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快楽原則

Pleasure principle


池田光穂

☆ フロイトの精神分析学では、快楽原則(ドイツ語:Lustprinzip)とは、生物学的および心理学的欲求を満たすために快楽を求め、苦痛を避ける本能的な欲求である。具体的には、快楽原則はイドの原動力である。

In Freudian psychoanalysis, the pleasure principle (German: Lustprinzip)[1] is the instinctive seeking of pleasure and avoiding of pain to satisfy biological and psychological needs.[2] Specifically, the pleasure principle is the animating force behind the id.[3]
https://en.wikipedia.org/wiki/Pleasure_principle_(psychology)
フロイトの精神分析学では、快楽原則(ドイツ語:Lustprinzip)[1]とは、生物学的および心理学的欲求を満たすために快楽を求め、苦痛を避ける本能的な欲求である[2]。具体的には、快楽原則はイドの原動力である[3]。
Id (one of Psychic apparatus)

Freud conceived the id as the unconscious source of bodily needs and wants, emotional impulses and desires, especially aggression and the sexual drive.[9] The id acts according to the pleasure principle—the psychic force oriented to immediate gratification of impulse and desire.[10]

Freud described the id as "the dark, inaccessible part of our personality". Understanding of the id is limited to analysis of dreams and neurotic symptoms, and it can only be described in terms of its contrast with the ego. It has no organisation and no collective will: it is concerned only with satisfaction of drives in accordance with the pleasure principle.[11] It is oblivious to reason and the presumptions of ordinary conscious life: "contrary impulses exist side by side, without cancelling each other. . . There is nothing in the id that could be compared with negation. . . nothing in the id which corresponds to the idea of time."[12] The id "knows no judgements of value: no good and evil, no morality. ...Instinctual cathexes seeking discharge—that, in our view, is all there is in the id."[13]

Developmentally, the id precedes the ego. The id consists of the basic instinctual drives that are present at birth, inherent in the somatic organization, and governed only by the pleasure principle.[14][15] The psychic apparatus begins as an undifferentiated id, part of which then develops into a structured "ego", a concept of self that takes the principle of reality into account.

Freud describes the id as "the great reservoir of libido",[16] the energy of desire, usually conceived as sexual in nature, the life instincts that are constantly seeking a renewal of life. He later also postulated a death drive, which seeks "to lead organic life back into the inanimate state."[17] For Freud, "the death instinct would thus seem to express itself—though probably only in part—as an instinct of destruction directed against the external world and other organisms"[18] through aggression. Since the id includes all instinctual impulses, the destructive instinct, as well as eros or the life instincts, is considered to be part of the id.[19]

https://en.wikipedia.org/wiki/Id,_ego_and_superego#Id
イド(精神の装置の一つ)

フロイトは、イドを身体の欲求や欲求、感情的な衝動や欲望、特に攻撃性や性的衝動の無意識的な源として考えた[9]。イドは快楽原則に従って行動する。快楽原則とは、衝動や欲求を即座に満たすことを指向する精神的な力のことである[10]。

フロイトはイドを「私たちのパーソナリティの暗く、手の届かない部分」と表現した。イドの理解は、夢や神経症症状の分析に限られており、自我との対比とい う観点でしか説明できない。 組織や集団的意志を持たず、快楽原則に従って衝動の満足のみに関わっている[11]。 理性や通常の意識生活の前提を無視しており、「相反する衝動が互いに打ち消し合うことなく、共存している。イドには否定と対比できるものは何もな い。...イドには時間の概念に相当するものは何もない。」[12] イドには「価値判断がない。善悪も道徳もない。...本能的なカタルシスを求める衝動、それが私たちの考えるイドのすべてである。」[13]

発達段階では、イドは自我に先立つ。イドは、誕生時に備わっている基本的な本能的衝動から成り、肉体的組織に内在し、快楽原則のみによって支配されている [14][15]。精神装置は未分化のイドとして始まり、その一部が構造化された「自我」へと発達する。自我とは、現実の原則を考慮に入れた自己概念であ る。

フロイトはイドを「リビドーの巨大な貯蔵庫」[16]、つまり欲望のエネルギー、通常は性的な性質を持つと考えられ、生命の更新を常に求める生命本能と表 現している。彼は後に「有機的生命を無機的な状態に戻す」[17]ことを求める死の衝動も提唱した。フロイトにとって、「死の衝動は、おそらく一部だけで あろうが、外の世界や他の生物に対する破壊本能として、攻撃性を通して表現されると思われる」[18]。イドには本能的な衝動がすべて含まれているため、 破壊的な本能だけでなく、エロスや生命本能もイドの一部であると考えられている[19]。
Precursors

Epicurus in the ancient world, and later Jeremy Bentham, laid stress upon the role of pleasure in directing human life, the latter stating: "Nature has placed mankind under the governance of two sovereign masters, pain and pleasure".[4]

Freud's most immediate predecessor and guide however was Gustav Theodor Fechner and his psychophysics.[5]
先駆者

古代のエピクロス、そして後にジェレミー・ベンサムは、人間の生活を導く上で快楽が果たす役割を強調した。ベンサムは「自然は人類を、苦痛と快楽という2人の主君に支配させた」と述べている[4]。

しかし、フロイトの最も直接的な先駆者であり、指針となったのはグスタフ・テオドール・フェヒナーと彼の心理物理学であった[5]。
Freudian developments

Freud used the idea that the mind seeks pleasure and avoids pain in his Project for a Scientific Psychology of 1895,[6] as well as in the theoretical portion of The Interpretation of Dreams of 1900, where he termed it the 'unpleasure principle'.[7]

In the Two Principles of Mental Functioning of 1911, contrasting it with the reality principle, Freud spoke for the first time of "the pleasure-unpleasure principle, or more shortly the pleasure principle".[7][8] In 1923, linking the pleasure principle to the libido he described it as the watchman over life; and in Civilization and Its Discontents of 1930 he still considered that "what decides the purpose of life is simply the programme of the pleasure principle".[9]

While on occasion Freud wrote of the near omnipotence of the pleasure principle in mental life,[10] elsewhere he referred more cautiously to the mind's strong (but not always fulfilled) tendency towards the pleasure principle.[11]
フロイトの理論の発展

フロイトは、1895年の『精神科学のための心理学プロジェクト』[6]や、1900年の『夢判断』の理論部分で、心は快楽を求め、苦痛を避けるという概念を用いた。

1911年の『精神機能の2つの原理』[1]では、現実の原理と対比させながら、フロイトは初めて「快楽と苦痛の原理、あるいはより簡潔に快楽の原理」に ついて述べた[7][8]。 1911年の『精神機能の2つの原理』では、現実原理と対比させながら、フロイトは初めて「快楽不快原理、あるいはより簡潔に快楽原理」について述べた [7][8]。1923年には快楽原理とリビドーを結びつけ、快楽原理を生命の監視者であると表現した。また、1930年の『文明とその不満足』では、 930年、彼は「人生の目的を決定するのは、単に快楽原則のプログラムである」とまだ考えていた[9]。

フロイトは、精神生活における快楽原則のほぼ全能について時折書いていたが[10]、他の場所では、快楽原則に対する心の強い(しかし常に満たされるわけではない)傾向についてより慎重に言及していた[11]。
Two principles

Freud contrasted the pleasure principle with the counterpart concept of the reality principle, which describes the capacity to defer gratification of a desire when circumstantial reality disallows its immediate gratification. In infancy and early childhood, the id rules behavior by obeying only the pleasure principle. People at that age only seek immediate gratification, aiming to satisfy cravings such as hunger and thirst, and at later ages the id seeks out sex.[12]

Maturity is learning to endure the pain of deferred gratification. Freud argued that "an ego thus educated has become 'reasonable'; it no longer lets itself be governed by the pleasure principle, but obeys the reality principle, which also, at bottom, seeks to obtain pleasure, but pleasure which is assured through taking account of reality, even though it is pleasure postponed and diminished".[12]

The beyond

In his book Beyond the Pleasure Principle, published in 1921, Freud considered the possibility of "the operation of tendencies beyond the pleasure principle, that is, of tendencies more primitive than it and independent of it".[13] By examining the role of repetition compulsion in potentially over-riding the pleasure principle,[14] Freud ultimately developed his opposition between Libido, the life instinct, and the death drive.
2つの原則

フロイトは快楽原則と、状況的現実が即時の満足を禁じている場合に欲求の満足を先延ばしにする能力を説明する現実原則という対極の概念を比較した。乳児期 および幼児期には、イドは快楽原則に従うことによって行動を支配する。この年齢の人々は、空腹や渇きといった欲求を満たすことを目指し、ただただ即時の快 楽を求めるだけであり、年齢を重ねると、イドはセックスを求めるようになる[12]。

成熟とは、快楽を先延ばしにする苦痛に耐えることを学ぶことである。フロイトは、「こうして教育された自我は『合理的』になる。もはや快楽原則に支配され ることはなく、現実原則に従う。現実原則も、根底では快楽を得ようとするが、それは現実を考慮することで得られる快楽であり、先延ばしされ、減少した快楽 である」と主張した[12]。

その先

1921年に出版された著書『快楽原則の彼方』で、フロイトは 1921年に出版された『快楽原則の彼方』の中で、フロイトは「快楽原則を超えた傾向、つまり快楽原則よりも原始的で、快楽原則から独立した傾向」の可能 性について考察した[13]。快楽原則を覆す可能性のある反復強迫の役割を検証することで[14]、フロイトは最終的に、生命本能であるリビドーと死の衝 動の対立を明らかにした。
Hedonism
Id, ego and super-ego
Ignacio Matte Blanco
Jouissance
Pierre Janet
Reality principle
Self-control
Utilitarianism
快楽主義
自我、超自我
イグナシオ・マッテ・ブランコ
快楽
ピエール・ジャネ
現実原則
自制
功利主義
https://en.wikipedia.org/wiki/Pleasure_principle_(psychology)













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