ジェームズ A. (2015)。TOO MUCH OF A GOOD THING: Are You Addicted to Your Smartphone? (良いものの過ぎたるは悪である:あなたはスマートフォンに依存している?)。センティア出版。ISBN 978-0996300476。
Richtel, Matt (2007年4月22日). 「It Don『t Mean a Thing if You Ain』t Got That Ping」. The New York Times. 2013年12月3日取得。オープンアクセスアイコン
高尾元春、高橋進、北村雅良 (2009年10月). 「依存性人格と問題のある携帯電話の使用」. CyberPsychology & Behavior. 12 (5): 501–507. doi:10.1089/cpb.2009.0022. PMID 19817562. S2CID 2777826.
サンチェス・マルティネス、メルセデス、オテロ、エンジェル (2009年4月)。「マドリード(スペイン)の青少年の携帯電話使用に関連する要因」。CyberPsychology & Behavior. 12 (2): 131–137. doi:10.1089/cpb.2008.0164. PMID 19072078. S2CID 11934182.
グリフィス、マーク(2000年4月)。「インターネットとコンピュータの「依存症」は存在するのか?いくつかのケーススタディによる証拠」 (PDF). CyberPsychology & Behavior. 3 (2): 211–218. doi:10.1089/109493100316067.
Krajewska-Kulak, E. 他。ポーランドとベラルーシの大学生における問題のある携帯電話の使用、比較研究。Progress in Health Sciences 2.1 (2012): 45+。Academic OneFile データベース。2012年12月4日。オープンアクセスアイコン
Gil Brand、スマートフォンを賢く活用する、2017年2月14日。
https://en.wikipedia.org/wiki/Problematic_smartphone_use







+++

リンク

文献

その他の情報

Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1997-2099

Do not paste, but [Re]Think our message for all undergraduate students!!!ふくろう

++

Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099