はじめによんでください
エリック・ウルフ
Eric Robert Wolf (February
1, 1923 – March 6, 1999)[1] was an anthropologist, best known for his
studies of peasants, Latin America, and his advocacy of Marxist
perspectives within anthropology. |
エリック・ロバート・ウルフ(1923年2月1日 - 1999年3月6日)は、人類学者であり、農民やラテンアメリカに関する研究、および人類学におけるマルクス主義的視点の擁護で最もよく知られている。 |
Early life Life in Vienna Wolf was born in Vienna, Austria to a Jewish family. Wolf has described his family as nonreligious, and said that he had little experience of a Jewish community while growing up. His father worked for a corporation and was also a Freemason. Wolf described his mother, who had studied medicine in Russia, as a feminist—"not in terms of declarations, but in terms of her stand on human possibilities." In 1933, his father's work moved the family to Sudetenland, Czechoslovakia, where Wolf attended German Gymnasium. He describes his life in the 1920s and 30s in segregated Vienna and then in proletarianizing Czechoslovakia as attuning him early on to questions surrounding class, ethnicity, and political power. The social divisions in Vienna and conflicts in the region in the 1930s influenced Wolf's later scholarly work.[2] Studying and living in other countries Wolf and his family moved to England and then to the United States to escape Nazism. Wolf went to the Forest School, in Walthamstow, Essex, for two years,[3] where he learned English and became interested in science, in part because of the strong emphasis on science of the school's Canadian headmaster. Despite learning English only when he arrived at the school as a teenager, he won the school's English essay prize. Moving to England also made him aware of cultural difference in a new way. In 1940, Wolf was interned in an alien detention camp in Huyton, near Liverpool, England. The detention camp was a high stress environment. It was there that Wolf became exposed to the organizational possibilities of socialism and communism. Through seminars organized by intellectuals in the camp, he was also exposed to the social sciences. Wolf was especially influenced by the German Jewish sociologist Norbert Elias who was also interned there. Later in 1940, Wolf emigrated to the United States—the same period that 300,000 Jews emigrated to the U.S. from Germany. He enrolled in Queens College in New York City and also spent a summer at the Highlander Folk School in Tennessee in 1941. Spending time in the South allowed Wolf to see a different side of the United States than he was familiar with from New York. Wolf was in the army and fought overseas in World War II, serving in Italy with the 10th Mountain Division. After returning from Europe, Wolf finished college at Queens College. There, Wolf became interested in anthropology, and later went on to study anthropology at Columbia University.[2] |
幼少期 ウィーンでの生活 ウルフはオーストリアのウィーンでユダヤ人の家庭に生まれた。ウルフは自身の家族を無宗教と表現しており、成長期にはユダヤ人コミュニティとの関わりはほ とんどなかったと述べている。父親は企業に勤務し、フリーメイソンでもあった。ウルフは、ロシアで医学を学んだ母親をフェミニストと表現している。「宣言 という意味ではなく、人間の可能性に対する姿勢という意味で」である。1933年、父親の仕事の都合で一家はチェコスロバキアのズデーテンラント地方に移 り、ウルフはドイツのギムナジウムに通った。ウルフは、隔離されたウィーンと、その後プロレタリア化するチェコスロバキアで過ごした1920年代と30年 代の生活について、階級、民族、政治権力に関する疑問に早くから目覚めることになったと述べている。1930年代のウィーンにおける社会的な分裂や地域の 紛争は、ヴォルフの後の学術的な研究に影響を与えた。[2] 他国での研究と生活 ウルフと家族は、ナチズムから逃れるためにイギリス、そしてアメリカへと移住した。ウルフは2年間、エセックス州ウォルサムストウのフォレスト・スクール に通った。[3] そこで英語を学び、科学に興味を持つようになった。その理由の一つは、カナダ人の校長が科学を強く重視していたことによる。10代で学校に転入したにもか かわらず、ウルフは学校の英語エッセイ賞を受賞した。また、イングランドに移住したことで、文化の違いを新たな形で認識するようになった。1940年、ウ ルフはイギリス、リバプール近郊のヒュートンにある外国人抑留キャンプに収容された。抑留キャンプはストレスの多い環境であった。ウルフはそこで社会主義 や共産主義の組織的可能性に触れることとなった。また、収容所の知識人たちが主催するセミナーを通じて、社会科学にも触れることとなった。ウルフは、同じ く収容されていたドイツ系ユダヤ人の社会学者、ノルベルト・エリアスから特に大きな影響を受けた。 その後、1940年にウルフは米国に移住した。これは、30万人のユダヤ人がドイツから米国に移住した時期と重なる。彼はニューヨーク市のクイーンズ・カ レッジに入学し、1941年にはテネシー州のハイランダー・フォーク・スクールで夏を過ごした。南部で過ごしたことで、ウルフはニューヨークで知っていた 米国とは異なる側面を見ることができた。ウルフは第二次世界大戦中には陸軍に所属し、イタリアで第10山岳師団の一員として海外で戦った。ヨーロッパから 帰還後、ウルフはクイーンズ・カレッジで大学を卒業した。そこでウルフは人類学に興味を持ち、後にコロンビア大学で人類学を学んだ。[2] |
Career Columbia had been the home of Franz Boas and Ruth Benedict for many years, and was the central location for the spread of anthropology in America. By the time Wolf had arrived Boas had died and his anthropological style, which was suspicious of generalization and preferred detailed studies of particular subjects, was also out of fashion. The new chair of the anthropology department was Julian Steward, a student of Robert Lowie and Alfred Kroeber. Steward was interested in creating a scientific anthropology which explained how societies evolved and adapted to their physical environment. Wolf was one of the coterie of students who developed around Steward. Older students' leftist beliefs, Marxist in orientation, worked well with Steward's less politicized evolutionism. Many anthropologists prominent in the 1980s such as Sidney Mintz, Morton Fried, Elman Service, Stanley Diamond, and Robert F. Murphy were among this group. Wolf's dissertation research was carried out as part of Steward's 'People of Puerto Rico' project. Soon after, in 1961, Wolf began teaching at the University of Michigan, holding a position as a Distinguished Professor of Anthropology and Chair of the Department of Anthropology at Lehman College, CUNY[4] before moving in 1971 to the CUNY Graduate Center, where he spent the remainder of his career. In addition to his Latin American work, Wolf also did fieldwork in Europe. With his student, John W. Cole, he conducted fieldwork on the culture, history, and settlement pattern of the Tyrol region, which was later published in their book The Hidden Frontier. Wolf's key contributions to anthropology are related to his focus on issues of power, politics, and colonialism during the 1970s and 1980s when these topics were moving to the center of disciplinary concerns. His most well-known book, Europe and the People Without History, is famous for critiquing popular European history for largely ignoring historical actors outside the ruling classes. He also demonstrates that non-Europeans were active participants in global processes like the fur and slave trades and so were not 'frozen in time' or 'isolated' but had always been deeply implicated in world history. In his Distinguished Lecture for the 1989 American Anthropological Association annual meeting, he warned that anthropologists are involved in 'continuously slaying paradigms, only to see them return to life, as if discovered for the first time.' This results in anthropology 'resembling a project in intellectual deforestation.' He argued that anthropology can be cumulative rather than continuous re-invention. Anthropologists, rather than focusing on high-flown theory, should aim for explanatory anthropology focused on the realities of life and fieldwork.[5] Wolf struggled with colon cancer later in life. He died in 1999 in Irvington, New York. |
キャリア コロンビア大学は長年、フランツ・ボアズとルース・ベネディクトの拠点であり、アメリカにおける人類学の普及の中心地であった。ウルフが着任したときに は、ボアズはすでに亡くなっており、一般化を疑い、特定の主題の詳細な研究を好む彼のスタイルも流行遅れとなっていた。人類学部の新しい主任教授は、ロ バート・ローウィとアルフレッド・クロバーの弟子であるジュリアン・スチュワートであった。スチュワードは、社会がどのように進化し、物理的環境に適応し てきたかを説明する科学的な人類学の創出に関心を抱いていた。 ウルフは、スチュワードの周囲に集まった学生グループの一人であった。年長の学生たちの左派的な信念、マルクス主義的な傾向は、政治色が薄いスチュワード の進化論とよく合致していた。シドニー・ミンツ、モートン・フリード、エルマン・サービス、スタンリー・ダイヤモンド、ロバート・F・マーフィーなど、 1980年代に著名な人類学者の多くがこのグループに属していた。 ウルフの博士論文の研究は、スチュワードの「プエルトリコの人々」プロジェクトの一環として実施された。その後まもなく、1961年にウルフはミシガン大 学で教鞭をとり始め、CUNYのリーマン・カレッジで人類学の特別教授および人類学部長を務めた後、1971年にCUNY大学院センターに移り、そこで残 りのキャリアを過ごした。ラテンアメリカでの研究に加え、ウルフはヨーロッパでもフィールドワークを行った。学生のジョン・W・コールとともに、チロル地 方の文化、歴史、定住形態についてフィールドワークを行い、後に『The Hidden Frontier』という著書で発表した。 ウルフの人類学への主な貢献は、権力、政治、植民地主義といった問題に焦点を当てたことに関連しており、これらのトピックが学問上の関心事の中心へと移行 した1970年代と1980年代に焦点を当てている。彼の最も有名な著書『ヨーロッパと歴史なき民族』は、支配階級以外の歴史的行為者をほとんど無視して いるという理由で、一般的なヨーロッパ史を批判したことで有名である。また、ヨーロッパ人以外の民族は毛皮や奴隷の取引といった世界規模のプロセスに積極 的に関与しており、「時が止まった」わけでも「孤立した」わけでもなく、常に世界史と深く関わっていたことを証明した。 1989年のアメリカ人類学会年次総会における特別講演で、ウルフは人類学者が「絶えずパラダイムを殺し、それがまるで初めて発見されたかのように生き返 るのを見ている」と警告した。その結果、人類学は「知的な森林伐採のようなプロジェクト」になってしまう。彼は、人類学は連続的な再発明ではなく、累積的 なものになり得る、と主張した。人類学者は、高邁な理論に焦点を当てるのではなく、生活やフィールドワークの現実を重視した説明的な人類学を目指すべきで ある。[5] 晩年、ウォルフは結腸癌と闘った。彼は1999年にニューヨーク州アーヴィントンで死去した。 |
Work and ideas Disciplinary imperialism As a social scientist, already fighting from a less than ideal position in the wider academy, Eric Wolf criticized what he called disciplinary imperialism within social sciences, and between social sciences on one hand, and the natural sciences on another, banishing certain topics, such as history, as not enough academic. An example within social sciences is cultural anthropology winning over social anthropology (established in British academia), over sociology, and over history in the American and Americanized global academic community, since sociology was left with studying social mobility and social class, categories which neoliberals argue to be irrelevant, cultural anthropologists on the other hand proved useful for colonialist rule over "peoples without history", studying their myths, values, etc. This can be seen in mobilization of anthropologists for work with the U.S. military and Pentagon worldwide.[6] His 1982 Europe and the People Without History reflected a turn away from, or fight against the disciplinary imperialism by dismantling ideas such as historical vs. non-historical people and societies, focusing on the relationship between European expansion and historical processes in the rest of the world—charting a global history, beginning in the 15th century. As reflected in the title of the book, he is interested in demonstrating ways in which societies written out of European histories were and are deeply involved in global historical systems and changes [7] Power Much of Wolf's work deals with issues of power. In his book Envisioning Power: Ideologies of Dominance and Crisis (1999), Wolf deals with the relationship between power and ideas. He distinguishes between four modalities of power: 1. Power inherent in an individual; 2. Power as capacity of ego to impose one's will on alter; 3. Power as control over the contexts in which people interact; 4. Structural power: "By this I mean the power manifest in relationships that not only operates within settings and domains but also organizes and orchestrates the settings themselves, and that specifies the direction and distribution of energy flows". Based on Wolf's previous experience and later studies, he rejects the concept of culture that emerged from the counter-Enlightenment. Instead, he proposes a redefinition of culture that emphasizes power, diversity, ambiguity, contradiction and imperfectly shared meaning and knowledge.[8] Marxism Wolf, known for his interest in and contributions to Marxist thought in anthropology, says that Marxism must be understood in the context of kinship and local culture. Culture and power are integrated, and mediated by ideology and property relations. There are two branches of Marxism, as defined by Wolf: Systems Marxism and Promethean Marxism. Systems Marxism is the discipline of postulates that could be used to frame general laws or patterns of social development. Promethean Marxism symbolized optimism for freedom from economic and political mistreatment and renowned reforming as the fashion to a more desirable future.[9] |
仕事とアイデア 学問分野の帝国主義 社会科学者として、すでにアカデミズムの世界では理想とは言えない立場から戦っていたエリック・ウォルフは、社会科学の内部、あるいは社会科学と自然科学 の間で、彼が「学問分野の帝国主義」と呼ぶものを批判した。歴史学などの特定のトピックを学問として不十分であるとして排除した。社会科学における例とし ては、社会学が社会流動性や社会階級の研究に専念するようになったため、文化人類学が(英国の学術界で確立された)社会人類学、社会学、そして米国および 米国化されたグローバルな学術界における歴史学に勝利したことが挙げられる。文化人類学者は、新自由主義者が無関係であると主張するカテゴリーである社会 流動性や社会階級の研究に専念する一方で、神話や価値観などを研究することで、「歴史なき民族」に対する植民地主義的な支配に役立つことを証明した。これ は、世界中で米軍や国防総省のために働く人類学者の動員に見られる。[6] 1982年の著書『ヨーロッパと歴史なき民族』では、歴史的な民族と非歴史的な民族、歴史的な社会と非歴史的な社会といった考え方を解体し、ヨーロッパの 拡大とそれ以外の地域の歴史的プロセスとの関係に焦点を当てることで、規律の帝国主義からの離脱、あるいはそれに対する闘争を反映している。この本のタイ トルにも反映されているように、彼はヨーロッパの歴史から排除された社会が、グローバルな歴史システムや変化に深く関わってきた、そして現在も関わってい ることを示すことに興味を持っている。 権力 ウルフの作品の多くは権力の問題を扱っている。著書『権力を構想する:支配と危機のイデオロギー』(1999年)では、権力とイデオロギーの関係について 論じている。彼は権力の4つの様態を区別している。1.個人に内在する権力、2.自己の意志を他者に押し付ける自我の能力としての権力、3.人々が相互に 作用する状況を制御する権力、4.構造的権力:「私がここで言及しているのは、設定や領域内で作用するだけでなく、それら自体を組織化し、編成し、エネル ギーの流れの方向性と分布を特定する関係性において顕在化する権力である」。ウルフはこれまでの経験と後の研究に基づき、啓蒙主義に対する反動として生ま れた文化の概念を否定する。その代わりに、権力、多様性、曖昧さ、矛盾、不完全な意味や知識の共有を強調する文化の再定義を提案している。[8] マルクス主義 ウルフは人類学におけるマルクス主義思想への関心と貢献で知られているが、マルクス主義は親族関係と地域文化の文脈で理解されなければならないと述べてい る。文化と権力は統合されており、イデオロギーと財産関係によって媒介されている。ウルフはマルクス主義を2つの系統に分類している。すなわち、システ ム・マルクス主義とプロメテウス的マルクス主義である。システム・マルクス主義は、社会発展の一般的な法則やパターンを構築するために使用される仮定の規 律である。プロメテウス的マルクス主義は、経済的・政治的抑圧からの自由に対する楽観主義を象徴し、より望ましい未来への改革を推進するものとして知られ ている。[9] |
Activism Wolf was involved in the protests against the Vietnam War. During his time at the University of Michigan he organized one of the first teach-ins against the war. He also was critical of the close relationship between some anthropologists of Southeast Asia and the US government, and led an ultimately successful attempt to re-write the code of ethics of the American Anthropological Association to prevent anthropological data from knowingly being used in military campaigns.[10] Personal Wolf had two children from his first marriage, David and Daniel. Wolf later married the anthropologist Sydel Silverman.[11] in the 1960s his best friend was the anthropologist Robert Burns Jr., father of the documentarian Ken Burns. While Ken Burns's mother was dying, he was cared for by Wolf's family.[12] |
活動家 ウルフはベトナム戦争に反対する抗議活動に参加していた。ミシガン大学在学中には、ベトナム戦争に反対するティーチイン集会を組織した最初の人物の一人で あった。また、東南アジアの一部の文化人類学者と米国政府との密接な関係を批判し、文化人類学のデータが軍事行動に故意に利用されることを防ぐため、米国 文化人類学会の倫理規定を書き直すという最終的に成功した試みを主導した。 私生活 ウルフには最初の結婚でデビッドとダニエルの2人の子供がいた。ウルフは後に人類学者のシデル・シルヴァーマンと結婚した。1960年代には、彼の親友は 人類学者のロバート・バーンズ・ジュニアであった。ロバート・バーンズの父親はドキュメンタリー制作者のケン・バーンズである。ケン・バーンズの母親が亡 くなる間際には、ウルフの家族が看病した。 |
Published works The Mexican Bajío in the 18th Century (Tulane University, Middle American Research Institute, 1955) Sons of the Shaking Earth (University of Chicago Press, 1959) Anthropology (Prentice-Hall, 1964) Peasants (Prentice-Hall, 1966) Peasant Wars of the Twentieth Century (Harper & Row, 1969) Wrote Introduction and contributing essay in National Liberation: revolution in the third world / Edited by Norman Miller and Roderick Aya (The Free Press, 1971) The Hidden Frontier: Ecology and Ethnicity in an Alpine Valley (with John W. Cole) (Academic Press, 1974) Europe and the People Without History (University of California Press, 1982) "Distinguished Lecture: Facing Power--Old Insights, New Questions", American Anthropologist, New Series, Vol. 92, No. 3 (Sep., 1990), pp. 586–596. Envisioning Power: Ideologies of Dominance and Crisis (University of California Press, 1999) Pathways of Power: Building an Anthropology of the Modern World (with Sydel Silverman) (University of California Press, 2001) |
出版作品 18世紀のメキシコ・バヒオ(1955年、チューレン大学中米研究所 揺れる大地の息子たち(1959年、シカゴ大学出版 人類学(1964年、プレンティス・ホール 農民(1966年、プレンティス・ -Hall, 1966) 20世紀の農民戦争(Harper & Row, 1969) 「民族解放:第三世界の革命」序文および寄稿エッセイ執筆(Norman MillerとRoderick Aya編、The Free Press, 1971) 「隠されたフロンティア: エコロジーと民族性:アルプス渓谷における(ジョン・W・コールとの共著)(アカデミック・プレス、1974年) ヨーロッパと歴史なき民族(カリフォルニア大学出版、1982年) 「著名講演:権力に直面する――古い洞察、新しい疑問」、アメリカン・アンソロポロジスト、新シリーズ、第92巻、第3号(1990年9月)、586~596ページ。 権力を構想する:優越のイデオロギーと危機(カリフォルニア大学出版、1999年) 権力の経路:現代世界の文化人類学の構築(シデル・シルヴァーマンとの共著)(カリフォルニア大学出版、2001年) |
Patterson, Thomas Carl (2001). A
Social History of Anthropology in the United States. Oxford and New
York: Berg Publishers. ISBN 1-85973-489-8. OCLC 48551832. Prins, Harald E. L. (2010). ""Eric R. Wolf." Pp. 260- 66. In Fifty Key Anthropologists, eds. R. Gordon, H. Lyons, and A. Lyons". London and New York: Routledge. ISBN 978-0-415-46105-4. Prins, Harald E. L. (2018). ""Wolf, Eric." Pp. 6486-90. In International Encyclopedia of Anthropology, Vol.12, ed. Hillary Callan". New York: Wiley Blackwell. ISBN 978-0-470-65722-5. Prins, Harald E.L. (2001). "Envisioning Power: Ideologies of Dominance and Crisis". American Anthropologist. 103 (1): 263–264. Anthony, Marcus (2003). "Imaginary Worlds. The Last Years of Eric Wolf: Pathways Of Power. Building An Anthropology Of The Modern World. By Eric Wolf. Edited By Sydel Silverman. Berkeley: University of California Press. 2001. 488 Pp. $60.00. Envisioning". Social Anthropology. 11 (1): 113–127. ISBN 0-520-22333-0. Wolf, Eric (1982). Europe And The People Without History. University of California Press. ISBN 0-520-04898-9. Ghani, Ashraf. "A Conversation with Eric Wolf" (PDF). Archived from the original (PDF) on 14 November 2012. Retrieved 23 April 2013. Barrett, Stanley R.; Sean Stokholm; Jeanette Burke (June 2001). "The Idea of Power and the Power of Ideas: A Review Essay". American Anthropologist. 103 (2): 468-4802. doi:10.1525/aa.2001.103.2.468. JSTOR 683477. |
パターソン、トーマス・カール(2001年)。『アメリカにおける人類学の社会史』。オックスフォードおよびニューヨーク:Berg Publishers。ISBN 1-85973-489-8。OCLC 48551832。 Prins, Harald E. L. (2010). 「」Eric R. Wolf.「 Pp. 260-66. In Fifty Key Anthropologists, eds. R. Gordon, H. Lyons, and A. Lyons」. London and New York: Routledge. ISBN 978-0-415-46105-4. Prins, Harald E. L. (2018). 「」Wolf, Eric.「 Pp. 6486-90. In International Encyclopedia of Anthropology, Vol.12, ed. Hillary Callan」. New York: Wiley Blackwell. ISBN 978-0-470-65722-5. Prins, Harald E.L. (2001). 「Envisioning Power: Ideologies of Dominance and Crisis」. American Anthropologist. 103 (1): 263–264. アンソニー、マーカス(2003年)。「想像の世界。エリック・ウォルフの晩年:権力の経路。現代世界の人類学の構築。エリック・ウォルフ著。シデル・シ ルバーマン編。バークレー:カリフォルニア大学出版。2001年。488ページ。60ドル。構想」。社会人類学。11(1):113-127。ISBN 0-520-22333-0. ウルフ、エリック(1982年)。『ヨーロッパと歴史なき民族』カリフォルニア大学出版。ISBN 0-520-04898-9。 Ghani, Ashraf. 「A Conversation with Eric Wolf」 (PDF). 2012年11月14日オリジナル(PDF)よりアーカイブ。2013年4月23日取得。 バレット、スタンリー・R.; ショーン・ストックホルム; ジネット・バーク(2001年6月)。「権力という概念と、アイデアの力:レビュー論文」。アメリカン・アンソロポロジスト。103(2):468- 4802。doi:10.1525/aa.2001.103.2.468。JSTOR 683477。 |
https://en.wikipedia.org/wiki/Eric_Wolf |
1923年 2月1日オーストリア・ウィーンに生まれる(以下はEric Robert Wlof, 1923-1999等を参照)
”Wolf was born in Vienna, Austria to a Jewish family. Wolf has
described his family as nonreligious, and said that he had little
experience of a Jewish community while growing up. His father worked
for a corporation and was also a Freemason. Wolf described his mother,
who had studied medicine in Russia, as a feminist—"not in terms of
declarations, but in terms of her stand on human possibilities." In
1933, his father's work moved the family to Sudetenland,
Czechoslovakia, where Wolf attended German Gymnasium. He describes his
life in the 1920s and 30s in segregated Vienna and then in
proletarianizing Czechoslovakia as attuning him early on to questions
surrounding class, ethnicity, and political power. The social divisions
in Vienna and conflicts in the region in the 1930s influenced Wolf's
later scholarly work.[citation
needed]
ギムナジウム以降はチェコスロバキアで教育を受ける。その後、渡英。
1940年(18歳) クイーンズ・カレッジ(米国)に入学。最終的に人類学を志す
1943年(20-21歳)イタリア戦線に従軍
1945年 以降 クイーンズ・カレッジ卒業後、コロンビア大学大学院に進学。ルース・ベネディクトとジュリアン・スチュアートの薫陶を受け る。プエルト・リコ、メキシコ、イタリアを調査。次第に農民研究に関心をもつ。
1959年 『震える大地の息子たち』Sons of the Shaking Earth, 1959 においてスペイン植民後のメソアメリカ農民の歴史的変動について書く
1964 Anthropology, Prentice-Hall, 1964.
1966年 『農民』Peasants, 1966./『農民』、佐藤信行・黒田悦子訳、鹿島研究所出版会、1972年
1969年 『20世紀の農民戦争』Peasant Wars of the Twentieth Century, 1969.
1974 The hidden frontier: ecology and ethnicity in an Alpine valley, John W. Cole and Eric R. Wolf, Academic Press, 1974.
1972 The human condition in Latin America, Eric R. Wolf and Edward
C. Hansen, Oxford University Press, 1972.
1976 The Valley of Mexico: studies in pre-Hispanic ecology and
society, edited by Eric R. Wolf, University of New Mexico Press, 1976.
1982年 『ヨーロッパと歴史なき人びと』Europe and the People without History, 1982.
1984 Religion, power, and protest in local communities: the
northern shore of the Mediterranean, edited by Eric R. Wolf, Mouton,
1984.
1991 Religious regimes and state-formation: perspectives from
European ethnology, edited by Eric R. Wolf, State University of New
York Press, 1991.
1999年 3月6日死去。『力の構想』Envisioning power : ideologies of dominance and crisis, 1999
アフターライフ
2001 Pathways of power: building an anthropology of the modern
world, University of California Press, 2001.
■リンク
■文献
■その他の情報
Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099