哲学の貧困における神義論

Theodicy in the Poverty of Philosophy

池田光穂

The Poverty of Philosophy

INTRODUCTION.

Before entering upon the subject-matter of these new memoirs, I must explain an hypothesis which will undoubtedly seem strange, but in the absence of which it is impossible for me to proceed intelligibly: I mean the hypothesis of a God.

To suppose God, it will be said, is to deny him. Why do you not affirm him?

Is it my fault if belief in Divinity has become a suspected opinion; if the bare suspicion of a Supreme Being is already noted as evidence of a weak mind; and if, of all philosophical Utopias, this is the only one which the world no longer tolerates? Is it my fault if hypocrisy and imbecility everywhere hide behind this holy formula?

Let a public teacher suppose the existence, in the universe, of an unknown force governing suns and atoms, and keeping the whole machine in motion. With him this supposition, wholly gratuitous, is perfectly natural; it is received, encouraged: witness attraction—an hypothesis which will never be verified, and which, nevertheless, is the glory of its originator. But when, to explain the course of human events, I suppose, with all imaginable caution, the intervention of a God, I am sure to shock scientific gravity and offend critical ears: to so wonderful an extent has our piety discredited Providence, so many tricks have been played by means of this dogma or fiction by charlatans of every stamp! I have seen the theists of my time, and blasphemy has played over my lips; I have studied the belief of the people,—this people that Brydaine called the best friend of God,—and have shuddered at the negation which was about to escape me. Tormented by conflicting feelings, I appealed to reason; and it is reason which, amid so many dogmatic contradictions, now forces the hypothesis upon me. A priori dogmatism, applying itself to God, has proved fruitless: who knows whither the hypothesis, in its turn, will lead us?

I will explain therefore how, studying in the silence of my heart, and far from every human consideration, the mystery of social revolutions, God, the great unknown, has become for me an hypothesis,—I mean a necessary dialectical tool.

哲学の貧困

はじめに

この新しい回顧録の主題に入る前に、私はある仮説を説明しなければならない。これは間違いなく奇妙に見えるが、この仮説がないと私は理解しやすく進めることができない。つまり、神の仮説である。

神を仮定することは、神を否定することだと言われるだろう。なぜあなたは神を肯定しないのか?

神を信じることが疑われる意見になってしまったのは私のせいであろうか。最高の存在を疑うことがすでに弱い心の証拠として指摘され、あらゆる哲学的ユート ピアの中で、このユートピアだけが世界に受け入れられなくなってしまったのは私のせいであろうか。いたるところで偽善と無能がこの聖なる公式の後ろに隠れ ているのは、私のせいだろうか?

ある公立の教師に、宇宙には、太陽や原子を支配し、機械全体を動かしている未知の力が存在すると仮定させてみよう。彼にとって、この仮定は完全に無償のも のであり、完全に自然なものである。それは受け入れられ、奨励されるものであり、引力を目撃することである。しかし、人間の出来事の流れを説明するため に、想像しうる限りの注意を払って神の介入を仮定するとき、私は科学的な重力に衝撃を与え、批判的な耳を怒らせることになるでしょう。私たちの信心深さが あまりにも素晴らしい程度にまで摂理を信用しておらず、このドグマやフィクションを使って、あらゆるタイプの詐欺師によって多くのトリックが行われてき た。ブライダイン(Jacques Bridaine, 1701-1767)が神の最良の友と呼んだ、この人々、つまり民衆の信仰を研究してきた私は、自分が逃げようとしている否定に身を震わせた。矛盾した感情に悩まされながら、私は理性に訴えた。そして、多くの教条的な矛盾の中で、今、私に仮説を押し付けているのは理性なのである。神に適用されるアプリオリな教条主義は実を結ばないことがわかっている

そこで私は、心の静寂の中で、あらゆる人間的考察から遠く離れたところで、社会革命の謎を研究しているうちに、大いなる未知である神が、私にとってどのようにして仮説、つまり必要な弁証法上の道具となったのかを説明する。

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(フランス語によるイントロダクションは現在、捜索中です)

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