ブレードランナーの職業倫理
Professional Ethics of the Blade Runner
★まず「職業倫理(Professional ethics)」についてのおさらい
Professional ethics encompass the personal and corporate standards of behavior expected of professionals.[1] The word professionalism originally applied to vows of a religious order. By no later than the year 1675, the term had seen secular application and was applied to the three learned professions: divinity, law, and medicine.[2] The term professionalism was also used for the military profession around this same time. Professionals and those working in acknowledged professions exercise specialist knowledge and skill. How the use of this knowledge should be governed when providing a service to the public can be considered a moral issue and is termed "professional ethics".[3] One of the earliest examples of professional ethics is the Hippocratic oath to which medical doctors still adhere to this day. |
職業倫理とは、専門家が求められる個人および企業としての行動基準を包含するものである。[1] プロフェッショナリズムという言葉は、もともと宗教団体の誓いに適用されていた。1675年までに、この用語は世俗的な用途で使用されるようになり、神 学、法学、医学の3つの学問分野に適用されるようになった。[2] プロフェッショナリズムという用語は、ほぼ同時期に軍事分野でも使用されるようになった。 専門家や認められた職業に従事する人々は、専門知識や技能を発揮する。一般市民にサービスを提供する際に、この知識の使用をどのように管理すべきかは、道徳的な問題とみなすことができ、「職業倫理」と呼ばれる。 職業倫理の最も初期の例のひとつは、医師が今もなお遵守しているヒポクラテスの誓いである。 |
Components Some professional organizations may define their ethical approach in terms of a number of discrete components.[4] Typically these include honesty, trustworthiness, transparency, accountability, confidentiality, objectivity, respect, obedience to the law, and loyalty. |
要素 一部の専門機関では、倫理的なアプローチをいくつかの独立した要素として定義している場合がある。[4] 通常、これには、誠実さ、信頼性、透明性、説明責任、機密保持、客観性、尊敬、法律順守、忠誠などが含まれる。 |
Implementation Most professionals have internally enforced codes of practice that members of the profession must follow to prevent exploitation of the client and to preserve the integrity and reputation of the profession. This is not only for the benefit of the client but also for the benefit of those belonging to that profession. Disciplinary codes allow the profession to define a standard of conduct and ensure that individual practitioners meet this standard, by disciplining them from the professional body if they do not practice accordingly. This allows those professionals who act with a conscience to practice in the knowledge that they will not be undermined commercially by those who have fewer ethical qualms. It also maintains the public’s trust in the profession, encouraging the public to continue seeking their services. Internal regulation In cases where professional bodies regulate their own ethics, there are possibilities for such bodies to become self-serving and fail to follow their own ethical code when dealing with renegade members. This is particularly true of professions in which they have almost a complete monopoly on a particular area of knowledge. For example, until recently, the English courts deferred to the professional consensus on matters relating to their practice that lay outside case law and legislation.[5] New UK research shows that lawyers “are sometimes too inclined to engage in professionally questionable, and potentially even illegal, actions without fully reflecting on the legal rules and interests engaged”. It found the potential for the rule of law to be challenged by certain forms of lawyer conduct was “widespread and significant”.[6] Recent events (2023) in the USA seem to reflect similar issues. |
実施 ほとんどの専門家は、顧客の搾取を防ぎ、専門職の誠実性と評判を維持するために、その職業に属する者が従わなければならない行動規範を内部的に制定してい る。これは顧客の利益のためだけでなく、その職業に属する者の利益のためでもある。規律規定により、専門家は行動基準を定め、個々の専門家がその基準を満 たしていることを保証することができる。専門家が基準に従って行動しない場合は、専門家団体から規律を受けることになる。これにより、良心的な行動を取る 専門家は、倫理観の乏しい人々によって商業的に不利な立場に立たされることがないという安心感を持って業務に従事することができる。また、専門家に対する 一般の人々の信頼を維持し、一般の人々が引き続きそのサービスを利用することを促すことにもなる。 内部規制 専門職団体が独自の倫理規定を定める場合、そのような団体が利己的になり、規範を逸脱した会員に対処する際に独自の倫理規定に従わない可能性がある。これ は、特定の知識分野においてほぼ独占的な地位を占めている専門職に特に当てはまる。例えば、最近まで、英国の裁判所は判例法や法律の枠外にある専門職の業 務に関連する事項については専門職のコンセンサスに従っていた。 英国の新しい研究では、弁護士は「法律上の規則や利害関係を十分に考慮することなく、専門的に疑問の余地があり、場合によっては違法行為にまで手を染める 傾向がある」ことが示されている。弁護士の特定の行動様式によって法の支配が脅かされる可能性が「広範囲にわたって存在し、重大である」ことが判明した。 [6] 米国で最近起こった事件(2023年)も同様の問題を反映しているように思われる。 |
Statutory regulation In many countries there is some statutory regulation of professional ethical standards such as the statutory bodies that regulate nursing and midwifery in England and Wales.[7] Failure to comply with these standards can thus become a matter for the courts. |
法定規制 多くの国々では、イングランドやウェールズにおける看護や助産を規制する法定機関のような、職業倫理基準に関する法定規制がある。[7] これらの基準を順守しない場合、裁判所が介入する問題となる可能性がある。 |
Examples For example, a lay member of the public should not be held responsible for failing to act to save a car crash victim because they could not give an appropriate emergency treatment, though, they are responsible for attempting to get help for the victim. This is because they do not have the relevant knowledge and experience. In contrast, a fully trained doctor (with the correct equipment) would be capable of making the correct diagnosis and carrying out appropriate procedures. Failure of a doctor to help at all in such a situation would generally be regarded as negligent and unethical. Though, if a doctor helps and makes a mistake that is considered negligent and unethical, there could be egregious repercussions. An untrained person would only be considered to be negligent for failing to act if they did nothing at all to help and is protected by the "Good Samaritan" laws if they unintentionally caused more damage and possible loss of life. A business may approach a professional engineer to certify the safety of a project which is not safe. While one engineer may refuse to certify the project on moral grounds, the business may find a less scrupulous engineer who will be prepared to certify the project for a bribe, thus saving the business the expense of redesigning.[8] Some corporations have tried to burnish their ethical image by creating whistle-blower protections, such as anonymity. In the case of Citi, they call this the "Ethics Hotline",[9] though it is unclear whether firms such as Citi take offences reported to these hotlines seriously or not. Separatism On a theoretical level, there is debate as to whether an ethical code for a profession should be consistent with the requirements of morality governing the public. Separatists argue that professions should be allowed to go beyond such confines when they judge it necessary. This is because they are trained to produce certain outcomes which may take moral precedence over other functions of society.[10]: 282 For example, it could be argued that a doctor may lie to a patient about the severity of his or her condition if there is reason to believe that telling the patient would cause so much distress that it would be detrimental to his or her health. This would be a disrespect of the patient's autonomy, as it denies the patient information that could have a great impact on his or her life. This would generally be seen as morally wrong. However, if the end of improving and maintaining health is given a moral priority in society, then it may be justifiable to contravene other moral demands in order to meet this goal.[10]: 284 Separatism is based on a relativist conception of morality that there can be different, equally valid, moral codes that apply to different sections of society and differences in codes between societies. If moral universalism is ascribed to, then this would be inconsistent with the view that professions can have a different moral code, as the universalist holds that there is only one valid moral code for all.[10]: 285 |
実例 例えば、一般市民が交通事故の被害者を救うために適切な応急処置を行わなかったとしても、その市民に責任を問われることはない。なぜなら、その市民は被害 者を助けようとしたからである。これは、その市民が関連知識や経験を有していないためである。これに対し、十分な訓練を受けた医師(適切な設備を有する) であれば、正しい診断を下し、適切な処置を行うことができる。このような状況で医師がまったく助けなかった場合、一般的にそれは過失であり倫理に反すると みなされる。しかし、医師が助け、その際に過失とみなされるミスを犯した場合、深刻な結果を招く可能性がある。訓練を受けていない人が過失とみなされるの は、助けようとまったく何もしなかった場合のみであり、意図せずに被害を拡大させ、生命の損失につながる可能性があった場合、「善きサマリア人」法によっ て保護される。 企業は、安全でないプロジェクトの安全性を証明するために、専門技術者に依頼することがある。ある技術者は道徳的理由からプロジェクトの証明を拒否するか もしれないが、企業は賄賂と引き換えに証明を行うような、あまり良心的でない技術者を見つけるかもしれない。そうすれば、企業は設計変更にかかる費用を節 約できる。[8] 一部の企業は、匿名性など内部告発者の保護策を設けることで、自社の倫理的なイメージを磨こうとしている。シティの場合、これを「倫理ホットライン」と呼 んでいるが[9]、シティのような企業がこれらのホットラインに寄せられた違反報告を真剣に受け止めているかどうかは不明である。 分離主義 理論的には、専門職の倫理規定が一般社会の道徳的要請と一致すべきかどうかについて議論がある。分離主義者は、職業人は必要と判断した場合にはそのような 制約を超えて行動することが許されるべきだと主張する。これは、職業人は特定の結果を生み出すように訓練されており、その結果は社会の他の機能よりも道徳 的に優先される可能性があるためである。[10]: 282 たとえば、患者に病状を伝えることで患者が大きな苦痛を感じ、健康を損なう可能性があると判断できる理由がある場合には、医師が患者に病状の深刻さを偽っ て伝えることはあり得る。これは患者の自主性を尊重しない行為であり、患者の生活に大きな影響を与える可能性のある情報を患者に与えないことになる。これ は一般的に道徳的に間違っていると見なされる。しかし、健康の改善と維持という目的が社会において道徳的に優先されるのであれば、この目標を達成するため に他の道徳的要請に反することが正当化される可能性がある。[10]: 284 分離主義は、社会の異なるセクションに適用される道徳規範は異なっていても等しく妥当であり、社会間の規範の違いもあるという相対主義的な道徳観に基づい ている。もし道徳的普遍主義が主張されるのであれば、職業によって異なる道徳規範が存在しうるという見解とは矛盾することになる。なぜなら、普遍主義者 は、万人にとって有効な道徳規範はただ一つであると主張しているからだ。[10]: 285 |
Student ethics As attending college after high school graduation becomes a standard in the lives of young people, colleges and universities are becoming more business-like in their expectations of the students. Although people have differing opinions about if it is effective, surveys state that it is the overall goal of the university administrators.[11] Setting up a business-like atmosphere helps students get adjusted from a more relaxed nature, like high school, towards what will be expected of them in the business world upon graduating from college. Codes of conduct Codes of conduct, such as the St. Xavier Code of Conduct, are becoming more of a staple in the academic lives of students.[12] While some of these rules are based solely on academics others are more in depth than in previous years, such as, detailing the level of respect expected towards staff and gambling. Not only do codes of conduct apply while attending the schools at home, but also while studying abroad. Schools also implement a code of conduct for international study abroad programs which carry over many of the same rules found in most student handbooks.[13] |
学生の倫理 高校卒業後の大学進学が若者たちの生活の標準となっているため、大学は学生に求めるものがよりビジネスライクになってきている。それが効果的かどうかにつ いては意見が分かれるが、調査によると、それは大学管理者の全体的な目標であるとされている。[11] ビジネスライクな雰囲気を醸成することは、高校のようなよりリラックスした環境から、大学卒業後にビジネス界で期待されるものへと学生を適応させるのに役 立つ。 行動規範 セント・ザビエル校の行動規範のような行動規範は、学生の学業生活においてより重要なものになりつつある。[12] これらの規則の一部は学業のみに基づいているが、他の規則は以前よりも詳細であり、例えば、スタッフに対する期待される敬意のレベルやギャンブルについて 詳細に規定している。 行動規範は、自国で学校に通っている間だけでなく、海外留学中にも適用される。また、学校は、ほとんどの学生便覧に記載されているのと同じ規則の多くを盛り込んだ、海外留学プログラムのための行動規範も実施している。[13] |
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倫理規定 企業倫理 工学倫理 法律倫理 医療倫理 看護倫理 倫理の概要 職業上の虐待 職業上の境界線 英国法における職業上の過失 職業上の責任 プロフェッショナリズム 規制遵守 |
https://en.wikipedia.org/wiki/Professional_ethics |
☆ 『 アンドロイドは電気羊の夢を見るか』は、アメリカの作家フィリップ・K・ディックによる1968年のディストピアSF小説である。核戦争によって地球の生 物は大きなダメージを受け、ほとんどの動物種が絶滅または絶滅している。本筋は、6体の脱走したネクサス6型アンドロイドを「引退」させる(つまり殺す) ことになった賞金稼ぎのリック・デッカードを追うもので、副筋は、脱走したアンドロイドを助ける並以下のIQの男、ジョン・イシドアを追うものである。
★映画『ブレードランナー』の舞台は2019年のディストピア的な未来のロサンゼルスで、そこではレプリカントと呼ばれる人造人間が、強力なタイレル社によってバイオエンジ ニアリングされ、スペースコロニーで働かされている。ロイ・バティ(ハウアー)率いる高度なレプリカントの逃亡グループが地球に逃げ帰ったとき、燃え尽き た警官リック・デッカード(フォード)はしぶしぶ彼らを追い詰めることに同意する。
★ブレードランナーの職業倫理
1)脱走したレプリカントは「始末」しないといけない
2)レプリカントと人間を間違えてはいけない
3)ヴォイカンプテストを正確に使いこなし、人間とレプリカントを精密に分別しないとならない
映画『ブレードランナー』 |
小説『アンドロイドは電気羊の夢を見るか』 |
映画が公開されるとすぐに、学者たちは映画の分析を開始した。映画に関
する最初の書籍のひとつは、ポール・M・サモン著『フューチャー・ノワール:ブレードランナーの製作』(1996年)[101]であり、映画製作に関する
あらゆる詳細を分析している。その後、スコット・ブカトマン著『ブレードランナー』[102]やその他の書籍や学術論文が発表された。[103]ポストモ
ダン・メタナラティブ:
ブレードランナーとイメージの時代における文学』で、デシオ・トーレス・クルーズは『ブレードランナー』における哲学的・心理学的問題や文学的影響を分析
している。彼は、聖書、古典、近代の伝統と、複数の文学作品をコラージュした映画のポストモダン的側面との関連性を明らかにすることで、この映画のサイ
バーパンク的要素やディストピア的要素を検証している。 家庭用ビデオフォーマットのブームは、この映画のカルト的人気を確立するのに役立った[78]。学者たちは、この映画のディストピア的な側面、真の人間性 に関する疑問、エコフェミニズム的な側面[104]、複数のジャンルの慣例の使用[105]について分析している。大衆文化は、この映画が公開されてから 数年後に、その古典としての影響力を再評価し始めた[106][107][1 08] ロジャー・エバートはオリジナル版とディレクターズ・カット版の両方の視覚効果を賞賛し、その理由から推奨したが、人間ドラマは陳腐で少し物足りないと感 じた。[39] その後、彼は『ファイナル・カット』を「偉大な映画」リストに加えた。[109] 批評家のクリス・ロドリーとジャネット・マスリンは、ブレードランナーがそのイメージのレパートリーと、その後の映画への影響を通じて、映画と文化の議論 を変えたと理論付けた 映画に与えた影響を通じて、映画と文化の議論を変えたと主張している。[110] 2012年、タイム誌の映画評論家リチャード・コリスは、30年間の個人的な視点から、この映画の耐久性、複雑性、脚本、セット、制作のダイナミクスを詳 細に分析した。[111] 続編『ブレードランナー2049』の監督であるドゥニ・ヴィルヌーヴは、この映画が自分や多くの人々に大きな影響を与えたと述べている。[108] また、ポストモダニズム的なアプローチが注目されており、映画における現代のディストピアの歴史的発展に貢献しているとも指摘されている。[112] さらに、ロサンゼルスの未来的な描写は広く学術的に議論されており、一部ではミルトンの『失楽園』における地獄の描写と比較されている。[113] 2019年のBBCの回顧番組では、映画の社会政治的なテーマの要素は 気候変動の描写など、映画の舞台となった実際の年において、その社会政治的なテーマの要素は予見的であったと主張した。[114] より哲学的な観点から、アリソン・ランズバーグは、スコット監督の映画の演出を「補綴的記憶」と表現した。それは、決して起こったことのない出来事であ り、生活体験とは無関係であるように見えるが、より広範なブレードランナーの世界における人格とアイデンティティを定義するものである。[115] https://en.wikipedia.org/wiki/Blade_Runner |
近未来、壊滅的な世界規模の戦争の後、放射能で汚染された地球の大気に
より、国民は人類の遺伝的完全性を維持するため、地球外のコロニーへの大量移住を奨励する。地球からの移住には、人間と同じ使用人ロボットであるパーソナ
ル・アンドロイドを無償で提供するというインセンティブが伴う。このアンドロイドを
人間と見分けることはほとんど不可能であり、アンドロイドかどうかを決定的に見分けることができるのは、死後の骨髄分析と、倫理的な質問に対するアンドロ
イドの生物学的・感情的反応を測定し、共感を感じるかどうか(アンドロイドにはそれができない)を判断するヴォイト・カンプ・テストという2つの方法だけ
である。ローゼン協会は火星のコロニーでアンドロイドを製造していたが、一部のアンドロイドは反乱を起こし、所有者を殺し、地球に逃げ込んだ。アメリカとソビエトの警察は警戒を怠らず、アンドロイドの賞金稼ぎを任務としている。 地球では、本物の動物を所有することが流行のステータスシンボルになっている。大量絶滅によって生きている動物が希少で高価になったことと、それに伴って より大きな共感を求める文化的な後押しがあったからだ。貧しい人々は、生きた動物のリアルな電気ロボットの模造品しか買うことができず、しばしばその動物 が偽りの動物であることを周囲に隠すために多大な労力を費やす。殉教者のようなキャラクター、ウィルバー・マーサーを中心に、石を投げつけられながら永遠 に丘を登り続ける集団的苦痛の仮想現実に、「共感ボックス」を使ってユーザーを同時にリンクさせるのだ。地位の高い動物のペットを手に入れることと、エン パシーボックスにリンクすることが、この物語の登場人物が実存的な充足感を得ようと努力する唯一の方法であるように見える。 |
2019年のロサンゼルス、元警察官のリック・デッカードは折り紙フィ
ギュアを作るのが好きなガフ巡査に拘束され、元上司のブライアントに引き合わされる。ブレードランナー」としてレプリカントと呼ばれるバイオエンジニアリ
ングされたヒューマノイドを追跡し、末期的に「引退」させる仕事をしていたデッカードは、4体のレプリカントが地球に不法滞在していることを知らされる。
デッカードは立ち去ろうとするが、ブライアントに曖昧に脅され、デッカードは留まる。2人はホールデンという名のブレードランナーが、質問に対する感情的
な反応からレプリカントと人間を区別するためのヴォイト・カンプテストを実施しているビデオを見る。被験者のレオンは2問目でホールデンを撃ってしまう。
ブライアントはデッカードにレオンと他の3体のネクサス6レプリカントを引退させることを望む: ロイ・バティ、ゾーラ、プリスだ。 ブライアントはデッカードをレプリカントを製造する会社のCEO、エルドン・タイレルに会わせる。タイレルはまずテストが失敗するのを見たいと言い、助手 のレイチェルにテストを実施するよう依頼する。標準よりはるかに長いテストの後、デッカードはタイレルに内密に、レイチェルは自分が人間だと信じているレ プリカントだと結論づける。タイレルは、彼女は 「感情のクッション 」として偽の記憶を与えられた実験体であり、自分の本性を知らないのだと説明する。 レオンのホテルの部屋を捜索していたデッカードは、写真と動物の皮の鱗を発見する。デッカードはアパートに戻るが、そこにはレイチェルが待っていた。彼女 は家族の写真を見せて自分の人間性を証明しようとするが、デッカードは彼女の記憶がタイレルの姪からの移植であることを明かし、彼女は泣きながら去ってい く。 一方、レプリカントのロイとレオンは、レプリカントの眼球製造研究所を調査し、タイレルと密接に働く天才遺伝子設計者J・F・セバスチャンの存在を知る。プリスはセバスチャンの居場所を突き止め、彼を操って信頼を得る。 レオンのアパートにあった写真と蛇の鱗から、デッカードはゾーラが働くストリップクラブにたどり着く。対決と追跡の末、デッカードはゾーラを殺害する。ブ ライアントはまた、タイレル社から姿を消したレイチェルを引退させるよう命じる。デッカードは人ごみの中でレイチェルを見つけるが、レオンに待ち伏せさ れ、デッカードの手から銃を奪って殴りかかる。レオンがデッカードを殺そうとした時、レイチェルはデッカードの銃でレオンを殺して彼を助ける。二人はデッ カードのアパートに戻り、話し合いの中で彼は彼女を追跡しないと約束する。レイチェルが突然立ち去ろうとすると、デッカードは彼女を拘束し、キスを迫る。 デッカードはレイチェルをアパートに残し、残りのレプリカントを探しに出発する。 ロイはセバスチャンのアパートに到着し、他のレプリカントが死んだことをプリスに告げる。セバスチャンは、遺伝的な早老症のため、4年の寿命で作られたレ プリカントと同じように、自分の命も短くなると明かす。ロイはセバスチャンを使ってタイレルのペントハウスに入る。タイレルは不可能だと言う。ロイは「疑 わしいこと」をしてきたと告白するが、タイレルはそれを否定し、ロイの高度な設計と短い人生での功績を賞賛する。ロイはタイレルにキスをし、頭蓋骨を砕い て彼を殺す。セバスチャンは逃げようとするが、後に死亡が報告される[nb 1]。 セバスチャンのアパートでデッカードはプリスに待ち伏せされるが、ロイが戻ってきたところで彼女を殺す。ロイの体は寿命が近づくにつれて衰え始める。ロイ はデッカードを追いかけ、ビルの屋上に飛び降りる。デッカードは別の屋根に飛び移ろうとするが、端にぶら下がったままになってしまう。ロイは難なくジャン プを成功させ、デッカードの握力が緩むと、ロイは彼を屋上に吊り上げて助ける。ロイは死ぬ前に、自分の記憶は「雨に濡れた涙のように、時の中で失われてし まう」と嘆く。ガフがデッカードを祝福しにやってきて、レイチェルが生きていないことも思い出させる。デッカードはレイチェルを迎えにアパートに戻る。彼 女をエレベーターまで送り届ける途中、床に小さな折り紙のユニコーンが落ちているのに気づく。彼はガフの言葉を思い出し、レイチェルを連れて出発する。 |
サンフランシスコ警察の賞金稼ぎであるリック・デッカードは、最近火星から地球に逃れてきた新型ネクサス6型のアンドロイド6体を「引退」させる(殺す)
任務を命じられる。デッカードはこの任務で、一匹の電気羊の代わりに生きた動物を買い、落ち込んでいる妻イランを慰めるのに十分な金が手に入ることを期待
している。Voigt-Kampffテストがネクサス-6モデルのアンドロイドに有効かどうか不明なため、デッカードはシアトルのローゼン協会本部を訪
れ、テストの精度を確認する。テストは当初、シアトルのホストであるレイチェル・ローゼンに偽陽性を示すように見え、警察が人間を処刑している可能性があ
ることを意味する。ローゼン協会はこの情報を使ってデッカードを脅迫し、事件を取り下げさせようとするが、デッカードはレイチェルを再検査し、レイチェル
が本当にネクサス6のアンドロイドであることを突き止め、彼女は最終的にそれを認める。テストがまだ有効であることを知ったデッカードはカリフォルニアに
戻り、逃亡アンドロイドのグループ狩りを始める。 デッカードはソ連警察と接触するが、彼はネクサス6に変装した反逆者の一人であることが判明する。デッカードはそのアンドロイドを殺し、次のターゲットで あるオペラ歌手に変装して生きるアンドロイドを殺そうと動き出す。舞台裏で彼女に会ったデッカードはヴォイト・カンプテストを行おうとするが、彼女は警察 に通報する。デッカードが賞金稼ぎであることを見抜けなかった警察は、デッカードが面識のない警察署で逮捕・拘留する。ガーランドという職員は、デッカー ドが記憶を植え付けられたアンドロイドであると非難する。ガーランドはデッカードに銃を突きつけ、警察署全体が見せかけの組織であることを明らかにし、自 分も警察署専属の賞金稼ぎフィル・レッシュもアンドロイドであり、偽警察の隠れ蓑を使って発覚を免れていると主張する。ガーランドの暴露を知らないレッ シュは、ガーランドの頭を撃ち抜き、デッカードとともにオペラ歌手のもとへ逃げ帰る。真実を知りたくてたまらなくなったレッシュは、デッカードにエンパ シー・テストの実施を依頼する。テストの結果、レッシュには反社会的傾向があるが、人間であることが確認される。その後、デッカードは自分自身をテスト し、自分が人間であることを確認するが、特定のアンドロイドに共感する感覚を持っていることが判明する。 1日に3体のアンドロイドを殺したデッカードは、賞金で妻のイランに本物のヌビアヤギを買うことができた。その後、彼の上司は、残りの3体の逃亡アンドロ イドが隠れていると思われる廃墟のアパートを訪れるよう彼に勧める。予言者のようなマーサーのビジョンを見たデッカードは、その任務の不道徳さにもかかわ らず、任務を続行するよう指示する。レイチェルは協力を断るが、事件を放棄する代わりにデッカードとホテルで会うことに渋々同意する。ホテルで彼女は、逃 亡中のアンドロイドの一人が彼女と同じモデルであることを明かす。最初はレイチェルに疑念を抱いていたものの、彼女とデッカードはセックスをすることにな り、その後、互いへの愛を告白する。レイチェルは、多くの賞金稼ぎと寝たことがあると明かすが、それは彼らの任務を思いとどまらせるためにプログラムされ たことだった。デッカードは彼女を殺すと脅すが、結局は我慢し、廃墟となったアパートに向かう。 残る3人の逃亡アンドロイドは、デッカードの裏をかく計画を立てる。このビルの唯一の住人であるジョン・R・イシドールは、放射能で損傷し、知能も平均以 下の人間だが、彼らと仲良くなろうと試みる。彼が発見した珍しいクモを彼らが無慈悲にも拷問し、切り刻んだことに彼はショックを受ける。彼らは全員、マー サー教の神学全体がデマであるという決定的な証拠を提示するテレビ番組を見る。デッカードは、待ち伏せを知らせるマーサーの奇妙で超自然的な予感を感じな がらビルに入る。アンドロイドが最初に彼を攻撃したとき、デッカードは事前にテストすることなく3人全員を殺すことを法的に正当化される。イシドールは打 ちのめされ、デッカードはネクサス6を1日で殺した記録的な数で報われる。家に戻ったデッカードは、留守中にレイチェルが彼らのアパートに立ち寄り、ヤギ を殺してしまったため、イランが悲しんでいるのを発見する。 デッカードはオレゴンの無人で消滅した地域に行き、内省する。丘に登って落石に遭い、これはマーサーの殉教と不気味なほど似た体験だと気づく。彼はヒキガ エル(絶滅したと思われていた動物)を偶然見つけるが、それを持って家に戻ったイランは、それが単なるロボットであることを知って落胆する。彼が眠りにつ くと、彼女はとにかく電気ヒキガエルの世話をする準備をする。 |
https://en.wikipedia.org/wiki/Blade_Runner | https://en.wikipedia.org/wiki/Do_Androids_Dream_of_Electric_Sheep%3F |
★以下、映画や原作にまつわる蘊蓄
Blade Runner is a
1982 science fiction film directed by Ridley Scott Blade Runner is a 1982 science fiction film directed by Ridley Scott from a screenplay by Hampton Fancher and David Peoples.[7][8] Starring Harrison Ford, Rutger Hauer, Sean Young, and Edward James Olmos, it is an adaptation of Philip K. Dick's 1968 novel Do Androids Dream of Electric Sheep? The film is set in a dystopian future Los Angeles of 2019, in which synthetic humans known as replicants are bio-engineered by the powerful Tyrell Corporation to work on space colonies. When a fugitive group of advanced replicants led by Roy Batty (Hauer) escapes back to Earth, burnt-out cop Rick Deckard (Ford) reluctantly agrees to hunt them down. Blade Runner initially underperformed in North American theaters and polarized critics; some praised its thematic complexity and visuals, while others critiqued its slow pacing and lack of action. The film's soundtrack, composed by Vangelis, was nominated in 1982 for a BAFTA and a Golden Globe as best original score. Blade Runner later became a cult film, and has since come to be regarded as one of the greatest science fiction films. Hailed for its production design depicting a high-tech but decaying future, the film is often regarded as both a leading example of neo-noir cinema and a foundational work of the cyberpunk[9] genre. It has influenced many science fiction films, video games, anime, and television series. It also brought the work of Dick to Hollywood's attention and led to several film adaptations of his works. In 1993, it was selected for preservation in the National Film Registry by the Library of Congress. Seven different versions of Blade Runner exist as a result of controversial changes requested by studio executives. A director's cut was released in 1992 after a strong response to test screenings of a workprint. This, in conjunction with the film's popularity as a video rental, made it one of the earliest movies to be released on DVD. In 2007, Warner Bros. released The Final Cut, a 25th-anniversary digitally remastered version; this is the only version over which Scott retained artistic control. The film is the first of the franchise of the same name. A sequel, titled Blade Runner 2049, was released in 2017 alongside a trilogy of short films covering the thirty-year span between the two films' settings. The anime series Blade Runner: Black Lotus was released in 2021. |
★映画化作品 ハリソン・フォード、ルトガー・ハウアー、ショーン・ヤング、エドワー ド・ジェームズ・オルモスらが出演し、フィリップ・K・ディックが1968年に発表した小説『アンドロイドは電気羊の夢を見るか』を映画化した作品であ る。映画の舞台は2019年のディストピア的な未来のロサンゼルスで、そこではレプリカントと呼ばれる人造人間が、強力なタイレル社によってバイオエンジ ニアリングされ、スペースコロニーで働かされている。ロイ・バティ(ハウアー)率いる高度なレプリカントの逃亡グループが地球に逃げ帰ったとき、燃え尽き た警官リック・デッカード(フォード)はしぶしぶ彼らを追い詰めることに同意する。 『ブレードランナー』は当初、北米での興行成績は芳しくなく、批評家たちの間でも賛否両論が巻き起こった。ヴァンゲリスが作曲したこの映画のサウンドトラッ クは、1982年にBAFTAとゴールデングローブ賞の最優秀オリジナルスコアにノミネートされた。『ブレードランナー』は後にカルト映画となり、以来、最 も偉大なSF映画のひとつとみなされるようになった。ハイテクでありながら朽ち果てた未来を描いたプロダクション・デザインが高く評価され、ネオ・ノワー ル映画の代表作であると同時に、サイバーパンク[9]というジャンルの基礎となった作品とみなされることも多い。多くのSF映画、ビデオゲーム、アニメ、 テレビシリーズに影響を与えた。また、ディックの作品がハリウッドで注目されるきっかけとなり、彼の作品の映画化がいくつか実現した。1993年、米国議 会図書館によって国民映画登録簿に登録された。 『ブレードランナー』は、スタジオの重役たちが要求した変更によって物議を醸した結果、7つの異なるバージョンが存在する。1992年、ワークプリントの テスト上映の反響が大きかったため、ディレクターズ・カットが公開された。これは、レンタルビデオとしての人気と相まって、DVDとして最も早くリリース された映画のひとつとなった。2007年、ワーナー・ブラザースは25周年記念デジタル・リマスター版であるファイナル・カットをリリースした。 この映画は、同名のフランチャイズの第1作目である。『ブレードランナー 2049』というタイトルの続編が2017年に公開され、2作の舞台の間の30年間をカバーする短編映画3部作も公開された。アニメ『ブレードランナー』 シリーズが2021年に公開された: ブラック・ロータス』は2021年に公開された。 |
Plot Note: Since there are several versions of Blade Runner, this summary excludes version-specific events. See the Versions of Blade Runner article for discussion of version-specific plot elements. In 2019 Los Angeles, former police officer Rick Deckard is detained by Officer Gaff, who likes to make origami figures, and is brought to his former supervisor, Bryant. Deckard, whose job as a "blade runner" was to track down bioengineered humanoids known as replicants and terminally "retire" them, is informed that four replicants are on Earth illegally. Deckard begins to leave, but Bryant ambiguously threatens him and Deckard stays. The two watch a video of a blade runner named Holden administering the Voight-Kampff test, which is designed to distinguish replicants from humans based on their emotional responses to questions. The test subject, Leon, shoots Holden on the second question. Bryant wants Deckard to retire Leon and three other Nexus-6 replicants: Roy Batty, Zhora, and Pris. Bryant has Deckard meet with the CEO of the company that creates the replicants, Eldon Tyrell, so he can administer the test on a Nexus-6 to see if it works. Tyrell expresses his interest in seeing the test fail first and asks him to administer it on his assistant Rachael. After a much longer than standard test, Deckard concludes privately to Tyrell that Rachael is a replicant who believes she is human. Tyrell explains that she is an experiment who has been given false memories to provide an "emotional cushion", and that she has no knowledge of her true nature. In searching Leon's hotel room, Deckard finds photos and a scale from the skin of an animal, which is later identified as a synthetic snake scale. Deckard returns to his apartment where Rachael is waiting. She tries to prove her humanity by showing him a family photo, but Deckard reveals that her memories are implants from Tyrell's niece, and she leaves in tears. Replicants Roy and Leon meanwhile investigate a replicant eye-manufacturing laboratory and learn of J. F. Sebastian, a gifted genetic designer who works closely with Tyrell. Pris locates Sebastian and manipulates him to gain his trust. A photograph from Leon's apartment and the snake scale lead Deckard to a strip club, where Zhora works. After a confrontation and chase, Deckard kills Zhora. Bryant also orders him to retire Rachael, who has disappeared from the Tyrell Corporation. Deckard spots Rachael in a crowd, but he is ambushed by Leon, who knocks the gun out of Deckard's hand and beats him. As Leon is about to kill Deckard, Rachael saves him by using Deckard's gun to kill Leon. They return to Deckard's apartment and, during a discussion, he promises not to track her down. As Rachael abruptly tries to leave, Deckard restrains her and forces her to kiss him, and she ultimately relents. Deckard leaves Rachael at his apartment and departs to search for the remaining replicants. Roy arrives at Sebastian's apartment and tells Pris that the other replicants are dead. Sebastian reveals that because of a genetic premature aging disorder, his life will be cut short, like the replicants that were built with a four-year lifespan. Roy uses Sebastian to gain entrance to Tyrell's penthouse. He demands more life from his maker, which Tyrell says is impossible. Roy confesses that he has done "questionable things" but Tyrell dismisses this, praising Roy's advanced design and accomplishments in his short life. Roy kisses Tyrell and then kills him by crushing his skull. Sebastian tries to flee and is later reported dead.[nb 1] At Sebastian's apartment, Deckard is ambushed by Pris, but he kills her as Roy returns. Roy's body begins to fail as the end of his lifespan nears. He chases Deckard through the building and onto the roof. Deckard tries to jump onto another roof but is left hanging on the edge. Roy makes the jump with ease and, as Deckard's grip loosens, Roy hoists him onto the roof to save him. Before Roy dies, he laments that his memories "will be lost in time, like tears in rain". Gaff arrives to congratulate Deckard, also reminding him that Rachael will not live, but "then again, who does?" Deckard returns to his apartment to retrieve Rachael. While escorting her to the elevator, he notices a small origami unicorn on the floor. He recalls Gaff's words and departs with Rachael. https://en.wikipedia.org/wiki/Blade_Runner |
プロット 注:『ブレードランナー』には複数のバージョンが存在するため、この要約ではバージョン特有の出来事を除外している。バージョン固有のプロット要素につい ては、『ブレードランナー』のバージョンの記事を参照のこと。 2019年のロサンゼルス、元警察官のリック・デッカードは折り紙フィギュアを作るのが好きなガフ巡査に拘束され、元上司のブライアントに引き合わされ る。ブレードランナー」としてレプリカントと呼ばれるバイオエンジニアリングされたヒューマノイドを追跡し、末期的に「引退」させる仕事をしていたデッ カードは、4体のレプリカントが地球に不法滞在していることを知らされる。デッカードは立ち去ろうとするが、ブライアントに曖昧に脅され、デッカードは留 まる。2人はホールデンという名のブレードランナーが、質問に対する感情的な反応からレプリカントと人間を区別するためのヴォイト・カンプテストを実施し ているビデオを見る。被験者のレオンは2問目でホールデンを撃ってしまう。ブライアントはデッカードにレオンと他の3体のネクサス6レプリカントを引退さ せることを望む: ロイ・バティ、ゾーラ、プリスだ。 ブライアントはデッカードをレプリカントを製造する会社のCEO、エルドン・タイレルに会わせる。タイレルはまずテストが失敗するのを見たいと言い、助手 のレイチェルにテストを実施するよう依頼する。標準よりはるかに長いテストの後、デッカードはタイレルに内密に、レイチェルは自分が人間だと信じているレ プリカントだと結論づける。タイレルは、彼女は 「感情のクッション 」として偽の記憶を与えられた実験体であり、自分の本性を知らないのだと説明する。 レオンのホテルの部屋を捜索していたデッカードは、写真と動物の皮の鱗を発見する。デッカードはアパートに戻るが、そこにはレイチェルが待っていた。彼女 は家族の写真を見せて自分の人間性を証明しようとするが、デッカードは彼女の記憶がタイレルの姪からの移植であることを明かし、彼女は泣きながら去ってい く。 一方、レプリカントのロイとレオンは、レプリカントの眼球製造研究所を調査し、タイレルと密接に働く天才遺伝子設計者J・F・セバスチャンの存在を知る。 プリスはセバスチャンの居場所を突き止め、彼を操って信頼を得る。 レオンのアパートにあった写真と蛇の鱗から、デッカードはゾーラが働くストリップクラブにたどり着く。対決と追跡の末、デッカードはゾーラを殺害する。ブ ライアントはまた、タイレル社から姿を消したレイチェルを引退させるよう命じる。デッカードは人ごみの中でレイチェルを見つけるが、レオンに待ち伏せさ れ、デッカードの手から銃を奪って殴りかかる。レオンがデッカードを殺そうとした時、レイチェルはデッカードの銃でレオンを殺して彼を助ける。二人はデッ カードのアパートに戻り、話し合いの中で彼は彼女を追跡しないと約束する。レイチェルが突然立ち去ろうとすると、デッカードは彼女を拘束し、キスを迫る。 デッカードはレイチェルをアパートに残し、残りのレプリカントを探しに出発する。 ロイはセバスチャンのアパートに到着し、他のレプリカントが死んだことをプリスに告げる。セバスチャンは、遺伝的な早老症のため、4年の寿命で作られたレ プリカントと同じように、自分の命も短くなると明かす。ロイはセバスチャンを使ってタイレルのペントハウスに入る。タイレルは不可能だと言う。ロイは 「疑わしいこと 」をしてきたと告白するが、タイレルはそれを否定し、ロイの高度な設計と短い人生での功績を賞賛する。ロイはタイレルにキスをし、頭蓋骨を砕いて彼を殺 す。セバスチャンは逃げようとするが、後に死亡が報告される[nb 1]。 セバスチャンのアパートでデッカードはプリスに待ち伏せされるが、ロイが戻ってきたところで彼女を殺す。ロイの体は寿命が近づくにつれて衰え始める。ロイ はデッカードを追いかけ、ビルの屋上に飛び降りる。デッカードは別の屋根に飛び移ろうとするが、端にぶら下がったままになってしまう。ロイは難なくジャン プを成功させ、デッカードの握力が緩むと、ロイは彼を屋上に吊り上げて助ける。ロイは死ぬ前に、自分の記憶は「雨に濡れた涙のように、時の中で失われてし まう」と嘆く。ガフがデッカードを祝福しにやってきて、レイチェルが生きていないことも思い出させる。デッカードはレイチェルを迎えにアパートに戻る。彼 女をエレベーターまで送り届ける途中、床に小さな折り紙のユニコーンが落ちているのに気づく。彼はガフの言葉を思い出し、レイチェルを連れて出発する。 |
Cast Harrison Ford as Rick Deckard Rutger Hauer as Roy Batty Sean Young as Rachael Edward James Olmos as Gaff M. Emmet Walsh as Bryant Daryl Hannah as Pris William Sanderson as J.F. Sebastian Brion James as Leon Kowalski Joe Turkel as Eldon Tyrell Joanna Cassidy as Zhora Salome James Hong as Hannibal Chew Morgan Paull as Dave Holden Hy Pyke as Taffey Lewis https://en.wikipedia.org/wiki/Blade_Runner |
キャスト ハリソン・フォード(リック・デッカード役 ルトガー・ハウアー(ロイ・バティ役 ショーン・ヤング(レイチェル役 エドワード・ジェームズ・オルモス(ガフ役 M. エメット・ウォルシュ(ブライアント役 ダリル・ハンナ(プリス役 ウィリアム・サンダーソン(J.F.セバスチャン役 ブリオン・ジェームズ(レオン・コワルスキー役 ジョー・ターケル(エルドン・タイレル役 ジョアンナ・キャシディ/ゾーラ・サロメ役 ジェームズ・ホン/ハンニバル・チュー役 モーガン・パウル(デイブ・ホールデン役 ハイ・パイク(タフィー・ルイス役 |
Do Androids Dream of Electric
Sheep? (retrospectively titled Blade Runner: Do Androids Dream of
Electric Sheep? in some later printings) is a 1968 dystopian science
fiction novel by American writer Philip K. Dick. It is set in a
post-apocalyptic San Francisco, where Earth's life has been greatly
damaged by a nuclear global war, leaving most animal species endangered
or extinct. The main plot follows Rick Deckard, a bounty hunter who has
to "retire" (i.e. kill) six escaped Nexus-6 model androids, while a
secondary plot follows John Isidore, a man of sub-par IQ who aids the
fugitive androids. The book served as the basis for the 1982 film Blade Runner and, even though some aspects of the novel were changed, many elements and themes from it were used in the film's 2017 sequel Blade Runner 2049. Synopsis Background and setting Following a devastating global war in what was then the near future, the Earth's radioactively polluted atmosphere leads the United Nations to encourage mass emigrations to off-world colonies to preserve humanity's genetic integrity. Moving away from Earth comes with the incentive of free personal androids: robot servants identical to humans. These androids are almost impossible to distinguish from humans, and only two methods can definitively tell if someone is an android: a posthumous bone marrow analysis, and the Voigt-Kampff Test, a machine which measures the biological and emotional response of a suspected android to ethical questions to determine if they feel empathy (which androids are not capable of). The Rosen Association manufactures the androids on a colony on Mars, but some androids rebel, kill their owners, and escape to Earth, where they hope to remain undetected. American and Soviet police departments remain vigilant and keep android bounty-hunting officers on duty. On Earth, owning real animals has become a fashionable status symbol, both because mass extinctions have made living animals rare and expensive and because of an accompanying cultural push for greater empathy. Poor people can only afford realistic electric robotic imitations of live animals, often going to great lengths to conceal from their neighbors the animal's false nature. Most of the world observes a new technology-based religion called Mercerism, which uses "empathy boxes" to link users simultaneously to a virtual reality of collective suffering, centered on a martyr-like character, Wilbur Mercer, who eternally climbs up a hill while being pelted with stones. Acquiring high-status animal pets and linking in to empathy boxes appear to be the only two ways characters in the story strive for existential fulfillment. Plot summary Rick Deckard, a bounty hunter for the San Francisco Police Department, is assigned to "retire" (kill) six androids of the new Nexus-6 model which have recently escaped from Mars and traveled to Earth. Deckard hopes this mission will earn him enough money to buy a live animal to replace his lone electric sheep and comfort his depressed wife Iran. As it is unknown whether the Voigt-Kampff test is effective on the Nexus-6 model androids, Deckard visits the Rosen Association's headquarters in Seattle to confirm the accuracy of the test. The test initially appears to give a false positive on his host in Seattle, Rachael Rosen, meaning the police have potentially been executing human beings. The Rosen Association attempts to use this information to blackmail Deckard and get him to drop the case, but Deckard re-tests Rachael and determines that Rachael is, indeed, a Nexus-6 android, which she ultimately admits. Armed with the knowledge that the test is still effective, Deckard returns to California to begin hunting the group of fugitive androids. Deckard meets a Soviet police contact who turns out to be one of the Nexus-6 renegades in disguise. Deckard kills the android, then moves to kill his next target, an android living in disguise as an opera singer. Meeting her backstage, Deckard attempts to administer the Voigt-Kampff test, but she calls the police. Failing to recognize Deckard as a bounty hunter, the cops arrest and detain him at a police station he has never heard of, filled with officers whom he is surprised to have never met. An official named Garland accuses Deckard of being an android with implanted memories. However, after a test conclusively proves that Deckard's work is legitimate, Garland draws a gun on Deckard and reveals that the entire station is a sham, claiming that both he and Phil Resch, the station's resident bounty hunter, are androids, who have been using the cover of the fake police force to avoid detection. Resch, unaware of Garland's revelation, shoots Garland in the head, escaping with Deckard back to the opera singer, whom Resch kills in cold blood when she implies that he may be an android. Desperate to know the truth, Resch asks Deckard to administer the empathy test on him. The test indicates Resch has sociopathic tendencies but confirms he is human. Deckard then tests himself, confirming that he is human but has a sense of empathy for certain androids. Having killed three androids in a day, Deckard is now able to buy his wife Iran an authentic Nubian goat with his bounty commission. Later, his supervisor insists that he visit an abandoned apartment building where the three remaining android fugitives are assumed to be hiding. Experiencing a vision of the prophet-like Mercer telling him to proceed despite the immorality of the mission, Deckard calls on Rachael Rosen again since her knowledge of android psychology may aid his investigation. Rachael declines to help, but reluctantly agrees to meet Deckard at a hotel in exchange for him abandoning the case. At the hotel, she reveals that one of the fugitive androids is the same model as her, meaning that he will have to kill an android that looks like her. Despite having initial doubts about Rachael, she and Deckard end up having sex, after which they confess their love for one another. Rachael reveals she has slept with many bounty hunters, having been programmed to do so in order to dissuade them from their missions. Deckard threatens to kill her but ultimately holds back and leaves for the abandoned apartment building. The three remaining android fugitives plan to outwit Deckard. The building's only other inhabitant, John R. Isidore, a radioactively damaged and intellectually below-average human, attempts to befriend them. He is shocked when they callously torture and mutilate a rare spider he discovers. They all watch a television program which presents definitive evidence that the entire theology of Mercerism is a hoax. Deckard enters the building, experiencing strange, supernatural premonitions of Mercer notifying him of an ambush. When the androids attack him first, Deckard is legally justified to kill all three without testing them beforehand. Isidore is devastated and Deckard is rewarded for a record number of Nexus-6 kills in a day. Returning home, Deckard finds Iran grieving because, while he was away, Rachael stopped by their apartment and killed their goat. Deckard travels to an uninhabited, obliterated region of Oregon to reflect. He climbs a hill and is hit by falling rocks, realizing this is an experience eerily similar to Mercer's martyrdom. He stumbles upon a toad (an animal thought to be extinct) but, when he returns home with it, he is crestfallen when Iran discovers it is merely a robot. As he goes to sleep, she prepares to care for the electric toad anyway. |
『アンドロイドは電気羊の夢を見るか』(邦題『ブレードランナー』)は、
アメリカの作家フィリップ・K・ディックによる1968年のディストピアSF小説である:『
アンドロイドは電気羊の夢を見るか』は、アメリカの作家フィリップ・K・ディックによる1968年のディストピアSF小説である。核戦争によって地球の生
物は大きなダメージを受け、ほとんどの動物種が絶滅または絶滅している。本筋は、6体の脱走したネクサス6型アンドロイドを「引退」させる(つまり殺す)
ことになった賞金稼ぎのリック・デッカードを追うもので、副筋は、脱走したアンドロイドを助ける並以下のIQの男、ジョン・イシドアを追うものである。 本書は1982年の映画『ブレードランナー』の原作となり、小説の一部が変更されたとはいえ、2017年の続編『ブレードランナー 2049』では本書の多くの要素やテーマが使用された。 あらすじ 背景と設定 近未来、壊滅的な世界規模の戦争の後、放射能で汚染された地球の大気により、国民は人類の遺伝的完全性を維持するため、地球外のコロニーへの大量移住を奨 励する。地球からの移住には、人間と同じ使用人ロボットであるパーソナル・アンドロイドを無償で提供するというインセンティブが伴う。このアンドロイドを 人間と見分けることはほとんど不可能であり、アンドロイドかどうかを決定的に見分けることができるのは、死後の骨髄分析と、倫理的な質問に対するアンドロ イドの生物学的・感情的反応を測定し、共感を感じるかどうか(アンドロイドにはそれができない)を判断するヴォイト・カンプ・テストという2つの方法だけ である。ローゼン協会は火星のコロニーでアンドロイドを製造していたが、一部のアンドロイドは反乱を起こし、所有者を殺し、地球に逃げ込んだ。アメリカと ソビエトの警察は警戒を怠らず、アンドロイドの賞金稼ぎを任務としている。 地球では、本物の動物を所有することが流行のステータスシンボルになっている。大量絶滅によって生きている動物が希少で高価になったことと、それに伴って より大きな共感を求める文化的な後押しがあったからだ。貧しい人々は、生きた動物のリアルな電気ロボットの模造品しか買うことができず、しばしばその動物 が偽りの動物であることを周囲に隠すために多大な労力を費やす。殉教者のようなキャラクター、ウィルバー・マーサーを中心に、石を投げつけられながら永遠 に丘を登り続ける集団的苦痛の仮想現実に、「共感ボックス」を使ってユーザーを同時にリンクさせるのだ。地位の高い動物のペットを手に入れることと、エン パシーボックスにリンクすることが、この物語の登場人物が実存的な充足感を得ようと努力する唯一の方法であるように見える。 あらすじ サンフランシスコ警察の賞金稼ぎであるリック・デッカードは、最近火星から地球に逃れてきた新型ネクサス6型のアンドロイド6体を「引退」させる(殺す) 任務を命じられる。デッカードはこの任務で、一匹の電気羊の代わりに生きた動物を買い、落ち込んでいる妻イランを慰めるのに十分な金が手に入ることを期待 している。Voigt-Kampffテストがネクサス-6モデルのアンドロイドに有効かどうか不明なため、デッカードはシアトルのローゼン協会本部を訪 れ、テストの精度を確認する。テストは当初、シアトルのホストであるレイチェル・ローゼンに偽陽性を示すように見え、警察が人間を処刑している可能性があ ることを意味する。ローゼン協会はこの情報を使ってデッカードを脅迫し、事件を取り下げさせようとするが、デッカードはレイチェルを再検査し、レイチェル が本当にネクサス6のアンドロイドであることを突き止め、彼女は最終的にそれを認める。テストがまだ有効であることを知ったデッカードはカリフォルニアに 戻り、逃亡アンドロイドのグループ狩りを始める。 デッカードはソ連警察と接触するが、彼はネクサス6に変装した反逆者の一人であることが判明する。デッカードはそのアンドロイドを殺し、次のターゲットで あるオペラ歌手に変装して生きるアンドロイドを殺そうと動き出す。舞台裏で彼女に会ったデッカードはヴォイト・カンプテストを行おうとするが、彼女は警察 に通報する。デッカードが賞金稼ぎであることを見抜けなかった警察は、デッカードが面識のない警察署で逮捕・拘留する。ガーランドという職員は、デッカー ドが記憶を植え付けられたアンドロイドであると非難する。ガーランドはデッカードに銃を突きつけ、警察署全体が見せかけの組織であることを明らかにし、自 分も警察署専属の賞金稼ぎフィル・レッシュもアンドロイドであり、偽警察の隠れ蓑を使って発覚を免れていると主張する。ガーランドの暴露を知らないレッ シュは、ガーランドの頭を撃ち抜き、デッカードとともにオペラ歌手のもとへ逃げ帰る。真実を知りたくてたまらなくなったレッシュは、デッカードにエンパ シー・テストの実施を依頼する。テストの結果、レッシュには反社会的傾向があるが、人間であることが確認される。その後、デッカードは自分自身をテスト し、自分が人間であることを確認するが、特定のアンドロイドに共感する感覚を持っていることが判明する。 1日に3体のアンドロイドを殺したデッカードは、賞金で妻のイランに本物のヌビアヤギを買うことができた。その後、彼の上司は、残りの3体の逃亡アンドロ イドが隠れていると思われる廃墟のアパートを訪れるよう彼に勧める。予言者のようなマーサーのビジョンを見たデッカードは、その任務の不道徳さにもかかわ らず、任務を続行するよう指示する。レイチェルは協力を断るが、事件を放棄する代わりにデッカードとホテルで会うことに渋々同意する。ホテルで彼女は、逃 亡中のアンドロイドの一人が彼女と同じモデルであることを明かす。最初はレイチェルに疑念を抱いていたものの、彼女とデッカードはセックスをすることにな り、その後、互いへの愛を告白する。レイチェルは、多くの賞金稼ぎと寝たことがあると明かすが、それは彼らの任務を思いとどまらせるためにプログラムされ たことだった。デッカードは彼女を殺すと脅すが、結局は我慢し、廃墟となったアパートに向かう。 残る3人の逃亡アンドロイドは、デッカードの裏をかく計画を立てる。このビルの唯一の住人であるジョン・R・イシドールは、放射能で損傷し、知能も平均以 下の人間だが、彼らと仲良くなろうと試みる。彼が発見した珍しいクモを彼らが無慈悲にも拷問し、切り刻んだことに彼はショックを受ける。彼らは全員、マー サー教の神学全体がデマであるという決定的な証拠を提示するテレビ番組を見る。デッカードは、待ち伏せを知らせるマーサーの奇妙で超自然的な予感を感じな がらビルに入る。アンドロイドが最初に彼を攻撃したとき、デッカードは事前にテストすることなく3人全員を殺すことを法的に正当化される。イシドールは打 ちのめされ、デッカードはネクサス6を1日で殺した記録的な数で報われる。家に戻ったデッカードは、留守中にレイチェルが彼らのアパートに立ち寄り、ヤギ を殺してしまったため、イランが悲しんでいるのを発見する。 デッカードはオレゴンの無人で消滅した地域に行き、内省する。丘に登って落石に遭い、これはマーサーの殉教と不気味なほど似た体験だと気づく。彼はヒキガ エル(絶滅したと思われていた動物)を偶然見つけるが、それを持って家に戻ったイランは、それが単なるロボットであることを知って落胆する。彼が眠りにつ くと、彼女はとにかく電気ヒキガエルの世話をする準備をする。 |
Influence and inspiration Dick intentionally imitates noir fiction styles of scene delivery, a hard-boiled investigator dealing coldly with a brutal world full of corruption and stupidity.[1] Another influence on Dick was author Theodore Sturgeon, writer of More Than Human, a surrealistic story of humanity broken into different tiers, one controlling another through telepathic means. A few years after the publication of Do Androids Dream of Electric Sheep?, the author spoke about man's animate creations in a famous 1972 speech: "The Android and the Human": Our environment – and I mean our man-made world of machines, artificial constructs, computers, electronic systems, interlinking homeostatic components – all of this is in fact beginning more and more to possess what the earnest psychologists fear the primitive sees in his environment: animation. In a very real sense our environment is becoming alive, or at least quasi-alive, and in ways specifically and fundamentally analogous to ourselves... Rather than learning about ourselves by studying our constructs, perhaps we should make the attempt to comprehend what our constructs are up to by looking into what we ourselves are up to[2] In the novel, the android antagonists are indeed more human than the human protagonist, intentionally. They are a mirror held up to human action, contrasted with a culture losing its own humanity.[3] Influence Do Androids Dream of Electric Sheep? influenced generations of science fiction writers, becoming a founding document of the new wave science fiction movement as well as a basic model for its cyberpunk heirs. It influenced other genres such as scifi-based metal from artists including Rob Zombie and Powerman 5000. Adaptations Film Main articles: Blade Runner and Blade Runner 2049 Hampton Fancher and David Peoples wrote a loose cinematic adaptation that became the film Blade Runner, released in 1982, featuring several of the novel's characters. It was directed by Ridley Scott. Following the international success of the film, the title Blade Runner was adopted for some later editions of the novel, although the term itself was not used in the original.[4] This movie led to a sequel in 2017 entitled Blade Runner 2049 which retains many themes of the novel. Radio As part of their Dangerous Visions dystopia series in 2014, BBC Radio 4 broadcast a two-part adaptation of the novel. It was produced and directed by Sasha Yevtushenko from an adaption by Jonathan Holloway. It stars James Purefoy as Rick Deckard and Jessica Raine as Rachael Rosen.[5] The episodes were originally broadcast on Sunday 15 June and 22 June 2014. Audiobook The novel has been released in audiobook form at least twice. A version was released in 1994 that featured Matthew Modine and Calista Flockhart. A new audiobook version was released in 2007 by Random House Audio to coincide with the release of Blade Runner: The Final Cut. This version, read by Scott Brick, is unabridged and runs approximately 9.5 hours over eight CDs. This version is a tie-in, using the Blade Runner: The Final Cut film poster and Blade Runner title.[6] Theater A stage adaptation of the book, written by Edward Einhorn, ran from November 18 to December 10, 2010, at the 3LD Art & Technology Center in New York[7] and made its West Coast Premiere on September 13, 2013, playing until October 10 at the Sacred Fools Theater Company in Los Angeles.[8] Comic books BOOM! Studios published a 24-issue comic book limited series based on Do Androids Dream of Electric Sheep? containing the full text of the novel and illustrated by artist Tony Parker.[9] The comic garnered a nomination for "Best New Series" from the 2010 Eisner Awards.[10] In May 2010, BOOM! Studios began serializing an eight-issue prequel subtitled Dust To Dust, written by Chris Roberson and drawn by Robert Adler.[11] The story takes place in the days immediately after World War Terminus.[12] |
影響とインスピレーション ディックは、腐敗と愚かさに満ちた残酷な世界を冷徹に扱うハードボイルドな捜査官というノワール小説のスタイルを意図的に模倣している。アンドロイドは電 気羊の夢を見るか』の出版から数年後、著者は1972年の有名なスピーチで、人間の創造物について語った: 「アンドロイドと人間」である: 私たちの環境、つまり機械、人工的な構造物、コンピューター、電子システム、相互にリンクする恒常性の構成要素からなる人工的な世界だが、これらすべて が、実は、生真面目な心理学者たちが原始人が自分の環境の中に見ることを恐れているもの、すなわちアニメーションをますます持ち始めている。非常に現実的 な意味で、私たちの環境は生きている、あるいは少なくとも擬似的に生きている。構築物を研究することで自分自身について学ぶのではなく、自分自身が何をし ようとしているのかを調べることで、構築物が何をしようとしているのかを理解しようと試みるべきなのかもしれない[2]。 この小説では、アンドロイドの敵役は、意図的に人間の主人公よりも人間的である。彼らは人間の行動を映す鏡であり、人間性を失った文化と対比されている [3]。 影響 アンドロイドは電気羊の夢を見るか』は何世代ものSF作家に影響を与え、ニューウェーブSFムーブメントの創始文書となり、サイバーパンクの後継者たちの 基本モデルとなった。ロブ・ゾンビやパワーマン5000などのアーティストによるSFベースのメタルなど、他のジャンルにも影響を与えた。 映画化 映画 主な記事 ブレードランナー』『ブレードランナー 2049 ハンプトン・ファンチャーとデヴィッド・ピープルズが、この小説の登場人物の何人かを登場させ、1982年に公開された映画『ブレードランナー』になる、 緩やかな映画化を執筆した。監督はリドリー・スコットである。この映画の国際的な成功を受けて、『ブレードランナー』というタイトルは、原作では使われて いなかったが、その後の小説のいくつかの版で採用された[4]。この映画によって、2017年に『ブレードランナー2049』というタイトルの続編が作ら れ、小説の多くのテーマが踏襲された。 ラジオ 2014年、BBCラジオ4は『Dangerous Visions』ディストピアシリーズの一環として、この小説を2部構成で放送した。ジョナサン・ホロウェイが脚色し、サーシャ・イェフトゥシェンコが制 作・監督した。主演はリック・デッカード役のジェームズ・ピュアフォイとレイチェル・ローゼン役のジェシカ・レインである[5]。エピソードは2014年 6月15日(日)と6月22日(日)に放送された。 オーディオブック この小説は少なくとも2度オーディオブックとして発売されている。マシュー・モディーンとキャリスタ・フロックハートが出演したバージョンは1994年に 発売された。 2007年には、『ブレードランナー』の公開に合わせてランダムハウスオーディオから新しいオーディオブックが発売された: ファイナル・カット』の公開に合わせて、2007年にランダムハウスオーディオから新しいオーディオブック版が発売された。スコット・ブリックが朗読した このバージョンは未収録で、CD8枚で約9.5時間である。このバージョンはタイアップで、『ブレードランナー』のポスターを使用している: このバージョンはタイアップで、映画『ブレードランナー:ザ・ファイナル・カット』のポスターと『ブレードランナー』のタイトルを使用している[6]。 舞台 エドワード・アインホーンによって書かれたこの本の舞台化は、2010年11月18日から12月10日までニューヨークの3LD Art & Technology Centerで上演され[7]、2013年9月13日に西海岸で初演され、ロサンゼルスのSacred Fools Theater Companyで10月10日まで上演された[8]。 コミック BOOM!スタジオは『アンドロイドは電気羊の夢を見るか』を原作としたコミックを24巻限定シリーズとして出版した!スタジオはクリス・ロバーソン原 作、ロバート・アドラー作画の『Dust To Dust』というサブタイトルの8号からなる前日譚の連載を開始した[11]。 |
Sequels Three novels intended as sequels to both Do Androids Dream of Electric Sheep? and Blade Runner have been published: Blade Runner 2: The Edge of Human (1995) Blade Runner 3: Replicant Night (1996) Blade Runner 4: Eye and Talon (2000) These official and authorized sequels were written by Dick's friend K. W. Jeter.[13] They continue the story of Rick Deckard and attempt to reconcile many of the differences between the novel and the 1982 film. |
続編 アンドロイドは電気羊の夢を見るか』と『ブレードランナー』の続編として、3つの小説が出版されている: ブレードランナー2:人間の限界』(1995年) ブレードランナー3:レプリカントの夜(1996年) ブレードランナー4:アイ・アンド・タロン(2000年) これらの公式かつ公認の続編は、ディックの友人であるK・W・ジーターによって執筆された[13]。リック・デッカードの物語が続き、小説と1982年の 映画との相違点の多くを調整しようと試みられている。 |
Critical reception Critical reception of Do Androids Dream of Electric Sheep? has been overshadowed by the popularity of its 1982 film adaptation, Blade Runner. Of those critics who focus on the novel, several nest it predominantly in the history of Philip K. Dick's body of work. In particular, Dick's 1972 speech "The Human and the Android" is cited in this connection. Jill Galvan[14] calls attention to the correspondence between Dick's portrayal of the narrative's dystopian, polluted, man-made setting and the description Dick gives in his speech of the increasingly artificial and potentially sentient or "quasi-alive" environment of his present. Summarizing the essential point of Dick's speech, Galvan argues, "[o]nly by recognizing how [technology] has encroached upon our understanding of 'life' can we come to full terms with the technologies we have produced" (414). As a "bildungsroman of the cybernetic age", Galvan maintains, Do Androids Dream of Electric Sheep? follows one person's gradual acceptance of the new reality. Christopher Palmer[15] emphasizes Dick's speech to bring to attention the increasingly dangerous risk of humans becoming "mechanical".[16] "Androids threaten reduction of what makes life valuable, yet promise expansion or redefinition of it, and so do aliens and gods".[16] Gregg Rickman[17] cites another, earlier, and lesser-known Dick novel that also deals with androids, We Can Build You, asserting that Do Androids Dream of Electric Sheep? can be read as a sequel. In a departure from the tendency among most critics to examine the novel in relation to Dick's other texts, Klaus Benesch[18] examined Do Androids Dream of Electric Sheep? primarily in connection with Jacques Lacan's essay on the mirror stage. There, Lacan claims that the formation and reassurance of the self depends on the construction of an Other through imagery, beginning with a double as seen in the mirror. The androids, Benesch argues, perform a doubling function similar to the mirror image of the self, but they do this on a social, not individual, scale. Therefore, human anxiety about androids expresses uncertainty about human identity and society. Benesch draws on Kathleen Woodward's[19] emphasis on the body to illustrate the shape of human anxiety about an android Other. Woodward asserts that the debate over distinctions between human and machine usually fails to acknowledge the presence of the body. "If machines are invariably contrived as technological prostheses that are designed to amplify the physical faculties of the body, they are also built, according to this logic, to outdo, to surpass the human in the sphere of physicality altogether".[20] Sherryl Vint emphasizes the importance of animals for the novel's exploration of the alienation of humans from their authentic being. In wrestling with his role as a bounty hunter who is supposedly defending society from those who lack empathy, Deckard comes to realize the artificiality of the distinctions that have been used in American culture to exclude animals and "animalized" humans from ethical consideration. "The central role of animals in Do Androids Dream of Electric Sheep? and the issues of species being that they raise show the need to struggle for a different way of being in the world. This way resists commodification in our relations with one another and with nature to produce a better future, one in which humans might be fully human once again by repairing our social relations with animals and nature."[21] |
批評家受け 『アンドロイドは電気羊の夢を見るか』の批評的評価は、1982年に映画化された『ブレードランナー』の人気の影に隠れている。この小説に注目している批評 家の中には、フィリップ・K・ディックの作品史の中でこの小説を主に取り上げている人もいる。特に、ディックの1972年のスピーチ「人間とアンドロイ ド」がこの関連で引用されている。ジル・ガルヴァン[14]は、ディックによる物語のディストピア的で汚染された人工的な舞台の描写と、ディックが演説の 中で述べている、ますます人工的になり、潜在的に感覚を持つ、あるいは「擬似的に生きている」現在の環境との対応関係に注目している。ディックのスピーチ の本質的な点を要約して、ガルヴァンは次のように論じている。「(テクノロジーが)われわれの『生命』に対する理解をいかに侵食してきたかを認識すること によってのみ、われわれは、われわれが生み出したテクノロジーと完全に折り合いをつけることができる」(414)。サイバネティック時代のビルドゥングス ロマン」として、『アンドロイドは電気羊の夢を見るか』は一人の人間が新しい現実を徐々に受け入れていく過程を描いている、とガルヴァンは主張する。クリ ストファー・パーマー[15]は、人間が「機械的」になることの危険性が高まっていることに注意を喚起するためにディックのスピーチを強調している [16]。「アンドロイドは、生命を価値あるものにしているものの減少を脅かすが、その拡大や再定義を約束する。 ディックの他のテクストとの関連でこの小説を考察する批評家の傾向とは一線を画し、クラウス・ベネシュ[18]は『アンドロイドは電気羊の夢を見るか』を 主にジャック・ラカンの鏡像段階に関するエッセイとの関連で考察している。そこではラカンは、自己の形成と再確認は、鏡に映る二重像から始まるイメージに よる他者の構築にかかっていると主張している。ベネシュは、アンドロイドは自己の鏡像と同様のパフォーマティビティ機能を果たしているが、それは個人的な 規模ではなく、社会的な規模で行われていると主張する。したがって、アンドロイドに対する人間の不安は、人間のアイデンティティや社会に対する不安を表し ているのである。ベネシュは、キャスリーン・ウッドワード[19]の身体への強調を利用して、アンドロイドという他者に対する人間の不安の形を説明してい る。ウッドワードは、人間と機械の区別をめぐる議論は通常、身体の存在を認めていないと主張する。「機械が常に、身体の身体的能力を増幅させるように設計 された技術的な義肢として作られているとすれば、この論理によれば、機械はまた、身体性の領域において人間を凌駕し、完全に凌駕するように作られている」 [20]。 シェリル・ヴィントは、この小説が人間の真の存在からの疎外を探求する上で、動物が重要であることを強調している。共感を欠いた人間から社会を守るはずの 賞金稼ぎとしての自分の役割と格闘する中で、デッカードは、アメリカ文化の中で動物や「動物化」した人間を倫理的考察から排除するために使われてきた区別 の人為性に気づくようになる。アンドロイドは電気羊の夢を見るか』における動物の中心的役割と、動物が提起する種のあり方の問題は、世界における異なるあ り方を求めて闘う必要性を示している。この方法は、より良い未来、つまり動物や自然との社会的関係を修復することによって、人間が再び完全に人間らしくな れるような未来を生み出すために、私たちの相互関係や自然との関係における商品化に抵抗するものである」[21]。 |
https://en.wikipedia.org/wiki/Do_Androids_Dream_of_Electric_Sheep%3F |
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★異種間倫理について考える:On Inter-species Ethics
異種移植の倫理に関する報告書(人獣共通感染症 第52回)——Kazuya Yamanouchi (山内一也) |
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霊長類フォーラム:人獣共通感染症(第52回)3/30/97 これまでに異種移植の研究の状況について、本講座で数回断片的に触れてきました(第18、29、31回)。そして、前回にはクローン羊の技術がこの分野 でも画期 的な意義を持つことを述べました。ただし、クローン羊を作製したPPL社はこれから 、この分野に進出するものです。現在、もっとも研究が進んでいるのは英国イムトランImutranと米国ネキストランで、両社ともサルでの試験成績から技 術的には臨床試 験の段階まで進んできているといわれています。このような状況から、倫理面、安全面での議論が活発になってきました。 米国では昨年9月に食品医薬品局FDA が、異種移植にかかわる感染症についての指 針案を作成し、一般からの意見聴取を12月末まで行いました。 英国では、昨年ナッツフィールド委員会とケネデイ委員会が異種移植の倫理的側面 を検討した報告書を出しました。そして、今年の1月には保健相ステファン・ドレルが、異種移植の際に問題となる豚の病原体からの感染の危険性についての検 討が進む まで臨床試験を行ってはいけないという内容の声明を発表しました。彼は昨年3月に 新型クロイツフェルト・ヤコブ病と牛海綿状脳症の関連がありうるとの声明を発表した人です。 今回は英国での倫理面での検討の結果について、簡単にご紹介します。 1。医療への動物組織の利用の歴史 上述のふたつの報告書に整理されています。その内容の一部をご紹介します。 動物の臓器の人への移植の最初の例は1964年に米国で行われたチンパンジーの 心臓移植が最初です。これは6人の患者に行われ、ほとんどが数日で死亡し、1名だ けが9カ月生存しました。同じ年に米国では6名にヒヒの腎臓移植が行われ、すべてが2カ月以内に死亡しました。その後、羊、豚、ヒヒの心臓移植が、米国、 英国、南 アフリカ、ポーランドで行われました。なお、今年はインドで豚の心臓移植が行われ 、実施した医師が逮捕されるという事件が起きました。 ほかの臓器としては、腎臓ではチンパンジー、ヒヒ、豚のものが、肝臓ではヒヒと 豚のものが移植されています。 移植に用いられるのは臓器だけではありません。細胞も持ちいられています。糖尿 病治療のために豚の膵臓のランゲルハンス島(インスリン産生細胞です)の移植がス ウエーデンで1994年に10名の患者に行われ、4名では細胞が14カ月生存して いました。ただし産生されたインスリンの量はきわめて低いものでした。また、1995年には米国でパーキンソン病治療のために、4名の患者にドーパミンを 産生する 豚胎児の神経細胞の移植が行われました。 動物製品の医療への利用は長年行われてきています。豚の心臓弁の移植は1964 年に英国で初めて行われ、現在では広く行われています。整形外科では牛の骨、腱が 利用されています。また、インスリンは現在は遺伝子組換え技術で生産したものが利 用されるようになりましたが、それまでは豚のインスリンが用いられていました。豚 の第VIII因子は、血友病患者のうち、人の第VIII因子にインヒビターのある人に用い られています。 2。異種移植は禁止かゴーサインか 以前の講座でも触れましたが、イムトランのデイビッド・ホワイトは、補体と自然 抗体による超急性拒絶反応を回避する目的で、豚に補体制御蛋白のひとつ、Decay Ac celerating Factor (DAF)を導入したトランスジェニック豚を作製し、その心臓がサルへの移植実験で、超急性拒絶反応の時期を乗り越えて生着することを確認しています。そ の結果、人への臨床試験が現実の課題となってきました。なお、最初に生まれ たトランスジェニック豚の名前はAstridアストリッドだそうです。 このような状況から、民間団体であるナッフィールド倫理協議会、少し遅れて政府 の諮問委員会であるケネデイ委員会が倫理的な面での検討結果を報告書にまとめまし た。ふたつの報告書は重複している面もありますが、相互に補っている面も多々あり ます。 これらを受けて保健相の声明が1月中旬に出されたのですが、驚いたことに英国の2つの大新聞が、このニュースをまったく異なった見出しで報道しました。 1月16 日のロンドンタイムスは、豚の心臓移植が禁止されたという見出し、1月17日のデイリーテレグラフは豚の心臓移植が承認されたという見出しです。記事の内 容は基本 的に同じなのですが、まったく正反対の受けとめ方がされたのは、この異種移植の抱 える複雑な問題を反映しているものかもしれません。 なお、日本では1月18日のジャパンタイムスと1月24日の朝日新聞夕刊がいず れも禁止という見出しで報道しました。 3。ナッフィールド倫理協議会Nuffield Council on Bioethics この協議会はMedical Research Council、Nuffield FoundationとWellcome Trustが共同で資金援助しているものです。ここが、エセックス大学のアルバート・ウィールAlbert Weale教授を委員長とする全部で10名からなる作業部会を設置し、異種移 植の倫理面についての検討を行いました。 その結果は、昨年3月に140頁あまりの報告書にまとめられて発表されました。 その内容は次に述べるケネデイ委員会のものと基本的には同じなので、省略しますが 、大要は、移植の現状分析、臓器の供給の現状、異種移植研究の進展、動物福祉、患者側の問題、個人や社会の受けとめ方といった面から検討を行ったもので す。そして 、豚の臓器移植は倫理的に受け入れられるという結論と、政府に、この問題を審議する諮問委員会の設置を求めたことです。 4。異種移植の倫理に関する諮問グループ(ケネデイ委員会) おそらくナッツフィールド委員会が政府諮問委員会の設置を求めたことを受けた結 果と推測されますが、保健相の諮問委員会が1995年末に結成され、96年夏まで に報告書を提出するよう求められました。委員長はナッフィールド委員会のメンバー でもあったイアン・ケネデイIan Kennedy(キングス・カレッジの医事法と倫理の教 授)で、ほかに8名の委員から成り立っています。1995年12月に開かれた最初 の委員会についで96年中に10回の委員会、個別および新聞などを通じて全国的な 意見の聴取(1996年2月初め)、イムトランとPPLの視察、異種移植における感染 症に関するワークショップ開催(96年4月)を行って、258頁におよぶ報告書を 96年8月に発表しました。 報告書の最初に77項目の結論と勧告が述べられています。本文は、倫理の定義に始まり、異種移植の歴史、現在の科学的知識、予想される恩恵、問題点、異 種移植以外の解決方法、倫理面での枠組みなど多岐にわたって述べられています。 全体をご紹介することは不可能ですので、私なりに、この委員会の考えを項 目別に整理してみます。これはほんの一部にすぎないことを、あらかじめご了承下さい。 1)倫理的に受け入れられるかどうかを、2段階で検討しています。 第1として、 どのような条件でも受け入れることはできないか。第2として、ある条件で受け入れられるとしたら、その条件はなにか。 ここでは恩恵と危険をはかりにかけるという一般的な倫理の原則を採用しています 。危険は、動物、患者、さらにより多くの人の集団に対するものを含めて検討してい ます。 2)現在の知識にもとずいて、生理学、免疫学、感染の順番に倫理面の検討を行っています。 まず生理学的側面では、移植された臓器が人の体内で機能しなければ、移植の意味 はなくなるというとらえ方です。この観点で、心臓と肺は機械的な臓器として機能するかもしれないが、腎臓、肝臓、膵臓の細胞などは疑問が残るとしていま す。 免疫学的側面では超急性拒絶反応の回避の面である程度の成功が認められる。しかし、ほかの拒絶反応の制御についてはよく分かっていないという見解です。 感染面についてはウイルスによる危険性がもっとも大きいという結論です。 3)これらを総合した結果、現時点では知識が不足しているため、人への臨床試 験 は受け入れられないと結論し、研究の進展を評価して臨床試験の可否を検討するため の常置委員会を法律によって制定することを勧告しています。 4)サル類の使用については、人に近く、みずからを認識する能力、精神能力などを考えると、 隔離条件下での飼育を必要とするドナーとしての使用は、苦痛が大きす ぎるため、非倫理的とみなしています。 一方、サル類をブタの臓器を用いた移植実験でレシピエントとして利用することは 倫理的に受け入れられるという結論です。 5)動物福祉の観点から、苦痛を最小限に抑えるように努力が払われるならば、豚 の使用は倫理的に受け入れられると結論しています。 6)継続的に動物から臓器を採取するのは倫理的に受け入れられない。ただし、血液や組織を検査用に採 取することは差し支えないという見解です。 7)動物の病原体が人の体内で変異を起こして動物に危険性をもたらす点については、評価方法がない。これは今 後の検討課題としています。 8)安全性と有効性が十分に解決されるまでは、子供は臨床試験の対象にしてはいけないという結論です。 そのほか、インフォームドコンセント、患者のカウンセリング、患者への心理的影 響などについても述べています。 以上のような多角的な面からの結論、提言をもとに、政府が常置委員会を設置して、この報告書に提起された問題を検討するよう要求しています。全体の流れ をみると、生理学、免疫学の両面では条件付きで倫理的に受け入れられるとの結論であり、感 染の問題は今後の検討課題とし、その結果を国の常置委員会で評価して、臨床試験に 入る道筋をつけたものとみなせます。 この報告書にもとずいた保健相の声明が、ふたつの大新聞で、異なる受けとめ方をされたのです。 5。購入先 ここでご紹介したふたつの報告書は下記から購入できます。 Animal-to-Human Transplants. The Ethics of Xenotransplantation Nuffield Council on Bioethics, 28 Bedford Square, London WC1B 3EG, UK Fax: 44-171-323-4877 (価格10 ポンド) A Report by The Advisory Group on the Ethics of Xenotransplantation. Animal Tissue into Humans. The Stationery Office Publications Centre, PO Box 276, London SE8 5DT, UK Fax: 44-171-873-8200 (価格25 ポンド) |
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https://jsvetsci.jp/05_byouki/prion/pf52.html |
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文 献
そ の他の情報
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