はじめによんでください

マーク・フィッシャー

Mark Fisher, 1968-2017


池田光穂

☆ マーク・フィッシャー(1968年7月11日 - 2017年1月13日)は、ブログでの別名k-punkとしても知られ、ロンドン大学ゴールドスミスカレッジの視覚文化学科に拠点を置く、英国の作家、音 楽評論家、政治・文化理論家、哲学者、教師であった。彼は当初、2000年代初頭にk-punkとしてブログを執筆し、高い評価を得た。急進的な政治、音 楽、大衆文化に関する執筆で知られていた。 フィッシャーは、『Capitalist Realism: Is There No Alternative?』(2009年)などの予想外の成功を収めた書籍を含む数冊の著書を出版し、『The Wire』、『Fact』、『New Statesman』、『Sight & Sound』などの出版物にも寄稿した。また、ゼロ・ブックス(Zero Books)の共同創設者であり、後にリピーター・ブックス(Repeater Books)の共同創設者でもあった。長年にわたり断続的にうつ病と闘った後、フィッシャーは2017年1月に自殺した。『The Weird and the Eerie』(2017年)の出版直前のことだった。

Mark Fisher (11 July 1968 – 13 January 2017), also known under his blogging alias k-punk, was an English writer, music critic, political and cultural theorist, philosopher, and teacher based in the Department of Visual Cultures at Goldsmiths, University of London. He initially achieved acclaim for his blogging as k-punk in the early 2000s, and was known for his writing on radical politics, music, and popular culture.

Fisher published several books, including the unexpected success Capitalist Realism: Is There No Alternative? (2009), and contributed to publications such as The Wire, Fact, New Statesman and Sight & Sound. He was also the co-founder of Zero Books, and later Repeater Books. After years intermittently struggling with depression, Fisher died by suicide in January 2017, shortly before the publication of The Weird and the Eerie (2017).
マーク・フィッシャー(1968年7月11日 - 2017年1月13日)は、ブログでの別名k-punkとしても知られ、ロンドン大学ゴールドスミスカレッジの視覚文化学科に拠点を置く、英国の作家、音 楽評論家、政治・文化理論家、哲学者、教師であった。彼は当初、2000年代初頭にk-punkとしてブログを執筆し、高い評価を得た。急進的な政治、音 楽、大衆文化に関する執筆で知られていた。

フィッシャーは、『Capitalist Realism: Is There No Alternative?』(2009年)などの予想外の成功を収めた書籍を含む数冊の著書を出版し、『The Wire』、『Fact』、『New Statesman』、『Sight & Sound』などの出版物にも寄稿した。また、ゼロ・ブックス(Zero Books)の共同創設者であり、後にリピーター・ブックス(Repeater Books)の共同創設者でもあった。長年にわたり断続的にうつ病と闘った後、フィッシャーは2017年1月に自殺した。『The Weird and the Eerie』(2017年)の出版直前のことだった。
Early life and education
Fisher was born in Leicester, England, and raised in Loughborough to working-class, conservative parents; his father was an engineering technician and his mother a cleaner. He attended a local comprehensive school. Fisher was formatively influenced in his youth by the post-punk music press of the late 1970s, particularly papers such as NME which crossed music with politics, film, and fiction.[1] He was also influenced by the relationship between working class culture and football, being present at the Hillsborough disaster.[2] Fisher earned a Bachelor of Arts degree in English and Philosophy at Hull University (1989), and completed a PhD at the University of Warwick in 1999 titled Flatline Constructs: Gothic Materialism and Cybernetic Theory-Fiction.[3] During this time, Fisher was a founding member of the interdisciplinary collective known as the Cybernetic Culture Research Unit, which were associated with accelerationist political thought and the work of philosophers Sadie Plant and Nick Land.[1][4] There, he befriended and influenced producer Kode9, who would later found the Hyperdub record label.[5] In the early 1990s, he also made music as part of the breakbeat hardcore group D-Generation, releasing the EPs Entropy in the UK and Concrete Island, and later Isle Of The Dead as The Lower Depths.[5][6][7] In the 1990s Mark wrote "White Magic" for CritCrim.org.[8]

After teaching philosophy at a further education college,[9] Fisher began his blog on cultural theory, k-punk, in 2003.[10] Music critic Simon Reynolds described it as "a one-man magazine superior to most magazines in Britain"[1] and as the central hub of a "constellation of blogs" in which popular culture, music, film, politics, and critical theory were discussed in tandem by journalists, academics, and colleagues.[11] Vice magazine later described his writing on k-punk as "lucid and revelatory, taking literature, music and cinema we're familiar with and effortlessly disclosing its inner secrets".[12] Fisher used the blog as a more flexible, generative venue for writing, a respite from the frameworks and expectations of academic writing.[13] Fisher also co-founded the message board Dissensus with writer Matt Ingram.[1]
幼少期と教育
フィッシャーはイングランドのレスターで生まれ、労働者階級の保守的な両親のもと、ラフバラで育った。父親はエンジニアリング技術者、母親は清掃員であっ た。彼は地元の総合学校に通っていた。フィッシャーは、1970年代後半のポストパンク音楽のプレスに、特に音楽と政治、映画、フィクションを融合させた NMEなどの雑誌に、若き日に強く影響を受けた。また、 ヒルズバラの悲劇に居合わせたことで、労働者階級文化とサッカーの関係にも影響を受けた。[2] フィッシャーは、1989年にハル大学で英文学と哲学の学士号を取得し、1999年にウォーリック大学で博士号を取得した。博士論文のタイトルは 『Flatline Constructs: ゴシック唯物論とサイバネティクス理論-フィクション」で博士号を取得した。[3] この間、フィッシャーは加速主義的政治思想や哲学者のセディ・プラントとニック・ランドの作品と関連する学際的集団として知られるサイバネティック・カル チャー・リサーチ・ユニットの創設メンバーであった。[1][4] そこで、後にハイパーダブ・レコードレーベルを設立するプロデューサーのKode9と親交を深め、彼に影響を与えた 。1990年代初頭には、ブレイクビート・ハードコア・グループのD-Generationの一員として音楽活動も行い、イギリスでEP 『Entropy』、コンクリート・アイランドで『Concrete Island』、後に『Isle Of The Dead』をThe Lower Depthsとしてリリースした。

継続教育カレッジで哲学を教えた後、フィッシャーは2003年にカルチュラル・セオリーに関するブログ「k-punk」を始めた。[10] 音楽評論家のサイモン・レイノルズは、これを「英国のほとんどの雑誌よりも優れた一人の雑誌」[1]であり、「ブログの星座」の中心的なハブであり、ポッ プカルチャー、音楽、映画、政治、批判理論がジャーナリスト、学者、同僚によって並行して議論されていると表現した。。 雑誌『Vice』は後に、彼のK-パンクに関する文章を「明晰で洞察力に富み、我々がよく知る文学、音楽、映画を取り上げ、その奥深い秘密を難なく明らか にしている」と評した。[12] フィッシャーはブログを、学術的な文章の枠組みや期待から解放された、より柔軟で創造的な執筆の場として活用した。[13] フィッシャーはまた、作家マット・イングラム(Matt Ingram)とともに、メッセージボード『Dissensus』を共同設立した。[1]
Career
Subsequently, Fisher was a visiting fellow and a lecturer on Aural and Visual Cultures at Goldsmiths College, a commissioning editor at Zero Books, an editorial board member of Interference: A Journal of Audio Culture and Edinburgh University Press's Speculative Realism series, and an acting deputy editor at The Wire.[14] In 2009, Fisher edited The Resistible Demise of Michael Jackson, a collection of critical essays on the career and death of Michael Jackson, and published Capitalist Realism: Is There No Alternative?, an analysis of the ideological effects of neoliberalism on contemporary culture.

Fisher was an early critic of call-out culture and in 2013 published a controversial essay titled "Exiting the Vampire Castle".[15][16] He argued that call-out culture created a space "where solidarity is impossible, but guilt and fear are omnipresent". Fisher also argued that call-out culture reduces every political issue to criticizing the behaviour of individuals, instead of dealing with such political issues through collective action.[17][18] In 2014, Fisher published Ghosts of My Life: Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures, a collection of essays on similar themes viewed through the prisms of music, film, and hauntology. He also contributed intermittently to a number of publications, including the music magazines Fact and The Wire.[19] In 2016, Fisher co-edited a critical anthology on the post-punk era with Kodwo Eshun and Gavin Butt titled Post-Punk Then and Now, published by Repeater Books.[20]

Capitalist realism
Main article: Capitalist Realism: Is There No Alternative?
In the late 2000s, Fisher re-purposed the term "capitalist realism" to describe "the widespread sense that not only is capitalism the only viable political and economic system, but also that it is now impossible even to imagine a coherent alternative to it".[21] He expanded on the concept in his 2009 book Capitalist Realism: Is There No Alternative?,[22] arguing that the term best describes the ideological situation since the fall of the Soviet Union, in which the logics of capitalism have come to delineate the limits of political and social life, with significant effects on education, mental illness, pop culture, and methods of resistance. The result is a situation in which it is "easier to imagine an end to the world than an end to capitalism."[22] Fisher writes:

Capitalist realism as I understand it ... is more like a pervasive atmosphere, conditioning not only the production of culture but also the regulation of work and education, and acting as a kind of invisible barrier constraining thought and action.

As a philosophical concept, capitalist realism is influenced by the Althusserian conception of ideology, as well as the work of Fredric Jameson and Slavoj Žižek.[23] The concept of capitalist realism also likely stems from the concept of Cultural hegemony proposed by Italian theorist Antonio Gramsci; which can generally be described as the notion that the "status quo" is all there is, and that anything else violates common sense itself. Capitalists maintain their power not only through violence and force, but also by creating a pervasive sense that the Capitalist system is all there is. They seek to maintain these conditions by dominating most social and cultural institutions. Fisher proposes that within a capitalist framework there is no space to conceive of alternative forms of social structures, adding that younger generations are not even concerned with recognizing alternatives.[24] He proposes that the 2008 financial crisis compounded this position; rather than catalyzing a desire to seek alternatives for the existing model, the response to the crisis reinforced the notion that modifications must be made within the existing system. Fisher argues that capitalist realism has propagated a "business ontology" which concludes that everything should be run as a business including education and healthcare.[25]

Following the publication of Fisher's work, the term has been picked up by other literary critics.[26]


キャリア
その後、フィッシャーはゴールドスミスカレッジで聴覚と視覚文化の客員研究員および講師、ゼロブックスで編集長、 オーディオカルチャー誌『Interference』およびエディンバラ大学出版局の『Speculative Realism』シリーズの編集委員、また『The Wire』誌の代理編集者を務めた。[14] 2009年には、マイケル・ジャクソンのキャリアと死に関する評論集『The Resistible Demise of Michael Jackson』を編集し、新自由主義の現代文化に対するイデオロギー的影響の分析である『Capitalist Realism: Is There No Alternative?』を出版した。

フィッシャーはコールアウト文化の初期の批判者であり、2013年には「Exiting the Vampire Castle」という物議を醸したエッセイを出版した。[15][16] 彼は、コールアウト文化は「連帯は不可能だが、罪悪感と恐怖は至る所にある」空間を作り出したと主張した。フィッシャーはまた、コールアウト文化はあらゆ る政治問題を個人の行動批判に還元し、集団行動を通じてそのような政治問題に対処することを妨げるとも主張した。[17][18] 2014年、フィッシャーは音楽、映画、ホーントロジーのプリズムを通して見た同様のテーマに関するエッセイ集『Ghosts of My Life: Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures』を出版した。また、音楽雑誌『Fact』や『The Wire』を含む多数の出版物に断続的に寄稿した。[19] 2016年、フィッシャーはポストパンク時代に関する批評的アンソロジー『Post-Punk Then and Now』をKodwo EshunとGavin Buttと共同編集し、Repeater Booksから出版された。[20]

資本主義的リアリズム
詳細は「資本主義的リアリズム:オルタナティブはないのか?」を参照
2000年代後半、フィッシャーは「資本主義的リアリズム」という用語を「資本主義が唯一の実行可能な政治・経済システムであるというだけでなく、それに 代わる首尾一貫した代替案を想像することすらも不可能であるという広範な感覚」を表現するために再定義した。[21] 彼は2009年の著書『資本主義的リアリズム:オルタナティブはないのか?』でこの概念をさらに発展させ、 2009年の著書『Capitalist Realism: Is There No Alternative?』[22]で、この用語がソビエト連邦崩壊後のイデオロギー状況を最もよく表していると主張し、資本主義の論理が政治や社会生活 の限界を規定するようになり、教育、精神疾患、ポップカルチャー、抵抗の方法に大きな影響を与えていると論じた。その結果、「資本主義の終焉よりも世界の 終焉を想像する方が容易」な状況が生じている。[22] フィッシャーは次のように書いている。

私が理解する資本主義的リアリズムとは、文化の生産だけでなく、労働や教育の規制にも影響を及ぼす、より広範な雰囲気のようなものであり、思考や行動を抑制する一種の目に見えない障壁として作用している。

資本主義的リアリズムという概念は、アルチュセールによるイデオロギーの概念やフレドリック・ジェイムソン、スラヴォイ・ジジェクの研究に影響を受けてい る。[23] 資本主義的リアリズムという概念は、おそらくイタリアの理論家アントニオ・グラムシが提唱した文化ヘゲモニーの概念に由来するものでもある。一般的に「現 状」こそがすべてであり、それ以外はすべて常識そのものを侵害するものであるという考え方として説明することができる。資本主義者は、暴力や力によってだ けではなく、資本主義システムこそがすべてであるという感覚を浸透させることによっても、その権力を維持している。彼らは、ほとんどの社会・文化機関を支 配することで、こうした状況を維持しようとしている。フィッシャーは、資本主義の枠組みの中には、社会構造の代替案を考える余地はないと提案し、さらに若 い世代は代替案を認識することにさえ関心がないと付け加えている。[24] 彼は、2008年の金融危機がこの立場をさらに強固にしたと提案している。金融危機への対応は、既存のモデルの代替案を求めるという願望を促進するのでは なく、むしろ既存のシステム内で修正を加えるべきだという考えを強化した。フィッシャーは、資本主義リアリズムが「ビジネス・オントロジー」を広めたと主 張している。この「ビジネス・オントロジー」は、教育や医療も含め、あらゆるものをビジネスとして運営すべきだという結論に達している。

フィッシャーの著作が発表された後、この用語は他の文学評論家にも取り上げられるようになった。

Hauntology
Main articles: Hauntology and Hauntology (music)

Fisher lecturing on the topic "The Slow Cancellation of the Future" in 2014

Fisher popularised the use of Jacques Derrida's concept of hauntology to describe a pervasive sense in which contemporary culture is haunted by the "lost futures" of modernity, which failed to occur or were cancelled by postmodernity and neoliberalism.[27] Fisher and others drew attention to the shift into post-Fordist economies in the late 1970s, which he argued has "gradually and systematically deprived artists of the resources necessary to produce the new".[28] In contrast to the nostalgia and ironic pastiche of postmodern culture, Fisher defined hauntological art as exploring these impasses and representing a "refusal to give up on the desire for the future" and a "pining for a future that never arrived".[29][30][page needed] Discussing the political relevance of the concept, Fisher wrote:[27]

At a time of political reaction and restoration, when cultural innovation has stalled and even gone backwards, when "power ... operates predictively as much as retrospectively" (Eshun 2003: 289), one function of hauntology is to keep insisting that there are futures beyond postmodernity's terminal time. When the present has given up on the future, we must listen for the relics of the future in the unactivated potentials of the past.

Fisher and critic Simon Reynolds adapted Derrida's concept to describe a musical trend in the mid-2000s.[31] Fisher's 2014 book Ghosts of My Life examined these ideas through cultural sources, such as the music of Burial, Joy Division, and the Ghost Box label, TV series such as Sapphire & Steel, the films of Stanley Kubrick and Christopher Nolan, and the novels of David Peace and John le Carré.


ハントロジー(憑霊学/憑霊主義)
詳細は「ハントロジー」および「ハントロジー (音楽)」を参照

2014年、フィッシャーは「未来の遅いキャンセル」というテーマで講義を行った

フィッシャーは、ジャック・デリダの「ハントロジー」の概念を広め、現代文化がポストモダニティや新自由主義によって実現されなかったりキャンセルされた りした近代の「失われた未来」に取り憑かれているという広範な感覚を説明した。[27] フィッシャーや他の人々は、1970年代後半のポスト・フォーディズム経済への移行に注目し、彼は「アーティストが 新しいものを生み出すために必要な資源をアーティストから徐々に、そして組織的に奪っている」と主張した。[28] ポストモダン文化のノスタルジーや皮肉なパロディとは対照的に、フィッシャーは「ハントロジー芸術」を、こうした袋小路を探究し、「未来への希望を諦めな いこと」と「決して訪れることのなかった未来への憧れ」を表現するものとして定義した。[29][30][要ページ番号] この概念の政治的関連性について、フィッシャーは次のように書いている。

政治的な反動と復古主義の時代、文化的な革新が停滞し、後退さえしている時代、すなわち「権力が予測的に、また回顧的に作用する」時代(Eshun 2003: 289)において、ポストモダンの終焉の時代を超えた未来が存在することを主張し続けることが、ハントロジーのひとつの機能である。未来をあきらめた現在 において、私たちは過去の潜在的な可能性の中に未来の残滓を聞き取らなければならない。

フィッシャーと評論家のサイモン・レイノルズは、2000年代半ばの音楽のトレンドを説明するのに、デリダの概念を援用した。[31] フィッシャーの2014年の著書『Ghosts of My Life』では、Burial、Joy Division、Ghost Boxレーベルの音楽、テレビシリーズ『Sapphire & Steel』、スタンリー・キューブリックやクリストファー・ノーランの映画、デイヴィッド・ピースやジョン・ル・カレの小説といった文化的なソースを通 して、これらのアイデアを検証している。

The Weird and the Eerie
Fisher's posthumous book The Weird and the Eerie[32] explores the titular concepts of "the weird" and "the eerie" through various works of art, defining the concepts as radical narrative modes or moments of "transcendental shock" which work to de-centre the human subject[33] and de-naturalise social reality, exposing the arbitrary forces that shape it.[34] Summarizing Fisher's characterizations, Yohann Koshy stated that "weirdness abounds at the edge between worlds; eeriness radiates from the ruins of lost ones".[12] The book includes discussion of science-fiction and horror sources such as the writing of H. P. Lovecraft, Joan Lindsay's 1967 Picnic at Hanging Rock, and Philip K. Dick, films such as David Lynch's Inland Empire (2006) and Jonathan Glazer's Under the Skin (2013), and the music of UK post-punk band The Fall and ambient musician Brian Eno.[35]


奇妙なものと不気味なもの
フィッシャーの死後に出版された著書『奇妙なものと不気味なもの』[32]では、さまざまな芸術作品を通して「奇妙な」と「不気味な」というタイトルにあ る概念を掘り下げ、その概念を、人間を主体から外し[33]、社会の現実を非現実的なものとする、急進的な物語の様式や「超越的な衝撃」の瞬間と定義して いる。それを形作る恣意的な力を露わにする。[34] フィッシャーの性格づけを要約して、ヨハン・コシーは「奇妙さは世界の境界に溢れ、不気味さは失われたものの廃墟から放たれる」と述べた。[12] 本書には、H. P. ラヴクラフトの著作や ジョアン・リンゼイの1967年の小説『ピクニック・アット・ハンギング・ロック』、フィリップ・K・ディック、デヴィッド・リンチの映画『インランド・ エンパイア』(2006年)やジョナサン・グレイザーの『アンダーザスキン』(2013年)、英国のポストパンクバンド、ザ・フォールやアンビエント ミュージシャンのブライアン・イーノの音楽などが挙げられている。[35]

Acid Communism
At the time of his death, Fisher was said to be planning a new book titled Acid Communism,[1] excerpts of which were published as part of a Mark Fisher anthology, k-punk: The Collected and Unpublished Writings of Mark Fisher (2004–2016), by Repeater Books in November 2018.[36][37] Acid Communism would have attempted to reclaim elements of the 1960s counterculture and psychedelia in the interest of imagining new political possibilities for the Left.[1]
アシッド・コミュニズム
フィッシャーは死去時に、アシッド・コミュニズムというタイトルの新刊を計画していたと言われている。その抜粋は、2018年11月にリピーター・ブック スから出版されたマーク・フィッシャーのアンソロジー『k-punk: The Collected and Unpublished Writings of Mark Fisher (2004–201 。2018年11月にリピーター・ブックスから出版されたマーク・フィッシャーのアンソロジー『k-punk: The Collected and Unpublished Writings of Mark Fisher (2004–201
6)』の一部として抜粋が公開された。[36][37] 『Acid Communism』は、1960年代のカウンターカルチャーとサイケデリアの要素を再評価し、左派の新たな政治的可能性を想像しようとする試みであっただろう。[1]
On Vanishing Land
Following Fisher's death, the Hyperdub record label started a sub label called Flatlines which published an audio-essay by Justin Barton and Fisher in July 2019. Fisher and Barton edited together music from various musicians which was made to accompany the text, and Barton, working in part with suggestions from Fisher, wrote the text for the audio-essay, which "evokes a walk along the Suffolk coastline in 2006, from Felixstowe container port ('a nerve ganglion of capitalism') to the Anglo-Saxon burial ground at Sutton Hoo". Both Barton and Fisher narrate the essay.[38] Adam Harper wrote about the elements of Hauntology in On Vanishing Land, as well as its relation to the environmentalist movement.[39] In a review for The Quietus, Johny Lamb referred to On Vanishing Land as a "shocking revelation of the proximity of dystopia."[40]
消えゆく土地で
フィッシャーの死後、ハイパーダブ・レコード・レーベルはサブレーベルのフラットラインズを立ち上げ、2019年7月にジャスティン・バートンとフィッ シャーによるオーディオ・エッセイを出版した。フィッシャーとバートンは、テキストに合わせた音楽として、さまざまなミュージシャンの楽曲を編集し、バー トンはフィッシャーの提案も一部取り入れながら、このオーディオ・エッセイのテキストを執筆した。このテキストは、「2006年のサフォーク州の海岸沿い を歩く様子を喚起するもので、コンテナ港のフェリックスストウ(「資本主義の神経節」)から、サットン・フーのアングロ・サクソン人墓地まで」を描写して いる。バートンとフィッシャーの両名がエッセイのナレーションを担当している。[38] アダム・ハーパーは『On Vanishing Land』における「Hauntology」の要素と環境保護運動との関連について書いている。[39] 『The Quietus』の書評で、ジョニー・ラムは『On Vanishing Land』を「ディストピアの近さを示す衝撃的な暴露」と評している。[40]
Critique of political economy
Fisher critiqued economics, claiming that it was a bourgeois "science" that moulds reality after its presuppositions, rather than critically examining reality. As he stated it himself:

From the start, "economy" was the object-cause of a bourgeois "science", which hyperstitionally bootstrapped itself into existence, and then bent and melted the matter of this and every other world to fit its presuppositions – the greatest theocratic achievement in a history that was never human, an immense conjuring trick which works all the better because it came shrouded in that damp grey English and Scottish empiricism which claimed to have seen off all gods.[41]
政治経済批判
フィッシャーは経済学を批判し、経済学は現実を批判的に検証するのではなく、現実を前提条件に従って形作るブルジョワの「科学」であると主張した。彼自身が述べたように、

当初から、「経済」はブルジョワの「科学」の客観的因果であり、それは自己増殖的に存在し、その後、その前提条件に適合するように、この世界とあらゆる世 界の事柄を曲げたり溶かしたりした。それは、神をすべて退治したと主張する、湿った灰色のイギリスとスコットランドの実証主義に包まれていたため、より効 果的に機能する、歴史上最大の神権的達成であり、途方もない奇術であった。[41]
Personal life
In an article posted to the k-punk blog on 29 September 2004, Fisher wrote about having experienced sexual abuse in his early twenties.[42]

Death
Fisher died by suicide at his home on King Street, Felixstowe, on 13 January 2017 at the age of 48, shortly before the publication of his latest book The Weird and the Eerie (2017). He had sought psychiatric treatment in the weeks leading up to his death, but his general practitioner had only been able to offer over-the-phone meetings to discuss a referral. Fisher's mental health had deteriorated since May 2016, leading to a suspected overdose in December 2016, when he was admitted to Ipswich Hospital.[43] He discussed his struggles with depression in articles[44] and in his book Ghosts of My Life. According to Simon Reynolds in The Guardian, Fisher argued that "the pandemic of mental anguish that afflicts our time cannot be properly understood, or healed, if viewed as a private problem suffered by damaged individuals."[1]
私生活
2004年9月29日にk-punkブログに掲載された記事で、フィッシャーは20代前半に性的虐待を経験したと書いている。[42]


フィッシャーは2017年1月13日、48歳の若さでフェリックスストウのキング・ストリートにある自宅で自殺した。最新刊『The Weird and the Eerie』(2017年)の出版を間近に控えていた。彼は死の数週間前から精神科の治療を受けていたが、かかりつけ医は紹介状を書くための面談を電話で しか行えなかった。フィッシャーの精神状態は2016年5月以降悪化し、2016年12月には過剰摂取の疑いがあり、イプスウィッチ病院に入院した。彼は 記事[44]や著書『Ghosts of My Life』で、うつ病との闘いを語っている。ガーディアン紙のサイモン・レイノルズによると、フィッシャーは「現代を悩ませている精神的な苦悩の蔓延は、 傷ついた個人が抱える個人的な問題として捉えられた場合、適切に理解されることも、癒されることもない」と主張したという。[1]
Legacy
Fisher has been posthumously acclaimed as a highly influential thinker and theorist.[45][46] Commenting on Fisher's influence in Tribune, Alex Niven recalled that Fisher's "lucidity, but more than that, his ability to get to the heart of what was wrong with late-capitalist culture and right about the putative alternative...seemed to have cracked some ineffable code".[47] In The Irish Times Rob Doyle wrote that "a more interesting British writer has not appeared in this century",[48] while The Guardian described Fisher's k-punk blog posts as "required reading for a generation".[1] In the Los Angeles Review of Books, Roger Luckhurst called Fisher "one of Britain's most trenchant, clear-sighted, and sparky cultural commentators...it is a catastrophe that we no longer have Mark Fisher".[49] He still has a large influence on contemporary Zer0 Books writers, with him being cited extensively in Guy Mankowski's Albion's Secret History: Snapshots of England's Pop Rebels and Outsiders.[50] After Fisher's suicide, English musician the Caretaker, who had a symbiotic relationship with the writer,[51] released Take Care. It's a Desert Out There... in memory of him, with its proceeds being donated to the mental health charity Mind.[52]

Since 2018, "For k-punk" has been a yearly series of tribute events celebrating Fisher's life and works.[53] In 2021, the ICA commissioned a series of films from different artists for the occasion to respond to themes in the volume Postcapitalist Desire (2020), which transcribes Fisher’s final lecture series for his MA contemporary art theory course at Goldsmiths. The films have unifying visuals and captions by Sweatmother who was influenced through Fisher's work to use "early internet aesthetics and 1990s cyberpunk, merged with reworked empty promises of advertisements.”[54]


レガシー・
フィッシャーは死後、非常に影響力のある思想家および理論家として高く評価されるようになった。[45][46]トリビューン紙でフィッシャーの影響力に ついてコメントしたアレックス・ニーヴンは、フィッシャーの「明晰さ、そしてそれ以上に、後期資本主義文化の何が問題なのか、その代替案が正しいのかとい う核心に迫る能力は 、言葉では言い表せない暗号を解読したかのようだった」と述べている。[47] 『アイリッシュ・タイムズ』紙のロブ・ドイルは、「今世紀に入ってから、これほど興味深い英国人作家は現れていない」と記している。[48] 一方、『ガーディアン』紙はフィッシャーのK-パンクに関するブログ記事を「ある世代にとって必読の文献」と評している。[1] 『ロサンゼルス・レビュー・オブ・ブックス』誌では、 ロジャー・ラックハーストはフィッシャーを「英国で最も鋭く、明晰で、才気あふれる文化評論家の一人」と呼び、「マーク・フィッシャーを失ったことは、我 々にとっての悲劇である」と述べた。[49] 彼は現代のZer0 Books作家たちに今も大きな影響を与えており、ガイ・マンコウスキーの著書『アルビオンの秘密の歴史: 。フィッシャーの自殺後、彼と共生関係にあったイギリスのミュージシャン、ザ・ケアテイカー(The Caretaker)は、彼を追悼して『テイク・ケア・イズ・ア・デザート・アウトゼア...』をリリースした。収益はメンタルヘルスの慈善団体マインド に寄付された。

2018年より、「For k-punk」はフィッシャーの生涯と作品を称えるトリビュート・イベントの年次シリーズとなっている。[53] 2021年には、フィッシャーがゴールドスミスカレッジの現代美術理論コースの修士課程で最後に担当した講義シリーズを記録した『ポスト資本主義の欲望』 (2020年)のテーマに応えるため、ICAはさまざまなアーティストに一連の映像作品を依頼した。映像作品は統一されたビジュアルと、フィッシャーの作 品に影響を受けて「初期のインターネット美学と1990年代のサイバーパンクを、広告の空約束を再加工したものと融合させた」キャプションで構成されてい る。[54]

Bibliography
The Resistible Demise of Michael Jackson (editor). Winchester: Zero Books, 2009. ISBN 978-1-84694-348-5
Capitalist Realism: Is There No Alternative? Winchester: Zero Books, 2009. ISBN 978-1-84694-317-1
Ghosts of My Life: Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures. Winchester: Zero Books, 2014. ISBN 978-1-78099-226-6
Post-Punk Then and Now (editor, with Gavin Butt and Kodwo Eshun). London: Repeater Books, 2016. ISBN 978-1-910924-26-6
The Weird and the Eerie. London: Repeater Books, 2017. ISBN 978-1-910924-38-9
Flatline Constructs: Gothic Materialism and Cybernetic Theory-Fiction (foreword by exmilitary). New York: Exmilitary Press, 2018. ISBN 978-0-692-06605-8
k-punk: The Collected and Unpublished Writings of Mark Fisher (2004–2016) (edited by Darren Ambrose, foreword by Simon Reynolds). London: Repeater Books, 2018. ISBN 978-1-912248-29-2
Postcapitalist Desire: The Final Lectures (edited and with an introduction by Matt Colquhoun). London: Repeater Books, 2020. ISBN 978-1-913462-48-2

参考文献
『マイケル・ジャクソンの悲劇的な死』(編著)。ウィンチェスター:ゼロ・ブックス、2009年。ISBN 978-1-84694-348-5
『資本主義的リアリズム:オルタナティブはないのか?』ウィンチェスター:ゼロ・ブックス、2009年。ISBN 978-1-84694-317-1
『Ghosts of My Life: Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures』(『私の人生の亡霊:うつ病、ホーントロジー、失われた未来についての著作』)。ウィンチェスター:Zero Books、2014年。ISBN 978-1-78099-226-6
『Post-Punk Then and Now』(『ポストパンクのこれまでと今』、ギャビン・バットおよびコドゥ・エシュンとの共編著)。ロンドン:Repeater Books、2016年。ISBN 978-1-910924-26-6
『The Weird and the Eerie』ロンドン:Repeater Books、2017年。ISBN 978-1-910924-38-9
『Flatline Constructs: Gothic Materialism and Cybernetic Theory-Fiction』(前書き:exmilitary)ニューヨーク:Exmilitary Press、2018年。ISBN 978-0-692-06605-8
k-punk: マーク・フィッシャーの収集および未発表著作集(2004年~2016年)(編集:ダレン・アンブローズ、序文:サイモン・レイノルズ)。ロンドン:リピーター・ブックス、2018年。ISBN 978-1-912248-29-2
ポスト資本主義的欲望:最終講義(編集および序文:マット・コルクハウン)。ロンドン:リピーター・ブックス、2020年。ISBN 978-1-913462-48-2
https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Fisher

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