かならずよんで ね!

アルフレート・プレッツ

Alfred Ploetz, 1860-1940

池田光穂

アフルレート・ブレッツ(Alfred Ploetz; 1860年8月22日 - 1940年3月20日)は、ドイツの医師、生物学者、社会ダーウィン主義者、優生学者であり、優生学の一形態である人種衛生 (Rassenhygiene)という言葉を作り[1]、ドイツでこの概念を広めたことで知られている[2]: 28。 

Ploetz was born in Swinemünde, Germany (now Świnoujście, Poland). He grew up and attended school in Breslau (now Wrocław). He began his friendship with Carl Hauptmann, brother of the famous author Gerhart Hauptmann. In 1879, he founded a secret racial youth society. In Gerhart Hauptmann's drama Vor Sonnenaufgang ("Before Sunrise"), which was first performed on 20 October 1889 in Berlin, the key figure of the journalist Loth was based on Ploetz.

After he had finished school, Ploetz at first studied political economy in Breslau, whete he joined the "Freie Wissenschaftliche Vereinigung" (Free Scientific Union). Among his friends were his brother, his former school friend Ferdinand Simon (later son-in-law of August Bebel), the brothers Carl and Gerhart Hauptmann, Heinrich Laux and Charles Proteus Steinmetz.

The circle enthusiastically read the works of Ernst Haeckel and Charles Darwin. Carl Hauptmann was a student of Haeckel, and Gerhart Hauptmann and Ploetz attended some of Haeckel's lectures. The group expanded and developed a plan of founding a colony in one of the Pacific states[clarification needed] and established itself as the "Pacific Association". It planned a "community on friendly, socialist and maybe also pan-Germanic basis". In consequence of the prosecution of socialistically-minded persons in application of Otto von Bismarck's antisocialist laws (1878–1890), Ploetz in 1883 fled to Zurich, where he continued to study political economy with Julius Platter (1844–1923). In his memoirs, Ploetz stated as an important reason for his choice of Zurich that in his studies in Breslau, socialist theories had been only incidentally mentioned.

After living for a half a year in the United States, Ploetz returned to Zurich and began to study medicine. In 1886, he fell in love with a fellow student, Agnes Bluhm, but he was involved with Pauline Rüdin; the last two decided to get married early in 1887. Ploetz was also seeing an American, Mary Sherwood, who was studying hypnotism.
プレッツ は、ドイツのSwinemünde(現ポーランドのŚwinoujście)に生まれた。ブレスラウ(現ヴロツワフ)で育ち、学校にも通った。有名な作家 ゲルハルト・ハウプトマンの弟であるカール・ハウプトマンと交友を始める。1879年、彼は人種的な青年秘密結社を設立した。1889年10月20日にベ ルリンで初演されたゲルハルト・ハウプトマンのドラマ『Vor Sonnenaufgang』(「日の出前」)では、ジャーナリストLothの主要人物はPloetzをモデルにしている。

学校を卒業したプレッツは、まずブレスラウで政治経済を学び、「自由科学連合」に参加した。プレッツの友人には、兄、学友のフェルディナンド・シモン(後 にアウグスト・ベベルの娘婿)、カール・ハウプトマンとゲルハルト・ハウプトマン兄弟、ハインリッヒ・ラックス、チャールズ・プロテウス・スタインメッツ らがいた。

このサークルは、エルンスト・ヘッケルやチャールズ・ダーウィンの著作を熱心に読んでいた。カール・ハウプトマンはヘッケルの教え子であり、ゲルハルト・ ハウプトマンとプロイツはヘッケルの講義をいくつか受講していた。グループは拡大し、太平洋のいずれかの州に植民地を設立する計画を立て [clarification needed]、「太平洋協会」として設立された。友好的、社会主義的、そしておそらく汎ゲルマン的な基盤に基づく共同体」を計画したのである。オッ トー・フォン・ビスマルクの反社会主義法(1878-1890)の適用により、社会主義を志向する人々が訴追された結果、プレッツは1883年にチュー リッヒに逃れ、ユリウス・プラッター(1844-1923)のもとで政治経済の研究を継続することになった。プレッツは、チューリッヒを選んだ理由とし て、ブレスラウでの勉強の中で、社会主義の理論がほんの少し触れられただけだったことを、回顧録の中で述べている。

半年間のアメリカでの生活の後、プレッツはチューリッヒに戻り、医学の勉強を始めた。1886年、彼は同級生のアグネス・ブルームと恋に落ちたが、ポー リーン・ルーディン(エルンストの妹)と交際し、1887年の早い時期に結婚することになった。プレッツは、催眠術を研究していたアメリカ人、メアリー・シャーウッド(Mary Sherwood, 1856-1935)とも 付き合っていた。
In 1890, Ploetz became a medical doctor and married his former girlfriend Pauline, but they never had children. Bluhm, however, kept Ploetz as a close friend throughout her life, and both shared similar views on racial purity and the benefits of eugenics.[3] Ploetz and his wife lived in the United States for four years and divorced in 1898. Ploetz later married Anita Nordenholz, and they produced three children: Ulrich (called Uli), Cordelia (called Deda) and Wilfrid (called Fridl, 1912–2013).[4]

Ploetz first proposed the theory of racial hygiene (race-based eugenics) in his "Racial Hygiene Basics" (Grundlinien einer Rassenhygiene) in 1895. In 1904, Ploetz founded the periodical Archiv für Rassen-und Gesellschaftsbiologie with Fritz Lenz as chief editor, which was the first journal in the world devoted to eugenic topics.[5] and in 1905 founded the German Society for Racial Hygiene (De Berliner Gesellschaft fur Rassenhygiene)[6] with 31 members. page [7] In 1907 the society became the "International Society for Racial Hygiene".[8]
1890 年、プレッツは医師となり、かつての恋人ポーリーンと結婚したが、子どもは生まれなかった。しかし、ブルームは生涯にわたってプレッツと親交を持ち、人種 の純潔や優生学の利点について同じような考えを共有していた[3]。 プレッツと妻は4年間アメリカで暮らし、1898年に離婚した。その後、プレッツはアニタ・ノルデンホルツと結婚し、3人の子供をもうけた。ウルリッヒ (ウリ)、コーデリア(デダ)、ウィルフリッド(フリドル、1912-2013)である[4]。

プレッツは1895年に『人種衛生の基礎』(Grundlinien einer Rassenhygiene)で初めて人種衛生(人種に基づく優生学)理論を提唱した。1904 年、プレッツはフリッツ・レンツを編集長として定期刊行物『Archiv für Rassen-und Gesellschaftsbiologie』を創刊し、これは世界で初めて優生学の話題を扱う雑誌となった[5]。1905年には31人のメンバーでド イツ人種衛生学会 (De Berliner Gesellschaft fur Rassenhygiene) [6] ページ [7] 1907年に学会は「国際人種衛生学会」[8] となる。
In 1930 he was made an honorary doctor of the University of Munich and became a supporter of the Nazi Party, which was elected to power in 1933. Ploetz wrote in April that year that he believed that Hitler would bring racial hygiene from its previous marginality into the mainstream. In 1933, Reich Interior Minister Wilhelm Frick established an "expert advisory committee for population and racial policy", which included Ploetz, Fritz Lenz, Ernst Rüdin and Hans F.K. Günther. The expert advisory committee had the task of advising the Nazis on the implementation and enforcement of legislation regarding racial and eugenic issues.[9] In 1936, Hitler appointed Ploetz to a professorship.

In 1937, at the age of 77, he joined the Nazi Party.[10]

He died in 1940 at the age of 79 and is buried at his home in Herrsching on the Ammersee in Bavaria. After his death, Otmar Freiherr von Verschuer praised his "inner sympathy and enthusiasm [with] the National Socialist Movement".[11] Ernst Rüdin, also a committed Nazi, had praised Ploetz two years earlier as a man "by his meritorious services has helped to set up our Nazi ideology".[12]
1930 年にはミュンヘン大学の名誉博士となり、1933年に政権を獲得したナチス党の支持者となった。プレッツは同年4月、「ヒトラーが人種衛生をそれまでの マージナルなものからメインストリームなものにしてくれると信じている」と書いている。1933年、帝国内務大臣ヴィルヘルム・フリックは、プレッツ、フリッツ・レンツエルンスト・ルーディン(リューディン)、ハンス・F・K・ギュンターを含む「人口・人種政策専門顧問委員会」を設置した。専門家諮問委員会は、人種問 題や優生学的問題に関する法律の実施や施行についてナチスに助言する任務を負っていた[9]。 1936年、ヒトラーはプレッツを教授に任命した。

1937年、77歳の時にナチス党に入党した[10]。

1940年に79歳で死去し、バイエルン州アンマーゼーのヘルシングの自宅に埋葬されている。彼の死後、オトマール・フライヘア・フォン・ヴェルシュアーは彼の「国家社会主義運動への内なる共感と熱意」を賞賛した[11]。同じく熱心なナチスであるエルンスト・リューディンは2年前にプレッツ を「彼の功績によって、我々のナチス思想の確立を助けた」人物と賞賛している[12]。
In his book The Excellence of Our Race and the Protection of the Weak (1895), Ploetz coined the term "racial hygiene" (German: Rassenhygiene); he described a society in which eugenic ideas would be applied.[5] The publication endorsed a Social Darwinist interpretation of race and solidified genetic determinist ideas about the "evolutionary superiority of the German Volk".[2]: 28  It would examine the moral and intellectual capacity of citizens to decide on marriage and the permitted number of children. It might include a prohibition on reproduction by the "unfit". Disabled children would be euthanized at birth, and all young persons would undergo an examination at puberty to determine if they would be permitted to marry and have children.

Society would be regulated strictly to ensure equal opportunity, and those who failed would starve. Ploetz found the idea horrible and suggested a humane alternative of simply encouraging only "fit" people to reproduce, but he called that a weak proposal.[13]

Along with many other eugenicists in Europe and America, Ploetz believed in the superiority of the Nordic race. His writings were a major influence on Nazi ideology. His opinion of the Jewish question changed during the course of his life, but his view and the doctrine of the Nazi Party were in accord by the time it came to power in 1933.

In his early writings, Ploetz credited Jews as the highest cultural race after Europeans.[14] He identified no substantial difference in "racial character" between Aryans and Jews and argued that the mental abilities of Jews and their role in the development of human culture made them indispensable to the "process of racial mix", which would enhance humanity:

The high aptitude of the Jews and their outstanding role in the progress of mankind considering men like Jesus, Spinoza, Marx has to be kindly acknowledged without hesitation... All this Antisemitism is a flop which will vanish slowly in the light of scientific knowledge and a humane democracy".[15]

He revised that view. He stressed that the distinctiveness of Jews indicated that their mental characteristics would adversely affect Aryans by introducing individualism and lack of love for the military and the nation. Ploetz favoured the global dominance of the Aryan race.[16]
プレッツは著書 『わが民族の卓越性と弱者の保護』(1895年)の中で、「人種衛生」(ドイツ語:Rassenhygiene)という言葉を生み出し、優生学の考えが適 用されるであろう社会について述べている[5]。 この出版物は人種に関する社会ダーウィン主義者の解釈を支持し、「ドイツ民族の進化的優越」についての遺伝子決定論者の考えを確固たるものにした[2]: 28 結婚や許される子供の数について決定できる市民の倫理や知的能力が検討されていたであろう。その中には、「不適格者」による生殖の禁止が含まれるかもしれ ない。障害児は出生時に安楽死させ、すべての若者は思春期に結婚と出産が許されるかどうかの検査を受けることになる。

社会は機会均等のために厳しく規制され、失敗した者は餓死させられる。プレッツはこの案を恐ろしいと感じ、単に「健康な」人だけに繁殖を促すという人道的な代替案を提案したが、彼はそれを弱い案だとした[13]。

ヨーロッパとアメリカの他の多くの優生学者とともに、プレッツは北欧人種の優位性を信じていた。彼の著作は、ナチスのイデオロギーに大きな影響を与えた。 ユダヤ人問題に対する彼の見解は生涯を通じて変化したが、1933年にナチス党が政権を握るまでに彼の見解とナチス党の教義は一致するようになった。

初期の著作でプレッツは、ユダヤ人をヨーロッパ人に次ぐ最高の文化的民族であるとした[14]。彼はアーリア人とユダヤ人の間に「人種的性格」の実質的な 違いはないとし、ユダヤ人の精神能力と人類の文化の発展におけるその役割から、人類を高める「人種混合過程」に不可欠な存在であると主張したのであった。

イエス、スピノザ、マルクスのような人物を考えると、ユダヤ人の高い適性と人類の進歩における彼らの優れた役割は、躊躇することなく親切に認められなけれ ばならない......。このような反ユダヤ主義は、科学的知識と人道的な民主主義の光の中でゆっくりと消えていくだろう」と述べている[15]。

彼はその見解を修正した。彼は、ユダヤ人の特殊性は、その精神的特性が個人主義や軍隊や国家への愛の欠如をもたらすことによって、アーリア人に悪影響を与えることを示していると強調した[15]。プレッツはアーリア人種の世界的支配を支持した[16]。
https://en.wikipedia.org/wiki/Alfred_Ploetz
https://www.deepl.com/ja/translator


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