はじめによんでください

男根期

Phallic stage


池田光穂

☆ フロイトの精神分析学では、ファルス期(男根期)とは、3歳から6歳までの幼児期の性的発達における第3段階であり、この時期の幼児の性欲(欲望)は、性器を性感帯 として集中する。子供たちが自分の体、他の子供たちの体、そして両親の体に気づくようになると、彼らは、脱衣したり、お互いの体や、この段階の中心である 性器を探索したりすることで、身体的好奇心を満たす。この過程で、男女の身体的差異とそれに関連する社会的役割を学び、親子の心理的ダイナミクスに変化を もたらす。[1] ファルス期とは、フロイトの性的心理発達段階の5段階のうちの3番目の段階である。(i) 口腔期、(ii) 肛門期、(iii) 陰茎期、(iv) 潜伏期、(v) 性器期である。

In Freudian psychoanalysis, the phallic stage is the third stage of psychosexual development, spanning the ages of three to six years, wherein the infant's libido (desire) centers upon their genitalia as the erogenous zone. When children become aware of their bodies, the bodies of other children, and the bodies of their parents, they gratify physical curiosity by undressing and exploring each other and their genitals, the center of the phallic stage, in the course of which they learn the physical differences between the male and female sexes and their associated social roles, experiences which alter the psychologic dynamics of the parent and child relationship.[1] The phallic stage is the third of five Freudian psychosexual development stages: (i) the oral, (ii) the anal, (iii) the phallic, (iv) the latent, and (v) the genital.
フ ロイトの精神分析学では、ファルス期とは、3歳から6歳までの幼児期の性的発達における第3段階であり、この時期の幼児の性欲(欲望)は、性器を性感帯と して集中する。子供たちが自分の体、他の子供たちの体、そして両親の体に気づくようになると、彼らは、脱衣したり、お互いの体や、この段階の中心である性 器を探索したりすることで、身体的好奇心を満たす。この過程で、男女の身体的差異とそれに関連する社会的役割を学び、親子の心理的ダイナミクスに変化をも たらす。[1] ファルス期とは、フロイトの性的心理発達段階の5段階のうちの3番目の段階である。(i) 口腔期、(ii) 肛門期、(iii) 陰茎期、(iv) 潜伏期、(v) 性器期である。
The Oedipus complex

In the phallic stage of psychosexual development, a boy's decisive experience is the Oedipus complex describing his son–father competition for sexual possession of his mother. This psychological complex indirectly derives its name from the Greek mythologic character Oedipus, who unwittingly killed his father and sexually possessed his mother. Initially, Freud applied the Oedipus complex to the development of boys and girls alike; he then developed the female aspect of phallic-stage psychosexual development as the feminine Oedipus attitude and the negative Oedipus complex.[2] His student–collaborator Carl Jung proposed the "Electra complex", derived from Greek mythologic character Electra, who plotted matricidal revenge against her mother for the murder of her father, to describe a girl's psychosexual competition with her mother for possession of her father.[3]


Oedipus complex: Oedipus and the Sphinx, by Gustave Moreau, 1864.
Despite mother being the parent who primarily gratifies the child's desires, the child begins forming a discrete sexual identity — "boy", "girl" — that alters the dynamics of the parent and child relationship; the parents become the focus of infantile libidinal energy. The boy focuses his libido (sexual desire) upon his mother, and focuses jealousy and emotional rivalry against his father — because it is he who sleeps with the mother. To facilitate uniting him with the mother, the boy's id wants to kill his father (as did Oedipus), but the ego, pragmatically based upon the reality principle, knows that his father is the stronger of the two males competing to psychosexually possess the one female. Nonetheless, the fearful boy remains ambivalent about his father's place in the family, which is manifested as fear of castration by the physically greater father; the fear is an irrational, subconscious manifestation of the infantile id.[4]

In developing a discrete psychosexual identity, boys develop castration anxiety and girls develop penis envy towards all males. The girl's envy is rooted in the biologic fact that, without a penis, she cannot sexually possess her mother as the infantile id demands. Resultantly, the girl redirects her desire for sexual union upon father. She thus psychosexually progresses to heterosexual femininity (which culminates in bearing a child) derived from earlier, infantile desires; her child replaces the absent penis. Moreover, after the phallic stage, the girl's psychosexual development includes transferring her primary erogenous zone from the infantile clitoris to the adult vagina. Freud thus considered a girl's Oedipal conflict to be more emotionally intense than that of a boy, resulting, potentially, in a woman of submissive, less confident personality.[5]
エディプス・コンプレックス

精神性愛発達の男根期において、男の子の決定的な経験はエディプス・コンプレックスであり、これは母親の性的所有をめぐって息子と父親が競い合う様子を描 写している。この心理的コンプレックスは、ギリシャ神話の登場人物であるエディプスに間接的に由来している。エディプスは、知らず知らずのうちに父親を殺 し、母親を性的所有物とした。当初、フロイトはエディプス・コンプレックスを男女の区別なく適用していたが、その後、男女の性心理発達の段階における女性 的なエディプス・コンプレックスを「女性エディプス・コンプレックス」と定義し、否定的なエディプス・コンプレックスを「女性エディプス・コンプレック ス」と定義した[2]。カール・グスタフ・ユングは、父親の殺害を企てた母親への復讐を企てたギリシャ神話のエレクトラというキャラクターに由来する「エ レクトラコンプレックス」を提唱し、父親の所有権をめぐって母親と少女が心理的に競い合う様子を表現した[3]。


エディプスコンプレックス: ギュスターヴ・モロー作「オイディプスとスフィンクス」、1864年
母親は子供の欲求を最も満たしてくれる存在であるにもかかわらず、子供は「男の子」「女の子」という明確な性的アイデンティティを形成し始め、それによっ て親子の力関係が変化します。両親は幼児期のリビドーのエネルギーの的となります。少年は、母親に性欲(性的欲望)を向け、父親に対して嫉妬や感情的な対 抗意識を抱く。なぜなら、母親と寝るのは彼自身だからだ。少年を母親と結びつけるために、少年のイドは父親を殺そうとする(オイディプスもそうだった)。 しかし、現実の原則に基づいて現実的に考える自我は、1人の女性を精神的に所有しようと競い合う2人の男性のうち、父親の方が強いことを知っている。しか し、恐怖を抱く少年は、家族における父親の存在について依然として両義的な感情を抱き続けている。それは、身体的に大きな父親による去勢への恐怖として表 れる。この恐怖は、幼児期の自我の非合理的な潜在意識の表れである[4]。

心理性的アイデンティティが確立される過程で、少年は去勢不安を、少女はすべての男性に対する陰茎への羨望を覚えるようになる。女の子の嫉妬心は、生物学 的な事実に基づいている。つまり、ペニスがなければ、幼児期における自我の要求を満たす形で母親と性的関係を持つことができないということである。その結 果、女の子は父親に対して性的結合を求めるようになる。こうして、女の子は心理性的にも、幼児期の欲望から派生した異性愛的な女性らしさへと成長する(そ の頂点として、子どもを産むことになる)。彼女の子どもが存在しないペニスにとって代わるのである。さらに、男根期の後、女の子の精神性発達は、主要な性 感帯を幼児期のクリトリスから大人の膣に移すことを含む。フロイトは、女の子のエディプス・コンフリクトは男の子のものよりも感情的に強烈であり、その結 果、従順で自信のない性格の女性になる可能性があると考えた[5]。
Defense mechanisms

In both sexes, defense mechanisms provide transitory resolutions of the conflict between the drives of the Id and the drives of the Ego. The first defense mechanism is repression, the blocking of memories, emotional impulses, and ideas from the conscious mind; yet it does not resolve the id–ego conflict. The second defense mechanism is identification, by which the child incorporates, to his or her ego, the personality characteristics of the same-sex parent; in so adapting, the boy diminishes his castration anxiety, because likeness to father protects him from father's wrath as a rival for mother; by so adapting, the girl facilitates identifying with mother, who understands that, in being females, neither of them possesses a penis, and thus are not antagonists.[6]

An unresolved fixation in the phallic stage could lead to egoism, low self esteem, flirtatious and promiscuous females, shyness, worthlessness and men that treat women with contempt.
防衛機制

防衛機制は、イドとエゴの衝動の間の葛藤を一時的に解決する。最初の防衛機制は抑圧であり、記憶、感情的な衝動、考えを意識から遮断するものである。しか し、イドとエゴの葛藤を解決するものではない。2つ目の防衛機制は同一化であり、これにより子供は同性である親の性格特性を自我に取り込む。そうすること で、男の子は去勢不安を和らげることができ、父親に似ていることで母親を奪い合うライバルとしての父親の怒りを回避できる。同様に、女の子は 母親は、2人とも女性である以上、ペニスを持っていないことを理解しており、それゆえ対立する存在ではないことを理解している。

ファルス期における未解決の固着は、エゴイズム、低い自尊心、浮気性で乱れた女性、内気さ、無価値感、女性を蔑視する男性を生み出す可能性がある。
Phallic monism
Phallic woman
Psychosexual development
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Genital stage
男根一元論
男根女性
心理性的発達
口腔期
肛門期
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生殖器期
https://en.wikipedia.org/wiki/Phallic_stage

















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