はじめによんでください

アイヒマン裁判

Eichmann trial in 1962


解説:池田光穂

The Eichmann trial was the 1961 trial in Israel of major Holocaust perpetrator Adolf Eichmann who was captured in Argentina by Israeli agents and brought to Israel to stand trial.[1] The capturing of Eichmann was criticized by the United Nations, calling it a "violation of the sovereignty of a Member State". His trial, which opened on 11 April 1961, was televised and broadcast internationally, intended to educate about the crimes committed against Jews by Nazi Germany, which had been secondary to the Nuremberg trials which addressed other war crimes of the Nazi regime.[2] Prosecutor and Attorney General Gideon Hausner also tried to challenge the portrayal of Jewish functionaries that had emerged in the earlier trials, showing them at worst as victims forced to carry out Nazi decrees while minimizing the "gray zone" of morally questionable behavior.[3] Hausner later wrote that available archival documents "would have sufficed to get Eichmann sentenced ten times over"; nevertheless, he summoned more than 100 witnesses, most of whom had never met the defendant, for didactic purposes.[4] Defense attorney Robert Servatius refused the offers of twelve survivors who agreed to testify for the defense, exposing what they considered immoral behavior by other Jews.[5] Political philosopher Hannah Arendt reported on the trial in her book Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of Evil. The book had enormous impact in popular culture, but its ideas have become increasingly controversial.

Eichmann was charged with fifteen counts of violating the Nazis and Nazi Collaborators (Punishment) Law.[6] His trial began on 11 April 1961 and was presided over by three judges: Moshe Landau, Benjamin Halevy, and Yitzhak Raveh.[7] Convicted on all fifteen counts, Eichmann was sentenced to death. He appealed to the Supreme Court, which confirmed the convictions and the sentence. President Yitzhak Ben-Zvi rejected Eichmann's request to commute the sentence. In Israel's only judicial execution to date, Eichmann was hanged on 1 June 1962 at Ramla Prison.[8]
アイヒマン裁判は、1961年にイスラエルで行われたホロコーストの大 犯罪者アドルフ・アイヒマンの裁判である。アイヒマンの拘束は国連から「加盟国の主権侵害」と批判された。1961年4月11日に開廷したアイヒマンの裁 判はテレビ中継され、国際的に放送された。ナチス・ドイツによるユダヤ人に対する犯罪を啓蒙することを意図したもので、ナチス政権の他の戦争犯罪を取り上 げたニュルンベルク裁判とは二の次であった[2]。検事兼司法長官のギデオン・ハウスナーもまた、先の裁判で浮かび上がってきたユダヤ人官僚の描写に異議 を唱えようとし、彼らを最悪の場合、ナチスの命令を遂行することを余儀なくされた犠牲者として示す一方で、道徳的に問題のある行動という「グレーゾーン」 を最小限に抑えようとした。 [3]ハウズナーは後に、入手可能な公文書は「アイヒマンに10倍以上の判決を下すのに十分だっただろう」と書いている。それにもかかわらず、彼は教訓的 な目的のために、ほとんどが被告と面識のない100人以上の証人を召喚した[4]。弁護人のロバート・セルヴァティウスは、弁護側のために証言することに 同意した12人の生存者の申し出を拒否し、彼らが他のユダヤ人による不道徳な行動とみなしたことを暴露した[5]。政治哲学者のハンナ・アーレントは、著 書『エルサレムのアイヒマン』の中で裁判について報告している: A Report on the Banality of Evil(悪の凡庸性に関する報告)』という本で裁判の様子を報告している。この本は大衆文化に多大な影響を与えたが、その考え方は次第に物議を醸すよう になった。

アイヒマンは15件のナチスおよびナチス協力者(処罰)法違反の罪で起訴された[6]。 裁判は1961年4月11日に始まり、3人の裁判官が裁判長を務めた: 15件の訴因すべてで有罪となり、アイヒマンは死刑を宣告された[7]。彼は最高裁に上告し、最高裁は有罪と判決を確定した。イツハク・ベンズヴィ大統領 はアイヒマンの減刑要求を拒否した。1962年6月1日、イスラエルで唯一の死刑執行が行われ、アイヒマンはラムラ刑務所で絞首刑に処された[8]。
Background

Eichmann in the yard at Ramla Prison in 1961
From 1933 to 1945, the Jews in Europe faced systematic persecution and genocide at the hands of the Nazis in Germany and their collaborators in the Holocaust.[9] From 1941 to 1945, this persecution increased as part of the Final Solution, a plan to murder all of the Jews in Europe, which resulted in the death of some six million Jews.[10]

Eichmann played a major part in the execution of the Holocaust. He fled to Argentina at the end of the Second World War, but was abducted by Israeli Mossad agents in 1960, and transported to Jerusalem to stand trial.[11] Eichmann was held at a fortified police station in Yagur in northern Israel for nine months prior to his trial.[12]

Trial
The trial of Eichmann was held from 11 April to 15 August 1961 at Beit Ha'am, a community theatre temporarily reworked to serve as a courtroom capable of accommodating 750 observers.[13]
背景

1961年、ラムラ刑務所の庭でのアイヒマン
1933年から1945年まで、ヨーロッパのユダヤ人は、ドイツのナチスとその協力者によるホロコーストの組織的迫害と大量虐殺に直面した[9]。 1941年から1945年まで、この迫害は、ヨーロッパのユダヤ人すべてを殺害する計画である最終的解決策の一環として強化され、約600万人のユダヤ人 が死亡した[10]。

アイヒマンはホロコーストの実行に大きな役割を果たした。彼は第二次世界大戦末期にアルゼンチンに逃亡したが、1960年にイスラエルのモサド工作員に よって拉致され、裁判を受けるためにエルサレムに移送された[11]。アイヒマンは裁判を受けるまでの9ヵ月間、イスラエル北部のヤグルにある要塞化され た警察署に拘束された[12]。

裁判
アイヒマンの裁判は1961年4月11日から8月15日まで、750人の傍聴人を収容できる法廷として一時的に改築されたコミュニティ劇場であるベイト・ハームで行われた[13]。
Trial
The trial of Eichmann was held from 11 April to 15 August 1961 at Beit Ha'am, a community theatre temporarily reworked to serve as a courtroom capable of accommodating 750 observers.[13]

Charges
Counts 1–4 were for crimes against the Jewish people:[6]

Killing Jews, via the systematic deportation of millions of Jews to the extermination camps beginning in August 1941[14]
Placing Jews in living conditions calculated to bring about their physical destruction, by imprisoning them in concentration and extermination camps[14]
Causing serious bodily or mental harm to Jews[14]
Preventing births against Jews, with an order for forced abortions in Theresienstadt Ghetto[14]
Counts 5–7 were for crimes against humanity against Jews:[6]

Forced emigration of Jews from March 1938 to October 1941, deportation of Jews in October 1939 during the Nisko Plan, and his role in the Final Solution[15]
Persecuting Jews on national, religious, or political grounds[15]
The systematic plunder of the property of millions of Jews. Theft of property was not enumerated in the law as a crime against humanity (it was counted as a war crime), but the prosecution argued that it fit the criteria of "any other inhuman act committed against any civilian population" as stipulated in the law. Since Eichmann founded the Central Office for Jewish Emigration, which confiscated the property of deported Jews, and the court determined that the purpose of such confiscation was in part to instill terror and facilitate the deportation and murder of Jews, it found him guilty on this count.[16]
Count 8 was for war crimes, based on Eichmann's role in the systematic persecution and murder of Jews during World War II.[17]

Counts 9–12 related to crimes against humanity against non-Jews:[6]

Mass deportations of Polish civilians[18]
Mass deportations of Slovene civilians[18]
Participation in the Romani genocide by the systematic forced deportation of Romani people. Although the court did not find evidence that Eichmann knew that the Romani victims were sent to extermination camps, it nevertheless found him guilty on that count.[19]
Participation in the Lidice massacre; he was found guilty for deportation of part of the population of Lidice, but not the massacre itself.[19]
Counts 13–15 charged Eichmann with membership in enemy organizations, respectively the Schutzstaffeln der NSDAP (SS), Sicherheitsdienst des Reichführers SS (SD), and Geheime Staatspolizei (Gestapo). He was found guilty on all three counts because he was not only proven to be a member of these organizations but committed crimes as part of his role, namely those discussed above.[17]
裁判
アイヒマンの裁判は1961年4月11日から8月15日まで、750人の傍聴人を収容できる法廷として一時的に改築されたコミュニティ劇場であるベイト・ハームで開かれた[13]。

罪状
訴因1~4はユダヤ人に対する犯罪であった[6]。

1941年8月に始まった数百万人のユダヤ人の絶滅収容所への組織的な強制送還によるユダヤ人の殺害[14]。
ユダヤ人を強制収容所や絶滅収容所に収監することによって、身体的破壊をもたらすように計算された生活環境に置くこと[14]。
ユダヤ人に身体的または精神的に深刻な危害を加えること[14]。
テレジエンシュタット・ゲットーでの強制堕胎命令[14]をもって、ユダヤ人に対する出産を阻止した[14]。
5-7項はユダヤ人に対する人道に対する罪であった[6]。

1938年3月から1941年10月までのユダヤ人の強制移住、1939年10月のニスコ計画におけるユダヤ人の強制送還、最終解決における役割[15]。
国家的、宗教的、政治的な理由でユダヤ人を迫害した[15]。
数百万人のユダヤ人の財産を組織的に略奪した。財産の略奪は人道に対する罪として法律には列挙されていなかったが(戦争犯罪としてカウントされていた)、 検察側はそれが法律に規定されている「あらゆる民間人に対して行われたその他の非人道的行為」の基準に合致すると主張した。アイヒマンはユダヤ人移住中央 事務所を設立し、強制送還されたユダヤ人の財産を没収しており、裁判所は、そのような没収の目的は、恐怖を植え付け、ユダヤ人の強制送還と殺害を容易にす ることであったと判断したので、この訴因で有罪とした[16]。
第8郡は、第二次世界大戦中のユダヤ人の組織的迫害と殺害におけるアイヒマンの役割に基づく戦争犯罪に関するものであった[17]。

訴因9~12は、非ユダヤ人に対する人道に対する罪に関するものであった[6]。

ポーランド民間人の大量国外追放[18]。
スロベニア民間人の集団強制送還[18]。
ロマーニ人の組織的強制送還によるロマーニ人大量虐殺への参加。裁判所は、アイヒマンがロマニ人の犠牲者が絶滅収容所に送られることを知っていたという証拠を発見しなかったが、それにもかかわらず、この訴因で有罪とした[19]。
リディツェの虐殺への参加;彼はリディツェの住民の一部を強制送還したことで有罪とされたが、虐殺そのものではなかった[19]。
第13-15項は、アイヒマンを、それぞれNSDAP親衛隊(SS)、ライヒフューラー親衛隊(SD)、ゲシュタポ(Gestapo)という敵対組織の一 員であった罪で起訴した。彼はこれらの組織のメンバーであったことが証明されただけでなく、その役割の一部として犯罪、すなわち上述の犯罪を犯したため、 3つの訴因すべてについて有罪とされた[17]。
Citations
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 Bazyler & Scheppach 2012, p. 439.
 Porat 2019, p. 173.
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 Rogers, Alisdair; Castree, Noel; Kitchin, Rob (2013). "Holocaust". A Dictionary of Human Geography. Oxford, England: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-175806-5.
 Dear, I. C. B.; Foot, M. R. D. (2014). "Final Solution". The Oxford Companion to World War II. Oxford, England: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-172760-3.
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 Cane, Peter; Conaghan, Joanne (2009). "Eichmann, Adolf". The New Oxford Companion to Law. Oxford University Press. ISBN 978-0-19-172726-9.
 Bazyler & Scheppach 2012, pp. 443–444.
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Bibliography
Bazyler, Michael; Scheppach, Julia (2012). "The Strange and Curious History of the Law Used to Prosecute Adolf Eichmann". Loyola of Los Angeles International and Comparative Law Review. 34 (3): 417–461. ISSN 0277-5417.
Cesarani, David (2005). Eichmann: His Life and Crimes. London, England: Vintage. ISBN 978-0-09-944844-0. OCLC 224240952.
Porat, Dan (2019). Bitter Reckoning: Israel Tries Holocaust Survivors as Nazi Collaborators. Harvard University Press. ISBN 978-0-674-24313-2.
Further reading
Arendt, Hannah (2006). Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of Evil. New York: Penguin Books. ISBN 978-0-14-303988-4.
Lipstadt, Deborah E. (2011). The Eichmann Trial. New York: Schocken Books. ISBN 978-0-8052-4260-7.
Segev, Tom (1993). The Seventh Million: The Israelis and the Holocaust. New York: Hill and Wang. ISBN 978-0-8090-8563-7.
Wittmann, Rebecca, ed. (2021). Eichmann Trial Reconsidered. University of Toronto Press. ISBN 978-1-4875-0849-4.
Yablonka, Hanna (2004). The State of Israel vs. Adolf Eichmann. New York: Schocken Books. ISBN 978-0-8052-4187-7.



Corpse-like obedience (German: Kadavergehorsam, also translated as corpse obedience, cadaver obedience, cadaver-like obedience, zombie-like obedience, slavish obedience, unquestioning obedience, absolute obedience or blind obedience) refers to an obedience in which the obeying person submits unreservedly and passively to another's will, like a mindless, animated cadaver.

Jesuit origin
The term originated with the Jesuit work by Ignatius of Loyola from 1553, the Letter on Obedience.[1] It has also been dated to 1558.[2] That text said, in Latin: "Et sibi quisque persuadeat, quod qui sub Obedientia vivunt, se ferri ac regi a divina Providentia per Superiores suos sinere debent perinde, ac si cadaver essent" which can be translated as "We should be aware that each of those who live in obedience must allow himself to be led and guided by Divine Providence through the Superior, as if he were a dead body".[6] The concept, described in the Jesuit context as "fabled and misunderstood",[7] has since been criticised by detractors of the Jesuit order as blind obedience.[12] Jesuit supporters, in turn, refer to it as the "perfect obedience".[1][10]

Modern use
The term is often associated with Germany (where it is known as Kadavergehorsam), where it refers to "both obedience and loyalty until death"[13] or simply "absolute obedience"[14] or "blind obedience".[15] It has been associated with the discussion of German military and administration of the Prussian[16][17][18] and Nazi eras and their passive adherence to carrying out orders, including those later judged to be war crimes (see also Prussian virtues, German militarism, Befehlsnotstand, Führerprinzip, and superior orders).[24] The Law for the Restoration of the Professional Civil Service of 1933 has been credited with enforcing this idea in the Nazi German civil administration.[23] Adolf Eichmann, one of the major organisers of the Holocaust, invoked this concept in his defence during his post-war trial.[22][25][26]

The term has also been used in the context of other totalitarian regimes, such as communist states and parties.[33] The concept has been described as promoted by works such as The Communist Manifesto or Mein Kampf.[27]

The concept has also been mentioned in the context of extreme interpretation of military discipline.[5][34]

Some scholars have translated the term as zombie-like obedience.[29][32][35] A similar variation occurs in Nigerian afrobeat artist Fela Kuti's song "Zombie" (from the album of the same name), in which Kuti calls Nigerian soldiers zombies as a critique of the country's military government.[36][37]
死体のように服従する(ドイツ語:Kadavergehorsam、死 体服従、死体服従、死体様服従、ゾンビ様服従、奴隷的服従、疑わない服従、絶対服従、盲目的服従とも訳される)とは、服従する者が、無心で生気に満ちた死 体のように、他者の意志に無遠慮かつ受動的に服従する服従を指す。

イエズス会の起源
この用語は、1553年にロヨラのイグナチオによって書かれたイエズス会の著作『服従に関する書簡』に由来する[1]。 [2] その文章はラテン語で、「Et sibi quisque persuadeat, quod qui sub Obedientia vivunt, se ferri ac regi a divina Providentia per Superiores suos sinere debent perinde, ac si cadaver essent 」とあり、これは「従順に生きる者は、あたかも死体であるかのように、上長を通して神の摂理に導かれ、導かれることを各自が許さなければならないことを自 覚すべきである」と訳すことができる。 [6] この概念はイエズス会の文脈では「寓話的で誤解されている」[7] と評され、それ以来、イエズス会の支持者たちによって盲目的な従順として批判されている[12] が、イエズス会の支持者たちはそれを「完全な従順」と呼んでいる[1][10]。

現代の使用
この用語はしばしばドイツ(カダヴェルゲホルサムとして知られる)と関連しており、そこでは「死ぬまで服従と忠誠の両方」[13]、あるいは単に「絶対服 従」[14]、あるいは「盲目的服従」を指す。 [15] プロイセン時代[16][17][18]やナチス時代のドイツ軍や行政の議論や、後に戦争犯罪と判断されるものも含めて命令を遂行することへの消極的な服 従と関連付けられている(プロイセンの美徳、ドイツ軍国主義、ベフェールスノットスタンド、総統プリンツィップ、上級命令も参照)。 [ホロコーストの主要な組織者の一人であったアドルフ・アイヒマンは、戦後の裁判において、弁明においてこの概念を唱えた[22][25][26]。

この用語は、共産主義国家や政党など、他の全体主義体制の文脈でも使用されている[33]。 この概念は、『共産党宣言』や『我が闘争』などの著作によって促進されたと説明されている[27]。

また、この概念は軍事規律の極端な解釈という文脈でも言及されている[5][34]。

この用語をゾンビのような服従と訳した学者もいる[29][32][35]。 ナイジェリアのアフロビート・アーティストであるフェラ・クティの曲「ゾンビ」(同名のアルバムに収録)にも同様のバリエーションがあり、クティはナイ ジェリアの軍政に対する批判としてナイジェリアの兵士をゾンビと呼んでいる[36][37]。


Adolf Eichmann's Lebenslauf (résumé) attached to his application for promotion from Hauptscharführer(親 衛隊上級曹長) to Untersturmführer(親 衛隊少尉) in 1937


文献

資料:ナチスとアイヒマン年表(解説者作 成:表が見にくい場合は表をクリックしてください。単独で表示します。)

「結局、ユダヤ人の絶滅は法律や命令の産 物というよりも、精神とか、共通理解とか、一致や同調の問題であった。この企てに加担したのはだれなの か。この事業のためにどんな機構が作動したのか。絶滅機構はさまざまなものの集合体であった。全作業を担った官庁はなかった。……ヨーロッパ・ユダヤ人を 絶滅するために、特定の機関が創出されることはなかったし、特定の予算も割かれなかった。それぞれの組織は絶滅過程においてそれぞれの役割を果たし、それ ぞれの課題を実行する方法を発見せねばならなかった」。ラウル・ヒルバーグ『ヨーロッパ・ユダヤ人の絶滅(上)』44-50ページ(未確認調査中)、柏書 房1997年


  • 政治的暴力と人類学を考える▶︎グアテマ ラにおける政治的暴力と人類学:資料編ハンナ・アーレント︎︎▶暴力について考える(2010年)▶︎︎Eichmann in Jerusalem  A Report on the Banality of Evil , by Hannah Arendtおばあさんの使われなかった旅券:私の奥崎謙三・論︎︎︎悪の陳腐さについて考える▶「ライ ンハルト・トリスタン・オイゲン・ハイドリヒとユダヤ人絶滅政策」︎▶︎︎ゲル ショム・ショーレム▶︎▶︎
  • ■ On Banality of evil

    "Arendt's book introduced the expression and concept the banality of evil.[6] Her thesis is that Eichmann was not a fanatic or sociopath, but an extremely average person who relied on cliché defenses rather than thinking for himself and was motivated by professional promotion rather than ideology. Banality, in this sense, is not that Eichmann's actions were ordinary, or that there is a potential Eichmann in all of us, but that his actions were motivated by a sort of stupidity which was wholly unexceptional.[7] In his 2010 history of the Second World War, Moral Combat, British historian Michael Burleigh calls the expression a "cliché" and gives many documented examples of gratuitous acts of cruelty by those involved in the Holocaust, including Eichmann.[8] Arendt certainly did not disagree about the fact of gratuitous cruelty, but, she claims, "banality of evil" is unrelated to this question. Similarly, the first attempted rebuttal of Arendt's thesis relied on a misreading of this phrase, claiming Arendt meant that there was nothing exceptional about the Holocaust.[9][10]" - Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of Evil.

  • [6] Bird, David (December 6, 1975). "Hannah Arendt, Political Scientist, Dead". The New York Times. Retrieved 2011-03-12. Hannah Arendt, the political philosopher who escaped Hitler's Germany and later scrutinized its morality in "Eichmann in Jerusalem" and other books, died Thursday night in her apartment at 370 Riverside Drive.
  • [7]"Eichmann was Outrageously Stupid". Hannah Arendt: The Last Interview: And Other Conversations. November 9, 1964. Retrieved 2014-04-21.
  • [8] Burleigh, Michael, Moral Combat, Harper Press, 2010, pages 415–417.
  • [9]Robinson, Jacob (1965). And the crooked shall be made straight. Macmillan. Retrieved 26 June 2014.
  • [10]Arendt, Hannah (January 20, 1966). ""The Formidable Dr. Robinson": A Reply by Hannah Arendt". The New York Review of Books. 5 (12). Retrieved 26 June 2014.
  • 医療人類学辞典


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