カール・マンハイムとその知識社会学の構想
Karl Mannheim, 1873-1947
Mannheim, Karl, 1929, Ideologie und Utopie, 1929
■カール・マンハイムと知識社会学(Sociology of knowledge)の構想
"Under the influence of this doctrine, and of Phenomenology, the Hungarian-born German sociologist Karl Mannheim (1893–1947) gave impetus to the growth of the sociology of knowledge with his Ideologie und Utopie (1929, translated and extended in 1936 as Ideology and Utopia),
although the term had been introduced five years earlier by the
co-founder of the movement, the German philosopher, phenomenologist and
social theorist Max Scheler (1874–1928), in Versuche zu einer Soziologie des Wissens
(1924, Attempts at a Sociology of Knowledge)./ Mannheim feared that
this interpretation could be seen to claim that all knowledge and
beliefs are the products of socio-political forces since this form of
relativism is self-defeating (if it is true, then it too is merely a
product of socio-political forces and has no claim to truth and no
persuasive force). Mannheim believed
that relativism was a strange mixture of modern and ancient beliefs in
that it contained within itself a belief in an absolute truth which was
true for all times and places (the ancient view most often associated
with Plato) and condemned other truth claims because they could not
achieve this level of objectivity (an idea gleaned from Marx). Mannheim sought to escape this problem with the idea of 'relationism'.
This is the idea that certain things are true only in certain times and
places (a view influenced by pragmatism) however, this does not make
them less true. Mannheim felt that a stratum of free-floating
intellectuals (who he claimed were only loosely anchored to the class
structure of society) could most perfectly realize this form of truth
by creating a "dynamic synthesis" of the ideologies of other groups." -
Karl Mannheim,
■客観性や中立性の概念の脱神話化(社会的拘束性)
■マルクス主義における「全体性」概念:社会状況によって社会集団の思想が決定される
■イデオロギーと知識の位相(→「イデオロギー」)
イデオロギー概念‥‥‥存在被拘束性
知識‥‥‥‥‥‥‥‥‥存在被拘束性
■知識社会学の定義(=構想):思想そのものを対象とするのではなく、思想の存在被拘束性を明らかにする。
存在被拘束性(Seinsverbundenheit)——existentiality——とは?
マルクスのイデオロギー論から、あらゆる知識には歴史的・社会的な文脈により条件付けられているという議論。議論や理論の絶対性を回避する た めの相対主義ではあるが、相対主義の地獄からの回避方法として相関主義(Relationismus)という、それぞれの視座の拘束性を相互に観察すると いう方法をとる。この存在被拘束性の議論は、マックス・シェーラー(Max Scheler, 1874-1928)とともに築き上げたのマンハイムが築いた知識社会学 (Wissensoziologie)[ただしシェーラーは「文化社会学」といい、その文化概念は社会哲学あるいが神学的なハイカルチャーに属するもので あ る]であり、その代表的な著作は『イデオロギーとユートピア』(1929)である。このアイディアを受け継ぎ北米での社会学理論を展開したのが、ご存じロ バート・キング・マートン(Robert King Merton, 1910-2003)——中 範囲理論や予言の自己実現の概念でお馴染み——である。(070116mann.html)
■イデオロギーとユートピアの定義
イデオロギー:支配集団の現状維持を承認する「虚偽意識」
ユートピア(utopia):被支配集団のもつ現状を超える「虚偽意識」
■イデオロギー概念の下位区分
部分的イデオロギー:個別の利害で構成された虚偽意識(False consciousness)
全体的イデオロギー:社会構造に決定された虚偽意識(general total conception of ideology)
■全体的イデオロギーの下位区分
存在者以外の他者の立場のすべてを否定する:特殊イデオロギー
存在者そのものの認識もすべてイデオロギーとする:普遍的イデオロギー
※普遍的イデオロギーは、[認識論的]相対主義(relativism )を導くが、彼はそれを拒絶して対処法として関係主義(relationism)を持ち出す。
■普遍的イデオロギーの認識を担保できる存在者としての知識人
知識人は、特定の階級的利害から自由になれる可能性を有しているから、社会的思考を分析する妥当性を担保できる。
■思想の継承者たち
ウィキ(英語)によると、マンハイム『イデオロギーとユートピア』に影響を受けた知識人には以下のような思想家たちがいる。(ただし出典が 不祥とされている)
Hannah Arendt, Max Horkheimer, Herbert Marcuse, Paul Tillich, Hans Speier, Gunther Stern (aka Gunther Anders), Waldemar Gurian, Siegfried Kracauer, Otto Neurath, Karl August Wittfogel, Bela Fogarasi, and Leo Strauss.
■批判者たち
・マルクス主義、ネオマルクス主義、フランクフルト学派など
・ライプチヒ大学で1925年に社会学部を創設したHans Freyer(ヒトラー支持者で、Ferdinand Tonniesの敵対者)
リンク
文献