On gerontocracy of The Samburu
サンブル(Samburu people, a Nilotic people of north-central Kenya)の事例(gerontocracyの実態): サンブルは、マサイのような軍事的組織をもたない (p.xviii)
ポール・スペンサー(Paul Spencer, 1932-2015)のフィールドワーク、1957年11月~1960年7月の27か月
敵対する民族:サンブル〈対〉Turkana;Samburu 〈対〉 Boran
モラン Moran(s. lmurani, pl. lmuran)は、未婚の若い男性の集団で、かつての戦士集団。
サンブルはジェロントクラシー(gerontocracy)の社会(p.xxii)
スペンサーの基本テーゼは、一夫多妻を可能にするために長老制(grontocracy)は存在するというもの
"[S]ociety as a gerontocracy, that is, as a society in which power is essentially in the hands of the older men. Such a society inevitably exihibits certain strains between young and old, and ill the present InStance these strains are largely contained within the age-set system, which is strong and restrictive. But in addition, the gerontocracy must be supported by appropriate social values, the ecological balance of the society must allow it, and other institutions must. be related with it in some way. Polygamy,for instance, which is encouraged by the high regard for autonomy and economic independence among older men can only be practised on a wide scale when the younger men, the moran in fact, are prevented from marrying" (Spencer 1965:xxii).
・エイジセットシステム:"... and the monopoly of the old men in marriage becomes another aspect of the gerontocatic situation as does the tendency for delinquent behaviour among the young men" (Spencer 1965:xxii)
・Spencer, Paul. 1965. The Samburu : a study of gerontocracy in a nomadic tribe. Berkeley: University of California Press.
・Nomads in alliance : symbiosis and growth among the Rendille and
Samburu of Kenya / Paul Spencer, London: Oxford University Press. 1973
【設問】
1.我々の社会の「高齢化社会のデザイン」に、牧畜遊動民であるサンブルの人たちの生き方は、参考になるだろうか?なると考える人は設問2に続き、ならないと考える人はこのセクションに留まり、その理由を与えよ。
2.君は我々の社会の「高齢化社会のデザイン」に、牧畜遊動民であるサンブルの人たちの生き方は、参考になると答えた。それはいかなる理由からそうなるのだろうか?
リンク
文献
出典:「嬰児殺しと棄老に関する考察ノー
ト」
Mitzub'ixi Quq Chi'j
Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 2018-2021
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