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大陸の帝国主義:汎運動について:アレント帝国主義・第4章

Hanna Arendt's The Origin of Totalitarianism: Imperialism 1951.

池田光穂

・西ヨーロッパのナショナリズムと、部族 的ナショナリズム(tribal nationalosm)は違う。

西ヨーロッパの ナショナリズムは、国民=国家を前提にするが、トライバル・ナショナリズムは、民族違いにもとづく国民の連合を基調とする

・古典的(本来の・)ナショナリズムは、 国民の数にとともに、国民と市民の同一化の道具に国家が成り果てるという意味での転倒がおこっている状態である。——Nationalism is essentially the expression of this perversion of the state into an instrument of the nation and the identification of the citizen with the member of the nation.(ハルクート版 231ページ)

The secret conflict between state and nation came to light at the very birth of the modem nation-state, when the French Revolution combined the declaration of the Rights of Man with the demand for national sovereignty. The same essential rights were at once claimed as the inalienable heritage of all human beings and as the specific heritage of specific nations; the same nation was at once declared to be subject to laws, which supposedly would flow from the Rights of Man, and sovereign, that is, bound by no universal law and acknowledging nothing superior to itself.(ハルクート版 230ページ)

・西ヨーロッパのナショナリズムは、王権 の廃止と人民の主権によるが、そのことが国民内での利害衝突による脆弱性をうむことになる。

・ただし、それは国家の解体ではなく、国 家を強化する方向に働く。そのため、「国家にとっての外国人」(aliens of the state, Staatsfremde)と、「国民=ネイション外国人」(aliens of the nation, Volksfremde)という 峻別が不要になる。このことは(国家機能を強化することは)国民の同権という意識を生むことになる。(ハルクート版 231ページ)

・多民族国家で生まれた、トライバル・ナ ショナリズムは、国民と(ネイションの)領土の一致ということが 困難であるにも関わらず、西ヨーロッパのナショナリズムの影響を受けて形成された。

・カール・レンナーやオットー・バウアー は、ナショナリティを、領土性に根ざしたものと、個人のステイタスに分けることを主張している。

Quite different was the first national reaction of peoples for whom nationality had not yet developed beyond the inarticulateness of ethnic consciousness, whose languages had not yet outgrown the dialect stage through which all European languages went before they became suited for literary purposes, whose peasant classes had not struck deep roots in the country and were not on the verge of emancipation, and to whom, consequently, their national quality appeared to be much more a portable private matter, inherent in their very personality, than a matter of public concern and civilization.(ハルクート版 231ページ)

「今日、先住民が文化的アイデンティティ と関連づけて論じられることの、歴史的起源は、18世紀末のヨーロッパに遡ることができる。ヨハン・ゴッ トフリート・ヘルダー(1744-1803)は、言語が神から与えられたという「言語の神授説」を批判し、文化の基盤概念としての言語の意義を主張した。 そしてヘルダーは、文化の多様性と個々の集団帰属の結びつきから「民族語」の意義を明らかにしている。このことが実際の政治的問題になるのは、そこから半 世紀以上たったオーストリア=ハンガリー帝国期(1867-1918)である。侵略 ではなく合意(妥協=アウスグライヒ)として生まれたこの帝国におい て、オーストロ・マルクス主義者オット・バウアーやカール・レンナーらの多民族による国家形成についての理論が議論されたが、彼らの関心は民族すなわち国 民がどのような政体に帰属するのか、その意識や文化言語の関係、ならびに政治的自己決定の考え方について、現実に直面する問題として議論された。 他方で 1920年代以降本格化する社会人類学・文化人類学の近代的民族誌の蓄積は、民族集団と文化の結びつきの複雑な関係を明らかにしたが、同時に「文化」を民 族集団の帰属物として識別・認定する作業の政治的正当化を生み出した。そして、かつ、そのような能力をもつ専門家の知的権威の確立を必然とした。」→「先住民族=先住民→民族・文化→文化的アイデンティティ

・(ネイションと領土が合致しない)そ れゆえ、トライバル=大陸的=東欧的ナショナリズムは、根無し草的な性格をもつ。

Tribal nationalism grew out of this atmosphere of rootlessness. It spread widely not only among the peoples of Austria-Hungary but also, though on a higher level, among members of the unhappy intelligentsia of Czarist Russia.(ハルクート版 232ページ)

Rootlessness was the true source of that "enlarged tribal consciousness" which actually meant that members of these peoples had no definite home but felt at home wherever other members of their "tribe" happened to live. "It is
our distinction," said Schoenerer, " ... that we do not gravitate toward Vienna but gravitate to whatever place Germans may live in. "33 The hallmark of the pan-movements was that they never even tried to achieve national emancipation, but at once, in their dreams of expansion, transcended the narrow bounds of a national community and proclaimed a folk community that would remain a political factor even if its members were dispersed all over the earth.(ハルクート版 232ページ)

・トライバル・ナショナリズムは、(国民 の権利という人権原則に基づく)法による支配よりも(官僚による強権的な)「政令による支配」に訴える。


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原文:Continental Imperialism, by Hannah Arendt (1951)

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第4章 

EIGHT: .Continental Imperialism: the Pan-Movements 222

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FIVE: The Political Emancipation of the Bourgeoisie 123

SIX: Race-Thinking Before Racism 158

SEVEN: Race and Bureaucracy 185

EIGHT: .Continental Imperialism: the Pan-Movements 222

NINE: The Decline of the Nation-State and the End of the Rights of Man 267

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