かならずよんで ね!

シンギュラリティ主義

How to understand cult of Singularitarianism

池田光穂

"Singularitarianism is a movement defined by the belief that a technological singularity—the creation of superintelligence—will likely happen in the medium future, and that deliberate action ought to be taken to ensure that the singularity [can] benefit humans." - Singularitarianism. Lev Grossman, 2045: The Year Man Becomes Immortal: We're fast approaching the moment when humans and machines merge. Welcome to the Singularity movement, Time, Thursday, Feb. 10, 2011. シンギュラリティ主義=特異点主義とは、技術的特異点(超知能の創造)が中期的に起こると考え、その特異点が人類に利益をもたらすように意図的な行動をとるべきであるとする運動である。
"Originated by a set of principles developed by the philosopher Max More, The Principles of Extropy,[2] extropian thinking places strong emphasis on rational thinking and on practical optimism. According to More, these principles "do not specify particular beliefs, technologies, or policies". Extropians share an optimistic view of the future, expecting considerable advances in computational power, life extension, nanotechnology and the like. Many[quantify?] extropians foresee the eventual realization of indefinite lifespans, and the recovery, thanks to future advances in biomedical technology or mind uploading, of those whose bodies/brains have been preserved by means of cryonics.[citation needed!]" 哲学者マックス・モアが提唱した「エクストロピーの原則」[2]を起源 とし、エクストロピアン思考は合理的思考と実践的楽観主義に強い重点を置いている。モアによれば、これらの原則は「特定の信念、技術、政策を特定するもの ではない」。エクストロピアンは未来に対する楽観的な見方を共有しており、計算能力、寿命延長、ナノテクノロジーなどにおいてかなりの進歩を期待してい る。多くの[定量的?]エクストロピアンは、最終的には無期限の寿命が実現し、将来の生物医学技術の進歩や心のアップロードによって、身体や脳が冷凍保存 されている人々が回復することを予見している[citation needed!]。
"The term "Singularitarian" was originally defined by Extropian thinker Mark Plus (Mark Potts) in 1991 to mean "one who believes the concept of a Singularity".[citation needed] This term has since been redefined to mean "Singularity activist" or "friend of the Singularity"; that is, one who acts so as to bring about the singularity.[3]/ Singularitarianism can also be thought of as an orientation or an outlook that prefers the enhancement of human intelligence as a specific transhumanist goal instead of focusing on specific technologies such as A.I.[4:Thweatt-Bates, Jeanine (2016). Cyborg Selves: A Theological Anthropology of the Posthuman. Oxon: Routledge. p. 52] There are also definitions that identify a singularitarian as an activist or a friend of the concept of singularity, that is, one who acts so as to bring about a singularity.[5: Kurzweil, Ray (2010). The Singularity is Near. London: Gerald Duckworth & Co.] Some sources described it as a moral philosophy that advocates deliberate action to bring about and steer the development of a superintelligence that will lead to a theoretical future point that emerges during a time of accelerated change.[6]/ Inventor and futurist Ray Kurzweil, author of the 2005 book The Singularity Is Near: When Humans Transcend Biology, defines a Singularitarian as someone "who understands the Singularity and who has reflected on its implications for his or her own life"[citation needed] and estimates the singularity will occur around 2045.[2]"- Singularitarianism 《定義》

「シンギュラリアン」という用語は、もともと1991年にエクストロピアの思想家マーク・プラス(マーク・ポッツ)によって「シンギュラリティの概念を信 じる者」という意味で定義された[citation needed] この用語はその後「シンギュラリティ活動家」あるいは「シンギュラリティの友人」、つまりシンギュラリティをもたらすように行動する者という意味に再定義 されている[3]/ シンギュラリティ主義とは、A.I.などの特定の技術に焦点を当てるのではなく、人間の知性を高めることをトランスヒューマニズムの具体的な目標とする志 向や考え方とも考えられる。 [3]/シンギュラリティ主義は、A.I.などの特定の技術に注目するのではなく、トランスヒューマニズムの特定の目標として人間の知性を高めることを好 む志向や展望として考えることもできる[4:Thweatt-Bates, Jeanine (2016). サイボーグの自我。A Theological Anthropology of the Posthuman. オクソン: ラウトレッジ.p.52]。また、シンギュラリアンとは、シンギュラリティという概念の活動家や友人、つまりシンギュラリティをもたらすように行動する者 とする定義もある[5:Kurzweil, Ray (2010). The Singularity is Near. London: ジェラルド・ダックワース・アンド・カンパニー]。加速度的に変化する時期に出現する理論的な未来地点につながる超知能の発達をもたらし、その舵取りをす るための意図的な行動を提唱する道徳哲学とする資料もある[6]/2005年の著書「The Singularity Is Near」の著者で発明家・未来学者のレイ・カーツワイル氏。2005年に出版された『The Singularity Is Near: When Humans Transcend Biology』の著者であるレイ・カーツワイルは、シンギュラリアンを「シンギュラリティを理解し、自身の人生に対するその影響について考察した」人と 定義し[citation needed] 、シンギュラリティは2045年頃に発生すると推測している[2]。
Technological singularity - "is a hypothetical future point in time at which technological growth becomes uncontrollable and irreversible, resulting in unfathomable changes to human civilization." - Technological singularity. 技術的特異点とは、技術の発展が制御不能になり、人類の文明が底知れぬ変化を遂げる未来の仮想的な時点のことである。
《考察》以上の解説から、シンギュラリティ主義は、悲観的に 考えると2045年到来の電子的終末論であり、楽観的に考えると電子的メシア(救済)の思想=信仰のようにも思える。後者は、汎用人工知能(AI)万歳論あるいは待望論である。また、トランスヒューマニズム(Transhumanism)の変 種と評価されるのは、明らかに、機械(コンピュータネットワーク)と人間の共存を、理想的な状況と見ている点で、共通の要素も多いのであろう。

人工知能をめぐる話題沸騰の課題とは、シンギュラリ ティ=技術的特異点(Technological Singularity, Singularity)の議論である。この用語は「レイ・カーツワイルRay Kurzweil, 1948- ) によれば、「100兆の極端に遅い結合(シナプス)しかない人間の脳の限界を、人間と機械が統合された文明によって超越する」瞬間」が訪れるという、技術 論的終末論(Technological Eschatology) のことである(→「シンギュラリティ批判序説」)。
"What is the 'posthuman'? Is becoming posthuman inevitable-something which will happen to us, or something we will do to ourselves? Why do some long for it, while others fearfully reject it? These questions underscore the fact that the posthuman is a name for the unknown future, and therefore, not a single idea but a jumble of competing visions - some of which may be exciting, some of which may be frightening, and which is which depends on who you are, and what you desire to be. This book aims to clarify current theological and philosophical dialogue on the posthuman by arguing that theologians must pay attention to which form of the posthuman they are engaging, and to demonstrate that a 'posthuman theology' is not only possible, but desirable, when the vision of the posthuman is one which coincides with a theological vision of the human./ 'In her thoroughly researched and highly interesting book, Dr Thweatt-Bates explores the challenges and implications of transhumanism for Christian theological discourse. Her work is an important and notable contribution, and testimony to the fact that theological reflection is not always an afterthought. Thweatt-Bates' reflections provide food for future thought on what it means to be human when facing the new problems that transhumanism in various forms presents to us.' Jan-Olav Henriksen, Norwegian School of Theology, Oslo 'Christian thinkers have paid virtually no attention to the post-human future of cyborg selves. That future is a technological and medical inevitability so theologians and ethicists had better get up to speed, and quickly. Cyborg Selves is the perfect book to get them started on understanding the meaning of a post-human future for Christian theology.' Wesley J. Wildman, Professor of Philosophy, Theology, and Ethics, Boston University 'Thweatt-Bates has opened up a significant area of conversation between various contextual theologies and posthumanism and has done some significant work in contributing to this dialogue. The text would be very useful for anyone wanting to be introduced to posthumanism and the many theological and philosophical issues at play in the conversation today.' Journal of Religion, Media and Digital Culture" - Review from Jeanine Thweatt-Bates' book entitled as "Cyborg Selves: A Theological Anthropology of the Posthuman" (Routledge Science and Religion Series) , 2016. 「ポスト・ヒューマン」とは何なのか。ポスト・ヒューマンになることは 必然なのだろうか。なぜ、ある者はポストヒューマンに憧れ、ある者は恐る恐る拒否するのか?これらの問いは、ポスト・ヒューマンとは未知の未来に対する呼 び名であり、それゆえ単一の思想ではなく、競合するヴィジョンが混在しているという事実を浮き彫りにしている。本書は、神学者がどのような形のポスト・ ヒューマンに関与しているかに注意を払わなければならないと主張することによって、ポスト・ヒューマンに関する現在の神学的・哲学的対話を明確にし、ポス ト・ヒューマンのビジョンが人間に関する神学的ビジョンと一致するとき、「ポスト・ヒューマン神学」が可能であるばかりか、望ましいことを実証しようと努 めている/「徹底的に研究し非常に興味深い本の中で、トゥイート・ベイツ博士はキリスト教神学の議論に対するトランスヒューマン主義の挑戦と影響を探求す る。彼女の研究は重要かつ注目すべき貢献であり、神学的考察が必ずしも後回しにされないという事実の証である。トゥイート=ベイツの考察は、さまざまな形 でトランスヒューマニズムが私たちに提示する新たな問題に直面したとき、人間であることの意味について今後考えるための糧となるものだ」。Jan- Olav Henriksen, Norwegian School of Theology, Oslo 'キリスト教の思想家は、サイボーグの自己のポストヒューマンの未来にほぼ注意を払っていない。その未来は技術的にも医学的にも必然であり、神学者や倫理 学者が迅速に対応する必要がある。サイボーグの自我』は、キリスト教神学にとってのポスト・ヒューマンの未来の意味を理解するために、彼らが着手するのに 最適な本である」。ウェスリー・J・ワイルドマン、ボストン大学哲学・神学・倫理学教授 'スウェット=ベイツは、様々な文脈の神学とポストヒューマニズムの間の会話の重要な領域を切り開き、この対話に貢献する重要な仕事をした。このテキスト は、ポスト・ヒューマニズムと、今日の会話の中で繰り広げられている多くの神学的・哲学的問題を紹介されたい方にとって、非常に有益なものだろう」。


Transhumanism のマーク

シ ンギュラリティ主義に則っているかどうかは不詳だが、すでにカリフォルニアのサンフランシスコ郊外には、Singularity University (https://su.org/) がある。

● Ich bin ein Singularitarian(わたしは特異点論者だ)

『シンギュラリティは近い』(邦題:ポストヒューマ ン誕生)の著者、レイ・カーツワイルは、その書物の第7章のタイトル「わたしは特異点論者だ(英語オリジナル版で Ich bin ein Singularitarian)」と名乗るように、その第7章で「私の見解」というものを披瀝している。そこに「」と関係のある、宗教や「人間の死」に ついて2つの項目が掲げてある。カーツワイルの既存の宗教と、特異点論者からみる「死」についての見解を知るよすがとなるだろう。

「(n)死は悲惨だ。ひとりの人間を深遠なるパター ン(知識の一形態)と見なすことは、侮辱にはあたらないと思うが、死によってそうしたパターンは失われる。すくなくとも現状では、人の知識にアクセスした り、バックアップを取ったりすることはできないのだから。愛する人が死んだ時、人はよくみずからの一部を失ったように感じると言うが、それはまさにそのと おりで、その人と交流するために脳の中にできあがっていた神経系のパターンを実際に使う能力が失われるのだ」(カーツワイル 2007:492-493; Kurzweil 2005:372)。※具体的なn番号は振られていない。次も同様。

「(n+1)伝統的な宗教の主な役割は、死を賛美す る考えを正当化するところにある。すなわち、死の悲惨さを、よいことであるかのごとく正当化するのだ。こうした一般的な死の捉え方を、マルコム・マガリッ ジは次のように表現する『死がなければ、人生は耐えがたい』しかし、特異点がもたらすであろう芸術や科学、その他あらゆる形態の知識の爆発的な発展によっ て、人生は十分、耐えられるものになるだろうし、真に有意義なものになるはずなのだ」(カーツワイル 2007:493; Kurzweil 2005:372).

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ウィキペディア(英語)シンギュラリティ主義に関連 してリンクが張られているのは以下の項目である(2019年7月12日現在)。

● 2019年07月12日の勉強会の資料

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