科学人類学(科学の人類学)
science anthropology, anthropology of science
解説:池田光穂
科学人類学(anthropology of science)とは、科学研究(scientific study)を文化人類学の観点から分析解明する研究領域である。
したがって科学人類学は、従来の文化人類学のように異邦の少数民族(ethnic minority)や国民(nation)を対象とするのではなく、現代社会の科学者集団を対象にする研究である。その方法論については文化人類学と同じくする。
ラトゥールとウールガー『実験室の生活』(初版1979, 1986)を嚆矢とする。しかし、科学論研究では実験室の関係者にインタビューをした研究(=実験室をフィールドワークの場とする)があったり、科学史研 究そのものが、科学の現場の状況の再現や再構成(=歴史的に民族誌的事実を構成する)することに関心があるため、科学人類学に先行する諸研究が人類学的な 感覚がまったくなかったとは言えないし、また実験室の民族誌研究が、ラトゥールらだけがはじめたのではないことは銘記しておくべきだろう。
実験室の民族誌学的研究は、その方法論を母胎とした文化人類学の学説史における展開とアナロジーして考えるとわかりやすい(ただし、それだけが すべてではない)。
1.アームチェア科学人類学
フィールドワークをしない科学論、科学史研究がそれにあたる。また文化人類学の方法論を身につけていない人たちの研究。
2.機能主義的な科学人類学
実験室が存続するための「機能」について、その社会構造、流通する言説、次世代の育成など、コミュニティないしは社会の維持と再生産に関心 をもつ研究
3.構造主義的な科学人類学
先行する科学研究、科学論、科学史などのデータに通底する人間の「理性」「知性」の共通性や一般的特性を関心をもち、知性的実践の一般化や (形而上学的な)先験性の特徴を見いだそうとする研究
4.解釈学ないしは象徴人類学的傾向のつよい科学人類学
現象学の影響を受けながら、知性の抽象化のプロセスを、現場の人間の語りなどから「理解」しようとする研究。。
5.行動科学的な科学人類学
コミュニティにおける周辺的参加の概念に影響を受け、細かな行動観察という客観的データと、その現場での言説行為との関係、リフレクシヴな 分析などを照合させる。
■科学的知識の社会学派と呼ばれるひとびと(Sociology of Scientific Knowledge)
スティーブン・シェイピン(Steven Shapin, 1943- )
Steven Shapin is a historian and sociologist of science. He is
the Franklin L. Ford Research Professor of the History of Science at
Harvard University. He is considered one of the earliest scholars on
the sociology of scientific knowledge, and is credited with creating
new approaches.[4] He has won many awards, including the 2014 George
Sarton Medal of the History of Science Society for career contributions
to the field. - https://en.wikipedia.org/wiki/Steven_Shapin
ハリー・コリンズ(Harry Collins, 1943- )
Harry Collins (born 13 June 1943), is a British sociologist of
science at the School of Social Sciences, Cardiff University, Wales. In
2012 he was elected a Fellow of the British Academy. His best known
book is The Golem: What You Should Know About Science (1993). -
https://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Collins
トレヴァー・ピンチ(Trevor Pinch, 1952- )
Trevor J. Pinch (born 1 January 1952), is a British sociologist, part-time musician and former chair of the Science and Technology Studies department at Cornell University. - https://en.wikipedia.org/wiki/Trevor_Pinch
マイケル・マルケイ(Michael Joseph Mulkay, Mike Mulkay 1936- )
Michael Joseph Mulkay (born 1936) is a retired British
sociologist of science. He worked as a reader and researcher at
Aberdeen University until 1966, he was then lecturer in sociology at
Simon Fraser University 1966 to 1969, at the University of Cambridge
from 1969 to 1973, and then as Professor of Sociology at the University
of York, from which he retired in 2001. A number of his students have
gone on to take distinguished academic posts, including Nigel Gilbert,
Steve Woolgar, Steve Yearley, Andrew Webster and Jonathan Potter. -
https://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Mulkay
ブルーノ・ラトゥール(Bruno Latour, 1947- )
Bruno Latour (French: [latuʁ]; born 22 June 1947) is a French
philosopher, anthropologist and sociologist of science. He is
especially known for his work in the field of Science and Technology
Studies (STS). After teaching at the École des Mines de Paris (Centre
de Sociologie de l'Innovation) from 1982 to 2006, he is now Professor
at Sciences Po Paris (2006), where he is the scientific director of the
Sciences Po Medialab. He is also a Centennial Professor at the London
School of Economics. - https://en.wikipedia.org/wiki/Bruno_Latour
マイケル・リンチ(Michael E. Lynch, 1948- )
Michael E. Lynch (born 17 October 1948),[ is a professor at the department of Science and Technology Studies at Cornell University. His works are particularly concerned with ethnomethodological approaches in science studies. Much of his research has addressed the role of visual representation in scientific practice. From 2002-2012 he was the editor of Social Studies of Science. - https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Lynch_(ethnomethodologist)
カリン・クノール=セチナ(Karin Knorr Cetina, 1944- )
Karin Knorr Cetina (also Karin Knorr-Cetina) (born 19 July
1944 in Graz, Austria) is an Austrian sociologist well known for her
work on epistemology and social constructionism, summarized in the
books The Manufacture of Knowledge: An Essay on the Constructivist and
Contextual Nature of Science (1981) and Epistemic Cultures: How the
Sciences Make Knowledge (1999). Currently, she focuses on the study of
global microstructures and Social studies of finance. Knorr Cetina is
professor of the Theory of Sociology at the Universität Konstanz and
guest professor at the University of Chicago. -
https://en.wikipedia.org/wiki/Karin_Knorr_Cetina
科学人類学研究が、文化人類学研究のなかで重要な位置を占めてくるようになった理由として、以下のようなことがあげられる。
・ハイテク機器や環境科学など、科学の発展が現代の市民生活と密接に関わるようになってきたため、科学者の営為に人々の関心が高まってきたこ と。
・科学研究の現場に、科学者自身によるリフレクシヴィティ(自己省察性)の必要性が高まり、文化人類学による介入と社会的な相対化についての機 運が高まってきた。
・人類学パラダイムにおける、研究対象の枯渇化や研究領域の細分化がが進み、未開拓・未着手のこの領域に進出する人類学者(あるいは行動学者) たちが増えてきたこと。
リンク
文献
Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 2008-2019