アスクレピオス
Ἀσκληπιός, Asklēpios
異音:アスクレーピオス、アイスクラーピウス
(Æsculapius)、アスクレピオス、アスクラピウス
来歴・出自「アスクレーピオスは アポローンとコローニスの子。コローニスはテッサリアのラピテース族の王プレギュアースの娘で、アポローンは一羽のカラスを使いとしてコローニスとの連絡 係 にしていた。このカラスは言葉を話し、その羽は純白だった。あるとき、カラスがコローニスの浮気を告げたために、怒ったアポローンはコローニスを矢で射殺 した。このカラスの報告は道草を食っていた言い訳に付いた嘘だったという説と、カラスがうっかり者で早とちりをしたという説がある。いずれにしても、アポローンはカラスを罰して言葉を取り上げ、白い羽を真っ黒に変え、天空に曝して償わせた。こ のカラスの姿が現在のからす座である。一説には、からす座のすぐ近くにコップ座があるにもかかわらず、そのくちばしは永遠にコップの水に届 かないという。コローニスは身ごもっていることを告げて死んだため、アポローンは胎 児を救い出してケンタウロスの賢者ケイローンに養育を託した。この胎児がアスクレーピオスである」
ア
スクレピオスの師匠ケイローンとアレウス(ドラクロワ画)
「ケイローンのもとで育ったアスクレーピオスは、とくに医学に才能を示 し、師のケイローンさえ凌ぐほどであった。やがて独立したアスクレーピオスは、イアーソーン率いるアルゴー船探検隊(アルゴナウタイ;Argonautai)にも参加した。 その医術の技はますます熟達し、アテーナーから授かったメドゥーサの右側の血管から流れた蘇生作用のある血を使い、ついに死者まで生き返らせることができ るようになった。アスクレーピオスはカパネウス、リュクールゴス、アテーナイ王テーセウスの息子ヒッポリュトス、テュンダレオース、ヒュメナイオス、ミー ノースの子グラウコスらを蘇らせたという。冥界の王ハーデースは、自らの領域から死者が取り戻されていくのを“世界の秩序(生老病死)を乱すもの”とゼウ スに強く抗議した。ゼウスも、人間が治療の術を獲得して互いに助け合いをすることを よしとしなかったためこれを聞き入れ、雷霆をもってアスクレーピオスを撃ち殺した[アポロードロス『ギリシア神話』]。だが、アスクレーピオスは功績を認められ、死後天に上げられてへびつかい座となり、神の一員に加わえ られることとなった」- アスクレーピオス.
「古代ギリシアにおいては、施療院を「アスクラピア」と呼んだ。アスクレーピオスの子どもたちはいずれも医術にかかわっており、息子にはともに 医学の知識に長け、トロイア戦争で活躍したマカーオーンとポダレイリオスが、妻のエーピオネー(Epione)との間に生まれた四人の娘には治癒 を司るイアーソー()、回復を司るアケソー()、衛生を司るヒュギエイアや健康を司るパナケイアがいる。ヒポクラテスは彼の子孫であるとも言う。」- アスクレーピオス.
アスクレピオス派の医学派は、キュレネ、ロードス島、コス島、クニドスなどに学校をもち、有力セクトとなった。
A statue of Asclepius. The Glypotek; Copenhagen. Asclepian bow; Tedros Adhanom Ghebreyesus.
Bust of Serapis (Asclepius-Aesculapius), Museum of Lepcis Magna, Libya, 3rd c. or later
Asclepius
(/æsˈkliːpiəs/; Ancient Greek: Ἀσκληπιός Asklēpiós [asklɛːpiós]; Latin:
Aesculapius) is a hero and god of medicine in ancient Greek religion
and mythology. He is the son of Apollo and Coronis, or Arsinoe, or of
Apollo alone. Asclepius represents the healing aspect of the medical
arts; his daughters, the "Asclepiades", are: Hygieia ("Health,
Healthiness"), Iaso (from ἴασις "healing, recovering, recuperation",
the goddess of recuperation from illness), Aceso (from ἄκεσις
"healing", the goddess of the healing process), Aegle (the goddess of
good health) and Panacea (the goddess of universal remedy). He has
several sons as well. He was associated with the Roman/Etruscan god
Vediovis and the Egyptian Imhotep.[1] The rod of Asclepius, a
snake-entwined staff similar to the caduceus, remains a symbol of
medicine today. Those physicians and attendants who served this god
were known as the Therapeutae of Asclepius. |
ア
スクレピオス(/æsˈkliȂpiəs/; 古代ギリシア語: Ἀσκληπιός Asklēpiós [asklˈpiós]; ラテン語:
Aesculapius)は、古代ギリシアの宗教と神話における英雄であり、医薬の神である。アポロンとコローニス、またはアルシノエ、あるいはアポロン
の息子である。アスクレピオスは医術の癒しの側面を象徴し、彼の娘たちである「アスクレピオデス」は以下の通りである:
ヒュギイア(「保健、健康」)、イアソ(ἴασις 「治癒、回復、療養」に由来、病気からの回復の女神)、アセソ(ἄκεσις
「治癒」に由来、治癒過程の女神)、エーグル(健康の女神)、パナセア(万能の救済の女神)である。息子も数人いる。アスクレピオスの杖は、カドケウスに
似た蛇に絡まった杖で、今日でも医学のシンボルとなっている。この神に仕える医師や従者たちは、アスクレピオスの治療者として知られていた。 |
Etymology The etymology of the name is unknown. In his revised version of Frisk's Griechisches etymologisches Wörterbuch (Greek Etymological Dictionary), R. S. P. Beekes gives this summary of the different attempts: "H. Grégoire (with R. Goossens and M. Mathieu) in Asklépios, Apollon Smintheus et Rudra 1949 (Mém. Acad. Roy. de Belgique. Cl. d. lettres. 2. sér. 45), explains the name as "the mole-hero", connecting σκάλοψ, ἀσπάλαξ 'mole' and refers to the resemblance of the Tholos in Epidauros and the building of a mole. (Thus Puhvel, Comp. Mythol. 1987, 135.) But the variants of Asklepios and those of the word for "mole" do not agree. The name is typical for Pre-Greek words; apart from minor variations (β for π, αλ(α) for λα) we find α/αι (a well known variation; Fur. 335–339) followed by -γλαπ- or -σκλαπ-/-σχλαπ/β-, i.e. a voiced velar (without -σ-) or a voiceless velar (or an aspirated one: we know that there was no distinction between the three in the substr. language) with a -σ-. I think that the -σ- renders an original affricate, which (prob. as δ) was lost before the -γ- (in Greek the group -σγ- is rare, and certainly before another consonant). Szemerényi's etymology (JHS 94, 1974, 155) from Hitt. assula(a)- "well-being" and piya- "give" cannot be correct, as it does not explain the velar."[2] Beekes suggested a Pre-Greek proto-form *(a)-syklap-.[3] His name may mean "to cut open" from a story about his birth.[4] |
語源 この名前の語源は不明である。R.S.P.ビーケスは、フリスクの『ギリシャ語語源辞典』の改訂版で、異なる試みを次のようにまとめている: 「H. H. Grégoire (with R. Goossens and M. Mathieu) in Asklépios, Apollon Smintheus et Rudra 1949年(Mém. Acad. Roy. de Belgique. 45)は、σκάλοψ, ἀσπάλαξ「モグラ」を繋いで「モグラ英雄」と説明し、エピダウロスのトロスとモグラの建造物が似ていることに言及している(Puhvel, Comp. (しかし、アスクレピオスの異形と「モグラ」の異形は一致しない。 些細な変化(πはβ、λαはαλ(α))を除けば、α/αι(よく知られた変化;Fur. 335-339)の後に-γλαπ-または-σκλαπ-/-σχλαπ/β-が続く。 すなわち、-σ-を伴う有声ベラル(-σ-を伴わない)または無声ベラル(または吸引されたもの)である。私は、-σ-は、-γ-の前に失われた(ギリ シャ語では-σγ-というグループはまれであり、他の子音の前であることは確かである)、(おそらくδのような)もともとのアフリカーテを表現していると 考える。 Hitt.のassula(a)-「幸福」とpiya-「与える」に由来するSzemerényiの語源説(JHS 94, 1974, 155)は、ヴェラールを説明できないので正しいとは言えない」[2]。 ビークスは前ギリシャ語の原形*(a)-syklap-を示唆した[3]。 彼の名前は彼の出生にまつわる話から「切り開く」という意味かもしれない[4]。 |
Epithets He shared with Apollo the epithet Paean ("the Healer").[5] He was called Aulonius, derived from a temple he had in Aulon, a valley in ancient Messenia.[6] |
称号 アポロンと共通の諡号はペアン(「癒し手」)であった[5]。古代メセニアの谷、アウロンにあった神殿に由来してアウロニウスと呼ばれた[6]。 |
Mythology Birth Asclepius was the son of Apollo and, according to the earliest accounts, a mortal woman named Koronis (Coronis), who was a princess of Tricca in Thessaly.[7][8] When she displayed infidelity by sleeping with a mortal named Ischys, Apollo found out with his prophetic powers and killed Ischys. Coronis was killed by Artemis for being unfaithful to Apollo and was laid out on a funeral pyre to be consumed, but Apollo rescued the child by cutting him from Coronis' womb.[9] According to Delphian tradition, Asclepius was born in the temple of Apollo, with Lachesis acting as a midwife and Apollo relieving the pains of Coronis. Apollo named the child after Coronis' nickname, Aegle.[10] Phoenician tradition maintains that Asclepius was born of Apollo without any woman involved.[11] According to the Roman version, Apollo, having learned about Coronis' betrayal with the mortal Ischys through his raven Lycius, killed her with his arrows. Before breathing her last, she revealed to Apollo that she was pregnant with his child. He repented his actions and unsuccessfully tried to save her. At last, he removed their son safely from her belly before she was consumed by the fire.[12] In yet another version, Coronis who was already pregnant with Apollo's child, had to accompany her father to Peloponnesos. She had kept her pregnancy hidden from her father. In Epidaurus, she bore a son and exposed him on a mountain called Tittheion (from τίτθη "wet nurse", τιτθεύω "to suckle, breastfeed"). The child was given milk by one of the goats that pastured about the mountain, and was guarded by the watch-dog of the herd. Aresthanas, the owner of goats and the guard dogs found the child. As he came near, he saw lightning that flashed from the child, and thinking of it to be a sign of the divine, he left the child alone. Asclepius was later taken by Apollo.[13] According to Strabo and other traditions, the birthplace of Asclepius is considered to be Tricca (modern Trikala city in Thessaly).[14][15] |
神話 誕生 アスクレピオスはアポロンと、テッサリアのトリッカの王女であったコロニス(コロニス)という名の人間の女性との間に生まれた[7][8]。コローニスは アポロンに不貞を働いたとしてアルテミスに殺され、葬儀の火刑台に並べられて焼かれたが、アポロンがコローニスの胎内から子供を切り取って救出した [9]。 デルフィの伝承によれば、アスクレピオスはアポロ神殿で生まれ、ラケシスが助産婦を務め、アポロンがコロニスの痛みを和らげた。アポロはその子をコロニスのあだ名であるエーグルにちなんで名づけた[10]。 フェニキアの伝承では、アスクレピオスは女性を介さずにアポロンから生まれたとされている[11]。 ローマ人の説によると、コロニスが死すべき者イスキスと裏切ったことを、アポロンは自分の烏リュキウスを通して知り、彼女を矢で殺した。彼女は息を引き取 る前に、アポロに彼の子を身ごもっていることを明かした。彼は自分の行いを悔い改め、彼女を救おうとしたが失敗した。最後には、彼女が火に焼かれる前に、 彼女の腹から無事に息子を取り出した[12]。 さらに別の説では、すでにアポロンの子を身ごもっていたコローニスは、父に同行してペロポネソスに行かなければならなかった。彼女は妊娠を父に隠してい た。エピダウロスで彼女は息子を産み、ティッテイオン(τίτθη 「wet nurse」, τιτθεύω 「to suckle, breastfeed 」から)と呼ばれる山にさらした。その子は、山に放牧されていたヤギの一頭から乳を与えられ、群畜の番犬に守られていた。ヤギと番犬の飼い主であるアレス タナスは、その子を見つけた。アレスタナスは、山羊と番犬の主であるアレスタナスがその子を見つけたので近づくと、その子から稲妻が光っているのが見え た。アスクレピオスは後にアポロンに連れ去られた[13]。 ストラボや他の伝承によれば、アスクレピオスの生誕地はトリッカ(テッサリア地方の現在のトリカラ市)とされている[14][15]。 |
Education and adventures![]() Zeus-like facial features of Asclepius (Melos) Apollo named the rescued baby "Asclepius" and reared him for a while and taught him many things about medicine.[16] However, like his half-brother, Aristaeus, Asclepius had his formal education under the centaur Chiron who instructed him in the art of medicine.[17] It is said that in return for some kindness rendered by Asclepius, a snake licked Asclepius's ears clean and taught him secret knowledge (to the Greeks snakes were sacred beings of wisdom, healing, and resurrection). Asclepius bore a rod wreathed with a snake, which became associated with healing. Another version states that when Asclepius (or in another myth Polyidus) was commanded to restore the life of Glaucus, he was confined in a secret prison. While pondering on what he should do, a snake crept near his staff. Lost in his thoughts, Asclepius unknowingly killed it by hitting it again and again with his staff. Later, another snake came there with an herb in its mouth, and placed it on the head of a dead snake, which soon came back to life. Seeing this, Asclepius used the same herb, which brought Glaucus back.[18] A species of non-venomous pan-Mediterranean serpent, the Aesculapian snake (Zamenis longissimus) is named for the god. He was originally called Hepius but received his popular name of Asclepius after he cured Ascles, ruler of Epidaurus who suffered an incurable ailment in his eyes.[19] Asclepius became so proficient as a healer that he surpassed both Chiron and his father, Apollo. Asclepius was therefore able to evade death and to bring others back to life from the brink of death and beyond. This caused an excessive abundance of human beings, and Zeus resorted to killing him to maintain balance in the numbers of the human population. At some point, Asclepius was among those who took part in the Calydonian Boar hunt. Also, he was one of the Argonauts. |
教育と冒険![]() ゼウスに似た顔のアスクレピオス(メロス島) アポロンは助け出した赤ん坊を「アスクレピオス」と名付け、しばらく養育し、医学について多くのことを教えた[16]。 しかし、異母兄のアリスタイオスと同様に、アスクレピオスもケンタウロスのキロンの下で正式な教育を受け、医学の技術を指導された[17]。 アスクレピオスが親切にしてくれた見返りとして、蛇がアスクレピオスの耳をきれいに舐め、秘伝を教えたと言われている(ギリシャ人にとって蛇は知恵、治 癒、復活の聖なる存在であった)。アスクレピオスは蛇を巻きつけた杖を持ち、それが癒しと結びつくようになった。別の説では、アスクレピオス(別の神話で はポリュイドス)がグラウコスの命を回復するよう命じられたとき、彼は秘密の牢獄に閉じ込められた。どうすべきか思案していると、彼の杖の近くに蛇が忍び 寄った。思いにふけったアスクレピオスは、知らず知らずのうちに杖で何度も何度も叩いて殺してしまった。その後、別の蛇が薬草をくわえてやってきて、死ん だ蛇の頭の上に置いた。これを見たアスクレピオスは同じ薬草を使い、グラウコスを生き返らせた[18]。無毒の汎地中海蛇の一種であるアエスキュラピア蛇 (Zamenis longissimus)は、この神にちなんで名付けられた。 元々はヘピウスと呼ばれていたが、エピダウロスの支配者であったアスクレウスが目の不治の病を治したことから、アスクレピオスと呼ばれるようになった [19]。そのため、アスクレピオスは死を回避し、死の淵から、そしてその先から人々を生き返らせることができた。そのため人間が増えすぎてしまい、ゼウ スは人間の数のバランスを保つために彼を殺すことにした。 ある時、アスクレピオスはカリドニアのイノシシ狩りに参加した。また、アルゴノーツの一人でもあった。 |
![]() Roman coin from Odessos showing Asclepius with Hygieia on one side and Gordian III's portrait on the other side (35mm, 28g) Marriage and family Asclepius was married to Epione, with whom he had five daughters: Hygieia, Panacea, Aceso, Iaso, and Aegle,[20] and three sons: Machaon, Podaleirios and Telesphoros. He also sired a son, Aratus, with Aristodeme.[21] Death and immortality Asclepius once started bringing back to life the dead people like Tyndareus, Capaneus, Glaucus, Hymenaeus, Lycurgus and others.[22] Others say he brought Hippolytus back from the dead on Artemis's request, and accepted gold for it,[23] or maybe he did it for love.[24] It is the only mention of Asclepius resurrecting the dead.[clarification needed] In all other accounts he is said to use his skills simply as a physician. However, Hades accused Asclepius of stealing his subjects and complained to his brother Zeus about it.[25] According to others, Zeus was afraid that Asclepius would teach the art of resurrection to other humans as well.[26] Concerning the fate of Asclepius, Ovid writes that "the youth [Asclepius] blasted by ancestral bolts [of Zeus] soars from earth [rising as the constellation Ophiuchus] and flings his hands coiled with double snakes."[27] Later accounts read "The Serpent-Holder. Many astronomers have imagined that he is Aesculapius [Asclepius], whom Jupiter [Zeus], for the sake of Apollo, put among the stars."[28] Asclepius was killed by Zeus, and by Apollo's request, was subsequently immortalized as a star.[29][30][31] |
![]() オデッソス産ローマコイン、片面はヒギイアとアスクレピオス、もう片面はゴルディアヌス3世の肖像(35mm、28g) 結婚と家族 アスクレピオスはエピオネと結婚し、5人の娘をもうけた: ヒギイア、パナセア、アセソ、イアソ、エーグルである[20]: マハオン、ポダレイリオス、テレスフォロスである。また、アリストデメとの間に息子アラトゥスをもうけた[21]。 死と不死 アスクレピオスは、ティンダレウス、カパネウス、グラウコス、ヒメナイオス、リュクルゴスなどの死者を蘇らせ始めたことがある[22]。また、アルテミスの要請でヒッポリュトスを蘇らせ、その対価として金を受け取ったという説[23]や、愛のためにやったという説もある。 しかし、ハデスはアスクレピオスが自分の臣下を盗んだと非難し、そのことを兄のゼウスに訴えた[25]。他の者によれば、ゼウスはアスクレピオスが他の人 間にも復活の術を教えることを恐れていた。 [26] アスクレピオスの運命について、オウィッドは「(ゼウスの)先祖伝来の稲妻に吹き飛ばされた若者(アスクレピオス)は、地上から舞い上がり(オフィウコス 座として昇り)、二匹の蛇に巻かれた手をなびかせる」と書いている[27]。多くの天文学者は、アポロンのためにジュピター(ゼウス)が星の間に置いたア スクレピオス(アスクレピオス)だと想像している」[28]。アスクレピオスはゼウスに殺され、アポロンの要請によって、その後星として不死化された [29][30][31]。 |
Sacred places and practices![]() Asclepius (center) arrives in Kos and is greeted by Hippocrates (left) and a citizen (right), mosaic, 2nd–3rd century AD The most ancient and the most prominent asclepeion (or healing temple) according to the geographer of the 1st century BC, Strabo, was situated in Trikala.[32] The 1st century AD Pool of Bethesda, described in the Gospel of John, chapter 5, was found by archaeologists in 1964 to be part of an asclepeion.[33][34] One of the most famous temples of Asclepius was at Epidaurus in north-eastern Peloponnese, dated to the fourth century BC.[35] Another famous asclepeion was built approximately a century later on the island of Kos,[35] where Hippocrates, the legendary "father of medicine", may have begun his career. Other asclepieia were situated in Gortys (in Arcadia), and Pergamum in Asia. ![]() Votive relief of Asclepius, Epione and Hygieia. Mid-4th cent. BC, Acropolis Museum, Athens. From the fifth century BC onwards,[36] the cult of Asclepius grew very popular and pilgrims flocked to his healing temples (Asclepieia) to be cured of their ills. Ritual purification would be followed by offerings or sacrifices to the god (according to means), and the supplicant would then spend the night in the holiest part of the sanctuary– the abaton (or adyton). Any dreams or visions would be reported to a priest who would prescribe the appropriate therapy by a process of interpretation.[37] Some healing temples also used sacred dogs to lick the wounds of sick petitioners.[38] In honor of Asclepius, a particular type of non-venomous snake was often used in healing rituals, and these snakes—the Aesculapian Snakes—slithered around freely on the floor in dormitories where the sick and injured slept. These snakes were introduced at the founding of each new temple of Asclepius throughout the classical world. The original Hippocratic Oath began with the invocation "I swear by Apollo the Physician and by Asclepius and by Hygieia and Panacea and by all the gods ...".[38] Epidauria (τὰ Ἐπιδαύρια) was a festival at Athens in honour of Asclepius.[39] Some later religious movements claimed links to Asclepius. In the 2nd century AD the controversial miracle-worker Alexander claimed that his god Glycon, a snake with a "head of linen"[40] was an incarnation of Asclepius. The Greek language rhetorician and satirist Lucian produced the work Alexander the False Prophet to denounce the swindler for future generations. He described Alexander as having a character "made up of lying, trickery, perjury, and malice; [it was] facile, audacious, venturesome, diligent in the execution of its schemes, plausible, convincing, masking as good, and wearing an appearance absolutely opposite to its purpose."[40] In Rome, the College of Aesculapius and Hygia was an association (collegium) that served as a burial society and dining club that also participated in the Imperial cult. The botanical genus Asclepias (commonly known as milkweed) is named after him and includes the medicinal plant A. tuberosa or "Pleurisy root". Asclepius was depicted on the reverse of the Greek 10,000 drachmas banknote of 1995–2001.[41] At the city of Miletus, archaeologists discovered a cave under the city's theatre which was associated with Asclepius cult.[42][43] At Hyperteleatum, Hypsi and Hyettus there were temples of Asclepius.[44][45][46] |
聖地と修行![]() コス島に到着し、ヒポクラテス(左)と市民(右)に迎えられるアスクレピオス(中央)、モザイク、紀元後2~3世紀 紀元前1世紀の地理学者ストラボによれば、最も古く、最も著名なアスクレピオンはトリカラにあった[32]。紀元1世紀、『ヨハネの福音書』第5章に記さ れているベテスダの池は、1964年に考古学者によってアスクレピオンの一部であることが発見された[33][34]。 [33][34]最も有名なアスクレピオスの神殿のひとつは、ペロポネソス半島北東部のエピダウロスにあり、紀元前4世紀のものとされる[35]。もうひ とつの有名なアスクレピオンは、およそ1世紀後にコス島に建てられ[35]、伝説的な「医学の父」ヒポクラテスがそのキャリアをスタートさせた場所とされ る。他のアスクレピオンは、アルカディアのゴルティスとアジアのペルガモにあった。 ![]() アスクレピオス、エピオネ、ヒギイアの奉納レリーフ。紀元前4世紀半ば。紀元前4世紀半ば、アテネのアクロポリス博物館所蔵。 紀元前5世紀以降[36]、アスクレピオス信仰は非常に盛んになり、巡礼者たちは病気を治してもらうためにアスクレピオスの癒しの神殿(アスクレピエイ ア)に集まった。儀式的な浄化の後、(手段に応じて)神への供え物や生贄が捧げられ、祈願者は聖域の最も神聖な部分であるアバトン(またはアディトン)で 一夜を過ごす。夢や幻影は司祭に報告され、司祭は解釈のプロセスによって適切な治療を処方した[37]。一部のヒーリング・テンプルでは、病気の請願者の 傷を舐めるために聖なる犬も使用された[38]。アスクレピオスに敬意を表し、ヒーリングの儀式には毒を持たない蛇の個別主義がしばしば使用され、これら の蛇は病人や負傷者が寝泊まりする寮の床を自由に歩き回った。これらの蛇は、古典世界各地でアスクレピオスの新しい神殿が創建されるたびに導入された。 ヒポクラテスの誓いの原文は、「私は医師アポロンとアスクレピオスとヒギイアとパナセアとすべての神々によって誓います」という呼びかけで始まっている[38]。 エピダウリア(τὰ Ἐπιδαύρια)はアスクレピオスを称えるアテネの祭りであった[39]。 後世の宗教運動の中には、アスクレピオスとのつながりを主張するものもあった。紀元2世紀、物議を醸した奇跡を起こすアレクサンダーは、「麻の頭」を持つ 蛇であるグリコン神[40]がアスクレピオスの化身であると主張した。ギリシャ語の修辞学者で風刺作家のルキアヌスは、後世のためにこの詐欺師を糾弾する ために『偽預言者アレキサンダー』という作品を作った。彼はアレクサンダーの性格を「嘘、策略、偽証、悪意で構成され、[それは]安易で、大胆で、冒険的 で、策略の実行に勤勉で、もっともらしく、説得力があり、善良であるかのように仮面をかぶり、その目的とはまったく正反対の外見を身にまとっている」と表 現した[40]。ローマでは、アスクレピオスとヒュギアの大学は、埋葬協会と食事クラブとして機能する協会(コレギウム)であり、帝王崇拝にも参加してい た。 植物学上のアスクレピオス属(一般にミルクウィードとして知られる)は、アスクレピオスにちなんで命名された。 アスクレピオスは1995年から2001年のギリシャの1万ドラクマ紙幣の裏面に描かれている[41]。 都市ミレトスでは、考古学者がアスクレピオス崇拝に関連する洞窟を都市の劇場の下で発見した[42][43]。 ヒペルテレアトゥム、ヒプシ、ヒエトゥスにはアスクレピオスの神殿があった[44][45][46]。 |
Rod of Asclepius Darrhon 1027 Aesculapia |
アスクレピオスの杖 ダーロン 1027 アエスキュラピア |
https://en.wikipedia.org/wiki/Asclepius |
リンク
文献
その他
Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1997-2099
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Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099
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