はじめによんでください

ダニエル・J・レヴィティン

Daniel J. Levitin, b.1957

池田光穂

☆ ダニエル・ジョセフ・レヴィティン(FRSC、1957年12月27日 生まれ)は、アメリカ合衆国とカナダの博識家[1]、認知心理学者、神経科学者、作家、音楽家、レコードプロデューサーである。[2] ニューヨーク・タイムズ紙のベストセラーとなった4冊の著書があり、その中には『This Is Your Brain on Music: The Science of a Human Obsession(邦題『音楽の脳科学』)など、4冊のニューヨーク・タイムズ・ベストセラーの著者でもある。

★ 「音楽も楽しむことも、音楽を作りだす能力も、ともに人間の通常の生活に直接の役には立っていないので、これは人間の能力のなかでも、最も不思議なものの 一つに数えられるべきだろう」——チャールズ・ダーウイン『人間の進化と性淘汰』(1871)

ダニエル・レヴィティンによる「聴覚のチーズケーキとしての音楽」への論 駁

This Is Your Brain on Music: The Science of a Human Obsession is a popular science book written by the McGill University neuroscientist Daniel J. Levitin, and first published by Dutton Penguin in the U.S. and Canada in 2006, and updated and released in paperback by Plume/Penguin in 2007. It has been translated into 18 languages and spent more than a year on The New York Times, The Globe and Mail, and other bestseller lists, and sold more than one million copies.[1]
これが音楽に対するあなたの脳だ: The Science of a Human Obsession』は、マギル大学の神経科学者ダニエル・J・レヴィティンによって書かれたポピュラーな科学書であり、2006年にアメリカとカナダで ダットン・ペンギン社から出版された。18カ国語に翻訳され、ニューヨーク・タイムズ紙、グローブ・アンド・メール紙などのベストセラーリストに1年以上 掲載され、100万部以上を売り上げた[1]。
Overview

The aim of This Is Your Brain on Music was to make recent findings in neuroscience of music accessible to the educated layperson.[2] Characteristics and theoretical parameters of music are explained alongside scientific findings about how the brain interprets and processes these characteristics.[3] The neuroanatomy of musical expectation, emotion, listening and performance is discussed.

This Is Your Brain on Music describes the components of music, such as timbre, rhythm, pitch, and harmony[4] and ties them to neuroanatomy, neurochemistry, cognitive psychology, and evolution,[4][5][6] while also making these topics accessible to nonexpert readers by avoiding the use of scientific jargon.[3] One particular focus of the book is on cognitive models of categorization and expectation, and how music exploits these cognitive processes.[4][5] The book challenges Steven Pinker's "auditory cheesecake" assertion that music was an incidental by-product of evolution, arguing instead that music served as an indicator of cognitive, emotional and physical health, and was evolutionarily advantageous as a force that led to social bonding and increased fitness, citing the arguments of Charles Darwin, Geoffrey Miller and others.[7]

This Is Your Brain on Music was a finalist for the Los Angeles Times Book Award in 2006–2007 for best in the Science and Engineering category, and a Quill Award for best debut author of 2006–2007. It was named one of the best books of the year by The Globe and Mail, The Independent and The Guardian.[8] A long list of prominent scientists and musicians have praised it, including Oliver Sacks, Francis Crick, Brian Greene, David Byrne, George Martin, Yoko Ono, Neil Peart, Victor Wooten, Pete Townshend and Keith Lockhart, and it has been adopted for course use in both science and literature classes at dozens of universities including MIT, Dartmouth College, UC Berkeley, Stanford, Kenyon College, the University of Wisconsin. Two documentary films were based on the book: The Musical Brain (2009) featuring Levitin as host, along with appearances by Sting, Michael Bublé, Feist, and former Fugees leader Wyclef Jean; and The Music Instinct (2009) with Levitin and Bobby McFerrin as co-hosts, with appearances by Yo Yo Ma, Jarvis Cocker, Daniel Barenboim, Oliver Sacks and others. In 2009, Harvard University announced This Is Your Brain on Music would be required reading in its Freshman Core Program in General Education.[9] In 2011–2012, the Physics Department at the California Institute of Technology adopted it as a textbook.
概要

『This Is Your Brain on Music』の目的は、音楽に関する神経科学の最新の知見を、教養のある一般人にもわかりやすく伝えることである。音楽の特徴や理論的パラメータが、脳が これらの特徴をどのように解釈し、処理するかについての科学的知見とともに説明されている[3]。

This Is Your Brain on Music』では、音楽の構成要素である音色、リズム、ピッチ、ハーモニー[4]について説明し、それらを神経解剖学、神経化学、認知心理学、進化と結び つけている[4][5][6]。 [4][5]本書は、音楽は進化の偶発的な副産物であるというスティーブン・ピンカーの「聴覚的チーズケーキ」の主張に異議を唱え、その代わりに、音楽は 認知的、感情的、身体的健康の指標として機能し、チャールズ・ダーウィンやジェフリー・ミラーなどの議論を引用しながら、社会的結合や体力向上につながる 力として進化的に有利であったと主張している[7]。

This Is Your Brain on Music』は、2006-2007年のロサンゼルス・タイムズ・ブック・アワードの科学・工学部門最優秀賞の最終選考に残り、2006-2007年のク イール賞最優秀デビュー作家に選ばれた。グローブ・アンド・メール』紙、『インディペンデント』紙、『ガーディアン』紙の年間ベストブックにも選ばれた。 [オリバー・サックス、フランシス・クリック、ブライアン・グリーン、デヴィッド・バーン、ジョージ・マーティン、オノ・ヨーコ、ニール・パート、ヴィク ター・ウーテン、ピート・タウンシェント、キース・ロックハートなど、著名な科学者や音楽家がこぞって賞賛し、MIT、ダートマス大学、カリフォルニア大 学バークレー校、スタンフォード大学、ケニオン大学、ウィスコンシン大学など、数十の大学で科学と文学の授業に採用されている。この本を基に2本のドキュ メンタリー映画が制作された: The Musical Brain』(2009年)にはレヴィティンが司会を務め、スティング、マイケル・ブーブレ、ファイスト、元フージーズのリーダー、ワイクリフ・ジーンら が出演。『The Music Instinct』(2009年)にはレヴィティンとボビー・マクフェリンが共同司会を務め、ヨーヨー・マ、ジャーヴィス・コッカー、ダニエル・バレンボ イム、オリバー・サックスらが出演している。2009年、ハーバード大学は『This Is Your Brain on Music』を一般教養の新入生コアプログラムの必読書にすると発表した[9]。2011年から2012年にかけて、カリフォルニア工科大学の物理学科が 教科書として採用した。
Current editions
English
This Is Your Brain on Music: The Science of a Human Obsession. New York: Plume (Penguin), 2007, paperback, ISBN 978-0-452-28852-2.
This Is Your Brain on Music: Understanding a Human Obsession. London: Grove/Atlantic, 2007, hardcover, ISBN 978-1-84354-715-0
This Is Your Brain on Music: Understanding a Human Obsession. London: Grove/Atlantic, 2008, paperback, ISBN 978-1-84354-716-7
Other languages
Ons muzikale brein. Altas Contact, Amsterdam, 2013, ISBN 9789045024561, vertaling Robert Vernooy, paperback 320 p.
De la note au cerveau. Les Éditions de l'Homme/Sogides, Montreal, Quebec, Canada, 2010, ISBN 978-2-7619-2679-9
De la note au cerveau. France: Editions Heloise d'Ormesson, 2010. ISBN 2-35087-129-0
Der Musik-Instinkt: Die Wissenschaft einer menschlichen Leidenschaft. Heidelberg, Germany: Spektrum, 2009, ISBN 978-3-8274-2078-7
Fatti di musica: La scienza di un'ossessione umana. 2008, Torino, Italy: Codice, 2008, paperback, ISBN 978-88-7578-098-2
Musiikki ja aivot: Ihmisen erään pakkomielteen tiedettä. (Translated into Finnish by Timo Paukku.) Helsinki: Terra Cognita 2010. ISBN 978-952-5697-22-3
This Is Your Brain on Music. (Portuguese). Brazil: Distribuidora Record, 2009.
This Is Your Brain on Music. Croatia: Vukovic & Runjic.
This Is Your Brain on Music. Greece: Psihopolis, due 2010.
This Is Your Brain on Music. Japan: Hakuyosha Publishing, due 2010.
This Is Your Brain on Music. Romania: SC Humanitas, due 2010.
This Is Your Brain on Music. Turkey: Pegasus Yayincilik, 2010.
Tu cerebro y la musica. Spain: RBA Libros. ISBN 978-84-9867-336-4, 2008.
Uma Paixão Humana: O seu Cérebro e a Música. Lisbon, Portugal: EditorialBizâncio, 2007, paperback, ISBN 978-972-53-0363-4
뇌의 왈츠 - 세상에서 가장 아름다운 강박 (This Is Your Brain on Music.) Korea: Mati. ISBN 978-89-92053-16-7, 2008.
Ова е вашиотмозок за музика (This Is Your Brain on Music.) Macedonia: Kosta Abras Ad Ohrid, 2009. ISBN 978-9989-843-48-8
音楽好きな脳 : 人はなぜ音楽に夢中になるのか / ダニエル・J・レヴィティン著 ; 西田美緒子訳, 新版. - 東京 : ヤマハミュージックエンタテインメントホールディングス , 2021.2/ 東京 : 白揚社 , 2010.3
現在のエディション
英語版
これがあなたの音楽脳だ: 人間のこだわりを科学する。ニューヨーク: Plume (Penguin), 2007, ペーパーバック, ISBN 978-0-452-28852-2.
これがあなたの音楽脳だ: 人間の強迫観念を理解する。ロンドン: Grove/Atlantic, 2007, ハードカバー, ISBN 978-1-84354-715-0.
これがあなたの音楽脳だ: 人間のこだわりを理解する。ロンドン: グローブ/アトランティック社、2008年、ペーパーバック、ISBN 978-1-84354-716-7
その他の言語
Ons muzikale brein. Altas Contact, Amsterdam, 2013, ISBN 9789045024561, vertaling Robert Vernooy, paperback 320 p.
De la note au cerveau. LesÉditions de l'Homme/Sogides, Montreal, Quebec, Canada, 2010, ISBN 978-2-7619-2679-9.
De la note au cerveau. フランス: Editions Heloise d'Ormesson, 2010. ISBN 2-35087-129-0
音楽インスティンクト: Die Wissenschaft einer menschlichen Leidenschaft. ドイツ、ハイデルベルク: Spektrum, 2009, ISBN 978-3-8274-2078-7
Fatti di musica: La scienza di un'ossessione umana. 2008, Torino, Italy: Codice, 2008, ペーパーバック, ISBN 978-88-7578-098-2
Musiikki ja aivot: 音楽とアイヴォット: 音楽とアイヴォット: 音楽とアイヴォット: 音楽とアイヴォット: 音楽とアイヴォット: 音楽とアイヴォット. (ティモ・パウク著、フィンランド語訳)ヘルシンキ: Terra Cognita 2010. ISBN 978-952-5697-22-3
これがあなたの音楽脳だ。(ポルトガル語)。ブラジル: Distribuidora Record, 2009.
これは音楽についてのあなたの脳である。クロアチア: Vukovic & Runjic.
ディス・イズ・ユア・ブレイン・オン・ミュージック. ギリシャ: プシホポリス、2010年予定。
ディス・イズ・ユア・ブレイン・オン・ミュージック. 日本: 白揚社、2010年予定。
これがあなたの音楽脳だ。ルーマニア: SC Humanitas, 2010年予定。
これがあなたの音楽脳だ。トルコ: Pegasus Yayincilik, 2010.
あなたの脳と音楽。スペイン: RBA Libros. ISBN 978-84-9867-336-4, 2008.
Uma Paixão Humana: O seu Cérebro e a Música. ポルトガル、リスボン: EditorialBizâncio, 2007, ペーパーバック, ISBN 978-972-53-0363-4
뇌의 왈츠 - 세상에서 가장 아름다운 강박(これがあなたの音楽脳だ) Korea: Mati. ISBN 978-89-92053-16-7, 2008.
Ова е вашиотмозок за музика (This Is Your Brain on Music.) Macedonia: Kosta Abras Ad Ohrid, 2009. ISBN 978-9989-843-48-8
音楽好きな脳 : 人はなぜ音楽に夢中になるのか / ダニエル・J・レヴィティン著 ; 西田美緒子訳, 新版. - 東京 : ヤマハミュージックエンタテインメントホールディングス , 2021.2/ 東京 : 白揚社 , 2010.3
https://en.wikipedia.org/wiki/This_Is_Your_Brain_on_Music

Daniel Joseph Levitin, FRSC (born December 27, 1957) is an American-Canadian polymath,[1] cognitive psychologist, neuroscientist, writer, musician, and record producer.[2] He is the author of four New York Times best-selling books, including This Is Your Brain on Music: The Science of a Human Obsession, (Dutton/Penguin 2006; Plume/Penguin 2007) which has sold more than 1½ million copies.[3]

Levitin is the James McGill Professor Emeritus of psychology, behavioral neuroscience and music at McGill University in Montreal, Quebec, Canada; Founding Dean of Arts & Humanities at Minerva University; and a Distinguished Faculty Fellow at the Haas School of Business, University of California at Berkeley. He is the Director of the Laboratory for Music Perception, Cognition, and Expertise at McGill.[4] He is a former member of the Board of Governors of the Grammys, a consultant to the Rock and Roll Hall of Fame, an elected fellow of the American Association for the Advancement of Science, a fellow of the Association for Psychological Science, a fellow of the Psychonomic Society, and a fellow of the Royal Society of Canada (FRSC). He has appeared frequently as a guest commentator on NPR and CBC. He has published scientific articles on absolute pitch, music cognition, neuroanatomy, and directional statistics.[5][6]

His six books have all been international bestsellers, and collectively have sold more 3 million copies worldwide: This Is Your Brain on Music: The Science of a Human Obsession (2006),[7][8][9] The World in Six Songs: How the Musical Brain Created Human Nature (2008), The Organized Mind: Thinking Straight in the Age of Information Overload (2014), A Field Guide to Lies: Critical Thinking in the Information Age (2016) and Successful Aging (2020). I Heard There Was A Secret Chord: Music As Medicine was released in August 2024 by W. W. Norton, receiving advance praise from Paul McCartney, Neil DeGrasse Tyson, Bob Weir, Michael Connelly and others.

Levitin also worked as a music consultant, producer and sound designer on albums by Blue Öyster Cult, Chris Isaak, and Joe Satriani among others;[10] produced punk bands including MDC and The Afflicted; and served as a consultant on albums by artists including Steely Dan, Stevie Wonder, and Michael Brook;[11][12] and as a recording engineer for Santana, Jonathan Richman, O.J. Ekemode and the Nigerian Allstars, and The Grateful Dead.[13] Records and CDs to which he has contributed have sold more than 30 million copies.[12][14]


ダニエル・ジョセフ・レヴィティン(FRSC、1957年12月27日 生まれ)は、アメリカ合衆国とカナダの博識家[1]、認知心理学者、神経科学者、作家、音楽家、レコードプロデューサーである。[2] ニューヨーク・タイムズ紙のベストセラーとなった4冊の著書があり、その中には『This Is Your Brain on Music: The Science of a Human Obsession(邦題『音楽の脳科学』)など、4冊のニューヨーク・タイムズ・ベストセラーの著者でもある。

レヴィティンは、カナダのケベック州モントリオールにあるマギル大学のジェームズ・マッギル名誉教授(心理学、行動神経科学、音楽)であり、ミネルバ大学 の 人文科学部の初代学部長、カリフォルニア大学バークレー校ハース・スクール・オブ・ビジネスの特別研究員でもある。マギル大学音楽知覚認知・専門性研究所 の所長も務めている。[4] グラミー賞理事会の元メンバーであり、ロックの殿堂のコンサルタント、アメリカ科学振興協会の選出フェロー、心理科学協会のフェロー、心理経済学会のフェ ロー、カナダ王立協会のフェロー(FRSC)でもある。彼は、NPRやCBCの番組にゲストコメンテーターとして頻繁に出演している。絶対音感、音楽認 知、神経解剖学、方向統計学に関する科学論文を発表している。

彼の6冊の著書はすべて国際的なベストセラーとなり、全世界で300万部以上を売り上げている。『音楽の脳科学:人間を虜にする科学』(2006年) [7][8][9]、『世界は6つの歌でできている:音楽を愛する脳が人間性を生み出した』(2008年)、『整理された心:情報過多時代のまっすぐな思 考』(2014年)、『嘘のフィールドガイド: Critical Thinking in the Information Age (2016年) および Successful Aging (2020年)。I Heard There Was A Secret Chord: Music As Medicineは2024年8月にW. W. Norton社から出版され、ポール・マッカートニー、ニール・ドグラース・タイソン、ボブ・ウィアー、マイケル・コナリーなどから事前評価を受けた。

また、ブルー・オイスター・カルト、クリス・イサアク、ジョー・サトリアーニなどのアルバムで音楽コンサルタント、プロデューサー、サウンドデザイナーと しても活動し[10]、MDCやザ・アフィクテッドなどのパンクバンドのプロデュースも手がけ、スティーリー・ダン、スティーヴィー・ワンダー、マイケ ル・ブルックなどのアルバムではコンサルタントを務めた[11][12]。また、サンタナ、ジョナサン・リッチマン、O.J.エケモード・アンド・ザ・ナ イジェリアン・オールスターズ、グレイトフル・デッドのレコーディングエンジニアも務めた[13]。オールスターズ、グレイトフル・デッドなどのレコー ディング・エンジニアも務めた。[13] 彼が携わったレコードやCDは、3000万枚以上を売り上げている。[12][14]

Biography and education

Born in San Francisco,[15] the son of Lloyd Levitin, a businessman and professor, and Sonia Levitin, a novelist. Both parents are Jewish. Daniel Levitin was raised in Daly City, Moraga, and Palos Verdes, all in California.[16] He graduated after his junior year at Palos Verdes High School to attend the Massachusetts Institute of Technology where he studied applied mathematics; he later enrolled at the Berklee College of Music before dropping out of college to join a succession of bands, work as a record producer, and help found a record label, 415 Records. He returned to school in his thirties, studying cognitive psychology/cognitive science first at Stanford University where he received a BA degree in 1992 (with honors and highest university distinction) and then at the University of Oregon where he received an MSc degree in 1993 and a PhD degree in 1996. He completed post-doctoral fellowships at Paul Allen's Silicon Valley think-tank Interval Research, at Stanford University Medical School, and at the University of California, Berkeley.[16] His early influences include Susan Carey, Merrill Garrett, and Molly Potter and his scientific mentors include Roger Shepard, Karl H. Pribram, Michael Posner, Douglas Hintzman,[17] John R. Pierce,[18] and Stephen Palmer.[19] He has been a visiting professor at the University of California, Berkeley, Stanford University, Dartmouth College, and Oregon Health Sciences University.

As a cognitive neuroscientist specializing in music perception and cognition, he is credited for fundamentally changing the way that scientists think about auditory memory, showing through the Levitin Effect, that long-term memory preserves many of the details of musical experience that previous theorists regarded as lost during the encoding process.[20][21][22][23] He is also known for drawing attention to the role of cerebellum in music listening, including tracking the beat and distinguishing familiar from unfamiliar music.[21]

Outside of his academic pursuits Levitin has worked on and off as a stand-up comedian and joke writer, performing at the Democratic National Convention in San Francisco with Robin Williams in 1984, and at comedy clubs in California;[24] he placed second in the National Lampoon stand-up comedy competition regionals in San Francisco in 1989, and has contributed jokes for Jay Leno and Arsenio Hall, as well as the nationally syndicated comic strip Bizarro.[25] Some comics were included in the 2006 compilation Bizarro and Other Strange Manifestations of the Art of Dan Piraro (Andrews McMeel).[26][27]


経歴と学歴

サンフランシスコで、実業家で大学教授のロイド・レヴィティンと小説家のソニア・レヴィティンの息子として生まれた。両親ともユダヤ人である。ダニエル・ レヴィティンはカリフォルニア州のダリーシティ、モラガ、パロスバーデスで育った。[16] パロスバーデス高校を3年で中退し、マサチューセッツ工科大学に進学して応用数学を学んだ。その後、バークリー音楽大学に入学したが、大学を中退して次々 とバンドに参加し、レコードプロデューサーとして働き、レコードレーベルの415レコードの設立を手伝った。30代で再び学校に戻り、認知心理学/認知科 学を学び、まずスタンフォード大学で1992年に学士号(優等および大学最高の栄誉を得て)を取得し、その後オレゴン大学で1993年に修士号、1996 年に博士号を取得した。ポール・アレンが所有するシリコンバレーのシンクタンク、Interval Research、スタンフォード大学医学部、カリフォルニア大学バークレー校でポストドクター研究員として研究を続けた。[16] 彼の初期の研究に影響を与えた人物には、スーザン・キャリー、メリル・ギャレット、モリー・ポッターなどがおり、科学的な指導者としては、ロジャー・シェ パード、カール・H・プリブラム、マイケル・ポズナー、ダグラス・ヒンツマン、ジョン・R・ピアース、スティーブン・パーマーなどがいる。[17] [18][19] 彼は カリフォルニア大学バークレー校、スタンフォード大学、ダートマス大学、オレゴン健康科学大学の客員教授を務めたことがある。

音楽の知覚と認知を専門とする認知神経科学者として、彼は聴覚記憶に対する科学者の考え方を根本的に変えたことで知られている。レヴィティン効果によっ て、長期記憶は、エンコーディングプロセス中に失われると以前の理論家が考えていた音楽体験の多くの詳細を保存していることを示した。[20][21] [22][23] また、音楽鑑賞における小脳の役割に注目したことでも知られている。小脳は、ビートの追跡や、聞き慣れた音楽と聞き慣れない音楽の区別などを行う。。

学術研究以外では、レヴィティンはスタンドアップ・コメディアンやジョーク作家として、1984年にはサンフランシスコで開催された民主党全国大会でロビ ン・ウィリアムズと共演し、またカリフォルニアのコメディ・クラブでも公演を行っている。[24] 1989年にはサンフランシスコで開催されたナショナル・ランプーンのスタンドアップ・コメディ・コンペティション地区予選で2位に入賞し、ジェイ・レノ やアーセンio・ホール、また全国ネットの 。2006年の編集本『Bizarro and Other Strange Manifestations of the Art of Dan Piraro』(アンドリューズ・マクミール)には、いくつかの漫画が収録されている。[26][27]

Music

Levitin began playing piano at age 4. He took up clarinet at age 8, and bass clarinet and saxophone at age 12.[28] He played saxophone (tenor and baritone) in high school; at age 17 he performed on baritone with the big band backing up Mel Tormé at the Santa Monica Civic Auditorium.[29] He began playing guitar at age 20 and has been a member of bands including The Alsea River Band (lead guitar), The Mortals (bass), Judy Garland [band] (bass), The Shingles (lead guitar), Slings & Arrows (bass), JD Buhl (bass and guitar). He also played on recording sessions for Blue Öyster Cult, True West, and the soundtrack to Repo Man.

He continues to perform regularly and has played saxophone with Sting, Ben Sidran, and Bobby McFerrin, played guitar with Rosanne Cash, Blue Öyster Cult, Rodney Crowell, Michael Brook, Gary Lucas, Victor Wooten, Steve Bailey, Peter Case, Peter Himmelman, Lenny Kaye, Jessie Farrell, and David Byrne; and appeared on vocals with Renée Fleming, Neil Young and Rosanne Cash.[30][31] In the fall of 2017 he toured the West Coast with singer-songwriter Tom Brosseau.

He began writing songs at age 17. His songwriting has been praised by a number of top songwriters including Diane Warren, and Joni Mitchell, who said, "Dan is really good at what he does, and creates rich images with his words and music."[32]

He released his first album of original songs, Turnaround, in January 2020 with a performance with his own band at the Rockwood Music Hall in New York City, followed by seven shows with Victor Wooten's Bass Extremes band in Los Angeles, Oakland, and Phoenix, and a performance of one of the album's songs "Just A Memory" with Renée Fleming, Victor Wooten and Hardy Hemphill sponsored by John F. Kennedy Center for the Performing Arts.[33]
音楽

レヴィティンは4歳でピアノを始めた。8歳でクラリネットを始め、12歳でバスクラリネットとサックスを手にした。[28] 高校ではサックス(テナーとバリトン)を演奏し、17歳でサンタモニカ市民会館でメル・トーメのバックバンドとしてバリトンサックスを演奏した。[29] 20歳でギターを始め、The Alsea River Band(リードギター)、The Mortals (ベース)、ジュディ・ガーランド・バンド(ベース)、ザ・シングルズ(リード・ギター)、スリングス・アンド・アローズ(ベース)、JDビューエル (ベースおよびギター)などのバンドで活動した。また、ブルー・オイスター・カルト、トゥルー・ウェスト、映画『レポ・マン』のサウンドトラックのレコー ディング・セッションにも参加した。

現在も定期的に演奏活動を続け、スティング、ベン・シドラン、ボビー・マクファーリンとサックスを演奏し、ロザンヌ・キャッシュ、ブルー・オイスター・カ ルト、ロドニー・クロウェル、マイケル・ブルック、ゲイリー・ルーカス、ヴィクター・ウーテン、スティーブ・ベイリー、ピーター・ケース、ピーター・ヒン メルマン、レニー・ケイ、ジェシー・ファレル、デヴィッド・バーンとギターを演奏し、レネー・フレミング、ニール・ヤング、ロザンヌ・キャッシュとボーカ ルを披露している。2017年秋にはシンガーソングライターのトム・ブロソーと西海岸をツアーした。

彼は17歳で作曲を始めた。彼の作曲はダイアン・ウォーレンやジョニ・ミッチェルを含む多くの一流の作曲家から賞賛されており、ジョニ・ミッチェルは「ダ ンは本当に自分のやっていることが上手で、言葉と音楽で豊かなイメージを作り出す」と述べている。

彼は2020年1月に、ニューヨークのロックウッド・ミュージック・ホールで自身のバンドとのパフォーマンスを収録した初のオリジナル曲アルバム 『Turnaround』をリリースし、その後ロサンゼルス、オークランド、フェニックスでヴィクター・ウーテンのバンド「Bass Extremes」との7回のショーを行い、さらにジョン・F・ケネディ・センター・フォー・ザ・パフォーミング・アーツのスポンサーにより、ルネ・フレ ミング、ヴィクター・ウーテン、ハーディ・ヘンフィルとともにアルバム収録曲の1つ「Just A Memory」のパフォーマンスを行った 。
Music producing and engineering
In the late 1970s, Levitin consulted for M&K Sound as an expert listener assisting in the design of the first commercial satellite and subwoofer loudspeaker systems, an early version of which was used by Steely Dan for mixing their album Pretzel Logic (1974). After that he worked at A Broun Sound in San Rafael, California, re-coning speakers for The Grateful Dead for whom he later worked as a consulting record producer. Levitin was one of the golden ears used in the first Dolby AC audio compression tests, a precursor to MP3 audio compression.[16] From 1984 to 1988, he worked as the director, then vice president of A&R for 415 Records in San Francisco, becoming the president of the label in 1989 before the label was sold to Sony Music.[34][35] Notable achievements during that time included producing the punk classic Here Come the Cops by The Afflicted (named among the Top 10 records of 1985 by GQ magazine); engineering records by Jonathan Richman and the Modern Lovers, Santana, and the Grateful Dead; and producing tracks for Blue Öyster Cult, the soundtrack to Repo Man (1984), and others.[36] Two highlights of his tenure in A&R were discovering the band The Big Race (which later became the well-known soundtrack band Pray for Rain), and he had the opportunity to sign M.C. Hammer but passed.[37]

After 415 was sold, he formed his own production and business consulting company, with a list of clients including AT&T, several venture capital firms, and every major record label.[38] As a consultant for Warner Bros. Records he planned the marketing campaigns for such albums as Eric Clapton's Unplugged (1992) and k.d. lang's Ingénue (1992). He was a music consultant on feature films such as Good Will Hunting (1997) and The Crow: City of Angels (1996), and served as a compilation consultant to Stevie Wonder's Song Review: A Greatest Hits Collection (1996), and to As Time Goes By (2003) and Interpretations: A 25th Anniversary Celebration (1995; updated and released as a DVD in 2003) by The Carpenters. Levitin returned to the studio in 2002, producing three albums for Quebec blues musician Dale Boyle: String Slinger Blues (2002), A Dog Day for the Purists (2004), and In My Rearview Mirror: A Story From A Small Gaspé Town (2005), the latter two of which won the annual Lys Blues Award for best Blues album.[39] He helped Joni Mitchell with the production of her three most recent albums, Shine, Love Has Many Faces: A Quartet, A Ballet, Waiting to Be Danced, and Starbucks' Artist's Choice: Joni Mitchell.

In 1998, Levitin helped to found MoodLogic.com (and its sister companies, Emotioneering.com and jaboom.com), the first Internet music recommendation company, sold in 2006 to Allmusic group. He has also consulted for the United States Navy on underwater sound source separation, for Philips Electronics, and AT&T.[40] He was an occasional script consultant to The Mentalist from 2007 to 2009.
音楽制作およびエンジニアリング
1970年代後半、レビティン氏はM&Kサウンドのコンサルタントとして、初期の商用衛星およびサブウーファー・ラウドスピーカー・システムの設 計を支援するエキスパート・リスナーとして活躍した。その初期バージョンは、アルバム『Pretzel Logic』(1974年)のミヘにスティーリー・ダンによって使用された。その後、カリフォルニア州サンラファエルのA Broun Sound社で、後にコンサルティング・レコード・プロデューサーとして働くことになるグレイトフル・デッドのスピーカーの再調整を行った。レビティン は、MP3オーディオ圧縮の先駆けとなるドルビーACオーディオ圧縮の最初のテストで使用された「ゴールデン・イヤー」の1人であった。[16] 1984年から1988年にかけて、彼はサンフランシスコの415レコードでディレクター、そしてA&R担当副社長として働き、1989年にレー ベルがソニー・ミュージックに売却される前に社長に就任した。[34][35] この時期の主な功績には、 パンクの名曲「Here Come the Cops」をThe Afflictedが制作したこと(GQ誌が1985年のトップ10レコードに選出した)、ジョナサン・リッチマンとモダン・ラバーズ、サンタナ、グレイ トフル・デッドのレコードのエンジニアリング、ブルー・オイスター・カルト、映画『レポマン』(1984年)のサウンドトラックなどの制作が含まれる。 [36] A&R在籍中のハイライトは、バンド「The Big Race」を発掘したこと(後に 後に有名なサウンドトラック・バンド、プレイ・フォー・レインとなる)を発掘したこと、また、M.C.ハマーと契約する機会があったが、それを逃したこと である。

415が売却された後、彼は自身のプロダクションおよびビジネスコンサルティング会社を設立し、AT&T、複数のベンチャーキャピタル、およびす べての主要レコードレーベルを顧客として抱えた。[38] ワーナー・ブラザース・レコードのコンサルタントとして、彼はエリック・クラプトンの『アンプラグド』(1992年)やk.d.ラングの『インジューン』 (1992年)などのアルバムのマーケティングキャンペーンを企画した。また、映画『グッド・ウィル・ハンティング』(1997年)や『クロウ/シティ・ オブ・エンジェルス』(1996年)では音楽コンサルタントを務め、スティーヴィー・ワンダーの『ソング・レビュー:グレイテスト・ヒッツ・コレクショ ン』(1996年)や、カーペンターズの『アズ・タイム・ゴーズ・バイ』(2003年)および『インタープリテーションズ: カーペンターズの『As Time Goes By』(2003年)と『Interpretations: A 25th Anniversary Celebration』(1995年、2003年にDVDとして更新・リリース)のコンピレーション・コンサルタントを務めた。レビティンは2002年 にスタジオに戻り、ケベックのブルースミュージシャン、デール・ボイルの3枚のアルバム『String Slinger Blues』(2002年)、『A Dog Day for the Purists』(2004年)、『In My Rearview Mirror: 後者の2枚は、年間最優秀ブルースアルバムに贈られるLys Blues Awardを受賞した。[39] 彼は、ジョニ・ミッチェルの最新アルバム3作、Shine、Love Has Many Faces: A Quartet, A Ballet, Waiting to Be Danced、Starbucks' Artist's Choice: Joni Mitchellの制作を手伝った。

1998年、レビティンは最初のインターネット音楽推薦会社であるMoodLogic.com(および姉妹会社であるEmotioneering.com とjaboom.com)の設立に携わり、2006年にAllmusicグループに売却された。また、米国海軍の水中音源分離、フィリップス・エレクトロ ニクス、AT&Tのコンサルタントも務めた。[40] 2007年から2009年にかけて、テレビドラマ『メンタリスト』の脚本コンサルタントを時折務めた。
Writing career

Levitin began writing articles in 1988 for music industry magazines Billboard, Grammy, EQ, Mix, Music Connection, and Electronic Musician, and was named contributing writer to Billboard′s Reviews section from 1992 to 1997. He has contributed to The New York Times, The Wall Street Journal, The Washington Post, The New Yorker,[41] and The Atlantic.[42]

Levitin is the author of This Is Your Brain on Music: The Science of a Human Obsession, (Dutton/Penguin 2006; Plume/Penguin 2007) which spent more than 12 months on the New York Times[43] and the Globe and Mail bestseller lists. In that book, he shares observations related to all sorts of music listeners, telling for instance that, today, teenagers listen to more music in one month than their peers living during the 1700s during their entire existence. The book was nominated for two awards (The Los Angeles Times Book Prize for Outstanding Science & Technology Writing and the Quill Award for the Best Debut Author of 2006), named one of the top books of the year by Canada's The Globe and Mail and by The Independent and The Guardian,[44] and has been translated into 20 languages. The World in Six Songs: How the Musical Brain Created Human Nature (Dutton/Penguin 2008) debuted on the Canadian and the New York Times bestseller lists,[45] and was named by the Boston Herald and by Seed Magazine as one of the best books of 2008. It was also nominated for the World Technology Awards.

The Organized Mind was published by Dutton/Penguin Random House in 2014,[46] debuting at #2 on the New York Times Bestseller List[47] and reaching #1 on the Canadian best-seller lists.[48] A Field Guide to Lies was published by Dutton/Penguin Random House in 2016, and released in paperback in March 2017 under the revised title Weaponized Lies. It appeared on numerous best-seller lists in the U.S., Canada and the U.K.,[49][50] and is the most acclaimed of Levitin's four books, receiving the National Business Book Award,[51] the Mavis Gallant Prize for Non-Fiction, the Axiom Business Book Award, and was a finalist for the Donner Prize.

Successful Aging: A Neuroscientist Explores the Power and Potential of Our Lives was published by Dutton/Penguin Random House in January 2020 and debuted at #10 on the New York Times bestseller list[52] in its first week of release, and at #2 on the Canadian bestseller list, and stayed on the Canadian bestseller lists for more than six months. It was named an Apple Books book-of-the-month and Next Big Idea Club selection. It was published by Penguin Life in the U.K. as The Changing Mind: A Neuroscientist's Guide to Ageing Well; it debuted at #5 on the Sunday Times Bestseller List.[53] It was named by the Sunday Times as one of the best books of 2020[54]
執筆活動

レビティンは1988年より音楽業界誌『ビルボード』、『グラミー』、『EQ』、『ミックス』、『ミュージック・コネクション』、『エレクトロニック・ ミュージシャン』に記事を寄稿し、1992年から1997年までは『ビルボード』のレビュー欄の寄稿ライターを務めた。また、『ニューヨーク・タイム ズ』、『ウォール・ストリート・ジャーナル』、『ワシントン・ポスト』、『ニューヨーカー』、『アトランティック』にも寄稿している。

レビティンは著書『音楽と脳:人間をとりこにする音楽の科学』(Dutton/Penguin 2006年、Plume/Penguin 2007年)の著者であり、この本はニューヨーク・タイムズ紙とグローブ・アンド・メール紙のベストセラーリストに12ヶ月以上ランクインした。この本の 中で、彼はあらゆる種類の音楽リスナーに関する観察を共有し、例えば、現代のティーンエイジャーは、1700年代に生きていた人々の生涯分よりも多くの音 楽を1か月で聴いていると述べている。この本は2つの賞にノミネートされ(ロサンゼルス・タイムズ・ブック・プライズの科学・テクノロジー部門と2006 年のクイル賞の最優秀新人賞)、カナダのグローブ・アンド・メール紙とインディペンデント紙、ガーディアン紙でその年のトップ本に選ばれ[44]、20言 語に翻訳された。『The World in Six Songs: How the Musical Brain Created Human Nature』(Dutton/Penguin 2008年)は、カナダとニューヨーク・タイムズ紙のベストセラーリストに初登場し[45]、ボストン・ヘラルド紙とシード・マガジン誌では2008年の ベストブックの1冊に選ばれた。また、ワールド・テクノロジー・アワードにもノミネートされた。

『The Organized Mind』は2014年にダットン/ペンギン・ランダムハウスから出版され、ニューヨーク・タイムズ・ベストセラーリストで初登場第2位を記録し [47]、カナダのベストセラーリストでは第1位を獲得した[48]。『A Field Guide to Lies』は2016年にダットン/ペンギン・ランダムハウスから出版され、2017年3月には改題された『Weaponized Lies』としてペーパーバック版が発売された 。この本は、米国、カナダ、英国の多数のベストセラーリストに掲載され[49][50]、レビティンの4冊の本の中で最も高い評価を受け、ナショナル・ビ ジネス・ブック・アワード[51]、メイビス・ギャラント賞ノンフィクション部門、アクシオム・ビジネス・ブック・アワードを受賞し、ドナー賞の最終候補 にもなった。

『Successful Aging: A Neuroscientist Explores the Power and Potential of Our Lives』は2020年1月にダットン/ペンギン・ランダムハウスから出版され、発売初週のニューヨーク・タイムズ紙のベストセラーリストで10位に初 登場し[52]、カナダのベストセラーリストでは2位となり、6か月以上カナダのベストセラーリストにランクインした。Apple Booksの今月の本およびNext Big Idea Clubの選書に選ばれた。英国ではPenguin Lifeから『The Changing Mind: A Neuroscientist's Guide to Ageing Well』として出版され、サンデー・タイムズ紙のベストセラーリストで5位に初登場した。[53] サンデー・タイムズ紙は2020年のベスト本の一つに選んだ。[54]
In popular culture

In The Listener TV series, actor Colm Feore says his performance of the character Ray is based on Daniel Levitin.[55]

Levitin consulted on the legal strategy used by Jimmy Page and Led Zeppelin to defend copyright infringement claim against his song Stairway To Heaven.[56][57]

Media appearances
From September 2006 to April 2007 Levitin served as a weekly commentator on the CBC Radio One show Freestyle. Two documentary films were based on This Is Your Brain on Music: The Music Instinct (2009, PBS), which he co-hosted with Bobby McFerrin, and The Musical Brain (2009, CTV/National Geographic Television) which he co-hosted with Sting. Levitin appeared in Artifact, a 2012 documentary directed by Jared Leto. His television and film appearances have reached more than 50 million viewers worldwide.[58]

Levitin had a cameo appearance in The Big Bang Theory at the invitation of the producers, in Season 8, Episode 5, "The Focus Attenuation". He appeared in the opening scene, sitting at a table in the Caltech cafeteria over Sheldon's right shoulder. In January 2015 he was a guest on BBC Radio 4's Start the Week program alongside cognitive scientist Margaret Boden.[59]

In 2019–2020 he was a script consultant and on-air guest for Season 8 of National Geographic's Brain Games. In 2020, he appeared in Stewart Copeland's Adventures in Music series on BBC 4,[60] discussing the evolutionary basis of music and the neuroscience of music.


大衆文化において

テレビドラマ『ザ・リスナー』の中で、俳優のコルム・フィオーレは、レイ役の演技はダニエル・レヴィティンを基にしていると語っている。[55]

レヴィティンはジミー・ペイジとレッド・ツェッペリンが、彼らの楽曲「天国への階段」に対する著作権侵害の主張を弁護するために用いた法的戦略について助 言した。[56][57]

メディア出演
2006年9月から2007年4月まで、レビティンはCBCラジオ1の番組『Freestyle』で毎週コメンテーターを務めた。2本のドキュメンタリー 映画が『音楽を知覚する脳:音楽的直感』(2009年、PBS)を基にしており、彼はボビー・マクファーリンと共同司会を務めた。また、『音楽を知覚する 脳』(2009年、CTV/ナショナルジオグラフィックテレビ)は、彼がスティングと共同司会を務めた。レヴィティンは、ジャレッド・レトが監督した 2012年のドキュメンタリー映画『Artifact』に出演している。彼のテレビや映画への出演は、世界中で5000万人以上の視聴者に達している。

レヴィティンは、プロデューサーの招待により、シーズン8第5話「The Focus Attenuation」で『ビッグバン・セオリー』にカメオ出演した。彼はオープニングシーンに登場し、シェルドンの右肩越しにカリフォルニア工科大学 のカフェテリアのテーブルに座っている。2015年1月、彼は認知科学者のマーガレット・ボーデンとともにBBCラジオ4の番組『Start the Week』にゲスト出演した。

2019年から2020年にかけて、ナショナルジオグラフィックの『Brain Games』シーズン8では、脚本コンサルタントおよびオンエアゲストを務めた。2020年には、BBC 4の「スチュワート・コープランドの音楽の冒険」シリーズに出演し、音楽の進化論的根拠と音楽の神経科学について議論した。

Selected publications
Books
The Billboard Encyclopedia of Record Producers (1999). New York: Watson-Guptill Publications, E. Olsen, C. Wolff, P. Verna, Editors; D. J. Levitin, associate editor.
Foundations of Cognitive Psychology: Core Readings (2002), Cambridge, MA: M.I.T. Press
Foundations of Cognitive Psychology: Core Readings, Second Edition (2010), Boston: Allyn & Bacon/Pearson Publishing
This Is Your Brain on Music: The Science of a Human Obsession, (2006), New York: Dutton/Penguin. (released in the U.K. and Commonwealth territories by Atlantic, 2007). (appeared on the New York Times Bestseller List both in hardcover and paperback)
The World in Six Songs: How the Musical Brain Created Human Nature (2008), New York: Dutton/Penguin and Toronto: Viking/Penguin. (New York Times bestseller)
The Organized Mind: Thinking Straight in the Age of Information Overload (2014), New York: Dutton/Penguin Random House and Toronto: Allen Lane/Penguin Random House and London: Viking/Penguin Random House.
A Field Guide to Lies: Critical Thinking in the Information Age (2016), New York: Dutton/Penguin Random House; Toronto: Allen Lane/Penguin Random House; London: Viking/Penguin Random House
Successful Aging: A Neuroscientist Explores the Power and Potential of Our Lives (2020), New York: Dutton/Penguin Random House; Toronto: Allen Lane/Penguin Random House; London: Penguin Life.
I Heard There Was A Secret Chord: Music as Medicine (2024), New York: W.W. Norton & Company.
Scientific articles (selected)
Levitin, D. J.; Grafton, S. T. (2016). "Measuring the representational space of music with fMRI: a case study with Sting". Neurocase. 22 (6): 548–567. doi:10.1080/13554794.2016.1216572. PMID 27687156. S2CID 3985554.
Chanda, M. L.; Levitin, D. J. (2013). "The neurochemistry of music". Trends in Cognitive Sciences. 17 (4): 179–193. doi:10.1016/j.tics.2013.02.007. PMID 23541122. S2CID 14608078.
Sridharan, D.; Levitin, D. J.; Menon, V. (2008). "A critical role for the right fronto-insular cortex in switching between central-executive and default-mode networks". Proceedings of the National Academy of Sciences. 105 (34): 12569–12574. Bibcode:2008PNAS..10512569S. doi:10.1073/pnas.0800005105. PMC 2527952. PMID 18723676.
Langford, D. J.; Crager, S. E.; Shehzad, Z.; Smith, S. B.; Sotocinal, S. G.; Levenstadt, J. S.; Chanda, M. L.; Levitin, D. J.; Mogil, J. S. (2006). "Social Modulation of Pain as Evidence for Empathy in Mice". Science. 312 (5782): 1967–1970. Bibcode:2006Sci...312.1967L. doi:10.1126/science.1128322. PMID 16809545. S2CID 26027821.
Levitin, D. J.; Cook, P. R. (1996). "Absolute memory for musical tempo: Additional evidence that auditory memory is absolute". Perception & Psychophysics. 58 (6): 927–935. doi:10.3758/bf03205494. PMID 8768187.
Discography
J.D. Buhl, Remind Me. Driving Records/CD Baby, 2015. (Producer and Engineer).
Diane Nalini, Songs of Sweet Fire. 2006. (Mixing Engineer, Production Consultant).
Dale Boyle, In My Rearview Mirror: A Story From A Small Gaspé Town. 2005. (Production Consultant)
Dale Boyle and the Barburners, A Dog Day for the Purists. 2004. (Producer).
Dale Boyle and the Barburners, String Slinger Blues. 2002. (Producer).
The Carpenters. As Time Goes By. A&M Records/Universal, 2000. (Consultant on song selection, liner notes writer.)
Various Artists. Original motion picture soundtrack, Good Will Hunting. Hollywood/Miramax Records, 1998. (A&R Consultant. )
Stevie Wonder discographyStevie Wonder. Stevie Wonder Song Review: A Greatest Hits Collection. Motown, 1996. (Consultant on song selection. Liner notes writer.)
Steely Dan, Gold, Decade, Gaucho, Aja, The Royal Scam, Katy Lied, Pretzel Logic, Countdown to Ecstasy, Can't Buy A Thrill, MCA, 1992. (Consultant on CD Remastering.) [source?]
kd lang, Ingénue, Reprise, 1992. (Consultant.)
Eric Clapton, Unplugged, Reprise, 1992. (Consultant.)
Chris Isaak, Heart Shaped World, Warner Brothers, 1989. (Engineering (Asst), Sound Design (Soundscape)).
Jonathan Richman and the Modern Lovers, Rockin' and Romance, Twin/Tone (U.S), Sire (U.K.), 1986. (Engineer).
The Furies, Fun Around The World, Infrasonic, 1986
Rhythm Riot, Rhythm Riot, EP, Infrasonic, 1987*True West, Drifters, Passport/JEM Records, 1985. (co-producer).
The Big Race, "Happy Animals," from the Soundtrack of the Paramount Film Repo Man, 1985. (Producer, Engineer)
The Afflicted, Good News About Mental Health, Infrasonic, 1984. (Producer)
International P.E.A.C.E. Benefit Compilation, R Radical Records, 1984 (Producer of tracks by The Afflicted and MDC), reissued 1997 New Red Archives/Lumberjack Mordam Music Group

主な出版物
書籍
ビルボード・レコード・プロデューサー百科事典(1999年)。ニューヨーク:ワトソン・グプタ・パブリケーションズ、E.オルセン、C.ウォルフ、P. バーナ編集、D.J.レビン副編集。
認知心理学の基礎:コアリーディング(2002年)、マサチューセッツ州ケンブリッジ:M.I.T.プレス
『認知心理学の基礎:コア・リーディング』第2版(2010年)、ボストン:アリン・アンド・ベーコン/ピアソン・パブリッシング
『音楽があなたの脳に与える影響:人間の執着の科学』(2006年)、ニューヨーク:ダットン/ペンギン。(英国および英連邦地域ではアトランティックよ り2007年に発売。ニューヨーク・タイムズ紙のベストセラーリストにハードカバーとペーパーバックの両方でランクイン)
『世界を6つの歌で語る:音楽的脳が人間性を生み出した仕組み』(2008年)、ニューヨーク:ダットン/ペンギン、トロント:ヴァイキング/ペンギン。 (ニューヨーク・タイムズ紙ベストセラー)
『整理された心:情報過多時代にまっすぐ考える』(2014年)、ニューヨーク:ダットン/ペンギン・ランダムハウス、トロント:アレン・レーン/ペンギ ン・ランダムハウス、ロンドン:ヴァイキング/ペンギン・ランダムハウス。
『ウソの見分け方:情報化時代の批判的思考』(2016年)、ニューヨーク:Dutton/Penguin Random House、トロント:Allen Lane/Penguin Random House、ロンドン:Viking/Penguin Random House
『Successful Aging: A Neuroscientist Explores the Power and Potential of Our Lives』(2020年)、ニューヨーク:Dutton/Penguin Random House、トロント:Allen Lane/Penguin Random House、ロンドン:Penguin Life
『I Heard There Was A Secret Chord: Music as Medicine (2024)』ニューヨーク:W.W. Norton & Company
学術論文(抜粋
レビティン、D. J.; グラフトン、S. T. (2016). 「fMRIによる音楽の表現空間の測定:スティングのケーススタディ」。Neurocase. 22 (6): 548–567. doi:10.1080/13554794.2016.1216572. PMID 27687156. S2CID 3985554.
Chanda, M. L.; Levitin, D. J. (2013). 「The neurochemistry of music」. Trends in Cognitive Sciences. 17 (4): 179–193. doi:10.1016/j.tics.2013.02.007. PMID 23541122. S2CID 14608078.
Sridharan, D.; Levitin, D. J.; Menon, V. (2008). 「A critical role for the right fronto-insular cortex in switching between central-executive and default-mode networks」. Proceedings of the National Academy of Sciences. 105 (34): 12569–12574. Bibcode:2008PNAS..10512569S. doi:10.1073/pnas.0800005105. PMC 2527952. PMID 18723676.
Langford, D. J.; Crager, S. E.; Shehzad, Z.; Smith, S. B.; Sotocinal, S. G.; Levenstadt, J. S.; Chanda, M. L.; Levitin, D. J.; Mogil, J. S. (2006). 「Social Modulation of Pain as Evidence for Empathy in Mice」. Science. 312 (5782): 1967–1970. Bibcode:2006Sci...312.1967L. doi:10.1126/science.1128322. PMID 16809545. S2CID 26027821.
レビティン、D. J.; クック、P. R. (1996年). 「音楽のテンポに関する絶対音感:聴覚記憶が絶対的であることを示す追加的証拠」。知覚と心理物理学。58 (6): 927–935. doi:10.3758/bf03205494. PMID 8768187.
ディスコグラフィー
J.D. Buhl, Remind Me. Driving Records/CD Baby, 2015. (プロデューサー兼エンジニア)。
Diane Nalini, Songs of Sweet Fire. 2006. (ミキシングエンジニア、制作コンサルタント)。
Dale Boyle, In My Rearview Mirror: A Story From A Small Gaspé Town. 2005. (制作コンサルタント)
デール・ボイルとバーバーナーズ、純粋主義者のドッグ・デイ。2004年。(プロデューサー)。
デール・ボイルとバーバーナーズ、ストリング・スリンガー・ブルース。2002年。(プロデューサー)。
カーペンターズ。アズ・タイム・ゴーズ・バイ。A&Mレコード/ユニバーサル、2000年。(選曲コンサルタント、ライナーノーツ執筆者)
Various Artists. 映画『グッド・ウィル・ハンティング』オリジナル・サウンドトラック。Hollywood/Miramax Records、1998年。(A&Rコンサルタント。)
Stevie Wonder ディスコグラフィー Stevie Wonder. Stevie Wonder Song Review: A Greatest Hits Collection. Motown、1996年。(選曲コンサルタント。ライナーノーツ執筆者。)
スティーリー・ダン、ゴールド、ディケイド、ガウチョ、アジャ、ザ・ロイヤル・スキャム、ケイティ・リート、プレッツェル・ロジック、カウントダウン・ トゥ・エクスタシー、キャント・バイ・ア・スリル、MCA、1992年。(CDリマスタリングのコンサルタント) [出典?
] kdラング、インジュヌ、リプライズ、1992年。(コンサルタント)
Eric Clapton, Unplugged, Reprise, 1992. (コンサルタント)
Chris Isaak, Heart Shaped World, Warner Brothers, 1989. (エンジニアリング(アシスタント)、サウンドデザイン(サウンドスケープ))
Jonathan Richman and the Modern Lovers, Rockin' and Romance, Twin/Tone (U.S), Sire (U.K.), 1986. (エンジニア)
The Furies, Fun Around The World, Infrasonic, 1986
Rhythm Riot, Rhythm Riot, EP, Infrasonic, 1987*True West, Drifters, Passport/JEM Records, 1985. (共同プロデューサー).
『レポ・マン』サウンドトラックより「ハッピー・アニマルズ」、『ザ・ビッグ・レース』、1985年。(プロデューサー、エンジニア)
『ザ・アフィクテッド』『グッド・ニュース・アバウト・メンタル・ヘルス』、インフラソニック、1984年。(プロデューサー)
インターナショナル・ピース・コンサーツ・ベネフィット・コンピレーション、Rラジカル・レコーズ、1984年(ザ・アフィリクテッドとMDCの楽曲のプ ロデューサー)、1997年再発行、ニュー・レッド・アーカイブス/ランバージャック・モダム・ミュージック・グループ
https://en.wikipedia.org/wiki/Daniel_Levitin



リ ンク

文 献

そ の他の情報


Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099

Mitzub'ixi Quq Chi'j