擦文文化とそれを担った人びと
Satsumon culture and their people
☆ 擦文文化(さつもんぶんか、Satsumon Bunka)は、本州北部と北海道南部(紀元700年~1200年)の部分的な農耕文化であり、蝦夷(えみし)、和・蝦夷混交文化、近世アイヌ、またはこ れら3つの同義語として同定されている。 学者たちはしばしば、擦文の人々を、紀元5世紀には本州北部に出現した文化であり、アイヌの人々の祖先である蝦夷(えみし)と同一視している。この 仮説は、アイヌとエミシの骨格の類似性や、アイヌ語に似た地名が本州各地にあることに基づいている。北海道における擦文文化の発生は、本州からのエミシ人 の移住に端を発している可能性がある。しかし、エミシとサツモンには多くの違いがある。例えば、古代の北海道にはなかった乗馬と稲作は、いずれもエミシの 生活様式の中心であった。擦文文化は本州北東部から北海道南部に伝播したようである。擦文文化はオホーツク文化の影響を受けつつ、後の アイヌ文化の祖先と考えられている。
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The
Satsumon culture (擦文文化, Satsumon Bunka, lit. "brushed pattern") is a
partially agricultural, archeological culture of northern Honshu and
southern Hokkaido (700–1200 CE) that has been identified as Emishi, as
a Japanese-Emishi mixed culture, as the incipient modern Ainu, or with
all three synonymously.[1] Scholars frequently equate Satsumon people
with the Emishi, a culture that emerged in northern Honshu as early as
the 5th century CE, and in being ancestral to the Ainu people. This
proposition is based on similarities between Ainu and Emishi skeletal
remains as well as a number of place names across Honshu that resemble
Ainu words. It is possible that the emergence of Satsumon culture in
Hokkaido was triggered by immigration of Emishi people from Honshu.
However, there are many differences between Emishi and Satsumon. For
instance, horse riding and rice agriculture, neither of which were
present in ancient Hokkaido, were both central to Emishi
lifestyle.[2][3] It may have arisen as a merger of the Yayoi–Kofun and
the Jōmon cultures. The Satsumon culture appears to have spread from
northeastern Honshu into southern Hokkaido.[1] The Satsumon culture is
regarded to be ancestral to the later Ainu culture, under some
influence of the Okhotsk culture.[4] Subsistence Iron tools seem to have prevailed around the end of Epi-Jomon, so that stone tools disappeared in the Satsumon period. Among subsistence activities, hunting, gathering and fishing continued to be the most important. Locations of large settlements at estuaries indicate the importance of salmon. Although cultivation of buckwheat and barley is presumed for the Epi-Jomon, reliable evidence increases for the Satsumon as follows: buckwheat, rice, barley, wheat, sorghum, foxtail millet, barnyard millet, Chinese millet, green gram, perilla, melon, adzuki bean and hemp.[5] The rice may have been imported from the mainland or, if cultivated at all, grown in dry fields. Opinions divide among those who, taking Satsumon culture as the periphery of the Kofun culture of the mainland, argue that such crops supplied a large portion of the diet,[6] and those who think it provided only a small part and the culture was basically a continuation of the Epi-Jomon.[7] Society Even the largest Satsumon settlements show scarce evidence of social stratification. The "Hokkaido-type kofun", which have been discovered in several sites in southwestern Hokkaido, are very important in this context. They are at the end of the "Final Kofun" of northern Tōhoku, which themselves were late, extreme reductions of normal kofun of the central area which had fallen into disuse by the time of the Hokkaido type. There are various opinions about the status of those buried in Hokkaido type kofun. Some see them as immigrants from Tōhoku, others as indigenous chiefs who had a special relationship with the government of the mainland, and that such a scale of tomb could be made by normal heads of family.[8] |
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文文化(さつもんぶんか、Satsumon
Bunka)は、本州北部と北海道南部(紀元700年~1200年)の部分的な農耕文化であり、蝦夷(えみし)、和・蝦夷混交文化、近世アイヌ、またはこ
れら3つの同義語として同定されている。
[1]学者たちはしばしば、擦文の人々を、紀元5世紀には本州北部に出現した文化であり、アイヌの人々の祖先である蝦夷(えみし)と同一視している。この
仮説は、アイヌとエミシの骨格の類似性や、アイヌ語に似た地名が本州各地にあることに基づいている。北海道における擦文文化の発生は、本州からのエミシ人
の移住に端を発している可能性がある。しかし、エミシとサツモンには多くの違いがある。例えば、古代の北海道にはなかった乗馬と稲作は、いずれもエミシの
生活様式の中心であった[2][3]。擦文文化は本州北東部から北海道南部に伝播したようである[1]。擦文文化はオホーツク文化の影響を受けつつ、後の
アイヌ文化の祖先と考えられている[4]。 自給自足 縄文時代後期には鉄器が普及し、石器は擦文時代には姿を消したようである。自給活動の中では、狩猟、採集、漁労が最も重要であった。河口に大きな集落が あったことは、サケの重要性を示している。縄文時代にはソバとオオムギの栽培が推定されていたが、擦文時代にはソバ、イネ、オオムギ、コムギ、ソルガム、 アワ、ヒエ、アオムギ、シソ、メロン、アズキ、麻の栽培が推定される[5]。擦文文化を本土の古墳文化の周縁とみなし、そのような作物が食生活の大部分を 占めていたと主張する人々と[6]、そのような作物はごく一部であり、基本的には縄文時代の文化を引き継いでいたと考える人々に意見が分かれる[7]。 社会 最大規模の薩摩の集落でさえ、社会階層を示す証拠はほとんどない。北海道南西部のいくつかの遺跡で発見されている「北海道型古墳」は、この文脈において非 常に重要である。この古墳は、東北北部の「終末期古墳」の末端に位置し、北海道型古墳の時代には使われなくなった中部地方の通常の古墳を、後期に極端に縮 小したものである。北海道型古墳に埋葬された人々の地位については、さまざまな見解がある。東北からの渡来人という見方もあれば、本土の政府と特別な関係 にあった土着の首長という見方もあり、また、このような規模の墓は普通の当主が作ることができたという見方もある[8]。 |
リ ンク
文 献
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