インターネットの粘着性
Stickiness in internet economy
"Stickiness is anything about a Web site that encourages a visitor to stay longer." これはインターネットにおけるユーザーが同一の サイトに逗留することで、インターネット経済の要と言われる。
他方、価格の粘着性という別の種類の「粘着性」とい うメタファーの使い方がある。市場の変動に対して価格が安定していることを「粘着性」のメタファーでこう説明する:"Price stickiness, or sticky prices, is the resistance of market price(s) to change quickly, despite shifts in the broad economy suggesting a different price is optimal. "Sticky" is a general economics term that can apply to any financial variable that is resistant to change. When applied to prices, it means that the sellers (or buyers) of certain goods are reluctant to change the price, despite changes in input cost or demand patterns."- https://www.investopedia.com/terms/p/price_stickiness.asp.
「価格粘着性(粘着価格)とは、異なる価格が最適で
あることを示唆する広範な経済の変化にもかかわらず、市場価格が迅速に変化しない抵抗力のことである。「粘着性」は一般的な経済学用語で、変化に強いあら
ゆる金融変数に適用できる。価格に当てはめると、投入コストや需要パターンが変化したにもかかわらず、特定の商品の売り手(または買い手)が価格を変えよ
うとしないことを意味する。」
同じサイトでは、賃金の粘着性についても、それに関 連づけて説明している:"Price stickiness would occur, for instance, if the price of a once-in-demand smartphone remains high at say $800 even when demand drops significantly. Price stickiness can also be referred to as "nominal rigidity" and is related to wage stickiness."
「価格粘着性は、例えば、かつて需要があったスマー
トフォンの価格が、需要が大幅に低下しても800ドルなど高止まりしている場合に発生する。価格粘着性は「名目硬直性」とも呼ばれ、賃金粘着性と関連して
いる。」
"Price stickiness or sticky prices or price rigidity refers to a situation where the price of a good does not change immediately or readily to the new market-clearing price when there are shifts in the demand and supply curve. " - https://market.subwiki.org/wiki/Price_stickiness.
「価格粘着性、粘着価格、価格硬直性とは、需要曲線
と供給曲線に変化があっても、財の価格が新しい市場清算価格に即座に、あるいは容易に変化しない状況を指す。」
『デジタルエコノミーの罠』において著者のマ
シュー・ハインドマンは「粘着性のちがいは累積されるのではなく、累乗される」と指摘している(ハインドマン 2020:10)
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