ジェンダー
Gender as one of sociological categories
解説:池田光穂
社会的文化的な性別のこと。生物学が定義する性別(セックス、sex)と区別し、 その当該社会が定義する社会的性別すなわち、その社会が定義する女らしさ/男らしさにもとづく社会的区分をジェンダー(gender)という。
常識的に考えればわかることだが、生物学という科学で使われている性別 (すなわちセックス)も、その科学者たちが属する社会のジェンダー意識 (=イデオロギー)か ら影響を受けている。し たがって、ジェンダーとセックスにわける二分法そのものが、「良識ある理解をする男性の視点」から生まれているのではないかという批判がある。とりわけ、 女性のセックスとジェンダーとセクシュアリティは、男性中心的な社会により定義された複合体にほからないとゲイル・ルービン(1975)は批判して「セッ クス/ジェンダー・システム」あるいは「セックス/ジェンダー/セクシュアリティ・システム」という概念を提唱している(→「セックス/ジェンダー/セクシュアリティ・システム」)
工学では、プラグ(交接するもの=性行為の隠喩)の形状において、尖っているもの(すなわちペニスの形態的特徴)をオス、引っ込んでいるもの (膣や子宮の形態的特徴)と呼び「そのジェンダーはどちらですか?」と問い合わせることがある。
セックスの科学である生殖を研究する者もまた社会的なジェンダー区分の影響を受ける。例えば、植物の雄しべ(stamen, 多数の花粉pollenを有する)と雌しべ(pistill, 雌ずい genoecium)の区分は、植物の生殖が動物のそれとかなり異なっているにもかかわらず、男女の区分が投影されている。あるいは、動物の性的二型とよ ばれる形態の差違は、雄が大きく、メスが小さいという固定観念を我々がもつために、蛙の交尾における大きな蛙を「じつはメスなんですよ〜」と言わなければ ならないはめになる。
トイレの表示におけるスカートとズボンの区別や、赤と青の区分は、典型的 なジェンダー意識が投影されたもので、生物学的性別の根拠とは全く関係 性を持たない——女性には月経があるから赤であるという主張は巷説民俗学的説明としては興 味深いが科学的には何の根拠もない。
また、文法概念にでてくる、男性名詞/女性名詞のジェンダー区分も、その
名詞が指し示すもの(シニフィエ)の本質とは何の関係もない。
生物学的性別(セックス)も、ジェンダー区分からの影響を完全に払拭できないので、セックスの区分なども厳密にはできないという過激な主張があ るが、これはジェンダー区分など糞食らえと過信するがゆえの誤謬(=予言の自己成就)である。オス/メスやジェンダー的メタファーを使わなくても生物の生 殖現象は科学的に説明できるからである。ただしその科学のノーマライゼーションは極 めて煩瑣でそれ(=汚れ仕事)に着手する馬鹿は現在までいない。
概念操作としてセックスとジェンダーの区分が大切なのは、ジェンダーが セックスによって本質的に規定されている虚構をあばき、ジェンダーに関する議論にセック ス決定論を排除することができるようになったからである。
ジェンダーフリーの発想が、社会によって好ましいと考えられるのは、ジェ ンダー区分により人間の生き方の選択において自由が制限され、またジェ ンダー区分による社会的排除を極小化するためである。その点で、ジェンダーとセックスは別ものであり、ジェンダー区分の逸脱・改変・創造と いうプロセスに セックス区分を僅かでも導入することは無意味なだけでなく、危険である。
「性別には、ジェンダーとセックスと いう、社会的性別と生物学的性別の2つの区別があるが、ジュディス・バトラーらの主張によると、我々は社会的存在であり、いくら自然科学の客観・中立な立 場を表向き取ろうとも、研究者ですら、日常の社会的性別(ジェンダー)の認識論的枠組みの影響を受けているため、言語という社会的コミュニケーションを とっている限り、セックス(生物学的性別)は、当該社会におけるジェンダー区分の影響やイデオロギーから自由になれないだろうという。また、そのような議 論の枠組みを踏襲すれば、社会的性別ないしは文化的性別(ともにジェンダー)すら、生物学的性別(セックス)の峻別や、それらの差異についてのメタファー を生物学的性別の概念から借りてくるために、ジェンダーとセックスの境界における明確な峻別が可能であると主張することも幻想である。社会的性別は、生物 学的性別の影響を受け形成し、生物学的性別は社会的性別の概念形成に影響を与えているからである」(→「セ クシズ ム」)。
◎1970年以降のジェンダーとセクシュアリティ理 解の歴史的展開.
シ スジェンダー(Cisgender)とは、性自認(自己の性をどのように認識しているか)と生まれたときに割り当てられた性別が一致して いる状態のことをさす。生まれた時に女性とみなされ(例:出生登録され)、現在の自分自身も女性と認識している人は、「シスジェンダー女性」であり、両方 とも男性の場合は「シスジェンダー男性」である。トランスジェンダーとは、それぞれの性別がクロスしている場合であり、そのために「トランスジェンダー女 性」ならびに「トランスジェンダー男性」と呼ぶことができる。社会の恋愛や結婚が、「シスジェンダー女性」と「シスジェンダー男性」の組み合わせや結合で なければならないと考えるのが「強制異性愛」制度というもので、多くの社会はこのシステムが動いている。「シスジェンダー女性」と「シスジェンダー男性」 の組み合わせをセクシュアリティの観点からみると、こ れはそれぞれの「シ スジェンダー女性」と「シスジェンダー男性」の間の性器結合を「ノーマル」とするものが基本になる。1970年以降の欧米を中心とした性革命は、それに大 きなゆさぶりをかける。フェラチオやクリニングスは、外性器以外の身体の部分を性器として使うことができる可能性を切り開き(=もちろん以前からあったが 寝室の中での公共性を取り戻した)。また「ソドミー」(=男性同士の性交を意味する侮蔑語)が異性愛や同性愛の性行為のヴァリエーションとして流用される に至る。フィストファッキング(=男根の代わりに拳を使う)もそうであるが、そのような「危険な性行為」も、管理された領域のなかでは可能になる。(ジェ イムズ・ミラーに よると)男性同性愛者であったミッシェル・フーコーは、講演や授業のために訪問したバー クレー等でのカリフォルニアでの滞在中に、(エイズ流行以前の主流であった)男性どうしのオージー(=乱交的)とドラッグカルチャーの「洗礼」を受けるこ とになり、彼の人間理解への洞察におおきな変動を受けて『性の歴史』の第1巻の見解からの変更を余儀なくされた、ないしは、進んで思索の変化を受け入れた と言われる。また、エイズ流行は、当初、北米の男性同性愛者に対する偏見をさらに増加させることになったが、追悼のためのメモリアルキルト運動など親密な パートナーや家族への古典的な親族意識とは異なった「追悼のための紐帯意識」の醸成をうむことになり、最終的には男性同性愛者に対する社会的偏見の変更や 是正を生み出すにいたった。同性婚は、しばしば法的には家族や法的配偶者や法的親族の紐帯の維持のための発案に淵源すると指摘されるが、同時に同性愛者へ の社会的偏見の軽減と、異性婚と同等の権利を保証するための人権概念の「拡張」というものとしての理解可能であるし、また(西欧)社会はそれを受け入れよ うとしている。(→出典)
◎サイドストーリー:「良妻賢母」は性的分業と、両性の国民的統合を成し遂げるイデオロギーである(小山静子説)
「国民国家や近代家族の成立と不可分な規範として、良妻賢母思想を捉え直す。認識枠組を一新する女性史研究の威力。序 問題視角/ 第1章 良妻賢母思想の成立/ 第2章 良妻賢母思想と公教育体制/ 第3章 転換をもたらすもの/ 第4章 良妻賢母思想の再編/ 第5章 修身教科書にみる良妻賢母像の変遷/ 最後に 良妻賢母思想とは何だったのか」小山静子『良 妻賢母という規範』勁草書房、1991年
◎ジェンダーと身体の未来
それぞれの文化に属する男と女の身体観は、その社会や文化が大きな影響を与えて共通の価値観をもち、異文化のそれらとは対照的であると言わ
れてきた。例えば、マーガレット・ミードは、私たちの社会にみられる男は勇敢で女は嫋(たお)やかな男女の性質は、パプア・ニューギニアのチャンブリ社会
では女が勇敢で、男が嫋やかであるが、ミードは、それは男女の育てられ方の違いであり、遺伝子の違いで、男らしさ女らしさが決まるのではないと主張した。
しかし、これは本項の冒頭で述べた男女の二元論的区分の説明を超えるものではない。しかし、現在では性同一性のアイデンティティの多様性を尊重する傾向が
あり、心理カウンセラーはそのなかで引き裂かれる思春期の子どもたちいには、当事者に寄り添うかたちでケアに携わるように対応している。そこでのキーワー
ドは「自分らしさの発見」である。ほんのすこし前までは、男らしさ・女らしさの二元論を押し付けてきた流れが一気に変化したようである。だが、そのような
なかで保守性を取り戻したい一部の教育者の間では、この人間論に回帰する動きもある。つまり多様性のあるセクシュアリティの尊重という多数派の動きは、保
守的な男女の身体観への脅威になり、それを後者の集団は取り戻そうとするために身体観はもはや文化の問題ではなく政治的な問題になりつつある。
◎バトラー教授のジェンダー・ショート・レクチャー
Berkeley professor explains gender theory | Judith Butler
関連するリンク
読んでおくべき文献
Nine thesis of Gender Trouble by Judith Butler, 1990
●ジュディス・バトラー『ジェンダー・トラブル』Butler_gendertrouble_full.pdf
第1章 セックス/ジェンダー/欲望の主体 0_ch01-Butler_gendertrouble.pdf
第2章 禁止、精神分析、異性愛のマトリクスの生産 ch02_Butler_gendertrouble-2.pdf
第3章 撹乱的な身体行為 ch03-Butler_gendertrouble-3.pdf
16. 結論——パロディからの政治へ
"●(1)Butler criticizes one of the central assumptions of feminist
theory: that there exists an identity and a subject that requires
representation in politics and language. For Butler, "women" and
"woman" are categories complicated by factors such as class, ethnicity,
and sexuality. Moreover, the universality presumed by these terms
parallels the assumed universality of the patriarchy, and erases the
particularity of oppression in distinct times and places. Butler thus
eschews identity politics in favor of a new, coalitional feminism that
critiques the basis of identity and gender. She challenges assumptions
about the distinction often made between sex and gender, according to
which sex is biological while gender is culturally constructed. Butler
argues that this false distinction introduces a split into the
supposedly unified subject of feminism. Sexed bodies cannot signify
without gender, and the apparent existence of sex prior to discourse
and cultural imposition is only an effect of the functioning of gender.
Sex and gender are both constructed.
●(2)Examining the work of the philosophers Simone de Beauvoir and
Luce Irigaray, Butler explores the relationship between power and
categories of sex and gender. For de Beauvoir, women constitute a lack
against which men establish their identity; for Irigaray, this
dialectic belongs to a "signifying economy" that excludes the
representation of women altogether because it employs phallocentric
language. Both assume that there exists a female "self-identical being"
in need of representation, and their arguments hide the impossibility
of "being" a gender at all. Butler argues instead that gender is
performative: no identity exists behind the acts that supposedly
"express" gender, and these acts constitute, rather than express, the
illusion of the stable gender identity. If the appearance of “being” a
gender is thus an effect of culturally influenced acts, then there
exists no solid, universal gender: constituted through the practice of
performance, the gender "woman" (like the gender "man") remains
contingent and open to interpretation and "resignification". In this
way, Butler provides an opening for subversive action. She calls for
people to trouble the categories of gender through performance.
●(3)Discussing the patriarchy, Butler notes that feminists have
frequently made recourse to the supposed pre-patriarchal state of
culture as a model upon which to base a new, non-oppressive society.
For this reason, accounts of the original transformation of sex into
gender by means of the incest taboo have proven particularly useful to
feminists. Butler revisits three of the most popular: the
anthropologist Claude Lévi-Strauss's anthropological structuralism, in
which the incest taboo necessitates a kinship structure governed by the
exchange of women; Joan Riviere's psychoanalytic description of
"womanliness as a masquerade" that hides masculine identification and
therefore also conceals a desire for another woman; and Sigmund Freud's
psychoanalytic explanation of mourning and melancholia, in which loss
prompts the ego to incorporate attributes of the lost loved one, in
which cathexis becomes identification.
●(4)Butler extends these accounts of gender identification in
order to emphasize the productive or performative aspects of gender.
With Lévi-Strauss, she suggests that incest is "a pervasive cultural
fantasy" and that the presence of the taboo generates these desires;
with Riviere, she states that mimicry and masquerade form the "essence"
of gender; with Freud, she asserts that "gender identification is a
kind of melancholia in which the sex of the prohibited object is
internalized as a prohibition" (63) and therefore that "same-sexed
gender identification" depends on an unresolved (but simultaneously
forgotten) homosexual cathexis (with the father, not the mother, of the
Oedipal myth). For Butler, "heterosexual melancholy is culturally
instituted as the price of stable gender identities" (70) and for
heterosexuality to remain stable, it demands the notion of
homosexuality, which remains prohibited but necessarily within the
bounds of culture. Finally, she points again to the productivity of the
incest taboo, a law which generates and regulates approved
heterosexuality and subversive homosexuality, neither of which exists
before the law.
●(5)In response to the work of the psychoanalyst Jacques Lacan
that posited a paternal Symbolic order and a repression of the
"feminine" required for language and culture, Julia Kristeva added
women back into the narrative by claiming that poetic language—the
"semiotic"—was a surfacing of the maternal body in writing,
uncontrolled by the paternal logos. For Kristeva, poetic writing and
maternity are the sole culturally permissible ways for women to return
to the maternal body that bore them, and female homosexuality is an
impossibility, a near psychosis. Butler criticizes Kristeva, claiming
that her insistence on a "maternal" that precedes culture and on poetry
as a return to the maternal body is essentialist: "Kristeva
conceptualizes this maternal instinct as having an ontological status
prior to the paternal law, but she fails to consider the way in which
that very law might well be the cause of the very desire it is said to
repress" (90). Butler argues the notion of "maternity" as the long-lost
haven for females is a social construction, and invokes Michel
Foucault's arguments in The History of Sexuality (1976) to posit that
the notion that maternity precedes or defines women is itself a product
of discourse.
●(6)Butler dismantles part of Foucault's critical introduction to
the journals he published of Herculine Barbin, an intersex person who
lived in France during the 19th century and eventually committed
suicide when she was forced to live as a man by the authorities. In his
introduction to the journals, Foucault writes of Barbin's early days,
when she was able to live her gender or "sex" as she saw fit as a
"happy limbo of nonidentity" (94). Butler accuses Foucault of
romanticism, claiming that his proclamation of a blissful identity
"prior" to cultural inscription contradicts his work in The History of
Sexuality, in which he posits that the idea of a "real" or "true" or
"originary" sexual identity is an illusion, in other words that "sex"
is not the solution to the repressive system of power but part of that
system itself. Butler instead places Barbin's early days not in a
"happy limbo" but along a larger trajectory, always part of a larger
network of social control. She suggests finally that Foucault's
surprising deviation from his ideas on repression in the introduction
might be a sort of "confessional moment", or vindication of Foucault's
own homosexuality of which he rarely spoke and on which he permitted
himself only once to be interviewed.
●(7)Butler traces the feminist theorist Monique Wittig's thinking
about lesbianism as the one recourse to the constructed notion of sex.
The notion of "sex" is always coded as female, according to Wittig, a
way to designate the non-male through an absence. Women, thus reduced
to "sex", cannot escape carrying sex as a burden. Wittig argues that
even the naming of the body parts creates a fiction and constructs the
features themselves, fragmenting what was really once "whole".
Language, repeated over time, "produces reality-effects that are
eventually misperceived as 'facts'" (115).
●(8)Butler questions the notion that "the body" itself is a
natural entity that "admits no genealogy", a usual given without
explanation: "How are the contours of the body clearly marked as the
taken-for-granted ground or surface upon which gender signification are
inscribed, a mere facticity devoid of value, prior to significance?"
(129). Building on the thinking of the anthropologist Mary Douglas,
outlined in her Purity and Danger (1966), Butler claims that the
boundaries of the body have been drawn to instate certain taboos about
limits and possibilities of exchange. Thus the hegemonic and homophobic
press has read the pollution of the body that AIDS brings about as
corresponding to the pollution of the homosexual's sexual activity, in
particular his crossing the forbidden bodily boundary of the perineum.
In other words, Butler's claim is that "the body is itself a
consequence of taboos that render that body discrete by virtue of its
stable boundaries" (133). Butler proposes the practice of drag as a way
to destabilize the exteriority/interiority binary, finally to poke fun
at the notion that there is an "original" gender, and to demonstrate
playfully to the audience, through an exaggeration, that all gender is
in fact scripted, rehearsed, and performed.
●(9)Butler attempts to construct a feminism (via the politics of
jurido-discursive power) from which the gendered pronoun has been
removed or not presumed to be a reasonable category. She claims that
even the binary of subject/object, which forms the basic assumption for
feminist practices—"we, 'women,' must become subjects and not
objects"—is a hegemonic and artificial division. The notion of a
subject is for her formed through repetition, through a "practice of
signification" (144). Butler offers parody (for example, the practice
of drag) as a way to destabilize and make apparent the invisible
assumptions about gender identity and the inhabitability of such
"ontological locales" (146) as gender. By redeploying those practices
of identity and exposing as always failed the attempts to "become"
one's gender, she believes that a positive, transformative politics can
emerge.
※(10)All page numbers are from the first edition: Judith Butler, Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity (New York, Routledge, 1990)." - Gender Trouble. Wiki
Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099
軍艦ですら船のジェンダーは女性
Columbia, personification of the United States, wearing a warship
bearing the words "World Power" as her "Easter bonnet" on the cover of
Puck, 6 April 1901.