政治人類学
Political Anthropology
人類学理論:エスニシティ、植民地主義、法の人類学、宗教と儀礼、象徴の機能など解説:池田光穂
【定義】
人間のもつ政治性、政治権力、政治体制など、政治(politics)に関わるもの一切を考察の対象にする人類学の分野。
人類学者と現実の政治について、主に門外からさまざまな臆測がなされてきた。人類学者が、政治権力に対して距離をとり、相対主義的傾向がつ よい。逆に、人類学者は人間の普遍的平等性に忠誠をもつので、政治的な人が多い。フィールドワークにおいては、現地の政治体制のもとで調査をおこなうの で、政治的には保守的で、無関与の人が多い。いや、人びとと接触する機会が多いので、人類学者の多くは全体主義体制のなかで犠牲になりやすかったし、また 調査許可が下りずに長年の調査が困難な人類学者も数多くいる。
すくなくともこれらの「臆測」は個々のケースにおいてすべてにあてはまる。しかし、それは人類学者という固有の社会的役割から来ているわけ ではなく、他の種類の多くのフィールドワーカーと同様、現地調査とその土地の政治体制と無関係に仕事ができないこと、つまりさまざまな制約を受けることを 示している。
マルセル・モース、マックス・グラックマン、ピエール・クラストル、ジョルジュ・バランディエ、マーシャル・サーリンズ、シドニー・ミンツ、エ リック・ウルフ、ソ ル・タックス、ヴェーナ・ダス、ナンシー・シェーパー=ヒューズ、ディビッド・グレイバー、石田英一郎、田辺繁治、清水昭俊など、歴史上、著名な人類学者 で、政治や政治理論と深く関わってき、かつその学問に多大なる影響を与えている人類学者は多い。
(1)実体主義=substantibist 的見解)
さて、政治人類学のエピソードの中で、もっとも興味深いのがクラストルのそれであろう。(政治人類学における「政治」の概念を解体する 言わ ば実体主義=substantibist 的見解)
クラストルは、それまでの政治人類学の理論が(マルクス主義流の)史的唯物論影響を受けて、人類学の政治体制の議論のなかに潜む進化主 義の 弊害に気づいていた。すなわち、彼が調査したアマゾン社会の先住民の政治体制(=国家をもたない人びと)は、歴史的な存在であったアステカやインカののよ うな王権国家体制という段階まで「進化していない」という偏見をもっているのではないかと批判した。
クラストルは考えた、アマゾンの先住民の諸社会の人びとは、国家権力がもつ暴力性によって社会を維持する制度を十全に理解した上で、自 分た ちの社会のなかに、そのような異質性(=他者性)をもちこまないように、自分たちの社会を運営していたとすれば、彼らの政治体制はどのように理解すること ができるのだろうか、と。
そこでは、(国家権力のもつ暴力性を自明視する)我々の政治や社会の運営の仕方が、アマゾンの先住民社会からみたら、道徳的には異様 で、こ とによれば間違っているように思えるかもしれない。
実際、アマゾンの先住民(男性なのだが)にとってリーダー(首長)になることは、メリットになることはほとんどなく、つねに監視されて い て、苦役になるほどであった。他方、暴力は、力の差異によって権力を得るためではなく、平等(男女の違いは極めて重要なので、男女間の平等はあり得なかっ たが)を維持するために——我々からみれば過剰と思えるほど——発動されるのであった。
(2)形式主義的見解
西洋社会でみられる政治現象を、文化人類学の研究対象である「現地」の人々にも見たり、その政治的要素の、土着的ないしは歴史的な「変
形」
を考えるアプローチである。
■Substantibistとformalist の違いを主張したのは、Karl Polanyi, "The Great Transformation" (1944)の中においてである。
"Substantivism is a position, first proposed by Karl
Polanyi in his work The Great Transformation (1944), which argues that
the term 'economics' has two meanings. The formal meaning, used by
today's neoclassical economists, refers to economics as the logic of
rational action and decision-making, as rational choice between the
alternative uses of limited (scarce) means, as 'economising,'
'maximizing,' or 'optimizing.'[1]/ The second, substantive meaning
presupposes neither rational decision-making nor conditions of
scarcity. It refers to how humans make a living interacting within
their social and natural environments. A society's livelihood strategy
is seen as an adaptation to its environment and material conditions, a
process which may or may not involve utility maximisation. The
substantive meaning of 'economics' is seen in the broader sense of
'provisioning.' Economics is the way society meets material needs.[1]"
- Substantivism,
by Wiki
ことば
「ヌアー族における最大の政治単位は部族である」(向井元子訳、1978年岩波版、p.7)The largest political
segment among the Nuer is the tribe. (Evans-Pritchard 1940:5)——エヴァンズ=プリチャード
リンク集
● A companion to the anthropology of politics, edited by David Nugent and Joan Vincent, Blackwell, 2007
"This Companion offers an unprecedented overview of anthropology's unique contribution to the study of politics. * Explores the key concepts and issues of our time - from AIDS, globalization, displacement, and militarization, to identity politics and beyond * Each chapter reflects on concepts and issues that have shaped the anthropology of politics and concludes with thoughts on and challenges for the way ahead * Anthropology's distinctive genre, ethnography, lies at the heart of this volume" - Nielsen BookData
Synopsis of Contents.
Preface.
Notes on Contributors.
Introduction. (Joan Vincent).
1. Affective States. (Ann Laura Stoler).
2. After Socialism. (Katherine Verdery).
3. AIDS. (Brooke Grundfest Schoepf).
4. Citizenship. (Aihwa Ong).
5. Cosmopolitanism. (Ulf Hannerz).
6. Development. (Marc Edelman and Angelique).
7. Displacement. (Elizabeth Colson).
8. Feminism. (Malathi de Alwis).
9. Gender, Race, and Class. (Micaela di Leonardo).
10. Genetic Citizenship. (Deborah Heath, Rayna Rapp, and
Karen-Sue Taussig).
11. The Global City. (Saskia Sassen).
12. Globalization. (Jonathan Friedman).
13. Governing States. (David Nugent).
14. Hegemony. (Gavin Smith).
15. Human Rights. (Richard Ashby Wilson).
16. Identity. (Arturo Escobar).
17. Imagining Nations. (Akhil Gupta).
18. Infrapolitics. (Steven Gregory).
19. "Mafias". (Jane C. and Peter T. Schneider).
20. Militarization. (Catherine Lutz).
21. Neoliberalism. (John Gledhill).
22. Popular Justice. (Robert Gordon).
23. Postcolonialism. (K. Sivaramakrishnan).
24. Power Topographies. (James Ferguson).
25. Race Technologies. (Thomas Biolsi).
26. Sovereignty. (Caroline Humphrey).
27. Transnational Civil Society. (June Nash).
28. Transnationality. (Nina Glick-Schiller).
Index
● The anthropology of politics : a reader in
ethnography, theory, and critique, 2002
The anthropology of politics : a reader in ethnography, theory, and critique, edited by Joan Vincent, Blackwell Publishers, 2002
"Political anthropology has long been among the most vibrant subdisciplines within anthropology, and work done in this area has been instrumental in exploring some of the most significant issues of the late twentieth and early twenty-first centuries, including (post)colonialism, development and underdevelopment, identity politics, nationalism/transnationalism, and political violence. In The Anthropology of Politics: A Reader in Ethnography, Theory, and Critique readers will find a remarkable collection of classic and contemporary articles on the subject. Following on from her landmark book on politics and anthropology, in this volume Joan Vincent provides a sweeping historical and theoretical introduction to the field. Selected readings from figures such as E. E. Evans-Pritchard, Edmund Leach, Victor Turner, Eric Wolf, Benedict Anderson, Talal Asad, Michael Taussig, Jean and John Comaroff, and Gayatri Chakravorty Spivak are enriched by Vincent's headnotes and suggestions for further reading. The Anthropology of Politics will prove an indispensable resource for students, scholars, and instructors alike." - Nielsen BookData.
Acknowledgements. Introduction (Joan Vincent).
Part I: Prelude:
The Enlightenment and its
Challenges. Introduction. Adam Ferguson, Civil Society (1767).
Adam Smith, Free-Market Policies
(1776).
Immanuel Kant, Perpetual Peace
(1795),
Universal History with
Cosmopolitan Purpose (1784), and Anthropology from a Pragmatic Point of
View (1797).
Henry Sumner Maine, The Effects
of the Observation of India on European Thought (1887).
Lewis Henry Morgan, The Property
Career of Mankind (1877).
Karl Marx, Spectres outside the
Domain of Political Economy (1844).
Karl Marx and Friedrich Engels,
The World Market (1847).
James Mooney,
The Dream of a Redeemer (1896).
Part II: Classics and Classics Revisited. Introduction.
1. Nuer Politics: Structure and
System (1940) (E.E. Evans-Pritchard).
2. Nuer Ethnicity Militarized
(Sharon Elaine Hutchinson).
3. "The Bridge":Analysis of a
Social Situation in Zululand (Max Gluckman).
4. "The Bridge" Revisited
(Ronald Frankenberg).
5. Market Model, Class Structure
and Consent: A Reconsideration of Swat Political Organization (Talal
Asad).
6. The Troubles of Ranhamy Ge
Punchirala (E. R. Leach).
7. Stratagems and Spoils (F. G.
Bailey).
8. Passages, Margins, and
Poverty: Religious Symbols of Communitas (Victor W. Turner).
9. Political Anthropology (Marc
J. Swartz, Victor W. Turner, and Arthur Tuden).
10. New Proposals for
Anthropologists (Kathleen Gough).
11. National Liberation
(Eric R. Wolf).
Part III: Imperial Times, Colonial Places. Introduction.
12. From the History of Colonial
Anthropology to the Anthropology of Western Hegemony (Talal Asad).
13. East of Said (Richard G.
Fox).
14. Perceptions of Protest:
Defining the Dangerous in Colonial Sumatra (Ann Stoler).
15. Culture of Terror - Space of
Death (Michael Taussig).
16. Images of the Peasant in the
Consciousness of the Venezuelan Proletariat (William Roseberry).
17. Of Revelation and Revolution
(Jean and John Comaroff).
18. Between Speech and Silence
(Susan Gal).
19. Facing Power - Old Insights,
New Questions (Eric R. Wolf).
20. Ethnographic Aspects
of The World Capitalist System (June Nash).
Part IV: Cosmopolitics: Confronting a New Millennium.
Introduction.
21. The New World Disorder: (Benedict Anderson).
22. Grassroots Globalization and the Research Imagination
(Arjun Appadurai).
23. Transnationalization, Socio-political Disorder, and
Ethnification as Expressions of Declining Global Hegemony (Jonathan
Friedman).
24. Deadly Developments and Phantasmagoric Representations
(S. P. Reyna).
25. Modernity at the Edge of Empire (David Nugent).
26. Politics on the Periphery (Anna Lowenhaupt Tsing).
27. Flexible Citizenship among Chinese Cosmopolitans (Aihwa
Ong).
28. Long-distance Nationalism Defined (Nina Glick Schiller
and Georges Fouron).
29. Theorizing Socialism: A Prologue to the "Transition"
(Katherine Verdery).
30. Marx Went Away but Karl Stayed Behind (Caroline
Humphrey).
31. The Anti-politics Machine (James Ferguson).
32. Peasants against Globalization (Marc Edelman).
33. On Suffering and Structural Violence: A View from Below
(Paul Farmer).
34. Anthropology and Politics: Commitment, Responsibility
and the Academy (John Gledhill).
35. Thinking Academic Freedom in Gendered Post-coloniality (Gayatri Chakravorty Spivak). I
文献
Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 1996-2099