文化的ジェノサイド
Cultural genocide
Looting of Polish artwork at the Zachęta building by German forces during the Occupation of Poland, 1944
Before
and after photographs of the destruction of one of the Buddhas of
Bamiyan that were destroyed by the Taliban regime in Afghanistan in
2001.
☆文化的ジェノサイド、あるいはカルチュリサイドは、ポーランド人弁護士ラファエル・レムキンが1944年に初めて提唱した概念である。これは彼が「ジェノ サイド」という用語を創出したのと同じ著作の中で述べられたものだ[1]。文化の破壊は、レムキンがジェノサイドを定義する上で中心的な要素であった。 [1] 文化ジェノサイドの正確な定義は依然として議論の的となっており、国連は1948年のジェノサイド条約で用いるジェノサイドの定義にこれを包含していな い。[2] アルメニア人虐殺博物館はカルチュリサイドを「精神的、ナショナリズム、文化的破壊を通じて国民や民族集団の文化を破壊するために取られる行為や措置」と 定義している。[3] これは本質的にエスノサイドと同一であるように見える。ロベール・ジョランら一部の人類学者は、文化ジェノサイドの代替語としてエスノサイドを用いる [4]。ただしこの用法は、民族性と文化の混同を招く恐れがあると批判されている[5]。文化ジェノサイドとエスノサイドは過去、異なる文脈で使用されて きた[6]。明確な民族的アイデンティティが維持されつつ、特定の文化的要素が消去法による排除される場合、エスノサイドを伴わない文化ジェノサイドは想 定しうる。[7]カルチュリサイド(文化殺戮)は、書籍、芸術作品、建造物などの文化的遺産の根絶と破壊を伴う。[8] この問題は、文化破壊に関連する戦争犯罪を定義するジュネーブ条約やローマ規程を含む複数の国際条約で扱われている。文化的ジェノサイドには、強制同化 や、破壊者が適切と考える基準に合致しない言語や文化的活動の抑圧も含まれる可能性がある。[8] 文化的ジェノサイドは、宗教的動機(例:偶像破壊主義に基づく偶像破壊)によるもの、特定の地域や歴史から人々を消し去る民族浄化作戦の一環として、ある いは過去とその関連文化を抹消して歴史を「リセット」する「年ゼロ」政策の実施手段として行われる可能性がある。1948年のジェノサイド条約起草者は当 初この用語の使用を検討したが、後に採用を見送った。[9][10][11] 「文化的ジェノサイド」という用語は様々な国連宣言草案で検討されたが、国連ジェノサイド条約では使用されていない。[4]
Cultural genocide
or culturicide is a concept first described by Polish lawyer Raphael
Lemkin in 1944, in the same book that coined the term genocide.[1] The
destruction of culture was a central component in Lemkin's formulation
of genocide.[1] The precise definition of cultural genocide remains
contested, and the United Nations does not include it in the definition
of genocide used in the 1948 Genocide Convention.[2] The Armenian
genocide Museum defines culturicide as "acts and measures undertaken to
destroy nations' or ethnic groups' culture through spiritual, national,
and cultural destruction",[3] which appears to be essentially the same
as ethnocide. Some ethnologists, such as Robert Jaulin, use the term
ethnocide as a substitute for cultural genocide,[4] although this usage
has been criticized as risking the confusion between ethnicity and
culture.[5] Cultural genocide and ethnocide have in the past been used
in distinct contexts.[6] Cultural genocide without ethnocide is
conceivable when a distinct ethnic identity is kept, but distinct
cultural elements are eliminated.[7] Culturicide involves the eradication and destruction of cultural artifacts, such as books, artworks, and structures.[8] The issue is addressed in multiple international treaties, including the Geneva Conventions and the Rome Statute, which define war crimes associated with the destruction of culture. Cultural genocide may also involve forced assimilation, as well as the suppression of a language or cultural activities that do not conform to the destroyer's notion of what is appropriate.[8] Among many other potential reasons, cultural genocide may be committed for religious motives (e.g., iconoclasm which is based on aniconism); as part of a campaign of ethnic cleansing in an attempt to remove the evidence of a people from a specific locale or history; as part of an effort to implement a Year zero, in which the past and its associated culture is deleted and history is "reset". The drafters of the 1948 Genocide Convention initially considered using the term, but later dropped it from inclusion.[9][10][11] The term "cultural genocide" has been considered in various draft United Nations declarations, but it is not used by the UN Genocide Convention.[4] |
文
化的ジェノサイド、あるいはカルチュリサイドは、ポーランド人弁護士ラファエル・レムキンが1944年に初めて提唱した概念である。これは彼が「ジェノサ
イド」という用語を創出したのと同じ著作の中で述べられたものだ[1]。文化の破壊は、レムキンがジェノサイドを定義する上で中心的な要素であった。
[1]
文化ジェノサイドの正確な定義は依然として議論の的となっており、国連は1948年のジェノサイド条約で用いるジェノサイドの定義にこれを包含していな
い。[2]
アルメニア人虐殺博物館はカルチュリサイドを「精神的、ナショナリズム、文化的破壊を通じて国民や民族集団の文化を破壊するために取られる行為や措置」と
定義している。[3]
これは本質的にエスノサイドと同一であるように見える。ロベール・ジョランら一部の人類学者は、文化ジェノサイドの代替語としてエスノサイドを用いる
[4]。ただしこの用法は、民族性と文化の混同を招く恐れがあると批判されている[5]。文化ジェノサイドとエスノサイドは過去、異なる文脈で使用されて
きた[6]。明確な民族的アイデンティティが維持されつつ、特定の文化的要素が消去法による排除される場合、エスノサイドを伴わない文化ジェノサイドは想
定しうる。[7] カルチュリサイド(文化殺戮)は、書籍、芸術作品、建造物などの文化的遺産の根絶と破壊を伴う。[8] この問題は、文化破壊に関連する戦争犯罪を定義するジュネーブ条約やローマ規程を含む複数の国際条約で扱われている。文化的ジェノサイドには、強制同化 や、破壊者が適切と考える基準に合致しない言語や文化的活動の抑圧も含まれる可能性がある。[8] 文化的ジェノサイドは、宗教的動機(例:偶像破壊主義に基づく偶像破壊)によるもの、特定の地域や歴史から人々を消し去る民族浄化作戦の一環として、ある いは過去とその関連文化を抹消して歴史を「リセット」する「年ゼロ」政策の実施手段として行われる可能性がある。1948年のジェノサイド条約起草者は当 初この用語の使用を検討したが、後に採用を見送った。[9][10][11] 「文化的ジェノサイド」という用語は様々な国連宣言草案で検討されたが、国連ジェノサイド条約では使用されていない。[4] |
History Etymology The notion of 'cultural genocide' was acknowledged as early as 1944, when lawyer Raphael Lemkin distinguished a cultural component of genocide.[12] In 1989, Robert Badinter, a French criminal lawyer known for his stance against the death penalty, used the term "cultural genocide" on a television show to describe what he said was the disappearance of Tibetan culture in the presence of the 14th Dalai Lama.[13] The Dalai Lama would later use the term in 1993[14] and again in 2008.[15] |
歴史 語源 「文化的ジェノサイド」という概念は、早くも1944年に弁護士ラファエル・レムキンがジェノサイドの文化的要素を区別した際に認められた[12]。 1989年、死刑制度反対の立場で知られるフランスの刑事弁護士ロベール・バダンテールがテレビ番組で「文化的ジェノサイド」という用語を用い、第14代 ダライ・ラマの面前におけるチベット文化の消滅を説明した[13]。ダライ・ラマ自身も1993年[14]、さらに2008年[15]にこの用語を使用し ている。 |
United Nations proposals See also: United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples The concept of cultural genocide was originally included in drafts of the 1948 Genocide Convention.[9][10][11] Genocide was defined as the destruction of a group's language, religion, or culture through one of several methods. This definition of genocide was rejected by the drafting committee by a vote of 25 to 16, with 4 abstentions.[16] Article 7 of a 1994 draft of the United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples (DRIP) uses the phrase "cultural genocide" but does not define what it means.[17] The complete article in the draft read as follows: Indigenous peoples have the collective and individual right not to be subjected to ethnocide and cultural genocide, including prevention of and redress for: (a) Any action which has the aim or effect of depriving them of their integrity as distinct peoples, or of their cultural values or ethnic identities; (b) Any action which has the aim or effect of dispossessing them of their lands, territories or resources; (c) Any form of population transfer which has the aim or effect of violating or undermining any of their rights; (d) Any form of assimilation or integration by other cultures or ways of life imposed on them by legislative, administrative or other measures; (e) Any form of propaganda directed against them. This wording only ever appeared in a draft. The DRIP—which was adopted by the United Nations General Assembly during its 62nd session at UN Headquarters in New York City on 13 September 2007—only makes reference to genocide once, when it mentions "genocide, or any other act of violence" in Article 7. Though the concept of "ethnocide" and "cultural genocide" was removed in the version adopted by the General Assembly, the sub-points from the draft noted above were retained (with slightly expanded wording) in Article 8 that speaks to "the right not to be subject to forced assimilation."[18] |
国連の提案 関連項目: 国連先住民の権利宣言 文化的ジェノサイドの概念は、もともと1948年のジェノサイド条約草案に含まれていた。[9][10][11] ジェノサイドは、集団の言語、宗教、文化を破壊する行為として定義されていた。このジェノサイド定義は起草委員会において、賛成25、反対16、棄権4の 投票結果で否決された。[16] 1994年版「先住民の権利に関する国連宣言(DRIP)」草案の第7条では「文化的ジェノサイド」という表現が用いられているが、その定義は示されていない。[17] 草案における同条文の全文は以下の通りである: 先住民は、集団的及び個人的に、民族絶滅及び文化的ジェノサイドの対象とされない権利を有する。これには以下の行為の防止及び救済が含まれる: (a) 彼らを独自の民族としての完全性、文化的価値、民族的アイデンティティから剥奪することを目的または結果とするあらゆる行為; (b) 彼らの土地、領土、資源を剥奪することを目的または結果とするあらゆる行為; (c) 彼らの権利を侵害または損なうことを目的または結果とするあらゆる形態の人口移転; (d) 立法、行政その他の措置により彼らに強制される、他の文化や生活様式によるあらゆる形態の同化または統合; (e) 彼らを標的とするあらゆる形態の宣伝活動。 この文言は草案段階でのみ存在した。2007年9月13日にニューヨークの国連本部で開催された第62回国連総会で採択された先住民族権利宣言 (DRIP)は、第7条で「ジェノサイド、またはその他の暴力行為」に言及する際に一度だけジェノサイドに言及している。「民族殺戮」や「文化的ジェノサ イド」の概念は総会採択版から削除されたが、前述の草案の細則は(若干の表現拡大を伴いながら)「強制同化を受けない権利」を規定する第8条に維持され た。[18] |
Relation to genocide The United Nations does not include cultural genocide in the definition of genocide used in the 1948 Genocide Convention: The definition contained in Article II of the Convention describes genocide as a crime committed with the intent to destroy a national, ethnic, racial or religious group, in whole or in part. It does not include political groups or so called "cultural genocide". This definition was the result of a negotiating process and reflects the compromise reached among United Nations Member States while drafting the Convention in 1948...To constitute genocide, there must be a proven intent on the part of perpetrators to physically destroy [the] group. Cultural destruction does not suffice, nor does an intention to simply disperse a group, though this may constitute a crime against humanity as set out in the Rome Statute. It is this special intent, or dolus specialis, that makes the crime of genocide so unique.[2] While not qualifying as genocide under the Convention, the issue is addressed in multiple international treaties, including the Geneva Conventions and the Rome Statute, which define war crimes associated with the destruction of culture. |
ジェノサイドとの関係 国連は、1948年のジェノサイド条約で用いられるジェノサイドの定義に文化的ジェノサイドを含めていない: 条約第2条に規定される定義は、ジェノサイドを「民族的、人種的、宗教的集団を全部または一部を破壊する意図をもって行われる犯罪」と定める。これには政 治的集団やいわゆる「文化的ジェノサイド」は含まれない。この定義は交渉過程を経て成立したものであり、1948年の条約起草時に国連加盟国間で達成され た妥協を反映している。ジェノサイドを構成するには、加害者側に集団を物理的に破壊する意図が立証されねばならない。文化的破壊だけでは不十分であり、単 に集団を分散させる意図も同様である。ただし後者はローマ規程に定める人道に対する罪を構成し得る。この特別な意図、すなわちドルス・スペシャリスこそ が、ジェノサイド犯罪を極めて特異なものにしているのである。[2] 条約上のジェノサイドには該当しないものの、この問題はジュネーブ条約やローマ規程を含む複数の国際条約で扱われており、文化破壊に関連する戦争犯罪を定義している。 |
List of cultural genocides The term has been used to describe the destruction of cultural heritage in connection with various events which mostly occurred during the 20th century: |
文化的ジェノサイドの一覧 この用語は、主に20世紀に発生した様々な出来事に関連して、文化遺産の破壊を説明するために用いられてきた。 |
Europe Historian Stephen Wheatcroft states that the Soviet peasantry was subject to cultural destruction during the creation of the "New Soviet man",[19] Lynne Viola makes a similar characterization of Collectivization in the Soviet Union adding a noted colonial character to the project in their observation of the event.[20] During the genocide of the Chechens and Ingush in 1944, Soviet forces destroyed almost every piece of Chechen and Ingush language literature in existence, and damaged or destroyed many Chechen and Ingush cultural sites and artifacts, including towers in the highlands that had been built to resist Mongol invasions in the 13th century. Chechens and Ingush gravestones were destroyed, and when the Chechens and Ingush were allowed to return to their homes a decade later, they were forbidden from settling in their ancestral mountain lands.[21][22][23] In reference to the Axis powers (primarily, Nazi Germany)'s policies towards some nations during World War II (ex. the German occupation of Poland & the destruction of Polish culture).[24][25] Nazi forces committed cultural genocide against Serbian cultural treasures during the Invasion of Yugoslavia in 1941. On Hitler's direct order, the National Library in Belgrade was bombed and thousands of valuable documents were burned. Many other cultural institutions and monuments were looted.[26][27][28] In the Bosnian War during the Siege of Sarajevo, cultural genocide was committed by Bosnian Serb forces. The National and University Library of Bosnia and Herzegovina was specifically targeted and besieged by cannons positioned all around the city. The National Library was completely destroyed in the fire, along with 80 per cent of its contents. Some 3 million books were destroyed, along with hundreds of original documents from the Ottoman Empire and the Austro-Hungarian monarchy.[29] 2004 unrest in Kosovo.[30] In an urgent appeal,[31] issued on 18 March by the extraordinary session of the Expanded Convocation of the Holy Synod of Serbian Orthodox Church (SPC), it was reported that a number of Serbian churches and shrines in Kosovo had been damaged or destroyed by Albanian rioters. At least 30 sites were completely destroyed, more or less destroyed, or further destroyed (sites that had been previously damaged).[32] After the Greek Civil War, Greek authorities had conducted a cultural genocide upon Slavic Macedonians in Northern Greece through prohibition of communication in Slavic languages, renaming of cities, towns and villages (Lerin/Лерин to Florina etc.), deportation of Slavic Macedonians, particularly women and children, as well as many other actions intended to marginalize and oppress the Slavic Macedonians residing in Northern Greece. While some of these actions had been motivated by political ideology, as many of the Slavic Macedonians had sided with the defeated communists, the majority of actions were committed to wipe out any traces of Slavic Macedonians or their culture in Northern Greece.[33][34] Turkey: Especially in the island of Imbros. The island was primarily inhabited by ethnic Greeks from antiquity until approximately the 1960s, when many were forced to flee due to a campaign of cultural genocide and discrimination enacted by the Turkish government.[35] Massive scale persecution against the local Greeks started in 1961, as part of the Eritme Programmi operation that aimed at the elimination of Greek education and the enforcement of economic, psychological pressure and violence. Under these conditions, the Turkish government approved the appropriation of >90% of the cultivated areas of the island and the settlement of additional 6,000 ethnic Turks from mainland Turkey.[36][37] Finally, the island was also officially renamed by Turkey in 1970 to Gökçeada to finalize the removal of any remaining Greek influence. Francoist Spain: the prohibition of the use of minority languages such as Catalan or Galician in the public space, from schools to shops, public transport, or even in the streets, the banning of the use of Catalan or Galician birth names for children, the renaming of cities, streets and all toponyms from Catalan, Basque or Galician to Castilian-Spanish, and the abolition of government and all cultural institutions in Catalonia, Valencia and the Balearic Islands as well as in Basque Country and Galicia with the goal of total cultural suppression and assimilation.[38] John D. Hargreaves writes that "A policy of cultural genocide was implemented: the Catalan language and key symbols of Catalan independent identity and nationhood, such as the flag (the senyera), the national hymn ('Els Segadors') and the national dance (the sardana), were proscribed. Any sign of independence or opposition, in fact, was brutally suppressed. Catalan identity and consequently the Catalan nation were threatened with extinction."[39] Although Josep Pla and other Catalan authors published books in Catalan in the 1950s, and even there were prizes of Catalan Literature during Francoism like the Premi Sant Jordi de novel·la, editorial production in Catalan never recovered the peak levels it had reached before Spanish Civil War.[40][41] A prominent case of popularization of Catalan was Joan Manuel Serrat: although he could compose Catalan songs and gained certain notoriety, he was not allowed to sing in Catalan in the Eurovision contest its La, la, la theme, and was replaced by Spanish singer Massiel, who won the Eurovision contest.[42] Overall, despite some tolerance as Franco's regime relaxed in the late 60s and early 70s, Catalan and the rest of minority languages of Spain were strictly banned from higher education, administration and all official endeavors, thus being in practice confined to the private sphere and domestic uses (see Language policies of Francoist Spain). During the 19th and early 20th centuries, some schools in Wales adopted the Welsh Not policy to discourage students from speaking Welsh instead of English. Under this total immersion policy, students caught speaking Welsh were punished, most typically by having a lump of wood with the letters "WN" placed around their neck. Though the policy enjoyed widespread support among parents and the general public in Wales, some Welsh nationalists have described it as an example of cultural genocide. Academic Martin Johnes noted that despite the Welsh Not not being an official state policy, instead coming down to actions taken by individual teachers, it nonetheless remains "a powerful symbol of the oppression of Welsh culture."[43] ![]() Map showing the distribution of the Irish language in 1871 Numerous academics have argued Ireland was subject to cultural genocide under British rule, specifically focusing on attempts to suppress the Irish language, the culture of Ireland and the Catholic Church in Ireland.[44][45] Academics Paul Bartrop, Tomás Mac Síomóin and Christopher Murray claimed that attempts to suppress the Irish language by the Dublin Castle administration amounted to a cultural genocide, and scholar Hilary Carey argued that the penal transportation of Irish convicts to Australia was also a cultural genocide.[46][47][48] France's policies (also known as Vergonha, "shame," in Occitan) towards its various regional and minority languages, referring to non-standard French as patois, have been described as genocide by professor of Catalan philology at the University of the Balearic Islands Jaume Corbera i Pou who argues,[49] When at the mid-19th century, primary school is made compulsory all across the State, it is also made clear that only French will be taught, and the teachers will severely punish any pupil speaking in patois. The aim of the French educational system will consequently not be to dignify the pupils' natural humanity, developing their culture and teaching them to write their language, but rather to humiliate them and morally degrade them for the simple fact of being what tradition and their nature made them. The self-proclaimed country of the "human rights" will then ignore one of man's most fundamental rights, the right to be himself and speak the language of his nation. And with that attitude France, the "grande France" that calls itself the champion of liberty, will pass the 20th century, indifferent to the timid protest movements of the various linguistic communities it submitted and the literary prestige they may have given birth to. [...] France, that under Franco's reign was seen here [in Catalonia] as the safe haven of freedom, has the miserable honour of being the [only] State of Europe—and probably the world – that succeeded best in the diabolical task of destroying its own ethnic and linguistic patrimony and moreover, of destroying human family bonds: many parents and children, or grandparents and grandchildren, have different languages, and the latter feel ashamed of the first because they speak a despicable patois, and no element of the grandparents' culture has been transmitted to the younger generation, as if they were born out of a completely new world. This is the French State that has just entered the 21st century, a country where stone monuments and natural landscapes are preserved and respected, but where many centuries of popular creation expressed in different tongues are on the brink of extinction. The "gloire" and the "grandeur" built on a genocide. No liberty, no equality, no fraternity: just cultural extermination, this is the real motto of the French Republic. Ukraine. As of 29 February 2024, according to the published data of the Prime Minister of Ukraine, Denys Shmyhal, about 900 objects of national heritage were damaged or destroyed in the occupied zones of Ukraine, and more than 20 thousand cultural monuments are under occupation.[50][51][52] |
ヨーロッパ 歴史家スティーブン・ウィートクロフトは、ソビエトの農民階級が「新しいソビエト人」の創造過程において文化的破壊を受けたと述べている[19]。リン・ ヴィオラもソビエト連邦における集団化政策について同様の特徴付けを行い、この運動に顕著な植民地的性格があったと指摘している。[20] 1944年のチェチェン人とイングーシ人に対するジェノサイドの際、ソ連軍は現存するチェチェン語・イングーシ語文献のほぼ全てを破壊し、13世紀のモン ゴル侵攻に抵抗するために高地に築かれた塔を含む、多くのチェチェン・イングーシ文化遺産や遺物を損傷または破壊した。チェチェン人とイングーシ人の墓石 は破壊され、10年後に帰還が許された彼らに対し、祖先の山岳地帯への定住は禁じられた。[21][22][23] 第二次世界大戦中、枢軸国(主にナチス・ドイツ)が一部国民に対して行った政策(例:ドイツによるポーランド占領とポーランド文化の破壊)を指す。[24][25] ナチス軍は1941年のユーゴスラビア侵攻中、セルビアの文化遺産に対して文化的虐殺を行った。ヒトラーの直接命令によりベオグラード国立図書館は爆撃され、数千点の貴重な文書が焼失した。その他多くの文化施設や記念碑が略奪された。[26][27][28] ボスニア戦争におけるサラエボ包囲戦では、ボスニア・セルビア人勢力による文化的虐殺が行われた。ボスニア・ヘルツェゴビナ国民大学図書館は特に標的とさ れ、市街地全域に配置された大砲による包囲攻撃を受けた。国民図書館は火災で完全に破壊され、蔵書の80%が失われた。約300万冊の書籍が焼失し、オス マン帝国やオーストリア=ハンガリー帝国時代の原典文書数百点も失われた。[29] 2004年コソボ騒乱。[30] セルビア正教会(SPC)聖公会議拡大会議の臨時会合が3月18日に発した緊急訴え[31]によれば、コソボ内の複数のセルビア教会や聖堂がアルバニア人 暴徒によって損傷または破壊されたと報告されている。少なくとも30の施設が完全に破壊されたか、多かれ少なかれ損傷を受けたか、あるいは(以前に損傷を 受けていた施設が)さらに破壊されたのである[32]。 ギリシャ内戦後、ギリシャ当局は北ギリシャのスラヴ系マケドニア人に対し、スラヴ語での交流禁止、都市・町・村の名変更(レリン/Лерин→フロリナな ど)、特に女性や子供を中心としたスラヴ系マケドニア人の追放、その他北ギリシャ在住のスラヴ系マケドニア人を周縁化・抑圧する数々の措置を通じて文化的 ジェノサイドを行った。これらの措置の一部は、敗北した共産主義者に味方したスラブ系マケドニア人が多かったことから政治的イデオロギーに基づくものだっ たが、大半の措置は北ギリシャにおけるスラブ系マケドニア人やその文化の痕跡を完全に消し去るために実行されたのである。[33][34] トルコ:特にイムブロス島において。この島は古代から1960年代頃まで主にギリシャ系住民が居住していたが、トルコ政府による文化的ジェノサイドと差別 政策により、多くの住民が追放された[35]。1961年には「エリトメ・プログラムミ」作戦の一環として、ギリシャ系住民に対する大規模な迫害が始まっ た。この作戦はギリシャ語教育の消去法による廃止、経済的・心理的圧迫、暴力の行使を目的としていた。こうした状況下で、トルコ政府は島の耕作地の90% 以上を接収し、トルコ本土からさらに6,000人のトルコ系住民を移住させることを承認した[36][37]。最終的に1970年、トルコは島の名称を正 式に「ゴクチェアダ」に変更し、残存するギリシャの影響を完全に排除した。 フランコ主義下のスペイン:カタルーニャ語やガリシア語といった少数言語の使用を、学校から商店、公共交通機関、さらには路上に至る公共空間で禁止。子供 へのカタルーニャ語やガリシア語の出生名使用の禁止。都市名、道路名、カタルーニャ語由来の地名全般をカスティリャ・スペイン語に改称。バスク語、ガリシ ア語からカスティーリャ・スペイン語への変更、そしてカタルーニャ、バレンシア、バレアレス諸島、バスク地方、ガリシアにおける政府機関及び全ての文化機 関の廃止が行われた。その目的は完全な文化的抑圧と同化であった。[38] ジョン・D・ハーグリーブズはこう記している。「文化的ジェノサイド政策が実施された。カタルーニャ語と、カタルーニャの独立したアイデンティティや国民 性を象徴する旗(セニェーラ)、国歌(『エルス・セガドールス』)、国民舞踊(サルダーナ)などが禁止された。独立や反対の兆候は、事実上、残酷に弾圧さ れた。」 カタルーニャのアイデンティティ、ひいてはカタルーニャ国民は消滅の危機に瀕した」[39] 。1950年代にホセップ・プラらカタルーニャ人作家がカタルーニャ語で著作を発表し、フランコ政権下でもサン・ジョルディ小説賞のようなカタルーニャ文 学賞が存在したにもかかわらず、カタルーニャ語の出版物生産量はスペイン内戦前のピーク水準を回復することはなかった[40]。[41] カタロニア語普及の顕著な事例がジョアン・マヌエル・セラだ。彼はカタロニア語の歌を作曲し一定の知名度を得たものの、ユーロビジョン・ソング・コンテス トでは「ラ・ラ・ラ」のテーマ曲をカタロニア語で歌うことを許されず、スペイン人歌手マシエルに代わられた。マシエルは同コンテストで優勝した。[42] 全体として、60年代後半から70年代初頭にかけてフランコ政権が緩和され多少の寛容が見られたものの、カタルーニャ語を含むスペインの少数言語は高等教 育、行政、あらゆる公的活動から厳しく排除された。結果として、これらの言語は実質的に私的領域と家庭内使用に限定された(フランコ政権下のスペインの言 語政策参照)。 19世紀から20世紀初頭にかけて、ウェールズのいくつかの学校では、生徒が英語ではなくウェールズ語を話すことを抑止するため「ウェールズ語禁止令」を 採用した。この完全没入政策の下、ウェールズ語を話しているところを見つかった生徒は罰せられ、最も典型的な罰は「WN」の文字が刻まれた木片を首に掛け られることだった。この政策はウェールズの保護者や一般市民の間で広く支持されたが、一部のウェールズナショナリストはこれを文化的虐殺の一例と評してい る。学者マーティン・ジョーンズは、ウェールズ・ノットが公式な国家政策ではなく個々の教師の行動に起因するものだったにもかかわらず、今なお「ウェール ズ文化抑圧の強力な象徴」であり続けていると指摘している[43]。 ![]() 1871年のアイルランド語分布図 多くの学者は、アイルランドが英国支配下で文化的ジェノサイドに晒されたと主張している。特にアイルランド語、アイルランド文化、アイルランドのカトリッ ク教会の抑圧に焦点を当てている。[44][45] ポール・バートロップ、トマス・マク・シオモイン、クリストファー・マレーらは、ダブリン城政権によるアイルランド語弾圧が文化的ジェノサイドに相当する と主張した。またヒラリー・キャリーは、アイルランド人犯罪者をオーストラリアへ流刑した政策も文化的ジェノサイドであると論じた。[46][47] [48] フランスが地域言語や少数言語に対して行った政策(オック語で「恥」を意味するヴェルゴニャとも呼ばれる)は、標準フランス語以外の言語をパトゥワ(方 言)と呼ぶものであり、バレアレス諸島大学のカタルーニャ語学教授ジャウメ・コルベラ・イ・ポウはこれをジェノサイドと評している。彼はこう主張する。 [49] 19世紀半ば、全州で初等教育が義務化されると同時に、フランス語のみが教えられることが明示された。教師はパトワを話す生徒を厳しく罰した。フランス教 育制度の目的は、生徒の自然な人間性を尊び、その文化を発展させ、自国の言語の書き方を教えることではなく、伝統と生来の性質によって形作られた存在であ るという単純な事実ゆえに、彼らを辱め、道徳的に貶めることにある。自らを「人権の国」と称するこの国は、人間が持つ最も根本的な権利の一つ、すなわち自 分自身であり、自国の言語を話す権利を無視したのである。そしてその姿勢をもって、自由の擁護者たる「偉大なるフランス」は、自らが抑圧した様々な言語共 同体の臆病な抗議運動や、彼らが生み出したかもしれない文学的威信に無関心なまま、20世紀を過ごすことになる。 [...] フランコ政権下でここ[カタルーニャ]において自由の安全な避難所と見なされていたフランスは、自らの民族的・言語的遺産を破壊するという悪魔的な任務を 最も成功裏に遂行した[唯一の] 自らの民族的・言語的遺産を破壊するという悪魔的な任務を最も成功させたヨーロッパ――おそらく世界の――国家であるという不名誉な称号を手にしている。 さらに、人間の家族的絆さえも破壊したのだ。多くの親と子、あるいは祖父母と孫は異なる言語を話し、孫たちは卑しい方言を話すという理由で親を恥じてい る。祖父母の文化の要素は何一つ若い世代に伝えられておらず、まるで彼らが全く新しい世界に生まれたかのように。これが21世紀に入ったばかりのフランス 国家だ。石造の記念碑や自然景観は保存され尊重されているが、数世紀にわたる異なる言語で表現された民衆の創造物は消滅の危機にある。虐殺の上に築かれた 「栄光」と「偉大さ」。自由も平等も友愛もない。ただ文化の絶滅がある。これがフランス共和国の真のモットーだ。 ウクライナ。2024年2月29日現在、ウクライナ首相デニス・シュミハルの公表データによれば、ウクライナ占領地域では約900の国家遺産が損傷または破壊され、2万以上の文化記念物が占領下にある。[50][51][52] |
Asia The persecution of Baháʼís in Iran as a case of religious persecution has been called a cultural genocide.[53][54][55] Azerbaijan's destruction, appropriation, and denial of Armenian heritage sites in Nakhchivan and Nagorno-Karabakh have been characterized as ethnocide[56][57] or potential cultural genocide[58][59][60] and condemned by the International Court of Justice and European Parliament.[61] The destruction of thousands of medieval Armenian Churches, khachkars and gravestones at the Armenian cemetery in Julfa is a prominent example.[62][63][64] Turkey's destruction of Armenian cultural heritage in Turkey both during as well as in the decades after the Armenian genocide.[3][65] Historian Sarah Cameron believes that while the Kazakh famine of 1931–1933 combined with a campaign against nomads was not genocide in the sense of the Genocide Convention's definition, it complies with Raphael Lemkin's original concept of genocide, which considered destruction of culture to be as genocidal as physical annihilation.[19] Japanese occupation of Korea. Japan's extensive policy of cultural genocide included forcibly changing Korean names to Japanese names, the exclusive use of the Japanese language, school instruction in the Japanese "ethical system", and Shinto worship.[25] The Sinicization of Tibet from the 1950s onwards. Following the 1959 Tibetan uprising, 97% of Tibet's monasteries were destroyed, while 2 million Tibetans, including 500,000 nomadic farmers, were relocated to newly created urban centers.[66] The Japanese ban and discrimination which the Ainu and Ryukyuan cultures have been subjected to as well as other regional cultures. The "Destruction of the Four Olds" in the People's Republic of China during the Cultural Revolution, in which Red Guards destroyed various religious, cultural, and historical sites throughout the country, especially in Beijing as well as in the Temple of Confucius in Shandong.[67] Democratic Kampuchea (1975–1979), particularly its policies towards both the Kingdom of Cambodia (1953–1970) and the Khmer Republic (1970–1975). The newly-reunified Vietnam after the end of the Vietnam War, particularly its policies towards South Vietnam. The persecution of Sri Lankan Tamils during the Sri Lankan civil war was a campaign of ethnic cleansing which was sponsored by the government and it has continued until the present day as a part of the Sinhalisation of the northern and eastern parts of the island. The Islamic State of Iraq and the Levant's forcible conversions in its territory as well as its destruction of ancient Assyrian, Roman, Yazidi and Christian heritage sites and museums.[68] The persecution of Uyghurs in China. Some one million members of China's Muslim Uyghur minority have been detained in massive detention camps, termed "reeducation camps", which exist for the purpose of changing the political thinking, identities and religious beliefs of the detainees, under the guise of "anti-terrorism".[69] Satellite evidence suggests that China has also razed more than two dozen Uyghur Muslim religious sites to the ground.[70] The persecution of Bengali Hindus during the Partition of India and 1971 Independence war of Bangladesh was a campaign of ethnic cleansing which was sponsored by the government of Pakistan and later by the government of Bangladesh[71] and it has continued until the present day as a part of the Islamisation of Bangladesh. Israel's destruction of cultural heritage in Gaza in which Israel deliberately destroyed numerous libraries, museums, mosques, churches, and other heritage sites during the Gaza war.[72][73] |
アジア イランにおけるバハーイー教徒への迫害は、宗教的迫害の一例として文化的ジェノサイドと呼ばれている。[53][54][55] アゼルバイジャンによるナフチヴァン及びナゴルノ・カラバフにおけるアルメニア遺産遺跡の破壊、収奪、否定は、エスノサイド[56][57] あるいは潜在的な文化的ジェノサイド[58][59] と特徴づけられ[60] 国際司法裁判所と欧州議会によって非難されている。[61] ジュルファのアルメニア人墓地における数千の中世アルメニア教会、ハチャカル、墓石の破壊は顕著な例である。[62][63][64] トルコにおけるアルメニア人虐殺中およびその後数十年にわたるアルメニア文化遺産の破壊。[3][65] 歴史家サラ・キャメロンは、1931年から1933年にかけてのカザフスタン飢饉と遊牧民に対する弾圧は、ジェノサイド条約の定義におけるジェノサイドに は該当しないものの、文化の破壊を物理的絶滅と同等のジェノサイドとみなしたラファエル・レムキンの原初的なジェノサイド概念には合致すると考えている。 [19] 日本の朝鮮占領。日本の広範な文化的ジェノサイド政策には、朝鮮人名の強制的な日本名への変更、日本語の独占的使用、学校における日本の「倫理体系」の教育、神道崇拝が含まれていた。[25] 1950年代以降のチベットの中国化。1959年のチベット蜂起後、チベットの寺院の97%が破壊され、50万人の遊牧民を含む200万人のチベット人が新設された都市部に移住させられた。[66] アイヌや琉球の文化をはじめとする地域文化が受けた日本の禁止と差別。 文化大革命期の中国における「四旧破壊」。紅衛兵が全国、特に北京や山東省の孔子廟で様々な宗教・文化・歴史的建造物を破壊した。[67] 民主カンボジア(1975–1979)による、カンボジア王国(1953–1970)及びクメール共和国(1970–1975)に対する政策。 ベトナム戦争終結後の統一ベトナムによる、南ベトナムに対する政策。 スリランカ内戦中のスリランカ・タミル人迫害は、政府が支援した民族浄化作戦であり、島北部と東部のシンハラ化政策の一環として現在まで継続している。 イラク・レバントイスラム国(ISIL)による支配地域での強制改宗、ならびに古代アッシリア、ローマ、ヤズィーディ、キリスト教の遺産遺跡や博物館の破壊。[68] 中国におけるウイグル族の迫害。中国のイスラム教徒であるウイグル少数民族の約100万人が、「反テロ」を名目とした「再教育キャンプ」と呼ばれる大規模 収容所に拘束されている。その目的は、収容者の政治的思考、アイデンティティ、宗教的信念を変容させることにある。[69] 衛星画像の証拠によれば、中国はさらに20以上のウイグル系ムスリム宗教施設を完全に破壊した。[70] インド分割及び1971年バングラデシュ独立戦争におけるベンガル系ヒンドゥー教徒への迫害は、パキスタン政府、後にバングラデシュ政府によって支援された民族浄化作戦であった[71]。これはバングラデシュのイスラム化政策の一環として現在まで継続している。 イスラエルによるガザの文化遺産破壊。ガザ戦争中、イスラエルは意図的に多数の図書館、博物館、モスク、教会、その他の遺産施設を破壊した。[72][73] |
Oceania The Stolen Generations in Australia where half-caste children were removed from their families.[74] In the year 1896, the United States enacted a law in Hawaii that made the use of the English language compulsory in schools, which led to the decline of the use of the Hawaiian language in Hawaii.[75][76] |
オセアニア オーストラリアにおける「盗まれた世代」では、混血の子供たちが家族から引き離された。[74] 1896年、アメリカ合衆国はハワイで学校における英語使用を義務付ける法律を制定した。これによりハワイ語の使用は衰退した。[75][76] |
North America See also: Cultural genocide in the United States and Trail of Tears Indigenous peoples in the United States. Scholars have coined the term cultural suicide for cases in which Indigenous peoples were coerced into a nominally voluntary abandonment of cultural and religious traditions in return for necessary military aid from colonial powers, such as the early 1700 alliance between the Spanish and Seminole that included the baptism of natives as a term.[77] The outright Cultural assimilation of Native Americans began soon after the American Revolutionary War, with proponents including George Washington and Henry Knox In the mid-1800s to early 1900s, the United States established American Indian boarding schools to assimilate Native American children and youth into Euro-American culture. Spanish conquest of the Aztec Empire and Yaqui Wars. According to historians and biographers, the Spanish conquest of the Aztec Empire resulted in the destruction of Aztec culture and the imposition of Spanish culture, it's a complex issue, and whether it constitutes cultural genocide is a matter of ongoing debate and interpretation as the Spanish destroyed Aztec libraries, art, and other cultural artifacts, aiming to erase indigenous knowledge and traditions as well as their language, laws, and customs on the indigenous population, leading to the loss of indigenous languages, cultural practices, and social structures which caused dramatic decline in the indigenous population due to disease, warfare, starvation and forced labor. The Mexican government under the rule of Porfirio Diaz as a dictator who commit Yaqui genocide against the Yaqui tribes who led an uprising against the regime with 5,000 had been sold into slavery and forced to work with physical hard labor until they died of illness, exhaustion and/or starvation. Canadian genocide of Indigenous peoples. The Indian Residential Schools Truth and Reconciliation Commission of Canada concluded that the Canadian Indian residential school system "can best be described as 'cultural genocide.'"[78] In 2015, Chief Justice Beverly McLachlin, of the Supreme Court of Canada, stated in a speech to the Global Centre for Pluralism that Canada's historical treatment of Indigenous peoples was an attempt at cultural genocide, and "the worst stain on Canada's human-rights record."[79] |
北アメリカ 関連項目: アメリカ合衆国における文化的ジェノサイドと涙の道 アメリカ合衆国の先住民。 学者らは、先住民が植民地勢力からの軍事援助と引き換えに、名目上は自発的に文化的・宗教的伝統を放棄するよう強制された事例を指して「文化的自殺」とい う用語を考案した。例えば1700年代初頭のスペインとセミノール族の同盟では、先住民の洗礼が条件の一つに含まれていた。[77] アメリカ独立戦争直後、ジョージ・ワシントンやヘンリー・ノックスら支持者によって、ネイティブアメリカンに対する完全な文化的同化が始まった。 1800年代半ばから1900年代初頭にかけて、アメリカ合衆国はネイティブアメリカンの児童・青少年を欧米文化に同化させるため、アメリカン・インディアン寄宿学校を設立した。 スペインによるアステカ帝国征服とヤキ戦争。 歴史家や伝記作家によれば、スペインによるアステカ帝国の征服はアステカ文化の破壊とスペイン文化の強制をもたらした。これは複雑な問題であり、文化的 ジェノサイドに該当するかどうかは現在も議論と解釈が続いている。スペイン人はアステカの図書館、芸術品、その他の文化遺物を破壊し、先住民の知識や伝 統、言語、法律、慣習を消し去ろうとした。その結果、先住民の言語、文化的慣行、社会構造が失われ、病気、戦争、飢餓、強制労働によって先住民人口は劇的 に減少した。ポルフィリオ・ディアス独裁政権下のメキシコ政府は、政権に反旗を翻した5,000人のヤキ族に対してヤキ族虐殺を実行した。彼らは奴隷とし て売られ、病や疲労、飢餓で死ぬまで肉体労働を強制された。 カナダの先住民に対するジェノサイド。 カナダの「インディアン寄宿学校真実和解委員会」は、カナダのインディアン寄宿学校制度について「『文化的ジェノサイド』と表現するのが最も適切である」と結論づけた[78]。 2015年、カナダ最高裁判所のベバリー・マクラクリン首席判事は、グローバル・センター・フォー・プラリズムでの演説で、カナダが先住民に対して行った歴史的扱いは文化的ジェノサイドの試みであり、「カナダの人権記録における最悪の汚点」だと述べた。[79] |
Cultural assimilation Cultural imperialism Cultural bereavement Cultural racism Ethnic cleansing Ethnic conflict Ethnocentrism Ethnocide Forced assimilation Language death Linguistic discrimination List of genocides Policide Population transfer Religious discrimination Religious persecution |
文化的同化 文化的帝国主義 文化的喪失 文化的人種主義 民族浄化 民族紛争 民族中心主義 民族殺戮 強制同化 言語死 言語差別 ジェノサイド一覧 警察による殺害 人口移転 宗教差別 宗教迫害 |
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