Sexism
セクシズムとは性別(sexual difference)にもとづく差別のことをいう。したがって長く、性差別主義とも呼ばれてきた。この言い方は、人種主義(レイシズム)が、人種差別主義と同義であることと同じである。
性別には、ジェンダーとセッ クスと いう、社会的性別と生物学的性別の2つの区別があるが、ジュディス・バトラーらの主張によると、我々は社会的存在であり、いくら自然科学の客観・中立な立 場を表向き取ろうとも、研究者ですら、日常の社会的性別(ジェンダー)の認識論的枠組みの影響を受けているため、言語という社会的コミュニケーションを とっている限り、セックス(生物学的性別)は、当該社会におけるジェンダー区分の影響やイデ オロギーから自由になれないだろうという。また、そのような議論の枠組みを踏襲すれば、社会的性別ないしは文化的性別(ともにジェンダー)すら、生物学的性別(セッ クス)の峻別や、それらの差異についてのメタファーを生物学的性別の概念から借りてくるために、ジェンダーとセックスの境界における明確な峻別が可能であると主張することも幻想である。 社会的性別は、生物学的性別の影響を受け形成し、生物学的性別は社会的性別の概念形成に影響を与えているからである。
セクシズムという言葉は、1960年代の北米大陸のフェミニズム運動のなかで、性に基づく差別構造、とりわけ女性への社会的構造的抑圧への批判
を込めて誕生したことは忘れてはならないだろう。
【設問】
1.セクシズムがしばしば「犠牲者非難」のなかで登場するが、そのことを実例をまじ えながら表現することができるか?
2.
Femininity and female sexuality Freud's account of femininity is grounded in his theory of psychic development as it traces the uneven transition from the earliest stages of infantile and childhood sexuality, characterised by polymorphous perversity and a bisexual disposition, through to the fantasy scenarios and rivalrous identifications of the Oedipus complex and on to the greater or lesser extent these are modified in adult sexuality. There are different trajectories for the boy and the girl which arise as effects of the castration complex. Anatomical difference, the possession of a penis, induces castration anxiety for the boy whereas the girl experiences a sense of deprivation. In the boy's case the castration complex concludes the Oedipal phase whereas for the girl it precipitates it.[179] The constraint of the erotic feelings and fantasies of the girl and her turning away from the mother to the father is an uneven and precarious process entailing "waves of repression". The normal outcome is, according to Freud, the vagina becoming "the new leading zone" of sexual sensitivity, displacing the previously dominant clitoris, the phallic properties of which made it indistinguishable in the child's early sexual life from the penis. This leaves a legacy of penis envy and emotional ambivalence for the girl which was "intimately related to the essence of femininity" and leads to "the greater proneness of women to neurosis and especially hysteria."[180] In his last paper on the topic Freud likewise concludes that "the development of femininity remains exposed to disturbance by the residual phenomena of the early masculine period... Some portion of what we men call the 'enigma of women' may perhaps be derived from this expression of bisexuality in women's lives."[181] Initiating what became the first debate within psychoanalysis on femininity, Karen Horney of the Berlin Psychoanalytic Institute set out to challenge Freud's account of femininity. Rejecting Freud's theories of the feminine castration complex and penis envy, Horney argued for a primary femininity and penis envy as a defensive formation rather than arising from the fact, or "injury", of biological asymmetry as Freud held. Horney had the influential support of Melanie Klein and Ernest Jones who coined the term "phallocentrism" in his critique of Freud's position.[182] In defending Freud against this critique, feminist scholar Jacqueline Rose has argued that it presupposes a more normative account of female sexual development than that given by Freud. She finds that Freud moved from a description of the little girl stuck with her 'inferiority' or 'injury' in the face of the anatomy of the little boy to an account in his later work which explicitly describes the process of becoming 'feminine' as an 'injury' or 'catastrophe' for the complexity of her earlier psychic and sexual life.[183] Throughout his deliberations on what he described as the "dark continent" of female sexuality and the "riddle" of femininity, Freud was careful to emphasise the "average validity" and provisional nature of his findings.[181] He did, however, in response to his critics, maintain a steadfast objection "to all of you ... to the extent that you do not distinguish more clearly between what is psychic and what is biological..."[184] |
女性らしさと女性のセクシュアリティ フロイトの考える女性らしさは、精神発達論に基づいており、多形倒錯と両性愛的傾向を特徴とする幼児期および小児期のセクシュアリティの初期段階から、エ ディプスコンプレックスの空想シナリオやライバル意識、そしてある程度は大人になってからのセクシュアリティへと、不均衡な移行をたどる。去勢コンプレッ クスの影響として、男の子には異なる軌跡があり、女の子には異なる軌跡がある。解剖学的な違い、つまりペニスの所有は、男の子には去勢不安を引き起こし、 女の子には喪失感を引き起こす。男の子の場合は、去勢コンプレックスがエディプス期を終わらせるのに対し、女の子の場合はそれを引き起こす[179]。 女の子のエロティックな感情や空想の抑制と、母親から父親への転向は、「抑圧の波」を伴う不安定で不安定なプロセスである。フロイトによると、正常な結果 とは、それまで優勢であったクリトリスに代わって、性的な感度の「新たな中心領域」となる膣である。クリトリスの男性器的性質は、子どもの初期の性生活に おいて、陰茎と見分けがつかないほどであった。これは、少女に陰茎への羨望と感情的な両価性を残し、それは「女性らしさの本質と密接に関係」しており、 「女性が神経症、特にヒステリーになりやすい」原因となる[180]。このテーマに関する最後の論文で、フロイトは同様に、「女性らしさの形成は、初期の 男性的な時期の残存現象による混乱にさらされたままである... 私たちが「女性の謎」と呼ぶもののうちの一部は、おそらく女性の生活における両性愛的表現から派生したものであるかもしれない」[181]。 精神分析における女性性に関する最初の議論のきっかけとなったのは、ベルリン精神分析研究所のカレン・ホーニーが、フロイトの説に異議を唱えたことだっ た。フロイトの女性の去勢コンプレックスと陰茎への羨望に関する理論を否定し、ホーニーは、フロイトが主張するように生物学的非対称性という事実や「傷」 から生じるのではなく、防衛機制として第一次的な女性性と陰茎への羨望が存在すると主張した。ホーニーは、メラニー・クラインとアーネスト・ジョーンズの強力な支持を受けていた。彼らは、フロイトの立場に対する批判の中で「ファロセントリズム」という用語を生み出した[182]。 この批判に対する反論として、フェミニスト学者のジャクリーン・ローズは、この見解はフロイトの説よりも、女性の性的発達についてより規範的な説明が前提 となっていると主張している。彼女は、フロイトが、少年の解剖学を前にして「劣等感」や「傷」にとらわれた少女についての記述から、初期の精神生活や性生 活の複雑さに対する「女性性」の獲得過程を「傷」や「破局」として明確に説明する後期の著作へと移行したと指摘している[183]。 フロイトは、女性性の「暗黒大陸」と「謎」について考察する中で、 女性の性的な側面を「暗黒大陸」と呼び、女性らしさを「謎」と表現したフロイトは、自分の発見の「平均的な妥当性」と暫定的な性質を強調することに注意を 払っていた[181]。しかし、彼は批判者たちに対して、「あなた方全員に対して...あなたがたが精神的なものと生物学的なものとを明確に区別していな い限りにおいて...」[184]という断固とした反対意見を表明した。 |
https://en.wikipedia.org/wiki/Sigmund_Freud |
リンク
文献
Mitzub'ixi Quq Chi'j
Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099
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