The recorded history
of Haiti began in 1492, when the European captain and explorer
Christopher Columbus landed on a large island in the region of the
western Atlantic Ocean that later came to be known as the Caribbean.
The western portion of the island of Hispaniola, where Haiti is
situated, was inhabited by the Taíno and Arawakan people, who called
their island Ayiti. The island was promptly claimed for the Spanish
Crown, where it was named La Isla Española ("the Spanish Island"),
later Latinized to Hispaniola. By the early 17th century, the French
had built a settlement on the west of Hispaniola and called it
Saint-Domingue. Prior to the Seven Years' War (1756–1763), the economy
of Saint-Domingue gradually expanded, with sugar and, later, coffee
becoming important export crops. After the war which had disrupted
maritime commerce, the colony underwent rapid expansion. In 1767, it
exported indigo, cotton and 72 million pounds of raw sugar. By the end
of the century, the colony encompassed a third of the entire Atlantic
slave trade.
In 1791, slaves staged a revolt which led to the Haitian Revolution.
André Rigaud, leader of the revolution, forced the French to withdraw.
When Toussaint Louverture declared independence in 1802, Napoleon sent
an invasion force to coerce the Haitians. After the death of Toussaint
while in imprisonment by the French, the Generals Jean-Jacques
Dessalines, Henri Christophe, and Alexandre Pétion laid heavy battle
against Charles Leclerc, the leader of the French invasion. As the tide
of the war turned in favor of the Haitians, Napoleon abandoned the
invasion, which led to Dessalines declaring the independence of Haiti
in 1804. Dessalines orchestrated a massacre of the remaining French
population in Haiti, resulting in over 5,000 deaths. Men, women, and
children were killed as revenge for Napoleon's invasion. Whites were
hanged from gallows along the coast, signaling to passing ships that
Haiti had purged itself of Europeans.
Soon after independence, Haiti was proclaimed an empire under
Dessalines. When Dessalines was overthrown in a coup d'état, Haiti then
divided off into two regions, controlled by rival regimes, with
Christophe ruling the semi-feudal northern State of Haiti and Pétion
ruling the more tolerant southern Republic of Haiti. Jean-Pierre Boyer
succeeded Pétion in 1811; he consolidated power in the west and invaded
Santo Domingo, thereby unifying Hispaniola. However, the nation
struggled economically due to indemnity payments beginning in 1825. In
1843, Haiti descended into chaos after a revolt which overthrew Boyer;
the government was then run by short-lived emperors and generals. A
more workable constitution was introduced under Michel Domingue in
1874, leading to a long period of democratic peace and development for
Haiti.
Haiti was occupied by the United States from 1915 to 1934. After the
occupation, President Sténio Vincent forced through a new constitution
that allowed for sweeping powers for the executive branch. The first
civilian president, Dumarsais Estimé, ruled for five years until 1950.
After a brief period of instability, François Duvalier rose to
prominence and painted himself as the legitimate heir to Estimé. His
regime is regarded as one of the most repressive and corrupt of modern
times; his son, Jean-Claude, saw Haiti's economic and political
condition continue to decline, although some of the more fearsome
elements of his father's regime were abolished. The period after
Duvalier was dominated by the presidency of Jean-Bertrand Aristide
until his downfall in the controversial 2004 coup d'état. A major 7.0
magnitude earthquake hit the country in 2010 and caused widespread
devastation.
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ハイチの記録された歴史は、1492年にヨーロッパの船長であり探検家
であったクリストファー・コロンブスが、後にカリブ海として知られるようになった西大西洋の地域にある大きな島に上陸したときに始まった。ハイチが位置す
るイスパニョーラ島の西部には、タイノ族とアラワク族が居住しており、彼らは自分たちの島を「アイティ」と呼んでいた。この島はすぐにスペイン王家の領有
地となり、「ラ・イスラ・エスパニョーラ(スペインの島)」と名付けられ、後にラテン語化されてイスパニョーラと名付けられた。17世紀初頭までに、フラ
ンス人はイスパニョーラ島の西側に集落を建設し、それをサン・ドマングと名付けた。七年戦争(1756年~1763年)以前、サン・ドマングの経済は徐々
に拡大し、砂糖、そして後にコーヒーが重要な輸出作物となった。海上貿易を混乱させた戦争の後、この植民地は急速に拡大した。1767年には、藍、綿、
7200万ポンドの粗糖が輸出された。世紀末までに、この植民地は大西洋奴隷貿易全体の3分の1を占めるようになった。
1791年、奴隷たちが蜂起し、ハイチ革命が勃発した。革命の指導者アンドレ・リゴーはフランス軍を撤退させた。1802年にトゥーサン・ルーヴェル
チュールが独立を宣言すると、ナポレオンはハイチを強制的に服従させるために侵攻軍を送った。トゥーサンがフランスに投獄中に死亡した後、ジャン=ジャッ
ク・デサリン、アンリ・クリストフ、アレクサンドル・ペシオンの将軍たちは、フランス軍の侵攻軍のリーダーであるシャルル・ルクレールと激しい戦いを繰り
広げた。戦況がハイチ側に傾くと、ナポレオンは侵攻を断念し、1804年にデサリンがハイチの独立を宣言するに至った。デサリンはハイチに残っていたフラ
ンス人住民の大虐殺を指揮し、5,000人以上が死亡した。ナポレオンの侵略に対する報復として、老若男女が殺害された。白人は海岸沿いの絞首台に吊るさ
れ、ハイチがヨーロッパ人を一掃したことを航行中の船に知らせた。
独立後まもなく、ハイチはデサリンズの帝国であると宣言された。デサリンズがクーデターで失脚すると、ハイチは2つの地域に分裂し、対立する政権によって
支配されるようになった。クリストフは半封建的な北部ハイチ州を、ペシオンはより寛容な南部ハイチ共和国をそれぞれ統治した。1811年にはペシオンに代
わってジャン=ピエール・ボワイエが大統領に就任し、西部で権力を強化し、サントドミンゴを侵略してイスパニョーラ島を統一した。しかし、1825年から
始まった賠償金の支払いが原因で、国民は経済的に苦境に立たされた。1843年にはボワイエを打倒する反乱が起こり、ハイチは混乱に陥った。その後、政府
は短命に終わった皇帝や将軍たちによって運営された。1874年、ミシェル・ドミンゲの元でより実効性のある憲法が導入され、ハイチは長きにわたる民主的
平和と発展の時代を迎えることとなった。
1915年から1934年にかけて、ハイチはアメリカ合衆国に占領された。占領後、ステニオ・ヴィンセント大統領は行政権に広範な権限を与える新憲法を強
行採決した。初の文民大統領デュマール・エスティメは、1950年までの5年間、政権を握った。
その後、短期間の不安定な時期を経て、フランソワ・デュバリエが頭角を現し、自らをエスティメの正当な後継者と位置づけた。
彼の政権は、現代において最も抑圧的で腐敗した政権のひとつとみなされている。彼の息子ジャン=クロードは、父親の政権下で最も恐れられていたいくつかの
要素は廃止されたものの、ハイチの経済および政治状況の悪化を続けた。デュバリエ失脚後の時代は、2004年の物議を醸したクーデターで失脚するまで、
ジャン=ベルトラン・アリスティド大統領が支配した。2010年には、マグニチュード7.0の大地震が同国を襲い、広範囲にわたる被害をもたらした。
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Pre-Spanish history
Main article: Chiefdoms of Hispaniola
Successive waves of Arawak migrants, moving northward from the Orinoco
delta in South America, settled the islands of the Caribbean. Around
600 AD, the Taíno, an Arawak culture, arrived on the island, displacing
the previous inhabitants, however this view is widely disputed. They
were organized into cacicazgos (chiefdoms), each led by a cacique
(chief).
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スペイン人到来以前の歴史
詳細は「イスパニョーラの首長国」を参照
南米のオリノコ川デルタから北上したアラワク族の移民が、カリブ海の島々に次々とやってきた。西暦600年頃、アラワク族の文化であるタイノ族が島に到着
し、それまでの住民を追い出したが、この見解は広く論争の的となっている。彼らはカシカソ(首長国)に組織化され、それぞれカシケ(首長)が率いていた。
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Spanish history (1492–1625)
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Christopher Columbus landing on the island of Hispaniola in 1492.
Christopher Columbus established the settlement, La Navidad, near the
modern town of Cap-Haïtien. It was built from the timbers of his
wrecked ship, the Santa María, during his first voyage in December
1492. When he returned in 1493 on his second voyage he found the
settlement had been destroyed and all 39 settlers killed. Columbus
continued east and founded a new settlement at La Isabela on the
territory of the present-day Dominican Republic in 1493. The capital of
the colony was moved to Santo Domingo in 1496, on the southwest coast
of the island, also in the territory of the present-day Dominican
Republic. The Spanish returned to western Hispaniola in 1502,
establishing a settlement at Yaguana, near modern-day Léogâne. A second
settlement was established on the north coast in 1504 called Puerto
Real, near modern Fort-Liberté – which in 1578 was relocated to a
nearby site and renamed Bayaja.[1][2][3]
Following the arrival of Europeans, La Hispaniola's indigenous Taíno
population was nearly extinguished, in possibly the worst case of
depopulation in the Americas. A commonly-accepted hypothesis attributes
the high mortality of this colony in part to European diseases to which
the natives had no immunity. There is still heated debate over the
population of Taíno people on the island of Hispaniola in 1492 just
prior to European arrival, but estimates range from no more than a few
tens of thousands, according to a 2020 genetic analysis,[4][5] to
upwards of 750,000.[6] The Taíno population declined by up to 95% in
the century after the Spanish arrival,[7][8][9][10] to a few thousand
left.[9][11] Many authors have described the treatment of the Taíno in
Hispaniola under the Spanish Empire as genocide.[12] [13]
A small number of Taínos were able to survive and set up villages
elsewhere. Spanish interest in Hispaniola began to wane in the 1520s,
as more lucrative gold and silver deposits were found in Mexico and
South America. Thereafter, the population of Spanish Hispaniola grew at
a slow pace.[citation needed]
The settlement of Yaguana was burnt to the ground three times in its
just over a century-long existence as a Spanish settlement, first by
French pirates in 1543, again on 27 May 1592; by a 110-strong landing
party from a four-ship English naval squadron led by Christopher
Newport in his flagship Golden Dragon, who destroyed all 150 houses in
the settlement; and finally by the Spanish themselves in 1605, for
reasons set out below.[14]
In 1595, the Spanish, frustrated by the twenty-year rebellion of their
Dutch subjects, closed their home ports to rebel shipping from the
Netherlands, cutting them off from the critical salt supplies necessary
for their herring industry. The Dutch responded by sourcing new salt
supplies from Spanish America, where colonists were more-than-happy to
trade. Large numbers of Dutch traders/pirates joined their English and
French brethren trading on the remote coasts of Hispaniola. In 1605,
Spain was infuriated that Spanish settlements on the northern and
western coasts of the island persisted in carrying out large-scale and
illegal trade with the Dutch, who were at that time fighting a war of
independence against Spain in Europe, and the English, a very recent
enemy state, and so decided to forcibly resettle their inhabitants
closer to the city of Santo Domingo.[15] This action, known as the
Devastaciones de Osorio, proved disastrous for the colonists; more than
half of the resettled colonists died of starvation or disease, over
100,000 cattle were abandoned, and many slaves escaped.[16] Five of the
existing thirteen settlements on the island were brutally razed by
Spanish troops, including the two settlements on the territory of
present-day Haiti, La Yaguana and Bayaja. Many of the inhabitants
fought, escaped to the jungle, or fled to the safety of passing Dutch
ships.[17]
This Spanish action was counterproductive as English, Dutch, and French
pirates were now free to establish bases on the island's abandoned
northern and western coasts, where wild cattle were now plentiful and
free. In 1697, after decades of fighting over the territory, the
Spanish ceded the western part of the island to the French, who
henceforth called it Saint-Domingue. Saint-Domingue developed into a
highly lucrative colony for France. Its economy was based on a
labor-intensive sugar industry, which depended on vast numbers of West
African slaves. Meanwhile, the situation on the Spanish part of the
island deteriorated. The entire Spanish empire sank into a deep
economic crisis, and Santo Domingo was in addition struck by
earthquakes, hurricanes, and a shrinking population.
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スペインの歴史(1492年~1625年)
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1492年、クリストファー・コロンブスがイスパニョーラ島に上陸。
クリストファー・コロンブスは、現在のカパイシャン市近郊にラ・ナビダという入植地を建設した。この入植地は、1492年12月の最初の航海中に難破した
船サンタ・マリア号の木材を使って建設された。1493年に2度目の航海で戻ったとき、コロンブスは入植地が破壊され、39人の入植者全員が殺されている
のを発見した。コロンブスはさらに東に向かい、1493年に現在のドミニカ共和国領内にラ・イサベラ(La
Isabela)という新たな入植地を建設した。入植地の首都は1496年に、同じく現在のドミニカ共和国領内の島の南西海岸にあるサント・ドミンゴ
(Santo
Domingo)に移された。スペイン人は1502年に西イスパニオラに戻り、現在のレオガン近郊のヤグアナに植民地を建設した。2番目の植民地は
1504年に北岸に建設され、プエルト・レアルと呼ばれた。現在のフォート・リベルテ近郊にあり、1578年に近くの場所に移転され、バイアハと改名され
た。
ヨーロッパ人の到来後、ラ・イスパニョーラ島の先住民であるタイノ族はほぼ絶滅し、おそらくアメリカ大陸で最悪の人口減少となった。一般的に受け入れられ
ている仮説では、この植民地の死亡率の高さは、先住民が免疫を持たないヨーロッパの伝染病が原因であるとしている。1492年、ヨーロッパ人が到着する直
前のイスパニョーラ島におけるタイノ族の人口については、現在も激しい議論が続いているが、2020年の遺伝子解析によると、その推定人口はわずか数万人
から75万人以上と幅がある。 6]
スペイン人が到着した後の1世紀でタイノ族の人口は最大95%減少して、数千人が残っただけとなった。[9][11]
多くの著述家が、スペイン帝国支配下のイスパニョーラ島におけるタイノ族への扱いを「大量虐殺」と表現している。[12][13]
少数のタイノ族は生き延びることができ、他の場所に村を築いた。スペインのイスパニオラ島への関心は、より利益の多い金銀鉱床がメキシコや南アメリカで発見された1520年代に衰え始めた。それ以降、スペイン領イスパニオラ島の人口は緩やかなペースで増加した。
ヤグアナの入植地は、スペインの入植地として1世紀余りの歴史の中で3度焼き払われた。最初は1543年にフランス人海賊によって、次に1592年5月
27日に、
クリストファー・ニューポートが旗艦ゴールデン・ドラゴン号で指揮する4隻の船からなるイギリス海軍艦隊の110人からなる上陸部隊が、入植地の150軒
の家屋をすべて破壊した。そして最後に、1605年にスペイン人自身の手で破壊された。その理由は以下に述べる通りである。[14]
1595年、20年にわたるオランダ人住民の反乱に業を煮やしたスペインは、オランダからの反乱船の自国港への入港を禁止し、ニシン漁業に不可欠な塩の供
給を断った。これに対し、オランダはスペイン領アメリカから新たな塩の供給源を確保し、植民者たちは喜んで貿易を行った。多数のオランダ人貿易商や海賊
が、イギリスやフランスの同胞たちとともにイスパニオラ島の遠隔の海岸で貿易を行った。1605年、スペインは、島の北部と西部の海岸にあったスペインの
入植地が、当時ヨーロッパでスペインと独立戦争を繰り広げていたオランダや、ごく最近になって敵対国となったイギリスと大規模な違法貿易を継続しているこ
とに激怒し、入植者をサントドミンゴ市に近い場所に強制移住させることを決定した。[15] この措置は「オソリオの破壊」として知られ、
この「オソリオの荒廃」と呼ばれる政策は入植者たちにとって悲惨な結果をもたらし、移住させられた入植者の半数以上が飢えや病気で死亡し、10万頭以上の
家畜が放棄され、多くの奴隷が逃亡した。[16]
島にあった13の入植地の5つがスペイン軍によって残酷に破壊され、その中には現在のハイチ領にあるラ・ヤグアナとバヤハの2つの入植地も含まれていた。
多くの住民は戦い、ジャングルに逃げ込んだり、通りかかったオランダ船の安全な場所に逃げ込んだりした。
このスペインの行動は逆効果であった。なぜなら、イングランド、オランダ、フランスの海賊たちが、野生の牛が豊富で自由に歩き回れるようになった島の放棄
された北部と西部の海岸に自由に基地を築くことが可能になったからである。1697年、数十年にわたる領土を巡る戦いの後、スペインは島の西部をフランス
に割譲し、フランスはそれ以降、この地域をサン・ドマングと呼ぶようになった。サン・ドマングはフランスにとって非常に有益な植民地へと発展した。その経
済は労働集約的な砂糖産業を基盤としており、それは膨大な数の西アフリカの奴隷に依存していた。一方、スペイン領の島の状況は悪化していった。スペイン帝
国全体が深刻な経済危機に陥り、サン・ドマングはさらに地震やハリケーン、人口減少にも見舞われた。 |
French Saint-Domingue (1625–1789)
Main article: Saint-Domingue
Early French Saint-Domingue (1625–1711)
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The French built a settlement on the west coast of Hispaniola, which
was known as 'the most fertile part of the West Indies'.[18]
The Pearl of the Antilles (1711–1789)
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A sugar mill in Haiti (L'Homme et la Terre by Élisée Reclus, 1830–1905)
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Engraving of Cap-Français in 1728
In 1711, the city of Cap-Français was formally established by Louis XIV
and took over as capital of the colony from Port-de-Paix. In 1726, the
city of Les Cayes was founded on the Southern coast; it became the
biggest settlement in the south. In 1749, the city of Port-au-Prince
was established on the west coast, which in 1770 took over as the
capital of the colony from Cap-Français; however that same year the
1770 Port-au-Prince earthquake and tsunami destroyed the city, killing
200 people immediately, and 30,000 later from famine and disease
brought on by the natural disaster. This was the second major
earthquake to hit Saint-Domingue as it followed the 1751 Port-au-Prince
earthquake, which had left only a single stone-built building standing
in the town.
Prior to the Seven Years' War (1756–1763), the economy of
Saint-Domingue gradually expanded, with sugar and, later, coffee
becoming important export crops. After the war, which disrupted
maritime commerce, the colony underwent rapid expansion. In 1767 it
exported 72 million pounds of raw sugar and 51 million pounds of
refined sugar, one million pounds of indigo, and two million pounds of
cotton.[19] Saint-Domingue became known as the "Pearl of the Antilles"
– the richest colony in the 18th-century French empire. By the 1780s,
Saint-Domingue produced about 40 percent of all the sugar and 60
percent of all the coffee consumed in Europe. This single colony,
roughly the size of Hawaii or Belgium, produced more sugar and coffee
than all of Britain's West Indian colonies combined.
In the second half of the 1780s, Saint-Domingue accounted for a third
of the entire Atlantic slave trade. The population of the African
slaves imported for these plantations is estimated to have been
790,000. Between 1764 and 1771, the average importation of slaves
varied between 10,000 and 15,000, by 1786 about 28,000, and, from 1787
onward, the colony received more than 40,000 West African slaves a
year. However, the inability to maintain slave numbers without constant
resupply from Central and West Africa meant the slave population, by
1789, totaled 500,000. This was ruled over by a white population that,
by 1789, numbered only 32,000.[20] At all times, a majority of slaves
in the colony were African-born, as the brutal conditions of slavery
prevented the population from experiencing growth through natural
increase.[21] African culture thus remained strong among slaves to the
end of French rule, in particular the folk-religion of Vodou, which
commingled Catholic liturgy and ritual with the beliefs and practices
of Guinea, Congo and Benin.[22]
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フランス領サン・ドミンゴ(1625年 - 1789年)
詳細は「サン・ドミンゴ」を参照
初期のフランス領サン・ドミンゴ(1625年 - 1711年)
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フランス人は「西インド諸島で最も肥沃な地域」として知られていたイスパニョーラ島の西海岸に植民地を建設した。[18]
アンティル諸島の真珠(1711年 - 1789年)
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ハイチの砂糖工場(1830年 - 1905年、エリゼ・ルクルー著『人間と大地』)
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1728年のカプ・フランセの版画
1711年、ルイ14世によりカプ・フランセ市が正式に設立され、ポート・ド・ペの植民地首都の地位を引き継いだ。1726年、南部の海岸にレ・ケイ市が
創設され、南部最大の入植地となった。1749年には西海岸にポルトープランス市が建設され、1770年にカップ・フランセから植民地の首都の地位を継承
した。しかし、同年、1770年のポルトープランス地震と津波により市街地は破壊され、200人が即死、自然災害による飢饉と病気により3万人が後に死亡
した。これは、1751年のポルトープランス地震に続く、サン・ドマングを襲った2度目の大きな地震であった。この地震では、石造りの建物が1棟だけが町
に残った。
七年戦争(1756年~1763年)以前、サン・ドマングの経済は徐々に拡大し、砂糖、そして後にコーヒーが重要な輸出作物となった。海運が混乱した七年
戦争の後、この植民地は急速に拡大した。1767年には、7200万ポンドの粗糖、5100万ポンドの精製糖、100万ポンドの藍、200万ポンドの綿花
を輸出した。[19]
サン=ドマングは「アンティル諸島の真珠」として知られるようになり、18世紀のフランス帝国で最も裕福な植民地となった。1780年代には、ヨーロッパ
で消費される砂糖の約40パーセント、コーヒーの約60パーセントを生産していた。この植民地は、ハワイやベルギーとほぼ同じ面積であり、イギリスの西イ
ンド諸島植民地全体を合わせたよりも多くの砂糖とコーヒーを生産していた。
1780年代後半には、サン・ドマングは大西洋奴隷貿易全体の3分の1を占めるまでになっていた。これらのプランテーションに輸入されたアフリカ人奴隷の
人口は、79万人に上ると推定されている。1764年から1771年の間、奴隷の平均輸入数は10,000人から15,000人の間であったが、1786
年には約28,000人となり、1787年以降は、この植民地に毎年40,000人以上の西アフリカの奴隷が輸入されるようになった。しかし、中央および
西アフリカからの絶え間ない補充なしには奴隷の数を維持できなかったため、1789年までに奴隷人口は50万人に達した。この植民地を支配していた白人の
人口は、1789年にはわずか3万2000人であった。[20]
植民地内の奴隷の大多数は常にアフリカ生まれであった。なぜなら、奴隷制度の過酷な環境により、人口は自然増加による増加を経験することができなかったか
らである。。そのため、フランスによる支配が終わるまで、奴隷の間ではアフリカ文化が強く残っていた。特に、ヴードゥー教という民間信仰は、ギニア、コン
ゴ、ベナンの信仰や慣習とカトリックの典礼や儀式を混ぜ合わせたものだった。
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Citadelle Laferrière, built by Henri Christophe, is the largest fortress in the Americas.
To govern slavery, in 1685 Louis XIV enacted the Code Noir, which
accorded certain human rights to slaves and responsibilities to the
master, who was obliged to feed, clothe, and provide for the general
well-being of their slaves. The code noir also sanctioned corporal
punishment, allowing masters to employ brutal methods to instill in
their slaves the necessary docility while ignoring provisions intended
to regulate the administration of punishments. A passage from Henri
Christophe's personal secretary, who lived more than half his life as a
slave, describes the crimes perpetrated against the slaves of
Saint-Domingue by their French masters:
Have they not hung up men with heads downward, drowned them in sacks,
crucified them on planks, buried them alive, crushed them in mortars?
Have they not forced them to eat excrement? And, having flayed them
with the lash, have they not cast them alive to be devoured by worms,
or onto anthills, or lashed them to stakes in the swamp to be devoured
by mosquitoes? Have they not thrown them into boiling cauldrons of cane
syrup? Have they not put men and women inside barrels studded with
spikes and rolled them down mountainsides into the abyss? Have they not
consigned these miserable blacks to man-eating dogs until the latter,
sated by human flesh, left the mangled victims to be finished off with
bayonet and poniard?"[23]
Thousands of slaves found freedom by fleeing from their masters,
forming communities of maroons, and raiding isolated plantations. The
most famous was Mackandal, a one-armed slave, originally from Guinea,
who escaped in 1751. A Vodou Houngan (priest), he united many of the
different maroon bands. He spent the next six years staging successful
raids and evading capture by the French, reputedly killing over 6,000
people while preaching a fanatic vision of the destruction of white
civilization in St. Domingue. In 1758, after a failed plot to poison
the drinking water of the plantation owners, he was captured and burned
alive at the public square in Cap-Français.
Saint-Domingue also had the largest and wealthiest free population of
color in the Caribbean, the gens de couleur (French, "people of
color"). The mixed-race community in Saint-Domingue numbered 25,000 in
1789. First-generation gens de couleur were typically the offspring of
a male, French slaveowner, and an African slave chosen as a concubine.
In the French colonies, the semi-official institution of "plaçage"
defined this practice. By this system, the children were free people
and could inherit property, thus originating a class of "mulattos" with
property and some with wealthy fathers. This class occupied a middle
status between African slaves and French colonists. Africans who
attained freedom also enjoyed status as gens de couleur.
As the numbers of gens de couleur grew, the French rulers enacted
discriminatory laws. Statutes forbade gens de couleur from taking up
certain professions, marrying whites, wearing European clothing,
carrying swords or firearms in public, or attending social functions
where whites were present. However, these regulations did not restrict
their purchase of land, and many accumulated substantial holdings and
became slave owners themselves. By 1789, they owned one third of the
plantation property and one quarter of the slaves of
Saint-Domingue.[24] Central to the rise of the gens de couleur planter
class was the growing importance of coffee, which thrived on the
marginal hillside plots to which they were often relegated. The largest
concentration of gens de couleur was in the southern peninsula, the
last region of the colony to be settled, owing to its distance from
Atlantic shipping lanes and its formidable terrain, with the highest
mountain range in the Caribbean.
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アンリ・クリストフが建設したシタデル・ラフェリエールは、アメリカ大陸最大の要塞である。
奴隷制を統制するために、ルイ14世は1685年に黒人法を制定し、奴隷に一定の人権を認め、主人には奴隷に食事や衣服を与え、奴隷の幸福を確保する責任
を課した。また、この黒人法典は体罰を認めており、主人は奴隷に服従を教え込むために残虐な手段を用いることが許されていた。ただし、体罰の管理を規定す
る条項は無視されていた。奴隷として人生の半分以上を過ごしたアンリ・クリストフの個人秘書の日記には、フランス人主人たちがサン・ドマングの奴隷に対し
て犯した犯罪が次のように記されている。
逆さ吊りにして袋で溺れさせ、板に磔にし、生き埋めにして、乳鉢で粉砕したことはないか? 排泄物を食べさせたことはないか?
鞭で皮を剥ぎ、生きながらミミズや蟻塚に投げ捨てたり、沼の杭に縛り付けて蚊に食わせたりしたことはないか?彼らはサトウキビシロップを煮立たせた大釜に
彼らを投げ込んだことはないだろうか? 彼らはトゲのついた樽に男女を入れ、山腹から奈落の底へと転がしたことはないだろうか?
彼らは、人肉で満腹した人食い犬が、銃剣や鉾でズタズタにされた犠牲者を仕留めるまで、この哀れな黒人たちを人食い犬に委ねたことはないだろうか?」
[23]
何千人もの奴隷が主人から逃亡し、逃亡奴隷の集落を形成したり、孤立した農園を襲撃したりして自由を手に入れた。最も有名な逃亡奴隷は、1751年に逃亡
したギニア出身の片腕の奴隷、マカンダルである。ヴードゥー教のブードゥー教司祭であった彼は、多くの異なる逃亡奴隷集団をまとめ上げた。彼はその後6年
間、フランス軍の捕獲を逃れながら、数々の成功を収めた襲撃を指揮した。サン・ドマングにおける白人の文明の滅亡という狂信的なビジョンを説きながら、
6,000人以上を殺害したと伝えられている。1758年、プランテーションの所有者の飲料水を毒殺するという陰謀が失敗した後、彼は捕らえられ、カッ
プ・フランセの広場で生きたまま火あぶりにされた。
また、サン・ドマングはカリブ海地域で最大かつ最も裕福な有色自由民の人口を抱えていた。サン・ドマングの混血コミュニティの人口は1789年には2万
5000人に達していた。第一世代の有色自由民は、フランス人奴隷所有者の男性と、妾として選ばれたアフリカ人奴隷との間に生まれた子供たちであることが
一般的であった。フランス植民地では、半官半民の「プラサージュ」制度がこの慣行を規定していた。この制度により、子供たちは自由民となり、財産を相続す
ることができたため、財産を持つ「ムラート」階級が誕生した。この階級には、裕福な父親を持つ者もいた。この階級は、アフリカ人奴隷とフランス人入植者の
中間に位置する中間的な地位を占めていた。自由の身となったアフリカ人も、ムラートとして地位を享受していた。
混血の人々の数が増加するにつれ、フランス人支配者は差別的な法律を制定した。この法律は、混血の人々に対して特定の職業に就くこと、白人と結婚するこ
と、ヨーロッパ風の服装をすること、公の場で剣や銃を携帯すること、白人が出席する社交行事に参加することを禁じた。しかし、これらの規制は彼らの土地購
入を制限するものではなく、多くの人々がかなりの土地を所有し、自身も奴隷所有者となった。1789年までに、彼らはサン・ドマングのプランテーションの
3分の1と奴隷の4分の1を所有していた。[24]
混血プランテーション・クラスの台頭の中心となったのは、彼らがしばしば割り当てられた限界的な丘陵地帯で繁栄したコーヒーの重要性が高まったことであ
る。有色人種のプランテーション労働者が最も多く住んでいたのは、南の半島であった。この地域は、大西洋航路から離れており、カリブ海で最も高い山脈があ
るという険しい地形であったため、入植が最も遅れた植民地の最後の地域であった。
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Revolutionary period (1789–1804)
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As the unofficial leader of the revolution, Toussaint L'Ouverture is considered the father of Haiti.
Main article: Haitian Revolution
Ogé's revolt (1789–1791)
The outbreak of revolution in France in the summer of 1789 had a
powerful effect on the colony. While the French settlers debated how
new revolutionary laws would apply to Saint-Domingue, outright civil
war broke out in 1790 when the free men of color claimed they too were
French citizens under the terms of the Declaration of the Rights of Man
and of the Citizen. Ten days before the fall of the Bastille, in July
1789, the French National Assembly had voted to seat six delegates from
Saint-Domingue. In Paris, a group of wealthy mulattoes, led by Julien
Raimond and Vincent Ogé, unsuccessfully petitioned the white planter
delegates to support mulatto claims for full civil and political
rights. Through the efforts of a group called Société d'Amis des Noirs,
of which Raimond and Ogé were prominent leaders, in March 1790 the
National Assembly granted full civic rights to the gens de couleur.
Vincent Ogé traveled to St. Domingue to secure the promulgation and
implementation of this decree, landing near Cap-Français (now
Cap-Haïtien) in October 1790 and petitioning the royal governor, the
Comte de Peynier. After his demands were refused, he attempted to
incite the gens de couleur to revolt. Ogé and Jean-Baptiste Chavennes,
a veteran of the Siege of Savannah during the American Revolution,
attempted to attack Cap-Français. However, the mulatto rebels refused
to arm or free their slaves, or to challenge the status of slavery, and
their attack was defeated by a force of white militia and black
volunteers (including Henri Christophe). Afterward, they fled across
the frontier to Hinche, at the time in the Spanish part of the island.
However, they were captured, returned to the French authorities, and
both Ogé and Chavannes were executed in February 1791.
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革命期(1789年~1804年)
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非公式な革命の指導者であったトゥーサン・ルーヴェルチュールは、ハイチの父とみなされている。
詳細は「ハイチ革命」を参照
オジェの反乱(1789年~1791年)
1789年夏にフランスで革命が勃発したことは、植民地に大きな影響を与えた。フランス人入植者たちが、新たな革命法がサン=ドマングにどのように適用さ
れるかを議論している間、自由な有色人たちが、人権と市民権の宣言の条項に基づき、自分たちもフランス国民であると主張したことで、1790年に内戦が勃
発した。バスティーユ襲撃事件の10日前、1789年7月に、フランス国民議会はサン=ドマングから6人の代議士を選出することを投票で決定した。パリで
は、富裕な混血のグループが、ジュリアン・レイモンとヴィンセント・オジェをリーダーとして、白人のプランテーション代表者たちに混血の人々の市民権と政
治的権利を求める請願を行ったが、それは成功しなかった。レイモンとオジェが指導的役割を果たした「黒人友愛協会」の努力により、1790年3月、国民議
会は有色人種に市民権を完全に認めることを決定した。ヴィンセント・オジェは、この法令の公布と実施を確保するためにサン・ドマング島へ向かい、1790
年10月にカップ・フランセ(現在のカップ・ハイチエン)の近くに上陸し、王の総督であるペニエ伯爵に嘆願した。要求が拒否された後、彼は有色人種に反乱
を扇動しようとした。オジェと、アメリカ独立戦争中のサバンナ包囲戦のベテラン、ジャン=バティスト・シャヴェンヌは、カップ・フランセを攻撃しようとし
た。しかし、混血の反乱者たちは武装も奴隷解放も拒否し、奴隷制度の現状に異議を唱えることも拒否したため、彼らの攻撃は、白人民兵と黒人志願兵(アン
リ・クリストフを含む)の部隊によって撃退された。その後、彼らは国境を越えて、当時スペイン領であった島のヒンチへと逃亡した。しかし、彼らは捕らえら
れ、フランス当局に引き渡され、オジェとシャヴァンヌは1791年2月に処刑された。
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The rising of the slaves (1791–1793)
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"Burning of the Plaine du Cap – Massacre of whites by the blacks". On
22 August 1791, slaves set fire to plantations, torched cities, and
massacred the white population.
A vodou ceremony at Bois Caïman (Alligator Woods) near Cap-Français on
14 August 1791, presided over by a houngan (Vodou priest) named Dutty
Boukman, is traditionally considered to mark the beginning of the
Haitian Revolution. Following this ceremony, slaves in the northern
region of the colony staged a revolt, and although Boukman was captured
and executed, the rebellion continued to spread rapidly throughout the
entire colony. Beginning in September, some thirteen thousand slaves
and rebels in the south, led by Romaine-la-Prophétesse, freed slaves
and took supplies from and burned plantations, ultimately occupying the
area's two major cities, Léogâne and Jacmel.[25][26][27][28]
In 1792, Léger-Félicité Sonthonax and two other national commissioners
were sent to the colony by the French Legislative Assembly as part of a
Revolutionary Commission. Sonthonax's main goal was to maintain French
control of Saint-Domingue, stabilize the colony, and enforce the social
equality recently granted to free people of color by the National
Convention of France. In March 1792, a coalition of whites and
conservative free blacks and forces led by another of the national
commissioners, Edmond de Saint-Léger, put down Romaine-la-Prophétesse's
revolt[27][29][30] after André Rigaud, who led free black confederate
forces based near Port-au-Prince, declined to ally with it.[31]
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奴隷の蜂起(1791年~1793年)
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「ケープ平原の焼き討ち - 黒人による白人の虐殺」。1791年8月22日、奴隷たちは農園に火を放ち、都市を焼き払い、白人の住民を虐殺した。
1791年8月14日、カフ・フランセスの近くにあるボワ・カイマン(ワニの森)で、ドティ・ブークマンという名のフンガン(ヴードゥー教司祭)が主宰し
たヴードゥー教の儀式は、伝統的にハイチ革命の始まりとされている。この儀式の後、植民地北部の奴隷たちが蜂起し、ブークマンは捕らえられ処刑されたが、
反乱は急速に植民地全体に広がった。9月には、南部でローメーヌ・ラ・プロフェテスが率いる1万3千人の奴隷と反乱軍が、解放奴隷と物資を調達し、プラン
テーションを焼き払い、最終的にレオガンとジャクメルの2つの主要都市を占領した。
1792年、レジェ・フェリシテ・ソンソナックスと他の2人の国民委員が、革命委員会の一員として、フランス立法議会によりこの植民地に派遣された。ソン
ソナックスの主な目的は、サン・ドマングのフランス支配を維持し、植民地を安定させ、フランス国民公会により自由有色人種に最近認められた社会的平等を徹
底させることだった。1792年3月、国民委員のエドモン・ド・サン=レジェが率いる白人、保守派の自由黒人、軍事勢力の連合軍が、アンドレ・リゴーがポ
ルトープランス近郊を拠点とする自由黒人連合軍との同盟を拒否したため、ロメーヌ・ラ・プロフェテスの反乱を鎮圧した。[27][29][30] |
Toussaint Louverture ascendant (1793–1802)
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Fire of Cap Français, 21 June 1793
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André Rigaud
Napoleon defeated (1802–1804)
On 29 August 1793, Sonthonax took the radical step of proclaiming
the freedom of the slaves in the north province (with severe limits on
their freedom). In September and October, emancipation was extended
throughout the colony. The French National Convention, the first
elected Assembly of the First Republic (1792–1804), on 4 February 1794,
under the leadership of Maximilien de Robespierre, abolished slavery by
law in France and all its colonies. The constitution of 1793, which was
never applied, and the constitution of 1795, which was put into effect,
did both contain an explicit ban on slavery.
The slaves did not immediately flock to Sonthonax's banner, however.
Counter-revolutionary planters continued to fight Sonthonax, with
support from the British. They were joined by many of the free men of
color who opposed the abolition of slavery. It was not until word of
France's ratification of emancipation arrived back in the colony that
Toussaint Louverture and his corps of well disciplined, battle-hardened
former slaves came over to the French Republican side in early May
1794. A change in the political winds in France caused Sonthonax to be
recalled in 1796, but not before taking the step of arming the former
slaves.
When the radical revolutionaries in Paris declared war against Spain in
January 1793, the Spanish Crown sent its forces in Santo Domingo into
battle on the side of the slaves. By the end of 1793, Spain controlled
most of the north, except British-held Môle-Saint-Nicolas and
French-held Le Cap François and Port-de-Paix.[32] In 1795, Spain ceded
Santo Domingo to France and Spanish attacks on Saint-Domingue ceased.
In the south, the British suffered a series of defeats at the hands of
the mulatto General André Rigaud. On 6 October 1794, Rigaud captured
Léogane. On 26 December 1794, he attacked the British-held Tiburon,
routing its garrison.[33] In 1798, having lost territory and thousands
of men to yellow fever, the British were forced to withdraw.
In the meantime, Rigaud had set up a mulatto separatist movement in the
south. In 1799, with the British gone, Toussaint launched an offensive
against Rigaud's strongholds. As he sent General Dessalines against
Grand and Petit Goâve and General Christophe against the mulatto
stronghold of Jacmel, American warships bombarded mulatto
fortifications and destroyed Rigaud's transport barges.[34] Rigaud's
forces were overwhelmed and defeated in 1800.
By 1801, Toussaint was in control of all of Hispaniola, after
conquering French Santo Domingo and proclaiming the abolition of
slavery there. He did not, however, proclaim full independence for the
country, nor did he seek reprisals against the country's former white
slaveholders, convinced that the French would not restore slavery and
"that a population of slaves recently landed from Africa could not
attain to civilization by 'going it alone.'"[35]
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トゥーサン・ルーヴェルチュール(1793年~1802年)
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1793年6月21日、カパ・フランセの火災
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アンドレ・リゴー
1793年8月29日、ソントノラックスは北部地域における奴隷解放(奴隷の自由には厳しい制限が課せられていた)という急進的な措置を講じた。9月と
10月には、解放は植民地全体に拡大された。1794年2月4日、マクシミリアン・ロベスピエールの指導の下、第一共和政(1792年~1804年)で初
めて選出された国民公会は、フランスおよびその全植民地における奴隷制度を法律で廃止した。
1793年の憲法は一度も適用されることはなかったが、1795年の憲法は施行され、いずれも奴隷制度の明確な禁止を盛り込んでいた。
しかし、奴隷たちがすぐにソントノーの旗のもとに集まったわけではなかった。反革命派の農園主たちは、英国の支援を受けながら、ソントノーと戦い続けた。
奴隷廃止に反対する自由身分の有色人種も多数加わった。フランスが奴隷解放を批准したとの知らせが植民地に戻ってきてから、1794年5月初旬に、トゥー
サン・ルーヴェルチュールと規律正しく戦闘経験豊富な元奴隷たちからなる部隊がフランス共和国側についた。フランスの政治情勢の変化により、1796年に
ソントノーは本国に召還されたが、その前に元奴隷たちに武器を与えるという措置を取っていた。
1793年1月にパリで急進派革命家たちがスペインに対して宣戦布告すると、スペイン王はサントドミンゴの軍勢を奴隷側の戦いに投入した。1793年末ま
でに、スペインはイギリスが占領するモール・サン・ニコラとフランスが占領するル・キャップ・フランソワおよびポルト・ド・パイを除く北部の大半を支配下
に置いた。[32] 1795年、スペインはサントドミンゴをフランスに割譲し、サン・ドマングに対するスペインの攻撃は終了した。
南部では、混血の将軍アンドレ・リゴーの手により、イギリス軍は一連の敗北を喫した。1794年10月6日、リゴーはレオガンを占領した。1794年12
月26日には、イギリス軍が占領するティブロンを攻撃し、駐留軍を敗走させた。1798年には、黄熱病により領土と数千人の兵士を失ったイギリス軍は撤退
を余儀なくされた。
その間、リゴーは南部で混血人種の分離独立運動を組織していた。1799年、イギリス軍が撤退すると、トゥーサンはリゴーの拠点に対する攻撃を開始した。
彼は、グラン・グーヴとプティ・グーヴに対してはデサリン将軍を、ジャクメルという混血の拠点に対してはクリストフ将軍を送り込み、アメリカ軍の軍艦は混
血の要塞を砲撃し、リゴーの輸送用はしけを破壊した。リゴーの軍勢は圧倒され、1800年に敗北した。
1801年までに、トゥーサンはフランス領サント・ドミンゴを征服し、奴隷制度の廃止を宣言した。これにより、彼はイスパニョーラ島全土を支配下に置い
た。しかし、トゥーサンは国としての完全な独立を宣言することはなく、また、かつての白人の奴隷所有者たちへの報復も求めなかった。彼は、フランスが奴隷
制を復活させることはないと確信しており、「最近アフリカから連れて来られた奴隷の人口が『単独で』文明を達成することはできない」と考えていたからであ
る。
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Napoleon defeated (1802–1804)
Main article: Saint-Domingue expedition
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The French army led by Le Clerc lands in Cap Français (1802)
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Leclerc's veterans storm Ravine-a-Couleuvre (Snake Gully) in 1802.
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Battle for Santo Domingo, by January Suchodolski (1845)
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"The Mode of exterminating the Black Army, as practiced by the French", by Marcus Rainsford, 1805
"Revenge taken by the Black Army for the Cruelties practiced on them by the French", by Marcus Rainsford, 1805
Toussaint, however, asserted so much independence that in 1802,
Napoleon sent a massive invasion force, under his brother-in-law
Charles Leclerc, to increase French control. For a time, Leclerc met
with some success; he also brought the eastern part of the island of
Hispaniola under the direct control of France in accordance with the
terms of the 1795 Treaties of Bâle with Spain. With a large expedition
that eventually included 40,000 European troops, and receiving help
from white colonists and mulatto forces commanded by Alexandre Pétion,
a former lieutenant of Rigaud, the French won several victories after
severe fighting. Two of Toussaint's chief lieutenants, Dessalines and
Christophe, recognizing their untenable situation, held separate
parleys with the invaders and agreed to transfer their allegiance. At
this point, Leclerc invited Toussaint to negotiate a settlement. It was
a deception; Toussaint was seized and deported to France, where he died
in April 1803 of pneumonia, while imprisoned at Fort de Joux in the
Jura Mountains.
On 20 May 1802, Napoleon signed a law to maintain slavery where it had
not yet disappeared, namely Martinique, Tobago, and Saint Lucia. A
confidential copy of this decree was sent to Leclerc, who was
authorized by Napoleon to restore slavery in Saint-Domingue when the
time was opportune. At the same time, further edicts stripped the gens
de couleur of their newly won civil rights. None of these decrees were
published or executed in Saint-Domingue, but, by midsummer, word began
to reach the colony of the French intention to restore slavery. The
betrayal of Toussaint and news of French actions in Martinique
undermined the collaboration of leaders such as Dessalines, Christophe,
and Pétion. Convinced that the same fate lay in store for
Saint-Domingue, these commanders and others once again battled Leclerc.
As the French were intent on reconquest and re-enslavement of the
colony's black population, the war became a bloody struggle of atrocity
and attrition. The rainy season brought yellow fever and malaria, which
took a heavy toll on the invaders. By November, when Leclerc died of
yellow fever, 24,000 French soldiers were dead and 8,000 were
hospitalized, the majority from disease.[36]
Afterward, Leclerc was replaced by Donatien-Marie-Joseph de Vimeur,
vicomte de Rochambeau. Rochambeau wrote to Napoleon that, to reclaim
Saint-Domingue, France must "declare the negroes slaves, and destroy at
least 30,000 negroes and negresses."[37] In his desperation, he turned
to increasingly wanton acts of brutality; the French burned alive,
hanged, drowned, and tortured black prisoners, reviving such practices
as burying blacks in piles of insects and boiling them in cauldrons of
molasses. One night, at Port-Républican, he held a ball to which he
invited the most prominent mulatto ladies and, at midnight, announced
the death of their husbands. However, each act of brutality was repaid
by the Haitian rebels. After one battle, Rochambeau buried 500
prisoners alive; Dessalines responded by hanging 500 French
prisoners.[38] Rochambeau's brutal tactics helped unite black and
mulatto soldiers against the French.
As the tide of the war turned toward the former slaves, Napoleon
abandoned his dreams of restoring France's New World empire. In 1803,
war resumed between France and Britain, and with the Royal Navy firmly
in control of the seas, reinforcements and supplies for Rochambeau
never arrived in sufficient numbers. To concentrate on the war in
Europe, Napoleon signed the Louisiana Purchase in April, selling
France's North American possessions to the United States. The Haitian
army, now led by Dessalines, devastated Rochambeau and the French army
at the Battle of Vertières on 18 November 1803.
On 1 January 1804 Dessalines then declared independence,[39] reclaiming
the indigenous Taíno name of Haiti ("Land of Mountains") for the new
sovereign state. Most of the remaining French colonists fled ahead of
the defeated French army, many migrating to Louisiana or Cuba. Unlike
Toussaint, Dessalines showed little equanimity with regard to the
whites. In a final act of retribution, the remaining French were
slaughtered by Haitian military forces in a white genocide. Some 2,000
Frenchmen were massacred at Cap-Français, 900 in Port-au-Prince, and
400 at Jérémie. He issued a proclamation declaring, "we have repaid
these cannibals, war for war, crime for crime, outrage for outrage."[40]
One exception to Dessalines' proclamation was a group of Poles from the
Polish Legions that had joined the French military under Napoleon.[41]
A majority of Polish soldiers refused to fight against the Haitian
forces. At the time, there was a familiar situation going on back in
their homeland, as these Polish soldiers were fighting for their
liberty from the invading Russians, Prussians and Austrians that began
in 1772. As hopeful as the Haitians, many Poles were seeking union
amongst themselves to win back their homeland. As a result, many Polish
soldiers admired their enemy and decided to turn on the French army and
join the Haitian former slaves, and participated in the Haitian
revolution of 1804, supporting the principles of liberty for all the
people. Władysław Franciszek Jabłonowski, who was half Black, was one
of the Polish generals at the time. Polish soldiers had a remarkable
input in helping the Haitians in their retaliation against the French
oppressor. They were spared the fate of other Europeans. For their
loyalty and support for overthrowing the French, some Poles acquired
Haitian citizenship after Haiti gained its independence, and many of
them settled there, never to return to Poland. It is estimated that
around 500 of the 5,280 Poles chose this option. Of the remainder, 700
returned to France to eventually return to Poland, and some, after
capitulating, agreed to serve in the British Army.[41] 160 Poles were
later given permission to leave Haiti and some were sent to France at
Haitian expense. To this day, many Polish Haitians still live in Haiti
and are of multiracial descent; some have blonde hair, light eyes, and
other European features. Today, descendants of those Poles who stayed
are living in Cazale, Fond-des-Blancs, La Vallée-de-Jacmel, La Baleine,
Port-Salut and Saint-Jean-du-Sud.[41]
Following Haitian independence, the new independent state struggled
economically, as European countries and the United States refused to
extend diplomatic recognition to Haiti. In 1825, the French returned
with a fleet of fourteen warships and demanded an indemnity of 150
million francs in exchange for diplomatic recognition; Haitian
President Jean-Pierre Boyer agreed to the French demands under duress.
In order to finance the debt, the Haitian government was forced to take
numerous high-interest loans from foreign creditors, and the debt to
France was not fully paid until 1947.[42][43][44]
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ナポレオン敗北(1802年-1804年)
詳細は「サン・ドマング遠征」を参照
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ル・クレール率いるフランス軍がカップ・フランセに上陸(1802年)
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1802年、ルクレールのベテラン兵士たちがラヴィーン・ア・クーレウーヴ(スネーク・ガリー)を襲撃。
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1月、サントドミンゴの戦い(1845年)
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「フランス軍による黒人軍壊滅作戦」、マーカス・レインフォード著、1805年
「フランス軍による残虐行為に対する黒人軍の復讐」、マーカス・レインフォード著、1805年
しかし、トゥーサンは独立性を主張し続けたため、1802年にはナポレオンが義理の兄弟シャルル・ルクレールを司令官とする大規模な侵攻軍を送り込み、フ
ランスによる支配を強化した。ルクレールは一時的に成功を収めた。また、1795年のスペインとのバーゼル条約の条件に従い、イスパニオラ島の東部もフラ
ンスの直接支配下に置いた。最終的に4万人のヨーロッパ軍を含む大規模な遠征部隊を率い、リゴーの元副官アレクサンドル・ペシオンが指揮する白人入植者と
混血の軍勢の支援を受け、フランス軍は激しい戦闘の末にいくつかの勝利を収めた。トゥーサン(Toussaint)の腹心であったデサリン
(Dessalines)とクリストフ(Christophe)の2人は、自分たちの立場がもはや維持できないことを悟り、それぞれ別々に侵略者と交渉
し、忠誠を移すことに同意した。この時点で、レクレール(Leclerc)はトゥーサンを和解交渉に招待した。これは罠であり、トゥーサンは捕らえられフ
ランスに送還され、ジュラ山脈のフォール・ド・ジュー(Fort de Joux)に収監されていた1803年4月に肺炎で死亡した。
1802年5月20日、ナポレオンは奴隷制を維持するための法律に署名した。この法律は、奴隷制がまだ廃止されていなかったマルティニーク、トバゴ、セン
トルシアで施行された。この法令の機密コピーはレクレールに送られ、ナポレオンは、機が熟した暁にはサン・ドマングで奴隷制を復活させる権限をレクレール
に与えた。同時に、新たな勅令により、有色人種は新たに獲得した市民権を剥奪された。これらの法令はサン・ドマングでは公表も施行もされなかったが、真夏
にはフランスが奴隷制を復活させる意図を持っているという噂が植民地に広まり始めた。トゥーサンが裏切ったことと、マルティニクでのフランス軍の行動に関
するニュースにより、デサリンズ、クリストフ、ペシオンといった指導者たちの協力関係は弱まった。サン・ドマングにも同じ運命が待ち受けていると確信した
これらの司令官やその他の人々は、再びレクレールと戦った。フランスが植民地の黒人人口の再征服と再奴隷化に意図を傾けていたため、戦争は残虐行為と消耗
戦の血みどろの闘争となった。 雨季には黄熱病とマラリアが蔓延し、侵略者たちに大きな犠牲者を出した。
11月、レクレールが黄熱病で死亡したとき、24,000人のフランス兵が死亡し、8,000人が入院し、その大半は病気によるものだった。
その後、ルクレールはドナティアン=マリー=ジョゼフ・ド・ヴィムール・ド・ロシャンボー子爵に交代した。ロシャンボーはナポレオンに、サン=ドマングを
奪還するにはフランスは「ニグロを奴隷と宣言し、少なくとも3万人のニグロとニグロの女を殺さなければならない」と書き送った。[37]
絶望のあまり、
彼は自暴自棄になり、ますます残忍な行為に走った。フランス軍は黒人捕虜を生きたまま焼き、絞首刑にし、溺れさせ、拷問にかけ、黒人を虫の死骸の山に埋め
たり、糖蜜の大釜で煮たりするといった行為を復活させた。ある夜、ポルト・レパブリカンで、彼は最も著名な混血の女性たちを招いて舞踏会を開き、真夜中に
彼女らの夫の死を告げた。しかし、残虐行為の度にハイチ人反乱軍から報復された。ある戦いの後、ロシャンボーは500人の捕虜を生きたまま埋めた。これに
対して、デサリンは500人のフランス人捕虜を絞首刑にした。ロシャンボーの残虐な戦術は、黒人と混血の兵士たちをフランス軍に対して団結させるのに役
立った。
戦況が元奴隷たちに傾くと、ナポレオンはフランスによる新世界帝国の再建という夢をあきらめた。1803年、フランスとイギリスの間で再び戦争が始まり、
イギリス海軍が海上を完全に支配したため、ロシャンボーへの増援や物資の補給は十分に行き渡らなくなった。ヨーロッパでの戦争に集中するため、ナポレオン
は4月にルイジアナ購入に署名し、フランス領北アメリカをアメリカ合衆国に売却した。
1803年11月18日、デサリンズが率いるハイチ軍は、ヴェルティエールの戦いでロシャンボーとフランス軍を壊滅させた。
1804年1月1日、デサリンは独立を宣言し、先住民族タイノ族の「山々の地」という名称を新たな主権国家に復活させた。残っていたフランス人入植者の大
半は敗走するフランス軍に先んじて逃亡し、多くはルイジアナやキューバに移住した。トゥーサンとは異なり、デサリンは白人にたいしては冷静さを欠いてい
た。最後の報復として、残っていたフランス人はハイチ軍によって虐殺され、白人大量虐殺が行われた。
およそ2,000人のフランス人がカップ・フランセで、900人がポルトープランスで、400人がジェレミーで虐殺された。
彼は「我々は人食い人種に対して、戦争には戦争、犯罪には犯罪、暴挙には暴挙をもって報いた」という宣言を発した。[40]
デサリンの宣言の例外は、ナポレオン率いるフランス軍に参加したポーランド軍団のポーランド人グループであった。[41]
ポーランド人兵士の大多数はハイチ軍と戦うことを拒否した。当時、彼らの祖国では、1772年に始まったロシア、プロイセン、オーストリアの侵略から自由
を求めてポーランド人兵士たちが戦っていた。ハイチ人と同じように、祖国を取り戻すために団結を求めるポーランド人も多かった。その結果、多くのポーラン
ド兵士が敵であるフランス軍に寝返り、ハイチの元奴隷に加勢することを決意し、1804年のハイチ革命に参加した。ヴワディスワフ・フランツィシェク・ヤ
ブロノフスキは、黒人の血を半分引いており、当時ポーランド軍の将軍の一人であった。ポーランド兵は、フランスによる抑圧に対する報復において、ハイチ人
を支援する上で大きな貢献を果たした。彼らは他のヨーロッパ人とは異なり、その運命を免れた。フランス打倒への忠誠と支援により、ハイチが独立した後、一
部のポーランド人はハイチ国籍を取得し、その多くはポーランドに戻ることなくハイチに定住した。5,280人のポーランド人のうち、およそ500人がこの
選択肢を選んだと推定されている。残りのポーランド人のうち、700人はフランスに戻り、最終的にはポーランドに戻った。また、降伏後にイギリス軍に従軍
することに同意した者もいた。[41]
160人のポーランド人は後にハイチを離れる許可が下り、そのうちの何人かはハイチの費用でフランスに送られた。今日に至るまで、多くのポーランド系ハイ
チ人がハイチに住み、多様な人種の血を引いている。中には金髪や青い目、その他のヨーロッパ人の特徴を持つ者もいる。今日、残留したポーランド人の子孫
は、カザル、フォン・デ・ブラン、ラ・ヴァレ・ド・ジャクメル、ラ・バレイン、ポルト・サリュ、サン・ジャン・デュ・スッドに住んでいる。
ハイチ独立後、ヨーロッパ諸国と米国がハイチへの外交承認を拒否したため、この新しい独立国家は経済的に苦境に立たされた。1825年、フランスは14隻
の軍艦からなる艦隊を伴って戻り、外交承認と引き換えに1億5000万フランの賠償金を要求した。ハイチのジャン=ピエール・ボワイエ大統領は、圧力に屈
してフランスの要求を受け入れた。この負債を返済するために、ハイチ政府は外国債権者から多数の高利ローンを組むことを余儀なくされ、フランスへの債務は
1947年まで完済されなかった。[42][43][44]
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