かならずよんで ね!

ダミアン神父

Father Damien


池田光穂

★ダミアン神父またはモロカイの聖ダミアン、SS.CC.または聖ダミアンデヴュースター(オランダ語:Pater Damiaan or Heilige Damiaan van Molokai、1840年1月3日 - 1889年4月15日)は、ベルギー出身のローマカトリック司祭でイエスとマリアの聖心会という布教活動を行う宗教団体のメンバーである。1873 年から1889年に亡くなるまで、ハワイ王国モロカウイ島のカラウパパ半島の集落で、政府が定めた医療隔離のもとで暮らすハンセン病患者への伝道活動で知 られた。

Father Damien or Saint Damien of Molokai, SS.CC. or Saint Damien De Veuster (Dutch: Pater Damiaan or Heilige Damiaan van Molokai; 3 January 1840 – 15 April 1889),[2] born Jozef De Veuster, was a Roman Catholic priest from Belgium and member of the Congregation of the Sacred Hearts of Jesus and Mary,[3] a missionary religious institute. He was recognized for his ministry, which he led from 1873 until his death in 1889, in the Kingdom of Hawaiʻi to people with leprosy (Hansen's disease), who lived in government-mandated medical quarantine in a settlement on the Kalaupapa Peninsula of Molokaʻi.[4]

During this time, he taught the Catholic faith to the people of Hawaii. Father Damien also cared for the patients and established leaders within the community to build houses, schools, roads, hospitals, and churches. He dressed residents' ulcers, built a reservoir, made coffins, dug graves, shared pipes, and ate poi with them, providing both medical and emotional support.

After eleven years caring for the physical, spiritual, and emotional needs of those in the leper colony, Father Damien contracted leprosy. He continued with his work despite the infection but finally succumbed to the disease on 15 April 1889. Father Damien also had tuberculosis which worsened his condition, but some believe that the reason he volunteered in the first place was due to his illness of tuberculosis.[5]

Father Damien has been described as a "martyr of charity".[6] Damien De Veuster is venerated as a saint in the Catholic Church. In the Anglican Communion and other Christian denominations, Damien is considered the spiritual patron for leprosy and outcasts. Father Damien Day, 15 April, the day of his death, is also a minor statewide holiday in Hawaii. Father Damien is the patron saint of the Diocese of Honolulu and of Hawaii.

Father Damien was canonized by Pope Benedict XVI on 11 October 2009.[7][8] Libert H. Boeynaems, writing in the Catholic Encyclopedia, calls him "the Apostle of the Lepers."[9] Damien De Veuster's feast day is 10 May.
ダミアン神父 またはモロカイの聖ダミアン、SS.CC.または聖ダミアンデヴュースター(オランダ語:Pater Damiaan or Heilige Damiaan van Molokai、1840年1月3日 - 1889年4月15日)は、ベルギー出身のローマカトリック司祭でイエスとマリアの聖心会という布教活動を行う宗教団体のメンバー[3]である。1873 年から1889年に亡くなるまで、ハワイ王国モロカウイ島のカラウパパ半島の集落で、政府が定めた医療隔離のもとで暮らすハンセン病患者への伝道活動で知 られた[4]。

この間、ハワイの人々にカトリックの信仰を教えた。ダミアン神父はまた、患者の世話をし、地域社会にリーダーを立て、家、学校、道路、病院、教会を建設し た。また、患者の潰瘍を治療し、貯水池を作り、棺を作り、墓を掘り、パイプを共有し、ポイを食べ、医療と心の両面で患者を支えた。

11年後、ダミアン神父はハンセン病に罹り、ハンセン病患者の身体的、精神的、心理的なニーズに応えました。感染しながらも活動を続けたが、1889年4 月15日、ついに病魔に倒れた。ダミアン神父は結核も患っていたため病状が悪化したが、そもそも志願したのは結核の病気が原因だったという説もある [5]。

ダミアン神父は「慈善の殉教者」と評されている[6]。 ダミアン・デ・ヴュースターはカトリック教会では聖人として崇敬されている。聖公会や他のキリスト教宗派では、ダミアンはハンセン病患者や追放者の精神的 な守護神と考えられている。ダミアン神父の命日である4月15日は、ハワイでは州全体の小祝日にもなっている。ダミアン神父は、ホノルル教区とハワイ州の 守護聖人である。

2009年10月11日に教皇ベネディクト16世によって列福された[7][8] Libert H. Boeynaemsは『カトリック百科事典』の中で、彼を「癩者の使徒」[9] Damien De Veusterの祭日が5月10日であることを述べている。
Early life
Father Damien was born Jozef ("Jef") De Veuster, the youngest of seven children and fourth son of the Flemish corn merchant Joannes Franciscus ("Frans") De Veuster and his wife Anne-Catherine ("Cato") Wouters in the village of Tremelo in Flemish Brabant in rural Belgium on 3 January 1840. His older sisters Eugénie and Pauline became nuns, and his older brother Auguste (Father Pamphile) joined the Congregation of the Sacred Hearts of Jesus and Mary (Picpus Fathers). Jozef was forced to quit school at age 13 to work on the family farm.[10] His father sent him to a college at Braine-le-Comte to prepare for a commercial profession, but as a result of a mission given by the Redemptorists in 1858, Joseph decided to pursue a religious vocation.[9]

Jozef entered the novitiate of the Fathers of the Sacred Heart of Jesus and Mary at Louvain and took in religion the name of Damien, presumably after the first Saint Damian, a fourth-century physician and martyr.[11][12] He was admitted to the religious profession on 7 Oct. 1860.

His superiors thought that he was not a good candidate for the priesthood because he lacked education. However, he was not considered unintelligent. Because he learned Latin well from his brother, his superiors decided to allow him to become a priest. During his religious studies, Damien prayed daily before a picture of St. Francis Xavier, patron of missionaries, to be sent on a mission.[13][14] Three years later when his brother Father Pamphile (Auguste) could not travel to Hawaiʻi as a missionary because of illness, Damien was allowed to take his place.[15]
生い立ち
ダミアン神父は1840年1月3日、ベルギーの田舎町、フランドル・ブラバントのトレメロ村で、フランドルのトウモロコシ商ヨアン・フランシスカス(以 下、フラン)とその妻アンヌ=キャサリン(以下、カトー)の四男、ヨゼフ(以下、イェフ)・ド・ヴースターに7人兄弟の末っ子として生まれた。姉のウジェ ニーとポーリンは修道女になり、兄のオーギュスト(パンファ)はイエスとマリアの聖心会(ピクス・ファーザーズ)に入会した。ヨゼフは13歳で学校を辞め させられ、家業の農場で働くことになった[10]。父親は彼をブレーヌ・ル・コンテの大学に入学させ、商業職に就く準備をさせたが、1858年にレデンプ トール派の宣教を受けた結果、ヨゼフは修道士の召命を追求することに決める[9]。

ヨゼフはルーバンのイエスとマリアの聖心の神父たちの修道院に入り、4世紀の医師で殉教者である最初の聖ダミアンにちなんでか、ダミアンと名乗った[11][12]。

教育を受けていないため、上司は彼を司祭職の候補者としてふさわしくないと考えていた。しかし、彼は知能が低いとは思われていなかった。彼は兄からラテン 語をよく学んでいたので、上官たちは彼を司祭にすることを許可することにした。宗教の勉強をしている間、ダミアンは宣教師の守護神である聖フランシスコ・ ザビエルの絵の前で、宣教師として派遣されるよう毎日祈っていた[13][14]。3年後、兄パンフィレ(オーギュスト)神父が病気のため宣教師としてハ ワイに行けなくなると、ダミアンが代わりに行くことを許された[15]。
Mission in Hawaii

Father Damien in 1873 before he sailed for Hawaii
On 19 March 1864, Damien arrived at Honolulu Harbor on Oʻahu. He was ordained into the priesthood on 21 May 1864, at what is now the Cathedral of Our Lady of Peace.[16]

In 1865 Damien was assigned to the Catholic Mission in North Kohala on the island of Hawaiʻi. While he was serving in several parishes on Oʻahu, the Kingdom of Hawaiʻi was struggling with a labor shortage and a public health crisis.[17] Many of the Native Hawaiian parishioners had high mortality rates due to infectious diseases such as leprosy (from which he later died), smallpox, cholera, influenza, syphilis, and whooping cough, brought to the Hawaiian Islands by foreign traders, sailors and immigrants. Thousands of Hawaiians died of such diseases, to which they had no acquired immunity.[18]

It is believed that Chinese workers carried leprosy (later known as Hansen's disease) to the islands in the 1830s and 1840s. At that time, leprosy was thought to be highly contagious and was incurable. In 1865, out of fear of this contagious disease, Hawaiian King Kamehameha V and the Hawaiian Legislature passed the "Act to Prevent the Spread of Leprosy." This law quarantined the lepers of Hawaii, requiring the most serious cases to be moved to a settlement colony of Kalawao on the eastern end of the Kalaupapa peninsula on the island of Molokaʻi. Later the settlement of Kalaupapa was developed. Kalawao County, where the two villages are located, is separated from the rest of Molokaʻi by a steep mountain ridge. From 1866 through 1969, about 8,000 Hawaiians were sent to the Kalaupapa peninsula for medical quarantine.[19]

The Royal Board of Health initially provided the quarantined people with food and other supplies, but it did not have the workforce and resources to offer proper health care.[9] According to documents of that time, the Kingdom of Hawaiʻi did not intend for the settlements to be penal colonies. Still, the Kingdom did not provide enough resources to support them.[4] The Kingdom of Hawaii had planned for the lepers to be able to care for themselves and grow their crops. Still, due to the effects of leprosy and the peninsula's local environmental conditions, this was impractical.

By 1868, according to the Catholic Encyclopedia (1911), "Drunken and lewd conduct prevailed. The easy-going, good-natured people seemed wholly changed."[20][21]
ハワイでの宣教

1873年、ハワイへ出航する前のダミアン神父
1864年3月19日、ダミアン神父はオアフ島のホノルル港に到着した。1864年5月21日、現在の平和の聖母大聖堂で神職に叙階された[16]。

1865年、ダミアンはハワイ島ノースコハラのカトリック宣教地に赴任した。彼がオアフ島のいくつかの小教区で奉仕している間、ハワイ王国は労働力不足と 公衆衛生の危機に苦しんでいた[17]。ハワイ先住民の教区の多くは、ハンセン病(彼は後に死亡)、天然痘、コレラ、インフルエンザ、梅毒、百日咳などの 感染症によって高い死亡率を持っており、外国商人、船員、移民がハワイ諸島に持ち込んだのである。何千人ものハワイアンが、後天的に獲得した免疫のないこ うした病気で死亡した[18]。

1830年代と1840年代に、中国人労働者がハンセン病(後にハンセン病と呼ばれる)をハワイ諸島に持ち込んだと考えられている。当時、ハンセン病は伝 染力が強く、不治の病と考えられていた。1865年、この伝染病を恐れて、ハワイ王カメハメハ5世とハワイ議会は、"ハンセン病の蔓延を防ぐための法律 "を制定した。この法律により、ハワイのハンセン病患者は隔離され、最も重症の患者はモロカイ島のカラウパパ半島東端のカラワオの入植地に移住することが 義務づけられました。その後、カラウパパの入植地が開発された。この2つの村があるカラワオ郡は、モロカイ島の他の地域と険しい山の尾根で隔てられていま す。1866年から1969年まで、約8000人のハワイ人がカラウパパ半島に医療検疫のために送られた[19]。

王立衛生局は当初、隔離された人々に食料やその他の物資を提供したが、適切な医療を提供するための労働力と資源を持っていなかった[9]。当時の文書によ ると、ハワイ王国は入植地を流刑地にするつもりはなかったという。しかし、ハワイ王国は、ハンセン病患者たちが自活し、作物を発展させていくことを計画し ていた[4]。しかし、ハンセン病の影響と半島の環境条件から、これは現実的ではなかった。

1868年、『カトリック大百科事典』(1911年)によると、「酔っぱらいや淫乱な行為が蔓延していた。のんびりした気立ての良い人々はすっかり変わってしまったようだ」とある[20][21]。
Mission on Molokai

While Bishop Louis Désiré Maigret, the vicar apostolic of the Honolulu diocese, believed that the lepers needed a Catholic priest to assist them, he realized that this assignment had high risk. He did not want to send any one person "in the name of obedience." After much prayer, four priests volunteered to go, among them Father Damien. The bishop planned for the volunteers to take turns in rotation assisting the inhabitants.

On 10 May 1873, the first volunteer, Father Damien, arrived at the isolated settlement at Kalaupapa, where there were then 600 lepers,[9] and was presented by Bishop Louis Maigret. At his arrival, he spoke to the assembled lepers as "one who will be a father to you, and who loves you so much that he does not hesitate to become one of you; to live and die with you."[citation needed]

Damien worked with them to build a church and establish the Parish of Saint Philomena. In addition to serving as a priest, he dressed residents' ulcers, built a reservoir, built homes and furniture, made coffins, and dug graves.[11] Six months after his arrival at Kalawao, he wrote to his brother, Pamphile, in Europe: "...I make myself a leper with the lepers to gain all to Jesus Christ."[citation needed]

During this time, Father Damien cared for the lepers and established leaders within the community to improve the state of living. Father Damien aided the colony by teaching, painting houses, organizing farms, and organizing the construction of chapels, roads, hospitals, and churches. He also dressed residents, dug graves, built coffins, ate food by hand with lepers, shared pipes with them, and lived with the lepers as equals. Father Damien also served as a priest during this time and spread the Catholic faith to the lepers; it is said that Father Damien told the lepers that despite what the outside world thought of them, they were always precious in the eyes of God.

Some historians believed that Father Damien was a catalyst for a turning point for the community. Under his leadership, basic laws were enforced, shacks were upgraded and improved as painted houses, working farms were organized, and schools were established. At his request and of the lepers, Father Damien remained on Molokaʻi.[4] Many such accounts, however, overlook the roles of superintendents who were Hawaiian or part-Hawaiian. Pennie Moblo states that until the late 20th century, most historical reports of Damien's ministry revealed biases of Europeans and Americans, and nearly completely discounted the roles of the native residents on Molokaʻi.[21] However, it could be asserted that Pennie Moblo does not account for the separation of civil authorities and religious authorities. As was customary in the time period, Fr. Damien's work was reported to Europeans and Americans in order to raise funds for the mission. How the colony was governed would be outside the scope of the written accounts and not important to raise funds for the charitable works of Father Damien.
モロカイ島での宣教

ホノルル教区の使徒代理であるルイ・デジレ・メグレ司教は、ハンセン病患者を援助するカトリック司祭が必要だと考えていたが、この任務には高いリスクがあ ることを理解していた。しかし、この任務には危険が伴うことを理解していた。祈りの結果、4人の神父が志願し、そのうちの一人がダミアン神父であった。司 教は、志願者たちが交代で住民の手助けをすることを計画した。

1873年5月10日、最初の志願者ダミアン神父は、当時600人のハンセン病患者がいたカラウパパの孤立した集落に到着し[9]、司教ルイ・メーグレか ら紹介を受けた。到着したダミアン神父は、集まったハンセン病患者に対して、「あなた方の父となり、あなた方の一員となることをためらわないほどあなた方 を愛し、あなた方とともに生き、死ぬことをためらう者」[citation needed]と語りかけた。

ダミアンは彼らと共に教会を建て、聖フィロメナ教区を設立した。カラワオに到着して半年後、ヨーロッパにいる兄のパンフィレに「...私はすべての人をイエス・キリストのもとに導くために、ハンセン病患者とともに自分をハンセン病患者にします」と書き送った[11]。

この間、ダミアン神父はハンセン病患者をケアし、生活状態を改善するために共同体の中にリーダーを設立しました。ダミアン神父は、教育、家の塗装、農場の 管理、礼拝堂、道路、病院、教会の建設などを行い、コロニーを支援しました。また、服を着せ、墓を掘り、棺を作り、ハンセン病患者とともに手で食べ物を食 べ、パイプを共有し、ハンセン病患者たちと対等に暮らした。この間、ダミアン神父は司祭として、ハンセン病患者たちにカトリックの信仰を広めた。ダミアン 神父はハンセン病患者たちに、外界がどう思おうと、神の目にはいつも尊い存在であると語ったと言われている。

歴史家の中には、ダミアン神父が地域社会の転機のきっかけを作ったと考える人もいた。彼の指導の下、基本的な法律が施行され、小屋は塗装された家として改 善され、労働農場が組織され、学校が設立された。ダミアン神父は、ハンセン病患者からの要請もあり、モロカイ島に留まった[4]。しかし、こうした記述の 多くは、ハワイ人またはハワイ人の一部である監督官の役割を見落としている。ペニー・モブロは、20世紀後半まで、ダミアンの宣教に関する歴史的な報告の 多くは、ヨーロッパ人とアメリカ人の偏見を示し、モロカイ島の先住民の役割をほぼ完全に否定していたと述べている[21]。しかし、ペニー・モブロは、文 官と宗教者の分離を考慮していないと主張することができる。当時の慣習として、ダミアン神父の活動は、宣教のための資金調達のためにヨーロッパ人やアメリ カ人に報告された。植民地がどのように統治されていたかは、文書による説明の範囲外であり、ダミアン神父の慈善活動のための資金集めには重要ではないだろ う。


Recognition during his lifetime
King David Kalākaua bestowed on Damien the honor of "Knight Commander of the Royal Order of Kalākaua."[22] When Crown Princess Lydia Liliʻuokalani visited the settlement to present the medal, she was reported as having been too distraught and heartbroken at the sight of the residents to read her speech. The princess shared her experience, acclaiming Damien's efforts.[23] Consequently, Damien became internationally known in the United States and Europe. American Protestants raised large sums of money for the missionary's work. The Church of England sent food, medicine, clothing, and supplies to the settlement. It is believed that Damien never wore the royal medal, although it was placed by his side at his funeral.
生前の評価
カラカウア王から「カラカウア王室騎士団長」の称号を授与された[22] リディア・リリウオカラニ王女は、勲章を授与するために居留地を訪れた際、住民の姿に心を奪われ、演説を読むことができなかったと伝えられている [23]。その結果、ダミアンはアメリカやヨーロッパで国際的に知られるようになった[23]。アメリカのプロテスタントは、この宣教師の仕事のために多 額の資金を調達した。イギリス国教会は、食料、医薬品、衣料、物資を入植地に送った。ダミアンは、葬儀の際に王家のメダルを傍らに置いたが、一度も身につ けることはなかったと考えられている。
Illness and death

Father Damien worked for 16 years in Hawaii, providing comfort to the lepers of Kalaupapa. Not only did he give the people faith, he also built homes for them and treated them with his medical expertise. He prayed at the cemetery of the deceased and comforted the dying at their bedsides.

In December 1884, while he was preparing to bathe, Damien inadvertently put his foot into scalding water, causing his skin to blister. He felt nothing and realized that he had contracted leprosy after working in the colony for 11 years.[4] This was a common way for people to discover that they had been infected with leprosy. Despite his illness, Damien worked even harder.[24]

In 1885, Masanao Goto, a Japanese leprologist, came to Honolulu and treated Damien. He believed that leprosy was caused by a diminution of the blood. His treatment consisted of nourishing foods, moderate exercise, frequent friction to the benumbed parts, special ointments, and medical baths. The treatments relieved some of the symptoms and they were very popular with the Hawaiian patients as a result. Damien had faith in the treatments and said that he only wanted to be treated by Goto,[25][26][27] who eventually became a good friend of Father Damien.[28]

Despite the fact that the illness was slowing his body down, Damien engaged in a flurry of activities during his last years. With his remaining time, he tried to advance and complete as many projects as possible. While he was continuing to spread the Catholic Faith and aid the lepers during their treatments, Damien completed several building projects and improved orphanages. Four volunteers arrived at Kalaupapa to help the ailing missionary: a Belgian priest, Louis Lambert Conrardy; a soldier, Joseph Dutton (an American Civil War veteran who left behind a marriage which had been broken by his alcoholism); a male nurse from Chicago, James Sinnett; and Mother (now Saint) Marianne Cope, who had been the head of the Franciscan-run St Joseph's Hospital in Syracuse, New York.[29] Conrardy took up Damien's pastoral duties. Cope organized a working hospital. Dutton attended to the construction and maintenance of the community's buildings. Sinnett nursed Damien during the last phases of his illness.

With an arm in a sling, with a foot in bandages, and with his leg dragging, Damien knew that his death was near. He was bedridden on 23 March 1889, and on 30 March, he made a general confession.[30] Damien died of leprosy at 8:00 a.m. on 15 April 1889, at the age of 49.[31] The next day, after the Mass was said by Father Moellers at St. Philomena's, the whole settlement followed the funeral cortège to the cemetery. Damien was laid to rest under the same pandanus tree where he first slept upon his arrival on Molokaʻi.[32]

In January 1936, at the request of King Leopold III of Belgium and the Belgian government, Damien's body was returned to his native land in Belgium. It was transported aboard the Belgian ship Mercator. Damien was buried in Leuven, the historic university city which is close to the village where he was born. After Damien's beatification in June 1995, the remains of his right hand were returned to Hawaii and re-interred in his original grave on Molokaʻi.[33][34]
病気と死

ダミアン神父は、ハワイで16年間、カラウパパのハンセン病患者を慰める活動をしました。神父は人々に信仰を与えるだけでなく、彼らのために家を建て、医学的な専門知識をもって治療しました。また、死者の墓前で祈り、死にゆく人々を枕元で慰めた。

1884年12月、入浴の準備をしていたダミアンは、うっかり熱湯に足を入れてしまい、皮膚が水ぶくれになった。1884年12月、入浴の準備をしていた ダミアンは、うっかり熱湯に足を突っ込んでしまい、皮膚に水ぶくれができ、何も感じなかったことから、11年間コロニーで働いた後、ハンセン病に感染した ことがわかった[4]。病気を抱えながらも、ダミアンはさらに懸命に働いた[24]。

1885年、日本人のハンセン病学者である後藤昌直が ホノルルにやってきて、ダミアンを治療した。彼は、ハンセン病は血液の減少が原因だと考えていた。彼の治療は、滋養のある食事、適度な運動、患部の頻繁な 摩擦、特殊な軟膏、薬浴などであった。その結果、症状が緩和され、ハワイの患者たちにも大好評だった。ダミアンは治療法を信じており、「後藤にしか治療し てもらいたくない」と言っていたが[25][26][27]、やがてダミアン神父と良き友人となった[28]。

病気で体の動きが鈍くなっていたにもかかわらず、ダミアン神父は晩年、旺盛な活動を行った。残された時間を使って、できるだけ多くのプロジェクトを進め、 完成させようとした。カトリックの信仰を広め、ハンセン病患者の治療を続ける一方で、ダミアンはいくつかの建築プロジェクトを完成させ、孤児院を改善し た。ベルギー人司祭のルイ・ランベール・コンラルディ、アメリカ南北戦争の退役軍人ジョセフ・ダットン(アルコール依存症で破綻した結婚生活を捨てた)、 シカゴの男性看護師ジェームズ・シネット、そしてニューヨーク州シラキュースのフランシスコ会経営セント・ジョセフ病院長だったマザー(現聖人)マリアン ヌ・コープが、病身の宣教師のためにパラパラにやって来ました[29] コンラルディはダミアンの牧師としての職務につきました。コープが病院を運営することになった。ダットンは、共同体の建物の建設と維持管理にあたった。シ ネットは、ダミアンの病気の最後の段階を看病した。

腕を吊り、足に包帯を巻き、足を引きずりながら、ダミアンは自分の死が近いことを知った。1889年3月23日に寝たきりになり、3月30日に総懺悔をし た[30]。翌日、聖フィロメナでメラーズ神父がミサを行った後、全集落が葬儀団に続いて墓地に向かった[31]。ダミアンは、モロカイ島に到着して最初 に眠ったのと同じパンダナスの木の下に安置された[32]。

1936年1月、ベルギー国王レオポルド3世とベルギー政府の要請により、ダミアンの遺体は生まれ故郷のベルギーに戻されることになった。ベルギー船「メ ルカトル号」で運ばれたのである。ダミアンは、彼が生まれた村に近い、歴史ある大学都市ルーヴェンに埋葬された。1995年6月の列福後、ダミアンの右手 の遺骨はハワイに戻され、モロカイ島の元の墓に再び埋葬された[33][34]。
Commentary after his death

Father Damien had become internationally known before his death, because he was seen as a symbolic Christian figure who spent his life caring for the afflicted natives. His superiors thought that Damien lacked education and finesse but they considered him to be "an earnest peasant hard at work in his own way for God."[35] News of his death on 15 April was quickly carried across the globe by the modern communications of the time, by steamship to Honolulu and California, telegraph to the East Coast of the United States, and cable to England, reaching London on 11 May.[36] Following an outpouring of praise for his work, other voices began to be heard in Hawaiʻi.

Representatives of the Congregational and Presbyterian churches in Hawaii criticized his approach. Reverend Charles McEwen Hyde, a Presbyterian minister in Honolulu, wrote to his fellow pastor Reverend H. B. Gage of San Francisco in August. Hyde referred to Father Damien as "a coarse, dirty man," who contracted leprosy due to "carelessness."[37][38] Hyde said that Damien was mistakenly being given credit for reforms which had actually been implemented by the Board of Health. Without consulting Hyde, Gage had the letter published in a San Francisco newspaper, generating comment and controversy in the US and Hawaiʻi. The white people of the period consistently overlooked the role which had been played by the Hawaiians themselves, among whom were several who had prominent leadership positions on the island.[39]

Later in 1889, the Scottish author Robert Louis Stevenson and his family arrived in Hawaii for an extended stay. He had tuberculosis, a disease which was also considered incurable, and he was seeking some relief for it. Moved by Damien's story, he became interested in the priest's controversy and went to Molokaʻi for eight days and seven nights.[37] Stevenson wanted to learn more about Damien at the place where he had worked. He spoke with residents of various religious backgrounds in order to learn more about Damien's work. Based on his conversations and observations, he wrote an open letter to Hyde in which he addressed the minister's criticisms and he had it printed at his own expense. Stevenson's letter became the most famous account of Damien, featuring him in the role of a European who was aiding a benighted native people.[37][40]

In his "6,000-word polemic,"[40] Stevenson praised Damien extensively, writing to Hyde:

If that world at all remember you, on the day when Damien of Molokai shall be named a Saint, it will be in virtue of one work: your letter to the Reverend H. B. Gage.[37]

Stevenson referred to his journal entries in his letter:

...I have set down these private passages, as you perceive, without correction; thanks to you, the public has them in their bluntness. They are almost a list of the man's faults, for it is rather these that I was seeking: with his virtues, with the heroic profile of his life, I and the world were already sufficiently acquainted. I was besides a little suspicious of Catholic testimony, in no ill sense, but merely because Damien's admirers and disciples were the least likely to be critical. I know you will be more suspicious still, and the facts set down above were one and all collected from the lips of Protestants who had opposed the father in his life. Yet I am strangely deceived, or they build up the image of a man, with all his weakness, essentially heroic, and alive with rugged honesty, generosity, and mirth.[37]

Since then, historians and ethnologists have also studied Damien's work and residents' lives on Molokaʻi. For example, Pennie Moblo, in researching the myth and the controversy surrounding the priest, has concluded they did not develop from the religious conflict between Protestants and Catholics, but instead from changes in relationships on Hawaiʻi between and among the royalty, European-American planters, missionaries, and native Hawaiians in the years leading up to the overthrow of the Hawaiian Kingdom and the U.S. takeover.[17] During this period, Damien had J.K. Kahuila, a Hawaiian Protestant minister in his care, put in irons and deported to Oahu because he believed the man was too rebellious. Kahuila got a lawyer and demanded an investigation of Damien.[17] Moblo concludes that in most 19th- and 20th-century accounts, "the focus on Damien eclipses the active role played by Hawaiians and preserves a colonially biased history."[17]

Mahatma Gandhi said that Father Damien's work had inspired his social campaigns in India, leading to the independence of his people and the securing of aid for needy Indians. Gandhi was quoted in T.N. Jagadisan's 1965 publication Mahatma Gandhi Answers the Challenge of Leprosy:

The political and journalistic world can boast of very few heroes who compare with Father Damien of Molokai. The Catholic Church, on the contrary, counts by the thousands those who, after the example of Fr. Damien, have devoted themselves to the victims of leprosy. It is worthwhile to look for the sources of such heroism.[41]
ダミアン神父死後の解説

ダミアン神父は生前、苦しむ原住民の世話に生涯を費やすキリスト教の象徴的な存在として見られていたため、国際的に知られるようになっていた。4月15日 の訃報は、当時の近代的な通信手段によって、ホノルルとカリフォルニアに汽船で、アメリカ東海岸に電信で、イギリスにはケーブルで、すぐに世界中に伝えら れ、5月11日にロンドンに到着した[36]。

ハワイの会衆派教会や長老派教会の代表者たちが、彼のやり方を批判したのである。ホノルルの長老教会の牧師であるチャールズ・マキューエン・ハイド牧師 は、8月にサンフランシスコの牧師であるH・B・ゲイジ牧師に手紙を出した。ハイドは、ダミアン神父を「粗暴で汚い男」、「不注意でハンセン病にかかった 男」と呼び、実際には保健委員会が実施した改革を、ダミアンが誤って評価していると述べた[37][38]。ゲイジはハイドに相談することなく、この手紙 をサンフランシスコの新聞に掲載させ、米国とハワイでコメントと論争を巻き起こす。当時の白人は、ハワイ人自身が果たした役割を一貫して見落としており、 その中には、ハワイ島で著名な指導的地位にあった人物も含まれていた[39]。

その後、1889年にスコットランドの作家ロバート・ルイス・スティーブンソンとその家族が長期滞在のためハワイに到着した。彼は、不治の病とも言われた 結核を患っており、その救済を求めてのことであった。ダミアンの話に感動した彼は、神父の論争に興味を持ち、7泊8日でモロカイ島に赴いた[37]。ス ティーブンソンは、自分が働いていた場所でダミアンのことをもっと知りたいと思った。彼は、ダミアンの仕事についてもっと知るために、さまざまな宗教的背 景を持つ住民と話をした。その会話と観察に基づいて、彼はハイドに公開書簡を書き、牧師の批判に対処し、彼はそれを自費で印刷させた。スティーブンソンの 手紙は、ダミアンに関する最も有名な記述となり、ダミアンを、困窮した先住民を助けるヨーロッパ人の役で登場させた[37][40]。

スティーブンソンは「6,000語の極論」[40]の中で、ダミアンを広く賞賛し、ハイドにこう書き送っている。

モロカイのダミアンが聖人と呼ばれる日に、世界があなたを思い出すとしたら、それはH・B・ゲイジ牧師へのあなたの手紙という一つの仕事のおかげであろう」[37]。

スティーブンソンは手紙の中で、自分の日記に言及している。

...私はこれらの私的な文章を、あなたがお気づきのように、訂正することなく書き留めました。あなたのおかげで、世間はそれらを素直に受け入れることが できます。この文章は、ほとんどこの人の欠点を列挙したもので、私が求めていたのはむしろこの欠点だったのです。また、私はカトリックの証言に少し疑念を 抱いていた。それは、決して悪い意味ではなく、ダミアンの崇拝者や弟子たちが最も批判的でなかったからだ。私は、あなた方がもっと疑念を抱いていることを 知っていますし、上に述べた事実は、すべて、生前のダミアンに反対していたプロテスタントの口から集めたものなのです。しかし、私は不思議なことに騙され ている、あるいは、それらは、弱点はあっても本質的に英雄的であり、無骨な誠実さ、寛大さ、そして喜びに満ちた生きている人間のイメージを作り上げている のである[37]。

それ以来、歴史家や民族学者もダミアンの作品やモロカイ島の住民の生活について研究している。例えば、ペニー・モブロは神話と神父をめぐる論争を研究し、 プロテスタントとカトリックの宗教的対立から発展したのではなく、ハワイ王国の転覆とアメリカの占領に至るまでの数年間における、王族、ヨーロッパ系アメ リカ人のプランター、宣教師、ネイティブハワイアン間の関係の変化から生まれたものだと結論付けている[17]。 この間、ダミアンは、世話になっていたハワイのプロテスタント牧師J.K.カフイラを、反抗的すぎるという理由で鉄格子に入れ、オアフ島に送還させた [17]。カフイラは弁護士を立て、ダミアンの調査を要求した[17]。モブロは、19世紀と20世紀のほとんどの記述において、「ダミアンに焦点を当て ることは、ハワイ人が果たした積極的な役割を排除し、植民地的に偏った歴史を保存している」と結論づける[17]。

マハトマ・ガンジーは、ダミアン神父の活動がインドでの彼の社会運動に影響を与え、国民の独立と貧しいインド人への援助の確保につながったと述べていま す。ガンジーは、T.N.ジャガディサンが1965年に出版した『Mahatma Gandhi Answers the Challenge of Leprosy』で引用されています。

政界やジャーナリズムの世界では、モロカイのダミアン神父に匹敵するような英雄はほとんどいない。それどころか、カトリック教会では、ダミアン神父に倣っ てハンセン病患者のために献身的に活動した人たちを何千人も数えることができる。このようなヒロイズムの源泉を探すことは価値がある[41]。


Canonization

In 1977, Pope Paul VI declared Father Damien to be venerable. On 4 June 1995, Pope John Paul II beatified him and gave him his official spiritual title of Blessed. On 20 December 1999, Jorge Medina Estévez, Prefect of the Congregation for Divine Worship and the Discipline of the Sacraments, confirmed the November 1999 decision of the United States Conference of Catholic Bishops to place Blessed Damien on the liturgical calendar with the rank of an optional memorial. Father Damien was canonized on 11 October 2009 by Pope Benedict XVI. His feast day is celebrated on 10 May. In Hawaii, it is celebrated on the day of his death, 15 April.

Two miracles have been attributed to Father Damien's posthumous intercession. On 13 June 1992, Pope John Paul II approved the cure of a nun in France in 1895 as a miracle attributed to Venerable Damien's intercession. In that case, Sister Simplicia Hue began a novena to Father Damien as she lay dying of a lingering intestinal illness. It is stated that the pain and symptoms of the illness disappeared overnight.[42]

In the second case, Audrey Toguchi, a Hawaiian woman who suffered from a rare form of cancer, had remission after having prayed at the grave of Father Damien on Molokaʻi. There was no medical explanation, as her prognosis was terminal.[43][44] In 1997, Toguchi was diagnosed with liposarcoma, a cancer that arises in fat cells. She underwent surgery a year later and a tumor was removed, but the cancer metastasized to her lungs. Her physician, Dr. Walter Chang, told her, "Nobody has ever survived this cancer. It's going to take you."[43] Toguchi was still alive in 2016.[45]

In April 2008, the Holy See accepted the two cures as evidence of Father Damien's sanctity. On 2 June 2008, the Congregation for the Causes of Saints at the Vatican voted to recommend raising Father Damien of Molokaʻi to sainthood. The decree that officially notes and verifies the miracle needed for canonization was promulgated by Pope Benedict XVI and Cardinal José Saraiva Martins on 3 July 2008, with the ceremony taking place in Rome and celebrations in Belgium and Hawaii.[46] On 21 February 2009, the Vatican announced that Father Damien would be canonized.[7] The ceremony took place in Rome on Rosary Sunday, 11 October 2009, in the presence of King Albert II of the Belgians and Queen Paola as well as the Belgian Prime Minister, Herman Van Rompuy, and several cabinet ministers,[8][47] completing the process of canonization. In Washington, D.C., President Barack Obama affirmed his deep admiration for St. Damien, saying that he gave voice to the voiceless and dignity to the sick.[48] Four other individuals were canonized with Father Damien at the same ceremony: Zygmunt Szczęsny Feliński, Sister Jeanne Jugan, Father Francisco Coll Guitart and Rafael Arnáiz Barón.[49]

Damien is honored, together with Marianne Cope, with a feast day on the liturgical calendar of the Episcopal Church (USA) on 15 April.[50]
列福

1977年、教皇パウロ6世はダミアン神父を崇敬者として宣言しました。1995年6月4日、教皇ヨハネ・パウロ二世は彼を列福し、福者の正式な霊的称号 を与えた。1999年12月20日、ホルヘ・メディナ・エステベス神礼拝式部総長は、1999年11月の米国カトリック司教協議会の決定を承認し、福者ダ ミアンを任意の記念日の位置づけで典礼カレンダーに掲載することを決定した。ダミアン神父は2009年10月11日、教皇ベネディクト16世によって列福 された。彼の祭日は5月10日に祝われます。ハワイでは、ダミアン神父の命日である4月15日に祝われる。

ダミアン神父の死後の執り成しによって、二つの奇跡がもたらされました。1992年6月13日、教皇ヨハネ・パウロ二世は、1895年にフランスで起きた ある修道女の治癒をダミアン尊者の執り成しに起因する奇跡として承認しました。その際、シスター・シンプリシア・フエは、長引く腸の病気で瀕死の状態に あったため、ダミアン神父へのノヴェナを開始しました。その結果、一晩で病気の痛みと症状が消えたと記されている[42]。

2つ目のケースは、珍しいタイプの癌に苦しんでいたハワイ人女性、オードリー・トグチが、モロカイ島のダミアン神父の墓で祈った後、寛解したことである。 1997年、戸口は脂肪肉腫という脂肪細胞に発生するがんと診断され、1年後に手術を受けた。1年後に手術を受け、腫瘍を摘出したが、肺に転移した。主治 医のウォルター・チャン医師は、「このがんから生還した人はいない。それはあなたを連れて行くつもりです」[43] 戸口は2016年にまだ生きていた[45]。

2008年4月、聖座は2つの治癒をダミアン神父の聖性の証拠と認めた。2008年6月2日、バチカンの聖人列聖会は、モロカイ島のダミアン神父を聖人に 上げるよう勧告することを決議した。2008年7月3日、ローマ教皇ベネディクト16世とジョゼ・サライヴァ・マルチンス枢機卿によって、列聖に必要な奇 跡を公式に記し確認する法令が発布され、ローマで式典が、ベルギーとハワイで祝典が行われた [46] 2009年2月21日に、バチカンからダミアン神父が列福することが発表された[7]。 [2009年10月11日のロザリオの日曜日にローマでベルギー国王アルベール2世とパオラ女王、ベルギー首相ヘルマン・ヴァンロンプイと複数の閣僚が出 席して式典が行われ[8][47]、列聖の手続きを完了した。ワシントンD.C.では、バラク・オバマ大統領が「声なき者に声を与え、病める者に尊厳を与 えた」と聖ダミアンへの深い敬愛を表明した[48]。 同じ式典でダミアン神父とともに他の4人が列聖された。ジグムント・シュチェスニー・フェリンスキ、シスタージャンヌ・ジュガン、フランシスコ・コル・ギ タール神父、ラファエル・アルナイス・バロンである[49]。

ダミアンはマリアンヌ・コープとともに、エピスコパル教会(アメリカ)の典礼暦で4月15日の祝日として称えられている[50]。

In arts and media

Films
Director David Miller made a short film of Father Damien's life entitled The Great Heart (1938), released by MGM.
The first full-length film on Father Damien was Molokai (1959), a Spanish production directed by Luis Lucia with Javier Escrivá, Roberto Camardiel, and Gérard Tichy playing the main roles.[51]
Ken Howard had the title role in the television film Father Damien: The Leper Priest (1980);[52] he replaced David Janssen, who died suddenly after several days of shooting.
Stephanie J. Castillo's documentary Simple Courage (1992) explores Damien and his work, drawing parallels between the treatment of persons who have leprosy and the stigma which is associated with persons who have HIV/AIDS. "Simple Courage" was rewarded an EMMY Award in 1993.[21]
The Belgian film producer Tharsi Vanhuysse produced and Paul Cox directed the film Molokai: The Story of Father Damien (1999) with David Wenham as Damien.[53][better source needed]
Interviews of former residents are featured in the documentary The Soul of Kalaupapa: Voices of Exile (2011).[54] It focuses on the efforts of Belgian-born Father Damien in the 19th century and the efforts of Jonatana Napela, a Hawaiian LDS convert who works with persons with leprosy in Kalaupapa and collaborates on ecumenical efforts.[54]
Splendor Producciones, an Argentinian amateur film-making group, produced a movie about Father Damien's full life which is titled Corazón de Héroe: Padre Damián de Veuster (2021)[citation needed]
Literature
Screenwriter and film director John Farrow wrote the biography Damien the Leper (1937).[55] In 1939, RKO Pictures purchased the book for a feature film titled Father Damien, to be directed by Farrow and star Joseph Calleia.[56][57] The project was not realized.
The poetic dramatization Father Damien (1938) was written by Edward Snelson, later Joint Secretary to the Government of India (1947), KBE, and dedicated 'To G.,' the actress Greer Garson, to whom he had been married in 1933.[58]
The one-person play Damien by Aldyth Morris was broadcast nationally on PBS in the United States in 1978 and again in 1986 on "American Playhouse." The broadcast received several recognitions, including a Peabody Award.
The 2016 novel God Made Us Monsters by William Neary explores Father Damien's rise to sainthood.[59]
Monuments and statues

The Father Damien Statue on the steps of the State Capitol Building honors him, and a replica is displayed in the National Statuary Hall Collection in the United States Capitol.[2] Statues in memory of Damien can be found in many Belgian cathedrals, such as the Tournai Cathedral, St Bavo's Cathedral, Ghent, and St Martin's Cathedral, Ypres.
A monument stands in front of St. Benedict's Catholic Church in Honaunau (Hawaii) and is often decorated with Leis.

Legacy and honors

In 2005, Damien was honored with the title of De Grootste Belg, chosen as "The Greatest Belgian" throughout that country's history, in polling conducted by the Flemish public broadcasting service, VRT.[13] He ranked third on Le plus grand Belge ("The Greatest Belgian") in a poll by the French-speaking public channel RTBF.

In 1952, the Picpus Fathers (SS .CC) opened the Damien Museum, (Dutch: Damiaanmuseum ) in Tremelo, Belgium, in the house where Damien was born and grew up. In 2017 the museum was completely renovated.

With canonization highlighting his ministry to persons with leprosy, Father Damien in his work has been cited as an example of how society should minister to HIV/AIDS patients.[60] On the occasion of Damien's canonization, President Barack Obama stated, "In our own time, as millions around the world suffer from disease, especially the pandemic of HIV/AIDS, we should draw on the example of Father Damien’s resolve in answering the urgent call to heal and care for the sick."[61] Several clinics and centers nationwide catering to HIV/AIDS patients bear his name.[62] There is a chapel named for him and dedicated to people with HIV/AIDS, in St. Thomas the Apostle Hollywood, an Episcopal parish.[63][64]

The Damien The Leper Society is among charities named after him that work to treat and control leprosy. Damien House, Ireland, is a centre for "peace for families and individuals affected by bereavement, stress, violence, and other difficulties with particular attention to Northern Ireland".[65] Saint Damien Advocates is a religious freedom organization that says it wants to carry on Father Damien's work with orphans and others.[66][67]

Schools named after him include Damien High School in Southern California, Saint Damien Elementary School in Calgary, Canada, and Damien Memorial School in Hawaii.[68] The village of Saint-Damien, Quebec, is also named after him. Churches worldwide are named after him.

St. Damien of Molokaʻi Catholic Church in Edmond, Oklahoma, dedicated in 2010, is believed to have been the first Roman Catholic church in the continental United States to be named for Saint Damien after his canonization. A Traditional Latin Mass church, it is operated by the Priestly Fraternity of St. Peter (FSSP) and was authorized in 2010 by Eusebius J. Beltran, Archbishop of Oklahoma City. Pontiac, Michigan (in the Catholic archdiocese of Detroit) has a St. Damien parish.[69]

Marianne of Molokaʻi was canonized in 2012.[70]
レガシーと栄誉

2005年、ダミアンはフランドル地方の公共放送局VRTが実施した投票で、同国の歴史を通じて「最も偉大なベルギー人」として選ばれたDe Grootste Belgの称号を与えられた[13]。 フランス語圏の公共チャンネルRTBFの投票ではLe plus grand Belge(「最も偉大なベルギー人」)で第3位となった。

1952年、ピクプスファーザーズ (SS .CC) はベルギーのトレメロに、ダミアンが生まれ発展していた家にダミアン博物館 (オランダ語: Damiaanmuseum ) を開設した。2017年、博物館は全面的に改修されました。

ダミアン神父は、ハンセン病患者への奉仕活動を強調した列聖を受け、その活動において、社会がHIV/AIDS患者にどのように奉仕すべきかの模範として 引用されている[60]。 ダミアンの列聖に際し、バラク・オバマ大統領は、「現代において、世界中の何百万もの人々が病気、特にHIV/AIDSの流行に苦しんでおり、病者を癒し ケアするという緊急の要請に応え、ダミアン神父が決意した例を引くべきでしょう」と述べた[61]。 「61] HIV/AIDS患者のためのいくつかの診療所やセンターは彼の名前を冠している[62] エピスコパル教区である聖トマス使徒ハリウッドに、彼の名前を冠した、HIV/AIDS患者のために捧げられたチャペルがある[63][64]。

ダミエン・レパー・ソサエティは、ハンセン病の治療と制圧に取り組む、彼の名を冠した慈善団体のひとつである。アイルランドのダミアンハウスは、「死別、 ストレス、暴力、その他の困難に影響を受けた家族や個人のための、特に北アイルランドに配慮した平和」のためのセンター[65]。 聖ダミアン擁護団は、ダミアン神父の孤児等に対する活動を継承したいと言う宗教自由団体である[66][67]。

南カリフォルニアのダミアン高等学校、カナダのカルガリーのセント・ダミアン小学校、ハワイのダミアン記念学校などがある[68]。世界中の教会に彼の名前が付けられている。

2010年に献堂されたオクラホマ州エドモンドのSt. Damien of Molokaʻi Catholic Churchは、聖ダミアンの列聖後、アメリカ本土で初めて聖ダミアンの名を冠したローマカトリック教会であると考えられている。伝統的なラテン語ミサの 教会で、聖ペテロ司祭友愛会(FSSP)が運営しており、2010年にオクラホマシティ大司教のエウセビウス・J・ベルトランによって認可された。ミシガ ン州ポンティアック(デトロイトのカトリック大司教区)には聖ダミアン小教区がある[69]。

モロカイ島のマリアンヌは2012年に列聖された[70]。
https://en.wikipedia.org/wiki/Father_Damien
https://www.deepl.com/ja/translator

後藤昌直(1857-1908)
1857年(安政4年)3月6日 誕生
1875年(明治8年)1月16日 慶應義塾大学医学部の前身、慶應義塾医学校に入校[7]
1875年(明治8年)4月 父・昌文が起廃病院を開院
1877年(明治10年)6月 父・昌文と共に「起廃病院医事雑誌」を発刊、漢訳も行われた
1881年(明治14年)3月 来日中のハワイ王カラカウアが起廃病院を訪問
1882年(明治15年)5月「難病自療」を著作[8]
1883年(明治16年)起廃病院を移転、後藤薬舗開業
1883年(明治16年)ハワイの富豪患者ギルバート・ウォーラー来日、起廃病院で治療を受ける
1885年(明治18年)ギルバート・ウォーラー、快癒しハワイへ帰国
1885年(明治18年)ハワイに渡航、ハワイの患者に治療を行う
1885年(明治18年)スケートリンクで上腕骨を骨折[9]
1886年(明治19年)7月 ダミアン神父の治療開始
1887年(明治20年)9月 ダミアン神父の治療中断
1887年(明治20年)米国へ渡航、Cooper Medical Collegeに留学
1887年(明治20年)日本へ帰国
1893年(明治26年)北里柴三郎とハンセン病の共同研究を開始
1893年(明治26年)2月 ハワイ王国政府の招聘に応じ再度ハワイに渡航
1893年(明治26年)3月 ハワイに到着、後藤式療法による治療を行う
1895年(明治28年)4月30日 ハワイを出航、日本へ帰国
1901年(明治34年)東京市会議員総選挙麻布区選挙に立候補、落選
1908年(明治41年)7月9日 死去

Father Damien, seen here with the Kalawao Girls Choir during the 1870s.

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文献

その他の情報

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