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伝統・伝統的

The words "tradition" and "traditional," Why do certain words serve as analytical concepts for reflection?

池田光穂

「人びとは安易に『伝統』や『伝統的』と いう言葉を使うべきではない」。——この私の主張の真意は、「伝統」という用語を一般の人が使うように我々が不用意に使えないのであって、使うなという指 示ではないことにあり ます。「伝統」の用語は歴史的にみて近代社会の中で構築されてきた用語で、授業で指摘したように「野蛮」や「未開」と同様、問題のある用語であるというこ とです。皆さんがこれまでの授業の中で、この事実について学ばれていないことに驚きを覚えましたが、同時に、我々専門の業界人の中にも奥目もなく 「伝統的社会」——最近『民族学研究(現在は、文化人類学)』の中にもアルカイック(=古代的という意味)な社会という言葉を使う先生がいて口があんぐり ——と弄する輩がいるの で無理もないと、皆さんの立場に帰ってちょっと反省しています。

高度な議論をいきなりする訳ではありませ ん。極めて簡単な事実を押さえれば、この「伝統」という概念の呪縛から開放されます。つまり、皆さんの 中に 同時代を生きてきた、あるいは生き残った社会のさまざまな要素の中から「伝統」と「伝統ではないもの」を分類する作業もまた、我々の文化的/社会的営為の 中で形成されている、という事実を忘れるなということです。きわめてど田舎で超レアーな「民俗表象」が「残存」しているような社会でも、人々はテレビを見 て、現代社会についてもの申す「同時代的」社会だということです(そのような社会を昆虫採集よろしく「採集の対象」なるかという 知的枠組についての倫理的問題 はさておき)。またどんな遠隔地の村でも日本の近代国家成立以降「出征兵士」を見送らなかった共同体はほとんどないという意味で「戦後日本」を我々と共に 生きています。ということは極論すれば、伝統/非伝統という区分はあくまでも恣意的に決定される要素が必ずあるということです。

このような社会的事実を踏まえておれば、 まさに正々堂々と「伝統的民俗事象」を(上記の昆虫採集ではなく、同じ時代を生きる人が生み出した活き ている事象として)調べることは何ら問題がありません。サンプリングや検定の概念を知らずにアンケート調査をすることが愚かしいことと同様に。

A tradition is a belief or behavior (folk custom) passed down within a group or society with symbolic meaning or special significance with origins in the past.[1][2] A component of cultural expressions and folklore, common examples include holidays or impractical but socially meaningful clothes (like lawyers' wigs or military officers' spurs), but the idea has also been applied to social norms such as greetings. Traditions can persist and evolve for thousands of years—the word tradition itself derives from the Latin tradere literally meaning to transmit, to hand over, to give for safekeeping. While it is commonly assumed that traditions have an ancient history, many traditions have been invented on purpose, whether that be political or cultural, over short periods of time. Various academic disciplines also use the word in a variety of ways.

The phrase "according to tradition", or "by tradition", usually means that whatever information follows is known only by oral tradition, but is not supported (and perhaps may be refuted) by physical documentation, by a physical artifact, or other quality evidence. Tradition is used to indicate the quality of a piece of information being discussed. For example, "According to tradition, Homer was born on Chios, but many other locales have historically claimed him as theirs." This tradition may never be proven or disproven. In another example, "King Arthur, by tradition a true British king, has inspired many well loved stories." Whether they are documented fact or not does not decrease their value as cultural history and literature.[citation needed]

Traditions are a subject of study in several academic fields, especially in social sciences such as folklore studies, anthropology, history, and archaeology.

The concept of tradition, as the notion of holding on to a previous time, is also found in political and philosophical discourse. For example, it is the basis of the political concept of traditionalism, and also strands of many world religions including traditional Catholicism. In artistic contexts, tradition is used to decide the correct display of an art form. For example, in the performance of traditional genres (such as traditional dance), adherence to guidelines dictating how an art form should be composed are given greater importance than the performer's own preferences. A number of factors can exacerbate the loss of tradition, including industrialization, globalization, and the assimilation or marginalization of specific cultural groups. In response to this, tradition-preservation attempts have now been started in many countries around the world, focusing on aspects such as traditional languages. Tradition is usually contrasted with the goal of modernity and should be differentiated from customs, conventions, laws, norms, routines, rules and similar concepts.
伝統とは、過去に起源を持ち、象徴的な意味や特別な意味を持つ、集団や 社会の中で受け継がれてきた信念や行動(民間慣習)のことである[1][2]。文化表現や民間伝承の構成要素であり、一般的な例としては、祝日や、実用的 ではないが社会的に意味のある服装(弁護士のかつらや軍人の拍車など)が挙げられるが、この考え方は挨拶などの社会規範にも適用されている。伝統という言 葉は、ラテン語のtradereに由来し、文字通り「伝える」、「引き渡す」、「保管のために与える」という意味である。伝統には古い歴史があると思われ がちだが、政治的なものであれ文化的なものであれ、多くの伝統は短期間に意図的に生み出されたものである。さまざまな学問分野でも、この言葉はさまざまな 意味で使われている。

伝統にしたがって」、あるいは「伝統によって」という表現は、通常、続く情報が何であれ、口承による伝統によってのみ知られているが、物理的な文書、物理 的な人工物、あるいはその他の質の高い証拠によって裏付けられていない(そしておそらくは反論されるかもしれない)ということを意味する。伝統は、議論さ れている情報の質を示すために使われる。例えば、"伝統によれば、ホメロスはキオス島で生まれたが、他の多くの地域が歴史的に彼を自分たちのものだと主張 してきた"。この伝統は、証明されることも反証されることもないかもしれない。別の例では、"アーサー王は、伝統によれば真の英国王であり、多くの愛され る物語にインスピレーションを与えた"。それらが文書化された事実であろうとなかろうと、文化史や文学としての価値が下がることはない[要出典]。

伝統は、いくつかの学問分野、特に民俗学、人類学、歴史学、考古学などの社会科学における研究対象である。

伝統という概念は、以前の時代にしがみつくという概念として、政治や哲学の言説にも見られる。例えば、伝統主義という政治的概念の基礎となっているほか、 伝統的なカトリシズムを含む多くの世界宗教にも見られる。芸術的な文脈では、伝統は芸術の正しい見せ方を決めるために使われる。例えば、伝統的なジャンル (伝統舞踊など)の上演では、その芸術形式がどのように構成されるべきかを指示するガイドラインの遵守が、上演者自身の好みよりも重視される。産業化、グ ローバル化、特定の文化集団の同化や疎外など、さまざまな要因が伝統の喪失を悪化させる。これに対して、現在では伝統言語などに焦点を当てた伝統保存の試 みが世界各国で始まっている。伝統は通常、近代化の目標と対比されるものであり、慣習、慣例、法律、規範、ルーティン、ルールや同様の概念とは区別される べきである。
Definition


Textual traditions of bound manuscripts of the Sefer Torah (Torah scroll) are passed down providing additional vowel points, pronunciation marks, and stress accents in the authentic Masoretic Text of the Jewish Bible, often the basis for translations of Christianity's Old Testament.

The English word tradition comes from the Latin traditio via French, the noun from the verb tradere (to transmit, to hand over, to give for safekeeping); it was originally used in Roman law to refer to the concept of legal transfers and inheritance.[3][4] According to Anthony Giddens and others, the modern meaning of tradition evolved during the Enlightenment period, in opposition to modernity and progress.[3][5][6]

As with many other generic terms, there are many definitions of tradition.[1][2][4][7] The concept includes a number of interrelated ideas; the unifying one is that tradition refers to beliefs, objects or customs performed or believed in the past, originating in it, transmitted through time by being taught by one generation to the next, and are performed or believed in the present.[1][2]

Tradition can also refer to beliefs or customs that are Prehistoric, with lost or arcane origins, existing from time immemorial.[8] Originally, traditions were passed orally, without the need for a writing system. Tools to aid this process include poetic devices such as rhyme and alliteration. The stories thus preserved are also referred to as tradition, or as part of an oral tradition. Even such traditions, however, are presumed to have originated (been "invented" by humans) at some point.[2][3] Traditions are often presumed to be ancient, unalterable, and deeply important, though they may sometimes be much less "natural" than is presumed.[9][10] It is presumed that at least two transmissions over three generations are required for a practice, belief or object to be seen as traditional.[8] Some traditions were deliberately invented for one reason or another, often to highlight or enhance the importance of a certain institution.[11] Traditions may also be adapted to suit the needs of the day, and the changes can become accepted as a part of the ancient tradition.[9][12] Tradition changes slowly, with changes from one generation to the next being seen as significant.[13] Thus, those carrying out the traditions will not be consciously aware of the change, and even if a tradition undergoes major changes over many generations, it will be seen as unchanged.[13]

There are various origins and fields of tradition; they can refer to:

1. the forms of artistic heritage of a particular culture.[14]
2. beliefs or customs instituted and maintained by societies and governments, such as national anthems and national holidays,
 such as Federal holidays in the United States.[9][10]
3 beliefs or customs maintained by religious denominations and Church bodies that share history, customs, culture, and, to some extent, body of teachings.[15][3] For example, one can speak of Islam's tradition or Christianity's tradition.

Many objects, beliefs and customs can be traditional.[2] Rituals of social interaction can be traditional, with phrases and gestures such as saying "thank you", sending birth announcements, greeting cards, etc.[2][16][17] Tradition can also refer to larger concepts practiced by groups (family traditions at Christmas[17]), organizations (company's picnic) or societies, such as the practice of national and public holidays.[9][10] Some of the oldest traditions include monotheism (three millennia) and citizenship (two millennia).[18] It can also include material objects, such as buildings, works of art or tools.[2]

Tradition is often used as an adjective, in contexts such as traditional music, traditional medicine, traditional values and others.[1] In such constructions tradition refers to specific values and materials particular to the discussed context, passed through generations.[3]
定義


セファー・トーラー(律法の巻物)の製本された写本のテキスト的伝統は、母音を追加することで受け継がれている、 キリスト教の旧約聖書の翻訳の基礎となることが多い、ユダヤ教聖書の正本マソレティック・テキストにおける発音記号とアクセントがつく。

英語のtraditionはラテン語のtraditioからフランス語のtradere(伝達する、引き渡す、保管のために与える)という動詞を名詞化し たものに由来しており、元々はローマ法において法的な譲渡や相続の概念を指す言葉として使われていた[3][4]。 アンソニー・ギデンズなどによれば、伝統の現代的な意味は啓蒙主義時代に近代性や進歩に対立する形で発展したものである[3][5][6]。

他の多くの一般的な用語と同様に、伝統には多くの定義が存在する[1][2][4][7]。この概念には相互に関連する多くの考え方が含まれており、統一 的なものとしては、伝統とは、過去において実行された、または信じられた信念、物、または習慣を指し、その起源は過去にあり、ある世代から次の世代へと教 えられることによって時を経て伝達され、現在において実行された、または信じられているというものである[1][2]。

伝統はまた、太古の昔から存在する、失われた起源や難解な起源を持つ先史時代の信念や習慣を指すこともある[8]。このプロセスを助ける道具として、韻文 や叙述などの詩的装置がある。こうして保存された物語もまた、伝統、あるいは口承伝承の一部と呼ばれる。しかし、そのような伝統でさえも、ある時点で発生 した(人間によって「発明」された)ものであると推定される[2][3]。伝統は古く、不変であり、深く重要なものであると推定されることが多いが、推定 されるよりもはるかに「自然」でないこともある。 [ある慣習、信念、または対象が伝統的であるとみなされるためには、3世代にわたって少なくとも2回の伝達が必要であると推定されている。 [伝統はゆっくりと変化し、世代から世代への変化は重要であるとみなされる[13]。したがって、伝統を受け継ぐ人々は意識的に変化を意識することはな く、伝統が何世代にもわたって大きな変化を遂げたとしても、それは変化していないとみなされる[13]。

伝統にはさまざまな起源や分野があり、次のようなものを指すことがある。

1.特定の文化の芸術的遺産の形態[14]。
2.国歌や米国の連邦祝日のような国民の祝日など、社会や政府によって制定され維持されている信念や慣習[9][10]。
3.歴史、慣習、文化、そしてある程度は教えの体系を共有する宗教宗派や教会組織によって維持されている信念や慣習[15][3]。例えば、イスラム教の 伝統やキリスト教の伝統と言うことができる。

伝統はまた、集団(クリスマスにおける家族の伝統)、組織(会社のピクニック)、または社会によって実践されるより大きな概念(国家や公的祝日の実践な ど)を指すこともある。最も古い伝統には、一神教(3千年)や市民権(2千年)などがある。また、建物、芸術作品、道具などの物質的なものも含まれる。

伝統は、伝統音楽、伝統医療、伝統的価値観などの文脈で、形容詞として使われることが多い。このような構文では、伝統とは、何世代にもわたって受け継がれ てきた、その文脈に特有の特定の価値観や素材を指す。



The term "invention of tradition", introduced by E. J. Hobsbawm, refers to situations when a new practice or object is introduced in a manner that implies a connection with the past that is not necessarily present.[19] A tradition may be deliberately created and promulgated for personal, commercial, political, or national self-interest, as was done in colonial Africa; or it may be adopted rapidly based on a single highly publicized event, rather than developing and spreading organically in a population, as in the case of the white wedding dress, which only became popular after Queen Victoria wore a white gown at her wedding to Albert of Saxe-Coburg.[20]

An example of an invention of tradition is the rebuilding of the Palace of Westminster (location of the British Parliament) in the Gothic style.[19] Similarly, most of the traditions associated with monarchy of the United Kingdom, seen as rooted deep in history, actually date to 19th century.[12] Other examples include the invention of tradition in Africa and other colonial holdings by the occupying forces.[21] Requiring legitimacy, the colonial power would often invent a "tradition" which they could use to legitimize their own position. For example, a certain succession to a chiefdom might be recognized by a colonial power as traditional in order to favour their own candidates for the job. Often these inventions were based in some form of tradition, but were exaggerated, distorted, or biased toward a particular interpretation.

Invented traditions are a central component of modern national cultures, providing a commonality of experience and promoting the unified national identity espoused by nationalism.[22] Common examples include public holidays (particularly those unique to a particular nation), the singing of national anthems, and traditional national cuisine (see national dish). Expatriate and immigrant communities may continue to practice the national traditions of their home nation.
E. J. Hobsbawmによって導入された「伝統の発明」という用語は、新しい慣習や対象が、必ずしも現存しない過去とのつながりを暗示するような形で導入され る状況を指す。 [伝統は、植民地時代のアフリカで行われたように、個人的、商業的、政治的、または国家的な利己心のために意図的に創り出され、広められることもあれば、 ヴィクトリア女王がザクセン=コーブルク公アルバートとの結婚式で白いガウンを着用した後に初めて一般的になった白いウェディングドレスのように、ある集 団の中で有機的に発展し広まるのではなく、非常に世間に知られた一つの出来事に基づいて急速に採用されることもある[20]。

伝統の発明の例としては、ウェストミンスター宮殿(英国議会の所在地)がゴシック様式で再建されたことが挙げられる[19]。同様に、英国の君主制に関連 する伝統のほとんどは、歴史に深く根ざしていると考えられているが、実際には19世紀にさかのぼるものである[12]。その他の例としては、アフリカやそ の他の植民地における占領軍による伝統の発明が挙げられる[21]。正統性を必要とする植民地権力は、しばしば、自らの地位を正統化するために利用できる 「伝統」を発明する。例えば、酋長職の後継者候補を優遇するために、ある酋長職の後継者を伝統的なものとして植民地権力が認めることがある。多くの場合、 こうした発明は何らかの伝統に基づくものであるが、誇張されたり、歪曲されたり、特定の解釈に偏ったりしている。

発明された伝統は、現代の国民文化の中心的な構成要素であり、経験の共通性を提供し、ナショナリズムが支持する統一された国民的アイデンティティを促進す る[22]。一般的な例としては、祝祭日(特に特定の国特有のもの)、国歌斉唱、伝統的な国民料理(国民料理を参照)などが挙げられる。外国人駐在員や移 民のコミュニティは、母国の伝統的な国民的行事を実践し続けることがある。
In scholarly discourse

In science, tradition is often used in the literature in order to define the relationship of an author's thoughts to that of his or her field.[23] In 1948, philosopher of science Karl Popper suggested that there should be a "rational theory of tradition" applied to science which was fundamentally sociological. For Popper, each scientist who embarks on a certain research trend inherits the tradition of the scientists before them as he or she inherits their studies and any conclusions that superseded it.[23] Unlike myth, which is a means of explaining the natural world through means other than logical criticism, scientific tradition was inherited from Socrates, who proposed critical discussion, according to Popper.[24] For Thomas Kuhn, who presented his thoughts in a paper presented in 1977, a sense of such a critical inheritance of tradition is, historically, what sets apart the best scientists who change their fields is an embracement of tradition.[24]

Traditions are a subject of study in several academic fields in social sciences—chiefly anthropology, archaeology, and biology—with somewhat different meanings in different fields. It is also used in varying contexts in other fields, such as history, psychology and sociology. Social scientists and others have worked to refine the commonsense concept of tradition to make it into a useful concept for scholarly analysis. In the 1970s and 1980s, Edward Shils explored the concept in detail.[17] Since then, a wide variety of social scientists have criticized traditional ideas about tradition; meanwhile, "tradition" has come into usage in biology as applied to nonhuman animals.

Tradition as a concept variously defined in different disciplines should not be confused with various traditions (perspectives, approaches) in those disciplines.[25]

Anthropology

Tradition is one of the key concepts in anthropology; it can be said that anthropology is the study of "tradition in traditional societies".[7] There is however no "theory of tradition", as for most anthropologists the need to discuss what tradition is seems unnecessary, as defining tradition is both unnecessary (everyone can be expected to know what it is) and unimportant (as small differences in definition would be just technical).[7] There are however dissenting views; scholars such as Pascal Boyer argue that defining tradition and developing theories about it are important to the discipline.[7]

Archaeology

In archaeology, the term tradition is a set of cultures or industries which appear to develop on from one another over a period of time. The term is especially common in the study of American archaeology.[17]

Biology

Biologists, when examining groups of non-humans, have observed repeated behaviors which are taught within communities from one generation to the next. Tradition is defined in biology as "a behavioral practice that is relatively enduring (i.e., is performed repeatedly over a period of time), that is shared among two or more members of a group, that depends in part on socially aided learning for its generation in new practitioners", and has been called a precursor to "culture" in the anthropological sense.[26]

Behavioral traditions have been observed in groups of fish, birds, and mammals. Groups of orangutans and chimpanzees, in particular, may display large numbers of behavioral traditions, and in chimpanzees, transfer of traditional behavior from one group to another (not just within a group) has been observed. Such behavioral traditions may have evolutionary significance, allowing adaptation at a faster rate than genetic change.[27]
学術的言説において

1948年、科学哲学者のカール・ポパーは、基本的に社会学的である科学に適用される「伝統の合理的理論」が存在すべきであると提案した[23]。ポパー によれば、ある研究傾向に着手する各科学者は、それ以前の科学者の研究とそれに優先するあらゆる結論を継承することで、それ以前の科学者の伝統を継承する [23]。論理的批判以外の手段によって自然界を説明する手段である神話とは異なり、ポパーによれば、科学的伝統は批判的議論を提唱したソクラテスから継 承されたものである。 [24]1977年に発表された論文で自身の考えを示したトーマス・クーンにとって、このような伝統の批判的継承の感覚は、歴史的に見て、分野を変える優 れた科学者を際立たせているのは、伝統を受け入れることである[24]。

伝統は、社会科学のいくつかの学問分野-主に人類学、考古学、生物学-における研究対象であり、分野によってその意味は多少異なる。また、歴史学、心理 学、社会学など、他の分野においても様々な文脈で用いられている。社会科学者やその他の人々は、伝統という常識的な概念を学術的な分析に有用な概念に改良 しようと努めてきた。1970年代から1980年代にかけて、エドワード・シルス(Edward Shils)がこの概念を詳細に研究した[17]。それ以来、様々な社会科学者が伝統に関する伝統的な考え方を批判してきた。

異なる学問分野において様々に定義される概念としての「伝統」は、それらの学問分野における様々な伝統(視点、アプローチ)と混同されるべきではない [25]。

人類学

伝統は人類学において重要な概念の一つであり、人類学は「伝統的社会における伝統」を研究する学問であると言うことができる[7]。しかし、「伝統論」は 存在せず、ほとんどの人類学者にとって伝統とは何かについて議論する必要性はないと考えられている。 [しかし、パスカル・ボワイエ(Pascal Boyer)のような学者は、伝統を定義し、それに関する理論を発展させることは学問にとって重要であると主張している[7]。

考古学

考古学において伝統とは、ある期間にわたって互いに発展してきたと思われる一連の文化や産業を指す。この用語は特にアメリカ考古学の研究において一般的で ある[17]。

生物学

生物学者は、人間以外の集団を調査する際に、ある世代から次の世代へとコミュニティ内で教え込まれる、繰り返される行動を観察してきた。生物学において伝 統とは、「比較的永続的で(すなわち、ある期間にわたって繰り返し実行され)、集団の2人以上のメンバーの間で共有され、新しい実践者の生成のために部分 的に社会的に支援された学習に依存する行動慣習」と定義され、人類学的な意味での「文化」の先駆けとも呼ばれている[26]。

行動的伝統は魚類、鳥類、哺乳類の集団で観察されている。特にオランウータンやチンパンジーの群れは、多数の行動伝統を示すことがあり、チンパンジーでは (群れの中だけでなく)ある群れから別の群れへの伝統的行動の移転が観察されている。このような行動的伝統は、遺伝的変化よりも速い速度で適応を可能に し、進化的意義を持つ可能性がある[27]。
Musicology and ethnomusicology


Amar Rabbi Elazar
Duration: 3 minutes and 54 seconds.3:54
A traditional setting of the last passage of the first tractate, Berakhot of the Oral Torah, which describes how scholars of the Talmud create peace in the world. Performed by Cantor Meyer Kanewsky in 1919 for Edison Records.

In the field of musicology and ethnomusicology tradition refers to the belief systems, repertoire, techniques, style and culture that is passed down through subsequent generations. Tradition in music suggests a historical context with which one can perceive distinguishable patterns. Along with a sense of history, traditions have a fluidity that cause them to evolve and adapt over time. While both musicology and ethnomusicology are defined by being 'the scholarly study of music'[28] they differ in their methodology and subject of research. 'Tradition, or traditions, can be presented as a context in which to study the work of a specific composer or as a part of a wide-ranging historical perspective.'[29]

Sociology

The concept of tradition, in early sociological research (around the turn of the 19th and 20th century), referred to that of the traditional society, as contrasted by the more modern industrial society.[12] This approach was most notably portrayed in Max Weber's concepts of traditional authority and modern rational-legal authority.[12] In more modern works, One hundred years later, sociology sees tradition as a social construct used to contrast past with the present and as a form of rationality used to justify certain course of action.[12]

Traditional society is characterized by lack of distinction between family and business, division of labor influenced primarily by age, gender, and status, high position of custom in the system of values, self-sufficiency, preference to saving and accumulation of capital instead of productive investment, relative autarky.[12] Early theories positing the simple, unilineal evolution of societies from traditional to industrial model are now seen as too simplistic.[12]

In 1981, Edward Shils in his book Tradition put forward a definition of tradition that became universally accepted.[12] According to Shils, tradition is anything which is transmitted or handed down from the past to the present.[12]

Another important sociological aspect of tradition is the one that relates to rationality. It is also related to the works of Max Weber (see theories of rationality), and were popularized and redefined in 1992 by Raymond Boudon in his book Action.[12] In this context tradition refers to the mode of thinking and action justified as "it has always been that way".[12] This line of reasoning forms the basis of the logical flaw of the appeal to tradition (or argumentum ad antiquitatem),[30] which takes the form "this is right because we've always done it this way."[31] In most cases such an appeal can be refuted on the grounds that the "tradition" being advocated may no longer be desirable, or, indeed, may never have been despite its previous popularity.

Philosophy
Further information: Tradition (perennialism)
The idea of tradition is important in philosophy. Twentieth century philosophy is often divided between an 'analytic' tradition, dominant in Anglophone and Scandinavian countries, and a 'continental' tradition, dominant in German and Romance speaking Europe. Increasingly central to continental philosophy is the project of deconstructing what its proponents, following Martin Heidegger, call 'the tradition', which began with Plato and Aristotle. In contrast, some continental philosophers - most notably, Hans-Georg Gadamer - have attempted to rehabilitate the tradition of Aristotelianism. This move has been replicated within analytic philosophy by Alasdair MacIntyre. However, MacIntyre has himself deconstructed the idea of 'the tradition', instead posing Aristotelianism as one philosophical tradition in rivalry with others.
音楽学と民族音楽学


Amar Rabbi Elazar
Duration: 3 minutes and 54 seconds.3:54
A traditional setting of the last passage of the first tractate, Berakhot of the Oral Torah, which describes how scholars of the Talmud create peace in the world. Performed by Cantor Meyer Kanewsky in 1919 for Edison Records.

音楽学や民族音楽学の分野では、伝統とは次の世代に受け継がれる信念体系、レパートリー、テクニック、スタイル、文化を指す。音楽における伝統とは、識別 可能なパターンを見出すことができる歴史的背景を示唆している。伝統には歴史的な意味とともに、時代とともに進化し適応していく流動性がある。音楽学と民 族音楽学はどちらも「音楽を学術的に研究する学問」[28]であると定義されているが、その方法論と研究対象は異なっている。伝統、あるいは伝統は、特定 の作曲家の作品を研究するための文脈として、あるいは広範な歴史的視点の一部として提示されることがある」[29]。

社会学

伝統の概念は、初期の社会学的研究(19世紀と20世紀の変わり目の頃)において、より近代的な産業社会と対比される伝統的な社会のことを指していた [12]。このアプローチは、マックス・ウェーバーの伝統的権威と近代的合理的法的権威の概念において最も顕著に描かれていた[12]。

伝統的社会は、家族とビジネスの区別の欠如、主に年齢、性別、地位によって影響を受ける分業、価値観の体系における慣習の高い位置、自給自足、生産的投資 の代わりに貯蓄と資本の蓄積を好むこと、相対的な自給自足によって特徴づけられる[12]。伝統的モデルから産業的モデルへの社会の単純で一次的な進化を 仮定する初期の理論は、現在では単純すぎるとみなされている[12]。

1981年、エドワード・シルスはその著書『伝統』において、普遍的に受け入れられるようになった伝統の定義を提唱した[12]。 シルスによれば、伝統とは、過去から現在へと伝達されるもの、あるいは伝承されるものである[12]。

伝統のもう一つの重要な社会学的側面は、合理性に関連するものである。伝統はマックス・ウェーバーの著作(合理性の理論を参照)とも関連しており、 1992年にレイモン・ブードンがその著書『行動』において一般化し、再定義したものである。 [12]このような推論の流れは、伝統への訴え(またはargumentum ad antiquitatem)の論理的欠陥の基礎を形成しており[30]、「我々は常にこのようにやってきたのだから、これは正しい」[31]という形をと る。

哲学
さらなる情報 伝統(通年主義)
伝統という考え方は哲学において重要である。20世紀の哲学は、英語圏やスカンジナビア諸国で支配的な「分析的」伝統と、ドイツ語圏やロマンス語圏のヨー ロッパで支配的な「大陸的」伝統にしばしば二分される。大陸哲学の中心は、その支持者たちがマルティン・ハイデガーに倣って「伝統」と呼ぶ、プラトンやア リストテレスから始まったものを脱構築するプロジェクトである。これとは対照的に、一部の大陸哲学者、とりわけハンス・ゲオルク・ガダマーは、アリストテ レス主義の伝統を復興させようと試みてきた。この動きは、アラスデア・マッキンタイアによって分析哲学の中でも再現された。しかし、マッキンタイア自身は 「伝統」という概念を解体し、アリストテレス主義を他と対立する一つの哲学的伝統として位置づけている。
The concepts of tradition and traditional values are frequently used in political and religious discourse to establish the legitimacy of a particular set of values. In the United States in the twentieth and twenty-first centuries, the concept of tradition has been used to argue for the centrality and legitimacy of conservative religious values.[32] Similarly, strands of orthodox theological thought from a number of world religions openly identify themselves as wanting a return to tradition. For example, the term "traditionalist Catholic" refers to those, such as Archbishop Lefebvre, who want the worship and practices of the Church to be as they were before the Second Vatican Council of 1962–65.[33] Likewise, Sunni Muslims are referred to as Ahl el-Sunnah wa Al-Jamā‘ah (Arabic: أهل السنة والجماعة), literally "people of the tradition [of Muhammad] and the community", emphasizing their attachment to religious and cultural tradition.

More generally, tradition has been used as a way of determining the political spectrum, with right-wing parties having a stronger affinity to certain ways of the past than left-wing ones.[34] Here, the concept of adherence tradition is embodied by the political philosophy of traditionalist conservatism (or simply traditionalism), which emphasizes the need for the principles of natural law and transcendent moral order, hierarchy and organic unity, agrarianism, classicism and high culture, and the intersecting spheres of loyalty.[35] Traditionalists would therefore reject the notions of individualism, liberalism, modernity, and social progress, but promote cultural and educational renewal,[36] and revive interest in the Church, the family, the State and local community. This view has been criticised for including in its notion of tradition practices which are no longer considered to be desirable, for example, stereotypical views of the place of women in domestic affairs.[37]

In other societies, especially ones experiencing rapid social change, the idea of what is "traditional" may be widely contested, with different groups striving to establish their own values as the legitimate traditional ones. Defining and enacting traditions in some cases can be the means of building unity between subgroups in a diverse society; in other cases, tradition is a means of othering and keeping groups distinct from one another.[32]
伝 統や伝統的価値観という概念は、政治的・宗教的言説において、特定の価値観の正当性を立証するために頻繁に用いられる。20世紀から21世紀にかけてのア メリカでは、伝統という概念は保守的な宗教的価値観の中心性と正当性を主張するために用いられてきた[32]。同様に、多くの世界宗教の正統派神学思想の 一群は、伝統への回帰を望んでいることを公然と自認している。例えば、「伝統主義カトリック」という用語は、ルフェーブル大司教のように、教会の礼拝と実 践が1962年から65年の第二バチカン公会議以前のものであることを望む人々を指す。 [33]同様に、スンニ派のイスラム教徒はアール・エル・スンナ・ワ・アル・ジャマーア(アラビア語:أهل السنة والجماعة)と呼ばれ、文字通り「(ムハンマドの)伝統と共同体の人々」であり、宗教的・文化的伝統への愛着を強調している。

より一般的には、伝統は政治的スペクトルを決定する方法として使用されており、右派政党は左派政党よりも過去の特定の方法との親和性が強い[34]。ここ で、伝統に固執するという概念は、伝統主義保守主義(または単に伝統主義)の政治哲学によって具現化され、自然法と超越的な道徳秩序、ヒエラルキーと有機 的統一、農耕民族主義、古典主義と高い文化、および忠誠の交差する領域の原則の必要性を強調する。 [したがって伝統主義者は、個人主義、自由主義、近代性、社会進歩といった概念を否定するが、文化的・教育的刷新を促進し[36]、教会、家族、国家、地 域共同体への関心を復活させる。このような考え方は、伝統という概念に、例えば家事における女性の地位に関するステレオタイプ的な見解など、もはや望まし いとは考えられていない慣習が含まれているとして批判されている[37]。

他の社会、特に急速な社会変化を経験している社会においては、何が「伝統的」であるかという考え方は、様々な集団が自分たちの価値観を正当な伝統的なもの として確立しようと努力する中で、広く争われることがある。伝統の定義と制定が多様な社会における下位集団間の団結を構築する手段となる場合もあれば、伝 統が集団を他者化し、互いに区別しておく手段となる場合もある[32]。
In artistic discourse

In artistic contexts, in the performance of traditional genres (such as traditional dance), adherence to traditional guidelines is of greater importance than performer's preferences.[1] It is often the unchanging form of certain arts that leads to their perception as traditional.[1] For artistic endeavors, tradition has been used as a contrast to creativity, with traditional and folk art associated with unoriginal imitation or repetition, in contrast to fine art, which is valued for being original and unique. More recent philosophy of art, however, considers interaction with tradition as integral to the development of new artistic expression.[32]

Relationship to other concepts
In the social sciences, tradition is often contrasted with modernity, particularly in terms of whole societies. This dichotomy is generally associated with a linear model of social change, in which societies progress from being traditional to being modern.[38] Tradition-oriented societies have been characterized as valuing filial piety, harmony and group welfare, stability, and interdependence, while a society exhibiting modernity would value "individualism (with free will and choice), mobility, and progress."[32] Another author discussing tradition in relationship to modernity, Anthony Giddens, sees tradition as something bound to ritual, where ritual guarantees the continuation of tradition.[39] Gusfield and others, though, criticize this dichotomy as oversimplified, arguing that tradition is dynamic, heterogeneous, and coexists successfully with modernity even within individuals.[38]

Tradition should be differentiated from customs, conventions, laws, norms, routines, rules and similar concepts. Whereas tradition is supposed to be invariable, they are seen as more flexible and subject to innovation and change.[1][9] Whereas justification for tradition is ideological, the justification for other similar concepts is more practical or technical.[10] Over time, customs, routines, conventions, rules and such can evolve into traditions, but that usually requires that they stop having (primarily) a practical purpose.[10] For example, wigs worn by lawyers were at first common and fashionable; spurs worn by military officials were at first practical but now are both impractical and traditional.[10]

Preservation

The legal protection of tradition includes a number of international agreements and national laws. In addition to the fundamental protection of cultural property, there is also cooperation between the United Nations, UNESCO and Blue Shield International in the protection or recording of traditions and customs. The protection of culture and traditions is becoming increasingly important nationally and internationally.[40][41][42][43][44]

In many countries, concerted attempts are being made to preserve traditions that are at risk of being lost. A number of factors can exacerbate the loss of tradition, including industrialization, globalization, and the assimilation or marginalization of specific cultural groups.[45] Customary celebrations and lifestyles are among the traditions that are sought to be preserved.[46] Likewise, the concept of tradition has been used to defend the preservation and reintroduction of minority languages such as Cornish under the auspices of the European Charter for Regional or Minority Languages.[47] Specifically, the charter holds that these languages "contribute to the maintenance and development of Europe's cultural wealth and traditions". The Charter goes on to call for "the use or adoption... of traditional and correct forms of place-names in regional or minority languages".[48] Similarly, UNESCO includes both "oral tradition" and "traditional manifestations" in its definition of a country's cultural properties and heritage. So therefore it works to preserve tradition in countries such as Brazil.[49]

In Japan, certain artworks, structures, craft techniques and performing arts are considered by the Japanese government to be a precious legacy of the Japanese people, and are protected under the Japanese Law for the Protection of Cultural Properties.[50] This law also identifies people skilled at traditional arts as "National Living Treasures", and encourages the preservation of their craft.[51]

For native peoples like the Māori in New Zealand, there is conflict between the fluid identity assumed as part of modern society and the traditional identity with the obligations that accompany it; the loss of language heightens the feeling of isolation and damages the ability to perpetuate tradition.[45]

Traditional cultural expressions
The phrase "traditional cultural expressions" is used by the World Intellectual Property Organization to refer to "any form of artistic and literary expression in which traditional culture and knowledge are embodied. They are transmitted from one generation to the next, and include handmade textiles, paintings, stories, legends, ceremonies, music, songs, rhythms and dance."[52]
芸術的言説において

芸術の文脈では、伝統的なジャンル(伝統舞踊など)の上演において、伝統的なガイドラインの遵守は、演者の好みよりも重要視される[1]。ある種の芸術が 伝統的であると認識されるのは、多くの場合、その形が不変であるためである[1]。芸術活動においては、伝統や民俗芸術は独創性のない模倣や反復と関連付 けられ、独創的でユニークであることが評価される美術とは対照的に、伝統は創造性との対比として用いられてきた。しかし、より最近の芸術哲学では、伝統と の相互作用は新たな芸術表現の発展に不可欠であると考えられている[32]。

他の概念との関係
社会科学においては、伝統は、特に社会全体という観点から、しばしば近代性と対比される。この二項対立は一般的に、社会が伝統的なものから近代的なものへ と進歩するという社会変化の線形モデルと関連している[38]。伝統志向の社会は、親孝行、調和と集団の福祉、安定性、相互依存を重視すると特徴付けら れ、近代性を示す社会は「(自由意志と選択を伴う)個人主義、移動性、進歩」を重視する。 「伝統を近代性との関係で論じているもう一人の著者であるアンソニー・ギデンズは、伝統を儀式に結びついたものとみなしており、儀式が伝統の継続を保証し ている[39]。しかし、ガスフィールドなどは、この二分法は単純化されすぎていると批判しており、伝統は動的で異質なものであり、個人の中においても近 代性とうまく共存していると論じている[38]。

伝統は、慣習、慣例、法律、規範、ルーティン、ルールや類似の概念とは区別されるべきである。伝統が不変であるとされるのに対して、伝統はより柔軟であ り、革新や変化の影響を受けるとされる[1][9]。伝統の正当化がイデオロギー的であるのに対して、他の類似概念の正当化はより実際的または技術的であ る。 [例えば、弁護士が着用するかつらは、当初は一般的でファッショナブルなものであった[10]。

保存


伝統の法的保護には、多くの国際協定や国内法がある。文化財の基本的な保護に加え、伝統や慣習の保護や記録に関して、国連、ユネスコ、ブルー・シールド・ インターナショナルが協力している。文化及び伝統の保護は、国内的にも国際的にもますます重要になってきている[40][41][42][43] [44]。

多くの国において、失われつつある伝統を保護するための協調的な試みが行われている。工業化、グローバル化、特定の文化集団の同化や疎外など、伝統の喪失 を悪化させる要因は数多くある。 [同様に、伝統の概念は、地域言語または少数言語のための欧州憲章の後援の下、コーニッシュ語などの少数言語の保存と再導入を擁護するために使用されてい る[47]。特に、同憲章は、これらの言語が「ヨーロッパの文化的富と伝統の維持と発展に貢献する」としている。同様に、ユネスコはその国の文化財や文化 遺産の定義に「口承による伝統」と「伝統的な表現」の両方を含めている。そのため、ブラジルのような国では伝統の保護に努めている[49]。

日本では、特定の美術品、建造物、工芸技術、芸能を日本人の貴重な遺産とみなし、文化財保護法によって保護している[50]。

ニュージーランドのマオリ族のような先住民族にとっては、現代社会の一部として想定される流動的なアイデンティティと、それに付随する義務を伴う伝統的な アイデンティティとの間に葛藤がある。

伝統的文化表現
伝統的文化表現」とは、世界知的所有権機関(WIPO)によって「伝統的文化及び知識が具現化されたあらゆる形態の芸術的及び文学的表現」を指す言葉とし て使用されている。伝統的文化表現は、世代から世代へと伝達されるものであり、手作りの織物、絵画、物語、伝説、儀式、音楽、歌、リズム、舞踊を含む」 [52]。
Folklore
Origin myth
Perennial philosophy
Sacred tradition
Traditionalism
フォークロア
起源神話
永遠の哲学
聖なる伝統
伝統主義
https://en.wikipedia.org/wiki/Tradition


応用問題:「文化」という用語もまた問題的(=論争創出的)概念であるが、このこ とについて検討しなさい。 (参照ページ:「文化」概念の検討

「伝 統」「伝統的」という言葉, あるいはなぜある種の言葉が分析概念として反省材料になるのか?

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