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現実原則

Reality principle


池田光穂

☆ フロイト心理学および精神分析学において、現実原則(ドイツ語:Realitätsprinzip)とは、快楽原則に従って行動することとは対照的に、外界の現実性を評価し、それに基づいて行動する心の能力である。現実原則は、「快楽自我」から「現実自我」へとゆっくりと発達した後、自我が行う行動の支配原則である。

In Freudian psychology and psychoanalysis, the reality principle (German: Realitätsprinzip)[1] is the ability of the mind to assess the reality of the external world, and to act upon it accordingly,[2] as opposed to acting according to the pleasure principle. The reality principle is the governing principle of the actions taken by the ego, after its slow development from a "pleasure-ego" into a "reality-ego".[3]
フ ロイト心理学および精神分析学において、現実原則(ドイツ語:Realitätsprinzip)[1]とは、快楽原則に従って行動することとは対照的 に、外界の現実性を評価し、それに基づいて行動する心の能力である[2]。現実原則は、「快楽自我」から「現実自我」へとゆっくりと発達した後、自我が行 う行動の支配原則である[3]。
History

Freud argued that “an ego thus educated has become ‘reasonable’; it no longer lets itself be governed by the pleasure principle, but obeys the reality principle, which also, at bottom, seeks to obtain pleasure, but pleasure which is assured through taking account of reality, even though it is pleasure postponed and diminished”.[4]

In his introductory lectures of 1915, at the University of Vienna, Freud popularized the concept of the unconscious as the largest and most influential part of the mind, including those drives, instincts and motives humans are often forced to deny except in disguised form.[5] In the 23rd lecture, Freud discussed the conflict between the realm of "Phantasy" and the reality principle, comparing the former to a nature reserve.[6] He argued however that “there is a path that leads back from phantasy to reality - the path, that is, of art”.[7]

Jonathan Lear has argued that there was in fact an ethical dimension to Freud's concept of the reality principle, in that it was opposed to a neurotically distorted world-view.[8]
歴史

フロイトは、「このように教育された自我は『合理的』になり、もはや快楽原則に支配されることはなく、現実原則に従うようになる。現実原則も、根底では快 楽を得ようとするが、それは現実を考慮することで得られる保証された快楽であり、先延ばしされ、減少した快楽である」と主張した[4]。

191 5、ウィーン大学での入門講義で、フロイトは、人間の衝動、本能、動機など、人間が偽装された形を除いて否定せざるを得ないものを含む、無意識を心の中で 最も大きく、最も影響力のある部分であるという概念を普及させた[5]。第23回目の講義で、フロイトは「空想」の領域と現実原則の間の葛藤について論 じ、前者を 自然保護区」[6] と比較した。しかし彼は、「空想から現実へと戻る道がある。つまり、芸術という道だ」[7] と主張した。

ジョナサン・リアは、フロイトの現実原則の概念には、神経症的に歪んだ世界観に反対するという倫理的側面が実際に存在したと主張している[8]。
Development

In infancy and early childhood, the Id governs behavior predominantly by obeying the pleasure principle. Maturity is the slow process of learning to endure the pain of deferred gratification as and when reality requires it – a process Freud saw as fostered by education and educators.[9] The result is the mature mind's ability to avoid instant gratification in favor of long-term satisfaction.

In order to do so, the reality principle does not ignore the id, but strives instead to satisfy its desires in balanced and socially appropriate ways, through awareness of and adjustment to environmental demands. The manner in which it moderates the pleasure principle and assures satisfaction of instinctual needs is by weighing the costs and benefits of an action before deciding to act upon or ignore an impulse.[10] The reality principle forces the mind to consider the risks, requirements and outcomes of various decisions. The ego does not strive to eradicate urges, but instead it temporarily halts the discharge of the id's energy until a more suitable, safe and realistic time and place can be found. This necessary process of delay is accomplished through the so-called secondary process.

An example of the reality principle at work is a person who is dieting, but chooses not to give into hunger cravings. He or she knows that satisfying their unhealthy cravings, and thus satisfying the pleasure principle, provides only short-term empty satisfaction that thwarts the objective of the diet.[11]

While some of Freud's ideas may be faulty and others not easily testable, he was a peerless observer of the human condition, and enough of what he proposed, particularly concerning the reality principle, manifests itself in daily life.[12]
発達

幼児期および児童期においては、イドは快楽原則に従うことで行動の大部分を支配する。成熟とは、現実がそれを必要とする時に、先延ばしにした快楽の苦痛に 耐えることを学ぶというゆっくりとしたプロセスである。フロイトは、このプロセスは教育や教育者によって促進されるものと考えていた[9]。その結果、成 熟した心は、長期的な満足を優先して即時の快楽を避けることができるようになる。

そのためには、現実原則はイドを無視するのではなく、環境からの要求を認識し、それに適応することで、欲望をバランスよく、社会的に適切な方法で満たそう とする。快楽原則を調節し、本能的な欲求を満たす方法は、衝動に従って行動するか無視するかを決める前に、その行動の費用と利益を秤にかけることである [10]。現実原則は、心にさまざまな決断のリスク、必要条件、結果を考慮させる。自我は衝動を根絶しようとするのではなく、より適切で安全かつ現実的な 時と場所が見つかるまで、イドのエネルギーの放出を一時的に停止する。この必要な遅延プロセスは、いわゆる二次過程を通じて達成される。

現実原則が機能している例としては、ダイエット中の人物が空腹の欲求に屈しないことを選択することが挙げられる。その人は、不健康な欲求を満たすことは、 快楽原則を満たすことであり、ダイエットの目的を妨げるような、一時的な空虚な満足感しか得られないことを知っているのだ[11]。

フロイトの考えの中には誤っているものや、検証が難しいものもあるかもしれないが、彼は人間という存在を観察する上で比類なき才能を持っていた。そして、彼が提案した内容、特に現実原則に関しては、日常生活の中で十分にその真価を発揮している[12]。
Neurotic rebellion and phantasy

Rebellion against the constraints of the reality principle, in favour of a belief in infantile omnipotence, appears as a feature of all neurotic behavior - something perhaps seen most overtly in the actions of gamblers.[13]

Psychosis can be seen as the result of the suspension of the reality principle, while sleep and dreaming offer a 'normal' everyday example of its decommissioning.[14]

Susan Isaacs argued however that reality thinking in fact depended on the support of unconscious phantasy, rather than being opposed to it.[15] Jacques Lacan similarly maintained that the field of reality required the support of the imaginary world of phantasy for its maintenance.[16] Even the ego psychologists have come to see the perception of reality as taking place through the medium of a greater or lesser veil of infantile fantasy.[17]


神経症的反抗と空想

現実原則の制約に対する反抗は、幼児期の全能感の信念を支持するもので、神経症的行動のすべての特徴として現れる。

精神病は現実原則の一時停止の結果として見られるが、睡眠と夢は、その停止の「正常な」日常の例を提供する[14]。

しかしスーザン・アイザックスは、現実思考は実際には無意識の空想の支えに依存しており、それと対立しているわけではないと主張した[15]。ジャック・ ラカンも同様に、現実の分野は空想の想像の世界の支えを必要としていると主張した[16]。自我心理学者の間でも、現実の認識は、幼児期の空想のベールが 薄い場合と厚い場合の両方で起こると見なされるようになった[17]。

Consolidation of the reality principle

The reality principle increases its scope in the wake of puberty, expanding the range and maturity of the choices the individual makes.[18] Adolescents are no longer children who must succumb to every need, but must balance what is pleasurable with what is real, even if maintaining this balance happens to be disagreeable.

A further change in the reality principle from adolescence to adulthood can be a critical transition in its consolidation; but the impact of certain traumatic experiences may prove to be detrimental from within the unconscious. In the new reality principle, the individual must find themselves to be represented as a strong presence within their own mind and making reasoned decisions, instead of being merely perceived.[19] It is the culmination of the way in which an adolescent learns to experience oneself in the context of their external reality.[20]
現実原則の統合

思春期を迎えると、現実原則の適用範囲が広がり、個人が下す選択の幅と成熟度が拡大する[18]。思春期の子どもたちは、あらゆる欲求に屈服しなければな らない子どもではなくなり、たとえそのバランスを保つことが不快なことであっても、快楽と現実のバランスを取らなければならない。

思春期から成人期への現実原則のさらなる変化は、その確立において決定的な転換となる可能性がある。しかし、特定のトラウマ的経験の影響が、無意識の内側 から有害であることが証明されるかもしれない。新しい現実原則では、個人は、単に知覚されるのではなく、自分自身の心の中で強い存在として表象され、合理 的な意思決定を行っていることを見つけなければならない[19]。これは、思春期の子どもが、外部の現実という文脈の中で自分自身を経験することを学ぶ方 法の集大成である[20]。
Vs. pleasure principle

Both the reality principle and pleasure principle pursue personal gratification, but the crucial difference between the two is that the reality principle is more focused on the long-term and is more goal-oriented while the pleasure principle disregards everything except for the immediate fulfillment of its desires.[21]

The pleasure principle

The reality principle and pleasure principle are two competing concepts established by Freud. The pleasure principle is the psychoanalytic concept based on the pleasure drive of the id in which people seek pleasure and avoid suffering in order to satisfy their biological and psychological needs. As people mature, the id's pleasure-seeking is modified by the reality principle. As it succeeds in establishing its dominance as a regulatory principle over the id, the search for satisfaction does not take the most direct routes, but instead postpones attainment of its goal in accordance with conditions imposed by the outside world, or in other words, deferred gratification.[22] These two concepts can be viewed in psychological terms or processes, with the pleasure principle being considered the primary process that is moderated by the secondary process, or the reality principle. From an economic standpoint, the reality principle corresponds to a transformation of free energy into bound energy.[23]

Impulse control

Freud defines impulses as products of two competing forces: the pleasure principle and the reality principle. These two forces clash because impulses encourage action without any premeditated thought or deliberation and little regard to consequences, compromising the role of the reality principle. Impulses are often difficult for the mind to overcome because they hold anticipated pleasurable experiences. Freud emphasizes the importance of the development of impulse control because it is socially necessary and human civilization would fail without it. If an individual lacks sufficient impulse control, it represents a defect of repression that may lead to severe psychosocial problems (Kipnis 1971; Reich 1925; Winshie 1977).[24]

Development of the reality principle

The ability to control impulses and delay gratification is one of the hallmarks of a mature personality and the result of a thriving reality principle.[25] Throughout childhood, children learn how to control their urges and behave in ways that are socially appropriate. Researchers have found that children who are better at delaying gratification may have better defined egos, because they tend to be more concerned with things such as social appropriateness and responsibility. Most adults have developed the capacity for the reality principle in their ego. They have learned to override the constant and immediate gratification demands of the id.

In human development, the transition in dominance from the pleasure principle to the reality principle is one of the most important advances in the development of the ego. The transition is rarely smooth and can lead to interpersonal conflict and ambivalence. If the reality principle fails to develop, a different dynamic takes its place. The super-ego asserts its authority, inflicting guilt on the individual because they do not have the ability to placate both reason and pleasure. The ego becomes trapped in between the “should” of the id and the “should not” of the superego.[26] A person who lives as a slave to their immediate desires and consistently feels regret and guilt afterwards will lead an unhappy and persistently unfulfilled existence. It is not hard to find examples of adults who live this way, such as the alcoholic who drinks then feels guilty for doing so and they go on to perpetuate the vicious cycle.[27]

Split ego

At the failure of the ego to embrace its developing role within the reality principle, it remains under the control of the pleasure principle. This results in a split ego, a condition in which the two principles clash much more severely than when under the temptation of an impulse.[28] The control of the pleasure principle persists as strongly as it does because as the child's self-representation begins to differentiate from the object representation of the mother, they begin to experience depression at the loss of what the mother provides. Yet, at the same time the mother continues to encourage such behavior in the child instead of allowing them to mature. This behavior enforces clinging and denial which promotes the persistence of the pleasure principle in an attempt to avoid the pain of separation or subsequent depression. The pleasure principle denies the reality of separation of mother and child while the reality principle still attempts to pursue it. This path of development creates a break between the growing child's feelings and the reality of his or her behavior as they enter the real world.[29]

Strengthening the reality principle

From a Freudian standpoint, one means of strengthening the reality principle within the ego would be to attain control over the id. Through maturity and a better sense of self, individuals can find the strength to gradually develop the reality principle and learn to defer pleasure by making more rational and controlled choices. In a traditional psychoanalytic model, this could take several years of restraint, and even so, many people will make the choice to achieve instant gratification over delayed gratification.
快楽原則との対決

現実原則と快楽原則はどちらも個人的な満足を追求するが、両者の決定的な違いは、現実原則はより長期的な視点に重点を置き、より目標志向であるのに対し、快楽原則は欲望の即時的な充足以外のことはすべて無視するということである[21]。

快楽原則

現実原則と快楽原則は、フロイトが確立した2つの競合する概念である。快楽原則は、快楽を追求し苦痛を避けるというイドの快楽衝動に基づく精神分析的概念 であり、生物学的および心理学的欲求を満たすために人々が快楽を追求し苦痛を避けるというものである。 人は成熟するにつれ、イドの快楽追求は現実原則によって修正される。快楽原則は、イドを支配する原則として優位性を確立すると、満足の追求は最も直接的な ルートではなく、外界の条件に従って目標の達成を先延ばしにする、つまり、遅延満足[22] となる。これらの2つの概念は、心理学的観点やプロセスから見て、快楽原則は一次プロセスであり、二次プロセスである現実原則によって抑制されるものとみ なすことができる。経済的な観点から見ると、現実原則は自由エネルギーから束縛エネルギーへの変換に対応している[23]。

衝動の制御

フロイトは衝動を、快楽原則と現実原則という2つの相反する力の産物であると定義している。 衝動は、熟考や計画なしに、また結果をほとんど考慮せずに行動を促すため、現実原則の役割を損なう。衝動は、快楽的な経験が予想されるため、精神が克服す るのは難しいことが多い。フロイトは、衝動制御能力の開発が重要であると強調している。なぜなら、衝動制御能力は社会的に必要であり、それがなければ人間 の文明は崩壊してしまうからだ。もし個人が衝動抑制を十分にできない場合、それは抑圧の欠陥を表しており、深刻な心理社会的問題につながる可能性がある (Kipnis 1971; Reich 1925; Winshie 1977)。[24]

現実原則の 現実原則

衝動をコントロールし、満足を遅らせる能力は、成熟した人格の特長の1つであり、健全な現実原則の成果である[25]。子供時代は、衝動をコントロール し、社会的に適切な行動をとる方法を学ぶ時期である。研究者は、快楽を我慢できる子供ほど自我が明確である可能性があることを発見した。なぜなら、彼らは 社会的妥当性や責任といったことに気を配る傾向があるからだ。ほとんどの成人は自我の中に現実原則の能力を発達させている。彼らは、イドの絶え間なく即座 に起こる快楽要求を無視することを学んできたのだ。

人間の発達において、快楽原則から現実原則への優位性の移行は、自我の発達における最も重要な進歩の1つである。この移行は決してスムーズではなく、対人 関係上の葛藤や矛盾を引き起こす可能性がある。現実原則が発達しない場合、別の力学がその代わりとなる。超自我が権威を主張し、理性と快楽の両方を満足さ せる能力を持たない個人に罪悪感を植え付ける。自我は、イドの「すべき」と超自我の「すべきでない」の狭間に閉じ込められてしまう[26]。目先の欲望の 奴隷として生き、常に後悔と罪悪感に苛まれる人は、不幸で満たされない人生を送る。このような生き方をしている大人は、飲酒後に罪悪感を抱き、悪循環を繰 り返すアルコール依存症患者など、見つけるのは難しくない[27]。

分裂した自我

自我が現実原則の中で発展する役割を受け入れられない場合、快楽原則の支配下に留まる。その結果、自我が分裂し、衝動に駆られたときよりもはるかに激しく 2つの原理が衝突する状態になる[28]。快楽原理による支配がこれほどまでに強固に続くのは、子どもの自己表象が母親の対象表象と区別され始めると、母 親が与えてくれるものを失ったことで落ち込みを経験し始めるためである。しかし、それと同時に母親は子どもの成熟を妨げ、そのような行動を奨励し続ける。 このような行動は執着と否定を強め、分離の痛みやその後の落ち込みを避けるために快楽原則の永続性を助長する。快楽原則は、現実原則がまだそれを追い求め ているにもかかわらず、母と子の分離の現実を否定する。このような発達の過程は、成長する子どもの感情と現実世界に入ったときの行動との間にギャップを生 じさせる[29]。

現実原則の強化

フロイトの立場からすれば、自我の中の現実原則を強化する一つの方法 は、イドをコントロールできるようになることである。成熟と自己認識の向上により、個人は現実原則を徐々に発達させ、より理性的なコントロールされた選択 を行うことによって快楽を先延ばしにする力を身につけることができる。従来の精神分析モデルでは、自制心を保つには数年かかる可能性があり、それでも多く の人々は、遅れた満足よりも即時の満足を得るほうを選ぶだろう














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