はじめによんでください

ラップは本当にわるいのか?

Is Rap bad? A ctitique for changing image of the world of rap music

池田光穂

★ ラッ プ・ミュージックとは?

Hip hop or hip-hop, also known as Rap and formerly known as Disco Rap,is a genre of popular music that was originated in the Bronx borough of New York City in the early 1970s by African Americans, having existed for several years prior to mainstream discovery. Hip hop originated as an anti-drug and anti-violence genre, while consisting of stylized rhythmic music (usually built around drum beats) that commonly accompanies rapping, a rhythmic and rhyming speech that is chanted. According to the professor Asante of African American studies at Temple University, "hip hop is something that blacks can unequivocally claim as their own". It was developed as part of hip hop culture, a subculture defined by four key stylistic elements: MCing/rapping, DJing/scratching with turntables, break dancing, and graffiti art. Other elements include sampling beats or bass lines from records (or synthesized beats and sounds), and rhythmic beatboxing. While often used to refer solely to rapping, "hip hop" more properly denotes the practice of the entire subculture. The term hip hop music is sometimes used synonymously with the term rap music, though rapping is not a required component of hip hop music; the genre may also incorporate other elements of hip hop culture, including DJing, turntablism, scratching, beatboxing, and instrumental tracks. - https://en.wikipedia.org/wiki/Hip_hop_music

El hip hop o hip-hop, también conocido como Rap y anteriormente como Disco Rap, es un género de música popular originado en el barrio neoyorquino del Bronx a principios de la década de 1970 por afroamericanos, que ya existía desde varios años antes de ser descubierto por el gran público. El hip hop se originó como género antidroga y antiviolencia, al tiempo que consistía en música rítmica estilizada (normalmente construida en torno a golpes de tambor) que suele acompañar al rap, un discurso rítmico y rimado que se canta. Según el profesor Asante de estudios afroamericanos de la Universidad de Temple, "el hip hop es algo que los negros pueden reclamar inequívocamente como propio". Se desarrolló como parte de la cultura hip hop, una subcultura definida por cuatro elementos estilísticos clave: MCing/rapping, DJing/scratching con tocadiscos, break dance y arte del graffiti. Otros elementos son el muestreo de ritmos o líneas de bajo de discos (o ritmos y sonidos sintetizados) y el beatboxing rítmico. Aunque a menudo se utiliza para referirse únicamente al rap, "hip hop" designa más bien la práctica de toda la subcultura. El término música hip hop se utiliza a veces como sinónimo del término música rap, aunque rapear no es un componente necesario de la música hip hop; el género también puede incorporar otros elementos de la cultura hip hop, como DJ, turntablism, scratching, beatboxing y pistas instrumentales.

ヒッ プホップカルチャーあるいはラップカルチャーとして定義しよう。ヒップホップは北米の黒人のあいだに、1970年ごろから生まれてきたために、ディス コ・ラップ・カルチャーとも呼ぶことができる。 ヒップホップ音楽は反ドラッグ、反暴力のジャンルとして起源を持ち、様式化されたリズムの音楽(通常はドラム・ビートを中心に構成される)で 構成され、一般的にラップ(詠唱されるリズミカルで韻を踏んだ話し方)に付随する。テンプル大学のアフリカ系アメリカ人研究のアサンテ教授によれ ば、「ヒップホップは黒人が自分たちのものだと明確に主張できるもの」である。ヒップホップは、4つの重要なスタイル要素によって定義されるサブ カルチャーであるヒップホップ・カルチャーの一部として発展した: (1)MC [master of ceremony]/ラップ、(2)DJ/ターンテーブルを使ったスクラッチ、(3)ブレイクダンス、(4)グラフィティ・アート、 である。その他の要素としては、(5)レコー ドからビートまたはベースラインをサンプリングすること(または合成されたビートとサウンド)、リズミカルなビートボックスがある。-- ヒップホップ人類学.


Hell is the 38th studio album by American musician James Brown. The album was released on June 28, 1974, by Polydor Records. Papa Don't Take No Mess.

James Brown - The Payback, (歌詞 と翻訳)

++


Kendrick Lamar Duckworth (b. 1987 ) にタグジャンプ.


++

The changing image of the modern world of rap music, by Niklas Risano. October 26, 2016.
https://thecampanile.org/11449/lifestyle/the-changing-image-of-the-modern-world-of-rap-music/
変わりゆく現代ラップ界のイメージ、ニクラス・リサーノ著。2016年 10月26日
Deep-L による翻訳
Rap music was born from the party scenes of New York and Chicago during the late 1970s. The genre was initially created in the spirit of entertaining its urban disciples. Disk Jockeys and Masters of Ceremonies (MCs) began the genre by looping the drum-heavy portions of layered disco music. Little by little, MCs laying their own rhymes over these repeating baselines; the result was one of the most influential forms of expression in human history.

As the genre developed, it grew to hold a much more important role within society. During the 80s, groups such as N**** With Attitude (NWA) served as voices for millions of Americans who found themselves struggling with gang-ridden neighborhoods and poor police relations.
ラップ・ミュージックは、1970年代後半のニューヨークとシカゴの パーティー・シーンから生まれた。このジャンルは当初、都会の弟子たちを楽しませるという精神から生まれた。ディスクジョッキーやマスター・オブ・セレモ ニー(MC)は、レイヤー化されたディスコ・ミュージックのドラムを多用した部分をループさせることで、このジャンルを始めた。この繰り返しのベースライ ンに、MCが少しずつ独自の韻を踏んでいった。その結果、人類史上最も影響力のある表現形式のひとつが生まれた。

このジャンルが発展するにつれ、社会の中でより重要な役割を担うようになった。80年代には、NWA(N**** With Attitude)のようなグループが、ギャングの多い地域や警察との関係の悪さに悩む何百万人ものアメリカ人の声を代弁する役割を果たした。
Despite its firmly-planted position in mainstream culture, rap has continued to evolve. As it does, it is increasingly apparent the genre is splitting into two distinctly different subgroups. On one hand, there is increased breadth of perspective that artists such as J. Cole and Drake have brought to the table; on the other, there appears to be a rapid rise in the amount of rapping about drugs, violence and misogyny.

In the past, a prerequisite to being a rapper was coming from the ghetto. Without a background of pushing cocaine, shooting rivals or being exposed to criminal activities, it would be difficult to make it in the rap game. Today, some of the most prolific rap artists have come from starkly different backgrounds.
メインストリームカルチャーに確固たる地位を築いているにもかかわら ず、ラップは進化し続けている。それに伴い、このジャンルが2つの異なるサブグループに分かれつつあることがますます明らかになっている。一方では、J. コールやドレイクといったアーティストがもたらした視野の広さがあり、もう一方では、ドラッグや暴力、女性差別をテーマにしたラップが急増しているように 見える。

かつては、ラッパーになるための前提条件はゲットー出身であることだった。コカインを押し売りしたり、ライバルを撃ち殺したり、犯罪行為に触れたりした経 歴がなければ、ラップ・ゲームで成功することは難しかった。今日、最も多作なラップ・アーティストの中には、まったく異なる経歴を持つ者もいる。
J. Cole was born on a U.S. Army base in Germany to an African-American father and a German mother. When Cole’s father walked out on the family, his mother relocated with him to Fayetteville, North Carolina, which was a city divided between the wealthy and struggling. J. Cole and his mother found themselves among the wealthy but struggling.  In Fayetteville, J. Cole discovered his love for music and began writing his own raps. After high school, he went to St. John’s University on a scholarship, where he graduated magna cum laude.

Like Cole, multi-platinum rapper Drake came from an innocuous background. Drake was initially an actor — he even dropped out of high school to pursue a career in the film industry. He acted on the show “Degrassi: The Next Generation” for several years and soon after dropped his first mixtape, “Room For Improvement.”
J. コールはドイツの米軍基地で、アフリカ系アメリカ人の父とドイツ人の母の間に生まれた。コールの父親が一家を出て行ったとき、母親は父親と一緒にノースカ ロライナ州フェイエットビルに移り住んだ。J.コールと彼の母親は、富裕層でありながら苦境に立たされていた。 フェイエットヴィルでJ.コールは音楽への愛に目覚め、自分でラップを書き始めた。高校卒業後、奨学金を得てセント・ジョンズ大学に進学し、優秀な成績で 卒業した。

コールのように、マルチ・プラチナム・ラッパーのドレイクは、何の変哲もない経歴の持ち主だ。ドレイクは当初俳優で、映画業界でのキャリアを追求するため に高校を中退したほどだ。彼は『Degrassi: The Next Generation』という番組に数年間出演し、その後すぐに最初のミックステープ "Room For Improvement "をリリースした。
Had rap music still been restricted to expressing solely the struggles of life in crime-plagued neighborhoods, neither Cole nor Drake would be sharing their struggles and triumphs. While many rappers focus on cars, girls and money, Cole and Drake provide different, diverse perspectives many people can relate to. For this reason, the two have not only become incredibly successful entertainers, but also have helped spark positive change in the form of increased relatability.

Rap’s changes have made it more relatable, but there has also been a significant devolution of the quality of rap music, at least from the perspective of lyrical significance. It is becoming more common to hear rappers promoting drug use, violence and even domestic abuse. Artists like Gucci Mane, Chief Keef and Waka Flocka Flame are prime examples of the darker side of rap music. Gucci Mane, who sports an ice cream cone tattoo on the right side of his face, has had a tumultuous time at the top of the rap world. Gucci has been charged with drug offenses, multiple accounts of battery, aggravated assault and even murder.
もしラップ・ミュージックがまだ犯罪多発地域の生活苦だけを表現するこ とに制限されていたら、コールもドレイクも彼らの苦悩と勝利を分かち合うことはなかっただろう。多くのラッパーが車、女、金に焦点を当てる中、コールとド レイクは多くの人が共感できる異なる多様な視点を提供している。そのため、2人はエンターテイナーとして大成功を収めただけでなく、親近感を高めるという 形でポジティブな変化を巻き起こすことにも貢献している。

ラップの変化は、より親近感を持たせるようになったが、少なくとも歌詞の意義という観点からは、ラップミュージックの質の著しい低下もあった。薬物使用や 暴力、家庭内虐待を助長するラッパーを耳にすることが一般的になりつつある。グッチ・マネ、チーフ・キーフ、ワカ・フロッカ・フレイムといったアーティス トは、ラップ・ミュージックのダークサイドの代表例だ。顔の右側にアイスクリームのコーンのタトゥーを入れたグッチ・マネは、ラップ界のトップとして波乱 万丈の時を過ごしてきた。グッチは薬物犯罪、複数の暴行、加重暴行、さらには殺人で起訴されている。
The murder was found to be in self-defense in court, but the other charges have caused him to spend years in jail. In between visits to the big house, Gucci always kept busy. He has put out countless mixtapes over the years, most of which talk about money, cars, drugs and broads. Gucci represents the devolution of the genre.

Rap’s changes have made it more relatable, but there has also been a significant devolution of the quality of rap music, at least from the perspective of lyrical significance.
殺人は裁判で正当防衛と認められたが、その他の罪により、彼は何年も刑 務所で過ごすことになった。大邸宅を訪れる合間に、グッチはいつも忙しくしていた。彼は長年にわたって数え切れないほどのミックステープを発表している が、そのほとんどは金、車、ドラッグ、そして女について語ったものだ。グッチはこのジャンルの進化を象徴している。

ラップの変化は親しみやすさを増したが、少なくともリリックの重要性という観点からは、ラップの質も著しく低下している。
Chief Keef and Waka Flocka similarly contribute to the decreasing quality of rap. They both have arrest records, and they rap about their disdain for a sober lifestyle or how many female friends they exploit when they are not busy amassing assets. It is this lack of substance — or perhaps this excessive use of substances — that gives rap its harsh reputation and ultimately drags the once-poetic genre down. While Gucci Mane, Waka Flocka Flame and Chief Keef’s songs sometimes delve beyond a description of a lavish lifestyle, far too many rappers simply throw dirt on the genre that used to have a much more important role in the musical world.

Overall, rap continues to dominate the mainstream, and it does not look like its influence over popular culture will be weakening anytime soon. However, despite the many changes which have made rap more diverse and more relatable to the masses, the genre is devolving in certain ways.
チーフ・キーフとワカ・フロッカも同様に、ラップの質の低下に貢献して いる。ふたりとも逮捕歴があり、シラフなライフスタイルを軽蔑したり、資産を築くのに忙しくないときに搾取する女友達の多さについてラップする。ラップに 厳しい評判を与え、かつては詩的だったこのジャンルの足を引っ張るのは、この中身のなさ、あるいは過剰な物質の使用だろう。グッチ・マネ、ワカ・フロッ カ・フレイム、チーフ・キーフの曲は時に贅沢なライフスタイルの描写を超えて掘り下げているが、あまりにも多くのラッパーが、かつては音楽界でもっと重要 な役割を担っていたこのジャンルに泥を塗るだけだ。

全体として、ラップはメインストリームを支配し続けており、大衆文化に対する影響力がすぐに弱まることはなさそうだ。しかし、ラップをより多様化させ、大 衆に親しみやすいものにした多くの変化にもかかわらず、このジャンルはある意味で堕落しつつある。
Many rappers are no longer trying to use their music to share meaningful life experiences and lessons. Instead, they are preoccupied with flaunting an unhealthy lifestyle filled with violence, drugs and alcohol. While there may be a place in the world for people enthused by that lifestyle, it is imperative for the genre that rap not be that place.

Now that the flip sides of rap have been examined, it is time to look at an example of a modern artist who has stayed true to the genre’s founding characteristics in almost every way. That artist is Compton, Calif. native Kendrick Lamar, who has followed in the footsteps of the many rappers from the infamous city. Lamar was a straight-A student while attending Compton High School, and also while attending dropped his first mixtape. Lamar was only 16 years old. It would take many more years until he finally began garnering national, and eventually worldwide attention for his profound lyrics and unique rhythms. His first major album debut, titled: good kid, m.A.A.d city, was his first mainstream breakout album, and featured multiple top 40 hits.

Kendrick Lamar - Count Me Out
多くのラッパーたちは、もはや自分たちの音楽で有意義な人生経験や教訓 を分かち合おうとはしていない。その代わりに、暴力、ドラッグ、アルコールに満ちた不健康なライフスタイルを誇示することに夢中になっている。そのような ライフスタイルに熱狂する人々の居場所は世界にはあるかもしれないが、ラップがそのような場所にならないことは、このジャンルにとって不可欠だ。

ラップの裏表が検証されたところで、このジャンルの創始者の特徴をほぼ忠実に守り続けている現代アーティストの例を見てみよう。そのアーティストとは、カ リフォルニア州コンプトン出身のケンドリック・ラマーであり、彼は悪名高いこの街出身の多くのラッパーの足跡をたどってきた。ラマーはコンプトン高校在学 中は成績優秀で、在学中に最初のミックステープをドロップした。ラマーはまだ16歳だった。彼がその深遠な歌詞とユニークなリズムで全国的、ひいては世界 的な注目を集めるようになるまでには、さらに長い年月が必要だった。初のメジャー・デビュー・アルバム『good kid, m.A.A.d city』は、彼にとって初めてメインストリームでブレイクしたアルバムであり、複数のトップ40ヒットを生み出した。

Jay Rock - Vice City feat. Black Hippy
Throughout his career, Lamar has been named one of the 100 most influential people, won seven Grammys and released a platinum album. The subjects of many of his songs revolve around his life in Compton, and he has made it clear throughout the years that he wants to serve as inspiration to the many people facing the circumstances from which he so triumphantly arose from. In short, Lamar is exactly what rap should be: a medium of art to tell significant stories and share positive messages.

Ultimately, rap music is quickly evolving, and expanding to reach markets and individuals which most never thought would be a part of the genre. While there may be certain artists giving the genre a bad name, the increased breadth of background and continued emphasis on lyrical significance are things which need to be encouraged, and built upon, not moved away from.
そのキャリアを通じて、ラマーは「最も影響力のある100人」に選ば れ、グラミー賞を7回受賞し、プラチナ・アルバムをリリースした。彼の曲の主題の多くは、コンプトンでの生活を中心に展開され、彼は長年にわたって、自分 が勝利してそこから這い上がったような境遇に直面している多くの人々にインスピレーションを与える役割を果たしたいと考えていることを明らかにしてきた。 つまり、ラマーはまさにラップのあるべき姿、重要なストーリーを語り、ポジティブな メッセージを共有するための芸術媒体なのだ

結局のところ、ラップ・ミュージックは急速に進化し、このジャンルの一部になるとはほとんどの人が思ってもみなかったような市場や個人に届くように拡大し ている。このジャンルに悪評を与えているアーティストもいるかもしれないが、背景の幅広さとリリックの重要性を強調し続けることは、奨励されるべきことで あり、そこから離れるのではなく、その上に築かれるべきことなのだ。
https://thecampanile.org/11449/lifestyle/the-changing-image-of-the-modern-world-of-rap-music/

Kendrick Lamar Duckworth


Kendrick Lamar Duckworth (born June 17, 1987) is an American rapper and songwriter. Known for his progressive musical styles and socially conscious songwriting, he is often considered one of the most influential hip hop artists of his generation.[1][2] Born and raised in Compton, California, Lamar began his career as a teenager performing under the stage name K.Dot. He quickly garnered local attention which led to him signing a recording contract with Top Dawg Entertainment (TDE) in 2005.[3]

After becoming a founding member of the hip hop supergroup Black Hippy, Lamar dropped his stage name and started using his first and middle names professionally. In 2011, he released his debut studio album Section.80, a conscious hip hop record. The album was met with positive reviews and included his debut single "HiiiiPower". In 2012, Lamar secured a record deal with Dr. Dre's Aftermath Entertainment, under the aegis of Interscope Records, and released his second studio album Good Kid, M.A.A.D City. The West Coast and gangsta rap influenced album garnered widespread critical recognition and commercial success, while including the singles "Swimming Pools (Drank)", "Backseat Freestyle", and "Bitch, Don't Kill My Vibe".[4]

A visit to South Africa inspired Lamar's jazz-flavored third studio album To Pimp a Butterfly (2015).[5] It received universal acclaim and became his first number-one album on the Billboard 200.[6] The same year, he topped the Billboard Hot 100 for the first time with the remix of "Bad Blood" by Taylor Swift.[7] Lamar experimented with R&B, pop and psychedelic soul in his fourth studio album Damn (2017). It spawned his first solo number-one single "Humble" and became the first non-classical and non-jazz work to be awarded the Pulitzer Prize for Music.[8] Following a four-year hiatus, Lamar released his fifth studio album Mr. Morale & the Big Steppers (2022), which served as his swan song from TDE.[9] He has directed and produced several music videos and films with his creative partner Dave Free, with whom he founded the creative collective PGLang.

Having sold over 70 million records in the United States alone, all of Lamar's studio albums have been certified platinum or higher by the Recording Industry Association of America (RIAA).[10] He has received numerous accolades throughout his career, including 17 Grammy Awards, a Primetime Emmy Award, two American Music Awards, six Billboard Music Awards, 11 MTV Video Music Awards, a Brit Award, and a nomination for an Academy Award. He was named MTV's Hottest MC in the Game in 2012.[11] In 2015, Lamar received the California State Senate's Generational Icon Award. He has been featured in listicles such as the Time 100 and Forbes 30 Under 30.[12][13] Three of his studio albums were included on Rolling Stone's 2020 ranking of the 500 Greatest Albums of All Time.
ケンドリック・ラマー・ダックワース(Kendrick Lamar Duckworth、1987年6月17日生まれ)は、アメリカのラッパー、ソングライター。カリフォルニア州コンプトンで生まれ育ったラマーは、10代 の頃からK.Dotという芸名で活動。彼はすぐに地元の注目を集め、2005年にトップ・ドーグ・エンターテインメント(TDE)とレコーディング契約を 結ぶに至った[3]。

ヒップホップのスーパーグループBlack Hippyの創設メンバーとなった後、ラマーは芸名を捨て、プロとしてファーストネームとミドルネームを使い始めた。2011年、コンシャス・ヒップホップのデビュー・アルバム『Section.80』をリ リース。このアルバムは好評を博し、デビューシングル「HiiiPower」も収録された。2012年、ラマーはインタースコープ・レコード傘下のドク ター・ドレーのアフターマス・エンターテインメントとレコード契約を結び、2枚目のスタジオ・アルバム『Good Kid, M.A.A.D City』をリリース。ウェストコーストとギャングスタ・ラップに影響を受けたこのアルバムは、シングル「Swimming Pools (Drank)」、「Backseat Freestyle」、「Bitch, Don't Kill My Vibe」を含むと同時に、広く批評家の評価と商業的成功を集めた[4]。

南アフリカへの訪問が、ラマーのジャズ風味の3枚目のスタジオ・アルバム『To Pimp a Butterfly』(2015年)にインスピレーションを与えた[5]。 同年、テイラー・スウィフトの「Bad Blood」のリミックスで、ビルボード・ホット100のトップに初めて立った[6]。4年間の活動休止を経て、ラマーは5枚目のスタジオ・アルバム 『Mr. Morale & the Big Steppers』(2022年)をリリースし、TDEからのスワン・ソングとなった[9]。 クリエイティブ・パートナーであるデイヴ・フリーとともにクリエイティブ集団PGLangを設立し、いくつかのミュージックビデオや映画を監督・制作して いる。

アメリカ国内だけで7,000万枚以上のレコードを売り上げ、ラマーの すべてのスタジオ・アルバムは全米レコード協会(RIAA)からプラチナ以上の認定を受けている[10]。キャリアを通して、グラミー賞17回、プライム タイム・エミー賞1回、アメリカン・ミュージック・アワード2回、ビルボード・ミュージック・アワード6回、MTVビデオ・ミュージック・アワード11 回、ブリット・アワード1回、アカデミー賞ノミネートなど、数々の賞賛を受けている。2012年にはMTVの「Hottest MC in the Game」に選出された[11]。2015年、ラマーはカリフォルニア州上院の「Generational Icon Award」を受賞。タイム100」や「フォーブス30アンダー30」などのランキングでも取り上げられている[12][13]。ローリング・ストーン誌 の2020年版「史上最高のアルバム500」ランキングでは、彼のスタジオ・アルバムが3枚ランクインしている。
Artistry
Influences
Lamar cites Tupac Shakur as his biggest influence, noting that he has impacted his music and everyday life.[33] He has stated that Shakur, the Notorious B.I.G., Jay-Z, Nas and Eminem are his top five favorite rappers.[192][193] In a 2011 interview with Rolling Stone, Lamar mentioned Mos Def and Snoop Dogg as rappers that he listened to and took influence from during his early years.[194] He also cited DMX as someone who "really [got me started] on music. "That first album [It's Dark and Hell Is Hot] is classic, [so he had an influence on me]." He further added that Eazy-E also influenced him, saying, "I wouldn't be here today if it wasn't for Eazy-E."[195]

In a September 2012 interview, Lamar stated that Eminem "influenced a lot of my style" and has credited him for his own aggression on records such as "Backseat Freestyle".[196][197] Lamar also gave Lil Wayne's work in Hot Boys credit for influencing his style and praised his longevity.[198] He has said that he also grew up listening to Rakim, Dr. Dre, and Tha Dogg Pound.[199] In January 2013, when asked to name three rappers that have played a role in his style, Lamar said: "It's probably more of a west coast influence. A little bit of Kurupt, [Tupac], with some of the content of Ice Cube."[200] In a November 2013 interview with GQ, when asked who are the four MCs that made him, he answered Shakur, Dr. Dre, Snoop Dogg and Mobb Deep, namely Prodigy.[201] Lamar professed to having been influenced by jazz trumpeter Miles Davis and Parliament-Funkadelic during the recording of To Pimp a Butterfly.[202]

Musical style and rapping technique
Lamar's musical style is known to be "anti-flamboyant, interior and complex."[203] His work is generally categorized as progressive rap due to his contributions of broadening the genre's audience to reach mainstream listeners.[204] He's stated in an interview that "You really can't categorize my music, it's human music."[205][206] Lamar's debut studio album Section.80 was categorized as conscious hip hop. His second album Good Kid, M.A.A.D City was heavily influenced by West Coast hip hop and 1990s gangsta rap.[207][208] His next three albums, To Pimp a Butterfly, Damn and Mr. Morale & the Big Steppers, are all classified as conscious hip hop records; with To Pimp a Butterfly incorporating elements of jazz, soul, funk and spoken word poetry,[209] Damn drawing on R&B, pop and psychedelic soul influences,[210][211] and Mr. Morale & the Big Steppers utilizing minimalist production.[212]

Songwriting
Lamar's introspective and confessional songwriting is often based on his personal life.[219] He has been branded a "master of storytelling" by The New Yorker, while his lyricism has been described by Billboard as "Shakespearean".[220][221] Considered a "radio-friendly but overtly political rapper" by Pitchfork,[222] Lamar's writing often contain political and social commentary centered around African American life and culture, exploring themes of racism, black empowerment and social injustice.[223][224] It has been compared to a State of the Union address by The Guardian.[225][226] Jacob Uitti of American Songwriter notes, "For as much as he is a musician and a lyricist and an emcee, Lamar is also a playwright, a novelist, a short story author. He's literary within the art form of music."[227]

All of Lamar's studio albums have been classified as concept albums.[228] Section.80 is themed around Generation Y and dwells on related subjects such as the 1980s crack epidemic, medication tolerance and the presidency of Ronald Reagan.[229] Good Kid, M.A.A.D City is a nonlinear narrative that chronicles Lamar's harsh teenage experiences in his native Compton.[230][231] To Pimp a Butterfly combines political and personal themes such as racial inequality, depression, and institutional discrimination to document the Black American experience.[232][233] Damn explores the dualities of human nature and delves into themes of morality and spirituality.[234][235] Mr. Morale & the Big Steppers details Lamar's experiences in therapy and explores personal themes such as childhood and generational trauma, accountability and celebrity worship.[236][237]

芸術性
影響
ラマーは最も影響を受けた人物としてトゥパック・シャクールを挙げ、彼の音楽と日常生活に影響を与えたと述べている[33]。 彼はシャクール、ノトーリアス・B.I.G.、ジェイ・Z、エミネムが好きなラッパーのトップ5だと述べている[192][193]、 2011年のRolling Stoneとのインタビューで、ラマーは幼少期に聴き、影響を受けたラッパーとしてモス・デフとスヌープ・ドッグを挙げている[194]。そのファース ト・アルバム『It's Dark and Hell Is Hot』はクラシックで、(彼に)影響を受けたんだ」。彼はさらに、Eazy-Eも彼に影響を与えたと付け加え、「Eazy-Eがいなかったら、僕は今日 ここにいなかっただろう」と語った[195]。

2012年9月のインタビューで、ラマーはエミネムが「自分のスタイルの多くに影響を与えた」と述べ、「Backseat Freestyle」などのレコードでの自身の攻撃性についてエミネムの功績を認めている[196][197]。また、ラマーはリル・ウェインのホット・ ボーイズでの活動が自分のスタイルに影響を与えたと評価し、彼の長寿を賞賛している。 [198]彼はまた、ラキム、ドクター・ドレー、タ・ドッグ・パウンドを聴いて育ったと語っている[199]。2013年1月、自分のスタイルに役割を果 たしたラッパーを3人挙げるように尋ねられたラマーはこう答えた: 「おそらく西海岸の影響だろう。Kurupt、[Tupac]、Ice Cubeの内容の一部を少し」[200]。2013年11月のGQとのインタビューで、自分を作った4人のMCは誰かという質問に対して、彼は Shakur、Dr. Dre、Snoop Dogg、Mobb Deep、すなわちProdigyと答えた[201]。 ラマーはTo Pimp a Butterflyのレコーディング中にジャズ・トランペッターのマイルス・デイヴィスとParliament-Funkadelicから影響を受けたと 公言している[202]。

音楽スタイルとラップテクニック
ラマーの音楽スタイルは「反派手で、内面的で、複雑」であることで知られている[203]。彼の作品は、メインストリームのリスナーに届くようにこのジャ ンルの聴衆の幅を広げることに貢献しているため、一般的にはプログレッシブ・ラップに分類される[204]。彼のセカンド・アルバム『Good Kid, M.A.A.D City』は、ウェストコースト・ヒップホップと1990年代のギャングスタ・ラップに大きな影響を受けていた[207][208]。To Pimp a Butterfly』はジャズ、ソウル、ファンク、スポークン・ワード・ポエトリーの要素を取り入れ[209]、『Damn』はR&B、ポップ、 サイケデリック・ソウルの影響を取り入れ[210][211]、『Mr. Morale & the Big Steppers』はミニマルなプロダクションを利用している[212]。

ソングライティング
ラマーの内省的で告白的なソングライティングは、しばしば彼の私生活に基づいている[219]。 ニューヨーカー』誌では「ストーリーテリングの達人」と評され、『ビルボード』誌では彼のリリシズムを「シェイクスピア的」と評している[220] [221]。 ピッチフォーク』誌では「ラジオ向きだがあからさまに政治的なラッパー」とされ[222]、ラマーの文章にはしばしばアフリカ系アメリカ人の生活や文化を 中心とした政治的・社会的なコメントが含まれており、人種差別、黒人のエンパワーメント、社会的不公正といったテーマを探求している[223] [224]。 [223][224]それはガーディアン紙によって一般教書演説と比較されている[225][226]。 American SongwriterのJacob Uittiは「彼はミュージシャンであり、リリシストであり、エミシーであると同時に、ラマーは劇作家であり、小説家であり、短編小説家でもある。彼は音 楽という芸術の中で文学的だ」[227]。

ラマーのスタジオ・アルバムは全てコンセプト・アルバムに分類されている[228]。グッド・キッド、M.A.A.D・シティ』は、ラマーが生まれ故郷の コンプトンで経験した10代の過酷な体験を綴ったノンリニアな物語である[230][231] 『トゥ・ピンプ・ア・バタフライ』は、人種的不平等、うつ病、制度的差別といった政治的かつ個人的なテーマを組み合わせ、ブラック・アメリカンの経験を記 録している。 [232][233]『Damn』は人間の本質の二面性を探求し、道徳と精神性のテーマを掘り下げている[234][235]『Mr. Morale & the Big Steppers』はラマーのセラピーでの経験を詳述し、幼少期や世代間のトラウマ、説明責任、有名人崇拝といった個人的なテーマを探求している [236][237]。
Controversies
Lyrics
Lamar's 2015 song "The Blacker the Berry" gathered controversy following the lines, "So why did I weep when Trayvon Martin was in the street, when gang-banging make me kill a nigga blacker than me? Hypocrite!" Some fans perceived the line to be Lamar judging the black community.[238] Lamar later explained the motivation behind the lyric in an NPR interview, saying, "It's not me pointing at my community; it's me pointing at myself, I don't talk about these things if I haven't lived them, and I've hurt people in my life. It's something I still have to think about when I sleep at night."[239]

While Lamar's 2022 song "Auntie Diaries" was met with praise from critics and transgender listeners,[240][241] the song was also met with heavy criticism due to Lamar's epizeuxis usage of "faggot", as well as deadnaming and misgendering his transgender relative to express his own personal growth from childhood misunderstanding.[242][243][244][245]

Feuds
In August 2013, Lamar was featured on the song "Control" by Big Sean. In his verse, Lamar called out several rappers, telling them he was going to murder his competition. The verse gathered responses and diss tracks from artists such as Joe Budden, Papoose, Meek Mill, Diddy, Lupe Fiasco, and B.o.B.[246] Rolling Stone called the single "one of the most important hip-hop songs of the last decade".[247]

Lamar has been reported to be in a feud with Drake. Complex called their relationship "complicated",[248] Genius called it a "subliminal war",[249] and GQ called it a "cold war" due to the mass popularity of both artists.[250][251] Before Lamar's "Control" verse, Lamar had been featured on Drake's "Buried Alive Interlude", Drake was featured on Lamar's single "Poetic Justice", and both were featured on A$AP Rocky's song "Fuckin' Problems".[248] Drake responded to Lamar's "Control" verse in an interview with Billboard, saying, "I know good and well that Kendrick's not murdering me, at all, in any platform."[252]

In September 2013, Drake's third album, Nothing was the Same, was released.[253] Publications such as Complex speculated that Drake had directed subliminal insults at Lamar in the song "The Language".[254] In an interview with Pitchfork a day later, Drake showed disapproval of "Control", saying he wasn't impressed with it and added, "Mind you, it'll go on– Complex and Rap Radar will give it like, verse of the millennium and all that shit or whatever." Drake later said his only competition was Kanye West, after being asked about Kendrick saying he was murdering his competition.[255] Lamar further escalated tensions in the 2013 BET Hip-Hop Awards cypher when he referred to Drake during the cypher,[256] saying, "Yeah, and nothing's been the same since they dropped 'Control' / And tucked a sensitive rapper back in his pajama clothes."[257] Stereogum noted that Lamar was referencing Drake's third studio album, Nothing was the Same, and also Drake being called overly sensitive by the media.[258]

In December 2013, Drake, whilst being interviewed by Vice, said he "stood his ground" and he has to realize "I'm being baited and I'm not gonna fall," then refusing to deny that the line on "The Language" was directed to Lamar, saying he "doesn't want to get into responses". Drake later went on to say that he acknowledged the lines in Lamar's cypher were for him and that it wasn't enough for him to prepare a response before saying they haven't seen each other since the BET cypher.[259] Several more reported subliminal lines were spoken by each rapper, four by Kendrick on the songs, "Pay for it", "King Kunta", "Darkside/Gone", and "Deep Water" and two by Drake on the songs "Used To" and "4PM In Calabasas".[248]

In June 2016, former NFL player and broadcast show host Marcellus Wiley alleged that on his ESPN show, Drake or Lamar had given an interview in which they started "talking noise" and claimed that they had problems with the other individual. The interview was eventually not aired and Wiley said it had been "destroyed".[260] Wiley said that the interview would have escalated the reported feud to become official with diss tracks being directed at the other side.[261][262] Following an almost year-long hiatus from music, Lamar released "The Heart Part 4". It was speculated that Lamar's line, "One, two, three, four, five / I am the greatest rapper alive" was a response to Drake's line, "I know I said top five, but I'm top two / And I'm not two and I got one" on the song "Gyalchester".[263][264] Kendrick proceeded to insult rappers who have ghostwriters in an interview with Rolling Stone in August 2015. It was speculated that the insult was directed towards Drake, who has seen controversy due to the use of "ghostwriters" on songs such as "RICO".[265]

Lamar has also feuded with Detroit rapper and former collaborator Big Sean. Following the release of Sean's track "Control" in August 2013 where Lamar calls Sean out and claims he's gonna "murder" him, Sean responded in praise, saying, "Alright, that's what it need to get back to, it need to get back to hip-hop, that culture."[266] In January 2015, Sean later spoke on "Control", saying that the song was "negative"[267] and a month later released the "Me, Myself, and I".[268] In October 2016, Big Sean released "No More Interviews" with shots directed at Lamar.[269]

Spotify
In May 2018, Anthony "Top Dawg" Tiffith, CEO of Top Dawg Entertainment, contacted Daniel Ek, CEO of Spotify, and the streaming service's head of artist relations Troy Carter to express his frustrations with their Hate Content & Hateful Conduct policy.[270][271] Conceived in light of the #MeToo movement, the removal policy sought to promote "openness, diversity, tolerance and respect" by removing content that promotes, advocates, or incites hatred and violence against an individual or group based on characteristics.[272][273] In accordance to the policy, the streaming platform removed XXXTentacion and R. Kelly's music their editorial and algorithmic playlists due to their publicized acts of violence against women.[274] Tiffith claimed that the policy was censorship and threatened to pull music from his label, including Lamar's, from the platform if they kept the policy as it stood.[275] In the midst of Tiffith's threat, Lamar praised XXXTentacion's debut studio album 17 on Twitter.[275] In response to the criticism, Spotify reversed their policy and reinstated XXXTentacion's music back onto playlists after other artists threatened to pull their music.[275]
論争
歌詞
ラマーが2015年に発表した楽曲「The Blacker the Berry」は、"So why did I weep when Trayvon Martin was in the street, when gang-banging make me kill a nigga than me? 偽善者め!" 238]ラマーは後にNPRのインタビューで、このリリックの動機についてこう説明した。今でも夜眠るときに考えなければならないことだ」[239]。

ラマーが2022年に発表した「Auntie Diaries」は批評家やトランスジェンダーのリスナーから賞賛を浴びたが[240][241]、ラマーが「ホモ」をエピゼクス的に使用していること や、幼少期の誤解からの自身の成長を表現するためにトランスジェンダーの親族をデッドネームで呼んだり、性別を間違えたりしていることから、激しい批判に もさらされた[242][243][244][245]。

確執
2013年8月、ラマーはビッグ・シーンの曲「Control」にフィーチャーされた。彼の詩の中で、ラマーは何人かのラッパーを呼び出し、競争相手を殺 すつもりだと言った。このヴァースはJoe Budden、Papoose、Meek Mill、Diddy、Lupe Fiasco、B.o.B.などのアーティストからの反応やディストラックを集めた[246]。

ラマーはドレイクとの確執が報じられている。Complexは2人の関係を「複雑」と呼び[248]、Geniusは「サブリミナル戦争」と呼び [249]、GQは両アーティストの大衆的な人気による「冷戦」と呼んだ[250][251]。 ラマーの「Control」ヴァースの前に、ラマーはドレイクの「Buried Alive Interlude」にフィーチャーされ、ドレイクはラマーのシングル「Poetic Justice」にフィーチャーされ、両者ともA$AP Rockyの曲「Fuckin' Problems」にフィーチャーされていた。 [248]ドレイクはビルボードとのインタビューで、ラマーの "Control "のバースに対して、「ケンドリックがどんなプラットフォームでも、僕を殺していないことはよく分かっている」と答えた[252]。

2013年9月、ドレイクの3枚目のアルバム『Nothing was the Same』がリリースされた[253]。Complexなどの出版物は、ドレイクが "The Language "という曲の中でサブリミナル的にラマーを侮辱していると推測した[254]。その翌日のPitchforkとのインタビューで、ドレイクは "Control "を不評だとし、印象に残らなかったと述べ、"Complex "やRap Radarが "Vers of the Millennium "とかそういうクソみたいな賞を与えるだろうね "と付け加えた。255]ラマーは2013年のBETヒップホップ・アワードのサイファーでドレイクについて言及し、「彼らが "Control "をドロップして以来、何も変わっていない。 257]Stereogumは、ラマーがドレイクの3枚目のスタジオ・アルバム『Nothing was the Same』について言及していたこと、またドレイクがメディアから過敏だと言われていたことを指摘している[258]。

2013年12月、ドレイクはヴァイスのインタビューを受けながら、自分は「自分の立場を貫いた」と述べ、「僕は餌付けされているんだ、そして僕は倒れな いよ」と悟る必要があるとし、「ザ・ランゲージ」のセリフがラマーに向けられたものであることを否定することを拒否し、「返答に入りたくない」と述べた。 ドレイクはその後、ラマーのサイファーのセリフが自分に対するものであることを認め、BETのサイファー以来会っていないと言う前に返事を用意するほどで はなかったと述べた。 [259]さらにいくつかのサブリミナル的なセリフがそれぞれのラッパーによって語られたと報告されており、ケンドリックが "Pay for it"、"King Kunta"、"Darkside/Gone"、"Deep Water "で4つ、ドレイクが "Used To "と "4PM In Calabasas "で2つだった[248]。

2016年6月、元NFL選手で放送番組の司会者であったマーセラス・ワイリーが、自身のESPNの番組で、ドレイクかラマーが「ノイズを話し始めた」イ ンタビューに答え、もう一人の個人と問題があると主張したと主張した。このインタビューは結局放送されず、ワイリーによると「破棄」されたとのこと [260]。ワイリーによると、このインタビューは、ディスト・トラックが相手側に向けられることで、伝えられている確執を公式なものにエスカレートさせ ただろうとのこと[261][262]。ラマーの「One, two, three, four, five / I am the greatest rapper alive」というセリフは、ドレイクの「Gyalchester」という曲での「I know I said top five, but I'm top two / And I'm not two and I got one」というセリフに対するものだと推測された[263][264]。ケンドリックは2015年8月のローリング・ストーン誌のインタビューで、ゴース トライターを持つラッパーを侮辱する発言を続けた。この侮辱は、「RICO」などの曲で「ゴーストライター」を起用したことで物議を醸しているドレイクに 向けられたものだと推測されている[265]。

ラマーはまた、デトロイトのラッパーで元コラボレーターのビッグ・ショーンとも確執がある。2013年8月、ショーンのトラック "Control "のリリース後、ラマーはショーンを罵倒し、彼を "殺す "つもりだと主張した。 "[266]2015年1月、ショーンは後に "Control "について話し、この曲は "ネガティブ"[267]であったと述べ、1ヶ月後に "Me, Myself, and I "をリリースした[268]。 2016年10月、ビッグ・ショーンはラマーに向けたショットを含む "No More Interviews "をリリースした[269]。

スポティファイ
2018年5月、トップ・ドーグ・エンターテイメントのCEOであるアンソニー・"トップ・ドーグ"・ティフィスは、スポティファイのCEOであるダニエ ル・エクとストリーミング・サービスのアーティスト関係責任者であるトロイ・カーターに連絡を取り、ヘイト・コンテンツ&ヘイトフル・コンダクト・ポリ シーに対する不満を表明した。 [270][271]#MeToo運動を踏まえて考案されたこの削除ポリシーは、特徴に基づく個人やグループに対する憎悪や暴力を促進、擁護、扇動するコ ンテンツを削除することで、「開放性、多様性、寛容、尊重」を促進しようとするものであった[272][273]。274]。ティフィスはこのポリシーが 検閲であると主張し、もしこのままポリシーを維持するなら、ラマーを含む自身のレーベルの音楽をプラットフォームから引き上げると脅した。 [275]ティフィスの脅迫の最中、ラマーはツイッターでXXXTentacionのデビュースタジオアルバム『17』を賞賛した[275]。批判を受 け、スポティファイは他のアーティストが楽曲を引き上げると脅迫した後、ポリシーを撤回し、XXXTentacionの楽曲をプレイリストに復活させた [275]。
Impact
Lamar's work has earned universal acclaim from music critics, industry peers, and cultural figures. He has been named by numerous media outlets as one of the most influential artists of the 2010s, with Billboard listing him as one of the greatest rappers of all time.[297][298][299] He has been credited by NPR Music with the revival of jazz rap, which waned after the 1990s.[300] Writing for Esquire UK, editor Olivia Ovended opined, "Even if you're not overly familiar with Lamar's back catalog, his influence in music is everywhere, from the West Coast hip-hop now being made by Anderson .Paak. to the trap of Gucci Mane. He is—and we'll brook no argument here—the greatest rapper making music today."[301] The New Yorker journalist Carrie Battan considered him "California's biggest hip-hop artist since the nineteen-nineties."[302] Lamar has been branded as the "New King of Hip Hop" numerous times by media outlets.[223][303][304] Steve Batlin of Forbes writes that although he "may or may not be the greatest rapper alive right now," he's "certainly in the very short lists of artists in the conversation."[305]

His music was also used during protests following the 2016 United States presidential election.[306] According to American studies and media scholar William Hoynes, Lamar's progressive rap music places him in a long line of African-American artists and activists who "worked both inside and outside of the mainstream to advance a counterculture that opposes the racist stereotypes being propagated in white-owned media and culture".[307] History.com considered Lamar's Pulitzer Prize win as "a sign of the American cultural elite's recognition of hip-hop as a legitimate artistic medium."[308] NPR Music writer Marcus J. Moore noticed Lamar's rap-jazz aesthetic present on his repertoire, "he's at the vanguard of this movement, proving that he too is a rule breaker, just like Miles, Herbie, Coltrane, Glasper and Hargove, who all took bold creative risks to push jazz into uncharted territory," and stated that Lamar is introducing jazz to a generation "who might only know it through their parents' old record collections."[309] Esquire US writer Matt Miller opined about the rapper's videography in 2017, crediting Lamar for "reviving" the music video as "a powerful form" of social commentary, citing examples like "Alright" and "Humble".[310]

Multiple artists have cited his work as an inspiration, including Khalid,[311] Roddy Ricch,[312] Christine and the Queens,[313] Jhené Aiko,[314] Cordae,[315] Car Seat Headrest,[316] and Dua Lipa.[317] Pharrell Williams called Lamar "one of the greatest writers of our times", explaining that he "knows how to be very disciplined with a subject matter, he knows that stickiness is important, and he knows that it has to feel great."[318] Lorde described him as "the most popular and influential artist in modern music".[319]
インパクト
ラマーの作品は、音楽評論家、同業者、文化人から普遍的な称賛を得ている。多くのメディアから2010年代で最も影響力のあるアーティストの一人に挙げら れ、Billboardは史上最も偉大なラッパーの一人に挙げている[297][298][299]。NPR Musicは、1990年代以降衰退したジャズ・ラップの復活に貢献したと評価している。 [300]『Esquire UK』誌に寄稿した編集者のオリヴィア・オヴェンデッドは、「ラマーのバック・カタログにあまり詳しくなくても、アンダーソン・パックのウエストコース ト・ヒップホップからグッチ・マネのトラップまで、音楽における彼の影響は至るところにある。ニューヨーカー誌のジャーナリスト、キャリー・バッタンは、 彼を「1990年代以降、カリフォルニア最大のヒップホップ・アーティスト」と評価した[302]。 「302]ラマーはメディアによって何度も「ヒップホップのニュー・キング」の烙印を押されている[223][303][304]。Forbesのス ティーヴ・バトリンは、彼が「今生きている最も偉大なラッパーであるかどうかはわからないが、話題になっているアーティストの非常に短いリストの中にいる ことは確かだ」と書いている[305]。

彼の音楽は、2016年のアメリカ大統領選挙後の抗議活動でも使用された[306]。アメリカ研究・メディア学者のウィリアム・ホインズによれば、ラマー の進歩的なラップ音楽は、「白人所有のメディアや文化で広められている人種差別的なステレオタイプに反対するカウンターカルチャーを推進するために、主流 派の内外で活動した」アフリカ系アメリカ人のアーティストや活動家の長い系譜に位置づけられる。 [307] History.comはラマーのピューリッツァー賞受賞を「アメリカの文化エリートがヒップホップを正当な芸術メディアとして認めた証」とみなした [308] 。ムーアはラマーのレパートリーに見られるラップ・ジャズの美学に注目し、「彼はこのムーブメントの先陣を切っており、マイルズ、ハービー、コルトレー ン、グラスパー、ハルゴーヴのように、ジャズを未知の領域へと押し進めるために大胆な創造的リスクを取ったように、彼もまたルールを破る者であることを証 明している」と述べ、ラマーは「両親の古いレコード・コレクションを通してしかジャズを知らないかもしれない」世代にジャズを紹介していると述べた。 「309] Esquire USのライターであるマット・ミラーは、2017年にこのラッパーのビデオグラフィについて論評し、「Alright」や「Humble」のような例を挙 げて、社会的コメントの「強力な形式」としてミュージックビデオを「復活」させたとラマーを評価した[310]。

カリード、[311] ロディ・リッチ、[312] クリスティーン・アンド・ザ・クイーンズ、[313] ジェネ・アイコ、[314] コーダイ、[315] カーシート・ヘッドレスト、[316] ドゥア・リパなど、複数のアーティストが彼の作品をインスピレーションとして挙げている。 [317]ファレル・ウィリアムスはラマーを「現代における最も偉大な作家の一人」と呼び、「彼は主題に対して非常に規律正しくある方法を知っており、粘 着性が重要であることを知っており、それが素晴らしく感じられなければならないことを知っている」と説明した[318]。

リ ンク

文 献

そ の他の情報

Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099