か ならず読んでください

    ゴフマン『行為と演技』(1959)ノート

    講師:池田光穂


    【準拠版】石黒毅訳、誠信書房、1976年(1974年初版)The presentation of self in everyday life / Erving Goffman.New York , Garden City, N.Y. : Doubleday, c1959 xii, 259 p. ; 21 cm (→類似のページ)


    CONTENTS The presentation of self in everyday life [pdf]

    • INTRODUCTION
    • I. PERFORMANCES
    • II. TEAMS
    • III. REGION AND REGION BEHAVIOR
    • IV. DISCREPANT ROLES
    • V. COMMUNICATION OUT OF CHARACTER
    • VI. THE ARTS OF IMPRESSION
    • VII. CONCLUTION
    • INDEX
    • Erving Virtural Goffman

    concepts

    【概念装置群】


    ■ 冒頭から序論


      ジョージ・サンタヤナ(Jorge Agustín Nicolás Ruiz de Santayana y Borrás):epigraph

        「私には、中身は外見のために、顔は仮面のために、あるいは情念は詩のため善のために存 在する、などと言うつもりは毛頭ない。自然には、何か他の物のために生ずるなどというものは一つもない。これらすべての様相と産物は存在全体のなかに平等 に包まれているのである」

        I would not say that substance exists for the sake of appearance, or faces for the sake of mash, or the passions for the sake of poetry and virtue. Nothing arises in nature for the sake of anything else; all these phases and products are involved equally ill the round of existence.... George Santayana, Soliloquies in England and Later Soliloquies, p.132, New York: Scribner's, 1922

      • 仮面
      • 劇場のパフォーマンス
      • 舞台
      • シェットランド島
      • 行為主体
      • 行為主体の表出性
      • 新参者
      • 情報
      • キャリアー/搬送体/記号搬送体(sign-vehcles)
      • <真の>
      • <実際の>
      • コミュニケーション
      • コミュニケーション(表出的意図)
      • コミュニケーション非表出的意図
      • エゴ
      • W.I.トーマス(William Isaac Thomas, 1863-1947)
      • William Foote Whyte(1914-2000)
      • 状況の定義 the definition of the situation, p.4
      • 投企 project, p.8
      • 計算された何気なさ calculated unintentionality, p.10
      • 慎み深さ courtesy, p.11
      • 作業のための黙契/作業のための合意 working consensus, p.12
      • <第一印象>
      • アノミー
      • <実際の姿> the "is", p.15
      • 防衛的措置 defensive practice, p.16
      • 保護的措置 protective practice, p.16
      • サンクション
      • 演出上の問題/作劇上の問題 dramaturgical problem, p.17
      • 演出技術 stage-craft, p.17
      • 舞台操作 stage-management, p.17
      • 相互行為
      • 出会い
      • パフォーマンス
      • オーディエンス
      • 観察者
      • 共同−参加者
      • 役目
      • ルーティン


    ■ 第1章 パフォーマンス(Performance)(→ RiverseSociology, The Presentation of the Self in Everyday Life – Extended Summary, Posted on February 4, 2016)

    • Belief in the Past One is Playing, p.17
    • Front, p.22
    • Dramatic Realization 30
    • Idealization 34
    • Maintenance of Expressive Control 51
    • Misreoresentation 58
    • Mystification 67
    • Reality and Contivance 70


    ■ 第2章 チーム(Teams)Pp.77-



    ■ 第3章 場所(=場面)と場所(=場面)における行動, Regions and Region Behavior


      場所(region)Pp.106-

        front region

        back region

      sign-equipment

      setting

      decorum 礼儀作法

      (会話以外の2つの礼儀作法)

        1.moral requirement

          "Moral requirements are ends in themselves and presumably refer to rules regarding non-interference and non-molestation of others, rules regarding sexual propriety, rules regarding respect for sacred places, etc"(p.107).

        2.instrumental requirement

          "Instrumental requirements are not ends in themselves and presumably refer to duties such as an employer might demand of his emproyees -- care of property, maintenace of work levels, etc"(p.107).

      態度

      見せかけの勤勉 make-work

      見せかけの余裕 make-no-work

      仕事の統制 work control

        "[C]ontrol of backstage plays a significant role in the process of "work control" whereby individuals attempt to buffer themselves from the deterministic demands that surround them"(p.114).

        翻訳は引用するのも憚れるほど恐ろしく堅い(邦訳 p.133を御覧になってください。これではお経だ!)。そこでこの文章を柔らかく訳すると、次のようになる。

        「舞台裏のコントロールは「仕事のコントロール」の過 程においてひとつの重要な役割を果たします、(なぜなら)それによって、個々人は身の回りにある決定的な諸要求(=その人に求められていること)から自分 自身をクッションのように守ってくれるようにするからです」

        つまり、舞台裏(=トイレにおける化粧)でリラックス し自分に対して自己反省的になれるから、緊張した表舞台(=初めての相手とのデート)において相手の仕草や振る舞いに集中して観察することができる、とい うことが、この文章の真意なのである。(→「真意」なんて言うとゴフマンに叱られそうだ。どうしてか?応用問題として考えなさい!)

      共有壁 party wall


    ■ 第4章 つじつまの合わない役割, Discrepant Roles, Pp.141-



    ■ 第5章 性格=特徴から外れたコミュニケーション, Pp.167-

    • (non titled section)
    • Treatment of the Absent 170
    • Staging Talk 175
    • Team Collusion 176(→〈情報統制に関するゴッフマンのテーゼ〉)
    • Realigning Actions 190


    ■ 第6章 印象のマネージメント技術 The arts of impression manegement Pp.208-

    • (non titled section)
    • Defensive Attributes and Practices pp.212-
    • Protective Practices pp.229-
    • Tact Regarding Tact pp.234- ここでは、コマロフスキーの事例(Pp.236-237)が出てくるが、私(池田)は「ジェン ダー・バトル、あるいは〈愛の操作術〉について」において彼女の業績について紹介した。


    ■ 第7章 結論 Pp.238-

    • The Framework, pp.238-
    • The Analytical Context, p.239
    • Personality-Interactive-Society p.242
    • Comparisons and Study, p.244
    • The Role of Expression Is Conveying Impression of Self, p.248
    • Staging and the Self, p.252


    リンク

    • イエルー ンの演技をめぐって
    • ジェンダー・バトル、あるいは 〈愛の操作術〉について
    • 〈情報統制に関するゴッフマンの テーゼ〉
    • 日々の生活における自己(セルフ)の提示(これは類似の頁なので整理予定です)

    文献

    その他の情報



    【練習問題】

    以下の諸人物の理論を比較して論じなさい

    • ゴフマンとデュルケーム
    • ゴフマンとジンメル
    • ゴフマンとウェブレン Thorstein Bunde Veblen, 1857-1929
    • ゴフマンとエリアス


    はじめにもどる

    しつもんコーナーに飛ぶ


    Copyleft, CC, Mitzub'ixi Quq Chi'j, 2002-2019

    池田蛙  授業蛙  電脳蛙  医人蛙  子供蛙