ポストジェンダリズム入門
Introduction to
Post-Genderism:
A Bibliography
Graffiti advocating the abolition of gender
☆ ジェンダリズム(Genderism) あるいは、ジェンダー主義とは、性別は二元的なものであり、男性と女性の 2 つしか存在しない、あるいは存在すべきであり、個人の性別の側面は出生時に割り当てられた性別に本質的に結びついているという文化的信念のことである(→「ジェンダリズム」)。
☆ポストジェンダリズム=ポストジェンダー主義(Postgenderism)は、ジェンダーの文化的、心理的、社会的役割の崩壊から生まれた社会的、政治的、文化的運動であり、二元的なジェンダーの崩壊が解放的である理由を主張するものである。
★ ジェンダリズムには、すくなくとも、以下の4つの特徴がある。
Discrimination
against non-binary people, discrimination against people who do not
identify as exclusively male or female. |
非バイナリーの人々に対する差別、男性または女性のみと自己認識しない
人々に対する差別。 |
Gender binary,
the classification of gender into two distinct forms of masculine and
feminine. |
ジェンダーの二元性、性別を男性的と女性的という 2
つの異なる形態に分類すること。 |
Gender
essentialism, a theory that attributes distinct, intrinsic
qualities to men and women. |
ジェンダー本質主義:男性と女性にそれぞれ固有の、本質的な性質がある
とする理論。 |
Gender ideology,
a concept criticised by the anti-gender movement. |
ジェンダーイデオロギー、反ジェンダー運動によって批判されている概
念。 |
Postgenderism
is a social, political and cultural movement which arose from the
eroding of the cultural, psychological, and social role of gender, and
an argument for why the erosion of binary gender will be liberatory.[1] Postgenderists argue that gender is an arbitrary and unnecessary limitation on human potential, and foresee the elimination of involuntary psychological gendering in the human species as a result of social and cultural designations and through the application of neurotechnology, biotechnology, and assistive reproductive technologies.[citation needed] Advocates of postgenderism argue that the presence of gender roles, social stratification, and gender differences is generally to the detriment of individuals and society. Given the radical potential for advanced assistive reproductive options, postgenderists believe that sex for reproductive purposes will either become obsolete or that all post-gendered humans will have the ability, if they so choose, to both carry a pregnancy to term and impregnate someone, which, postgenderists believe, would have the effect of eliminating the need for definite genders in such a society.[citation needed] |
ポストジェンダー主義は、ジェンダーの文化的、心理的、社会的役割の崩壊から生まれた社会的、政治的、文化的運動であり、二元的なジェンダーの崩壊が解放的である理由を主張するものである。[1] ポストジェンダー主義者は、性別は人間の可能性に対する恣意的で不必要な制限であると主張し、社会的・文化的指定の結果、および神経技術、バイオテクノロジー、生殖補助医療技術の応用によって、人間種における不本意な心理的性別化が排除されると予測している。[要出典] ポストジェンダー主義の支持者は、性別役割、社会階層、性差の存在は、一般的に個人や社会にとって有害であると主張している。高度な生殖補助医療の選択肢 が持つ急進的な可能性を考えると、ポストジェンダー主義者は、生殖を目的とした性別は廃止されるか、あるいは、ポストジェンダーの人間は、希望すれば妊娠 も妊娠もできる能力を持つようになり、その結果、そのような社会では明確な性別が不要になるだろうと主張している。[要出典] |
Cultural roots Postgenderism as a cultural phenomenon has roots in feminism, masculism, along with the androgyny, metrosexual/technosexual and transgender movements. However, it has been through the application of transhumanist philosophy that postgenderists have conceived the potential for actual morphological changes to the members of the human species and how future humans in a postgender society will reproduce. In this sense, it is an offshoot of transhumanism, posthumanism,[2] and futurism.[citation needed] In the 19th century, Russian philosopher Nikolay Chernyshevsky believed that "people will be happy when there will be neither women nor men".[3] Urania, a feminist journal privately published between 1916 and 1940, advanced the abolishment of gender;[4] each issue was headed with the statement: "There are no 'men' or 'women' in Urania."[5] One of the earliest expressions of postgenderism was Shulamith Firestone's 1970 book The Dialectic of Sex. It argues,[6] [The] end goal of feminist revolution must be, unlike that of the first feminist movement, not just the elimination of male privilege but of the sex distinction itself: genital differences between human beings would no longer matter culturally. (A reversion to an unobstructed pansexuality Freud's 'polymorphous perversity'—would probably supersede hetero/homo/bi-sexuality.) The reproduction of the species by one sex for the benefit of both would be replaced by (at least the option of) artificial reproduction: children would be born to both sexes equally, or independently of either, however one chooses to look at it; the dependence of the child on the mother (and vice versa) would give way to a greatly shortened dependence on a small group of others in general, and any remaining inferiority to adults in physical strength would be compensated for culturally. Gayle Rubin expresses in "The Traffic in Woman" (1975) her desire for "an androgynous and genderless (though not sexless) society, in which one's sexual anatomy is irrelevant to who one is, what one does, and with whom one makes love."[7] Another important and influential work in this regard was socialist feminist Donna Haraway's essay, "A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century", in Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature (New York; Routledge, 1991), pp. 149–181. In this work, Haraway is interpreted as arguing that women would only be freed from their biological restraints when their reproductive obligations were dispensed with. This may be viewed as Haraway expressing a belief that women will only achieve true liberation once they become postbiological organisms, or postgendered.[citation needed] However, Haraway has publicly stated that their use of the word "post-gender" has been grossly misinterpreted.[8] The term "postgenderism" is also used by George Dvorsky to describe the diverse social, political, and cultural movement that affirms the voluntary elimination of gender in the human species by applying advanced biotechnology and assisted reproductive technologies.[9] |
文化的ルーツ 文化現象としてのポストジェンダー主義は、フェミニズム、マスカリズム、そしてアンドロギュニー、メトロセクシャル/テクノセクシャル、トランスジェン ダー運動にルーツがある。しかし、ポストジェンダー主義者が、人類の形態に実際の変化をもたらす可能性、そしてポストジェンダー社会における未来の人間の 生殖方法を構想したのは、トランスヒューマニズムの哲学を適用した結果である。この意味で、ポストジェンダー主義はトランスヒューマニズム、ポストヒュー マニズム[2]、未来主義[要出典]の分派である。 19 世紀、ロシアの哲学者ニコライ・チェルヌイシェフスキーは、「女性も男性も存在しなくなったとき、人々は幸せになるだろう」と信じていた[3]。 1916年から1940年まで私的に発行されたフェミニスト誌『ウラニア』は、ジェンダーの廃止を提唱した[4]。各号の見出しには「ウラニアには『男性』も『女性』も存在しない」と記載されていた[5]。 ポストジェンダー主義の最も初期の表現の一つは、シュラミット・ファイアストーンの1970年の著書『性の弁証法』である。この本は、[6] [フェミニスト革命の最終目標は、最初のフェミニスト運動とは異なり、男性の特権を排除するだけでなく、性別そのものを排除することであるべきだ。人間間 の性器の違いは、文化的にもはや問題ではなくなるだろう。(障害のない汎性愛、つまりフロイトの「多形性倒錯」への回帰が、おそらく異性愛、同性愛、バイ セクシュアルに取って代わるだろう。種の再生産を一方の性によって両性の利益のために行うことは、(少なくとも選択肢として)人工生殖に置き換えられる: 子どもは両性のいずれからも平等に、またはどちらからも独立して生まれることになる(どの視点から見るかによる);子どもの母親への依存(逆も同様)は、 一般に小さな集団への依存が大幅に短縮されることに置き換えられ、成人に対する身体的な強さの劣りは文化的に補われる。 ゲイリー・ルービンは『The Traffic in Woman』(1975年)で、「性的な解剖学が、自分が誰であるか、何をするか、誰と愛し合うかとは無関係な、アンドロジナスで性別のない(ただし性のないわけではない)社会」を望んでいると述べている。[7] この点で重要な影響力を持ったもう一つの著作は、社会主義フェミニストのドナ・ハラウェイのエッセイ「サイボーグ宣言:科学、技術、そして20世紀後半の 社会主義フェミニズム」『シミアンズ、サイボーグ、そして女性:自然の再発明』(ニューヨーク:Routledge、1991年)、pp. 149–181。この著作でハラウェイは、女性の生殖義務が廃止された時に初めて、女性は生物学的制約から解放されると主張していると解釈されている。こ れは、女性がポスト生物学的存在、またはポストジェンダーとなった時に初めて真の解放を達成するとハラウェイが信じていることを表していると考えられる。 [出典が必要] しかし、ハラウェイは「ポストジェンダー」という言葉の使い方が著しく誤解されていると公に述べている。[8] 「ポストジェンダー主義」という用語は、ジョージ・ドヴォルスキーも、高度なバイオテクノロジーや生殖補助医療技術を応用して、人間種における性別の自主的な排除を肯定する、多様な社会的、政治的、文化的運動を表すために使用している。[9] |
deas This section relies largely or entirely upon a single source. Relevant discussion may be found on the talk page. Please help improve this article by introducing citations to additional sources at this section. (August 2021) (Learn how and when to remove this message) Postgenderism in gender roles and sexuality According to George Dvorsky's article "Postgenderism: Beyond the Gender Binary", postgenderists are not exclusively advocates of androgyny, although most believe that a "mixing" of both feminine and masculine traits is desirable—essentially the creation of androgynous individuals who exhibit the best of what females and males have to offer in terms of physical and psychological abilities and proclivities. Just what these traits are precisely is a matter of great debate and conjecture.[1] Here, postgenderism is not concerned solely with the physical sex or its assumed traits, but on the idea of eliminating or moving beyond gendered identities. In traditional gender constructs, one is either a man or woman, but in postgenderism one is neither a man nor woman nor any other assumed gender role—thus an individual in society is simply an agent of humanity who is to be defined (if at all) by one's actions.[1] Dvorsky also states that postgenderists maintain that a genderless society does not imply the existence of a species uninterested in sex and sexuality, but rather that sexual relations and interpersonal intimacy can and will exist in a postgendered future in different forms.[1] Regarding potential assistive reproductive technologies, it is believed that reproduction can continue to happen outside of conventional methods, namely intercourse and artificial insemination. Advances such as human cloning, parthenogenesis, and artificial wombs may significantly extend the potential for human reproduction.[1] These ideas also propose posthuman space will be more virtual than real. Individuals may be uploaded minds living as data patterns on supercomputers or users engaged in immersive virtual realities. Postgenderists contend that these types of existences are not gender-specific thus allowing individuals to morph their virtual appearances and sexuality at will.[1] |
deas このセクションは、大部分または完全に単一のソースに依存している。関連する議論は、トークページで見つけることができる。このセクションに追加のソースの引用を導入して、この記事の改善にご協力ください。(2021年8月) (このメッセージの削除方法と時期について) ジェンダーの役割とセクシュアリティにおけるポストジェンダー主義 ジョージ・ドヴォルスキーの記事「ポストジェンダー主義:ジェンダーの二元論を超えて」によると、ポストジェンダー主義者は、女性的な特徴と男性的な特徴 の「混合」が望ましいと信じている人がほとんどですが、必ずしも両性具有を擁護しているわけではありません。これらの特性が具体的に何であるかは、大きな 議論と推測の対象となっている。[1] ここでいうポストジェンダー主義とは、生物の肉体的な性別やそれに伴う特徴だけに関心があるのではなく、性別によるアイデンティティを排除したり、それを 超えた概念を提唱したりすることだ。従来の性別概念では、人は男性か女性かのどちらかだが、ポストジェンダー主義では、人は男性でも女性でも、その他の性 別役割でもなく、社会における個人は、その行動によって(もし定義されるなら)定義される、単なる人間の一員である。[1] ドヴォルスキーはまた、ポストジェンダー主義者は、ジェンダーのない社会は、セックスやセクシュアリティに関心のない種が存在することを意味するのではな く、むしろ、性的関係や人間同士の親密な関係は、ポストジェンダーの未来においても、異なる形で存在しうる、そして存在し続けるだろうと主張していると述 べている。[1] 潜在的な生殖補助技術に関しては、生殖は、従来の方法、すなわち性交や人工授精以外の方法でも引き続き可能になると考えられている。人間のクローン作成、 単為生殖、人工子宮などの進歩は、人間の生殖の可能性を大幅に拡大する可能性がある。[1] これらの考えは、ポストヒューマン空間は現実よりも仮想的なものになるとも提案している。個人は、スーパーコンピュータ上のデータパターンとして生きる アップロードされた心、あるいは没入型の仮想現実に参加するユーザーとなるかもしれない。ポストジェンダー主義者は、このような存在は性別によって特定さ れないため、個人は自分の仮想的な外観やセクシュアリティを自由に変化させることができると主張している。[1] |
Postgenderism in humanist and socialist theory Postgenderism can overlap with discussions of gender in humanism, namely about how humanist attitudes toward gender can promote unequal gender binaries. Discussions of these ideas include how anthropocentrism defines essentialist qualities of humanity that are put upon gender—informing hierarchal social structures, like the patriarchy, that subjugate and dominate whoever becomes "non-human" within those hierarchies.[10] For postgenderists, or posthumanists discussing gender, this can mean breaking down the boundaries around what defines humanity by encouraging connections with nature and machines and expanding the possibilities for human identities by deprioritizing "natural" notions of gender through technological principles within gender movements, like xenofeminism and "object-oriented feminisms."[10] Donna Haraway's "The Cyborg Manifesto" creates a socialist and posthuman basis for dismantling social hierarchies, namely through "the utopian tradition of imagining a world without gender." Haraway discusses how her theoretical figure of the "cyborg" occupies a postgender world that is independent and illegitimate from Western structures of patriarchal domination and how modern technology can make that figure a social reality.[11] For postgender feminists, this involves manipulating forms of technology that shape binary control over gender — like biotechnology, immunology, and communication systems — to restructure or "recode" those narratives.[11] Moreover, Haraway's definitions, like her "informatics of domination," navigate social theories regarding gender, sexual bodies, and reproduction towards the virtual and technological to eliminate "organic" notions of essential social inequalities within gender and sex, which extending towards race and class, addressing intersectionality in postgenderism.[11] |
ヒューマニストおよび社会主義理論におけるポストジェンダー主義 ポストジェンダー主義は、ヒューマニズムにおけるジェンダーに関する議論、すなわち、ヒューマニズムのジェンダーに対する態度が、不平等なジェンダーの二 元論を助長する可能性があるという議論と重なる部分があります。これらの考えに関する議論には、人類中心主義が、ジェンダーに課せられる人間の本質的な特 性を定義し、その階層構造の中で「人間ではない」とみなされる者を征服し支配する、家父長制のような階層的な社会構造に影響を与えているという点が挙げら れます。[10] ポストジェンダー主義者やジェンダーを議論するポストヒューマニストにとって、これは、自然や機械とのつながりを促進し、ジェンダー運動(例えばゼノフェ ミニズムや「オブジェクト指向フェミニズム」)において技術的原則を通じて「自然な」ジェンダーの概念を後回しにすることで、人間性を定義する境界を打破 し、人間のアイデンティティの可能性を拡大することを意味する。[10] ドナ・ハラウェイの『サイボーグ・マニフェスト』は、社会階層を解体するための社会主義的かつポストヒューマニスト的な基盤を築く。具体的には、「性別の ない世界」を想像するユートピア的伝統を通じてだ。ハラウェイは、彼女の理論的形象である「サイボーグ」が、西欧の父権的支配構造から独立し、正当性を欠 くポストジェンダーの世界に位置し、現代技術がその形象を社会的現実にする可能性を議論している。[11] ポストジェンダー・フェミニストにとって、これは、バイオテクノロジー、免疫学、通信システムなど、ジェンダーの二元的な支配を形作る技術形態を操作し、 それらの物語を再構築または「再コード化」することを意味する。[11] さらに、ハラウェイの「支配のインフォマティクス」のような定義は、ジェンダー、性的身体、生殖に関する社会理論を仮想的かつ技術的な方向へと導き、ジェ ンダーや性別の中に存在する本質的な社会的不平等という「有機的な」概念を排除し、人種や階級にも拡大して、ポストジェンダー主義における交差性 (intersectionality)の問題に取り組んでいる[11]。 |
Postgenderism in science fiction Science fiction can provide the means to express ideas of postgenderism through popular media, with literary or visual fiction media having the capability to explore the potential for technology to create postgender bodies and societies. The Cage of Zeus by Sayuri Ueda expresses a science-fiction postgender society where technological advancements allow people to alter their sex and gender however they desire. However, this fictitious society also appears as dystopian due to widespread discrimination against "Rounds," genetically engineered intersex people, describing the presence of discrimination between "natural" and "unnatural" gender identities.[12] Literary analysis of the book's postgender themes expresses potential problems that can arise from a society with postgender technologies, like the fetishization of postgender bodies, commercialized monopolization of gender identity, and limiting the possibilities of postgender expression to a strictly techno-biological basis.[12] Analysis of postgenderism in science fiction films can emphasize how gender appears through inhuman entities. The realm of "alien feminism" mainly explores how science fiction films use posthuman subjects to critique stereotypical gendered identities in film.[13] Examples include Ex Machina (2014) in how the film presents the feminine-appearing cyborg character Ava (Alicia Vikander) as characterized by stereotypically feminine sexuality but is eventually revealed to be manipulating these traits to her advantage. According to that analysis, Ava's physical progression towards feminine humanity is artificial, allowing her to escape the forms of male dominance.[13] Another example is Under The Skin (2013), where an alien (Scarlett Johansson) takes the form of a human woman to murder men but later begins to experience and struggle with how gender is socially and violently imposed upon human female bodies, even when that body is inherently inhuman. The analysis concludes that these films do not wholly achieve postgender ideas but express postgenderism as a basis to resolve posthuman gender issues within science fiction.[13] Marge Piercy, an American feminist writer, engages with these themes in here work Woman on the Edge of Time. In her novel an possible future is presented in which either sex can play either role in the child bearing process. |
サイエンスフィクションにおけるポストジェンダー主義 サイエンスフィクションは、大衆メディアを通じてポストジェンダー主義のアイデアを表現する手段を提供することができ、文学や映像などのフィクションメ ディアは、テクノロジーがポストジェンダーの身体や社会を創り出す可能性を探求する能力を持っている。上田さゆりの『ゼウスの檻』は、技術の進歩によって 人々が自分の性別や性自認を自由に変更できる、サイエンスフィクションのポストジェンダー社会を描いている。しかし、この架空社会は、「ラウンド」と呼ば れる遺伝子操作によって生まれたインターセックスの人々に対する差別が蔓延しており、「自然な」性自認と「不自然な」性自認との差別が存在することから、 ディストピア的な社会としても描かれている。[12] この本のポストジェンダーのテーマに関する文学分析は、ポストジェンダー技術を持つ社会で生じる可能性のある問題、例えば、ポストジェンダーの身体のフェ ティシズム、ジェンダーアイデンティティの商業的独占、ポストジェンダーの表現の可能性を厳格な技術生物学的基盤に限定することなどを指摘している。 [12] SF映画におけるポストジェンダー主義の分析は、非人間的な存在を通してジェンダーがどのように現れるかを強調することができる。「エイリアン・フェミニ ズム」の分野では、主に、SF 映画がポストヒューマンな主題を用いて、映画における固定観念的なジェンダーのアイデンティティを批判する方法を探求している[13]。その例としては、 映画『エクス・マキナ』(2014)が挙げられる。この映画では、女性らしい外観のサイボーグキャラクター、アヴァ(アリシア・ヴィキャンデル)が、固定 観念的な女性らしさを特徴として描かれているが、最終的には、これらの特徴を自分の利益のために利用していることが明らかになる。この分析によると、ア ヴァの女性的な人間性への物理的な進化は人工的なものであり、これにより彼女は男性優位の形態から逃れることができる。[13] 別の例として、『アンダー・ザ・スキン』(2013)では、エイリアン(スカーレット・ヨハンソン)が人間の女性の姿を取って男性を殺害するが、後に、そ の身体が本質的に非人間的であっても、性別が人間女性の身体に社会的に暴力的に強制される過程を体験し、それに苦悩するようになる。この分析は、これらの 映画はポストジェンダーの思想を完全に実現しているわけではないが、SF におけるポストヒューマンのジェンダー問題を解決するための基盤としてポストジェンダー主義を表現していると結論付けている。[13] アメリカのフェミニスト作家、マーグ・ピアシーは、彼女の作品『Woman on the Edge of Time』でこれらのテーマに取り組んでいる。彼女の小説では、どちらの性別も出産プロセスでどちらの役割も果たすことができる、という未来が提示されている。 |
Criticism Transfeminist Julia Serano criticizes the idea of "end of gender", pointing out the negative impact it has on transgender people. On one hand, they are taken up as "undermining the gender system", while on the other, they are regularly criticized for strengthening gender stereotypes. In her opinion, feminism should fight for "end of sexism", rather than "end of gender". At the same time, Serano questions what should be considered the end of gender and what a society without gender should look like. She asks the question: "Who gets to decide what is gender and what is not?"[14] In Feminist Philosophy Quarterly, contributor Matthew J. Cull considers multiple formulations of gender abolitionism from varying perspectives and argues that they are uniformly transphobic and imperil trans lives.[15] |
批判 トランスフェミニストのジュリア・セラノは、「ジェンダーの終焉」という概念を批判し、それがトランスジェンダーの人々に与える悪影響を指摘している。一 方では「ジェンダー制度を破壊する」として取り上げられる一方で、他方ではジェンダーの固定観念を強化していると批判されることが多い。彼女は、フェミニ ズムは「ジェンダーの終焉」ではなく「性差別終焉」のために闘うべきだと主張している。同時に、セラノは、ジェンダーの終焉とは何なのか、ジェンダーのな い社会とはどのようなものなのかを問いかけます。彼女は「ジェンダーとは何であり、何ではないかを決めるのは誰なのか」と問いかけます。[14] 『Feminist Philosophy Quarterly』の寄稿者マシュー・J・カルは、さまざまな視点からジェンダー廃止主義の複数の定式化を検討し、それらはすべてトランスフォビアであ り、トランスジェンダーの命を危険にさらすものであると主張しています。[15] |
Novels with postgenderist themes 2312 by Kim Stanley Robinson[16] Ancillary Justice by Ann Leckie Beatrice the Sixteenth by Irene Clyde[17] The Cage of Zeus by Sayuri Ueda Distress by Greg Egan Don't Bite the Sun by Tanith Lee Glasshouse by Charles Stross Steel Beach by John Varley The Left Hand of Darkness by Ursula K. Le Guin[18] Venus Plus X by Theodore Sturgeon Woman on the Edge of Time by Marge Piercy Xenogenesis trilogy by Octavia E. Butler[19][20] |
ポストジェンダー主義をテーマにした小説 2312 キム・スタンリー・ロビンソン[16] アンシラリー・ジャスティス アン・レッキー ベアトリス・ザ・シックスティーン アイリーン・クライド[17] ゼウスの檻 上田さゆり ディストレス グレッグ・イーガン 太陽を噛むな タニス・リー グラスハウス チャールズ・ストロス スティール・ビーチ ジョン・ヴァリー 『闇の左手』ウルスラ・K・ル・グウィン[18] 『ヴィーナス・プラス・X』セオドア・スタージョン 『時間の端の女』マージ・ピアシー 『ゼノジェネシス』三部作オクタヴィア・E・バトラー[19][20] |
Anti-gender movement Cyberfeminism Cyborg feminism Feminist science fiction Gender-critical feminism Gender ambiguity Gender anti-essentialism Genderless language Gender neutrality Intersex LGBT linguistics LGBT themes in speculative fiction Morphological freedom Non-binary gender Postsexualism Poststructural feminism Role theory Queer theory Sex differences in humans Social construction of gender |
反ジェンダー運動 サイバーフェミニズム サイボーグフェミニズム フェミニストSF ジェンダー批判的フェミニズム ジェンダーの曖昧性 ジェンダー反本質主義 ジェンダーレス言語 ジェンダー中立性 インターセックス LGBT 言語学 空想科学小説における LGBT のテーマ 形態の自由 非二元性 ポストセクシュアリティ ポスト構造主義フェミニズム 役割理論 クィア理論 人間の性差 ジェンダーの社会的構築 |
Galántai, Zoltán. Proposal for the Declaration of Intelligent Beings' Rights. Technical University of Budapest Haraway, Donna. "A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century," in Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature (New York; Routledge, 1991), pp. 149–181. Schaub, Joseph Christopher. Presenting the Cyborg's Futurist Past: An Analysis of Dziga Vertov's Kino-Eye. Department of Comparative Literature, University of Maryland |
ガランタイ、ゾルタン。知性ある存在の権利宣言案。ブダペスト工科大学 ハラウェイ、ドナ。「サイボーグ宣言:20 世紀後半の科学、技術、社会主義フェミニズム」、『シミアン、サイボーグ、そして女性:自然の再発明』(ニューヨーク、Routledge、1991 年)、 pp. 149–181. Schaub, Joseph Christopher. 『サイボーグの未来的な過去を提示する:ジガ・ヴェルトフのキノ・アイの分析』メリーランド大学比較文学部 |
https://en.wikipedia.org/wiki/Postgenderism |
☆
ジェンダリズムに関する用語法
Gender, the social,
psychological, cultural and behavioral aspects of being a man, woman,
or other gender identity. |
性別(ジェンダー)、男性、女性、またはその他の性同一性であることの
社会的、心理的、文化的、行動的側面。 |
Gender
mainstreaming, the public policy concept of assessing the
implications for people of different genders of a planned policy action. |
ジェンダー主流化、計画された政策措置が異なる性別の人民に与える影響
を評価する公共政策の概念。 |
Gender
polarization, a concept that states that societies tend to define
femininity and masculinity as polar opposite genders. |
ジェンダーの二極化とは、社会が女性らしさと男性らしさを正反対の性別
として定義する傾向がある、という概念である。 |
Gender policing,
the imposition or enforcement of normative gender expressions on an
individual who is perceived as not adequately performing. |
ジェンダー・ポリシング、つまり、適切に表現していないと認識される個
人に対して、規範的なジェンダー表現を課したり、強制したりすること。 |
Gender studies,
an interdisciplinary academic field devoted to analysing gender
identity and gendered representation. |
ジェンダー研究とは、ジェンダーのアイデンティティやジェンダーの表現
を分析する学際的な学術分野です。 |
Postgenderism,
a social, political and cultural movement advocating for the
elimination of gender in humans. |
ポストジェンダー主義、人間における性別の排除を主張する社会的、政治
的、文化的運動。 |
Sexism, prejudice or
discrimination based on one's sex or gender. |
性差別(セクシズム)、偏見、または性別に基づく差別。 |
Genderism is the cultural belief that gender is a binary, or that there are, or should be, only two genders — man and woman — and that the aspects of one's gender are inherently linked to the sex in which they were assigned at birth - cited from Wiki, Genderism
ジェンダーとは社会的性別であり、生物学的性別であるセックスとは異なった概念である。 また身体観とは、その人が住んだり育ったりした社会や文 化により影響を受ける人びとの身体に関するイメージや感覚経験のことである。さて人類史の長いあいだジェンダーに影響をうけた身体観は、男のものか女のも のか、いずれかものであると思われてきた。これを男女の二元論的区分と呼んでおこう。しかし現代では、ジェンダー/セックスにおけるクイア(LGBTQ +)という第三のカテゴリーの登場以降、身体観を男女で分けることには限界が生じてきた。これは、セクシュアリティの経験の記述においても同様である。ま た今日では身体観は社会文化的なものというよりも個々人のアイデンティティと深く関わるものであり文化による多様性に加えて、当事者たちの生活の歴史や日 々の経験の多様性を尊重するようになってきた。
大阪大学提供の大学院講義「ジェンダーと セクシュアリティの多元性」文献:2009年12月14日 作成者:常田夕 美子 に池田光穂が加筆しています(2014年5月)
●こころの科学と女のセクシュアリティ
女のセクシュアリティと欲望を理解する上で女の概念は極めて重要である。フロイトのリビドー発達論で
は、女は性欲動の対象とされており、その結果フェミニスト精神分析にはさまざまな解釈が生じた。しかしフロイトはその理論において男女のセクシュアリティ
の非対称性によりも、性的な発達には多様なあり方があり、共通の困難を克服した後の人間の生き方には多様な広がりがあること指摘している。フロイトは、男
女には両性的な身体的性質があり、彼らの欲望には多形倒錯的素質、すなわち人間そのものではなく、むしろ身体のパーツや物質やシンボルにすら性的興奮を覚
え、それが各人が生きるため重要なエネルギーの要素になるという複雑な過程を指摘している。フロイトの理論はさまざまな論争を経て、20世紀後半にジャッ
ク・ラカン影響をうけて現代社会を考察する理論にまで発展した。ファロセントリズム(男根中心主義)は男根(ペニス)という言葉が使われて聴いた人の誰し
もが最初は驚くだろうが、家父長制のなかにみられる男性性の優位性や女性性の不在(あるいは欠損)をあらわし、男女間の権力の不平等や男による女の支配と
いう厳然たる事実を説明するために考案された理論用語である。
コミュニケーションデザイン科目「グローバル共生社会論2010年」
関連リンク
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