ミッシェル・ド・セルトー
Michel de Certeau,
1925-1986
☆ミ
シェル・ド・セルトー SJ(フランス語: [sɛʁto]、1925年5月17日 -
1986年1月9日)は、フランスのイエズス会司祭[1]であり、歴史、精神分析、哲学、社会科学[2]、解釈学、記号論、民族学、宗教などを融合した研
究を行った学者です。[3]
彼は日常生活の哲学者として知られ、16世紀から17世紀の旅行記から現代の都市生活まで幅広い関心を持つ歴史家として広く評価されていた[2]。
Michel de Certeau
SJ (French: [sɛʁto]; 17 May 1925 – 9 January 1986) was a French Jesuit
priest[1] and scholar whose work combined history, psychoanalysis,
philosophy, and the social sciences[2] as well as hermeneutics,
semiotics, ethnology, and religion.[3] He was known as a philosopher of
everyday life and widely regarded as a historian who had interests
ranging from travelogues of the sixteenth and seventeenth centuries to
contemporary urban life.[2] |
ミ
シェル・ド・セルトー SJ(フランス語: [sɛʁto]、1925年5月17日 -
1986年1月9日)は、フランスのイエズス会司祭[1]であり、歴史、精神分析、哲学、社会科学[2]、解釈学、記号論、民族学、宗教などを融合した研
究を行った学者です。[3]
彼は日常生活の哲学者として知られ、16世紀から17世紀の旅行記から現代の都市生活まで幅広い関心を持つ歴史家として広く評価されていた[2]。 |
Early life and education Michel Jean Emmanuel de La Barge de Certeau was born in 1925 in Chambéry, Savoie. De Certeau's education was eclectic, following the medieval tradition of peregrinatio academica.[4] After obtaining degrees in classics and philosophy at the universities of Grenoble and Lyon, he studied the works of Pierre Favre (1506–1546) at the École pratique des hautes études (Paris) with Jean Orcibal. He undertook religious training at a seminary in Lyon, where he entered the Jesuit order (Society of Jesus) in 1950 and was ordained in 1956. De Certeau entered the Society of Jesus hoping to do missionary work in China. In the year of his ordination, de Certeau became one of the founders of the journal Christus, with which he would actively be involved for much of his life. In 1960 he earned his doctorate ("thèse de 3e Cycle") at the Sorbonne with a study of co-founder of the Society of Jesus Pierre Favre[5] before embarking on his celebrated study of Jean-Joseph Surin. |
幼少期と教育 ミシェル・ジャン・エマニュエル・ド・ラ・バルジュ・ド・セルトーは、1925年にサヴォワのシャンベリで生まれた。ド・セルトーの教育は、中世の伝統で ある「学問の巡礼」に倣った多様なものであった[4]。グルノーブル大学とリヨン大学で古典文学と哲学の学位を取得した後、パリの実践高等研究学院 (École pratique des hautes études)でジャン・オルシバルに師事し、ピエール・ファヴル(1506–1546)の著作を研究した。リヨンの神学校で宗教教育を受け、1950年 にイエズス会(Society of Jesus)に入会し、1956年に司祭に叙階された。ド・セルトーは中国での宣教活動を希望してイエズス会に入会した。叙階の年、デ・セルトーは雑誌 『クリストゥス』の創刊者の一人となり、生涯にわたって積極的に関与した。1960年にソルボンヌ大学で、イエズス会の共同創設者ピエール・ファヴルに関 する研究で博士号(3rdサイクルの論文)を取得した後、ジャン=ジョゼフ・スリンに関する著名な研究に着手した。 |
Career De Certeau was greatly influenced by Sigmund Freud and was, along with Jacques Lacan, one of the founding members of École Freudienne de Paris, an informal group which served as a focal point for French scholars interested in psychoanalysis. He came to public attention after publishing an article dealing with the May 1968 events in France. He also took part in Robert Jaulin's department of ethnology at the University of Paris-VII after May 68. De Certeau went on to teach at several universities in locations as diverse as Geneva, San Diego, and Paris. Through the 1970s and 1980s he produced a string of works that demonstrated his interest in mysticism, phenomenology, and psychoanalysis. |
経歴 デ・セルトーは、ジークムント・フロイトの影響を強く受け、ジャック・ラカンとともに、精神分析に関心のあるフランスの学者たちの中心的な存在となった非 公式のグループ「パリ・フロイト学派」の創設メンバーの一人だった。1968年5月にフランスで起こった事件について論じた論文を発表して、世間の注目を 集めた。また、1968年5月以降、パリ第7大学ロベール・ジャウリンの民族学部門にも参加した。 デ・セルトーは、ジュネーブ、サンディエゴ、パリなど、さまざまな都市の大学で教鞭をとった。1970年代から1980年代にかけて、神秘主義、現象学、精神分析学への関心を反映した一連の著作を発表した。 |
The Practice of Everyday Life De Certeau's most well-known and influential work in the United States has been The Practice of Everyday Life, cited in fields such as rhetoric,[6][7] performance studies,[8] and law.[9] In The Practice of Everyday Life, de Certeau combined his disparate scholarly interests to develop a theory of the productive and consumptive activity inherent in everyday life. According to de Certeau, everyday life is distinctive from other practices of daily existence because it is repetitive and unconscious. De Certeau’s study of everyday life is neither the study of “popular culture”, nor is it necessarily the study of everyday resistances to regimes of power. Instead, he attempts to outline the way individuals unconsciously navigate everything from city streets to literary texts. The Practice of Everyday Life distinguishes between the concepts of strategy and tactics. De Certeau links "strategies" with institutions and structures of power who are the "producers", while individuals are "consumers" or "poachers," acting in accordance with, or against, environments defined by strategies by using "tactics".[10] In the chapter "Walking in the City", de Certeau asserts that "the city" is generated by the strategies of governments, corporations, and other institutional bodies who produce things like maps that describe the city as a unified whole. De Certeau uses the vantage from the World Trade Center in New York to illustrate the idea of a synoptic, unified view. By contrast, the walker at street level moves in ways that are tactical and never fully determined by the plans of organizing bodies, taking shortcuts in spite of the strategic grid of the streets. De Certeau's argument is that everyday life works by a process of poaching on the territory of others, using the rules and products that already exist in culture in a way that is influenced, but never wholly determined, by those rules and products. According to Andrew Blauvelt, who relies on the work of de Certeau in his essay on design and everyday life:[11] De Certeau's investigations into the realm of routine practices, or the "arts of doing" such as walking, talking, reading, dwelling, and cooking, were guided by his belief that despite repressive aspects of modern society, there exists an element of creative resistance to these structures enacted by ordinary people. In The Practice of Everyday Life, de Certeau outlines an important critical distinction between strategies and tactics in this battle of repression and expression. According to him, strategies are used by those within organizational power structures, whether small or large, such as the state or municipality, the corporation or the proprietor, a scientific enterprise or the scientist. Strategies are deployed against some external entity to institute a set of relations for official or proper ends, whether adversaries, competitors, clients, customers, or simply subjects. Tactics, on the other hand, are employed by those who are subjugated. By their very nature tactics are defensive and opportunistic, used in more limited ways and seized momentarily within spaces, both physical and psychological, produced and governed by more powerful strategic relations. |
日常生活の実践 デ・セルトーの米国で最もよく知られ、影響力のある著作は『日常生活の実践』で、修辞学[6][7]、パフォーマンス研究[8]、法学[9]などの分野で も引用されている。『日常生活の実践』では、デ・セルトーは、その多様な学術的関心を組み合わせ、日常生活に内在する生産的かつ消費的な活動に関する理論 を展開した。デ・セルトーによると、日常生活は、反復的で無意識的な点で、他の日常的な実践とは異なる。デ・セルトーの日常生活の研究は、「大衆文化」の 研究でも、権力体制に対する日常的な抵抗の研究でもない。代わりに、彼は、個人が都市の街路から文学テキストまで、無意識的にナビゲートする方法を概説し ようとしている。 『日常生活の実践』では、「戦略」と「戦術」という概念が区別されている。デ・セルトーは、「戦略」を権力機関や構造と結びつけ、それらを「生産者」と位 置付け、個人は「消費者」または「盗人」として、戦略によって定義された環境に対して、それに従うか、または対抗する形で「戦術」を用いると説明してい る。[10] 「都市を歩く」という章で、デ・セルトーは「都市」は政府、企業、その他の機関が地図など、都市を統一された全体として記述するものを生産する戦略によっ て生成されると主張している。デ・セルトーはニューヨークのワールドトレードセンターからの視点を用いて、包括的で統一された視点を説明する。それに対し て、街路レベルを歩く人は、組織体の計画に完全に左右されることなく、戦略的な街路網にもかかわらず、近道をして、戦術的な動きをする。デ・セルトーの主 張は、日常生活は、文化にすでに存在するルールや製品に影響を受けながらも、それらに完全に左右されることなく、それらを利用して、他者の領域でポアリン グを行うプロセスによって機能している、というものです。 デザインと日常生活に関するエッセイで、ド・セルトーの著作を引用しているアンドリュー・ブラウベルトは、次のように述べている[11]。 デ・セルトーは、日常生活の慣習、つまり「歩く、話す、読む、住む、料理をする」といった「行動の芸術」を調査し、現代社会の抑圧的な側面にもかかわら ず、一般の人々がこうした構造に対して創造的な抵抗の要素を持っているという信念に基づいていました。『日常生活の実践』の中で、ド・セルトーは、抑圧と 表現の戦いの場における「戦略」と「戦術」の重要な違いを次のように述べている。彼によると、戦略は、国家や自治体、企業、経営者、科学企業、科学者な ど、大小を問わず、組織的な権力構造の中にいる者たちによって用いられる。戦略は、敵対者、競争相手、顧客、消費者、または単に被支配者といった外部存在 に対して、公式または適切な目的のために一定の関係を確立するために展開される。一方、戦術は被支配者によって用いられる。その本質上、戦術は防御的で機 会主義的であり、より限定的な方法で用いられ、より強力な戦略的関係によって生産され支配される物理的・心理的な空間において一時的に捉えられる。 |
The Writing of History His work The Writing of History, translated into English after his death, deals with the relationship between history and religion. De Certeau makes a point in linking the history of writing history to the legitimization of political power and that "Western" traditions of history involve using the act of writing as a tool of colonialism; writing their own histories while un-writing the embodied traditions of native peoples.[12] |
歴史の記述 彼の著作『歴史の記述』は、死後に英語に翻訳され、歴史と宗教の関係について論じている。デ・セルトーは、歴史の記述の歴史を政治権力の正当化と結びつ け、「西洋」の歴史の伝統は、植民地主義の道具として記述という行為を利用し、先住民たちの伝統を抹殺しながら、自分たちの歴史を記述してきたと主張して いる[12]。 |
Death He died in Paris in 1986, aged 60, from pancreatic cancer.[13] |
死 彼は1986年にパリで、60歳のときに膵臓がんで亡くなった。[13] |
Legacy A multidisciplinarian, he wrote ground-breaking studies in fields as diverse as mysticism, the act of faith, cultural dynamics in contemporary society, and historiography as an intellectual practice. His impact continues unabated, with new volumes appearing regularly, and perhaps surprisingly his reputation is growing even more rapidly in English and German-speaking countries and the Mediterranean than in his native France. This strong and growing interest in academia is not matched in the public sphere; however, partly due to his being considered a "difficult" author because of his highly personal style which makes translation difficult, and partly due to the declining status of French in the world generally. Nevertheless, portions of his prolific output have been translated into a dozen languages.[3] His fellow-Jesuit, Pope Francis, makes reference to his works in his 2024 encyclical letter Dilexit nos.[14] |
遺産 多分野に精通した彼は、神秘主義、信仰行為、現代社会の文化力学、知的実践としての歴史学など、さまざまな分野で画期的な研究を書いた。彼の影響力は衰え ることなく、新しい著作が定期的に出版されており、おそらく驚くべきことに、彼の評判は、母国フランスよりも英語圏やドイツ語圏、地中海諸国においてさら に急速に高まっている。学界でのこの強い関心の高まりは、一般社会ではそれほど見られない。その理由としては、彼の非常に個人的な文体が翻訳を困難にし、 「難しい」作家とみなされていることも一因だが、世界におけるフランス語の地位の低下も一因だ。それでも、彼の多作な著作の一部は、12カ国語に翻訳され ている。 彼の同修道会のメンバーであるフランシスコ教皇は、2024年の回勅『Dilexit nos』で彼の著作に言及している。[14] |
Major works In French La Culture au Pluriel. Union Générale d'Editions,1974. L'Ecriture de l'Histoire. Editions Gallimard. 1975. La Fable Mystique. vol. 1, XVIe-XVIIe Siècle. Editions Gallimard. 1982. Histoire et psychanalyse entre science et fiction. Editions Gallimard. 1987. (Rev.ed. 2002) La Faiblesse de Croire. Edited by Luce Giard. Seuil. 1987. L'Invention du Quotidien. Vol. 1, Arts de Faire. Union générale d'éditions 10-18. 1980. With Dominique Julia and Jacques Revel. Une Politique de la Langue : La Révolution Française et les Patois, l'enquête de Grégoire. Gallimard. 1975. La Possession de Loudun. Gallimard. 1970. In English The Capture of Speech and Other Political Writings. Translated by Tom Conley. University of Minnesota Press. 1998. The Certeau Reader. Edited by Graham Ward. Blackwell Publishers. 1999. Culture in the Plural. Translated by Tom Conley. University of Minnesota Press. 1998. Heterologies: Discourse on the Other. Translated by Brian Massumi. University of Minnesota Press. 1986. The Mystic Fable, Volume One: The Sixteenth and Seventeenth Centuries. Translated by Michael B. Smith. University of Chicago Press. 1995, ISBN 9780226100371. The Mystic Fable, Volume Two: The Sixteenth and Seventeenth Centuries. Translated by Michael B. Smith. University of Chicago Press. 2015, ISBN 9780226209135. The Practice of Everyday Life. Translated by Steven Rendall. University of California Press. 1984. With Luce Giard and Pierre Mayol. The Practice of Everyday Life. Vol. 2, Living and Cooking. Translated by Timothy J. Tomasik. University of Minnesota Press. 1998. The Possession at Loudun. Translated by Michael B. Smith. University of Chicago Press. 2000, ISBN 9780226100357. The Writing of History. Translated by Tom Conley. Columbia University Press. 1988. |
主要著作 フランス語 『La Culture au Pluriel』Union Générale d『Editions、1974年。 『L』Ecriture de l'Histoire』Editions Gallimard、1975年。 『La Fable Mystique』第1巻、16世紀から17世紀。Editions Gallimard、1982年。 『科学とフィクションの間の歴史と精神分析』。Editions Gallimard、1987年。(改訂版、2002年) 『信じる弱さ』。Luce Giard 編。Seuil、1987年。 『日常の発明』。第1巻、Arts de Faire。Union générale d'éditions 10-18、1980年。 ドミニク・ジュリア、ジャック・レヴェル共著。言語の政治:フランス革命と方言、グレゴワールの調査。ガリマール。1975年。 ラ・ポセション・ド・ルードン。ガリマール。1970年。 英語 言葉の捕獲とその他の政治論文。トム・コンリー訳。ミネソタ大学出版。1998年。 『セルトー・リーダー』 グラハム・ウォード編。ブラックウェル出版社。1999年。 『文化の多元性』 トム・コンリー訳。ミネソタ大学出版。1998年。 『異質性:他者に関する言説』 ブライアン・マサムイ訳。ミネソタ大学出版。1986年。 神秘的な寓話、第1巻:16世紀と17世紀。マイケル・B・スミス訳。シカゴ大学出版局。1995年、ISBN 9780226100371。 神秘的な寓話、第2巻:16世紀と17世紀。マイケル・B・スミス訳。シカゴ大学出版局。2015年、ISBN 9780226209135。 日常生活の実践。スティーブン・レンダル訳。カリフォルニア大学出版局。1984年。 ルース・ジャール、ピエール・マヨル共著。日常生活の実践。第 2 巻、生活と料理。ティモシー・J・トマシック訳。ミネソタ大学出版。1998 年。 The Possession at Loudun。マイケル・B・スミス訳。シカゴ大学出版。2000 年、ISBN 9780226100357。 The Writing of History。トム・コンリー訳。コロンビア大学出版。1988 年。 |
Further reading Benjamins, Jacob. “The Politics of Wandering in Michel de Certeau.” Political Theology: The Journal of Christian Socialism 19, no. 1 (2018): 50–60. Highmore, Ben.(2001). “Obligation to the Ordinary: Michel de Certeau, Ethnography and Ethics.” Strategies: Journal of Theory, Culture & Politics. 14, no. 2: 253–63. Michel de Certeau: Analysing Culture. By Ben Highmore. Continuum. 2006. Michel de Certeau: Interpretation and Its Other. By Jeremy Ahearne. Stanford University Press. 1996. Michel de Certeau: Cultural Theorist. By Ian Buchanan. Sage Press. 2000. Michel de Certeau-In the Plural. A special issue of South Atlantic Quarterly, edited by Ian Buchanan. Duke University Press. 2001. Michel de Certeau. Lo storico smarrito. By Diana Napoli. Morcelliana. 2014 Michel de Certeau. Un teatro della soggettivita'., edited by Diana Napoli, a special issue of Aut Aut, 369. 2016. Michel de Certeau. By Giuseppe Riggio. Morcelliana. 2016. Michel de Certeau, filosofo della modernità By Diana Napoli. Orthotes. 2023 |
さらに読む ベンジャミンズ、ジェイコブ。「ミシェル・ド・セルトーの放浪の政治学」 『政治神学:キリスト教社会主義誌』 19、第 1 号(2018 年):50-60 ページ。 ハイモア、ベン(2001)。「日常に対する義務:ミシェル・ド・セルトー、民族誌、倫理」 『戦略:理論、文化、政治誌』 14、第 2 号:253-63 ページ。『戦略:理論、文化、政治のジャーナル』14、第2号:253–63。 ミシェル・ド・セルトー:文化の分析。ベン・ハイモア著。Continuum。2006年。 ミシェル・ド・セルトー:解釈とその他者。ジェレミー・アハーン著。スタンフォード大学出版局。1996年。 ミシェル・ド・セルトー:文化理論家。イアン・ブキャナン著。Sage Press。2000年。 ミシェル・ド・セルトー:複数形。イアン・ブキャナン編、South Atlantic Quarterly の特別号。デューク大学出版局。2001年。 ミシェル・ド・セルトー。Lo storico smarrito。ディアナ・ナポリ著。Morcelliana。2014年 ミシェル・ド・セルトー。主観性の劇場。ディアナ・ナポリ編、Aut Aut 369号特別号。2016年。 ミシェル・ド・セルトー。ジュゼッペ・リッジョ著。モルチェッリアーナ。2016年。 ミシェル・ド・セルトー、現代の哲学者。ディアナ・ナポリ著。オルソテス。2023年。 |
https://en.wikipedia.org/wiki/Michel_de_Certeau |
リ ンク
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