はじめによんでください

国連の持続可能な開発目標とグローバル・イシューズ

UN Sustainable Development Goals

池田光穂




国連のグローバル・イシュー(global issues Overvies, by UN

ロバート・グッディン先生の結論(1985:206)
Preventing exploitable vulnerabilities: No one should be forced into a vulnerable or dependent position, insofar as this can be avoided. If people are placed in such a position (either through personal choice or natural or social necessity), vulnerabilities/dependencies should be reciprocal and, ideally, symmetrical among all those who are involved. In no case should they be so severe and asymmetrical that one party has exclusive, discretionary control over resources that the other needs to protect his vital interests. (1)搾取されやすい脆弱な人たちを防ぐこと:回避できる限り、何人も脆弱な立場や依存的な立場に追い込まれるべきではありません。もし人々がそのような 立場に置かれるなら(個人の選択、あるいは自然または社会的な必要性によって)脆弱性や依存性というのは相互的であるべきで、理想的には関係するすべての 人々の間で対称的なものであるべきです(=弱いものと助けるものはお互いに組みになっているからです)。また、一方の当事者が、他方の当事者が自らの重要 な利益を守るために必要とする資源を、独占的かつ裁量的に支配するような、深刻かつ非対称的なものであってはなりません(=つまりずっと弱いまま、助けら れるままの状態が固定されていてはなりません)。
Protecting the vulnerable: Where people are particularly vulnerable to or dependent upon you, for whatever reasons, you have a special responsibility to protect their interests. Where they are vulnerable to you individually, you must seek to produce this result directly through your own efforts. Where they are vulnerable to a group of you, the group as a whole is responsible for protecting their interests; and you as an individual within that group have a derivative responsibility to help organize and participate in a cooperative scheme among members of that group to produce that result.
(2)脆弱な人の保護:何らかの理由で、あなたに対して特に弱い立場 (=脆弱な)にある人、あるいはあなたに依存している人に対して、あなたは彼らの利益を保護する特別な責任を負っています。彼/彼女/その人たちが、あな た個人に対して脆弱である場合、あなたは自分の努力によって直接この保護を実現するよう努めなければなりません。そして、そのグループの中の個人であるあ なたには、その結果を生み出すために、そのグループのメンバーの間で協力的な計画を組織し、それに参加するのを助けるという派生的な責任があります。
Protecting the vulnerable : a reanalysis of our social responsibilities / Robert E. Goodin. Chicago : University of Chicago Press , 1985
ロバート・グッディン『脆弱な人を擁護すること』シカゴ大学出版局、1985年

Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099

For all undergraduate students!!!, you do not paste but [re]think my message.

Remind Wittgenstein's phrase, "I should not like my writing to spare other people the trouble of thinking. But, if possible, to stimulate someone to thoughts of his own," - Ludwig Wittgenstein