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ジークムント・フロイト『モーセと一神教』 カメレオン

Sigmund Freud's Moses and Monotheism, 1939

池田光穂

☆フロイトはオーストリアの神経科医で、精神分析の創始者である。精神分析の創始者とは、患 者と精神分析医との対話を通して精神病理学を治療する臨床手法の創始者である。彼は病気の末期まで、そこで患者を診察し続けた。また、1938年にドイツ 語で、翌年には英語で出版された『モーセと一神教』[112]と、死後に出版された未完の『精神分析概論』の執筆にも取り組んだ。 モーセと一神教』(1937年)は、モーセはユダヤ人によって殺された部族の父なる家族であり、彼らは一神教のユダヤ教を確立するのに資する反応形成に よって心理的に父殺しに対処したと提唱している[180]。同様に、彼はローマ・カトリックの聖体拝領の儀式を、聖なる父の殺害と貪食の文化的証拠である と述べている。

Sigmund Freud (/frɔɪd/ FROYD;[3] German: [ˈziːkmʊnt ˈfʁɔʏt]; born Sigismund Schlomo Freud; 6 May 1856 – 23 September 1939) was an Austrian neurologist and the founder of psychoanalysis, a clinical method for treating psychopathology through dialogue between a patient and a psychoanalyst....In the Freuds' new home, 20 Maresfield Gardens, Hampstead, North London, Freud's Vienna consulting room was recreated in faithful detail. He continued to see patients there until the terminal stages of his illness. He also worked on his last books, Moses and Monotheism, published in German in 1938 and in English the following year[112] and the uncompleted An Outline of Psychoanalysis which was published posthumously....  Moses and Monotheism (1937) proposes that Moses was the tribal pater familias, killed by the Jews, who psychologically coped with the patricide with a reaction formation conducive to their establishing monotheist Judaism;[180] analogously, he described the Roman Catholic rite of Holy Communion as cultural evidence of the killing and devouring of the sacred father.[112][181]... https://en.wikipedia.org/wiki/Sigmund_Freud 彼はオーストリアの神経科医で、精神分析の創始者である。精神分析の創 始者とは、患者と精神分析医との対話を通して精神病理学を治療する臨床手法の創始者である。彼は病気の末期まで、そこで患者を診察し続けた。また、 1938年にドイツ語で、翌年には英語で出版された『モーセと一神教』[112]と、死後に出版された未完の『精神分析概論』の執筆にも取り組んだ。 モーセと一神教』(1937年)は、モーセはユダヤ人によって殺された部族の父なる家族であり、彼らは一神教のユダヤ教を確立するのに資する反応形成に よって心理的に父殺しに対処したと提唱している[180]。同様に、彼はローマ・カトリックの聖体拝領の儀式を、聖なる父の殺害と貪食の文化的証拠である と述べている。
Moses and Monotheism (German: Der Mann Moses und die monotheistische Religion) is a 1939 book about monotheism by Sigmund Freud, the founder of psychoanalysis. It shocked many of its readers because of Freud's suggestion that Moses was actually born into an Egyptian household, rather than being born as a Hebrew slave and merely raised in the Egyptian royal household as a ward (as recounted in the Book of Exodus).[1][2] It is Freud's final original work and it was completed in the summer of 1939 when Freud was, effectively speaking, already "writing from his death-bed."[3][4] - https://en.wikipedia.org/wiki/Moses_and_Monotheism 『モーセと一神教』(ドイツ語:Der Mann Moses und die monotheistische Religion)は、精神分析の創始者ジークムント・フロイトが一神教について書いた1939年の著書である。モーセはヘブライ人の奴隷として生まれ、 エジプト王室で被後見人として育てられただけでなく、実際にはエジプトの家庭に生まれたというフロイトの示唆により、多くの読者に衝撃を与えた。
Synopsys:"The book consists of three essays and is an extension of Freud's work on psychoanalytic theory as a means of generating hypotheses about historical events, in combination with his obsessive fascination with Egyptological scholarship and antiquities.[5][6] Freud hypothesizes that Moses was not Hebrew, but actually born into Ancient Egyptian nobility and was probably a follower of Akhenaten, "the world's earliest recorded monotheist."[7] The biblical story of Moses is reinterpreted by Freud in light of new findings at Tel-El-Amarna. Archaeological evidence of the Amarna Heresy, Akhenaten's monotheistic Aten cult, had only been discovered in 1887 and the interpretation of that evidence was still in an early phase.[8] Freud's monograph on the subject, for all the controversy that it ultimately provoked, was one the first popular accounts of these findings.[5] In Freud's retelling of the events, Moses led only his close followers into freedom (during an unstable period in Egyptian history after Akhenaten's death ca. 1350 BCE), that they subsequently killed the Egyptian Moses in rebellion, and still later joined with another monotheistic tribe in Midian who worshipped a volcano god called Yahweh.[1][9] Freud supposed that the monotheistic solar god of the Egyptian Moses was fused with Yahweh (the Midianite volcano god), and that the deeds of Moses were ascribed to a Midianite priest who also came to be called Moses.[10] Moses, in other words, is a composite figure, from whose biography the uprising and murder of the original Egyptian Amarna-cult priest has been excised.[1] Freud explains that centuries after the murder of the Egyptian Moses, the rebels regretted their action, thus forming the concept of the Messiah as a hope for the return of Moses as the Saviour of the Israelites. Freud claimed that repressed (or censored) collective guilt stemming from the murder of Moses was passed down through the generations; leading the Jews to neurotic expressions of legalistically religious sentiment to disperse or cope with their inheritance of trauma and guilt. In many respects, the book reiterates the theogony that Freud first argued in Totem and Taboo,[11] as Freud acknowledges in the text of Moses & Monotheism on several occasions. For example, he writes: “[This] conviction I acquired when I wrote my book on Totem and Taboo (1912), and it has only become stronger since. From then on, I have never doubted that religious phenomena are to be understood only on the model of the neurotic symptoms of the individual, which are so familiar to us, as a return of long forgotten important happenings in the primeval history of the human family, that they owe their obsessive character to that very origin and therefore derive their effect on mankind from the historical truth that they contain."[1]" 本書は3つのエッセイから構成されており、歴史的出来事に関する仮説を 生み出す手段としての精神分析理論に関するフロイトの研究の延長線上にあり、エジプト学の研究と古代遺物に対する彼の執拗なまでの憧憬を組み合わせたもの である[5][6]。 [5][6]フロイトは、モーセはヘブライ人ではなく、実際には古代エジプトの貴族に生まれ、おそらく「記録された世界最古の一神教徒」であるアクエンア テンの信奉者であったという仮説を立てた[7]。アマルナの異端、アクエンアテンの一神教的アテン教団の考古学的証拠は1887年に発見されたばかりで、 その解釈はまだ初期段階にあった。 [5]フロイトの再話では、モーセは(前1350年頃のアクエンアテンの死後のエジプト史の不安定な時期に)彼の親しい従者だけを自由へと導き、彼らはそ の後反乱を起こしてエジプト人のモーセを殺し、さらにその後、ヤハウェと呼ばれる火山の神を崇拝するミディアンの別の一神教の部族と合流した。 [1][9]フロイトは、エジプトのモーセの一神教的な太陽神がヤハウェ(ミディアン人の火山神)と融合し、モーセの行いは、同じくモーセと呼ばれるよう になったミディアン人の祭司に帰属すると考えた。 [フロイトは、エジプトのモーセが殺害された数世紀後、反逆者たちは自分たちの行為を後悔し、その結果、イスラエル人の救世主としてのモーセの復活を望む メシアの概念が形成されたと説明している。フロイトは、モーセ殺害に由来する抑圧された(あるいは検閲された)集団的罪悪感が世代を超えて受け継がれ、ユ ダヤ人がトラウマと罪悪感の継承を分散させたり対処したりするために、律法主義的な宗教的感情を神経症的に表現するようになったと主張した。フロイトが 『モーセと一神教』の本文中で何度か認めているように、多くの点で、本書はフロイトが『トーテムとタブー』[11]で最初に主張した神義論を繰り返してい る。例えば、彼は次のように書いている:「この確信は、私が『トーテムとタブー』(1912年)の本を書いたときに得たものであり、それ以来ますます強く なっている。それ以来、私は宗教的現象は個人の神経症的症状をモデルとしてのみ理解されるべきであり、それは人類一族の太古の歴史において、長い間忘れ去 られていた重要な出来事の再来として、私たちにとって非常に馴染み深いものである。

日本語のシノプシス:ヨセフ・ハイーム・イェルシャ ルミ(Yosef Hayim Yerushalmi, 1932-2009)による(小森謙一郎訳)

●日本語のシノプシス:ヨセフ・ハイーム・イェルシャ ルミ(Yosef Hayim Yerushalmi, 1932-2009)による(小森謙一郎訳)

「一神教はユダヤ起源ではなく、エジプトで見出され た。アメンホテプ四世は、ここから太陽の力——あるい はアトン——をもっぱら崇拝対象とする国家宗教を確立し、これにちなんでみずからイクナートンと改名し た。フロイトによれば、アトン教の特徴は唯一神への排他的信仰にあり、そこでは擬人観や呪術や魔法は 否され、死後の生も完全に否定されていた。しかしながら、イクナートンの死後、彼の偉大なる異端信仰は 急速に取り消され、エジプト人はかつての神々へと戻っていった。モーセはへブライ人ではなくエジプト人 の神官か貴族であり、熱心な一神教徒だった。彼はアトン教が消滅しないように、当時エジプトにあって 害されていたセム系の部族の先頭に立ち、彼らを奴隷の身分から解放して新たな民族を創始した。そして、 さらに精神化され非偶像化された一神宗教を与え、また彼らを〔自分の民族として〕区別するため、割礼という エジプトの慣習を導入した。だが、かつての奴隷から成る粗野な群衆は、新たな信仰が要求する厳しさに耐 えられなかった。そのため暴動が起こり、モーセは殺され、殺害の記憶は抑圧された。イスラエル人はミデ イアンにいたセム系の近縁部族と妥協的な同盟関係を結び、ヤハウェと呼ばれた凶暴な火山神が今や彼らの 民族神となった。その結果、モーセの神はヤハウエに統合され、彼の事業も同じくモーセと呼ばれたミデイ アンの祭司に帰せられた。しかしながら、真なる信仰とその創設者についての埋もれた伝承は、何世紀もの あいだに再び自己を主張するのに十分な力を蓄え、ついに勝利を得るに至った。それ以後、ヤハウエにはモーセ の神の普遍的で精神的な性質が賦与されたものの、他方モーセ殺害の記憶はユダヤ人のあいだでは抑圧 されたままであり、キリスト教の台頭とともに偽装された形でのみ再浮上する」(Pp.5-6)

For all undergraduate students!!!, you do not copy & paste but [re]think my message. Remind Wittgenstein's phrase, "I should not like my writing to spare other people the trouble of thinking. But, if possible, to stimulate someone to thoughts of his own," - Ludwig Wittgenstein

●《ミッドナイ・スカイ拾遺》——ネタバレ注意で す!!!

山に囲まれた=「山寨」観測所から通信するところが ファンタジー、言葉の話せない少女は、交信相手の少女時代で、昔の交際相手の科学者の実の娘、西洋の没落ならぬ、西洋のアイデンティティ喪失の愛惜の気持 ちがにじみ出ている。透析をする主人公が最後、マイクの向こうで事切れるのも、クルーニーの美学というか、子供騙しのロマンだな。

ものいわぬ副主人公の少女は、冒頭に最初の観測所コ ミュニティから疎開する時に、はぐれた「実際の」子供ということになっている。そして、はじめて映像の中で姿を表すのは、本人の身体ではなく、主人公が失 念したと勘違いする朝食のシリアル(=幻ではなく実際の生きた少女である徴)なのである。

ウィキペディアからの引用「「山寨shānzhài)」 とは、元々は中国語で文字通り「山に囲まれた塞」を意味する言葉である。『水滸伝』においては、山賊のすみかであった山寨を好漢らが梁山泊と名付けて拠点 としたことで知られる。そこから転じて「模倣、ニセモノ、ゲリラ」などを指す、どちらかと言えば否定的な言葉であった。しかし、近年では、「反主流の文化 の代表」という肯定的な意味でも使われるようになった言葉」。

山寨文化:「山 寨文化,源自於中文「山寨」一詞,泛指对知名或权威事物的仿冒,多含有贬义。常见于但不只限於电子产品领域,尤其是繼成衣、球鞋、手机、後,近來 陸續延伸到智能家電與所有3C产品領域,甚至汽機車等高度複雜的工業產品。」

モーセとイクナートンの天使 写真は、 Courtesy of Philippe Antonello/Netflix

●大魔神としてのモーセ/モーセとしての大魔神

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