二重意識
Double consciousness
☆
二重意識(Double consciousness)
とは、抑圧的な社会で従属的あるいは植民地化された集団が経験する二重の自己認識[1]のことである。この用語と考え方は、1903年にW・E・B・デュ
ボイスが発表した自伝的著作『The Souls of Black
Folk(黒人の魂)』で初めて発表され、その中で彼は自分自身を含むアフリカ系アメリカ人の二重意識の経験について述べている[2]。
もともと二重意識とは、特にアフリカ系アメリカ人が経験した、人種差別的な白人社会の「目を通して常に自己を見る」こと、そして「軽蔑の目で振り返る国民
の手段によって自己を測る」ことの心理的な挑戦のことであった[2]。
この言葉はまた、デュボイスがアフリカの伝統とヨーロッパ支配の社会で育ったことを調和させる経験を指していた[3]。
Double consciousness
is the dual self-perception[1] experienced by subordinated or colonized
groups in an oppressive society. The term and the idea were first
published in W. E. B. Du Bois's autoethnographic work, The Souls of
Black Folk in 1903, in which he described the African American
experience of double consciousness, including his own.[2] Originally, double consciousness was specifically the psychological challenge African Americans experienced of "always looking at one's self through the eyes" of a racist white society and "measuring oneself by the means of a nation that looked back in contempt".[2] The term also referred to Du Bois's experiences of reconciling his African heritage with an upbringing in a European-dominated society.[3] |
二重意識とは、抑圧的な社会で従属的あるいは植民地化された集団が経験
する二重の自己認識[1]のことである。この用語と考え方は、1903年にW・E・B・デュボイスが発表した自伝的著作『The Souls of
Black Folk(黒人の魂)』で初めて発表され、その中で彼は自分自身を含むアフリカ系アメリカ人の二重意識の経験について述べている[2]。 もともと二重意識とは、特にアフリカ系アメリカ人が経験した、人種差別的な白人社会の「目を通して常に自己を見る」こと、そして「軽蔑の目で振り返る国民 の手段によって自己を測る」ことの心理的な挑戦のことであった[2]。 この言葉はまた、デュボイスがアフリカの伝統とヨーロッパ支配の社会で育ったことを調和させる経験を指していた[3]。 |
Origin![]() Title page of a 1903 book in which Du Bois' essay about double-consciousness was re-published The term was introduced by Ralph Waldo Emerson in his 1842 essay "The Transcendentalist". Du Bois first used the term in an article titled "Strivings of the Negro People", published in the August 1897 issue of the Atlantic Monthly.[4] It was later republished and slightly edited under the title "Of Our Spiritual Strivings" in his book, The Souls of Black Folk. Du Bois describes double consciousness as follows: It is a peculiar sensation, this double-consciousness, this sense of always looking at one's self through the eyes of others, of measuring one's soul by the tape of a world that looks on in amused contempt and pity. One ever feels his two-ness,—an American, a Negro; two souls, two thoughts, two unreconciled strivings; two warring ideals in one dark body, whose dogged strength alone keeps it from being torn asunder. The history of the American Negro is the history of this strife – this longing to attain self-conscious manhood, to merge his double self into a better and truer self. In this merging he wishes neither of the older selves to be lost. He does not wish to Africanize America, for America has too much to teach the world and Africa. He wouldn't bleach his Negro blood in a flood of white Americanism, for he knows that Negro blood has a message for the world. He simply wishes to make it possible for a man to be both a Negro and an American without being cursed and spit upon by his fellows, without having the doors of opportunity closed roughly in his face.[2] |
由来![]() デュボイスの二重意識に関するエッセイが再出版された1903年の本のタイトルページ。 この用語は、ラルフ・ワルド・エマソンが1842年のエッセイ『超越論者』で紹介した。デュボイスがこの言葉を初めて使ったのは、『アトランティック・マ ンスリー』誌の1897年8月号に掲載された「ニグロ人民の努力」と題する記事であった[4]。 この記事は後に、彼の著書『The Souls of Black Folk(黒人の魂)』の中で「Of Our Spiritual Striving(我々の精神的努力について)」というタイトルで再出版され、若干編集された。デュボイスは二重意識について次のように述べている: それは奇妙な感覚である。この二重意識は、常に他人の目を通して自分自身を見ている感覚であり、面白がって軽蔑と憐憫の目で見ている世界のテープで自分の 魂を測っている感覚である。アメリカ人であり、ニグロである。2つの魂、2つの考え、和解できない2つの努力、1つの暗黒の肉体に宿る2つの対立する理 想。アメリカン・ニグロの歴史は、この争いの歴史であり、自意識的な男らしさを獲得し、二重の自己をより優れた真の自己へと統合しようとする切望の歴史で ある。この融合において、彼は古い自己のどちらも失うことを望まない。アメリカには世界とアフリカに教えることがあまりにも多いからだ。白人のアメリカニ ズムの洪水でニグロの血を漂白することもない。ニグロの血には世界へのメッセージがあることを知っているからだ。彼はただ、仲間から罵られたり唾を吐かれ たりすることなく、チャンスの扉を乱暴に閉ざされることなく、ニグロであると同時にアメリカ人であることを可能にしたいと願っている[2]。 |
Modern conceptions The concept of double consciousness has been expanded on by many different scholars in the 20th and early 21st centuries. Commentators have examined how the concept can be expanded to other aspects of the African American experience, or for other marginalized groups who experience a similar forms of oppression.[5] Gilroy and the "Black Atlantic" Paul Gilroy applied theories of culture and race to the study and construction of African American intellectual history. He is known especially for marking a turning point in the study of the African diasporas.[6] His book The Black Atlantic: Modernity and Double Consciousness (1993) introduces the "Black Atlantic" as a source for cultural construction.[7] Gilroy pioneers a shift in contemporary black studies by arguing for a rejection of the notion of a homogeneous nation-state based nationality in favor of analyzing "the Atlantic as one single, complex unit of analysis in their discussions of the modern world and use it to produce an explicitly transnational and intercultural perspective".[8] He based this on the Atlantic slave trade and marked it as the foundation for the diaspora. He recognized the significance of European and African transnational travel as a foundation for double consciousness. Gilroy used Du Bois's theory of double consciousness to suggest there exists an internal struggle to reconcile being both European and Black, which was his main focus in his book.[7] He even characterized the Black Atlantic by the influence of slave trade "routes" on black identity. He aimed to unify black culture with the connection to the homeland as well as the cultural exchanges that occurred afterward. Gilroy's work became popular with the Black diaspora in Europe, and his theories became the foundation for several black power movements throughout the continent.[9] Gilroy argues that occupying the space between these two dialectal subjectivities is "viewed as a provocative and even oppositional act of political insubordination".[8] This means that for black people across diaspora, thinking of the duality in their identity as one is almost paradoxical, and conceptualizing and actualizing this is a move of symbolic resistance in modernity.[citation needed] |
現代の概念 二重意識という概念は、20世紀から21世紀初頭にかけて、多くの異なる学者によって拡張されてきた。論者たちは、この概念をアフリカ系アメリカ人の経験の他の側面や、同じような抑圧を経験する他の境界グループに対してどのように拡張できるかを検討してきた[5]。 ギルロイと 「ブラック・アトランティック」 ポール・ギルロイは、文化と人種の理論をアフリカ系アメリカ人の知的歴史の研究と構築に応用した。彼は特にアフリカのディアスポラ研究に転換点をもたらし たことで知られている[6]: 現代性と二重意識』(1993年)は、文化構築の源泉として「大西洋の黒人」を紹介している[7]。ギルロイは、「現代世界についての議論において、大西 洋を一つの複雑な分析単位として分析し、それを用いて明確にトランスナショナルで異文化間の視点を生み出す」ことを支持し、均質な国民国家に基づくナショ ナリズムの概念を否定することを主張することで、現代の黒人研究における転換の先駆者となった[8]。彼はこれを大西洋奴隷貿易に基づき、ディアスポラの 基礎としてマークした。彼はヨーロッパとアフリカの国境を越えた旅行が二重意識の基盤として重要であることを認識していた。ギルロイはデュボイスの二重意 識理論を用いて、ヨーロッパ人であることと黒人であることの両方を調和させようとする内的葛藤が存在することを示唆し、それが彼の著書における主な焦点で あった[7]。彼は奴隷貿易の「ルート」が黒人のアイデンティティに与える影響によって、大西洋の黒人を特徴づけることさえした。彼は黒人の文化を、祖国 とのつながりだけでなく、その後に起こった文化交流によって統一することを目指した。ギルロイの研究はヨーロッパの黒人ディアスポラの間で人気を博し、彼 の理論はヨーロッパ大陸のいくつかの黒人権力運動の基礎となった[9]。 ギルロイは、これら2つの方言的な主体性の間の空間を占めることは「挑発的であり、政治的な反抗行為とさえ見なされる」と論じている[8]。つまり、ディ アスポラ全体の黒人にとって、アイデンティティの二重性を1つとして考えることはほとんど逆説的であり、これを概念化し現実化することは近代における象徴 的な抵抗の動きなのである[要出典]。 |
Frantz Fanon Very similarly to Du Bois, Frantz Fanon touched upon the term of double consciousness in his life. In his first book, Black Skin, White Masks, where he expressed his hopelessness at being neither white nor black. Fanon identifies the double consciousness that African Americans face and its source; he claimed the cultural and social confusions of African Americans were caused by European culture.[10] He gave examples of things that he has encountered that demonstrate the double consciousness. He talks about people who preach about completely conforming to being white and says that they are wrong. He also says that the people who believe that complete rejection of whites are also wrong.[11] He then proceeds to talk about why black people adopt cultures that are so strange to him. He talks about how when a Black Caribbean leaves for Europe, they come back speaking a language different from their own. He also talks about how Africans, mostly the wealthiest, tend to have insecurities of not being European enough because they are African. This manifests in buying European furniture and buying European clothes.[11] In addition to this he talks about the way white men talk to African Americans and how it contributes to this problem of double consciousness. He says that when a white man talks to an African American man he is changing his language to a way in which a stereotypical black man would talk, similarly to how one would talk to a child, with different language sophistication and slang. He says that this angers the African American because he feels as though he has been categorized and imprisoned into a box from which he cannot escape due to this judgement. He gives an example of a film where this stereotype is portrayed and then talks about how African Americans need to be educated to not follow the stereotypes displayed by white culture.[12] Stephen Greenblatt also uses it to describe the peculiar quality of Shakespeare's consciousness in his biography of the bard, Will in the World (2004).[13] |
フランツ・ファノン デュボイスとよく似たフランツ・ファノンは、その生涯において二重意識という言葉に触れている。彼の最初の著書『黒い肌、白い仮面』では、白人でも黒人で もないことへの絶望を表現している。ファノンは、アフリカ系アメリカ人が直面する二重意識とその原因を特定し、アフリカ系アメリカ人の文化的・社会的混乱 はヨーロッパ文化によって引き起こされたと主張した。彼は、白人であることに完全に適合することを説く人民について語り、彼らは間違っていると言う。彼は また、白人を完全に拒絶することを信じる人民も間違っていると言う[11]。 そして、なぜ黒人が自分にとって奇妙な文化を取り入れるのかについて話を進める。彼は、カリブ海の黒人がヨーロッパに旅立つと、自分たちの言語とは異なる 言葉を話して帰ってくることについて語る。彼はまた、アフリカ人(主に裕福な人たち)が、アフリカ人であるがゆえにヨーロッパ人であることに不安を抱きが ちであることについても語る。これはヨーロッパの家具を買ったり、ヨーロッパの服を買ったりすることに現れている[11]。 これに加えて彼は、白人男性がアフリカ系アメリカ人に話しかける方法と、それがこの二重意識の問題をいかに助長しているかについて語る。白人男性がアフリ カ系アメリカ人男性に話しかけるとき、彼はステレオタイプの黒人男性が話すような言い方に変えているのだという。アフリカ系アメリカ人は、自分が分類さ れ、箱の中に閉じ込められ、その判断から逃れることができないように感じるからだ。彼はこのステレオタイプが描かれた映画の例を挙げ、アフリカ系アメリカ 人は白人文化が示すステレオタイプに従わないように教育される必要があると語る[12]。 スティーヴン・グリーンブラットもまた、その吟遊詩人の伝記『Will in the World』(2004年)の中で、シェイクスピアの意識の特異な性質を説明するためにこの言葉を用いている[13]。 |
Triple consciousness In the 21st century, Du Bois's theory of double consciousness has been revisited to develop a more inclusive concept of triple consciousness. This triple consciousness may include another intersecting identity that impacts a person's social experiences. Additional identities that may affect the already present double consciousness experience might include ethnicity, gender, sexual orientation, etc. For example, Juan Flores identified ethnicity as a potential aspect that influences double consciousness by speculating Afro-Latinos in the U.S. experienced an added layer of discrimination that combined skin color with ethnicity and nationality.[14] Anna Julia Cooper similarly references the intersectionality of race and gender within her work A Voice from the South where she states: "Only the black woman can say 'when and where I enter, in the quiet, undisputed dignity of my womanhood, without violence and without suing or special patronage, then and there the whole ... race enters with me".[15] Finally, Jossianna Arroyo explains that triple consciousness brings "spaces, culture, and skin ... [to] re-contextualize blackness"[16] in the case of black Puerto Ricans. |
三重意識 21世紀には、デュボイスの二重意識理論が見直され、より包括的な三重意識という概念が生まれた。この三重意識には、人格の社会的経験に影響を与える、交 差する別のアイデンティティが含まれることがある。すでに存在する二重意識体験に影響を与える可能性のある追加的なアイデンティティには、民族性、ジェン ダー、性的指向などが含まれるかもしれない。例えば、フアン・フローレスは、米国のアフロ・ラティーノは、肌の色に民族やナショナリズムを加えた差別を経 験したと推測し、二重意識に影響を与える潜在的な側面として民族性を挙げている[14]。アンナ・ジュリア・クーパーも同様に、彼女の作品『A Voice from the South』の中で、人種とジェンダーの交差性に言及している: 「黒人の女性だけが、『暴力もなく、訴訟も特別な後援もなく、静かで、女性としての尊厳を争うことなく、いつ、どこにでも入っていくことができる。[黒人 のプエルトリコ人の場合、「黒人を再文脈化する」[16]。 |
Experiences of women of color Just like any other thought in critical race analysis, double consciousness theory cannot be divorced from gender. This is where black feminists have introduced their concept of the triple consciousness.[17] Black women not only have to see themselves through the lens of blackness and whiteness, but also through the lens of patriarchy. Whenever they are in black spaces, women still have to situate themselves in the context of patriarchy. Whenever they are in fem spaces, they must still situate themselves in the context of their blackness. Deborah Gray White writes, "African American women are confronted with an impossible task. If she is rescued from the myth of the negro, the myth of the woman traps her. If she escapes the myth of the women, the myth of the negro still ensnares her".[18] Among the double burdens that feminists faced was fighting for women's rights as well as rights for people of color. Frances M. Beale wrote that the situation of black women was full of misconceptions and distortions of the truth. In her pamphlet Double Jeopardy: To Be Black and Female, she claimed that capitalism was the direct forebear of racism because the system was indirectly a way to destroy the humanity of black people.[19] "In any society where men are not yet free, women are less free because we are further enslaved because we [African American women] are enslaved by our sex." Many African American women turned towards feminism in their fight against oppression because "there was an awareness that they were being treated as second-class citizens within the Civil Rights movement of the 60's." Due to this, many women felt that they were being asked to choose between "a Black movement that primarily served the interest of Black male patriarchs, and a women's movement which primarily served the interests of racist white women." The theory of double consciousness is also heavily present for female diasporic artists. These artists are faced with the task of remaining authentic to their roots while still branding themselves in a way to allow international and mainstream popularity. In the music industry, women of color are often stereotyped as being hyper-sexual and aggressive; which in some cases helps their branding, and in other cases, it hurts their branding and the identity they have attempted to create for themselves. Due to this, diasporic female artists are often forced to privilege certain self markers and conceal others depending on the situation; often making them feel as if they can never create one true identity for themselves but must rather change depending on the circumstances present.[citation needed] |
有色人種の女性の経験 批判的人種分析の他の思想と同様に、二重意識理論はジェンダーから切り離すことはできない。黒人女性は、黒人と白人というレンズを通して自分自身を見るだ けでなく、家父長制というレンズを通しても自分自身を見なければならない。黒人の空間にいるときはいつでも、女性たちは家父長制の文脈の中に自分たちを位 置づけなければならない。フェミのスペースにいるときはいつでも、女性たちは依然として自分たちを黒人性の文脈に位置づけなければならない。デボラ・グレ イ・ホワイトは、「アフリカ系アメリカ人女性は不可能な課題に直面している。ニグロの神話から救い出されたとしても、女性の神話が彼女を閉じ込めてしま う。もし彼女が女性の神話から逃れても、ニグロの神話は依然として彼女を捕らえている」[18]。 フェミニストたちが直面した二重の重荷の中には、女性の権利と同時に有色人種の権利のために戦うことがあった。フランシス・M・ビール(Frances M. Beale)は、黒人女性の状況は誤解と真実の歪曲に満ちていると書いている。彼女のパンフレット『Double Jeopardy(二重の危険)』には、「黒人であること、そして女性であること」と書かれている: 黒人であること、女性であること)の中で、彼女は、資本主義は人種主義の直接的な前身であり、そのシステムは間接的に黒人の人間性を破壊する方法であった からだと主張した[19]。 「私たち(アフリカ系アメリカ人女性)は性によって奴隷にされているのだから。多くのアフリカ系アメリカ人女性が抑圧との戦いの中でフェミニズムに目を向 けたのは、「60年代の公民権運動の中で、自分たちが二級市民として扱われているという意識があったから」である。このため、多くの女性は「黒人男性の家 父長たちの利益を第一に考える黒人運動と、人種差別主義者の白人女性の利益を第一に考える女性運動」のどちらかを選ぶよう求められていると感じていた。 二重意識論は、ディアスポラ系の女性アーティストたちにも重くのしかかっている。これらのアーティストたちは、自分たちのルーツに忠実でありながら、国際 的かつメインストリームで人気が出るようなブランディングをするという課題に直面している。音楽業界では、有色人種の女性は超セクシーでアグレッシブであ るというステレオタイプなイメージを持たれがちだ。このため、ディアスポラ系の女性アーティストは、特定の位置ある自己を優遇し、状況に応じて他の自己を 隠すことを余儀なくされることが多い。しばしば彼女たちは、自分自身の真のアイデンティティを1つにすることはできず、むしろ現在の状況に応じて変化しな ければならないかのように感じるのだ[要出典]。 |
Black Power The first portion of Black Power: The Politics of Liberation, labeled "White Power", by Kwame Ture (formerly known as Stokely Carmichael) and Charles V. Hamilton, provides evidence backing up the ideology of double consciousness in regards to black people in the United States. The book opens up by defining racism as "the predication of decisions and policies on considerations of race for the purpose of subordinating a racial group and maintaining control over that group" (Hamilton & Ture, 3). Therefore, the subordinate group, black people, must think of themselves in terms of the oppressive population, white. Individual racism and institutional racism both contribute to double consciousness. On an individual level, double consciousness is practiced within every day interactions, and on an institutional level, it impacts how black people function throughout society. "Black People are legal citizens of the United States with, for the most part, the same legal rights as other citizens. Yet they stand as colonial subjects in relation to the white society."[20] Therefore, while the Black population in the United States are essentially equal to whites under written law, there remain deeply rooted inequities between the races that reinforce double consciousness. Because these differences are not evident under the U.S. Constitution and the Bill of Rights, they are an experience. |
ブラック・パワー ブラック・パワー:解放の政治学』の冒頭、クワメ・トゥーア(元ストークリー・カーマイケル)とチャールズ・V・ハミルトンによる「ホワイト・パワー」と 題された部分は、米国の黒人に対する二重意識のイデオロギーを裏付ける証拠を示している。本書は冒頭で、人種主義を「ある人種集団を従属させ、その集団に 対する支配を維持する目的で、人種を考慮して決定や政策を行うこと」と定義している(Hamilton & Ture, 3)。したがって、従属集団である黒人は、抑圧集団である白人の観点から自分たちを考えなければならない。個人的人種主義と制度的人種主義の両方が、二重 意識に寄与している。個人レベルでは、二重意識は日常的な相互作用の中で実践され、制度レベルでは、黒人が社会全体でどのように機能するかに影響を与え る。「黒人はアメリカ合衆国の合法的市民であり、ほとんどの場合、他の市民と同じ法的権利を有している。しかし、白人社会との関係では植民地的な主体とし て立っている」[20]。したがって、アメリカの黒人人口は、明文化された法の下では基本的に白人と平等であるが、二重意識を強化する人種間の不公平が深 く根ざしている。こうした相違は合衆国憲法や権利章典のもとでは明白ではないため、経験となっている。 |
In the Afro-German paradigm Even though the framework of double consciousness can be applied to an African Diaspora and Transnationality, the nuances of racial dynamics differ from nation to nation. In Germany, for example, the political exigencies enforced by the Third Reich created a more nuanced situation. Tina Campt notes in Other Germans: Black Germans and the Politics of Race, Gender, and Memory in the Third Reich, the tension for Afro-Germans who "came of age during the totalitarian regime of the Third Reich ... was not necessarily experienced as one of absolute duality or 'twoness.' Rather, it was a contradictory and complexly textured form of identity".[21] Due to the absence of a Black community in Germany, "most Afro-Germans did not have the option of choosing between a Black community or identity and a German identity".[21] They were essentially forced to "occupy a position between a conception of German identity that excluded blackness and a conception of blackness that precluded any identification with Germanness".[21] This means that for Black Germans during the Third Reich, the psychological dilemmas of "two-ness" did not necessarily map onto the double consciousness dynamic W. E. B. Du Bois first identified in 1897. For Black Germans in the early 20th century, there was no stable idea or community of blackness with which they could fully, or even partly, identify. |
アフロ・ドイツのパラダイムにおいて 二重意識という枠組みがアフリカン・ディアスポラやトランスナショナリティに適用できるとしても、人種力学のニュアンスは国民によって異なる。例えばドイ ツでは、第三帝国が強制した政治的な必要性が、より微妙な状況を生み出した。ティナ・カンプトは『もうひとりのドイツ人』の中でこう述べている: Black Germans and the Politics of Race, Gender, and Memory in the Third Reich』でティナ・カンプトは、「第三帝国の全体主義体制下で成人した......黒人ドイツ人にとっての緊張は、必ずしも絶対的な二重性や『二重 性』として経験されるものではなかった。むしろ、それは矛盾に満ちた、複雑な質感をもったアイデンティティであった」[21]。[このことは、第三帝国時 代の黒人ドイツ人にとって、「二重性」の心理的ジレンマは、1897年にデュボイスが初めて指摘した二重意識のダイナミズムには必ずしも当てはまらなかっ たことを意味する。20世紀初頭のドイツ系黒人にとって、黒人であることを完全に、あるいは部分的にでも同一視できるような安定した観念や共同体は存在し なかったのである。 |
Cognitive dissonance Dual consciousness False consciousness Frances Beale Frantz Fanon Generalized other Mixed race Paul Gilroy Reference group Shulamith Firestone Intersectionality |
認知的不協和 二重意識 誤った意識 フランシス・ビール フランツ・ファノン 一般化された他者 混血の人種 ポール・ギルロイ 参照グループ シュラミス・ファイアストーン 交差性 |
Further reading Gilroy, Paul. The Black Atlantic: Modernity and Double Consciousness Cambridge, Mass.: Harvard UP, 1993. Print. Ture, Kwame. "Black Power The Politics of Liberation." New York, New York.: Random House, 1967. Print. |
さらに読む ギルロイ、ポール The Black Atlantic: Modernity and Double Consciousness ケンブリッジ、マサチューセッツ州:ハーバード大学、1993年。印刷する。 Ture, Kwame. 「Black Power The Politics of Liberation」. New York, New York.: Random House, 1967. プリント。 |
https://en.wikipedia.org/wiki/Double_consciousness |
リ ンク
文 献
そ の他の情報
CC
Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099
☆☆