はじめによんでください

潜伏期

Latency stage


池田光穂

☆ 潜伏期とは、ジークムント・フロイトの子どもの心理的性発達モデルにおける第4段階である。フロイトは、子どもはそれぞれの段階を特徴づける特定の身体部 位を通じて、リビドー(性的エネルギー)を発散すると考えていた。

The latency stage is the fourth stage of Sigmund Freud's model of a child's psychosexual development. Freud believed that the child discharges their libido (sexual energy) through a distinct body area that characterizes each stage.

The stages are:

the 'oral phase' (first stage)
the 'anal phase' (second stage)
the 'phallic phase' (third stage)
the 'latency phase' (fourth stage)
the 'genital phase' (fifth stage).
潜伏期とは、ジークムント・フロイトの子どもの心理的性発達モデルにお ける第4段階である。フロイトは、子どもはそれぞれの段階を特徴づける特定の身体部位を通じて、リビドー(性的エネルギー)を発散すると考えていた。

段階は以下の通りである。

「口腔期」(第1段階)
「肛門期」(第2段階)
「男根期」(第3段階)
「潜伏期」(第4段階)
「生殖期」(第5段階)
In general

The latency stage may begin around the age of 7 (the end of early childhood) and may continue until puberty, which happens around the age of 13. The age range is affected by childrearing practices; mothers in developed countries, during the time when Freud was forming his theories, were more likely to stay at home with young children, and adolescents began puberty on average later than adolescents today.

Freud characterized the latency phase as a period of relative stability. During this time, no new organization of sexuality emerges, and he did not extensively focus on it. As a result, this phase is sometimes omitted in discussions of his theory's developmental phases and is instead regarded as a distinct period.

The latency phase originates during the phallic stage when the child's Oedipus complex begins to dissolve. The child realizes that their wishes and longings for the parent of the opposite sex cannot be fulfilled and will turn away from these desires.

They start to identify with parent of the same sex. The libido is transferred from parents to friends of the same sex, clubs, and hero/role-model figures. The sexual and aggressive drives are expressed in socially accepted forms through the defense mechanisms of repression and sublimation.

During the latency phase, the energy the child previously put into the Oedipal problem can be used for developing the self. The superego is already present, but becomes more organized and principled. The child acquires culturally regarded skills and values. The child has evolved from a baby with primitive drives to a reasonable human being with complex feelings like shame, guilt and disgust. During this stage, the child learns to adapt to reality and also begins the process of what Freud terms 'infantile amnesia': the repression of the child's earliest traumatic, overly sexual or evil memories.
一般的に

潜伏期は約 7 歳(幼児期の終わり)から始まり、思春期(約 13 歳)まで続くことがある。この年齢幅は子育ての方法に影響される。フロイトが理論を形成していた時代、先進国の母親は幼い子供と一緒に家にいることが多く、思春期の開始年齢も現在よりも遅かった。

フロイトは潜伏期を比較的安定した時期と特徴づけた。この期間に新たな性的指向が生まれることはなく、フロイトはこれについてあまり重点を置いていなかった。そのため、フロイトの理論の成長段階に関する議論では、この段階が省略され、別の時期として扱われることもある。

潜伏期は、子供のエディプスコンプレックスが解消され始める男根期から始まる。子供は、異性の親に対する願望や憧れが叶わないことを悟り、そのような欲望から遠ざかるようになる。

彼らは同性の親に同化するようになる。リビドーは親から同性の友人、クラブ、ヒーローやロールモデルへと移っていく。性的衝動や攻撃性は、抑圧や昇華という防衛機制を通じて社会的に容認される形で表現される。

潜伏期の間、子供が以前エディプス問題に費やしていたエネルギーは自己の形成のために使われる。超自我はすでに存在しているが、より組織化され、原則的に なる。子供は、文化的に評価されるスキルや価値観を身に付ける。子供は、原始的な衝動を持つ赤ん坊から、恥、罪悪感、嫌悪感といった複雑な感情を持つ理性 的な人間へと成長する。この段階では、子供は現実に適応することを学び、またフロイトが「幼児性健忘」と呼ぶプロセスも始まる。これは、子供の最も初期の トラウマ、過度に性的、または邪悪な記憶の抑圧である。
Other thinkers

Freud's daughter, the psychoanalyst Anna Freud, saw possible consequences for the child when the solution of the Oedipal problem is delayed. She states that this will lead to a variety of problems in the latency period: the child will have problems with adjusting to belonging to a group, and will show lack of interest, school phobias and extreme homesickness (if sent away to school). However, if the Oedipal problem is resolved, the latency phase may bring the child new problems, like joining gangs, rebelling against authority and the beginnings of delinquency.[citation needed] On the contrary, Jacques Lacan emphasized the importance of Oedipal problem for individuals' development and states that unsuccessful resolution of it is the most likely cause for inability to come to terms with symbolic relations such as the law and expectations of society. In most extreme cases of failure—where there is no opposition for the child's access to his mother and vice versa—the result is perversion.[1]

The developmental psychologist and psychoanalyst Erik Erikson developed a stage model for the evolution of the ego. The latency phase corresponds to his stage of competence, or 'industry and inferiority', age 5 to puberty. The child is eager to learn new skills. During this stage, the child compares their self-worth to others. Because the child can recognize major disparities in their abilities relative to other children, the child may develop a sense of inferiority to them.


その他の思想家

フロイトの娘で精神分析医のアンナ・フロイトは、エディプス問題の解決が遅れた場合に子供に生じうる結果を指摘している。彼女は、潜伏期間にさまざまな問 題が生じるとしている。子供は集団に属することに適応できず、無関心、学校恐怖症、極端なホームシック(学校に行かされる場合)を示すようになるという。 しかし、エディプス問題が解消されれば、潜伏期は、ギャングへの加入、権威への反抗、非行の始まりといった新たな問題を引き起こす可能性がある[出典が必 要]。これとは逆に、ジャック・ラカンは、エディプス問題が個人の成長にとって重要であると強調し、その解決に失敗することが、法律や社会の期待といった 象徴的な関係と折り合いをつけることができない最もありそうな原因であると述べている。最も極端な失敗例、つまり、子どもが母親に近づくことに対して何の 抵抗もなく、その逆もない場合、その結果は倒錯となる[1]。

発達心理学者であり精神分析家でもあるエリック・エリクソンは、自我の進化に関する段階モデルを開発した。潜伏期は、彼の能力の段階、つまり「勤勉と劣等 感」の段階、5歳から思春期に相当する。子どもは新しいスキルを習得することに熱心である。この段階では、子どもは自分の価値を他人と比較する。他の子ど もと比較して自分の能力に大きな差があることに気づくため、子どもはその子に対して劣等感を抱く可能性がある。

https://en.wikipedia.org/wiki/Latency_stage



















リ ンク

文 献

そ の他の情報


Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099

Mitzub'ixi Quq Chi'j